Vill bara tillägga- och kanske är det i linje med vad @vår skriver, att när man utforskar både mörka och ljusa partier i livet som varit är det så mycket mindre ”farligt” som nykter. Utan ångest, oro, (ofta kemisk) och utan farhågor om att ”kommer jag att klara det här”?
Jamen det gör du. Att vara nykter är solsken, mycket få moln kan överskugga den lättnad som kommer av att vara i livet- precis som det är.
På samma sätt som alkoholen konserverat viktiga processer kring utveckling har den också förmågan att stänga ner vår grundglädje, och energi. Det är inte ovanligt att vara väldigt trött i början- men så småningom kommer lust och liksom glädjen över att leva och finnas, tillbaka. Ge allt lite tid. Låter lätt- och det är det inte- men har man kommit så långt i beroende som de flesta av oss har, är det en fråga om överlevnad. Alkoholism är progressiv och dödlig. Den drabbar utan urskillning.
Heja dig! Kram 🌻

Idag nykter Dag 2 men känner mig som om jag blivit manglad på nattklubb hela natten. Läser era fina svar @vår2022 @seklart och tack för välkomnande @andrahalvlek. Ska läsa mer senare - förhoppningsvis ikväll. Det är hela tiden något annat som pockar på min uppmärksamhet och jag har svårt att hitta tid för mig själv och att läsa här.
Läser dock att många är extra trötta första tiden och det kan jag tro när jag bara på dag 2, genom att ha tagit beslutet känner mig helt slut! Som sagt tidigare har jag aldrig varit sugen på vin en måndag (märkligt) - däremot så finns både tisdagsvin, onsdagsvin och torsdagsvin som myntade begrepp hos mig och i min omgivning. Det vanliga är att man måste hoppa över någon av dessa dagar för att sedan fritt kasta sig in i helgen med fredagsvin . Ja, ni hör ju hur det låter och säkert känns igen! Idag laddar jag upp för att stå emot tisdagens frestelse och nu ska det gå om jag så ska binda fast mig. Så trött på att vara trött.
Strax ska jag göra mig klar för att gå till terapeuten så får jag se vart det leder. Det är en ny förmåga så det är ett första möte innan jag bestämmer mig…inom mig känns bara en stor SUCK!

Tack för allt stöd! Kram till er alla!

Åh WOW!!! Du har fixat första tyngsta dagen! Och andra! Jäkligt strongt gjort! Du har visat för vinjävulen att det är du som har bestämt, inte tvärt om! Jag hejar på dig enormt! Jag är inne på min 20:e dag. Jag fixade det hit! Vi fixar det ihop, jag är bara strax före dig. (En evighet i dina ögon kanske, men i själva verket kort stund sett ur ett livsperspektiv.)

Håll ut med mig! Boosta dig själv med alla goda tankar, minnen, förhoppningar och glädje som du kommer på! Tänk dig själv var du vill vara och vad du går från! 🤗 Tillåt dig själv att vara trött! Sov! Ta en skön promenad i ett förhoppningsvis fint och friskt höstväder. Ta ledigt, sjukskriv dig en eller ett par dagar om så behövs. Heja! Vi grejar det här! Ett ben o taget! Vi fixar det idag också! 🌷🎉🙏

@DRacker Tack för pepp. Grattis till dag 20 och ja, det känns som en evighet! Jag låser inte fast mig vid det utan gläds åt din framgång och tänker att det går med vilja, äkta vilja. 🤗

Morgon Dag 3.
Satte klockan och gick upp lite tidigare för att få en stund i tystnad och möta dagen. Bestämde mig för att titta in här igen efter att ha läst första sidan av @andrahalvlek igår kväll. 75% av det som står i början kunde varit jag som skrev. Mina familjeomständigheter är andra men tankarna om att kunna dricka ”normalt” - oh, ja. Lättnaden i att hälla upp ett glas vin efter en hård arbetsvecka, att sitta kvar och bara bli berusad för att sedan somna som en gris och inte minnas riktigt vad som hände dagen efter. Check på den! Det är givande att läsa och sedan faktiskt veta att nykterheten finns idag - det ger hopp.

Jag var hos terapeuten igår. Jag var nervös inför mötet och har laddat upp massor av spänning i nacke och axlar vilket ännu inte släppt. Det var ett bra möte med en lugn och erfaren terapeut. Vi kom inte till drickandet men jag började på en punkt som kommer att leda dit. Bokade tre tider framåt. Jag behöver det stödet.

