Helt urspårad nu

Profile picture for user DRacker

Goa varma kramar till er alla! Har inte varit inne på ett tag. Haft sjukt mkt att göra nu. Skulle aldrig fixat det innan jag slutade dricka! Har varken skrivit här i min tråd eller i er andras men har tänkt på er varje dag!

Blir sorgsen när jag ser nya som kommit in och mår som jag gjorde, och säkert ni andra också, innan vi kom vidare och ut ur alkoholdimmorna 😔 MEN: jag vet ju att det går! Denna vecka firar jag 7 hela långa veckor som helnykter! 🥳🤩🤗

Semestern närmar sig. Wish me luck. Aldrig hänt innan att jag varit nykter ens över lunch på en semester. Men nu händer det! Med hjälp av er. Ni fick mig att byta mindset från kamp till nyfikenhet och möjlighet.

Hoppas ni mår bra och att ni får en underbar allhelgonahelg!

Miljoner styrkekramar! 🌷

Profile picture for user Allegra

Så häftigt att du går in i 7e veckan @DRacker ✨✨✨ Är så glad för din skull, det känns som att du blivit utsläppt ur ett fängelse. Det _är_ fascinerande att ett anonymt forum kan erbjuda sånt stöd och tröst och pepp. Minns första gången jag skrev här, var så tacksam över att människor delade med sig av sina resor, att förstå att man inte är ensam är stort! Kram🍂🐬

Profile picture for user Andrahalvlek

@DRacker Grattis till 7 nyktra veckor! 🥳🥳🥳 Jag är säker på att du kommer att njuta av den här semestern mer än du har njutit av någon tidigare semester. Försök tänka nu, nu, nu njut 🥰 Och var noga med vad du får i glaset, så du inte hamnar i sitsen ”äsch, ett glas kan nog kvitta”. Varningsflagga utfärdad för just den tanken! De har goda alkoholfria öl och det står tydligt 0,0 på etiketten.

Kram 🐘

PS. Tänk att du är den coola som beställer alkoholfritt 😎 Vi tillhör de upplysta. De som fortfarande dricker är grundlurade av den cyniska alkoholindustrin, som tjänar pengar på att förgifta våra kroppar och hjärnor. Och restaurangbranschen vill också att vi dricker, för det är alkoholen de tjänar pengar på.

Profile picture for user Hoppomframtiden

@DRacker ALLTSÅ SÅÅÅÅ DUKTIG DU ÄR🥰👍. Visst är känslan underbar. Var fri i nästan 4 år och trillade dit i sensomras och nu i helgen. 6 dagen utan idag och så glad att kroppen svarar så snabbt till det positiva. Kämpa på och heja dig!🌷🌼

Tack alla fina för grattis och pepp! 🌷🥰 Det flyter på bra här under semestern, har alkoholfritt i glasen. Min goda hälft klarar detta mkt bra ser jag. Han tar en eller två öl till maten. That’s it! Hur F-N går det till att klara sig på detta undrar jag själv. Vet att jag skulle gå bananas ifall jag tog ett glas så jag håller mig helt till 0%!

Men gudarna ska veta att jag är sugen! Vi möttes med en kall flaska oöppnad Champagne när vi kom fram. Kan lova, svära och garantera att det krävdes all mental styrka för att låta bli den. All styrka! Blev rädd för tanken på hur oerhört lätt det är att faktiskt falla och hur svårt det är att lyckas att värna om sin nya nykterhet. Men jag klarade det. Och jag fick äkta hälften att lova att inte öppna flaskan öht! Så den ligger i kylen tillsammans med mina alkoholfria öl.

Känns lite fusk att dricka alkoholfri öl när jag försöker bli helnykter men jag varvar dem med läsk iaf 😅 Kan ju inte säga att det ger mig någon skön känsla i kroppen av det alkoholfria men å andra sidan är jag körbar precis hela tiden och gör så som jag skrivit innan: jag kör bil när som helst på dagarna och kvällarna. Jätteroliga utflykter, hyfsat långväga restaurangbesök, andra stränder, osv. Helt fantastiskt! Och jag gör allt med nyfikenhet - och stolthet, inte minst när jag ber om alkoholfri öl. Så grymt fräsch jag känner mig när jag gör det! Har också noterat att ingen kollar konstigt på mig när jag beställer in alkofri öl eller läsk. Tvärt om: som ingenting. Låter knäppt men det är förstås hos mig själv det känns konstigt.

När jag lägger mig på kvällarna är jag fortfarande såå nöjd, glad och fruktansvärt lycklig över att kunna lägga mig nykter och vakna nykter - utsövd och helt fri från minnesblackouter, dåligt samvete, skam och en bottenlös ångest från yttre rymden. Det som håller mig från ”bara ett enda litet glas kan nog gå fint” är just vetskapen om ATT det skulle gå åt pipan. Att jag INTE skulle fixa det. Kanske en gång men inte dagen efter, vilket skulle komma, och då skulle all min nyfunna glädje och stolthet smulas sönder. Hårt, jag vet, men jag måste låta mig tänka så nu.

Tänker på dig fina @Hoppomframtiden som åkte dit efter fyra år. Du har gjort det sjukt bra och efter så lång tid har du hunnit vinna och bevisa tusentals gånger för dig själv att du kan och att det är du som bestämmer! Sträck på dig. Du är på fullaste allvar värld allt beröm i världen! Och du är back on track igen! Heja dig! Men det att du föll tillbaka en sväng visar också att man ALDRIG kan slappna av. Att a-jävulen finns med hela tiden. Jag kan däremot inte göra något ”snedsteg än”. Ni vet, mitt mål är life time men jag lovar inget för mig själv och tar varje dag som en ny dag. Faller jag så måste jag upp igen. Men här och nu så fixar jag det här! Tufft men så sjukt stolt jag är, för jag kan lova att frestelserna är MÅNGA! Men nu är en till dag till ände och jag kan nu återigen krypa ned mellan lakanen, lycklig, och veta att jag i övermorgon varit nykter i 8 hela långa veckor!

Kramar på er alla härliga fina människor. Hur skulle det gått utan er! 🥰❤️

Profile picture for user vår2022

@DRacker Fy fasiken vad bra du är! Du gör det så himla bra där borta. Ditt konsekvenstänk fungerar utomordentligt😁. Nu kan du njuta av din ledighet utan en bedövad hjärna och utan de effekter som följer med att vara bakis, ha ågren och ångest när du vaknar. Nu får du möjlighet att nyfiket utforska hur bra/bättre man kan må utan alkohol, en mer äkta glädje som är mer stadig och stabil, än upp och ner som alkohol orsakar sinnet. Minns min första semester utan alkohol och hur jag kunde se mer nyanser så väl utåt som inåt. Och glädjen varje morgon av att vakna nykter. En energi varje morgon med tankar om vad denna dag har med sig och kommer att ge.

Ha det så skönt och njut av en alkoholfri semester. Livet på en pinne🥰🌞

@vår2022 Ja exakt så är och känns det! Lockelserna är många och minnet om vad man ”ska” göra under en semester lyser starkt. Allt har alltid kretsat kring alkoholen under en semester. Massor av restaurangbesök varenda dag, strosande, mys, avslappning. Ja bara hela semestern i sig själv tom. Då ska man liksom ha lov att få passa på att unna sig allt som förgyller livet. Alkohol är nära, lättillgängligt och rätt förväntat. Absolut att jag saknar vinet till maten, drinken i baren, ölen till lunchen, bubblet på balkongen. Men jag vet hur fruktansvärt crap jag mått av allt bälgande - för det är alltid där det slutar! Nykter hjärna som säger ett glas gäller inte mer efter ett glas, då är det påverkad hjärna som pratar och den vill ha mer. Mycket mer.

Alkoholen har alltid varit diamanten på tronen under alla semestrar. Den har gått före allt och allt har anpassats runt den. Vilken ort, vilket hotell, vilken strand och var på stranden som skulle valts. Alltså med bra utbud av krogar på orten (på gångavstånd såklart), stränder med direkt närhet till krogar (naturstränder tex skulle förstås gå fetbort), restauranger utan rättigheter skulle förstås aldrig kommit på fråga (ens om det funnits), vin- och spritflaskor med tillbehör skulle burits hem till hotellrumskylen, det skulle hängts i barer eller med drinkar på balkongen på kvällen osv osv.

Lullighet och trötthet skulle fyllt varje dag, och huvudvärk och trötthet skulle ha fyllt varje natt och morgon tills runt 11-11.30-snåret då jag skulle varit på allt igen. Hyrbil skulle fått planeras noga för enskilt äventyr ngnstans över dagen, med stor längtan efter att dricka vin och öl till maten. Fan vad sunkigt. Miljövänligt eller ej, men nu har jag hyrbil varje dag och jag kör! Till olika stränder på förmiddagarna, på utflykter på dagarna, restauranger på närliggande orter på kvällarna. Oj, vi har ingen chips kvar! Ingen fara kids, häng med mamma så åker vi till affären och fixar! 💪😁

Min man tycker inte det är trist att jag är nykter och själv tar han ett glas öl till lunch och middag och sen är allt bra. Så inget vin eller ngn vinflaska till maten, inga drinkar på ngn bar, inga fulgroggar på kvällsbalkongen. Bara en öl till maten till lunch och en till middag. Absolut helt ok för mig! Vi har en fridfull semester, pigg och glad 😊

Det är fasiken magiskt att jag ändå hållit mig så här länge som 8 veckor för jag har ju druckit varenda eviga dag i över 10-12 år. Jag kommer att gå mkt stärkt ur det här, väl hemma!

Kramar i miljoner till er alla! Nu ska jag dricka kaffe i gryningen på balkongen och sedan ut på en joggingtur 🤗💪🏃‍♀️

@DRacker Det är magiskt! Du har varit nykter i över 8 veckor och det är stort!🥳. Jag har precis som du druckit varenda dag i över 10-12 år och levt i en ständig alkoholdimma. Speciellt på semestern. Fy fan vad skönt det är att vara nykter och få livet åter och det blir bara bättre och bättre ju längre tid man är nykter. Jag trodde inte riktigt att det var sant, men det är det. Så fortsätt som du gör och ta vara på livet på riktigt.

