@Ny dag Ja, det är trist m IBS men det är lite priset som jag får betala för att jag har druckit. Det är bra att vi inte gett upp men jag hade inte fixat det utan min behandling. Jag har lärt mig så otroligt mycket. Alla som var där var ju inte där av fri vilja utan tex kunde det vara så att ngn i familjen tagit kontakt m soc el var i kontakt med vuxenpsyk så man var där inte för sin egen skull. Man var verkligen i förnekelse och hade offerkoftan på men efter nio veckor så kunde man inse sitt alkoholberoende. Och alkoholberoendet går ju inte över…det finns ju där livet ut.

@Amanda L Jag har bett att få komma t dietist för att inledningsvis se vad jag kan få för hjälp. Har laddat ner BellyBalance app och försökt att orientera mig lite grann. Det är mycket att ta in det är därför jag tänkte att jag börjar m en dietist. Har köpt två böcker som en av dietisterna bakom Fodmap har skrivit. Det gäller sortera vad jag ska fokusera på för annars blir det pannkaka av alltihop. När jag skriver så då innebär det alltid att nykterheten går först.

Ingen sjukskrivning utan nu är det heltidsarbete som gäller.

Krsm🥰🐬

Idag börjar min dag 106 och jag känner tacksamhet🙏🏻Dagens text i NA handlade om detta. Igår på NA var det två personer som tog tid, 2 år resp 90 dagar, det är stort!! Jag är så otroligt tacksam för att upptäckt NA-mötena, forumet och min behandling 🙏🏻 Det är väldigt rörigt inom mig känslomässig och jag vet inte vad som är vad. Jag är fortfarande i den känslomässiga krocken mellan behandlingsbubblan och jobbet/verkligheten😨Även om jag ville vara sjukskriven halvtid så är det ändå bra att jobba heltid att komma in i jobbet igen. Kom av mig lite m träning men där behöver jag få kontinuitet om jag får det tror jag att jag blir mer stabil och trygg. Träning genererar även i bättre matvanor.

Så efter dagens text, meditation och sinnesrobönen så kör jag igång onsdagen🙏🏻☀️

Ha en fin onsdag 🥰

Ska alldeles strax gå och lägga mig. Så skönt med fredag imorgon och därefter få vila i helgen. Veckan därpå jobbar jag endast tre dagar för på torsdagen åker min man och jag t Stockholm. Det ska bli kul och skönt! Länge sedan jag var i Stockholm under våren.

Det är full aktivitet här i gruppen Vara alkoholfri vilket är kul/bra! Även om jag inte har varit nykter i flera år längre än många här så har jag skrivit länge i forumet. Så jag har levt länge med mina tankar även om det har tagit längre tid för mig att bli nykter. Så mycket av hur jag tänkte som aktiv och även de första nyktra dagarna som nykter ville jag kanske inte skriva om det. Detta berodde kanske på att jag kände att jag behövde vara nykter en längre tid för att skriva ner delvis vad jag tror på men även delar som jag lärt mig i behandlingen.

Även om man kanske vill vara på dag 17 eller dag 78 eller dag 167 så tänker jag att det är viktigt att inte ha bråttom, att verkligen ta en dag i taget. Nu kan jag inte riktigt anledningen fullt ut varför man nämner att försöka vara nykter i tre månader först men jag tänker att det händer om kroppens läkning. För mig var det övermäktigt att tänka tre månader. Hur många gånger tänkte jag inte att jag ska klara en vecka men hur gick det?? Nej, en dag i taget var det som gällde för mig i början. Nu tänker jag inte så mycket på dagar, veckor..det blir väl snarare månader i så fall.

En annan sak som jag också har tänkt på är det här med det alkoholfria. För länge sedan kändes det som om det var för oss alkoholberoende. Jag drack det men behöll gärna vanorna som jag hade med alkohol. Å vi vet ju att vanor är bra att bryta så varför höll jag på med det? Jag har inte brutit helt men på väg att göra det. Vad jag inte bestämt om jag ska ha kvar är den alkoholfria ölen. Ser till att dricka 0,0%. Tycker om öl t mat men vet inte om den skulle kunna trigga ngn gång, just nu känns det inte så men man vet ju aldrig. Sen å andra sidan behöver jag undvika kolsyra så det kanske lika bra att låta bli att dricka ölen.

En annan sak som jag tänkt på är det här med att identifiera sig som en som inte dricker alkohol. Jag tänker att det är något jag gör men framför allt identifierar jag mig som alkoholberoende. För mig blir det en viss skillnad. Om jag inte identifierar mig som alkoholberoende då blir jag inte sann mot mig själv. Fast det kan nog vara en process innan man är där.
Nej, nu måste jag lägga mig.