Jag har sovit dåligt inatt, tog på klockan och kan se att jag varit vaken många gånger och bara varit en liten stund i djupsömn. Eftersom jag har utvecklat en ful vana, men ack så skön, att sova en kort stund mitt på dagen (jobbar hemifrån för det mesta) påverkar säkert min onda cirkel. Den här lilla tuppluren mitt på dagen utvecklade jag under min sista graviditet då jag av någon anledning var grymt trött och sömnig (kan ha med uppehåll av intag av alkohol att göra om jag ska vara ärlig) så jag sov en liten stund på lunchen och lyckades på så vis arbeta heltid hela vägen ut till förlossningen. Sedan har den hängt med i taxiresor, flyg och tåg genom Sverige när jag nästan slet mig själv i bitar för att göra karriär.
Under pandemin blev den en del av ett självläkande och jag gjorde ett alkoholuppehåll 2019 då jag var i mycket sämre skick än vad jag är i nu. Den här gången stoppar jag i ett tidigare skede. Jag behöver inte berätta hur det gick med uppehållet 2019 mer än att jag har varit upp på samma frekvens men inte i närheten av mängd. Mitt mående är inte bra men inte heller så uselt som våren 2019. Pandemin blev min välsignelse som jag sedan var nära att slarva bort. Nu är det nya tag. Nya förutsättningar och nya insikter. Jag behöver ge upp alkoholen för gott!

Tar en liten stund till nu när familjen gett sig iväg och jag börjar jobba först till lunch idag.
Tröttheten gör sig påmind och det enda min hjärna kan tänka just nu är att: jag vill sova! Trötthet väller över mig och jag kan knappt sitta rakt upp. Jag ska unna mig en 30 minuters sömn när jag varit inne här. Sätta klockan och starta om dagen så att jag är fräsch till lunch.
Jag har en tidsbegränsad anställning som löper ut till jul och jag behöver verkligen hitta ett nytt jobb. Jag behöver komma tillbaka till ett kontor och inte gömma mig här hemma mer. Jag behöver ett nytt jobb för min egen skull och jag kan se att det jobb jag har idag inte kommer att finnas kvar i denna formen på grund av världsekonomin och kriget i Ukraina. Tänker att det är ändå dags att göra något annat. Nu var det ett tag sedan jag sökte jobb och jag inser hur krävande det är. Jag har skickat iväg ett antal ansökningar som jag bara fått ett automatiserat svar på - sedan inget mer. Så kommer det att vara tills att jag träffar rätt. Ska träffa en eventuell arbetsgivare sent i eftermiddag via kontakter. Jag har inte riktigt pejl på vad jobbet går ut på men går dit med ett öppet sinne. Tydligen är det en del helger och kvällar men om jag ändå är nykter så spelar ju inte det någon roll…barnen är stora, det sista på väg ut. Jag har all tid i världen om jag bara är nykter. Vi får se. Lite oroande är det att inte få återkoppling på ansökningar även om det är ett nej. Jag har en tendens att tänka på hur det kunde bli och så fantiserar jag om jobbet och börjar hoppas på en ny start och en trygg försörjning. Ja, det var det som fanns i mig nu. Idag är det tisdag och tisdagar har varit en kritisk dag länge då skyarna börjar skingras och så kanske det blir i eftermiddag också. När jag börjar känna mig ok idag (om det blir som vanligt) så börjar också kampen om att ta ett litet glas vin till maten…idag vinner jag kampen. Jag kan äta italienskt utan en Chianti som ackompanjerar. Det ska jag visa idag!!

Stor kram till alla som kämpar med mig idag! 🤗🌻

@annacananda Vi är så otroligt många här på forumet som har druckit för att orka prestera när orken egentligen inte har funnits. Vi är flera som har utmattningsdepressioner i bagaget. Vi är många som har högpresterande yrken. Ingen utanför den innersta kretsen har kunnat ana hur långt gångna vi var i vårt missbruk. Vi är också många som medvetet valt att backa från stupet. Man måste inte rasa ner i den djupaste botten för att förstå vart det barkar hän om man inte sätter stopp.

Vi är också många här på forumet som vittnar om att livet som nykter är så mycket bättre. Våra känslor är mer genuina - vi är mer grundglada, grundnöjda, mer toleranta mot både oss själva och andra. Vi njuter mer i nuet, av vardagliga ting. Och framförallt slipper vi den inre hetsen som ständigt pågick medan vi drack. ”När får jag dricka vin nästa gång?” Förr var livet en transportsträcka till nästa fylla. Som nyktra lever vi livet här och nu, på gott och ont, den omaskerade sanningen. Livet är ingen räkmacka, men vi njuter verkligen de gånger som allt går smoooth. Och hanterar motgångar bättre också.