Ha en fin joggingtur, ska också ta en med min hund senare idag🏃‍♀️❤️

@DRacker Grattis till 8 nyktra veckor! 🥳🥳🥳

Du har verkligen förstått vikten av att aldrig ta det första glaset. Lite väcker mersug. Det kan gå bra en tid, men förr eller senare går det åt bahia. Och mersuget ett enda glas kan väcka är överjävligt. Det är som ett extra sinne kopplas på, i jakt på nästa glas. Det väcker en oerhörd inre stress och rastlöshet, hela livet blir en enda lång transportsträcka till nästa glas.

Nej tack, vi slipper det. Så länge vi håller oss till rådet: Aldrig ta första glaset.

Kram 🐘

Profile picture for user Torn

@DRacker Stort grattis till 8 veckor! Med tanke på din din härliga positiva inställning så kommer kommer det här gå helt galant! 🤗 Inte konstigt att det känns ovant att vara nykter på en sådan här resa. Det fanns ju inte på kartan att vara nykter vid sådana tillfällen förr.😅 Jag var på min första sådan där resa nu i somras, men då hade jag redan varit nykter i 2,5 år, så allt var hur lugnt som helst sedan länge. Tanken om att alkohol skulle tillföra något positivt hade slutat att existera totalt, och det var den bästa utlandsresan jag har varit med om. 😀 Återigen, grattis till ett liv i frihet!

Profile picture for user Lonely Man

@Dracker Hej. Ett jättegrattis till dina 8 veckor. Så himla starkt av dig att åka på semesterresa och inte falla dit. Du är stark.
Ha de bäst❤️

Kramar till er alla fina där ute 🌷 Så glad jag blir längst in i hjärtat av att se att jag är ihågkommen trots ett par veckors frånvaro från forumet! 🥰 Jag har tänkt på er också ska ni veta!

Jag har haft så oerhört fullt upp och inte hunnit med, varken att komma in här eller riktigt med mig själv ens en gång.

Jag njuter fortfarande av nykterheten. Det har nu gått 10 hela veckor av spiknykterhet. 70 dagars medvetet val att välja bort ohälsan och välja livet, med god sömn, bättre och klarare minne, ingen ångest, bättre relationer och en mycket friskare kropp. Så glad och stolt jag känner mig.

Jag har nu också börjat se tydliga förändringar på mig. Har tex mycket mycket klarare blick. Ögonen ser inte sömniga eller svullna ut längre. Ansiktet har nu fått en fin neutral färg och plufsigheten är helt borta. Och de stora porerna jag haft på och vid sidan av näsan har nu försvunnit helt. Kan bara tänka mig hur bra kroppen ska må inombords.

Finns så mkt jag är stolt glad och tacksam över. Jag klarade av en hel utlandsresa utan en enda zip alkohol! Körde bil där morgon som kväll till familjens stora glädje och behållning. Min bättre hälft drack knappt något heller så det fick ju dubbelt genomslag att jag var nykter 😀 Det smittade verkligen riktigt fint för nu dricker maken i stort sett ingenting han heller!

Den väldeliga euforin jag känt har dock lagt sig även om jag fortfarande lägger mig med ett leende på läpparna över jag faktiskt kryper ned under täcket helt nykter. Nu känner jag dock mer lugn och ro där varje dag inte är lika mycket kamp mot vinet. Dagarna har liksom börjat lunka på lite mer än innan. Men jag är definitivt varken ”botad” eller trygg i min nykterhet. Känner fortfarande lusta efter mina delvis romantiska förskönande bilder av boozet men jag minns också hur dåligt jag mått och att min allra högsta önskan innan var att lyckas bli kvitt alkoholen så jag försöker hålla det top of mind.

Allt är således och hittills bra, sett ut ett drick-perspektiv, och skulle varit ännu bättre än så om det inte vore för att jag känner av en rätt stor nedstämdhet. Har för ngt år sedan insett att jag är höstnedstämd. Det har slagit mycket hårdare på mig denna höst. Min amatöranalys är att det kan bero på att jag nu behöver möta de jobbiga höstkänslorna utan något stöd av alkohol. Har inte gjort det på fruktansvärt många år! Har varit så pass nere att jag sjukskrivit mig ett antal dagar för att hantera en nedstämdhet av sådan dignitet att den förvånat mig enormt. Har liksom inga andra verktyg mot nedstämdhet än alkohol och det har jag hållit mig ifrån så det har varit rätt tufft med många tankar, grubbel och lite sömn.

Nog med tråkigheter!

Jag har inte läst ikapp i era trådar men jag hoppas verkligen på djupet av hjärtat att ni mår bra och att det går framåt precis som ni önskar er att det ska göra, framför allt med alkoholen.

Många fina gonattkramar till er alla! Kikar in här inom kort igen 🌷🥰

@DRacker Grattis till 10 nyktra veckor! 🥳🥳🥳 Efter den första euforin, smekmånaden, går allt sin stilla lunk. Men ”golvet” är liksom höjt. Man är mer grundglad, grundnöjd. Men om du lider av höstnedstämdhet så känns kanske inte golvet höjt av den anledningen. Har du övervägt att söka hjälp? Du behöver kanske antidepp? Läs @Ny dags tråd. Hon gjorde nyligen just den resan.

När vi dricker skjuter våra må-bra-hormoner i höjden. Vi mår toppen. Dagen efter störtdyker de, och vi tvingas ibland ta en återställare. Efter några veckor-månader stabiliserar sig må-bra-hormonerna på en mer stabil nivå. Och man kan känna genuin lycka över små saker i vardagen - och även pulshöjande träning ger må-bra-toppar.

Men det kan också vara så att drickandet är en slags självmedicinering, att man faktiskt behöver antidepp-medicin. Jag blev själv svårt deprimerad i våras och fick börja med antidepp igen, en annan sort som heter Duloxetine. Den hjälpte mig att se livet ljusare. Skillnad som natt och dag faktiskt.

Jag mår också dåligt av novembermörkret, och jag måste medvetet planera in roliga saker att göra just denna tid på året. Ikväll ska jag gå på en författarkväll och umgås med andra boktokar. På söndag ska jag åka på spa med en kompis. Nästa helg ska jag på julmarknad och uppträda med min kör. Några små toppar av glädjeämnen som lotsar mig igenom novembermörkret.

Men när man mår för dåligt kan man inte förmå sig att aktivera sig. Det känns helt omöjligt, och man har inte ens behållning av roligheter. Allt är liksom filtrerat genom ett svart filter. Då kan man behöva antidepp. Vill bara väcka tanken hos dig. Och tar du redan antidepp kanske dosen behöver höjas eller så behöver du byta medicin. Efter ett tag funkar den inte alltid optimalt.

Kram 🐘

Profile picture for user Mamsen

@DRacker tack för peppen i min tråd! Har bara hunnit läsa ditt första inlägg en jag känner igen mig såå mycket! De där att inte ha koll på barnen... att inte komma ihåg vad som hänt kvällen innan.. det är hemskt!
Så stort av dig att ha kommit till dag 70 nu!
Får du bra stöd från din man? Har barnen sagt nåt om din nykterhet?

Kram 🌸

Profile picture for user farewell

@DRacker

Åh, nu har jag läst igenom din tråd och oj, oj, oj vilken igenkänning! Är så glad för din skull! Du ger mig hopp (TACK!) och jag vill gärna läsa mer om hur det går för dig (inget krav såklart, bara om du själv vill). Ha en fantastisk helg & kämpa väl ♥️

@Andrahalvlek Tack snälla för råd och stödjande ord. Jag har börjat känna mig bättre i skallen nu! Känns lättare att hantera dagarna nu även om jag fortfarande känner av viss instabilitet och oro.

Mitt sång och dansnummer, dvs när jag njuter som allra allra mest är när jag lägger mig på kvällen. Känslan av att göra det spiknykter och utan minsta rädsla för det kommande uppvaknandet efter ett par timmar, den helt sömnlösa fortsättningen på natten och den helt bottenlösa ångesten som alltid följde med - det finns inte längre. Jag somnar med ro, sover med harmoni och vaknar lycklig! Varje kväll, natt och morgon. Helt tvärt om mot för alla de många åren tillbaka! Lycka! Ren och skär lycka!

Kram fina du, och tack för att du kikar in här och fortsatt att peppa och stärka mig med alla dina superkloka ord 🥰🌷❤️

@Mamsen Tack snälla 🤗 Att hjälpa och stötta varandra är guld värt! Min man dricker knappt längre efter att jag slutat! Helt otroligt vilken effekt det fick 😳🤩 Han vet inte vidden av min tidigare missär men jag pytsar ut då och då om det på plite olika sätt så han borde hajat vid detta lag, men han har inte suttit i skiten som jag så i hans ögon är det ju bara att helt enkelt låta bli vinet 😌😬 Jag hade lite tuffare än så, kan man ju lugnt beskriva.

Mina barn är glada. De säger inte mycket men märker! För nu kan vi plötsligt åka bil även på kvällarna och handla, ta en liten tur eller åka ut på restaurang, vilket inte hänt under typ hela deras liv! 🫣🥰 De vet att jag inte dricker. Jag berättar det för dem i olika passande sammanhang var och varannan dag. Mycket för att ge stöd till mig själv, för lovat är ju lovat (hoppas jag!) Det är det jag jobbar för iaf!

Så bra jobbat av dig som kämpar så bra!! Stora varma kramar 🥰

@farewell Bästa du! Tack för att du kikar in hos mig! Så snälla ord! Ja vad jag har kämpat, och så extremt glad och stolt jag är att jag lyckats! Jag har nu varit spiknykter i drygt 80 dagar, kvällar och nätter! Jag upptäcker nya härliga saker varje dag med både stor förundran och enorm glädje. Känner av min nykterhet utifrån och in och det syns nu också på utsidan. Bäst av allt är att jag nu sover gudomligt. Ja nu ligger jag iofs gör och knapprat sent men så är det just nu och jag vet att jag kommer att sova härligt alldeles strax! Lycka! 🤗

Ser att du ”startat om” nyss. Så härligt! Jag håller på dig och går med dig i tankarna varje dag nu när du kanske kämpar som mest! Starkt jobbat som tusan för visst är ju de första dagarna värst! Sedan börjar vi bygga på oss segerpokaler för varje dag som går! Kämpa! Du och jag ska fixa det här! Once and for all! Eller hur! 👊💪🥰

Profile picture for user farewell

@DRacker Såå underbart att höra (läsa)! ♥️ Blir genuint glad inifrån och ut av dina ord 😍 Och jag känner igen mig sedan förut. Längsta helnyktra perioden varade i 8 månader och det händer grejer under så lång tid. Märkligt bara att plötsligt en dag bestämmer sig hjärnan för att göra precis tvärsemot alla insikter och erfarenheter 🤯

Stämmer att jag startat om, för typ femtioelfte gången. Tar en dag i taget och det går alldeles utmärkt; har inte "utsatt" mig för "fara" än så länge under dessa 9 dagar och jag undviker i möjligaste mån att göra det. Det är en av de svåraste sakerna, tycker jag, så här i början. Jag vill inte gå på middagar där vin och champagne flödar (ganska vanligt i vår umgängeskrets, tyvärr) eller för den delen after works på t ex jobbet med fri bar osv. Jag vet att jag klarar det på sikt, men så här i början vill jag inte, vågar inte.

