Har verkligen inte haft ngn julkänsla. Det beror delvis på alkoholen, på tröttheten men även att alla helger kan kännas laddade. Så vi tog in granen idag och jag klädde den och pyntade i huset. Har aldrig gjort det så tidigt brukar vara ganska principfast ibland måste man ändra på saker och ting om det kan få en att må bättre. Köpte hyacinter och julros.
Bakat bröd, fröknäcke och snittkakor m polkagris. Ska ta m mig kakorna t jobbet imorgon. Har heldags-APT som även kommer innehålla lite mys. Dottern har varit hemma. Så det blev en bra söndag med lite mer julstämning.

Kram🌟

Jag kan förstå den där känslan lite VaraFrisk. För mig har det nog ibland handlat om att jag levt så mycket i framtiden, så lite här och nu. Stressat inför jul. Måsten under och efter jul, en liten besvikelse att det inte blev mer efter jul. Istället för att njuta. Jag jobbar med att njuta. Alkohol stressade mig. Blev en ond cirkel när man försöker vila med alkoholen.
Nu finns inte måstena på samma sätt. Jag är i princip färdig med julklapparna också. Vi gör det godis vi orkar och vill. Jag gör sånt som är kul. Det är ingen brådska på samma sätt längre. Jag hann ju aldrig vara med själv. Vad jag vill säga med det här är att när man lever så mycket med sina tankar om allt så blir det lätt den känslan. ”Myset kommer sen, ska bara göra det här först”. Tycker att du är klok som tar in julgranen. Det är mysigt och fint med julen om man stannar upp och njuter. Med en julgran att vila ögonen på kam det bli lättare… säger jag. Vår är heller inte inne ännu. Dock inköpt. Ha det fint i jul. Och du, du är fantastiskt modig. Ta steget nu i vår. Du är både redo och trött. Det kommer att kännas som en lättnad när du hoppar, det är min gissning.

När man är i ett beroende är det lätt att hamna i försvar och förklaringar. Jag sa till min kurator för en tid sedan att ibland känns det som om jag tappat mitt mandat för att säga vad jag känner för allt allt är kopplat t beroendet. Så jag vill inte förklara mig el försvara mig.

Jag har typ inga måsten när det gäller jul dvs måsten i att jag måste göra saker. Alkoholen finns som en problematik men inte mer än andra dagar så juldagarna kommer vara vita. Ingen i familjen kommer dricka alkohol under juldagarna.

Låt mig förtydliga att det är inte offerkofta på …samt att jag har full förståelse att så många andra har det så mycket mycket tuffare än vad jag…
För ca nio, tio år sedan fanns det inte på kartan att jag skulle fira jul med ngn annan än m min egna familj och med mina syskon m familjer. Men när min syster dog så fick jul en helt annan innebörd. Mina barn tyckte att det var skönt att slippa fira m släkt men jag saknade…samtidigt som jag kände varför måste man ha släktband för att fira jul ihop??? Jag tänker att det inte har varit så för alla men för mig var det så. Men julen innebar att ngt hände…åka bort el ngn kom hem…så om inget barn kommer hem eller ngt annorlunda händer…då grillar vi korv, åker t sjön…men i år känns det lite tuffare ….för på det nya året så står jag inför ett vägval som egentligen är enkelt men så oerhört svårt. Jag tänker att om det vore enkelt så skulle så många tagit detta steg så mycket tidigare!

Arbetar två dagar till och därefter vila, jul och nykterhetsarbete🙏🏻🙏🏻🥰

Jag tycker inte det är en offerkofta att känna sorg över något som varit men inte längre är. Man får väl sakna sånt som varit fint i livet? Att acceptera hur det är NU och känne en rikedom över det- går fint det med. Vi är ju komplexa vi människor.
Skönt att det inte dricks på jul, det är ganska ovanligt. Kram.

