Idag har jag varit nykter i 5 månader :)

Jag har läst i forumet om det krävs vilja/ motivation för att bli nykter eller för den del måttlighet om det är det man strävar efter. Jag kan bara utgå från mig själv men för min del så krävdes det rätt mycket vilja och motivation dels att sätta igång processen genom att prata med min chef men också för att bibehålla den livsstilsförändring det faktiskt är att inte dricka alkohol och då gick jag ifrån att dricka dagligen till inte alls. För min del så är det fortfarande en dag i taget tänket som gäller men jag avger mitt morgonlöfte dagligen som går ut på att idag ska jag inte dricka oavsett vad som händer.. För visst händer det saker i livet som jag förr hade druckit på.. För ett par veckor sedan sov jag knappt alls, min lösning på problemet tidigare hade varit att dricka alkohol och sovit på det. Nu valde jag istället att hitta andra lösningar och ja det gick ju bra det också.

Det andra jag tänker på är återfall när jag gick in i min behandling så fick jag höra hur vanligt det är med återfall det är faktiskt en del av sjukdomen, jag har inte tagit något återfall men vet att risken finns. Ja jag är också inne på att man tar återfall då man själv väljer att lyfter glaset för min det är inte det att lägga skuld på någon. Det viktiga är reflektera över varför man tog ett återfall vilka känslor var det som triggade, var det någon speciell händelse och arbeta med det för är vi medvetna om det så vet vi också vad man ska undvika eller rättare sagt hur man ska bete sig nästa gång och då förbereda sig mentalt. Jag tänker att alkohol beroende/riskbruk osv är en sjukdom och det man måste lära sig är att hantera den i sitt liv men det väldigt olika ut, vi har alla fått olika negativa konsekvenser och kommit olika långt in i vår problematik/beroende av alkohol. Men just att det ser så olika ut gör att det också finns olika vägar att hitta en väg till en nyktert liv. Jag tror att det viktiga är att man är redo för den livsstilsförändring som krävs och har stöd för att hålla i sedan om det är aa, ca, familj/vänner/ chef eller arbetskamrater eller detta underbara forum spelar ingen roll bara stödet finns där sedan behöver man inte tycka om eller hålla med om allt som sägs eller skrivs men ta med det som ger dig något det är iaf så jag gör. Ta det som hjälper och lämna resten.

Min resa kommer snart fortsätta med att jag blir av med min alkoholmätare, jag kommer bara behöva ta peth och cdt prover ungefär var 3 månad efter nyår. Jag kommer fortsätta min efterbehandling i 9 månader 1 gång i veckan är min enda uppgift är att hålla mig nykter och just nu även om jag vet att det kommer tuffare dagar så känns det rätt så lugnt, jag trivs alldeles för bra med ett nyktert liv och allt det så här långt har gett mig, så jag känner faktiskt inget behov av att dricka alls, finns liksom ingen anledning. Om de tankarna ändå kommer så låter jag dem komma, känna dem sedan försvinner tanken lika snabbt som den kom.
Det är en del som förändras efter nyår och jag funderar på om jag inte ska göra en förändring här också och flytta in i det vidare livet efter nyår känns lite som att det är dags då.

@starten på det nya Grattis till 5 nyktra månader! Minns så väl dina första inlägg, och det är verkligen en helt annan person som skriver idag. Välbalanserad, trygg, lugn, stabil och stolt. Med all rätt. Du ska vara superstolt över din nyktra resan, som bara har börjat. Den blir lättare med tiden, på alla sätt.

Kram 🐘

@starten på det nya Härligt att det går så bra för dig o att du har så fin uppbackning! Stort grattis till dina dagar! Att slippa "ta ett återfall" är ju bara en fördel tror jag, jag gör vad jag kan för att undvika det i alla fall!!!
🤗 kram

Idag var det dags för medarbetar/lönesamtal, tidigare år har det varit rätt härligt att ha dem samtal som högpresterande alkoholberoende så lyckades jag faktiskt rätt bra i mitt jobb och de samtalen blev oftast en ego boost.