Jag är sååå med på att vi ska lyckas @DRacker - nu kör vi! 🤩 (sitter och laddar för att skapa en egen tråd... 🫣)

Profile picture for user Himmelellerhelvette

Så härligt att höra från dig @DRacker❤️
Förstår höstdepp, jag har alltid kört A på den också men det har för min del förvärrat deppigheten så den har varit mer kontrollerad i höst men det har varit mycket depp för mig med upp och ner med utdragna virus och atopiska eksem som gör att jag inte kan se lystern i huden som jag längtar så efter, är lika ful som när jag drack och drunknar lite i det emellanåt. Inte bästa säsongen för en atopiker!

Stor kram❤️

Åh, så skönt att se ett inlägg från dig DRacker. Jag blev lite orolig ett tag. Depression är inte att leka med, man blir verkligen helt personlighetsförändrad och gör inte de klokaste valen precis. Nedstämdhet däremot är mer hanterbar, den kan man växelvis vila och aktivera sig ur.

Stort grattis till 80 nyktra dagar! 🥳🥳🥳 Och till att gubben din och dina barn gläds åt din nykterhet, och stöttar dig till hundra procent. Det värsta har du bakom dig, nu blir allt lättare för varje vecka och månad. Men ha mina två motton i bakhuvudet: Aldrig glömma. Aldrig ta första glaset.

Kram 🐘

@Kebne1 Hej bästa du och tack för att du tänker på mig 🤗🥰 Det var verkligen en förvånande ”bieffekt” att maken också är mer eller mindre utan alkohol. Han kanske tar ett glas en gng per vecka eller knappt det. Inget pimplande här hemma på något sätt. Sjukt fantastiskt. Bäst av allt mår jag när jag tänker på vad bra det blivit för barnen! De är verkligen mer än värda nyktra föräldrar 🧸🎉 Hur är det med dig? Mår du bra och går det bra? 🥰

@Andrahalvlek Tack snälla fina du! Jag hoppas att du har det bra själv på alla sätt och vis, och att du hittar bra, fina, roliga, stärkande och meningsfulla saker att göra under denna mörka årstid ❤️

Jag har svårt med motivationen och orken, både för att det är höst och jag blir nedstämd, och för att jag är mer än vansinnigt less på mitt jobb (sedan tider tillbaka). Har inte heller så bra kollega (en av dem). Hon har en npf-diagnos som ställer till det. Det är mycket fjortisbeteenden från henne. Subtil mobbning, blickar av ogillanden när det inte passar henne, baktalanden, utestängning, motarbetandet, verbala anfall men av mer subtil karaktär, osv osv. Mkt infantilt beteenden, och jag har svårt för sådant. Jag önskar att jag vore mer hårdhudad me tyvärr är jag en sådan som vill att alla ska må bra, även jag själv, och ekvationen är omöjlig på jobbet. Verkligen ingen bra kombination med något just nu.

Men jag försöker tänka på det goda, och just nu är det den fortsatta lyckan över att vara nykter, med allt vad det innebär. Men suget finns kvar! Jag får fortfarande hålla mig från alkoholen! Frustrerande att det måste sitta i så förbaskat hårt och länge. Inte så jag kämpar ihjäl mig men jag tankarna på hur gott det var, hur gott jag mått, att ett glas väl inte borde vara så jäkla farligt, osv osv finns kvar ändå. Men det är ju självklart alkoholjävulen som säger detta för herregud vad dåligt jag mått när jag druckit. Har sörjt och kämpat 99% av all tid med allt som det fört med sig av elände, dåligt mående, dåligt humör, orkeslöshet, nedstämdhet, minnesluckor, hela blackouter, hemska pinsamheter, inte ha tillräcklig koll på barnen, oförmåga till en massa saker som bilkörning, läxläsning med barnen, bakning och matlagning av lite mer avancerade recept, inte kunnat äta tillräckligt med mat för att alkoholens kalorier skulle få plats för viktens skull, slocknande på soffan eller gud på golvet (har hänt), sömnlöshet, ångest, skam inför barnen, dåligt humör, trötta röda och vattniga ögon, rödmosigt plufsigt ansikte med stora porer, osv osv osv. Men nu: INGENTING ENDASTE AV DETTA, som har att göra med alkoholen iaf! Bortsett från min höstnedstämdhet men den lirar i en annan liga. Iofs värre nu utan ”rogivande” alkohol. Men over all går det förstås inte att jämföra denna nedstämdhet med allt negativt som hörde till alkoholen. Det här är en annan svårighet som jag behöver deala med. Har bara inte riktigt verktyg för det utan alkohol, så jag provar att rida ut den. Har iaf blivit bättre. Vill helst inte gå från en medicinering till en annan, sas.

Det som är extra spännande är att jag märker nya positiva saker och förändringar typ varje dag. Snyggare hy, mer ork, ny lusta, utrymme och kapacitet i huvudet till fler saker än tidigare, och sömnen är gudomlig. Herregud vilken skillnad! Nu är det en fröjd att lägga sig och sova! Jag hör att jag återkommer till min nya fina sömn och om och om igen. Men den betyder kanske allra mest för mig och min hälsa. Lägger mig fortfarande, 80 dagar senare, med stor tacksamhet och ett stort lyckligt leende på mina läppar!

Jag vill fortfarande vara utan alkohol för resten av mitt liv, och hoppas att det kommer att falla sig mer naturligt och hanterligt inom en någorlunda nåbar framtid 😊

@Himmelellerhelvette Ja jag tror att alkoholen fungerat mycket som en självmedicinering för mig, både när jag behövt slappna av (varje dag 😬🫣😤😫) och absolut under höstarna. Tråkigt att du har bekymmer med huden. Är det säsongsbunden och/eller kan du få hjälp av någon dermatolog? Inte kul att känna sig ful även om man garanterat inte är det! Hoppas att du mår bra i övrigt?! 🌷❤️

@farewell Jo det är tungt när det flödar runt om en. Det fungerar likadant i mina umgängeskretsar. Det är inte brist på medel för att hålla middagar med fina viner, fint bubbel och goda drinkar. Inte heller massa aw:s. Jag är säker på att många döljer egn alkoholmissbruk genom att bjuda till på stort och fint. Då anses det liksom mer legitimt att dricka. Jag håller mig från alla de där sammanhangen nu. Skulle däremot möjligen kunna tänka mig att åka på middag hos ngn annan, om middag inte går att undvika, för då får jag åtminstone vara nykter pga bilkörning utan att behöva förklara mig. Men jag går inte på aw:s eller bjuder hem någon för då blir det svårare för mig att motivera för de andra att jag ska vara nykter utan att behöva argumentera för det. Iaf ännu! Jag har faktiskt inte ens lust längre med massa middagar ofta. Har förstått hos mig själv att det handlar mycket om att få dricka, och således inte varit äkta hjärta i umgänget. Jösses, hur låter det här! 😬 Jag vill eg inte ens åka över till ngn annan för det enda jag känner att det går ut på är att kunna dricka så mkt att det är precis på gränsen till att det går överstyr. Och så låg nivå på allt samtal.

Du skriver att du börjat om flera gånger. Det känns tufft förstår jag verkligen. Vad kan du ta med dig från dina tidigare bakslag? När, var och hur har det gått till när du fallit? Kan du ta med dig de svaga länkarna och på så sätt öka chanserna till att undvika det en nästa gång? 🌷 Det har hjälpt mig MYCKET MYCKET att prata och skriva av mig här. Har fått så otroligt mycket stöd. Inte minst vetskapen att jag inte är ensam. Att mina tankar och hur jag känts inte är någon ensam och otrampad väg. Tvärt om! Det jag varit med om är samma skit som vad massor av andra också drabbats av, och det finns så mycket goda råd, tips och lösningar. Och jag blir själv så glad när jag kan stärka någon annan! Vi är alla värda så mycket mer än allt det elände som den där alkoholen ger oss, vår kropp, vårt mående och vårt liv! Den här gången är din bästa gång, för nu har du slutat på riktigt! 🥰🎉

Ja det blir värre på vinterhalvåret varje år @DRacker 😝

Förövrigt mår jag mest bra, träningen flyter på som den ska, sömnen fantastiskt, ångesten borta (förutom en svacka i helgen som berodde på en nästan sömnlös natt men det är enda rejäla ångesten jag haft sedan jag slutade dricka)

Jag är också less på mitt jobb och tänker att jag ska ta tag i att byta. Jag tänker att så som jag jobbat med att bli nykter för att få leva ett lyckligt liv så måste jag ta tag i jobbet. Det är svårt att leva lyckligt fullt ut om man ska vara totalt uttråkad 40timmar i veckan.

Kram🥰

@DRacker Härligt att höra att du märker nya positiva saker och förändringar typ varje dag, att nykterheten ger utdelning med så goda effekter. Och att du sover som en prinsessa är underbart! Sömnen är ju A och O för att vi ska fungera bra i vaket tillstånd.

Att inte trivas på jobbet och att vara utsatt för en kollega som du beskriver tär oerhört på de psykiska krafterna och påverkar livet. Vi tillbringar så mycket av vår tid på vårt arbete. Tänker att du säkert kan hantera detta bättre som nykter men man vill ju trivas på sitt arbete och med sina kollegor, i alla fall att inte utsättas för kränkande särbehandling som jag uppfattar din beskrivning av din kollega. På något sätt skulle det vara bra om du kunde lyfta detta med din chef eller miljöskyddsombud. Det kommer ju annars att fortgå tänker jag. Eller ett annat alternativ är att söka ett nytt arbete.

För att få ihop alla tankar och känslor är samtal med en psykolog bra. Det kan vara ett bra stöd för att hitta en riktning i livet. Att få hjälp till att se allt ”utifrån”. Ofta är man så insyltad mitt i allt och har svårt att blicka över det ur ett annat perspektiv. Dina behov och att du ska må bra på jobbet är superviktigt och jag hoppas att du på något sätt ska hitta en lösning på hur du kan komma framåt i detta.