Godnatt😴🐬

@Varafrisk

Jätte bra funderingar.
Jag har inte identifierad mig själv ännu ... det vill säga, är jag alkoholfri, nykterist, f.d. alkoholberoende ... Jag har inte kommit så långt.

Jag har försökt med alkoholfri öl men för mig funkade det absolut inte. Vi är alla olika, så för vissa kan det kanske funka jätte bra.

Kram på dig och tack för dina inlägg och lärorika tankar och funderingar.
xxx

@Varafrisk Hoppas du har en skön lördagsmorgon. Tänkte på det du skrev ”Nu kan jag inte riktigt anledningen fullt ut varför man nämner att försöka vara nykter i tre månader först men jag tänker att det händer om kroppens läkning. För mig var det övermäktigt att tänka tre månader. Hur många gånger tänkte jag inte att jag ska klara en vecka men hur gick det?? Nej, en dag i taget var det som gällde för mig i början. Nu tänker jag inte så mycket på dagar, veckor..det blir väl snarare månader i så fall.”

Att hålla upp i minst tre månader till att börja med är för att hjärnan ska hinna återhämta sig och få balans igen. Som du skriver, att kroppen ska läkas. Det handlar om att få balans i signalsubstanserna i hjärnan, att beroendehjärnan som skriker efter kickar av alkohol ska tystas och lugna ned sig. Att man ska få möjlighet till nya tankar om alkohol, förändra sina tankebanor om alkohol, inte gå på autopilot som sker när man är i sitt beroende. Pannloben, vår VD, där sunt förnuft, planering, riskbedömningar och avvägande av handlingar sker, får en chans att träda fram igen när man är nykter. Pannloben blir överkörd av beroendehjärnan/ känslohjärnan där sug och skrikandet efter alkohol och kickar sker, när man är kvar i sitt beroende och dricker. VD:n har ingen chans att träda in då, den har blivit totalt överkörd av myteristerna i beroendehjärnan som vill dämpa ångest skuld och skam med alkohol. Den är inlärd till det av oss och vet inget annat sätt att agera på.

Det tar alltså 3-6 månader för hjärnan att återställa ordningen igen. Att signalerar först ska gå till pannloben, vår VD, som planerar och riskbedömer om vad som är den bästa handlingen för oss att utföra. Tex att inte dricka, för risken är så stor att det leder till att vi får ångest mm, att denna riskbedömning leder till att vi ska göra den säkraste handlingen för att undvika ångest mm, att avstå från att dricka. Genom denna handling triggar vi inte igång beroendehjärnan, vars enda uppgift som den vet om, att skrika efter mer alkohol och mer kickar och som slutar i ångest, skuld och skam.

Min upplevelse är att man bör vara nykter minst 6 månader för att som du säger, inte ha bråttom, att verkligen ta en dag i taget. Att hinna med i denna förändringsprocess, den tar tid och mycket händer i kropp och själ. Då hinner man få nya tankebanor i hjärnan som inte kopplar på autopiloten. Man skapar nya banor långt från beroendehjärnans revir. På så vis är det bra att man identifierar sig som alkoholberoende, för beroendehjärnan går inte bort, den kommer alltid att finnas kvar hos oss, men låter man bli att trigga igång den, väcker man den inte från sin dvala.

Jag har inte tänkt så mycket på hur jag identifierar mig. När jag snabbt tänker efter just nu så identifierar jag mig som en person som förstår hur ett beroende fungerar och påverkar mig och att jag är smart som vet hur jag ska undvika att hamna i detta beroende igen. Detta ska jag fundera mer på i min tråd, det är intressant att djupdyka i mer😁.

Ha en riktigt fin lördag🌞❤️

@Varafrisk Tänkvärt, jag vill ju vara/bli hon som inte dricker. Har en bild av mig själv som denna varelse. Att sedan orsaken till detta är att jag är alkoholberoende behöver omgivningen inte ta del av. Jag identifierar mig som problemdrickare, det rimmar också med min tidigare ätstörning. Det viktigaste är nog att det känns rätt för en själv tänker jag, huvudsaken är att man inte tar det där första glaset. Stor kram till dig och hoppas du njuter av en nykter lördag som jag. Har gjort andrahalvsleks goda grapefruktdrink. Mums! ❤️❤️❤️

@Se klart @Ny dag @vår2022 @Crusade Tack för era inlägg❤️

Anledningen att jag skrev om identifieringen var att jag läst i
en del trådar ”jag identifierar mig som en som inte dricker alkohol”. Jag har inget behov att berätta för var och varannan människa att jag är alkoholberoende el att jag inte dricker alkohol. Men för att kunna bli nykter så var det helt nödvändigt att berätta på mitt jobb om mitt alkoholberoende. Dessutom skulle jag vara borta fr jobbet i nio veckor. Och för mig personligen/för mig själv så skulle jag lura min hjärna om jag sa att jag identifierar mig som en som inte dricker alkohol istället för att säga alkoholberoende. Dvs jag kan aldrig någonsin mera dricka alkohol så om jag inte dricker alkohol så finns ändå beroendet kvar. Det försvinner inte utan man kan tolka det som mer vilande. Jag har kort tid som nykter men jag är inte sugen på att köpa el dricka alkohol.