@Se klart I mitt föräldrahem bjöds det på snaps t maten på julafton, en el högst två. Det fanns aldrig öl utan julmust och svagdricka. Mina svärföräldrar var nykterister. Och i min egna familj drack vi snaps på julafton till maten kunde även bli öl i garaget vid paketinslagning.
Om det nu var dumt att dricka snaps t maten hur dumt var det inte att dricka öl i garaget🙄Men sedan några år tillbaka dricks det inget i garaget och inte heller snaps t maten. Finns ingen alkohol under juldagarna och inget system är öppet. Mitt mål är nu att få nyktra veckor innan jag berättar för min chef.

Det känns som om jag är olika skyddad år fr år hur jag klarar av pratet på jobbet om hur man ska fira jul….om barnen som kommer hem, barnbarnen, resa hit och resa dit, om allt som ska fixas, julklappar som ska köpas. I år känner jag att jag stänger av, går in i min egna bubbla. För några år sedan var min man och jag ensamma på julafton, Dottern jobbade, sonen m sambo var hos sonens svärmor. Det var tomt oerhört tomt men jag var så glad över att få dela julafton m min man. Tanken finns att hjälpa till vid kyrkornas gemensamma julfirande. Kanske nästa gång vi är ensamma, min man och jag. I år firar vi julafton m vår dotter. Hon känner inget speciellt för julen. För sex år sedan var hon borta. Borta i tio dygn. Jag fick ett hej eller ett ja. Men varje år hon är med oss är guld. På juldagen är båda barnen och svärdotter hemma h oss …det är mer än guld🙏🏻❤️

2022-12-20…kan det vara ett bra brytdatum på riktigt…ska kämpa mot alla tankar idag som spär på min oro…som får mig att vackla…måste …ska….bestämma riktning nu…🙏🏻🙏🏻🙏🏻

@Varafrisk skrev:"2022-12-20…kan det vara ett bra brytdatum på riktigt" Det är faktiskt årets bästa dag för just det! Du kan inte vänta på att ett perfekt tillfälle uppenbarar sig, det kommer aldrig att inträffa. Allt som händer är att du skjuter upp beslutet ännu en dag, och ännu en...

Jag vet att det är skitläskigt att be om hjälp och att vara tvungen att berätta för chefen. Det känns som om man gör sig sårbar, blottar strupen och bara kan vänta på att attacken skall komma. Det som gör det extra läskigt är att när du väl berättat kan du inte backa, det blir definitivt, så du behöver ha bestämt dig.

Du behöver inte ha några nyktra veckor innan du pratar med chefen. Det du behöver göra är att berätta att du har alkoholproblem, och att du har bestämt dig (hoppas jag?) för att ta hjälp för att komma tillrätta med det. Tag initiativet, visa att du vill ha förändring. När du väl har berättat kommer du ha en sak mindre som du behöver oroa dig för och grubbla över. Det kommer att vara en lättnad, även om du inte tror det nu.
Jag vet inte hur du tar det här, men så här var det för mig. Jag har inte ångrat att jag tog steget.

Det är dags nu, Varafrisk! 💕

Ja, det har jag. Även om jag var på plats varje dag så var det väl världens sämst bevarade hemlighet att jag hade (har) alkoholproblem. Jag klev in på chefens kontor och frågade om han hade tid. Jag förklarade hur det låg till och talade om att jag skulle ringa Beroendecentrum samma dag, när deras telefontid startade. Hans reaktion var "Bra beslut, är det något vi (företaget) kan göra?". Kanske han var lättad över att jag tog initiativet så att företaget slapp göra ett ärende av det hela? Det är vad som hade hänt om jag inte fått till en förändring.
Två av mina kollegor har frågat varför jag smet iväg två gånger i veckan, och jag har varit öppen med att jag behöver hjälp med mina alkoholproblem. Resten av dem har väl fått veta genom Jungeltelegrafen, men jag har inte fått några kommentarer.

Jag kanske är naiv som tror att bara för att det har fungerat så bra för mig så kommer det att göra det för alla. Det är bara du själv som kan avgöra vad som är rätt för dig, men jag hoppas verkligen att du tar chansen.🤗

@Onkel F Vilken speciell fråga? Om företaget kan göra något? Företaget har väl en skyldighet?

Jag tänker att när jag ska berätta då handlar det om två månader på heltid om inte mer.