Det här året hur ska man beskriva det? Mmm kaos första halvåret mycket nytt att ta in gick väl inte jätte bra när inte autopiloten fungerade längre, 3 månaders behandling då jag arbetade 40 procent sedan september mer fokus på mig själv än på jobbet iaf om man nu tänker på utöver det som krävs.
Kändes ändå rätt skönt att gå in med inställningen att det här arbetsmässigt är ett mellanår, det är ändå lätt att glömma att det faktiskt är iaf närapå ett heltids arbete att bli nykter och att hålla sig nykter. Att inte ta första glaset är ändå för min del rätt lätt, då är det mer arbete med allt runt omkring och vänja sig att leva på ett annat sätt och att faktiskt må bra.
Samtalet gick ändå över förväntan men för min del så kände jag efter mötet mest skönt nu kan jag släppa det här året, finna inget jag kan göra för att ändra på det som var men jag kan lägga det bakom mig och se framåt, emot ett bättre mer stabilt 2022..
Angående sug/tankar på alkohol så är jag lite förvånad men det är faktiskt noll på den skalan just, trots allt prat om glögg mingel osv.

Hej!
Vill bara flika in att det här året kanske varit ditt allra viktigaste år på länge och du har MVG i nykterhet. Bra jobbat! Så vad du än tänker så är inte det här något mellanår, utan ett prio-år. En omvälvande förändring i livet! Grattis till det 🌸

@Se klart Tack det har du verkligen rätt i :) Jag tänker att vi eller iaf jag ofta har helt andra måttstockar för oss själva än för andra, man säger ofta att man ska vara snäll emot sig själv det har för mig varit lite luddigt vad det innebär men sedan nämnde någon självmedkänsla som innebär att man ska vara vänlig och visa lika mycket medkänsla emot sig själv som man gör emot arbetskamrater/vänner/familj osv.

Äntligen så är det provtagning imorgon sista som är inom 4 veckor intervall framöver blir det ca var månad men bäst av allt jag blir av med min alkoholmätare som använts dagligen i ca 160 dagar oavsett om det är semester, helg eller sjukdom. Känns så skönt att få slippa blåsa de där 2 gångerna dagligen framförallt skönt att slippa det på helgen har varit lite svårt att planera in det men det har faktiskt gått bra ..
Men lär väl säkert sakna den när den är borta men nu för jag stå på egna ben då den varit min antabus men det kommer gå bra :)

Har funderat på en sak det senaste, igår blev det så tydligt när någon skriver att forumet går åt fel håll. Min känsla är att det är för att flera väljer att leva ett liv helt fritt från alkoholen och att man då väljer att skriva om hur bra man mår utan alkoholen, jag är absolut en av dem. Jag mår hur bra som helst utan alkohol trodde faktiskt inte att det gick att må så bra och ja att livet kunde vara så skönt att leva att jag faktiskt ärligt kan säga att jag mår och är stolt över hur jag vridit runt mitt liv för sanningen är att i det beroende och den depressionen som kan av alkoholen är att om jag inte hade gjort en livsstilsförändring så ja då vill jag inte veta hur mitt liv skulle ett ut om jag ens hade levt nu, ärligt jag vet faktiskt inte. Så ja jag är tacksam för väldigt mycket i mitt liv.

Men när känslan är att några skriver om det är för många som valt ett alkohol fritt och som delar med sig och stöttar andra och skriver vad man tycker.. Som ja jag anser att man TAR ett återfall det är ingen som lyfter glaset för dig, MEN ett återfall är ofta ett led i en process och om man lär sig av sig och tar reda på varför man tar ett återfall så lär man sig till nästa gång.. Mina trippers är stress, jag stresshanterar hela tiden, väljer vad jag gör och när. Jag mår också dåligt av isolering, men det viktigaste för mig är HALT de gånger jag har haft sug så beror det oftast på att jag är hungrig eller trött ibland ledsen. Men det är faktiskt bara känslor, känslor som går över nu försvinner de oftast inom 1 minut.

Men ska man ta det här och skapa grupperingar vilket jag känner visa gör, det är de som väljer att dricka måttligt och de som väljer att inte dricka alls antar jag ? Jag kan förstå att det kan vara jobbigt att läsa ibland men jag antar att eftersom många har valt bort alkoholen helt så är det många skriver om, det är väl ändå ganska naturligt?

