Helt urspårad nu

Profile picture for user Himmelellerhelvette

Grymt jobbat @DRacker!

Är det inte så med mycket som tar lång tid, man vill se resultatet. Tänk när man börjar träna/ kör en viktnedgångsresa eller nått sånt, man måste hålla på länge innan resultatet😆 Aldrig kan man bara få hoppa till det bästa, typiskt😉

Profile picture for user DRacker

Väntan på när det jag inte längre kommer att sakna alkohol är lång, men jag tänker att jag fixade det med rökning för länge sedan. Nu när jag känner någons röklukt andas jag in och njuter 😅 men skulle inte få för mig att röka själv för jag vet hur illa jag skulle må och hur skadligt det är. Triggas inte alls. Kanske kan det bli samma känsla och upplevelse med alkohol?

Kom i säng sent igårkväll. Fick för mig att baka bröd utav bara helsike, till barnens absoluta förtjusning. Nybakt varmt bröd med smör och ost är ljuvligt! Nyvaken nu. Ska hoppa i duschen och pyssla om mig med massa härliga fina nyinköpta produkter 🤗 och strax därefter ska jag till provtagning och göra ett stort XL-test med blodprov. Fasar för resultaten!! Men kanske liiite stabiliserade värden efter 3 v total alkoholfrihet!? Vågade inte ta proverna för 3 veckor sedan.. 😞🫢

Fasa men jag behöver veta, för jag tänker följa upp det om ett halvår ett år eller så..

Ha en fin stark dag alla!

Profile picture for user Andrahalvlek

@DRacker För mig luktar alkohol inte alls gott 🤮 Usch, vad det luktar när någon kommer nära. Ha sex med någon som har druckit känns helt otänkbart. (Inte för att chanserna är så stora eftersom jag lever som singel. Rent hypotetisk fråga således.) För att inte tala om hur bakfyllan stinker 🤮 Jag är också ex-rökare och gillar inte röklukt heller. Däremot är jag snusare, och den lasten tänker jag inte sluta med.

Kram 🐘

Profile picture for user annacananda

@DRacker
Först och främst: Gratulerar till tre veckors nykterhet!! Det är fantastiskt bra jobbat!! Jag är så imponerad!!
Tack för besök och pepp i min tråd! Klart att vi kör en nykter helg! Jag är med dig!

Har läst din tråd och ser att du också varit väldigt trött. Jag hoppas verkligen att det ska släppa så småningom.

Hoppas det gick bra på läkarbesöket!

Kram 🥰

Profile picture for user Se klart

Grattis till tre veckor! Jag gillar doft (lätt!) av rök- men när det kommer till alkohol håller jag andan. Kanske något jag hittar på- men står verkligen inte ut med lukten. Om min man druckit två glas vin och kommer hem tycker jag iofs att han luktar gott..
Nybakat bröd slår dock allt ovanstående. Heja dig, och även om väntan känns lång så kommer fokus att förflyttas till annat, du kommer att glömma att du var en sån som drack för mycket. Och jag är väldigt FÖR att unna sig produkter, krämer och grejer som gör att livet känns lite lyxigt. Tänk på alla pengar vi hällt i oss- blå om tänderna- huvudvärk. Ser man det så, är valet rätt enkelt. Kram 🤗

Tack alla för era gratulationer. 3 v är länge för mig! Typ en evighet. Men här är jag nu, and still counting 💪

Nä usch, fylla eller alkohollukt från munnen är verkligen inte härligt 🤮 (som jag kan tycka att ciggrök är 😅). Usch (stackars mina kids som fått stå ut med det typ hela sina liv 😖).

Mitt test är ett hälsotest/massa blodprov från Werlabs (om man får säga det här inne?). Finns säkert fler dylika. Hur som helst, jag vill gärna veta mitt läge så jag har ngt att jämföra med om ett halvår ett år. Vågade bara inte göra det för 3 v sedan 😑 Var för hemskt då.

Åh vad jag suger åt mig av allas era pepp! Ger mig sådan boost. Tänk, det sitter så många där ute som förbehållslöst och helt osjälviskt stöttar, peppar och gläds med mig och andra som behövt och behöver ta oss upp från botten. Har inte svarat er alla enskilt på inläggen till mig men jag har läst dem varenda en, om och om igen och med sådan värme och kärlek i kroppen över era osjälviska stöd! Varenda ord och inlägg från var och en av er har varit och är enormt stöttande! Fyfasen vilka grymmisar ni är! Precis Allihopa! 🙏🥰❤️ Okända men så betydelsefulla! Ni träffar mig rakt i både hjärtat och hjärnan! ❤️

I morgon är det fredag. Tufft men det ska gå! Jag hänger här med de av er som också behöver lite häng här inne, inte minst under helgen 👌

Ska lägga mig och NJUUUTA av en ytterligare kväll som jag lägger mig under täcket helt nykter 🤗🤩🙏🎉

Jag hoppas att ni kan göra detsamma! Det är iaf min högsta önskan! 🌷

Profile picture for user Bella_92

@DRacker så glad för din skull! jag kämpar på med mitt, och ska sluta helt med alkohol, det funkar inte för mig att dricka "måttligt" har jag märkt. Ta hand om dig //Kram

Visst är det fantastiskt underbart @DRacker❣️

Jag är helt säker på att jag inte hade klarat mig utan detta forum! Är så glad att jag råkade hitta det när jag satt i desperation sista semesterveckan, full och ångestfylld och googlade alla sjukdomar alkohol kan åstadkomma.

Stor kram❤️

@Himmelellerhelvette Förstår din känsla av desperation till 100%. Fyfan så hemskt. Jag vill ALDRIG NÅGONSIN tillbaka dit. Vill ALDRIG NÅGONSIN uppleva den fasansfulla ångesten igen, eller något av allt annat elände som följde med (listan är extremt lång).

Du är grym! Så mycket igenkänning med dig. Stor varm kram! Vi följs åt! Peppar varandra. Vi fixar även denna kväll och helg. Eller hur! 🌷❤️

@Bella_92 Grymt! Har du inte lyckats riktigt än så är det här en superbra dag att starta på. Fixar du denna dag (en fredag) så är du oövervinnerlig! Planera för vad du kan göra i helgen för att inte falla dit (ifall du har risk för det). Jag vet precis vad du menar med att behöva tänka totalstopp. Det funkar tyvärr inte för mig heller att dricka måttligt. Snart är jag då tillbaka, och ofta med mer alkohol!

Visst fixar vi denna dag, och helg? 🤗🌷

@vår2022 Tack fina kära du! Du har stöttat så mycket och värdefullt! Varm bamsekram för det! ❤️ Nu går jag in i helgen med större kaxighet och säkerhet. Dag för dag men tror det funkar även denna helg! 🙏🌺

@Se klart Ja verkligen skönt när man kan börja se det negativa oftare och oftare! Finns ju hopp då! 🥳 Jag har köpt massor av fancy stuffs till hela kroppen. Töntigt kanske men det hjälper mig att boosta välmåendet och känna mig fräschare och hälsosammare på utsidan. Längtar efter att få känna och se lite (äkta och genuint) glow i ansiktet. Det var länge sedan 🙃 Jag boostar och bearbetar mig från insidan och ut, och från utsidan och in 🙂

Härligt att få känna sig lite lyxig. Det känns länge sedan sist!

Varma kramar till dig. Vi går in i den här helgen tillsammans. Nyktra, fräscha och välmående. Vi lägger oss lyckliga över att ha fixat helgdagarna och kvällarna, och vaknar upp i morgon och på söndag pigga och härliga över att ha kunnat njuta av en god natts sömn! 👍🥰

@Kebne1 Jag känner också av lite irritation, men den är på ett helt annat plan än mina urflippningar eller lågaffektiva morranden och sura miner hemma som jag hållit på med när jag druckit 🫣😔😔

Tröttheten är också annan. Nu går den i vågor. Livslusta, energi och handlingskraft mixas med en tung trötthet som känns på alla plan i kroppen. Skulle kunna sova när som helst på dagen, och vill lägga mig tidigt på kvällarna. Och jag sover MÅNGA timmar mer än innan brytpunkten för 3 v sedan. Vaknar tungt när kl ringer kl 7. Tidigare vaknade jag oftast runt 01-02 och var vaken och vred mig i ångest och förtvivlan fram tills runt 05 då jag steg upp, pimplade kaffe och ginseng och kämpade mot mitt mående och låtsades vara morgonpigg och kvittra för familjen.

