Hej, mitt problem är att jag dricker ensam, med jämna mellanrum. Är så less på att inte kunna låta bli. Behöver tips på hur man står emot när man blir som en robot och åker till systemet och handlar. Mår så bra när jag låter bli, men efter att man druckit några dagar är livet inte så kul längre. Tror ju hela tiden att jag ska kunna hantera det och bara dricka lite. Men jag super upp alltihop så jag kan verkligen inte hantera det.

@johnhalsey70 ögnade snabbt igenom din tråd och läser att du kämpar på! Det är lite tråkigt och segt i början. När kroppen ska ställa om sig till att inte få sin drog kan bli både väldigt trött och lite låg under en period. För mig tog det nog ett par månader i början av min nykterhet innan jag blev lite mer normalt trött t.ex. Dessutom lägger man väldigt mycket energi på att undvika fallgropar, något man slipper så småningom. Men håll ut! Vi blir rikligt belönade så småningom! Jag har varit nykter ett drygt år nu och känner att jag fått som ett nytt liv med helt andra energinivåer. Inte dåligt när man är 50 plus tänker jag!

Kram!

Nu är det nära att jag ska åka dit igen. Usch, jag vill inte. Nu är det fullt krig inombords. Vill tänka på nåt annat. Idag blev det ändå inget av. Det känns bra. Men imorgon är en ny dag med nya idiotiska tankar som poppar upp när man inte är beredd.

@Charlie70 @Smurfan_ Tack för stöd. Jag orkar inte skriva så mycket mer än tack för att jag inte känner mig så ensam I det här. Jag ska verkligen försöka kämpa mot. Jag vill ju inte må så dåligt igen som jag gjorde förra gången, och jag vet ju innerst inne att jag inte ska ta det första glaset. Men det är jobbigt nu med all denna tankeverksamhet som pågår i huvudet, för och emot.

Samtal med nära anhörig, träning och härligt väder hjälper. Känner mig låg som vanligt men det är hanterbart. Kroppen mår så mycket bättre utan vin, men jag får gå tillbaka och minnas hur jag mådde när jag bestämde mig för att, nu får det vara slut, för att komma vidare och inte fastna i destruktiva tankar.

Ännu en ny dag att vakna till. Är nöjd att vara nykter och klar i hjärnan. Nu har det gått en månad sedan förra snedsteget. Har kommit över ett berg tror jag. Känns bra idag. Hoppas det håller i sig. Tar en dag I taget nu. Planen idag är träning, städning och hämtning av barnbarn på förskola. En bra dag!

@johnhalsey70 Jag brukar säga till barnen att det är bra att ha tråkigt. Nu har både du och jag tråkigt. Jag tänker att om vi orkar igenom att ha tråkigt kommer något nytt ur det. Något kreativt, ett nytt (eller nygammalt) intresse att vara nyfiken på. Har du något intresse?

Så blev det dikeskörning igen. 1 flaska vin gick åt igår. Men tänker inte fortsätta idag iaf. Är så besviken på mig själv, men det är då jobbigt när detta upptar tankarna hela tiden. Måste liksom få tyst på dem i huvudet.
Nu är det ju lugnt igen.

Gorillan

@johnhalsey70 du verkar vara i behov av direkt hjälp. Dels för att få stop på drickandet och dels för att få tyst på dina tankar som snurrar. Har du kontakt med ngn läkare? Många styrke kramar. 🤗

Är ändå nöjd med att jag varit alkoholfri i snart 6 veckor. Det blev 1 flaska till maten igår men som det känns idag så var det inte värt det. Känns ju som ett misslyckande, men jag tänker inte ge upp utan fortsätta jobbet att hitta andra lösningar på problemen. Mår bra idag trots allt. Drar ett streck över och går vidare.

Gorillan

@johnhalsey70 jag tolkade dig som att du druckit och kört i diket. Helt fel. Klart du ska kämpa på! Återfall är vanliga. Upp på banan igen. Fixa jobb och var rädd om dig. 🤗

@johnhalsey70 Ibland blir det fel helt enkelt, men tar man lärdom av det, som du verkar göra, och går vidare så är det ju ingen fara. Gräv inte ner dig för mycket bara. Det blir fel ibland och det går inte att få det ogjort, men nu är du på rätt väg igen och det är allt man kan göra.

Nu har det gått bra en lång tid. Mår bra. Endast 1 felsteg så det känns verkligen bra. Tänker på att ett glas rose skulle vara gott ibland men det blir inte mer än tanken. Humöret är faktiskt jämnare nu, men känner mig lite nedstämd hela tiden istället. Men det kanske går över.