Nu börjar min resa mot ett nyktert liv, helt utan alkohol.
Tredje gången jag försöker men denna gången har jag lovat att vara ärlig mot mig själv.
Dessa inlägg kommer jag skriva, precis som många andra av er, för min egna skull.

Drickandet började i högstadiet, och först nu inser jag att redan där var det varningssignaler. Jag drack för att bli full och glömma bort den blyga och osäkra tjejen som jag egentligen var. Skulle alltid dricka mest. Skulle alltid göra allt i mitt liv ”mest” och ”bäst”.

Under dessa 35 åren, så har jag gjort så otroligt mycket dumt på fyllan. Gått hem med okända män, somnat på bussar, hamnat i slagsmål, gjort mig ovän med vänner….. listan kan bara fortsätta.

Vad har fått mig att nu göra ett tredje seriöst försök? Efter att spenderat 3 av mina 4 lediga dagar i sängen och inte lämnat lägenheten. Där jag tittade på mig själv i spegeln i går lördag, och jag ser en kvinna jag inte vill vara. Likblek, illaluktande, med minst 5kg ”fyllefett”, helt utan ork att ta mig ut i solen.

Jag vill hitta den kvinnan jag vill vara. Stark i kropp och själ, en god vän och en god dotter.

Detta kommer bli svårt att bryta vanorna. Men här och nu lovar jag mig själv att:
1, börja meditera. 5 min per dag den kommande veckan.
2, promenera 45 min varje dag.

Var stark 💪

@VissenRos
Hej! Jag startade också en tråd i helgen och jag känner precis som du att nu är det dags för en förändring. Hoppas att du känner dig stark och vill kämpa vidare så kan vi peppa varandra. Jag är nu på dag 6 och kämpar på.
Va stark 💪 och modig

Helt rätt av dig.
Du klarar det.
Kan rekommendera dig att gå på AA mötena. Känns ovant första gången men har hjälpt mig något enormt. Fantastiskt välkomnande och fin gemensamskap. Både unga och medelålders personer med. Går på möten nästan varje dag. Hade aldrig klarat det så här långt annars har lyckats hålla mig nykter i nästan 1 månad. Stor förändring men klarar det.
Ta hand om dig🌞

7 dagar…. 7 dagar av dålig sömn, kass mage och rastlöshet. Men jag har klarat det 🥳

Mycket tankar (och mardrömmar) som går genom mitt huvud. Varför stoppade jag inte detta tidigare? Varför lyssnade jag inte på min ex man för 10 år sedan? Vad är det som gör / gjorde att jag behövde ta mig ner på en sådan otrolig låg nivå att jag inte lämnade sängen under flera dagar? (Annat än att fylla på alkoholen i kroppen)
Mycket ältande denna veckan. Samtidigt som jag känner mig gladare och ser framemot livet.

Tänk vad man kan lura omgivningen! Jag är ganska säker på att ingen av mina vänner eller kollegor misstänker det minsta. Ingen, inte ens min bror, förstår vad det är jag går igenom.
Alltid den skötsamma och ”präktiga”. Alltid bara ”piss full” i min ensamhet, inte visa någon.
(När jag skriver detta så börjar jag också inse hur otroligt tragiskt mitt liv är/varit)
50 år, supit hemma med dyra viner eller whisky under de sista 13 åren. Innan dess var jag gift och avstod från för mycket alkohol för att undvika gräl med min man (han grälade och blev arg på mig om jag drack för mycket). Har insett denna veckan att det faktiskt var min ex man som hindrade mig från att hamna där jag nu hamnat, han agerade av ren omtanke.

Tack till alla som stöttar mig med era ord eller bara tanken när ni läser detta ❤️

Skall fortsätta vara stark 💪 på rätt sätt

15 dagar och jag sviktar…..
Usch vilken jobbig vecka ☹️ Har fått använda allt jag har innanför pannbenet för att inte dricka vid två tillfällen. Student festen var värst och det är märkligt vad jag lär mig om mig själv.
Absolut inga problem med att folk runt omkring dricker. Men ”stöket” och anspänningen med massa nytt folk som jag aldrig träffat.
Börjar lära mig lite mer om mig själv och varför jag ”behövt” dricka tidigare. Är en extrovert person med personer jag känner, är det en majoritet av nya bekanta där det förutsätts massa mingel, då är det precis som tryggheten rycks bort som en matta under fötterna. Usch vad jag har svårt för det.
Hög ljudvolym och mingel, är helt klart inte min grej längre.

Andra tillfället som jag hade trillat dit denna veckan om jag hade haft A hemma var en konflikt på jobbet. Att bli detalj styrd av en inkompetent ledning, där jag vet att det man vill genomföra kommer omkullkasta min organisation, gör mig så jävla arg. DÅ söker jag mig till A. Tröst? Flykt?

Just nu känner jag mig bara utmattad av att jag klarat av denna veckan. Ingen glädje, ingen stolthet. Bara utmattad över att jag idag varit nykter i 15 dagar. Får samla kraft i helgen 💪

Grymt bra jobbat @VissenRos 👍🏻💪🏻🤗
Inte konstigt om du är trött om du kämpat så med pannbenet. För det är ju delvis det det handlar om när man slutar dricka. Att träna upp pannloberna och låta förnuftet återta sin plats, istället för att låta känsloförlamat styra. Du är superduktig! Försök vila nu och känn dig stolt och njut av helgen! Kram

Ja, vila dig. Och jag tror ibland att beroendet är så listigt att det använder sig just av de där känslorna du har nu- att inte känna sig stolt över att lyckas stå emot. I hopp om att man ska tänka att varför ska jag vara nykter när det ändå inte gör mig glad.. Men tålamod och vila, det kommer kännas bättre, och du kommer känna stoltheten du är värd att känna!

Jag blev sne på folk som sa åt mig att jag drack för mycket. Nu inser jag att dom bara brydde sig. Efter ett antal misslyckade försök med all hjälp man kan tänka sig har jag hållit mig ifrån skiten. Känner att jag har mer behov och glädje av livet när man mår bra istället för att döva sig med alkohol. Det var kul ett tag, men det är många öl och annat senare. Bara att kämpa på i rätt riktning. Det kommer att kännas bra för varje steg du klarar.

I dag skulle det varit 21 dagar utan A……
Men igår föll jag 😞 och jag förstår inte varför. Ett samtal på förmiddagen igår, triggade varje nerv i mig. Lyckades mota detta och tyckte vid lunch att det värsta hade lagt sig. Sen på eftermiddag kom det som en tsunami över mig, och jag bara bälgade i mig stark sprit. Så grymt besviken på mig själv 😢

@VissenRos Din nyktra dagar är inte bortkastade, ett gupp på vägen bara som ger dig ett tillfälle att lära dig mer om din relation till alkohol. Jag har haft två ”reset” till dag 1 och det kändes såklart helt bedrövligt…..men också lärorikt.
Se framåt. 🦄