Jag känner mig däremot gladare för varje dag som går! Bara jag kunde hålla mig från allt godis som åker med just nu 🫣😬😊

Kram bästa du! 🥰

@Andrahalvlek Du tänker så klok! Det du skriver hjälper mig så mycket! Det märks att du gått igenom många tankar som du också har hunnit sortera innan du landat i alla bra tips och råd som du kan formulera så bra och som är till stor hjälp för mig. Jag har sparat en massa! 🥰❤️❤️❤️

@majken_r Så härligt det låter att även du fått njuta av lite härligt bak och bakdoft! 🤗 Jag kikar in hos dig då och då och är mycket impad över din resa! Så jäkla bra du gör det du med! Stor varm fredagskram. Vi fixar den här helgen tillsammans!!! 🥰🌷

Åh fy @DRacker, detta med att vakna några timmar efter man somnar och vrida sig i ångest flera timmar innan man somnade om och att låtsas vara pigg trots man var bakis för att inte erkänna att man drack förmycket dagen innan🤮

Vill bara titta in och önska en härligt nykter helg!
Denna veckan har varit så otroligt annorlunda och jag är verkligen peppad att klara den där första veckan nykter.
Tack för fint stöd och kloka tankar!

@annacananda Underbart att du är På! Ska lägga mig nu, underbar känsla att än en gång kunna göra det NYKTER, GLAD, HARMONISK, FRÄSCH, AVSLAPPNAD och FULLT MEDVETEN OM ALLT IKVÄLL! Och att veta att jag kommer att vakna härligt, för 22:a dagen i sträck på över 10 år. Mäktigt! 😀🤗🎉

Profile picture for user Kebne1

Jag sov också första månaderna. Hjärnan och kroppen läker. Vilket gift vi petat i oss. Jag brukade också unna mig lyx och boosta mig som belöning och pepp. Pengarna som gick till vin går till lite ego-piff. När det gäller godis så kan jag bara säga att det åts här också i början. Men jag tänker att det är ju bättre än alkohol för att stilla suget. Det har också rätat till sig nu. Hang in there🙏🏼Du kämpar på så bra!!!@DRacker

25:e dagen utan alkohol. Jag är så sjukt sugen på ett glas vin nu. Känner mig som en riktig looser! 😞 Känner mig också hemskt ensam med det nu. Vill eg inte skriva det ifall det triggar någon annan här. Alla är så duktiga, så jag känner mig inte alls harmonisk över det här. Vet allt dåligt och har massa argument men den där vinrösten håller på och jävlas. Kommer inte att ta ngt glas, men inte helt lätt att tänka att detta alkostopp dessutom är tänkt att vara lifetime. Hur tusan fixar man det 😤😒😞

Kram alla, hoppas ni har en jättefin kväll!

Profile picture for user Lina. 2.0

@DRacker du är ingen looser, tvärtom! Det är inte lätt och vissa dagar är värre än andra.
Du behöver inte tänka lifetime just här och nu. Tänk att för idag är du nykter. Framtiden kommer sen. Hoppas ditt sug snart lägger sig och att du kan känna att det var bra att sätta ord på känslan. Det brukar hjälpa mig.
Kram 🤗

@Dracker- hela livet och evigheten-tankarna lämpar sig inte alla dagar. Det är därför det är så bra att växla över till en dag, en stund- i taget.
Idag dricker jag inte- imorgon får jag se. För mig har detta sätt att tänka räddat mig från akuta sug, eller från att AGERA på akuta sug.
Sen är inte alla dagar topp, (knappast heller när man dricker men det kanske inte biter på dig idag 🤗)
Vissa dagar kan man bara kategorisera under flaggan ”skitdag” men klarar man att fortsätta nykter så förvandlad dagen till något meningsfullt. Jag lovar.
”Alla” är verkligen inte duktiga- om duktig betyder aldrig tampas med tvivel. Det har vi alla gjort, eller gör. Det tar tid att komma vidare- tar tid för hjärnan att börja baka sina egna lyckokakor, men så småningom.
Idag kom hösten hit till där jag bor. Huvudvärk och lite ont i halsen. Tänkte kontra med att inte laga mat utan hämta, ett fotbad, och tidigt i säng.
Du klarar detta! Kram 🥰

@Dracker- hela livet och evigheten-tankarna lämpar sig inte alla dagar. Det är därför det är så bra att växla över till en dag, en stund- i taget.
Idag dricker jag inte- imorgon får jag se. För mig har detta sätt att tänka räddat mig från akuta sug, eller från att AGERA på akuta sug.
Sen är inte alla dagar topp, (knappast heller när man dricker men det kanske inte biter på dig idag 🤗)
Vissa dagar kan man bara kategorisera under flaggan ”skitdag” men klarar man att fortsätta nykter så förvandlad dagen till något meningsfullt. Jag lovar.
”Alla” är verkligen inte duktiga- om duktig betyder aldrig tampas med tvivel. Det har vi alla gjort, eller gör. Det tar tid att komma vidare- tar tid för hjärnan att börja baka sina egna lyckokakor, men så småningom.
Idag kom hösten hit till där jag bor. Huvudvärk och lite ont i halsen. Tänkte kontra med att inte laga mat utan hämta, ett fotbad, och tidigt i säng.
Du klarar detta! Kram 🥰

Tack snälla @Lina. 2.0 och @Se klart 🌷 Jag har bara väntat på att euforivågen jag ändå surfat på ska dippa som nu i em. Tvivlen på om det verkligen skadar att ta ett eller två små glas vin lyser lite starkare än skräckminnena över allt skit det orsakat. Hur boosta sig själv vid svackor? Nog med att kväva vardagsvinsuget.

Jag är verkligen inte ute efter att klaga eller tigga sympatier. Känner mig bara lite eländig. Evighetsstopp känns länge, sjukt länge nu. Vet att det är dag för dag, och så tänker jag också, men samtidigt vet jag att det handlar om att vinna eller försvinna. Jag orkar inte börja om igen och jag orkar inte med det jävelskap som vinet lett till! Vill snabbt som tusan få beta av alla de månader (eller år) som det det väl tar att kväva suget helt och bli helt Oberoende!

Jag vill kunna stå rak i ryggen och tryggt, stolt och självsäkert kunna säga: ”Jag dricker inte alkohol!”

Har proppat mig med godis, chips, kaffe och the. Lättade lite 😏

I morgon in i dag 26. Många men långa dagar 😏😤😵‍💫

@DRacker Det är tufft vissa dagar. Efter grisdagar kommer alltid gulddagar ⭐️ Jag vill ge dig två tips:

1) Sätt ihop en topp 5-lista över fyllesynder att drämma i skallen på alkoholdjävulen när hen börjar viska. Ryt ”NEJ, minns du…”

2) Fokusera på alla fördelar med nykterheten. Minsta lilla pyttegrej. Tex sparar pengar, luktar alltid gott, vaknar pigg osv.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Jo exakt. Tack för tips och pepp. Gäller att preppa med allt som är dåligt och allt som är bra. Finns en hel del att ösa ur från båda hinkarna. Glad att jag inte ens tog en alkoholfri öl som substitut.

Nej fyfan! Jag hittade min trigger för att fortsätta tänka total avhållsamhet! Jag gick in på Forum för anhöriga här. Orkade bara läsa en enda tråd, och det räckte gott. Tänker att mina barn aldrig någonsin ska behöva tänka sådana tankar eller skriva något sådant om mig! Stackars stackars barn till de som inte tar sig ur sitt dåliga bruk eller missbruk.

Jag.hör.inte.dit!

@DRacker Hej Där! Jag tänker på dig och inser att jag också kommer att uppleva dagar av tvivel. Att tänka på barnen är ett bra motgift. Du kämpar väl och vinner striden, nu är den här dagen över och jag hoppas att du kan sova gott inatt! Stolt! Du går igenom eld och vatten. Imorgon vaknar du till ytterligare en nykter dag och har hunnit läka lite till!
Vi hörs imorgon - jag ska släcka nu - trött men stolt över att vara nykter. Det här är inte lätt men att marinera hjärnan i vin hjälper oss inte!

