@starten på det nya Så skönt för dig att bli friskförklarad 👍Och dag 203 är ju en supersiffra, Stort Grattis till det!
Mina a-fria dagar tickar också på...
Heja oss 💪En dag itaget blir många till slut...
Kram 🤗

@starten på det nya Grattis till 203 dagar!💐🌟wow! Vad bra att du hittade strategier att ta till när tristessen slog till. Bra att veta tills det ev slår till nästa gång. Det ska jag ta med mig!

Ha det gott och ha en fin dag på jobbet när du äntligen kommer ur karantänen🌷💕

Idag visade app:en 250 dagar, 250 dagar eller 8.2 månader nykter det känns riktigt bra framförallt så är det skönt att inte längta efter alkohol längre börjar identifiera mig själv mer och mer som en person som inte dricker alkohol..

Jag insåg häromdagen att det var ett tag sedan jag skriv här, jag har faktiskt tänkt göra det men inte orkat. Har varit alldeles för mycket med att byta jobb och vänja sig vid det.. De första dagarna hade vi inte ens ett eget kontor sedan kom skrivborden och datorerna men det var också allt, kan säga att det ekade rätt bra på kontoret då och fortfarande gör även om det är mycket bättre. Det tar helt enkelt på krafterna att bygga en ny verksamhet från grunden men ska inte klaga allt för mycket det är roligt också..
Men för 9 månader sedan så hade jag garanterat hanterat det eller försökt hantera det genom att dricka alkohol och på det sättet lugna ner kroppen och kunna slappna av, är rätt stolt och nöjd att jag än så länge lyckats ta mig genom den risksituationen genom att stress hantera naturligt, och låta kroppen få naturlig vila.

@starten på det nya Fantastiskt! 250 dagar!🥳🥳🥳. Skönt med ett liv där alkoholen inte har plats längre och att du kan hantera stress på ett sunt och naturligt sätt med en tillfrisknad hjärna💕🌷

@vår2022 Tack :) Jo så är det är en härlig känsla att kunna hantera livet utan att behöva dricka alkohol för att må bra eller slappna av eller vad det nu kan vara.

Men jag tror att en viktig del av att bibehålla en nykterhet är att inte glömma var man kommer ifrån och hur det har varit, den funktionen fyller det här forumet för mig det och lite gemenskap där man vet att man inte är ensam och att andra förstår hur det är.. Nu när jag tänker på det är det lite som AA där är och gemenskapen och att veta att man inte är ensam det viktigaste och att man arbetar med sig själv såklart.. Just att arbeta med sig själv betyder så olika saker för olika människor för mig har det varit att lära mig att man kan göra vardagliga saker utan att dricka öl och att livet faktiskt är bättre när man slipper oroa sig och planera sitt drickande dagligen..

@starten på det nya Ja, håller helt med. I detta forum pratar och delger man varandra helt andra saker än i livet utanför forumet. Saker som man inte pratar med andra i sin omgivning, här finns många gemensamma nämnare. Som du säger, man får inte glömma varför man blivit nykter. Och det viktigaste är att jobba med sig själv på olika plan. Jag tänker också att man måste träna, praktisera på nykterheten och skapa sig nya sunda vanor som man mår bra av. Träna på att leva ett liv utan alkohol och fylla tomrummet med ett helare och meningsfullt jag🌷💕

I veckan så pratade jag med min chef, som tyvärr ska sluta hade gärna haft kvar henne åtminstone året ut, det är så länge mitt plan för min rehabilitering ligger med krav och måsten jag ska göra, är inte så farligt som det låter handlar mest om småsaker egentligen som att jag måste be om semester 1 vecka innan och ta prover och såklart vara. delaktig i min rehab men hade ändå känts bra att göra klart den resan med henne som chef, nu för jag istället börja mitt i med en ny chef som tar över. Men det blir säkert bra det också :)

Det jag tänkte skriva från början var att hon fick mig att tänka tillbaka till hur det var vid den här tiden förra året och hur snabbt det har gått egentligen. För 1 år sedan nu hade jag troligen varit på väg att somna efter att druckit 8 starköl, jag hade mått skit på morgonen, jag hade tyckt att jag gjorde mitt jobb bra, men sanningen är att nej det gjorde jag inte. Även om jag inte presterade dåligt så presterade jag inte som jag gör nu framförallt så är jag inte rädd för att bli påkommen jag slipper planera in drickandet i mitt liv och jag har faktiskt börjat leva igen.

Jag byte arbete för ett tag sedan, och började arbeta igen med några som jag arbetade länge med typ 1-2 år och inser hur lite jag egentligen har berättat om mig själv tidigare fanns liksom inte så mycket att säga, helt plötsligt så känns det som att de vet mer om mig efter 1 månad.. Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt mer än att det är skönt att slippa känna oro, det är skönt att slippa ljuga och tänka på vad man säger och det är riktigt skönt att få livet tillbaka :)

@starten på det nya Så roligt att höra att det går så bra för dig. Att du får leva i sanning, i frihet och utan oro. Att du kan vara dig själv helt enkelt. Att du fått livet åter🌷💕

Låter bra @starten på det nya ! Ja ibland är det spännande att titta lite bakåt och inse hur mycket som är förändrat. På så många sätt! Tack för den påminnelsen!