Sköt om dig! Du jobbar på så oerhört bra! Kram❤️

Profile picture for user Lonely Man

Dracker
Du är helt fantastisk som lyckats så bra. Din positiva jargong kommer du att gå långt med.
Tack så himla mycket för ditt fina inlägg i min tråd det värmde verkligen. Grattis till din tid. Du är stark❤️ Glad att läsa dina inlägg.
Jag är så tacksam jag tig detta beslut även om det varit så tufft.
Framstegen märks mest den första tiden sedan lunkar det på.
När det känns tufft så det för man kämpar hört detta av en erfaren alkoholist. Livet känns ändå bättre nu och har en lyckokänsla som jag inte känt på många år och sömnen är fantastisk. Det negativa är kanske att jag blir asocial. Jag tackar nej till AW och julfest.
Tomrummet efter A. är nästan borta. AA grupperna har varit bra men nu går bara 1 dag i veckan i en annan grupp som kommit lite längre. Detta forum finns ju också och är så bra. Sköt om dig Kram✌️❤️

Hej alla fina! Det går längre och längre tid mellan mina inloggningar här märker jag. Det beror mycket på att jag jobbar oerhört mycket just nu men också för att jag börjar känna mig mycket mer stabil i min nykterhet. Eller stabil och stabil, det är snarare så att varje dag inte längre är en stor kamp mot suget efter vin, och det i sig känns oerhört härligt i både kropp och sinne. Men jag är inte fri från mina alkoholbojor! Jag får fortfarande göra aktiva val att välja bort alkoholen ut mitt liv. Är inte trygg i min nykterhet ännu även fast det fungerar bra så här nu när vardagen tuffar på.

Stort bekymmer för mig är att jag inte känner att jag har tillräckligt med verktyg för att klara av speciella tillfällen. Till exempel särskilt viktiga födelsedagsfiranden, speciella resor eller annat storslaget där man verkligen förväntas att dricka för annars ”förstör man hela grejen” 😖😟

Hur har ni gjort för för att hålla er nyktra under till exempel stora firanden, såsom att fylla jämnt (tex ni själva eller partner), nyår, specialresa ensam med er kära där ni myser med god mat, och så vidare? Låter knäppt och lite patetiskt när jag läser det jag just skrivit. ”Det är väl bara att hålla sig, att välja bort och traska på nyktert”, vill jag säga till mig själv. Men det gnager och jag känner mig rådvill. Dels för att inte klara det, dels för att det finns såna stora förväntningar. Min älskling fyller tex jämnt och vi ska resa iväg. Har all inclusive på resmålet, vip-biljetter på flyget med allt gratis och samma med vip-lounge med allt allt gratis på alla flygplatserna. Jag kunde tyvärr inte styra till annat vid bokningarna och känner mig rätt så fjättrad och bakbunden här 😖 Vet inte om jag har verktyg för att kunna motivera både för min man (som ju tycker att allt har en måtta och don efter situation och det finns alltid undantag), och ens för mig själv med att kunna tacka nej till allt gratis bubbel osv. Skäms att skriva detta. Men där befinner jag mig nu. Resan är om några månader. Dessförinnan är jul- och nyår, vilket i sig kommer att gå mkt lättare för då är också barnen med, men det är mer sen som jag fasar för.

Och vad tusan händer med mig om jag inte skulle klara det. Domen blir hård.

Vilket uppmuntrande inlägg 😬🫣🙃

Jag är ju naturligtvis med om väldigt många positiva saker också! Exempelvis så syns nykterheten ganska mycket på ansiktet, och på blicken som är klarare, öppnare och piggare. Senast igår fick jag en kommentar om att jag ”ser så fräsch ut” 😀😍 Och detta från en som inte ens sett mig tidigare, och som sa det helt random. Så glad jag blev, för det är VÄLDIGT länge sedan jag känt mig pigg, fräsch och hälsosam! Är också jätteglad över att jag kan unna mig att äta ordentligt och när jag vill. Förut räknades varje kalori och maten hölls tillbaka för att ge plats alkoholens energi. Den här nykterheten har gjort mig så gott.

Nu börjar nedräkningen till julmyset. Jag har pyntat klart och redan tryckt i mig både lussebulle, pepparkakor och alkoholfri glögg. Jag hoppas att ni alla är peppade och preppade inför en fin och vit jul 🎄❤️

Profile picture for user Se klart

Hej,
Ett sätt att få kontinuitet och redskap är att skriva och läsa här. Mycket. Även när det har gått lite tid. Jag skulle säga (tro?) att det första nyktra året är skört- och att det kan växla överraskande snabbt mellan att känna sig trygg och säker- till att växla in på ett alkoholspår. Det är bara mitt enkla råd, nykterheten är en process- och från mina (snart) 3 nyktra år så är jag ännu inte klar med den. Däremot är jag helt klar med att dricka! Kram.

Profile picture for user Kennie

Hej, angående det där att man tror att man förstör om man inte deltar i drickandet så har jag några tankar. Dels tror jag att de flesta bryr sig mycket mindre än man tror. Sen om någon annan bara kan ha kul om jag riskerar min hälsa, så tror jag den personen har egna alkoholproblem och snarare borde ta tag i dem än att få mig att sympatidricka. Jag tror också att de där tankarna om att vi borde ställa upp egentligen bottnar i beroendet som får oss att tro att vi inte klarar en massa saker utan alkohol, att vår nyktra personlighet inte duger. Men det hör den, och riktiga vänner blir glada för vår skull.

Profile picture for user Kebne1

Jag kände den oron i början av min nykterhet. Nu är alla vana att jag inte dricker. Ingen undrar o de kör på med sitt "drick-rejs" och blir fylleröda i ansiktena osv. Allt medan jag nyktert betraktar allt. Går hem glad, somnar gott och vaknar till en ny nykter dag❄️@Kennie

@DRacker Du måste samla på dig nyktra erfarenheter, en i taget på löpande band. Som smultron på ett grässtrå, varsamt och andaktsfullt ett i taget. UPPLEVA att det funkar - att du har lika roligt utan alkohol. Till och med roligare!

”Genrepa” innan i skallen: ”Vi kommer dit och får fördrink, jag frågar om den är alkoholfri och är den det så tar jag ett glas. Till maten dricker jag vatten… osv” Sannolikheten att du faktiskt avstår från en välkomstdrink med alkohol är jättestor om du har planerat det innan i skallen.

Du ska också tänka positivt! ”Det här ska bli kul att göra nykter - det ska bli spännande att se hur det blir.”

Och din man ska du ta ett allvarligt snack med innan resan. Förklara vad du riskar om du dricker av champagnen. Grejen är den att du säkert fixar resan, och en tid efteråt. Men förr eller senare går det åt Bahía.

Man ska ha en oerhörd respekt för både medvetna och omedvetna återfall. Det blir svårare för varje gång att ”börja om”. Orsaken är att självkänslan tar stryk. Man tror sig inte klara av det. Ingen annan gör jobbet. Varje nykter timme måste du själv slita ihop.

Själv skulle jag älska att få uppleva en sådan resa nykter! Helt utan blurrigt fyllefilter. Helt utan tråkig baksmälla. Istället skulle jag njuta av dofter, smaker, synintryck 🥰

Kram 🐘

@DRacker Du berättar om att det gnager och att du känner dig rådvill inför stora firanden och dricka. Dels för att inte klara det, dels för att det finns såna stora förväntningar. Jag tänker att om man börjar tänka på att man ”förstör hela grejen” genom att inte dricka så börjar man även känna ett större sug. Våra tankar påverkar våra känslor och hur vi känner. Om man känner att man tex missar något, är tråkig så påverkar det känslor och det uppstår lätt sug. Suget kan också öka genom att man känner sig villrådig, man både vill och inte vill. Man släpper lätt mer på garden.

Det kanske är det största kruxet, större än förväntningarna på att du ska dricka. Kommer förväntningarna från din man? Eller sätter du förväntningarna på dig själv? Kanske är det din uthållighet på att vara nykter som sätts på prov? Att det skulle vara skönt att få släppa på garden lite. Så har det varit för mig tidigare och när jag släppt garden och så har jag efter ett tag hamnat där jag var när jag började. Fundera ordentligt på var skon klämmer egentligen, för alkoholdjävulen är lurig när den känner vittring av villrådighet och kluvenhet och på tankar om att man är tråkig och förstör. Säkert skulle din man lyssna på dig och förstå om du skulle välja att inte dricka tänker jag.

Tankar som hur skönt det är att vara nykter, fira något nykter, vakna nykter utan ångest, hur frisk och fräsch man är, skapar positiva tankar och därmed också positiva känslor. Det skapar heller inte sug.

Skickar din önskelista du skrev här efter 10 dagar. Ibland är det bra att bli påmind om sina egna ord😁

Här är min önskelista:

- bättre inre och yttre hälsa
(bättre hjärta, lever, njurar, mage o tarm)
(fräschare och snyggare utseende)
- bättre förälder. En förälder att lita på o som orkar med aktiviteter o skolarbeten - bättre hy, piggare o klarare blick
- minskad vikt o mindre plufsig
- fräschare andedräkt
- FRISKARE
- PIGGARE o GLADARE
- SÖMNEN - kunna sova en hel natt
- INGEN ÅNGEST!!
- KOMMA IHÅG DAGEN INNAN
- mer stabil i humöret
- friheten i att kunna köra bil när som helst
- kunna och orka ta upp träningen igen!

10:e dagen nu. Jag känner sedan start av detta:

- Sover gott hela nätterna. Vaknar jag till så är det helt utan ångest!!!!
- Vaknar klar, pigg, skärpt o rofylld
- Fräschare klarare ögon
- Lugnare i kroppen o sinnet
- Mer energi o lust att göra saker
- Kan träna på morgonen o kvällen
- Kan köra bil
- Mer närvarande pch ”vuxen” förälder!

Du kommer säkert på hur du ska göra. Din senaste semester med familjen var härlig om jag minns rätt, just för att du firade den nykter. Kram❤️

Tack snälla för fina stärkande och peppande ord! Och att påminna mig om min önskelista var jättefint gjort av dig @vår2022! 🥰

Jag känner mig mycket stolt, stark och glad för idag firar jag 100 dagar som nykter.