Jag tänker vi finner olika vägar som passar oss för att komma t nykterhet. Ingen väg är fel så länge man får tillfriskna…bli trygg i nykterheten. Min väg är den andliga🙏🏻

Jag har inte riktigt kommit t Andrahalvleks nivå men jag bojkottar alkoholreklam på Facebook/Instagram, ger inte bort alkohol, använder inte emojisar m alkohol. Jag blir även mörkrädd över all den alkohol som flödar när det är studenten. Det blir dubbelmoral för mig. Min man dricker i princip heller aldrig alkohol. Det beror inte på att jag nekar utan att han inte vill. Han har ju gått anhöriggruppen där han förstod allvaret på ett djupare plan.

Nu kommer jag att somna nykter även dag 110🐬😴

@Varafrisk Jag blir glad av att läsa om hur bra det går för dig!🤗
Du är ett bevis på att man aldrig skall ge upp, även om det känns motigt. Man måste kämpa på och ta all hjälp man känner att man behöver, förr eller senare hittar man sin egen väg.
En eloge till din man också för att han stöttar dig!👍

Kloka tankar om att inte glömma att man har ett alkoholberoende, det ligger hela tiden kvar i bakgrunden och väntar på ett tillfälle att få visa sitt fula tryne.

Ha en fortsatt fin söndag 🌞

@Onkel F Åh vad kul att du tittar in hos mig! Blir glad för ditt inlägg, att du uppskattar mina tankar om alkoholberoende. Jag tänker att det är viktigt att inte glömma sitt alkoholberoende. Det var något vi pratade mycket om på behandlingen. För alla som började ville inte vara där men var ändå där av olika anledningar. Hade jättesvårt för att se sig själva som alkoholberoende men det var så tydligt att de var det. Som tex att ha en egen alkoholmätare, gömställen, hålla sig nykter på festen men dricka när man kommer hem mm. Jag tänker även att man glömmer inte av sin diabetes eller någon annan sjukdom men det finns ju mycket mer skam kring ett alkoholberoende.

Hur mår du @Onkel F? Hur går det?

Kram:)

Under åren då jag har skrivit här på forumet har jag då och då tänkt sluta skriva här/ta ett uppehåll men likväl har jag fortsatt att skriva. Nu har jag de funderingarna igen iaf göra ett uppehåll sen får vi se hur det blir. Jag tycker om att skriva men ibland blir även det som ett beroende. Jag känner även att under hela tiden som jag har skrivit här på forumet har jag varit ganska ensam där just jag befinner mig. Jag har visserligen inte läst alla trådar men de flesta har inte druckit i tre år men ändå skrivit på forumet. Jag är ju en gamling men räknas inte till gamlingarna eftersom jag inte har varit nykter länge. Jag är en gamling på forumet men inte i nykterheten.

Det är full aktivitet här på Vara alkoholfri vilket är bra men även om jag inte har så många flera dagar än andra så är det ändå olika saker som finns i våra tankar. Och, jag är helt klar med att jag är alkoholberoende, jag behöver inga omskrivningar utan det är vad jag är. Det är inget negativt. Självklart önskar jag att jag inte hade hamnat i ett beroende men nu är det så. Men och det vill jag förtydliga att det tog lång tid för mig att komma dit, det landade nog först när jag hade börjat på behandlingen. Jag känner därför att vi kanske tänker olika där och därför blir det kanske provocerande när jag skriver så. Jag vet inte. Hur som helst så trivs jag på NA-möte och där ska jag fortsätta. Jag har min eftervård. Jag har trivts här också men ibland känner jag mig väldigt udda.

Så jag säger...Lycka till alla ...så hörs vi framöver någon gång!

@Varafrisk Om du känner dig klar här tycker jag att du ska starta en tråd under ”Det vidare livet”. Där pratar vi om allt annat som kommer fram i nykterhetens spår. För alkoholen och beroendet är ett symtom - och en starkt invand vana. Eller ovana snarare.

Orsakerna till att man har tröstat, piggat upp eller stressdämpat sig med alkohol behöver man ta itu med, och nästan alla genomgår förändringar i någon form. Då kan man behöva ett gäng vänner att bollplanka med.