Dag 275 nykter eller 9 månader..
Jag tänker inte så mycket på dagarna längre men blir påmind om min app där jag också ger mitt dagliga löfte..
Det har blivit en fin liten rutin som påminner mig om var jag kommer ifrån och var jag inte vill hamna igen..

Mycket av för min del handlat om att ändra rutiner, HALT hade jag uppsatt på mitt kylskåp de första månaderna när jag slutade dricka och mycket riktigt de gånger jag började känna längtan efter alkohol så var det på grund av att jag var arg ledsen eller trött och när det var åtgärdat så försvann också intresset av alkohol.. Känslor är också bara känslor de går över om man bara låter dem skölja över en, och har man gjort det ett antal gånger så är inte känslan lite stark eller intensiv längre och den försvinner också snabbare.

Jag skriv längtan efter alkohol medvetet för jag hade en diskussion om sug efter alkohol och längtan efter alkohol med en bekant.. Vi eller iaf jag tänker ofta på sug efter alkohol i vardagen men är det egentligen inte en längtan efter alkohol man känner? En längtan efter en kompis som gett tröst eller hjälpt en att sova på nätterna? Kommer inte suget efter alkohol först när vi tagit det där första glaset och vill ha mer?

@starten på det nya Grattis till 9 månader!🥳. Intressant fundering. Tänker att en längtan efter tex tröst av en kompis kan leda till sug efter alkohol, det som tidigare för stunden gav tröst, att alkohol gav tröst. Att känslor som att vara ledsen och vilja få tröst leder till sug efter alkohol. Tänker att återfall kan ske pga starka känslor som leder till sug och att man då dricker. När man börjat dricka blir suget ännu starkare efter mer alkohol, för belöningssystemet i hjärnan väcks igång efter mer kickar av dopamin och alkohol. Hjärnan glömmer aldrig kickarna den får av alkohol och inget trumfar detta. Så sug kan starta pga känslor och öka när man dricker, att dricka fast man inte tänkt eller vill det skapas av känslorna, så tänker jag.

Imorgon åker jag till Spanien blir första utomlands resan sedan pandemin. Känns så skönt att komma utomlands få lite sol och värme och byta miljö och ladda om batterierna lite. För det behövs verkligen de senaste månaderna har varit tuffa jobbmässigt så ja det behövs nu :) Den här resan är ju bara lite drygt 2 år sen, jag skulle åkt precis när pandemin startade men ja det gick ju inte då.

Läste i någon annans tråd att den personen ser fram emot en resa och kunna vakna nykter och njuta på ett annat sätt än när man går runt i alkoholdimman, så känner jag också ska bli skönt att få lite egen tid och kunna njuta och ta in nya intryck nykter.

@rymsar @vår2022 tack så mycket.. var en ovan känsla att inte ta en öl på flygplatsen.. lite konstigt det där att man ska ta en öl innan flyget kändes som de flesta gjorde det och då var kl 10.

Spanien är verkligen skönt nu men lite kyligt på kvällen men fortfarande shorts väder så ska inte gnälla 😊😎 och så fick jag använt mitt covidbevis också

@rymsar @vår2022 tack så mycket.. var en ovan känsla att inte ta en öl på flygplatsen.. lite konstigt det där att man ska ta en öl innan flyget kändes som de flesta gjorde det och då var kl 10.

Spanien är verkligen skönt nu men lite kyligt på kvällen men fortfarande shorts väder så ska inte gnälla 😊😎 och så fick jag använt mitt covidbevis också

@starten på det nya Ja, märkligt! Jag har druckit öl tidigt på morgonen innan flyget går, varför gör man det egentligen? Firar in att fyllesemestern startat, galet! Tänk vilken underbar semester du ska ha, ta in alla intryck med klara ögon, fräsch och pigg varje morgon och verkligen vila och njuta. Jag ska på fjällsemester på lördag och jag ser verkligen fram emot att njuta av vistelsen nykter och med fräscht öppet sinne.

Ha det såå gott!🌞😎💕

@vår2022 ja det är faktiskt galet men för 11 månader sedan hade jag gjort likadant och tänkt det är ju semester mycket som har förändrats 😊 Hade också lätt tagit en öl eller 3 i väntan på att flyga hem. Sitter på flygplatsen nu måendet för bli vatten istället😉
Semestern har varit bra även om vädret i Spanien varit sådär en dag regnade bort men då har jag varit med om det också. Men det har varit så skönt med ett miljöombyte och faktiskt kunnat släppa jobb helt inte ens pratat om det så jag är nöjd med min första hel nyktra semester 😊