100 gånger har jag lagt mig på kvällarna, nykter och skön i kroppen. 100 nätter har jag sovit igenom hela nätterna utan att vakna och ligga sömnlös med ångest rivandes i kroppen. 100 gånger har jag vaknat utan blackouter eller minnesluckor från kvällen innan, och utan att behöva vara orolig eller skämmas för vad som hänt eller känna kroppsligt illamående. 100 dagar senare har jag också fått tillbaka piggheten igen!

Och 100 dagar senare har jag fått en hy som jag bara kunnat drömma om innan, och som jag aldrig trott att jag skulle få.

Och i 100 dagar har jag kunnat äta vad jag vill. Även extra saker som inte tidigare fått plats för att jag alltid fått spara in på mat för att få plats med alkoholens kalorier.

Och i 100 dagar, kvällar och nätter har jag varit helt körbar.

Det syns och känns, på både utsidan och insidan och från toppen till tårna.

Jag trodde inte att jag skulle få se mig här! Det är mycket tack vare ert stöd, alla ni finisar här inne! ❤️

Nu ska jag lägga mig, för 101:a kvällen i rad, helt nykter. Och jag gör det fortfarande med en känsla av att jag är med om något magiskt!

Jag hoppas innerligt att ni alla har det bra och att allt löper framåt precis så som ni önskar er. Kramar på er alla! ❤️❤️❤️

Profile picture for user marshmallow11

@DRacker. Eftersom din tråd var en av de första jag läste så känns det så peppande att läsa hur det går för dig. Bra jobbat! Men visst tusan är det svårt fortfarande vissa dagar! Tankarna slirar än hit och än dit.
Önskar dig en fin helg 🌸

@marshmallow11 Tack snälla 🙏☺️ Så roligt att det peppar! Jo suget kan komma men förvånande nog minskar det.

Jag är inte ett dugg orolig för julen tex (vilket kan få mig att bli lite orolig i sig, ja så inte tankarna får för sig att överraska mig). Jag kommer att gå in i den och genom den fin, nykter, stark och glad, och mina barn kommer att få sitt livs första vita jul! ❄️💝 Så spännande det ska bli. Jag ser mycket fram emot julhelgerna.

@DRacker Grattis till 101 dagar!🥳. Så bra gjort! Underbart att läsa om alla positiva effekter till följd av nykterheten och som du känner av. Och det blir bara bättre och bättre ju längre tid som går som nykter😁. Det kommer att bli en fin jul för dig och familjen. Jag blev nykter ca två månader före jul förra året och det var så härligt att fira jul och nyår som nykter. Så lugnt och rogivande att vara nykter och vakna varje morgon nykter. Sedan att gå in i det nya året som nykter och det har varit ett så givande och utvecklande år på alla mina livsområden. Kunde inte ana att det skulle kunna bli så nice att vara nykter, över alla mina förväntningar. Då förstår man och kan se skillnaden på vad alkoholen medförde och förstörde i livet.

Ha en riktigt fin helg och fjärde advent🌟🌟🌟🌟❤️

@DRacker Vilken underbar läsning och grattis till 100 dagar!
Visst är det fantastiskt att man kan må så otroligt bra! Att slippa all skit A gjort med en! Nya rutiner sätter sig mer och mer, kroppen och hjärnan läker mer och mer, livet visar sig från den ljusa sidan mer och mer! Jag älskar nykterheten!

Kram❤️

Tack @vår2022 @Himmelellerhelvete @Andrahalvlek @Torn och @Lonely Man ❤️

Det är sannerligen en resa det här. Just nu i denna part av nykterhetsresan har jag inget sug. Det kommer dock en jul och ett nyår som kan komma att föra in lite andra tankar, men jag är fast besluten att även det här ska funka. Jag har tex planerat för en nykter jul- och nyårshelg. Har bla lovat barnen att vi ska åka iväg med bil på tolvslaget och titta på fyrverkerier. Det ska jag hålla! Och för första gången någonsin kommer jag nu också att ge barnen en gnistrande kritvit jul. Jag ser mycket fram emot julen. Jag hoppas detsamma fina nätvänner ❤️ Ha en riktigt fin 🕯️🕯️🕯️🕯️-advent idag!

Profile picture for user Sisyfos

Bra jobbat! Smart att planera aktiviter som kräver nykterhet. Du känns beslutsam och jag tycker att du ska hålla i hårt nu. Jag och många med mig hade många vinster mellan 4-6 månader. Att koppla av nykter är nog bland det bästa som finns tycker jag. Det blir aldrig bättre eller roligare eller mer festligt om det är alkohol i glaset. Det är i alla fall min bild. Så fortsätt ditt sunda val och känn stolthet i det. Lycka till fortsatt!

Bra jobbat! Smart att planera aktiviter som kräver nykterhet. Du känns beslutsam och jag tycker att du ska hålla i hårt nu. Jag och många med mig hade många vinster mellan 4-6 månader. Att koppla av nykter är nog bland det bästa som finns tycker jag. Det blir aldrig bättre eller roligare eller mer festligt om det är alkohol i glaset. Det är i alla fall min bild. Så fortsätt ditt sunda val och känn stolthet i det. Lycka till fortsatt!

@Sisyfos Tack snälla för titt och pepp! Jag blir ärligt talad väldigt peppad av alla hejarop och allt stöd! Det du skrev om vinsterna mellan 4-6 månader känns fantastiskt att höra. Blir genast ännu mer peppad att beta av ytterligare månader!! 😊Jag har upplevt osannolikt mycket bra hittills och tror absolut att det kommer att bli ännu bättre än nu t.o.m 😊🙏

Visualiserar mig själv till när det gått ett år (lång horisont när man fortfarande gör aktiva val att välja bort) och jag ser mig själv där och då som en oerhört stolt och glad nykterist! Tusen tack snälla du, du har själv gjort en otrolig resa. Så oerhört starkt jobbat av dig också! 🎉💪🎄

Det jag märkte som absoluta fördelar var att jag blev mer närvarande och känslorna och sinnena var mer närvarande. Ibland på gott och ont, men för det mesta var det på gott. Tror att jag är lite HSP, så när sinnesintryckena går på för fullt behöver man ta tag i det på ett hållbart sätt. Just sånt tror jag att det är vanligt att få syn på efter några månader nykter, när man inte är så fokuserad på att låta bli alkoholen och kan lyfta blicken. Man lär sig oerhört mycket om sig själv. Tror också att det är viktigt att analysera varför man druckit. Lycka till nu!

Profile picture for user MajMy

@vår2022 ”Ångest, skuld, skam, dålig självkänsla och självförtroende flydde iväg tillsammans med bästa kompisen alkoholen till helvetet😁.”
Stort tack för det citatet!
Så kände jag när jag slutade röka, och tänker (hoppas!) att jag kan applicera det på A också.
🤗

Profile picture for user MajMy

@vår2022 ”Ångest, skuld, skam, dålig självkänsla och självförtroende flydde iväg tillsammans med bästa kompisen alkoholen till helvetet😁.”
Stort tack för det citatet!
Så kände jag när jag slutade röka, och tänker (hoppas!) att jag kan applicera det på A också.
🤗

@MajMy Var så god! Det stämmer väldigt väl och jag är så tacksam över att ha blivit kvitt allt detta destruktiva som alkoholen orsakade. Det blir så oerhört tydligt när man varit nykter ett tag. Hur går det för dig? Ser inte att du har någon egen tråd. Ha det gott!❤️

@Sisyfos @vår2022 och @MajMy Tack för era fina kloka tankar 🥰 Så mycket dåligt och destruktivt som försvunnit iväg med alkoholen! Jag ser så oerhört mycket fram emot att få fortsätta att casha in allt gott som fortsätter att följa i min nynykterhet. Verkligen fascinerande att upptäcka allt. För mig sker allt pö om pö.

Ta bara alla fester som bjuds på, inte minst under december då drickandet göms bakom epitetet ”glöggmys” eller ”glöggfika”. Jag ser inte längre något behov alls av fester (i ordinär bemärkelse) oavsett vinjett eller skäl. Låter ju tråkigt men inte för mig, för allt handlar nästan undantagslöst om alkohol på fester. Dricker man inte blir man liksom lite av en outsider i många ögon. Nej då väljer jag hellre andra mysigare nyupptäckta sammanhang. Promenader, fika med ett par koppar goda krämiga cappuccinos på stan, museibesök, träning, behandling av något slag, rå om sig själv eller med familjen med mysigt fika hemma, ringa en vän och skrotprata, etc. Alla fester, middagar, aw:s har ALLTID kretsat kring alkohol. Jag är så gruvligt trött på det! Spelar ingen roll att det sker i ”stabilare villakvarter hos stabila personer med stabila jobb och stabil familj” eller på fancy krogar på stan med svindyra drinklistor. Superiet finns överallt och jag vill inte vara med. Jag är inte fri från suget men det är trots allt mindre nu och parallellt med minskningen av suget ser jag också klarare på allt umgänge och tidigare sociala sammanhang.

Känner också att jag inte haft så god kontakt med mig själv innan. Har varit i dis och bedövad av alkohol. Har nu varit nykter i drygt 15 veckor och märker att jag lär känna mig själv mer och mer för varje dag som går. Känner mig liksom ny i min egen kropp. Som ett gradvis uppvaknande. Är lite som en upptäcktsresande eller en gäst i och med mig själv just nu. Så mycket nytt jag är med om och lär mig om och med mig själv. Det är sannerligen en resa.

Har gått från att ha druckit varje dag i över 10 års tid och att ha ett alkoholberoende som varit säkert minst det dubbla till helnykter. Det kanske allra bästa är fortfarande sömnen. Sover så gott numera och är så gränslöst tacksam tacksam för både detta och så mycket mera nu. Att lyckas sluta med alkoholen är det bästa jag lyckats göra i mitt liv. Bortsett från barnen förstås 😊

@DRacker Det är så härligt och befriande att läsa om dina upplevelser och känslor av att vara nykter. Och det är verkligen spännande att lära känna sig själv på nytt igen, titta på det egna livet och sammanhanget ur ett annat perspektiv, ett nyktert perspektiv. Man kan nästa säga att man blir lite hög av att vara nykter😂. Man kan tänka i många dimensioner liksom. Du jobbar på så bra och grattis till drygt 15 veckor nykter🥳. Vet du, det blir bara bättre och bättre ju längre du är nykter. Perspektiven och omvärldsspaningen bara vidgas.