Kram 🐘

@Varafrisk skrev: "Hur mår du @Onkel F? Hur går det?"
Tack, bra! Fortfarande nykter, dag 295 idag (var nog lite för optimistisk sist jag skrev här). Ju längre bort från det sista (senaste?) glaset jag kommer desto bättre mår jag. Tankar och känslor börjar bli mer normala, ffa förmågan att känna glädje i vardagen. Är det något du känner igen?

Bra att du trivs med NA! Jag har ju hittat hem i AA, så jag tror jag förstår hur det känns. Sättet att tänka och förhålla sig till andra människor förändras lite. Till det bättre! Jag tror att fler skulle kunna bli hjälpta av NA, AA och liknande grupper om de kunde lägga bort sina fördomar och förutfattade meningar.

Oavsett hur det blir med ditt skrivande här är jag övertygad om att det gå bra för dig även framöver. Du verkar trygg i det du skriver.

Kram🤗och lycka till!💕

@Andrahalvlek Tack för ditt inlägg🥰Jag måste fråga så jag förstår rätt, tänker du att beroende är ett symtom, en ovana?

@Onkel F Vad underbart att du har kommit så långt! Det är stort👏🏻👏🏻 Ja, mina tankar och känslor börjar förändras så smått. Fast när jag började jobba igen blev det en känslokrock. Känner att jag blev lite i obalans. Idag är det eftervård så då kan jag kanske få lite ledning.
Tror också att många fler skulle bli hjälpta av NA och AA om man gav det en chans. För mig är det en stor trygghet. Igår var det en person som tog tid…10 år! Fantastiskt! Och fortfarande går på möte…man ser hur viktigt det är.

Ha en fin måndag☀️🤗🐬

@Varafrisk Jag tänker att vi drack av en orsak. Eller många orsaker snarare. För att överkomma blygsel, stärka vårt självförtroende/självkänsla, glömma jobbiga trauman, göra oss piggare så vi orkade med livet, eller för att dämpa stressen som livets hamsterhjul medförde. Med tiden blev drickandet en väldigt dålig ovana, som vi trodde hjälpte oss men i själva verket stjälpte den oss. Vi blev dessutom beroende av den, vilket alla blir förr eller senare eftersom alkohol är en beroendeframkallande substans.

Och när vi slutar dricka måste vi dels bryta ovanan, och skapa oss nya nyktra vanor - och hantera allt det andra som är livet på ett nykter sätt. Vi måste skapa rutiner för att dämpa stressen, få vila, få tröst, stärka vår självkänsla/självförtroende osv. Och det arbetet är det allra viktigaste arbetet - som vi kan behöva stöta och blöta med nyktra vänner. Som kan berätta hur de själva gjort. ”Motsatsen till beroende är gemenskap.” Det är mitt nya säg 🤗

Kram 🐘

@vår2022 tack för bra info. Det var den här informationen jag letade efter. Nu förstår jag varför det är just 3 månader nykter till att börja med.
Sen fortsätta att vara nykter 😊👍🌞

Alltså…nu har jag bestämt mig…tror jag iaf🤪…inget skrivande om uppehåll och liknande…tycker om att skriva…det handlar om att jag blir för beroende av sociala medier🙈 Stannar kvar här i Vara alkoholfri tills vidare. Dessutom vet jag inte hur jag räknat…jag har varit nykter i 111 dagar idag och inget annat.

Läste i Dagens text om jämvikt…om man tänker sig en våg där den ena skålen består av tillfrisknande och allt vad det innebär och den andra skålen består av familj, jobb, vänner. Så behöver det vara för mig får jag till det så kommer det nog bli bra. Just nu är är jag väldigt trött och känner stress inom mig. Hade möte m chef och behandlare/socialsekreterare i tisdags. Bra möte! Alla upplever det inte som jag men att avsluta behandling och börja jobba igen har varit tufft för mig. Dessutom jobbar jag m människor. Ska försöka bli halvtids sjukskriven nästa vecka. Både min chef och behandlare/socialsekreterare har sagt att jag kan lämna ut deras nummer om min läkare vill ringa dem. Men nu är jag ledig och på väg upp t Sthlm. Ska bli skönt! Tur m vädret ☀️

Ha det fint☀️Kram🐬🤗

Solen skiner och alkoholen flödar på uteserveringarna . Bredvid hotellet är det Happy Hour på ett ganska intetsägande ställe men man kan ju alltid locka m en stor stark för 39 kronor🙄 Så himla skön känsla att det inte lockar mig💪🏻 Blev en god glass istället 🍦

Kram🐬☀️