Kram 🐘

Eftermiddag och det känns som om hjärnan är fylld av deg eller lera. Jag fångar känslan och tänker att det är denna känslan jag dricker på - nu gäller det att hålla den känslan och klyva den i mindre bitar; var kommer känslan ifrån, behöver jag mat, vatten, paus, blunda, motionera - eller vad är det som ligger bakom. Det är här suget efter vin kommer. Vin som mättar, släcker tröst, dövar känslor och stillar tankar. Vin som piggar upp för att sedan långsamt söva ner.

Jag behöver ta ett par hela dagar att bena ut hur kost och sömn kan bli bättre. Gymmet får vänta lite grann. Nykter nu och nykter ikväll.

Sippar på lite kaffe - det var det enda jag kunde komma på…

Klokt tänkt, att känna efter vad man egentligen behöver, bakom suget. Motion är bra mot sug läste jag. Nån ny studie kom fram till att typ vilken motion som helst vid den tid man förut började dricka hjälpte många att bli av med suget.

@Kennie
Tack för besök i min tråd! Det ledde mig till din tråd där jag just börjat läsa och är inne på början av 2021. Det är en riktigt rysare och jag vet inte var du är idag! Hamnade i Vara Måttlig vilket blev lite förvirrande men jag tittar in till din resa igen.
Du förstärker min tankar om motion/träning och jag tror själv att jag behöver ersätta den där stunden då första glaset lockar och det är tidig kväll - fullt möjligt att gå iväg till gymmet två kvarter bort…men som sagt…det blir ett projekt lite, lite längre fram.

Ha en fin dag!

Morgon dag 4. Uppe tidigt men ack så gott jag har sovit inatt. Lade mig lite tidigare och läste här på Forum. Släckte och somnade gott. Har bara varit vaken 2 gånger då jag druckit vatten. Jag behövde inte gå upp och kissa inatt trots gårdagens bälgande av dryck. Det var tufft igår kväll men det fanns en beslutsamhet hos mig som jag inte känt på länge. Jag har kommit till insikt om att mitt förhandlande med mig själv börjar så mycket tidigare på dagen än vad jag har trott. Redan vid 15-tiden kom de första signalerna om att det hade varit gott med ett glas vin, och därifrån var det som en transportsträcka av flykt mot att komma hem och kunna förbereda för att öppna flaskan. Oklart vad jag flydde ifrån men det kändes som en inre lågintensiv panik. Att jag var uttröttad i situationen och var tvungen att ta mig där ifrån. Det här är nytt för mig att kunna sätta ord på!! Och jag behöver hantera den impulsen - kl.17;30 är det försent. Jag har en regel om att man inte kan dricka alkohol innan 17;30 i mig sedan urminnes tider och jag tror att det är något jag ska dra nytta av. Det blir lättare att ringa in vad som triggar mitt drickande i veckorna.

Ja, hur som så hanterade jag min enorma trötthet som sköljde över mig när jag kom hem. Ansträngde mig till mitt yttersta att tillsammans med maken komponera en middag av vad som fanns i kylen och äta mig mätt. Sedan följde tre avsnitt av en ny serie (med Stellan Skarsgård som jag avgudar) och 1/2 liter Ramlösa, 2 sockerfri 33cl Cola, en stor kopp kaffe, ett stort glas vanligt kranvatten, ca 2,5 dl glass, 10 sega godisbitar. Tandborstning och sedan sängen och Forum.

Tankar rörde sig lite i riktningen kring allt jag ”borde” göra nu MEN jag bortser från dem just nu. Jag behöver göra en sak i taget och denna veckan är prio att avstå alkohol och att ringa in mina triggers så att jag kan avvärja det första glaset. Jag har läst i trådar om att ”avstå det första glaset” och tänker att det är ett bra mantra framöver.

Börjar jobba vid lunchtid idag också så det finns lite tid att fundera medan jag gör mig redo att ge mig iväg. Jobbar på kontoret idag och det känns bra att inte kunna sitta kvar i soffan hela dagen.

Ha en härlig dag alla som kämpar på!

@annacananda Grymt av dig! De första dagarna är allra värst! Du har fixat dessa! Så underbart det måste kännas att vakna upp en till dag och MÅ BRA!!!! 🙏🤩🥳

Den känslan är helt fantastisk, och sitter i länge - och ännu längre än så om man inte släpper den! 🤗 Grattis till dessa nyktra kvällar, nätter, morgnar och dagar! Superstort och bra jobbat! Stapla det på hög tillsammans med mig! Vi reser ihop!

@annacananda grymt bra jobbat! Som du själv beskriver, den första tiden är nykterheten viktigast, allt annat får vara prio 2. Kämpa på, du gör det 😊

Tröttheten är enorm och jag har så svårt att förstå hur jag kan vara så trött efter en halv dags arbete. Jag har läst i trådar att andra också har upplever en svår trötthet i början av nykterheten. Men att det kan vara så här!! Kaffepaus nu och det finns ingen längtan efter vin idag - så som det gjorde igår. Tänk om jag kan sätta fingret på vad som triggade mig igår som inte triggar idag…jag kan inte riktigt släppa upplevelsen av att det var en slags utmattning i miniatyr som uppstod igår.