Kram🥰

@Onkel F Jag är tacksam att du berättar. Tacksam för berättelser som belyser hur det var när man berättade för arbetsgivaren.

Jag vet det finns ingen bästa dag att sluta dricka eller att det ska infinna sig en speciell känsla. Det var min kurator som sa att man kan känna sig starkare om man brutit m alkoholen den dagen man berättar för chefen. Men givetvis kan man bara berätta…det är likadant m behandlingen..större chans att lyckas om man brutit m alkoholen före start. Jag kommer ju även behöva vara sjukskriven några månader.

Jag tänker be om att få prata m chefen i slutet av en dag för jag kommer att bli jätteledsen och efter samtalet vill jag gå hem. Jag tänker även att hon kommer bli förvånad…finns nog inte hos henne att jag är alkoholberoende. Hon kommer behöva smälta det. Sedan tänker jag utan att veta till 100% att det finns en handlingsplan när personal har alkoholberoende. Tänker att företagshälsovården kopplas in men eftersom jag själv redan har en plan så kommer jag underlätta deras arbete. Och…jag vill förekomma….och jag vill landa i att alkohol blir en icke-fråga för mig…men som sagt var en dag i taget🙏🏻

Idag gör jag min sista arbetsdag detta år. Nu ska jag hämta krafter tills jag är åter på jobbet den 2/1.

Kram🌟

@Varafrisk Ja, de har ett ansvar. Och det finns säkert handlingsplan i din organisation. Men den borde inte kicka in om du själv söker vård . Om det går så långt att du försummar dina arbetsuppgifter och arbetsgivaren kräver att du genomgår behandling är det deras rutiner som gäller. Vad du vill blir underordnat. Någon här skrev nyligen om den erfarenheten ( i Förändra). Jag minns inte vem det var, men personen valde att spela med och se vad gott det kommer ur situationen. Leta upp och läs, bra att se den sidan också.
Om du blir borta så länge som du skriver behöver chefen lite framförhållning för att planera och kanske skaffa fram en vikarie, ge henne den tiden.
Och nu lite Tough Love: Du kommer inte att bryta med A innan behandlingen eller innan du pratar med chefen. Låt det sjunka in i ditt medvetande och acceptera tanken. Du, som jag, klarar inte att bryta på egen hand, det är därför du behöver behandlingen. Det blir så mycket lättare, eller mindre svårt, om man får professionell hjälp. Behandlingen är det första steget, sedan kan du arbeta vidare mot att göra alkoholen till en icke-fråga.
Tänk efter ordentligt och se realistiskt på saken och ta sedan det beslut som är rätt för dig. 💕🤗

@Onkel F Tack för Tough love🙏🏻Det ligger mycket i de orden! Ska försöka hitta inlägget i Förändra. Det kommer troligtvis inte skaffas fram en vikarie. Å det gör lite ont i magen för jag kommer ställa till det för kollegor och därmed patienter/föräldrar😔

Kram🌟💕

@Varafrisk Jag tror att jag förstår att det är svårt att koppla bort jobbet när man arbetar med människor på det sätt du gör, men det är inte du som ställer till det för kollegor och patienter. Du har en chef som skall leda och planera verksamheten och se till att allt fungerar. Det ansvaret ligger på henne, inte på dig.
Ditt ansvar är att se till att du mår bra så att du kan göra ditt jobb. Att hjälpa andra människor. Ett viktigt jobb!

Ibland måste man sätta sig själv främst VaraFrisk. Om arbetsgivaren har en organisation där vikarier inte tillsätts så är det som OnkelF skriver inte ditt ansvar. Du skulle lika gärna kunna bli sjukskriven en längre tid av andra orsaker. Det kanske är just precis vad du behöver också en extremt tydlig signal om att du står i centrum och ska prioritera dig själv. Jag har fått jobba mycket med det själv. Att hålla isär sig själv och andra är en del i min problematik och tröttheten gör det svårare att se mönstren. Men det gagnar ingen att du inte hoppar på behandlingen. Vissa saker måste man bara göra och det är dags nu. Dags att sätta dig främst och ge dig två månader.
Ha en fin jul!