Stor kram 🌷

@annacananda Fina fina du! Jag önskar även dig en riktigt fantastiskt välförtjänt god natt och mycket stolthet över att även du gör det så grymt bra! Vi fortsätter! 🥰🌷

Profile picture for user Sisyfos

DRacker när jag började läsa din tråd kände jag mig nästan lite avundsjuk på den resa du är ute på. Jag har gjort den två gånger och minns säkert bara det positiva. Men det ÄR häftigt med alla förändringar och alla förbättringar som jag minns såhär i efterhand. Tänker att din dipp nu till viss del kan ha att göra med att du blir trött. Energin du upplever är positiv och du agerar och GÖR jätttemycket. Klart du blir trött och ett utmärkt, snabbt, effektivt och beprövat sätt att snabbt komma ner i varv är att ta ett glas. Jag har som sagt gjort resan 2 gånger med 11 nyktra månader första gången. Då var ”det vidare livet” inte så aktivt här på Forumet, så jag drack igen. Gick oerhört fort att återgå till gamla ovanor. Nästa gång var jag mer beredd.
Även om jag tycker att resan i sig är häftig såhär i efterhand så har jag definitivt ingen lust att behöva ta en tredje resa. Jag struntar i att åka tillbaka. Du kan ju läsa ditt eget första inlägg… DIT vill du inte igen. Och det är lätt att hamna på slutstationen trots att du bestämt dig för att hoppa av på första hållplatsen. I vissa fall är det direkttåg.
Jag ska lista några fördelar jag tror att jag minns, de vill du inte missa:
2-3 månader jag upplever att vara Här och Nu - så skön känsla, hade levt med rastlöshet så länge.
4-5 månader längtan efter vin har klingat av, kunde uppleva glädjen i att titta på klockan kl 14:30 en lördag och konstatera att jag kunde köpa mitt vin på ICA. Skönt!
6+ månader. Känslorna, de positiva återvänder. Lättare till skratt. Lugn, harmoni.
Det är klart att det säkert inte var positivt alla dagar för det kommer mycket känslor. Läs bara i HimmelochHelvetes tråd men det är på sätt och vis så häftigt att vara levande igen och det är just den känslan av att upptäcka sig själv igen som jag kan avundas er som är i början av den här resan. Hoppa inte på det där tåget tillbaka. Ja, läs i anhörigtrådarna, pluggga fakta om alkohol - det är skitfarligt och förstå att det är så häftigt att leva utan att behöva dricka varje dag. Du har faktiskt gjort det värsta nu! Framåt väntar många häftiga upplevelser.

Dippar kommer längs vägen. Jag ställde in mig (och gör ff) på att det kommer bakslag. Då gäller det att ha garden uppe och ha ett gäng strategier för att motstå frestelsen. Kämpa på! Det blir bättre med tiden❤️🙏🏼

@Sisyfos Jo, tröttheten är rätt påtaglig, är
mycket tröttare än ”vanligt” (under mina 10 vin-år) men den kombineras med en större mental lusta och gör att jag ändå får mer saker gjorda än innan vilket är underbart. Du har helt rätt i att jag bara behöver gå tillbaka till mitt första inlägg. Till det livsläget vill jag verkligen aldrig någonsin igen.

Som flera här brukar skriva: Aldrig glömma. Aldrig ta första glaset! Och att man inte behöver agera på tankarna för det är aldrig tanken eller lusten som lyfter glaset till munnen!

Det är en sann resa det här, att upptäcka sig själv och vilken person man verkligen är utan berusning i kroppen. Är oerhört intressant och givande att ta del av er andras resor och upplevelser. De är nästan identiska med mina egna. Tänk att man gått och trott att man varit ensam med allt man varit med om och brottats med, och så finns det fler som trampat sig fram på samma stigar, hoppat över och parerat exakt samma snår och stenar, som kan säga exakt vad som kommer bakom nästa krön, hur stora ev hinder är och mer eller mindre exakt hur långt det är dit, osv. Även att hjälpa till att minnas allt besvärligt man lämnat bakom sig och hur viktigt det är att se framåt.

Är tacksamt och ovärdeligt att få ta del av.

Starkare idag! Har mycket mer tillförsikt än igår! Glad som attan över att ha sovit så bra - IGEN! Och så fantastiskt skönt det är att lägga sig. Sov ju bara ett par timmar per natt mot slutet. Blev ett vrak. Mer alkohol på det för att slappna av. Slocknade, vaknade igen efter typ ett par timmar. Många långa ångestfyllda och sömnlösa nätter med kroppen och sinnet i ett fritt fall. Så glad jag är att kunna lägga mig nykter, komma till ro med minne, sinne och balans. Så glad jag är över att kunna sova en hel natt. Så glad att kunna vakna utan ångest, dränerande trötthet och blackouter. Går inte att beskriva.

Har dock gått från att vara extremt kokhet på nätterna och sova utan täcke, till att bli sjukt kall. Sover plötsligt duntäcke, filt och pyjamas, och det har inte med annan utetemp att göra. Är bara kallare. Någon som upplevt detta?

Kramar 🥰

Profile picture for user Ny dag

@DRacker Igenkänning på sömnen och även temperaturen i kroppen dvs att jag inte toksvettas längre, är iofs i klimakteriet så lite värmeslag har jag ändå👵… men så skönt att vakna nykter i alla lägen. Hur tusan kunde vi misshandla våra kroppar med alkohol? Aldrig mer är min målsättning! Kram

Profile picture for user Bella_92

@DRacker Jaaa vi kämpar på... idag är det måndag, och jag börjar redan få ångest över fredagens middag jag ska på, vill dricka måttligt men kan gå helt åt andra hållet också, därför ska jag stålsätta mig och dricka alkoholfritt känner jag i dag... Kram på dig. 🥰

@Ny dag @Se klart och Bella_92 Gäller att traska sig fram. Finns inga genvägar men däremot massor av tips att ta till och andras erfarenheter för att kunna förbereda sig och se slutet på tunneln.

Tufft ibland men skönt att märka att svackorna tydligen ger med sig. Jo man får påminna sig om hur det var när man bestämde sig för att ”Nu räcker det!”. Troligen ett riktigt uppvaknande av något slag!

För mig har stödet här varit viktigt. Påminnelser om vad jag gick ifrån och var jag befann mig vid starten, blandat med allas erfarenheter, ifrån helt vanliga människor som skulle kunnat vara min kollega, vän, granne etc, är guld.

Tycker ändå att alkoholjävulen verkar backa mer och mer, på ett generellt plan och bortsett från dippar. Det där konstanta suget har minsann minskat.

Blir min 27:e dag idag! ☺️ Jag är redo att möta dagen, frisk och fräsch och sant glad och tacksam.

En månad sedan jag drack något med alkohol! Suget finns kvar. Så gott med ett glas - MEN så som jag mådde mer och mer, och helt i kras sista gången för en månad sedan, vill jag aldrig tillbaka till. Minnet av detta lyser ändå starkast!

Har hållit mig hemma i egna vrån under alla tillfällen som gått. Har varit läkande för mig att bara få fokusera på mig själv utan yttre påverkan eller annat. All tid hemma har bedrivits i mjuka sköna myskläder. Mycket the, tv och sköna hemma-spa-behandlingar har det blivit. Just vad jag har behövt.

Frågade om yngsta barnet märkt att jag inte druckit vin på en månad. Det hade lilla vännen inte riktigt noterat men blev jätteglad och hurrade och applåderade åt mig! Så varm jag blev för jag vet att det påverkar dem. De har ju talat allvar med mig och min man (men jag vet att det var mest riktat till mig), rätt så små som de ändå är ❤️

Jag har inte gjort någon ”stor grej” av detta till min man. Han har också druckit en del (för mkt) men inte alls i närheten av mina volymer! Jag har smusslat och kämpat med att kunna smygdricka. Jag var nere i skiten, men det har inte han varit. När jag för en månad sedan sa att nu räcker det för mig! Då hängde han på vilket har underlättat mkt! 🤗🥰 Jag började med att säga att jag iaf kör på fram tills jul och han är på, lite tveksamt men har sagt ok. Men han är av åsikten att vi absolut och såklart ska dricka alkohol under middagar, semestrar/utlandsresor osv. Han har druckit ngn öl/vin på externa middagar med jobb o aw kanske 1-2 ggr under dessa v. Helt ok tycker jag för han är med på resan ändå och har inte tagit något hemma. Han vet dock inte ett uns vidden av min misär och att jag vill bli totalt nykter resten av mitt liv. Kanske jag inte klarar men jag vill och ska kämpa för detta! Blir det ett eller två glas någon gång i framtiden vill jag inte sr mig som en looser utan istället stolt över att jag är ”normal” (konstigt uttryckt men kommer inte på bättre här och nu).

Mitt stora dilemma är att vi ska utomlands på semester med strandhäng, middagar osv osv om ett tag. Känner sådan oro för hur det ska gå! 😩 Jag är så orolig! Då kommer min man att dricka har han sagt. Hur ska jag klara detta själv undrar jag. Jag saknar alla tänkbara verktyg här 🥺 Tips?

En annan sak är att jag nu är extremt trött. Har sovit till 11 idag. Inte hänt på över 10 år! Fortfarande jättetrött. Kl är 14 nu. Jag har bara legat i soffan sedan jag klev upp - för 3 h sedan! Sitter den här tröttheten i länge måntro? Någon som känner igen? 💐

Hoppas det är fint med er. Tack för att ni finns här ❤️

Profile picture for user Kennie

Hej, vill bara säga att jag själv blivit överraskad över hur lätt det faktiskt är att välja alkoholfritt fastän sällskapet och situationen tidigare var likamed alkohol. Om du bestämmer redan nu att du inte ska dricka på semestern och att du istället ska unna dig en god efterrätt på restaurangen, en lyxig tidning/ bok till strandhänget, njuta av värme och känslan av en frisk kropp och goda alkoholfria drycker på balkongen i kvällssolen så kommer det gå bra. Öva på att längta efter såna saker istället, efter ett tag blir det det nya normala. Och ta din oro på allvar - det fanns verkliga skäl till att du slutade dricka, att dricka på semestern riskerar att du hamnar där igen. Är en smaksatt dryck värd den risken? Så gott är det inte, det är beroendet som får oss att låtsas det tror jag...