Sov gott!❤️

@DRacker Det glädjer mig oerhört att läsa om dina nyktra erfarenheter so far. Det är lite av en upptäcktsresa. ”Nu ska vi se hur det här blir när man är nykter…” Mycket tid får man att ägna åt roligheter när man slipper vara bakfull och springa på alla dessa ”kalas” där huvudsyftet är att dricka. Tröttsamt. Att man orkade. Nu gör vi saker vi vill göra. På riktigt.

Godjulkram 🐘

Härligt att läsa dina rader @DRacker , din glädje verkligen glittrar genom skärmen✨✨✨ Är så imponerad över din helomvändning och vill önska dig ett gott slut på detta förändringens år! Kram❤️

Profile picture for user annacananda

Kära @DRacker, så underbart att titta in i din tråd och läsa din historia. Grattis i efterskott till 100 dagar! Jag tog ju rygg på dig när jag startade och hänger på. 90 dagar här men mår inte så toppen som du! Kanske gör jag det om 10 dagar - när jag når mina 100…
Du ger mig hopp och lust att fortsätta på min nyktra bana. Tänker precis som du kring alla fester och tillfällen som bara maskerar fylleri. Det är slut med det. Hoppas kunna känna mig lika sprudlande som du en dag! Just nu gläds jag åt ditt senaste långa inlägg - så härligt!

Stor kram

🦛

GOTT NYTT ÅR ALLA! Fina och fantastiska ni! @vår2022 @Se klart @Andrahalvlek @Kebne1 @annacanada och @Himmelellerhelvete Tusen tack för att ni tittar in och skriver så omtänksamt till mig. Att ni tänker på mig! Det värmer mer än det går att beskriva 🥰 Är på resande fot och har ont om tid att vara här inne f.n. Men jag kan säga att jag är fruktansvärt stolt över mig själv för kl är nu 01.20 den 1/1 2023 och jag har avverkat både julmånad, julhelger och nyårsafton spiknykter! Närmare bestämt i 116 dagar.

Mina barn fick den vita jul jag önskat. Jag ska strax köra hem från festen som f.ö. varit en lugn och fin sådan med både barn och sparsamt med alkohol bland de vuxna (dock var jag den enda helt nyktra) 😊 Sjukt stolt jag känner mig. Ingen har ifrågasatt eller kommenterat min spiknykterhet vilket är extra skönt.

Jag hoppas att ni alla har fått den nyårsafton som ni önskat er, med alkoholfritt i glasen och ett fint och stämningsfullt avslut på -22! 🥰

Gott Nytt År!
Bra jobbat, nu är det bara att fortsätta på den inslagna vägen. Bara och bara förresten, men det blir ju en vana att välja a-fritt,. Var stolt över att dig själv!

@DRacker God fortsättning fina du❤️. Din jul och nyår kunde inte bli bättre än vad du gjorde den till. Du ska vara så stolt över dig själv och den gåvan du gett dig själv och din familj. Du har gjort/gör ett fantastiskt jobb med din nykterhet och livet i sig. Fortsätt så, det blir bara bättre och bättre.

2023 blir ditt år och och du kan göra det till precis som du vill att det ska vara. Kram❤️

Tack alla ni fina 🙏😊 Jo gudarna ska veta att suget fanns under julhelgerna. Inte minst nyårsafton 😵‍💫 Men det gick vägen fint ändå!

Julen väcker så många minnen. Både fina och vemodiga. Många trista från barndomens tid då tindret i ens ögon alltför ofta byttes ut mot tårar då alkoholpåverkad och arg förälder ofta förstörde. Trots detta har jag druckit själv under alla år. Då och då grälat, morrat, höjt rösten, varit lättretlig och butter. Det gör rätt illa i själen att veta att mycket av min egen sinnesstämning har berott på alkoholen. Men jag tänker att jag måste förlåta mig själv för det och ta mig framåt istället, att inte fastna i det som varit utan istället fokusera på den fina nybyggarkänsla jag har och den mycket bättre och mer harmoniska tillvaro jag håller på att bygga upp. Familjen har dock tilliten kvar till mig (ingen har vetat vidden av min misär) men jag vet själv och det räcker gott för att kunna ge ett präktigt dåligt samvete som snarare sänker än lyfter.

Det är därför jag emellanåt kanske låter lite irriterande klämkäck. Som att inga bekymmer finns. Inte heller hos mig är det symfoni eller rosenrött dygnen runt. Behöver dock fokusera på allt det goda för att orka motivera mig och bygga nytt. Det är så jag växer och tar mig framåt. Ger mig själv morötter istället för piska 😊

Därför har jag bestämt mig för att fokusera framåt istället och fylla min ryggsäck med allt gott som jag med både förundran och fascination får uppleva längs vägen 🤗🤩⭐️

Inser mer och mer vidden av mitt alkoholberoende. Att det varit mycket omfattande och under lång tid. Fattar inte hur kroppen har orkat med. Inte familjen heller egentligen.

Snart fyra månader spiknykter. Jösses, det trodde jag ärligt talat aldrig innan. Är bara så enormt tacksam 🙏❤️

Ååh @DRacker , du gör helt rätt som fokuserar framåt!!! Vi kan inte göra något åt det förflutna, annat än att försöka göra om och göra bättre. Är vansinnigt imponerad över din stabila nykterhet, bra jobbat!!! Visst är det ofattbart, när man tänker tillbaka, att vi orkade dricka så mycket och länge. Är så pepp på det nya året. Kram❤️

Har lagt in min nyktra tid i en räkneapp. Ser en massa galet fantastisk men också chockerande info. Har nu varit nykter i 4 månader och 1 vecka. Eller drygt 18 veckor. Eller 129 dagar, och nätter.

Eller, som ibland varit mest relevant att räkna: 3097 timmar. Ett antal av de timmarna har jag fått jobba extra med motivationen. Jag är extremt glad att jag fixat det så här länge. Det visar att det faktiskt går. Iaf i mitt mindset.

Vet inte hur det är för er men jag kan känna ett sug nu för tiden, och plötsligt. Ett sug som känns farligt farligt nära. Lite som under den första tiden. Jag har varit och är sedan ett par veckor tillbaka endast mikromillimeter från att öppna en vin- eller Champagneflaska. Lurar mig med att det är finvin resp särskilt festligt och efter så här länge måste det både gå och vara berättigat och värt att få dippa i sig något fint som engångsföreteelse.

Känner att jag behöver ta fram alla mina argument och desperata önskemål jag drömt om under någon av alla mina otaligt antal sömnlösa nätter fyllda med ångest och förtvivlan.

Antar att det är en del av processen, att drabbas av plötsligt högmod och storhetsvansinne i att kunna och vara värd efter så lång tid.

Kramar på er! Ni gör det alla så extremt bra och starkt ❤️

@DRacker Det är alkoholdjävulen som talar till dig. Allt snack om finvin och festligheter kommer från hens bedrägliga trut. Lista fem av dina värsta fyllesynder och dräm i skallen på hen nästa gång. ”Nej, jag ska inte dricka, minns du….”

Lyssna på ljudboken ”Skål ta mig fan”, leta upp Craig Beck och SoberLeon på youtube. Nöta, nöta, nöta nyktra fakta. Själv läste jag Annie Graces bok ”Tänka klart” fyra gånger i sträck.

Du kanske känner dig fullärd, men du behöver repetera många, många många gånger. Först då påverkas ditt undermedvetna och det är där våra vanor och ryggmärgsreflexer bor. Se också över stress, sömn och återhämtning. Ofta har vi ett jobb att göra på det området - och när vi slarvar med det kommer suget galopperande.

Kram 🐘

@DRacker Wow! Grattis till 4000+ timmar!🥳. Jag minns att det kom en dipp eller kanske en uthållighetstest runt denna tid. Tankar om att jag kanske inte var alkoholberoende då jag fixat en så lång tid nykter eller att jag kanske skulle kunna dricka normalt nu. Det är det som är det förrädiska och hur beroendet försöker snurra upp tankarna. Alkoholdjävulen som anar till sig en svaghet och försöker med en ny taktik ”Du skulle kunna dricka bara ett glas, unna dig det nu när du stått emot så länge. Det är du verkligen värd!”

Det är här många åker på ett återfall. Det är här det är en utmanande test på om man fortsatt kan stå emot alkohol. Ett utmanande test på hur ens tankar är om alkohol. Ett test på om man glömt hur det var och hur man mådde. Ett test på om man är alkoholberoende. Egentligen är det rätt klart på att man är alkoholberoende, varför skulle man annars få dessa tankar och detta sug? Typiska beroendetankar, det ord jag kan komma på är mindfucking. En manipulation av känslohjärnan där suget sitter. Att få sig en dopaminkick, det som vi lärt hjärnan - alkohol = kick. Att släppa allt för att få en kick. Suget i hjärnan glömmer aldrig detta, men det finns noll konsekvenstänkande inblandat.

I detta läge måste man hjälpa vår VD, vår pannlob där sunt förnuft, riskbedömningar och konsekvenstänkandet sitter så att den blir dominant igen och kör över suget. Att minnas varför man slutade och de destruktiva konsekvenserna av det. Gå tillbaka i sin tråd och läsa varför man startade sin tråd i detta forum. Tänka positiva tankar med hur skönt livet är som nykter, hur man vill att det fortsatta livet ska se ut och innehålla som nykter. Gå tillbaka i sin tråd och läsa alla positiva saker som hänt pga slutade dricka. Förstå risken med att ett glas kan sudda ut 4000 timmar i ett nafs och att man hamnar på ruta 1 igen.

Mindfuckingen går över, det är ett test. När jag kom över denna puck var jag än mer övertygad om hur skönt livet är som nykter och hjärnans VD blir att starkare och dominantare. Alkoholdjävulens försök blir knappt märkbara, mer som en flash som passerar. Jag brukar stanna upp och notera den, om tanken kommer och undra ”Va fan fick du luft ifrån!”😂.