Jag kan tycka att det känns som de som dricker måttligt ofta påpekar att det finns olika grupper och när man börjar se det så, så skapas olika grupper eftersom man gjort 2 olika val. För min del så ser jag inga grupper jag väljer att se människor som gjort olika val och jag tar med mig det jag vill från alla som skriver här.. Men jag tycker att tjatet om olika grupper är störande och onödigt.

Jag tänker att det är som man säger inom AA ta med det du vill och lämna resten. Det är iaf vad jag gör.

Jag antar att det här säkert retar upp någon, men tänker att då för det vara så, men jag hoppas det blir att man slutar se grupper och ser en helhet, men ja alla kan inte alltid tycka lika eller tycka om varandra men man tjänar inte heller något på att lämna gliringar lite här och var.

@vår2022 Tack :) Känslan av frihet är underbar men det är faktiskt ett riktigt bra verktyg i början av en nykterhet, i mitt fall skulle ett positivt blås gå direkt till chefen.. Sedan fanns det väl utrymme att fuska men den enda jag skulle lura då är ju mig själv.

Jag är ny här och trodde att just den här tråden ”vara alkoholfri” betyder att man inte dricker mer. Jag har valt helt nyktert för jag känner mig själv. Av eller på, allt eller inget. Tack för insiktsfullt inlägg.

@starten på det nya Ja att lura sig själv, som provats på många gånger, är inte en väg framåt. Det är så otroligt befriande att vara ärlig mot sig själv, att jag kan inte hantera alkohol, jag har en beroendehjärna för livet och kan inte dricka alkohol. Jag skulle lura mig själv om jag trodde att jag kan dricka alkohol efter ett långt uppehåll. Det har jag provat och det har lett till att börja om igen. Det krävs så mycket för att orka ta steget en gång till och jag har inte kraft för att göra det ännu en gång. Men, jag har genomskådat mig själv, alkoholdjävulen! Det blir inte en gång till😀. Allt jag uppnått denna gång ska jag förvalta och det väl.

Ha en fin lördag❤️

@vår2022 Jag har varit barnvakt för min brors 3 åring hela helgen. Riktigt roligt men har inte hunnit tänka på alkohol men puh det hade varit så mycket jobbigare tidigare då hade jag känt ett du hela tiden nu kan jag istället njuta av kvalitets tid 😊

Glad 4 advent 🎅

Det är bara roligt, de bor en bit ifrån oss andra så blir inte av vi ses så ofta och under pandemin så har det blivit mycket sparsamt kan man väl säga, så jag njuter men det ska bli lite skönt att komma hem, men då är det bara att börja ladda för julen istället :)

170 dagar nykter idag, 14 dagar kvar till 6 månader det är verkligen helt galet vilken resa det har varit.

På behandlingen igår så var det en föreläsning om en rak olika substanser som rubbas när man dricker alkohol som dopamin, alkoholen höjer de nivåerna så belöningen blir så stor så den är svår att ersätta, även serontin nivåer höjs vilket skapar den lugna känslan i kroppen, för min del så stressade jag ner på det sättet, det gör oss också välmående och ja lyckliga för stunden... När man slutar tvärt så för hjärnan en liten chock i mitt fall sov jag jätte dåligt och var rätt lätt irriterad jag kunde lätt glömma saker på 20 minuter ibland.. Den här fasen är den post akuta abstinensen för min del kom det ca 2 månader in i min nykterhet och nu börjar det släppa, är rätt skönt att känna sig som sig själv och kunna sova på nätterna men främst är det skönt och viktigt att veta vad som händer i kroppen och varför, det är bara hjärnan som ställer om sig och anpassar sig..

@starten på det nya Grattis🌟💫✨Du är otroligt stark! Har också läst på om det du skriver och det är en jättebra kunskap. Som jag förstått det tar det 3-6 månader innan hjärnan hunnit återhämta sig och komma i balans. Vad skönt att du nu kommit i balans. Jag har varit nykter drygt 2 månader och tycker mig vara lite mer irriterad än tidigare. Nu är det iof jul på gång också med stress och irritation på köpet. Få se hur det utvecklar sig framöver…
Ha det gott💕