@DRacker Grattis till din 1:a nyktra månad! 🥳🥳🥳

Angående utlandsresan och typ allt annat du ska göra framöver som nykter, för första gången, så råder jag dig att vara nyfiken. Närma dig aktiviteten med ett öppet nyfiket sinne. ”Hmm, nu ska vi se hur jag upplever det här som nykter.” Positiv ton i allt.

Precis som Kennie så kan jag lova dig att du kommer att uppleva det enklare än du ens kan föreställa dig. Tänk inte så mycket - gör bara! Fokusera på umgänge, samtal, folk, upplevelsen. Tänk att få uppleva en utlandsresa nykter! Utan att låta upplevelsen grumsas av fylla och bakfylla. Jag blir lite avis 🥰

Kram 🐘

Profile picture for user Lina. 2.0

@DRacker Grattis till en månad! Så bra jobbat 💪
Gällande tröttheten är min erfarenhet att den sitter i ett tag. Jag är också så sjukt trött i huvudet och kroppen. Vissa dagar känns det som jag är gjord av bly. Men jag har ju jobbat hårt för att det ska va så, med all alkohol jag hällt i mig under några år. Trodde det inte skulle vara så jobbigt då jag sista tiden druckit ungefär varannan helg och då bara en dag. Trodde allt skulle vara mycket enklare än det är.

@Kennie har kloka tankar och svar på din oro kring semestern.
Jag förstår att det känns svårt när din man redan nu sagt att han tänker dricka, det är skit svårt att andra dricker när man själv känner oro över det. Unna dig själv alla upplevelser du kommer få som nykter och koncentrera dig på det fina och lugna. Jag tror du kommer fixa det galant 🤗

@Lina. 2.0 Det förstår jag. Jag befann mig inte ihop med andra som drack på flera månader. Jag blev nykter 9/2 år 2020 och midsommar det året var första gången. Jag var lite spänd innan, men det gick bra och det var skönt att köra hem i hyfsad tid på kvällen. Det enda som irriterade mig var att andra blev typ döva efter några glas. Alla pratade, ingen lyssnade 🤣

Kram 🐘

Profile picture for user vår2022

@DRacker Grattis till en månad!🥳. Starkt jobbat💪. Minns att jag var väldigt trött och hade även ont i huvudet till och från den första tiden som nykter. Det är hjärnan som återhämtar sig och söker balans. Trött den stackaren också på all alkohol som tillförts. Det tar väl sin tid för hjärnan också att sova ruset av sig😂.

Ja, det är en utmaning att åka utomlands så här i början av nykterheten, förstår din oro. Och att din man som nu inte dricker, ska göra det på utlandsresan. Det gäller att hitta bar strategier tills dess och du har fått uppslag här. Kanske lyssna på någon bra podd som, skål tamejfan eller annat bra. @Andrahalvlek har bra tips på poddar. Då påminns du varje dag om varför du inte ska dricka. Sedan tänka på hur lyckliga dina barn kommer att vara över att ha en nykter mamma på resan. Och hur stolt och glad du kommer att känna dig över det. Andra som återfallit efter någon månad har haft det tufft att komma tillbaka igen. Man känner besvikelse över att ha fallit och motivationen kan tryta. Min strategi var att jag var livrädd för återfall och att jag skulle hamna tillbaka till drickandet, att jag skulle fastna där. Jag är på sätt och vis fortfarande rädd för det, eller kanske inte rädd men hyser en oerhörd respekt för vad ett glas vin kan ställa till med i min beroendehjärna, fast jag varit nykter i snart ett år. Så därför chansar jag aldrig med att ta endast ett litet glas, för jag vet vad som skulle hända mig oavsett hur många år jag varit nykter.

Fundera noggrant över risker och ha strategier för det. Ett sätt kan vara att skriva ned riskerna på ett papper och samt en strategi/lösning på hur du kan göra för att undvika risken. Och även skriva ned det positiva med att undvika risken och att vara nykter. Låta de positiva fördelarna köra över nackdelarna och alkoholdjävulen💪❤️

Grattis @DRacker 💪
Det är ett litet tag kvar tills du åker. Lyssna på skål ta mig fan om du har typ Storytel eller nått. Den har jag lyssnat på i några dagar, blev färdig med den ikväll. Riktigt bra!
Jag längtar till min första solsemester, att få uppleva den nykter, alla smaker på allt gott man kan äta, det har jag aldrig brytt mig om tidigare, det har varit alkoholen som varit viktigast. Tänk så härligt att ha helt klar hjärna och 100% med i matchen, inget sudd! Vi finns på forumet! Checka in här några gånger om dagen och gör din påmind❣️

Å tack snälla för alla fantastiska och värdefulla råd!! 🙏☺️ Jag känner mig mycket mer stärkt nu. Tänker att det faktiskt kommer att kunna funka! Att jag bara behöver boosta mig med både alla era SUPERGODA råd och samla ihop ett ytterligare antal både krassa och positiva sådana.

Ja jag ska tänka på att gå in med nyfikenhet istället för kamp. Ett mycket bra perspektiv! Och ja, gud vad barnen ska vara lyckliga! Då känna sig klart mycket tryggare med mamma (o förhoppningsvis även pappa) - iaf ena föräldern nykter (min man blir mkt mkt sällan full och knappast om jag håller mig nykter).

Jag ska också se det positiva med nykterheten där. Tex att kunna unna sig en god efterrätt eller annat, vilket kcal-mässigt knappast fått plats i dagstotalen innan, men nu kan det ju det! Jag kan köpa in alkoholfri öl! Jag kan köra hyrbil, och vi kan åka var som helst med bil på kvällarna - till andra närliggande orter och strosa och gå på restaurang där!

Tänker också på att det är en ny och säkert fantastiskt upplevelse att få njuta av en solnedgång i helt nyktert tillstånd! Så mycket fint och ”på riktigt” man kan ge sig. Det här blir sannerligen en resa, på många plan. Både en geografisk och en inre.

Vilka goda perspektiv jag fick från er! Har redan tagit till mig dem ordentligt.

Och tipset om att tänka på hur skört det är och så oerhört lätt det är att falla helt tillbaka om jag tar ett eller två glas, och ångesten som inte är värd, ger extra styrka. Jag ska ladda ned ljudböcker och poddar som handlar om detta elände, och om hälsa och annat som pekar dit jag vill.

Ska läsa era tips om och om igen och memorera allt! Så tacksam jag är för alla tipsen.

Och tack för grattisarna till min hela månad som helnykter! Är varm från topp till tå och i hela mitt hjärta av era pepp, ärliga råd och stöd, och att ni hejar på så himla stort!

🥰❤️💐

Profile picture for user majken_r

@DRacker läste ditt inlägg och längtade genast till en varm plats 🏖️ En sak som jag upptäckte när jag var iväg i somras var det magiska i att smyga upp tidigt, ta med en handduk och bara sitta på stranden. Alldeles stilla. Några få människor som gjorde detsamma eller som joggade längs stranden. Tittade på havet, andades. Det har jag aldrig gjort tidigare för jag har varit lite tröttare, liksom satsat på senare delen av dagen och kvällen. En ny upptäckt som gav sååå mycket återhämtning och glädje. Nåja, nu ska jag landa in i verkligheten och en regnig dag. Kram🍂

Åh @DRacker ❣️🥰
Låter som en helt fantastiskt resa❣️Hyrbil när som på dagen och kvällen, solnedgången nykter på en sandstrand 😍Altså det här med nykterhet! Varför har man inte gjort det tidigare? Varför blev man ledd in i att det är extra upphöjande med alkohol när man ser allt så mycket tydligare nykter? Skönt att vi ni har halva livet kvar att upptäcka allt igen fast nyktra😍🤗💪

Profile picture for user majken_r

@Himmelellerhelvette nyktra upptäckter! Även om jag aldrig druckit mycket på semester så har jag liksom varit en sån som gillar maten och vinet. Och så visar det sig att jag är ganska morgonpigg och gillar stillhet🥰

Ni fick mig verkligen att t.o.m se fram emot att vara spiknykter under den här stundande resan! 😂😂😍❤️ Maken har nu, på min inrådan, bokat in hyrbil för hela resan! Här ska köras bil även på kvällen - because I can! Plötsligt känns nykterheten som en möjlighet än som en begränsning. Låter självklart men är inte direkt min normala känsla. Fast det är ju precis dit man vill komma: att få det motsatta synsättet från att alkoholen hjälper, till att den stjälper. Ska planera för mysiga promenader med familjen på stranden morgon som kväll. Inser att vi, och viktigast barnen, har möjlighet att få uppleva många klart annorlunda saker om jag är nykter, pigg, fräsch, närvarande och även körbar. Kanske blir även maken inspirerad och håller sig. Vi får se. Försöker så lite frön hos honom också genom att plantera in vilka härliga nya stunder vi kommer att få.