Hur som helst, jag har ”slutat dricka” en gång tidigare och då var jag i ännu sämre skick än vad jag är nu. Det jag minns av den gången är att de första dagarna och veckorna var svåra rent fysiskt. Nu är det på ett annat sätt. Jag är i bättre form, även om den kan bli bättre, jag är stabilare i psyket, jag har ett jobb jag tycker om och reser inte längre som en galning. Då sökte jag hjälp på vårdcentralen men fick så dåligt bemötande att jag bestämde mig för att klara mig själv. Det höll nog i ca 6 månader innan jag började ”dricka normalt”. Det började nog med glögg till Lucia och sedan en snaps till sillen på julbordet, champagne till nyår och sedan tror jag det snurrade vidare med vin på sportlovet så var det igång igen….i början var det bara att dela en flaska vin med maken till middag på fredagen, sedan blev det nog lite på lördagen. Ett-två glas mitt i veckan…som man säger: resten är historia. Under och efter pandemin har jag nått höga nivåer igen. Jag tror aldrig jag kommer att kunna dricka ”normalt” eller ”lite”, ”ibland”. Total avhållsamhet är det som kommer att hjälpa mig.
Jag har börjat på programmet här och satt ett första mål. Att vara nykter 3 månader till att börja med. Det blir en fin julklapp till både mig och familjen. Dags att återgå till jobb!

Tankarna far omkring och jag har gjort en plan. Jag behöver sysselsätta mig istället för att dricka vin. Jag behöver ha något för händerna.

Hemmet är minst sagt eftersatt och i helgen som gick tog jag/vi tag i en liten del av huset. Jag verkligen storstädade och vi åkte och köpte en ny matta. Det blev så ombonat och skönt. Jag har döpt den delen av huset till Sektion 1. Idag började jag i Sektion 2 med att plocka undan och lägga upp en del saker på vinden. Sektion 2 ska vara klar på söndag eftermiddag. Sedan går jag vidare på Sektion 3A. Den är tuff för då är vi inne i köket…huh! Köket har även Sektion 3B och 3C annars blir det övermäktigt.

Vanlig veckostädning pågår som vanligt.

Poängen med att dela upp huset så här är att det blir möjligt att bli klar, helt klar i varje sektion, d v s storstädat. Det är minst två är sedan sist, minst. När jag jobbade som mest hade vi städhjälp och här var alltid rent. Så kom pandemin och jag blev arbetslös en tid. Det var naturligt att säga upp städhjälpen och ta det själv…nu känns det lagom kul…så det har grott igen både här och där. Vi städar liksom i mitten av alla rum. Snuskigt.

Vi får se på söndag om jag lyckas med min plan.

Jättebra tänk @annacananda! Börja med tre månader först sen känner du förhoppningsvis att du är färdig med alkohol. Du har ju testat 6månader innan som du säger och när det sedan tillslut rasade efter det tror jag inte du behöver fler bevis eller vad tror du?

Tröttheten är jobbig och frustrerande men jag tyckte det hjälpte något att tänka att kroppen och hjärnan läker.

Heja dig🥰

@annacananda
Kul att du tittar in i min tråd! Ja, för mig hänger alkoholfriheten ihop med många andra goda vanor. Som att bejaka när jag behöver vila, att äta bra mat, att få frisk luft och motion. Och för att bryta suget eller negativa tankebanor tycker jag att en kvarts rask promenad gör susen. Jag har också alltid goda alkoholfria alternativ hemma, och ser till att unna mig en stunds vila med lite snacks och alkoholfritt vid de tillfällen jag förut drack vin. Jag känner stor tacksamhet och glädje över att leva nykter. Det tar tid att förändra sitt tänk, men det är verkligen möjligt.

Så, ett avsnitt av River, o,5l sockerfri cola, 1/2 glass och lite popcorn. En okej kväll.
Reagerade på att poliserna i serien jobbade över sent hemma hos chefen och blev ordentligt berusade. Dagen efter skämtade de om överkonsumtion av huvudvärkspiller…inte kul alls tyckte jag även om jag under ett kort ögonblick tyckte det såg gott och trevligt ut med ett vackert glas fyllt med rödvin. Jag analyserade scenen och inser att kvinnan som håller glaset inte alls mår bra och senare på natten gör bort sig totalt…får skämmas dagen efter.

Ser fram emot att vakna nykter imorgon och möta dagen.