@Onkel F @Sisyfos Tack för kloka inlägg🙏🏻

Idag är det 24 år sedan vi fick vår dotter i hennes födelseland! Som vi hade längtat och väntat! Och även vår som på att bli storebror! Så tacksam för att adoption fanns som ett alternativ för oss att bilda familj🙏🏻 Att barnet ska vara biologiskt blev så sekundärt för oss, att få vårda och att älska var det viktigaste. Och älskar vår dotter det gör vi❤️❤️

Har träffat min kurator idag. Skönt! Pratade om hur hjärnan lurar mig. Som att jag kommer inte kunna bli nykter innan jag berättat för chefen och påbörjat behandling då säger hjärnan t mig men då kan du ju dricka…å det kan jag ju inte!

Nu kommer uppesittarkväll och juldagar utan alkohol…jag vet att jag kommer känna sug, känna irritation men även lättnad🙏🏻

Kram🌟

Anonym31513

@Varafrisk Jag är ofta inne och läser i din tråd och jag tycker att du är så tapper och modig i ditt kämpande med alkoholen. 2023 kommer att bli ett bra år för dig. Det känner jag på mig.
Ha nu en riktigt god jul och ta väl hand om dig! 🥰

God Jul VaraFrisk!
Så många gånger jag sköt upp att sluta och det tror jag många gör. Jag ska bara dricka färdigt först, slutar på måndag… Drack ”slut” under helgen. Slutade mycket riktigt… å så dag 3, 4 eller 5 var det dags igen. Jag var så jäkla trött på det. Det blev som ett tvång att dricka om det fanns något och mestadels en lättnadskönsla när det inte fanns något att dricka. Jag gillar närvaron, men sådär i början är just den besvärlig för att det finns en rastlöshet i den. Nu när du är ledig kanske du har ork att jobba med att ta dig tillbaka till här och nu. Inte flyta ut i sen, alla tankar på framtiden. Här och nu är inget annat viktigt än närvaron och kärleken. Stora Julkramar till dig VaraFrisk!

@Lavendelblomman Tack för dina ord, de värmer! Många av de forumvänner som började skriva när jag började finns ju numera under ” Det vidare livet”. Om jag tänker på att jag fortfarande inte har kommit dit så känner jag mig inte särskilt tapper men om jag inte tänker på det utan mer på att jag har inte gett upp då är jag både modig och tapper💪🏻🙏🏻
Det går inte tänka varför slutade jag inte tidigare om jag exempelvis får en sjukdom relaterad t alkoholen (när jag blir nykter)eller ngt annat för de tankarna går jag sönder av. Jag måste tänka på idag…en dag i taget. Jag läser oftast de inlägg i Det vidare livet där man skriver om då och nu. Om hur man kunde bete sig och hur det är nu…hur det har blivit. De inläggen kan vara hjälpsamma. Jag tänker att berättelsen om det svåra….och att man till slut blev nykter är mer identifierbart för mig.

@Sisyfos Tack för att du tittade in! Ja, det är svårt med närvaron🙄Att handskas med rastlösheten utan dricka alkohol eller bli arg. Ja, helt enkelt hantera dig själv. Jag känner stressen inom mig nu fast det är nog även för att det är julafton.

När jag tittar ut genom fönstret är det vitt ute. Ingen snö men frost och ganska mulet/dimmigt, minus fem grader. Man har lovat solsken idag fast just nu ser det ut som den får kämpa sig fram. Mannen är på ett spinningpass och jag ska ta hunden ut på promenad. Om vi får tag på grillkol ska vi åka och grilla korv m dottern någonstans vid Vänerns kant. Sen skjutsar vi hem henne t hennes katt för att hämta henne igen och fira julafton tillsammans🎄Sonen m sambo kommer imorgon💕.

Idag är det nyktert som gäller. Tack och lov för det🙏🏻 Jag önskar Er alla en så bra jul som möjligt🙏🏻Känns det tufft och ensamt kan man ringa Alkohollinjen, Jourhavande medmänniska. Jag behöver inte ringa ngn idag men kanske jag ringer i mellandagarna t Alkohollinjen. Ska även träffa min kurator på fredag.

Kram 🌟🙏🏻✨❤️