Vilket forum det här är! Tack alla fina för att ni hjälper mig att ändra mitt mindset pö om pö! 😍❤️

@DRacker Härligt att höra!😁 Det är häftigt att vara nykter på resor. Man upplever och tar in allt på ett helt annat sätt. Alla färger och dofter är klarare. Jag var på en minisemester till Norge och fjällen för någon månad sedan. Övriga drack utom jag på em och kvällen. Jag till och med fyllde på vin i deras glas då jag satt närmast dunken😂. Jag kände mig så himla fräsch som drack alkoholfri öl och var först upp på morgonen och bryggde kaffe. Satt i en skön fåtölj med min hund i knät och tittade ut över fjällandskapet med en kaffemugg. Så otroligt njutbart. Övriga kom upp senare och såg lite slitna ut, även om de drack måttligt. Sen var jag piggast när vi gjorde dagsturer på fjällen. Så att nyfiket utforska hur det känns att vara nykter på en semester är givande, du kommer att upptäcka mycket häftigt!❤️

Heja dej! En månad är stort! I början av min resa kände jag oro inför våra resor men så här i efterhand har nykterheten berikat resorna. Att resa nyktert är en upplevelse. Långa promenader i morgonsol medan de andra sover...guldstund!
Du kommer fixa det. Och ganska säkert kommer du älska det! ❤️

@DRacker
Läste nu i din tråd om din tidigare vånda kring semestern. Det låter som om oron lagt sig lite i senare inlägg.
Jag ska också på semester om 3 veckor - då är jag i samma fas som du är i nu! Jag behöver nog också börja förbereda mig mentalt och hämta klokskap här!

Jag tycker du är fantastisk som jobbar på med nykterheten trots oro och trötthet!
Tillsammans fixar vi det!!

Tack alla snälla 🥰🙏❤️

Jag upptäcker flera saker som jag förvånas över under min nyktra resa. Har tex insett att jag faktiskt fullt ut glömt bort hur det är att somna, sova och vakna nykter såsom förr om åren, när det var det vanliga och enda förekommande. Det känns väldigt konstigt och ovant. Får flashbacks från vad som känns som typ ”ett tidigare liv” när jag lägger mig och vaknar. Märkligt.

Har nyss varit på en stor fest med mycket alkohol, men jag höll mig till alkoholfritt. Den där låga nivån på samtal bland de som dricker, och deras flummiga slöa blick, är så otroligt påtagligt som nykter. Men herregud herregud vad underbart det var att åka hem och lägga sig nykter - och utan att det varit en kamp.

De där tipsen om att gå in i allt med riktig nyfikenhet istället för den vanliga dängan ”kamp” har hjälpt mig och mitt mindset otroligt mycket. Istället för att tänka Shit, hur ska jag kunna hålla mig nykter här och där och nu och då, så försöker jag se det spännande i att testa läget nykter. Blir en lite spännande och positivt utmanande upptäcktsresa istället för kamp, det nya som jag tar mig an.

Tex Fest: gott med alkoholfritt, helt ok att käka lite extra snacks utan att behöva tänka på kalorierna för de är sas redan insparade iom ingen alkohol. Häftigt och respektingivande att vara nykter och att kunna köra bil hem. (Men vad jag stör mig på att det hos en del inte anses ok att vara nykter, och verkligen inte någon längre period.)

Resa: häftigt att ha lovat att och ansvara för att kunna köra bil när som helst och var som helst och dit andan faller på utan att behöva planera och sålla så förtvivlat pga viljan att kunna pimpla alkohol från lunch. Vi kommer att kunna upptäcka fler och nya saker tillsammans, hela familjen.

Känns som att jag har levt i en bubbla under många år. Har börjat få små minnesbilder och känslor från hur det var att vara nykter förr om åren. Blir så stora wow-känslor ibland så att jag nästan tappar andan.

32 hela dagar utan alkohol idag 🤗
😊
🙏

Åh så underbar läsning @DRacker 😍

Vara nyfiken håller jag mig till också och jävlar va underbart det är! Somna, sova gott och vakna + INGEN ÅNGEST! 😍 Det är det absolut bästa! Det i sig gör att allt annat blir så mycket lättare🥰

Det där med kalorierna är också en hjälpande grej, jag har låtit bli onyttigheter och ätit mindre för att få hälla i mig kalorier för att inte gå upp i vikt. Nu kan jag fullkomligt njuta av det jag stoppar i munnen för jag behöver inte spara typ 1000 kcal till alkohol👍

Jag stör också ihjäl mig på folk som inte kan acceptera att man inte vill ha alkohol och som inte för sitt liv förstår att man vill avstå på längre tid. Men det är samma folk som inte kan förstå att man tackar nej till bullarna/kakorna/tårtorna i personalrummet :
-Meen! Kom igen nu! En liten bit kan du ta!
Jag kan bli så provocerad!
Jag har väl aldrig satt tvärt om till någon:
- Ska du verkligen ta den där? Den är inte bra för dig! Ditt blodsocker kommer skjuta i höjden och sedan krascha!

Kram❣️Du gör detta så bra och jag är så glad att få följa dig❤️

@Himmelellerhelvette Tack snälla 🥰 Ja visst är det helt fantastiskt guld att slippa all ångest och sömnlöshet!!! Det är 100% underbart! Jag har sådan enorm kvalitetssömn nuförtiden efter stoppet! Trots att jag kan vakna till flera gånger så kan jag somna om utan problem och utan ångest alls så mina nätter är helt befriande underbara som nykter! Jag är så glad över dina inlägg och att du läser och peppar även just mig! Du gör det själv så otroligt superbra!!! Så bra och skönt det är att följas åt också! 🥰🌷❤️

Har en fråga till er som kanske läser detta.. Upplever vissa problem med minne, logik och förmågan till att strukturera. Jag är både piggare och tröttare nu än innan mitt stopp. Upplever att minnet liksom sviker och att jag kan ha svårt att tänka både framåt och logiskt. Tycker att jag här och då glömmer/”förbiser” de mest logiska sakerna som förut satt som ett smäck. Lägger jag inte in i kalendern eller alarm tappar jag triviala saker. Frågat min man samma saker flera gånger (något jag själv retat mig på när andra gjort). Har missat två möten (tyvärr med samma kund, ny dessutom). Det är så sjukt pinsamt och ger mig stor ångest, jag som annars är mkt strukturerad och noggrann. Går omkring och är rädd för att tappa saker från minnet. Logiken är också påverkad. Tex ena barnet börjar skolan kl 8.40 en morgon och vill klara av att vakna själv med egen klocka. Jag glömmer att kolla att barnet vaknat själv och märker det med chock typ en kvart innan skolan börjar och väcker då i full fart 🤯 Allt går inte att ställa alarm/klocka på, som tex bara taskigt och svajigt minne. Har svårare att planera, strukturera och minnas helt enkelt. Känner inte igen mig själv alls. Kanske hösten (är negativt påverkad av höstar) eller så är det kropp och hjärna som behöver någonting så mkt att det inte finns kapacitet till annat? Jag är liksom här och nu där jag befinner mig och inte så mkt runt om och känns lite som i en egen liten bubbla. Vidvinkelperspektivet i tillvaron känns lite off. Känner någon igen sig? 😟

@DRacker Det kan vara PAA, Post Akut Abstinens som brukar inträffa efter 3-4 veckor som nykter. Det är en annan typ av abstinens än den akuta abstinensen som inträffar den första veckan som nykter. Symptom är bla att svårt att tänka, minnesproblem, känslomässigt instabil, sömnproblem, stresskänslighet och klumpig. Det är en obalans i hjärnan som behöver tid för att återhämta sig och få balans och det brukar ta 3-6 månader. Så det kan pågå ett tag beroende på hur man druckit, på vilket sätt och vilken sårbarhet man har. Det som är bra att göra är att röra på sig som ökar endorfinerna, avslappning, äta regelbundet, sova tillräckligt så att kropp och psyket får vila, undvika stress och sist men inte minst acceptera att det är så nu ett tag, men det går över.