Ha en fin söndag❤️

Hej där och grattis till tid och timmar.
En friendly reminder: klistrar in ditt första inlägg här. Känns långt från finvin- men helt ”naturligt” vad som händer när vi som inte kan dricka- tror att vi kan dricka. Skippa de tankarna och kör på, en dag, en timme i taget. Du fixar detta.
Kram 🥰

”Nu har det barkat i mitt liv. Jag har druckit varje dag i säkert 10 år. Haft bag in boxar och inte haft så bra koll på mängderna men en box har bara räckt i ca 3-5 dagar. Köpt flaskor för att ”ha bra koll”. Blir 1-1,5 flaska med start sen em till kväll - varenda dag! 😰 Jag har ständig ångest, sover numera bara 2-4/h natt pga kroppen mår dåligt och ångesten. Minns aldrig dagen efter vad jag gjort och om jag minns så får jag oftast skämmas. Barnen blir lidande. De ser och har pratat med mig om att ”dra ned”. Jag slocknar på soffan, blir arg, sluddrar och kan lägga ut märkliga saker på tex FB. Jag tappar kollen och kontrollen. Orken är noll. Jag skäms så oerhört över mig och vad jag gör. Jag kan inte dra ned, jag måste sluta helt och det har jag sagt till mig själv varje natt i alla år men klarar det inte. Igår tex, har ingen aning om när barnen (yngre tonåren) lagt sig, eller när jag gjorde det, eller om jag åt middagen, eller om jag lagade klart den eller om min man gjorde det. Minns inget! Jag måste sluta HELT! För evigt!! Men jag är rädd för att det är kört för mig. Kan det på riktigt vara det? Har ju inte kunnat sluta trots vilja under alla år. Och med mina mängder alkohol (1-1,5 flaska per em/kväll varje dag numera) så kommer jag att dö till slut. Vad ska jag göra? 😭”

Profile picture for user annacananda

@DRacker
Du är en förebild för mig! Att du kämpar på och slåss inom dig mot att dras ner av det förflutna. Jag behöver göra upp med ett par saker och samtidigt leva här och nu! Jag föll ditt efter dryga 100 dagar nykter men tänker att för min del var det en del av processen så många vittnar om. Jag är uppe på hästen igen. Fast besluten att vara nykter 90 dagar nu. Stor kram!

🦛

@Himmelellerhelvette @Andrahalvlek @vår2022 @prinsessa @Se klart @ansvens @annacanada

Fina forumvänner 🥰 Även fast jag inte kunnat vara här så mycket (vilket jag vill men inte haft tid eller kapacitet till just nu) så är jag överväldigad över allt pepp som finns här inne! Blir varm längst in i varenda fiber i kroppen. Vad skulle jag gjort utan alla er? Retorisk fråga förstås för då hade jag inte lyckats ta mig dit jag är nu.

Om någon dag firar jag 150 dagar och hela 5 månader som helt nykter! 🥳🤩

Era pepp räckte, med tanke på mitt förra inlägg om suget som infunnit sig. Era kloka ord gav mitt mindset pushen tillbaka till rätt köl igen. Tack 🥰❤️ Det kändes som en ren omöjlighet innan. Det känns som att jag lyckades greppa den sista lilla suddiga fångstarmen innan det lika gärna skulle kunnat gått åt fanders. Stupet var nära. Jag vill ALDRIG tillbaka dit. Är så tacksam över att inte behöva jaga mitt nästa glas hela tiden. Den ständiga jakten. Fy. Min största skräck är att dricka igen. Ändå lovar jag konstigt nog inte nykterhet resten av livet. Då blir det ett förbud, vilket är dömt att misslyckas för mig. Jag måste vara nykter utifrån ett val som jag själv bestämmer över. Ett förbud blir mer en yttre gräns, men mitt beslut behöver komma från min egna fria vilja. Jag tycker dock fortfarande att det är besvärligt med middagar med andra. Allt. ALLT! går ut på alkohol. Jag känner att jag behöver fara med egentligen bara töntiga ”vita lögner”.

Hur hanterar och vad säger ni i situationer där det förväntas att man ska dricka alkohol, tex bortbjudna på fester, middagar, aw:s, etc? 🌷

@DRacker Så glad för din skull. Du är nykter för att du vill vara nykter. Du behöver inga förbud, du vill verkligen inte dricka. Nästa fas är att du upplever att du slipper dricka. Du behöver inte alkohol för att ha kul på fester etc. Sakta men säkert börjar du identifiera dig som en person som inte dricker alkohol - och då blir drickande på fest också otänkbart.

För det första. Du har ingen redovisningsplikt. I praktiken räcker det att säga ”nej tack, vad har du för alkoholfria alternativ?” Och på fest när någon bjuder räcker det bra att säga bara ”nej tack”. Man har inte samma behov av att hinka i sig dryck när man inte dricker alkohol. Lite dryck till maten räcker utmärkt.

Om någon frågar kan du svara tex: ”Jag började med en vit månad och upptäckte hur mycket bättre jag mådde, så jag fortsatte med att välja alkoholfritt.” Mer behöver du inte säga. DU bestämmer hur mycket du vill delge andra och vid vilka tillfällen. Förbered dig innan festen, genrepa lite i skallen. ”Jag kommer dit, frågar om välkomstdrinken är alkoholfri, annars avstår jag…” osv.

För varje nykter fest kommer du att bli säkrare och säkrare. Jag lovar.

Kram 🐘

Profile picture for user majken_r

@DRacker Hej, eller godmorgon. Har följt dig lite på avstånd, får inte till skrivandet så mycket som jag önskar 😇 Jag gör mycket som @Andrahalvlek Berättar om att jag märkt att jag tex sover så mycket bättre utan, att jag blir piggare utan. Detta är ju också sant. Min andra sanning, att jag skulle trigga beroendet, det låter jag bli att säga. Har märkt att en del andra blir lite nyfikna och inspirerade. 🌱

Vid det här laget vet väl alla att jag inte dricker ö h t, men är det ett nytt sammanhang så säger jag bara; ”jag tar något alkoholfritt” - inte svårare än så 💪🏻
Första året; då var det mer; jag testar 3/6/ett vitt år. Har så himla mycket på jobbet och behöver min goda sömn!
Ingen bryr sig så mycket som man kan tro från ”insidan”. Heja!

@DRacker Jag har precis skrivit om detta du skriver om att inte säga aldrig. Jag tycker också det är som att sätta ett förbud och förbud triggar mig, du gav mig ord på det jag inte kunde sätta fingret på. Jag är livrädd för att dricka och det tror jag hjälper tillräckligt, kanske behöver vi inte säga aldrig för vi är tillräckligt rädda för att det ändå kommer att bli aldrig.

Jag säger olika saker när jag inte dricker till folk men oftast är det helt enkelt jag vill inte, jag mår inte bra av det eller nått.

Så härligt att du har 5månader! En månad bakom mig bara. Känner du att du är helt återställd! Jag tror min kropp och hjärna fortfarande har en bra bit kvar i läkningsprocessen tyvärr.

Kram❤️

@Himmelellerhelvette @Se klart @Andrahalvlek @vår2022 @prinsessa @Sisyfos @Kebne1 @ansvens @annacanada @Allegra

Hej fina! ❤️ Helgerna avlöser just nu varandra. Har varit ”så illa tvungen” att åka iväg på middagar hos vänner och bekanta. Är på många sätt det enda sättet att umgås på, parvis i vuxen ålder. Hur det funkar är mkt olika. Var tex på en middag ikväll. Värdparet, som vi var bortbjudna till på fin förstagångsmiddag till, blev fullkomligt och totalt ställda vid välkomstchampagnen när jag sa Tack, men nej tack. Gärna något alkoholfritt, om ni har? De kom helt av sig, blev mycket stressade och flackade fram och tillbaka med blicken mot varandra i en knäpp evighet. De hade inget. Ja alltså vatten då. Fint, det går bra, sa jag. De letade på och hittade lite alkoholfritt efter mkt möda.

Vinflaskorna flödade. På de tre kvarvarande vuxna som drack alkohol öppnades 5 flaskor vin plus 2 drinkar och 1 starkspritsavec var. På tre pers. Glasen fylldes på av värdparet hela tiden. En klunk => påfyllning.

Varenda flaska som öppnades kompletterades med menande fraser till mig om att Nog kanske du ändå… eller Den här just är så synd att missa… eller Just den här är något särskilt extra.. etc. Sista flaskan böjde sig värden mot mig, riktigt nära, tittade mig intensivt i ögonen och sa: Alltså denna! Denna helt enkelt måste du ta. Det är faktiskt verkligen synd och skam annars för den här, den är VERKLIGEN speciell. Särskilt till det här! Jag hällde upp en tsk i glaset och låtsades smutta men av princip till mig själv så höll jag munnen stängd. Så tröttsamt att behöva försvara så mkt. Det är inte lätt att vara nykter i en värld där normen är alkohol. Men så stolt jag är att jag fixar det! Och så sjukt härligt det är att både lägga sig och vakna helt nykter! Det är riktigt Glam det! Och hur extremt läckert och storslaget det också är att kunna köra bil hem! Efter 5 månader spiknykter är det fortfarande helt magiskt det här! 🤩👏

Jag blir bara starkare och starkare i min vilja att aldrig mer dricka alkohol. Så stolt jag är att jag inte dricker eller drack. Känner mig som den enda vuxna.

Sedan jag slutade dricka har läggdags varit ren eufori för mig. Att lägga sig nykter och fridfull har varit allra bäst! Euforin har klingat av, men istället finns nu en djup djup tacksamhet, som nästan känns religiös! Tacksamhet över att ha klarat det så här länge, tacksamhet över att få återuppleva hur det varit för länge sedan innan alkoholen tog över mitt liv, tacksamhet över att få ge detta till både mig själv och min familj, att ha valt hälsan och livet! 5 månader! Jag förbjuder mig inte, tvärt om. Jag väljer att fokusera på det goda med att låta bli och då fungerar det för mig. Så häftigt att nå 6 månader. Tror att jag kan nå dit också! För varje dag som går ökar jag möjligheterna 🤗

Magi och stolthet! 👏⭐️

Kram ❤️

@DRacker Så jävla grym är du! Bästa förebilden 🤩 Men så tröttsamt att stå ut med allt det tjatet!? Och vilka trista samtal det måste ha blivit efter all den alkoholen!?

Gillar din beskrivning av djup, djup tacksamhet, nästan religiöst. Jag delar den världsbilden. Vi är bannemej bäst! Vi som går före. Vi som har genomskådat BLUFFEN. En liten exklusiv skara, The Sober Club.

Kram 🐘

PS. Nästa gång ni går dit hoppas jag att värdparet gått bananas på non alcohol-hyllan också!