Skönt att du inte har alla symptom, du sover bra och har ingen ångest, det är bra😁. Kanske inget sug heller. Kämpa på, stå ut och tänk på vad skönt det är för din hjärna att få komma i balans igen. Skriv minnespåminnelser så gott det går under tiden, det kommer att gå över så småningom. Jag hade ont i huvudet till och från, var trött och känslorna for upp och ned de första månaderna innan det stabiliserade sig. Sköt om dig!❤️

@vår2022 Så otroligt skönt det är med allt stöd och allt som man får möjlighet att få ta del av i erfarenhet och kunskap. Kan vara det där PAA eller någon släng av det. Har trots allt kört på dagligen under väldigt många år, så att kunna kvala in där är nog tyvärr inte helt otänkbart och ologiskt. Jag tittade på föreläsningen. Så intressant! Jag ska hålla ögonen öppna kring det där..

3-6 mån återhämtningstid för hjärnan att hamna i balans låter skräckinjagande länge. Men å andra sidan har det gått 1 mån + 1 v redan, och med tanke på längd och mängd som jag hållit på så låter det ändå som en rimlig och logiskt återhämtningstid.

Är så glad över att jag gör den här resan och att det gått bra så här pass länge ☺️ Jag njuter av varje minut i sängen nuförtiden! Den känslan har inte existerat på många år. Har också börjat bli mer handlingskraftig här och var, kring vissa bitar som jag skulle varit för off för eller dragit mig mycket för tidigare. Anstränger mig för att göra de där små sakerna som jag alltid tidigare gillat och velat göra, men inte orkat med eller kunnat pga bristande kapacitet eller pga däckat på soffan eller sängen. Tex fixa hudvård, tvätta av och smörja på och så inför natten. Upptäcker fler och fler fascinerande saker som nykter. Det är sannerligen en spännande resa! Känns som att jag under alla dessa år innan levt i nån slags parallell värld - bredvid men inte med. Nu börjar jag vara med och det känns rätt magiskt och ovant.

Jag söker lite med ljus och lykta efter artiklar, fakta och info om vad för gott som sker och när i kroppen vid alkoholstopp. Hittar lite översiktligt här och där, men hur lång tid det tar för resp organ att återhämta sig på insidan men även på utsidan, såsom huden/ansiktet, ögonen, andedräkten, håret, osv. Finns nästan bara info om hur dåligt det är att dricka alkohol. Jo jag tackar. Inget absolut nytt där. Men vad är fördelarna mer i detalj med att sluta, och när, var, hur. Lite positiv info, även om jag märker en hel del själv förstås. Solskenshistorier. Låter ytligt men jag vill gärna boosta mig och ha saker att se fram emot, hälsosam person som jag egentligen är innerst inne, och vill vara.

Kramar på er finisar. I morgon är en ny frisk, stark och nykter dag tillsammans med er! Sov så gott och välförtjänt allihopa! Det är ni mer än 100% värda! 🌷

@DRacker Ja, man måste även läsa om de positiva effekterna av att sluta dricka för att få mer motivation. Detta har jag hittat på nätet åt dig😁

I denna länk hittar du 10 fördelar med att sluta med alkohol

https://ekoappen.se/10-fordelar-med-att-sluta-med-alkohol/

1. Du mår bättre psykiskt
Kanske har du känt alkoholens avslappnande effekter. Och visst, i liten mängd påverkar det oss till att känna oss lugnare. Men i längden är alkohol dåligt för vårt stämningsläge och kan orsaka depressioner.
2. Du ser yngre ut
Alkoholen skapar en inflammation i kroppen som bryter ner kollagen och skapar en röd hudton. Det gör också levern upptagen och hindrar den från att bryta ner annat varför du kan få ökade nivåer av gifter i blodet när du dricker. När du slutar minskar inflammationen och levern kan börja arbeta normalt igen. Efter en tid både känner du dig och ser yngre ut.
3. Du får bättre relationer
Alkohol tenderar att skapa en bubbla för dig när du är svår att nå och du bryr dig inte lika mycket om att nå andra. Ett missbruk har förstås ännu mer djupgående effekter och har kraschat många familjerelationer.
Läs mer: Socker är barnens alkohol
4. Du går ner i vikt
Ett gram alkohol innehåller 7 kalorier vilket gör det till den näst mest energirika makronutrienten efter fett. Genom att skippa alkoholen får du i dig mindre energi och kan därför minska i vikt. Och som många av oss känner igen kan alkoholintag göra att vi äter mer eller annat än vi skulle vilja. Äter du fel i samband med att du dricker kan du minska den vanan genom att bli nykter.
5. Du får bättre hjärthälsa
Alkohol är välkänt för att vara dåligt för hjärtat. Det påverkar inflammation vilket i sin tur leder till ökad risk för ohälsa i blodkärl och hjärta. De som dricker mest har två gånger så hög risk för hjärtsvikt och har ökad risk för högt blodtryck.
6. Du läker din lever
Levern har en fantastisk förmåga att förnya sig. Slutar du dricka repar den sig snart och gör ett mer effektivt jobb. Och det kan behövas eftersom alkohol är en belastning på levern. Alkohol är ett gift som levern måste prioritera när det finns i blodet. Därför sätts annan avgiftning på paus och levern har svårt att bilda nya celler när alkohol finns i blodet. Att bryta ner alkohol kräver också näring vilket får levern att fungera sämre. För det mesta kan levern bli helt frisk inom en kort tid men ibland har det skett en ärrbildning som inte går att reparera.
Läs mer: Öka ditt välmående – höj serotoninet på naturlig väg
7. Du sover bättre
En del kan tycka att det här låter konstigt eftersom de ofta dricker för att lättare somna. Och det är sant att alkohol söver dig men när du väl sover är sömnen inte lika djup och blir fragmentarisk. När du slutar dricka kan du märka att det först är svårare att somna men det rättar till sig efter ett tag. Gör avslappnande aktiviteter som yoga, meditation eller ta ett kvällsbad för att underlätta insomning naturligt.
8. Du minskar din risk för cancer
Bröstcancer är en av de cancertyper som är associerat med alkohol. Alla cancertyper verkar inte påverkas av alkohol men även bland annat cancer i munhåla, matstrupe, tjocktarmen och levern är kopplat till ett högt alkoholintag. När alkohol bryts ner bildas en kemikalie som kallas acetaldeyd. Den har en förmåga att reagera med DNA vilket i vissa fall ökar risken för cancer.
9. Du får ett härligare sexliv
Alkohol kan få dig att minska på hämningarna men ibland leder det till att du hamnar i säng med fel person. Mer än ett glas alkohol om dagen leder dessutom till problem med erektion hos män och minskad sexlust hos kvinnor.
10. Du får bättre immunförsvar
Endast en festkväll kan sänka ditt immunförsvar i upp till 24 timmar. Alkohol kan över tid påverka immunförsvaret negativt och hämma kroppens förmåga att reparera sig själv.
Hur lång tid tar det att må bättre efter att jag slutat med alkohol?
De flesta börjar må bättre inom några veckor. Inom någon vecka är det ute ur systemet och om du passar på att sköta om dig med bra mat, fysisk aktivitet och vila kommer du snabbt känna effekterna. Har du druckit mycket kan du behöva ta hand om de känslomässiga aspekterna av det och ta hjälp av en professionell om du behöver stöd.

På sidan 8 i denna länk finns det en lista på hur lång tid det tar för olika funktioner i kroppen att återhämta sig

En alkoholpaus
Varför och hur? - och vad händer i kroppen?

http://dok.slso.sll.se/BeroendeC/Alkohol/alkoholpaus_varf%C3%B6r_och_hu…

Fortsätt som du gör, för du gör detta så bra! Ha en fin onsdag🌞❤️

Fina @vår2022 och Fina @DRacker

Jag hoppar in här så behöver jag inte skriva dubbelt upp!

@DRacker Först och främst så är det väl värt att ägna lite tid åt de synliga tecken som kommer fram efterhand som huden, håret, ögonen mm. Inte alls ytligt. Det är stimulerande och uppmuntrande att ta hand om kroppen och hälsan. Det kommer att avspegla sig på sinnet och vice versa. Allt hänger ihop. Härligt att höra att det känns skönt i sängen! Jag har funderat över en belöning till jul och jag tror att det ska bli nya fina lakan och kanske nya kuddar…tack för den idén!

Tusen tack för lästipsen och sammanfattningen @vår2022
Jag såg också på föreläsningen igår kväll och blev inspirerad eftersom jag förstår mitt bruk mycket bättre och kan identifiera vilka svagheter jag har när det gäller alkohol.

Jag blir så glad över era inlägg!! På det hela taget så är inte 6-8 månader så mycket för att tillfriskna med tanke på hur länge vi hållit på att bryta ner oss….

Stor kram

@Vår2022 Tusen tusen tack för denna jättegoda boost över vad som är bra med att sluta. Har läst igenom allt 🥰🤩👌Jo, visst är man helt med på all info över hur dåligt det är att dricka men ibland är det ju också rätt peppande och motiverande att även få till sig de goda effekterna. Det sporrar i sig, fast från ett annat håll 😊

Har inte varit inne på ngn dag pga massor att göra. Och nu sitter jag vid en dator. Så nu har jag dels ett uppdämt behov och en fingerfärdighet som heter duga mot att småknappra på mobilen. Mkt text nu 😅❤️

Det är fredag och längtan efter lite gott vin har gjort sig påmind ett hyfsat bra tag idag. Känner liksom sorg över att inte kunna dricka ”normalt” - men jag vet att det inte fungerar. Ju mer tid som förlöper från mitt stopp, desto mer distans får jag också till ruset genom att jag känner att det inte funkar för mig att dricka. Har inte glömt det dåliga. Tvärt om minns jag nästan ännu tydligare hur fruktansvärt uruselt jag mådde av alkoholen, hur FRUKTANSVÄRT uruselt jag har sovit under många år, för att till slut nästan sluta att sova öht. Och ångesten som följt i alkoholens spår går inte att beskriva med ord. Vill aldrig uppleva det där igen. Mina sista rus (”sista” är många) har verkligen dränerat. Fanns inget gott eller mysigt där alls.

Visst märker jag av flera härliga saker av att ha varit nykter i över fem veckor nu. Tycker t.ex. att jag ser mycket fräschare ut i ansiktet. Färgen på ansiktet har antagit en mycket mer neutral färg - från rödmosig, blemmig och svullen med förstorade porer runt näsan och med rödaktiga vattniga ögon och trött blick, så tycker jag nu att jag det är en helt annan fräschör! Svullnaden har lagt sig, även på kroppen i sin helhet. Har t.o.m. minskat 2-3 kg utan att jag dietat. Tvärt om har jag unnat mig både godsaker och vanlig mat(!) till skillnad från förut.

Och det där med att lägga sig nykter, sova gott och vakna som en normal människa är helt fantastiskt magiskt. Det är lycka att lägga sig i sängen numera.

Låter kanske knäppt eller mesigt, men jag upptäcker mer och mer nu som nykter som jag inte känt till innan som ständigt påverkad av alkoholen på ett eller annat sätt. Upplever saker jag nu kan göra och upplever en massa nya intressanta och spännande känslor. Känner mig lite som en kalv på grönbete. Jag är inte botad från suget men det har än så länge fungerat rätt bra med att hålla mig utan att falla tillbaka. Tar dock en dag i taget.

Fina @Vår2022, @annacanada, @Himmelellerhelvete, @Kebne1, @less12, @majken_r, @Andrahalvlek, @Lina. 2.0, @Kenny, @Se klart, @Bella_92, @Ny dag, @Sisyfos, @Lonely Man, @Allegra, @Blenda, @Nattsuddaren, @BEATNGU, @Suburra och @Eme, har jag missar någon ber jag om ursäkt. Det här är inget Hej-då-inlägg även om det kanske låter så 😄 Jag vill bara ge er allihopa en varm och innerlig e-kram för ni har alla hjälpt mig så oerhört mycket med att klara mig ända hit. Är ändå fem veckor 😚 Era inlägg, allt ert stöd och pepp, ert stora tålamod, och att ni så enormt frikostigt delat med er av era egna erfarenheter och förslag på lösningar har varit och är fortfarande betydelsefullt för mig som nynykter. Ville bara få säga det till er alla och envar.

Kram på er. Jag hoppas att ni har och har haft en underbar stark och nykter fredagskväll! 🥰🤗

@DRacker
Härligt att läsa ditt inlägg! Du och alla du nämner tog emot mig här på ett så fint sätt att jag verkligen stärkte min tro på att det går att bryta ett missbruk!!! Vilken gemenskap! Om än anonym…😉

Jag blir både glad och stärkt över ditt inlägg!

Med hopp om en skön lördag!

@DRacker Du skrev ”Låter kanske knäppt eller mesigt, men jag upptäcker mer och mer nu som nykter som jag inte känt till innan som ständigt påverkad av alkoholen på ett eller annat sätt. Upplever saker jag nu kan göra och upplever en massa nya intressanta och spännande känslor.”

Precis så har jag upplevt det att vara nykter. Verkligen inte knäppt eller mesigt, tvärtom superhäftigt och autentiskt! Nu lever man med alla sina sinnen, de som alltid var påverkade och bedövade av alkohol. Något jag aldrig trodde jag skulle kunna uppleva utan alkohol, orolig för att livet skulle bli så grått och trist. Det som hänt är att jag upplever så häftiga saker och känslor pga jag inte har druckit alkohol. Det är en kick utan alkohol😁. Det gäller att stå ut och komma till detta stadium i nykterheten, vilket kan ta lite tid, för att förstå. Det krävs ju såklart att man aktivt gör något för att det ska bli så. Ersätta sina alkoholvanor med nyktra vanor, aktivera sig på olika sätt utan alkohol. Jag gjorde typ allt, med ett glas vin i handen tidigare, nu behövs inget i handen för att utföra något. Min nya kick är att springa i skogen, jag mår så otroligt bra av det och hjärnan fattar att jag mår bra på andra sätt nu, så länge jag inte fuckar upp den med alkohol😂.

Ha en riktigt fin lördag, du jobbar på så bra!💪❤️🍂

@DRacker Kram tillbaka ❤️ Just nu cashar du in fördelarna med nykterheten på löpande band. Njut av dem och notera dem gärna - de kan vara bra att gå tillbaka och läsa senare.

Vi vänjer oss vid allt efter ett tag och den där wow-känslan man har i början lägger sig efter ett tag. En del kallar det ”smekmånadsfasen” och det är riktigt bra beskrivet. Små, små saker i vardagen fyller oss med lycka och harmoni. Det är bra att ha dem på pränt för att påminnas senare.

Min husgud Annie Grace har beskrivit det så här: ”Alkoholen tar ifrån oss förmågan att känna glädje i vardagliga ting.” Precis så är det.

Kram 🐘

Profile picture for user Allegra

@DRacker Jag är så grymt imponerad av hur du lyckats vända ditt missbruk på så kort tid och med stor entusiasm❤️ Minns ditt första inlägg, du ville verkligen ha förändring, jäklar vad du har kämpat!!! Stor kram✨✨✨

@vår2022, @Andrahalvlek, @Allegra, @Se klart, @höstkvinna Tack för glada hejarop 🧡🌷 Det rullar på med det nyktra. Jo det är lite nya (nygamla) sinnen som kopplas på. Lite på gott och ont. Jag känner av att känslan av nyhetens behag (”smekmånaden”) börjar sina. Jag cashar fortfarande in spännande saker och jag känner mig också EXTREMT stolt över att ha varit nykter så här länge!!! Alltså 6 veckor om ett par dagar. Känns pyttigt i jämförelse med många av er finisar här inne (men gud att jag också vet att även ni börjat här och betat av samma resa som jag befinner mig på, fast börjat tidigare än mig). Betar inte bara snart av 6 veckor utan även nu idag 40 dagar. 40 dagar av stor medvetenhet om att inte dricka. Eller 960 timmar som jag inte varit påverkad av alkohol eller sviter av det på något sätt. Jag har betat av 960 medvetna timmar som jag aktivt valt bort alkohol på. 960 sådana timmar..! 🙏🤗🎉

Drömde inatt att jag glömde av mig under en fest och drack två glas vin. Blev påverkad av alkoholen och så ledsen i drömmen när jag kom på mig.

Jag vill verkligen inte börja igen, men som sagt: jag känner av att euforin jag upplevt har minskat. Känner fortfarande wow-upplevelser, tex att märka att glasåtervinningspåsen har varit typ tom i flera veckor, att jag inser att jag står och lagar krångelmat eller att jag inte behöver vara minsta orolig för att lukta alkohol när jag andas, att jag ju numera brassar förbi Systembolaget när jag kör bil. Eller att jag har ett annat sug efter mat, annan mat, och att jag kan unna mig annat nu än alkohol. Fast snart lägger sig nog även detta. Det är en ny vardag jag möter nu. Den kommer jag ett behöva handskas med. Har tex känt av en viss tristess. Tex så fick jag och maken lite tid över en kväll. I vanliga fall skulle vi gått ut och druckit lite vin o bubbel. Men nu kom jag inte på något mysigt att göra med honom 😬😳🫣 Har liiite svårt att hitta mysiga saker att göra under ”ledig” tid på en/kväll. Tv:n kan jag redan. Kan fundera på vad tusan alla andra gör när de ”bara är”. Ursäkta om det låter helt jäkla idiotiskt, förstår det isf. Kan liksom undra vad man ska göra ”istället för”. Inte direkt så att jag orkar springa omkring och göra projekt hela tiden. Har inte riktigt ork ännu till så mkt mer än att göra små projekt då och då. Är ändå glad över dessa små projekt, eller aktiviteter, för det är sånt jag inte orkar eller fixat innan när jag drack dagligen och när det mer och mer höll på att barka helt. Ett sådant exempel är något så enkelt som att hänga och vika tvätt. Har förstås gjort men med dränerat humör och helt tömda energidepåer. Jag tror att det kommer att ta lång tid för mig att komma tillbaka helt när det gäller ork. Lustan ökar mer och mer, och orken skiner som en sol emellanåt men den varvas med rätt stor trötthet. Puh 🙃

Men jag kör på!!! Det finns verkligen inget alternativ! Jag hoppas att jag kommer att fortsätta hitta styrkan att hålla mig! Känner fortfarande viss oro över utlandsresan, sedan stundande jul och nyår.. men gissar att jag är rätt långt ifrån ensam.