@DRacker ”Euforin har klingat av, men istället finns nu en djup djup tacksamhet, som nästan känns religiös!” Bra beskrivet, så känns det för mig också. Du ska verkligen vara stolt över dig själv och din styrka att stå emot, i det trugande som du utsattes för. Verkligen vuxet! Och härligt med att viljan till att aldrig mer dricka alkohol växer. När man har kommit ut på ”andra sidan” och få känna av all de effekter som nykterheten ger med sig, vill man inte vända tillbaka till helvetet😂. Det är mycket härligare att kunna känna njutning och tillfredställelse av normala dopaminnivåer än de konstgjorda dopaminskjutsarna vi tillför med alkohol, som till slut istället sänker oss och skapar psykiskt och fysiskt lidande. Man lever med en hjärna som den är skapt till att fungera, inte med konstgjord andning.

Ha en riktigt fin söndag!❤️

@DRacker Jag blir så glad av att läsa om din glädje i att leva livet alkoholfritt❤️

Det är så irriterande med folk som inte ger sig och bara fortsätter tjata om att man ”bara måste” smaka! Jag fick så obehagliga känslor sist det hände mig!

Stor kram❤️

Profile picture for user ISE

@DRacker ja,varför är det svenska samhället så fokuserat kring alkohol?? Senast idag hörde jag kollegor prata om en person på jobbet som man misstänkte är alkoholist. Jag kunde bara tänka " ni har inte en aning " .Jag är utåt högpresterande, noggrann, lugn men har skinn på näsan. Men i mitt inre finns ett stort ångestmonster som kommer bli min undergång

Som många andra sagt före mig: ”Skulle alkohol ha uppkommit idag så skulle det ha varit förbjudet!” Absolut så med tanke på allt elände det för med sig. Nivån på samtalet på den middag som flödade av vin blev i det närmaste chockartat låg, och lägre och lägre allt eftersom kvällen gick. Det var försök till viktiga och djupa konversationer som istället rörde sig på en otrolig pytteliten mikronivå, utan start, mening eller mål 😖🫣 Så oerhört skönt och fint det kändes att kunna titta mina barn i ögonen med helt nykter blick och stadig, vuxen och trygg röst när jag kom hem. Sedan gå och sätta på en varsin kopp gott the till mig och barnen och goa kramar i soffan innan sängdags. Glädjen i deras ansikten när de såg att mamma var absolut hundra procent nykter. Jag samlade på mig en skinande inre medalj då, och den bär jag fortfarande.

Nästa middag var inget trugande eftersom jag var den som körde, och då är det mer accepterat turligen nog. Men här blev ljudvolymen extremt hög istället. Vad är det med alkohol och hörsel egentligen??! Hade huvudvärk av det hela kvällen och var tung i skallen när jag kom hem.

Du har så rätt i det @Andrahalvlek att nivån på samtalet var låg. Patetisk om jag får maxa med kraftuttryck. Jag dömer inte för jag har tills nyligen varit där själv på många sätt, plan och tillfällen. Men det ÄR patetiskt det alkoholen gör med oss. Tänk vad alla barn måste stå ut med 🫣 Jag gillar verkligen det du säger om Bluffen! Så sant det är sagt. En riktig bluff! 🌷

@vår2022 ja jag känner också att jag kanske kommer att kunna ta mig ut på andra sidan helt i frihet och harmoni utan alkoholen! Ut igenom flaskhalsen bara först 😊 Då jag fokar på det positiva, stenhårt, så går det lättare för mig att ta mig framåt i min nykterhet. Den glädje jag känner nu är härligare eftersom den är ärlig och äkta. Du har gått stegen före. Så härligt det känns att du (och flera andra fina här, tex och inte minst även @Andrahalvlek) också har fått uppleva alla goa effekter och säkert fortsätter med nya goa upptäckter 🥰🎉

@Himmelellerhelvete, tänk att du gläds med mig, jag som ser upp till dig så mycket. Herregud, din resa började med buller och brak, lite med ”kniven mot strupen” (vilket vi väl bildligen mer eller mindre alla här har gjort iofs) men tänker på just din start. Wow! Och jo det var nedslående hur mycket det påverkade värdparet att jag inte drack. Är nog som det är att hålla sig, om man ändå säger så. Därför jag håller mig undan sånt som middagar osv i hyfsat hög grad. Jag tror dock det ofta handlar om det egna dåliga samvetet hos de som trugar.

@ISE Tack för att du tittar in och skrivit i min tråd 💛 Jag vet inte riktigt hur långt du kommit på din resa, har inte hunnit titta i din tråd (om du har en?). Minns och vet iaf att ångesten bara är alkoholens följeslagare. När vi lämnar alkoholen bakom oss lämnar vi också ångesten. Finns så många föreställningar om hur en problemdrickare och alkoholist är och ser ut. Det är nog mycket av problemet i stort. Och få själva identifierar sig som en alkoholist då många associerar det med typ parkbänkar. Alkoholisterna och problemdrickarna finns bland oss, med oss och är ofta vi själva. Jag trampade på bromsen för kung och fosterland, en gång för alla. Det kostade fan i min själ på, men jag lyckades, iaf i drygt fem månader till hit. Jag önskar längre än så. För livet faktiskt. Fördelarna med nykterhet är LÅNGT större än vad alkoholen någonsin kan ge.

Kramar till er alla 🥰❤️

@DRacker Vilken underbar trygghet för dina barn det du beskriver när du kommer hem helt nykter! Det är fruktansvärt hur insyltat samhället är (jag själv var) i att ”alla” dricker! ”Det är bättre att visa barnen, hur verkligheten ser ut” något i den stilen har jag varit i mitt tänk och om det någon gång dök upp en människa som sa att hen inte dricker framför barnen, då tyckte jag och många med mig att det är väl bättre att visa barnen hur det går till. Vi har aldrig haft bråk eller gråt och sånt utan trevligt med bara prat, umgänge, mat, spel, lekar. Men ändå, barnen har fått se förändringarna som alkoholen gjort med oss alla och frågan om hur det påverkat dom, gjort att de fått obehagskänslor, det vet vi inte. Vi har visat dom hur man ska dricka alkohol till alla aktiviteter, väglett dom in i att när de blir vuxna tro att det är helt i sin ordning att dricka alkohol till allt, dricka ett beroendeframkallande gift, kanske blir de beroende, kanske inte, men vi har visat det ”normala” som vi själva varit lurade till att tro! Som vi själva blev beroende av och blev tvungna att sluta med! Kanske vi ändå klarar att visa våra barn den rätta vägen framåt nu! Vi har visat att vi druckit och nu visar vi att man slutar dricka om man känner att det inte är bra! Vi visar nu våra barn att det är helt okej att välja att inte dricka, att man inte måste dricka för att ha roligt. Vi kan i alla sammanhang vara med på allt men vi är nyktra och det går till och mer bättre än för de som dricker❤️ Kanske blir det naturligt för våra barn att välja att inte dricka på vissa festligheter bara för att de inte känner för det🙏

Kram❤️

Profile picture for user Torn

@DRacker Hej! Jag är verkligen glad för din skull.🤗 Det där med barnen är så härligt! För egen del så har det blivit bättre än vad jag någonsin hade kunnat tänka mig på den punkten. Tidigare tydde dom sig av naturliga skäl mest till sin mamma. Sedan jag blev nykter och alltid kan ställa upp i vått och torrt, så är jag numera den som dom ringer till först.😃 Just för att dom vet att det alltid går att lita på mig, och att jag aldrig har druckit. I skolan går det jättebra för dem, med bra betyg och inget ”bus”. Ingen av mina barn har testat alkohol (15 och 18 år) och dom tycks inte ens vara sugna på att testa det, eller andra droger. Dom har helt enkelt sett hur bra jag mår helt utan alkohol, och fattat att alkohol är ett gift som man ska hålla sig ifrån. 😄

Kram

@Himmelellerhelvette Tack för dina ord. De hjälper mig i att förlåta mig själv faktiskt när det handlar om vad jag gjort för mina barn under åren med alkohol. Jag vill gärna se det så som du skriver så himla bra, att vi förr visade barnen vikten av att alltid dricka alkohol till allt och inget 😞 men nu istället kan visa dem att man INTE behöver det. Alls! Bra att stötta upp varandra och sig själva när ångesten över allt dåligt som hänt innan med alkoholen gör att man tror man har förstört barnen. En lärdom för mig har varit att prata ärligt med dem. Jag har sagt att vi har beroendesjukdomar i familjen och mer att ”jag inte vill hamna där” och valt att sluta och att jag mår otroligt mycket bättre av det nu och vet att även de uppskattar det mycket ❤️

Viktigt att förlåta oss, prata med barnen om det fungerar, och se framåt med lärdomar och nya insikter om allt gott som kommer iom nykterheten och se att vi nu är förebilder för dem 🙏🌻

@Torn Jo, det känns verkligen HELT fantastiskt att kunna möta barnen nykter och klar dygnets alla timmar. Stadig och trygg röst och en pigg och klar blick. Alltid körbar, alltid redo att finnas där för dem. Det finns så många trasiga familjer där det går utför även för barnen. Dit hann jag inte innan jag slutade, turligen nog. Men inte var jag en bra förälder inte. Verkligen inte med sömnstörningar, minnesluckor osv osv. Men nu däremot så känner jag mig till allra största delen som en rätt så okej förälder, kanske rent utav bra! Ja lite bortsett från ditten och datten förstås. Men hälsomässigt, så ja. Äntligen! Så fint att läsa att du har fått ett bra förtroende hos barnen och det är värmande att läsa hur mycket du också värdesätter det 💛 Så fin pappa de måste känna att de har nu. En att lita på i vått och torrt 🙏👏🌷

Om bara ngn vecka firat jag 6 månader nykter! Ett helt halvt år! Kan knappt tro att det är sant. Jag är och nosar på forumavdelningen Det vidare livet som många av er andra har er nuvarande ”bas” i. Siktet är inställt på nykterhet för alltid, men jag törs ju inte sätta mina händer och fötter på det. Känns som att ge en garanti när man kliver in dit. Min resa pågår fortfarande och känner mig inte alls klar på något sätt, varken med upptäckter eller av att ha betat av situationer som måste hanteras nykter, även om allt flutit och flyter på förvånande bra! Middagar hos vänner eller hos oss, resor, högtider, stora födelsedagar, osv osv. Upptäcker nytt ännu och nytt att gå igenom. Samtidigt går jag in i ett halvår som nykter.

När kände ni att det var ”dags” att kliva in i tänket och hade både tilltro och ja typ självsäkerhet om det vidare livet som helnykter? 😊🌷

Ha en underbart fin dag och njut av en härlig, pigg och fräsch lördagsmorgon ❤️🙏