Kramar i massor till er 💕

@DRacker För mig har det gått över det med att tänka vad jag och gubben ska hitta på när jag inte dricker. Känns inte längre konstigt för mig. Innan tänkte jag att allt det vi gjort kommer vi nu inte kunna göra men nu vet jag att vi kan göra precis allt det ändå.
Vi kan gå på restaurang och äta något riktigt gott, jag kan dricka samma som honom fast a-fritt.
Vi kan ta en hotellnatt med spa, samma där, jag dricker samma som honom fast a-fritt.
Vi kan gå på bio.
Vi kan åka på weekend till london eller vad som, jag väljer bara det a-fria alternativet.

Det ända jag kan komma på som jag inte kan som andra kan är gå på disco (eller vad man nu kallar det nuförtiden 😂) Orkar inte med fyllon som dansar och jag har gjort det såmycket i min ungdom så det har jag verkligen inget behov av längre.
Sedan kan jag inte gå på vinprovning eller ölprovning och sånna provningar men hur ofta gör man det liksom😉

Hoppas du kan ta till dig av det jag skriver som peppande❤️Kram😘

@DRacker Minns att min eufori också avtog efter ett tag. Det blev lite ”platt fall” eller hur jag ska uttrycka det. Min sinnesstämning var jämn, varken uppåt eller nedåt. Det gick över och det är väl som livet är mest, både dalar, mittemellan och toppar. En ny vardag som du säger men utan alkohol. Jag och maken har tidigare också umgåtts mycket över att dricka vin. Idag dricker inte heller han vin men 3,5 öl, så vinet finns inte kvar i vårt liv. Vi gillar att vara hemma så det blir inte så mycket restaurangbesök mm. Ofta håller han på med sitt och jag med mitt sedan går vi ut i skogen/naturen med vår hund, plockar svamp och fikar. Fixar i huset, trädgården, tar löpturer ihop ibland, lagar mat ihop och pratar om livet, framtidsplaner mm. Vi är lika på det sättet att vi gillar natur och friluftsliv tillsammans med hunden, stöka med egna saker och att vi gillar att vara hemma😁

Ha det gott!❤️

@Himmelellerhelvette Alltså jag skrattade när jag läste ditt svar. Så befriande att även kunna skratta ”här inne” (lät ju lite knäppt av mig) men allt är ju inte heller alltid nattsvart. Tack så mycket för ditt inlägg 🥰 Nej disco kan få vara 😁

Det är dock rätt så synd att vara i en sån sits att man kopplar ihop avslappning, mys, skön ledighet, roligheter osv med alkohol (vilket naturligtvis oftast får totalt tvärtom-effekt i praktiken, när man brottas med ett beroende iaf). För mig gäller det att försöka hitta nytt värde och ny mening med en tillvaro som är helt helt annan än innan. Då alltid under berusning, nu ingenting alls. Enorm skillnad i både liv, tillvaro, känslor, lusta, osv. Det är en resa och jag antar att vissa sträckor kommer att vara lite lättare eller svårare, snårigare, kortare, längre, motigare, överjävligare, evighetslånga, tråkigare, roligare, ljusare, mörkare, osv om vartannat.

Har märkt en till sak. Alkohol har jag oftast använt för att slappna av, för att jag ”förtjänar” att gå göra det. Mitt jobb är så fruktansvärt tråkigt. Har försökt byta länge men just detta är en tuff bransch och min lön är rätt hög och jag är liksom inte i 20-års åldern längre. Inte bara att byta även fart jag kanske kanske kanske skulle få ett annat, för då sänks min lön mycket (dumpning på arb.marknaden då utbudet är större än efterfrågan och många unga nu). Känns som en riktig rävsax. Nu när jag är nykter får jag ännu mindre ork (eller snarare motivation) för mitt jobb. Nu bedövar jag inte läget längre. Känner mig nästan autistiskt oförmögen att prestera på mitt jobb nu. Försöker byta bana som egen företagare men nu sitter vi här med risk för 3:e VK, kris- och vargavinter, globala pandemier, etc. Inte direkt påverkbart och ett jäkla dåligt läge att säga upp sig och satsa på eget 👎🤯

Har mkt att deala med nu känner jag. Tyvärr svårt att påverka. Att alkoholen är borta är märkbart när det handlar om att dra ned en dimridå över tillvaron och läget. Nu måste jag tampas med allt, och det är svårt. Pust.

@vår2022 Tack snälla för peppande stödjande svar ❤️😊🌷 Jo det gäller att försöka hitta sin plats och värdet i en ny slags tillvaro. Blir så stärkt av allt det du skriver och delar med dig av. Känns verkligen bra att få inblick i ”livet framåt” för även om det förstås är ditt liv, dina upptäckter, din tillvaro och dina erfarenheter så är de helt logiska även för mig och jag känner igen mig i så mycket längs vägen. Ska försöka få med mig maken på lite promenader och andra gemensamma helnyktra aktiviteter för oss båda.

@DRacker Jag kopplade också allt till A så trodde aldrig jag skulle hamna där jag är idag men jag hade så mycket ångest kopplat till A så när jag tänker på att dricka blir det ingen känsla av vad skönt det hade varit utan tvärtom.
Jag önskar dig verkligen att komma dit, tror bara jag ligger ca 4 veckor framför dig och det har hänt mycket under dessa fyra veckor.

Stor kram och kämpa på❣️

6 hela långa veckor idag! Sådan ynka fjärt i universums tidevarv, även här inne bland många andra av er, men för mig - som druckit varje dag i över 10 års tid - är det en evighetslång tid. Jag är urlycklig över dessa veckor. Jag saknar alkohol vilket gör att jag fattar att jag verkligen inte är botad men jag fixar ena benet framför det andra dag ut och dag in. 6 veckor är 42 dagar, och 1008 medvetna timmar där jag aktivt och beslutsamt valt bort alkohol. Ibland minut för minut, ibland timme för timme, men alltid varje dag.

Herregud vad jag sover underbart numera. Även fast jag vaknar flera ggr på nätterna ibland så sover jag gott när jag sover. Enorm skillnad. Och idag slog det mig att allt illamående jag brukar känna på morgnarna är helt borta sedan jag lade ned! 🤗🥰

Kram på er alla 🌷

@DRacker Supergrattis till 6 veckor!🥳. Så bra och målmedvetet du kämpar💪.

Härligt att du får ta del av de fina effekterna av nykterheten och sover gott om nätterna. Ha det gott❤️

Profile picture for user Helahea

@DRacker så bra kämpat! Det är som att ta farväl av en vän, man saknar och sörjer att man inte kan ses igen men vet du vad? Det är som livet man får nya vänner. Själv är det 84 dagen och jag mår bra 😊 mycket känslor som jag kunnat packa ner och skickat iväg.

Profile picture for user Helahea

@DRacker så bra kämpat! Det är som att ta farväl av en vän, man saknar och sörjer att man inte kan ses igen men vet du vad? Det är som livet man får nya vänner. Själv är det 84 dagen och jag mår bra 😊 mycket känslor som jag kunnat packa ner och skickat iväg.

Profile picture for user höstkvinna

@DRacker Du ska absolut vara urlycklig!! Mycket bra och stort grattis till dina 6 veckor.🥳Jag tror inte att vi någonsin blir botade från vårat beroende. Men absolut att vi lär oss att leva med det utan att det ska styra oss, med menar jag, att vi behöver vara på vår vakt! Och det klarar vi om vi har viljan och arbetar med nya strategier hur vi ska hantera saker när det dyker upp! Bra jobbat 🌷❤️

@DRacker Så glad jag blir att läsa ditt inlägg!!

6 veckor är en ocean av tid som nykter efter ett sådant missbruk säger ”en till en annan”…GRATTIS! 🥳🥳🥳 jag hänger efter dig!!

Ditt första inlägg i min tråd när jag startade här var så enormt viktig för att jag skulle komma över tröskeln att ta det definitiva beslutet - tusen, tusen tack!! Även om jag inte alltid skriver så läser jag i din tråd. Jag ska upp ett snäpp till i energi innan jag orkar stötta hela vägen. Du (och några fina jag inte nämner nu) ger ett ovärderligt stöd. Att komma hit är det bästa jag gjort på många, många år. 🌻🌻🌻