Det blev en svettig första natt nykter, jag vände och vred mig hela natten känns det som. Men sov till 10.30 och vaknade med en känsla av eufori. Jag drack inte igår! Och jag behöver inte dricka idag 🥲

Jag har precis fattat samma beslut. Loggade in här och skapade ett konto. Svarat så ärligt jag kan på frågorna i Alkoholprogrammet.
Det här är första och förhoppningsvis enda gången jag gör detta. Senaste åren (sen pandemin kom igång och det blev hemmajobb)har allt eskalerat och jag har druckit vin (mycket vin) många av veckans kvällar. Jag är så sjukt trött på ångesten, att hålla på och smussla glas och flaskor, att smyga iväg när familjen sitter samlade. Att medvetet vara tyst så de inte hör att jag sluddrar. Att ändå se dotterns vaksamma blickar och få ångest. Att ställa in jobbmöten på morgonen då jag inte kan ta bilen. Att ta ett glas vin trots att jag inte ens är sugen men efter det bara fylla på tills man är full igen. Att bli för full i sociala sammanhang och skämmas dagen efter och ha en man som är besviken och arg. I morse fick jag ett ultimatum. Han lämnar mig om jag inte slutar. Och han menar det. Det får inte händå, utan honom och min familj går jag sönder. Jag är så trött på att slänga bort ett egentligen väldigt bra och fint liv. Hur fan kunde jag hamna är????
Jag fattar däremot inte hur jag ska kunna somna på kvällarna? De enda gångerna jag inte ligger och vänder och vrider mig halva natten är när jag somnar berusad..

@M22 ❤️😔 Jag är ledsen att även du hamnat här. Jag fick tidigt tips här om boken ”Tänkla klart” av Annie Grace. Det var precis vad jag behövde för att hitta motivation att bestämma sig. När jag skriver detta lägger sig mörkret ute, barnen kommer snart hem. Vanligtvis hade jag vetat att det handlar om ett par timmar innan jag korkar upp. Just nu känner jag sån LÄTTNAD att inte behöva göra det. Jag inte bara vill inte, jag måste inte. Det är så jäkla skönt! Och det jag tror din man måste förstå är att DU måste landa i samma insikt själv. Läs boken ❤️

Jag har ju gjort en sån här resa tidigare. Sömnen tar ett tag, men den kommer tillbaka. Och när den gör det, då är den bättre än någonsin.

Lycka till ❤️

@M22 ❤️😔 Jag är ledsen att även du hamnat här. Jag fick tidigt tips här om boken ”Tänkla klart” av Annie Grace. Det var precis vad jag behövde för att hitta motivation att bestämma sig. När jag skriver detta lägger sig mörkret ute, barnen kommer snart hem. Vanligtvis hade jag vetat att det handlar om ett par timmar innan jag korkar upp. Just nu känner jag sån LÄTTNAD att inte behöva göra det. Jag inte bara vill inte, jag måste inte. Det är så jäkla skönt! Och det jag tror din man måste förstå är att DU måste landa i samma insikt själv. Läs boken ❤️

Jag har ju gjort en sån här resa tidigare. Sömnen tar ett tag, men den kommer tillbaka. Och när den gör det, då är den bättre än någonsin.

Lycka till ❤️

@väljalivet Härligt! Bra jobbat! Du har startat ett nytt kapitel, en ny riktning i ditt liv som kommer att ge dig så mycket gott när du väljer bort alkohol. Jag är med dig❤️

@M22 Hej och välkommen hit! Bra beslut du tagit att sluta dricka. Jag känner igen mig så väl i hur det var för mig innan jag slutade dricka. Ångesten, smygandet, smusslandet, gömmandes, skammen, tröttheten, att inte kunna sluta när man börjat dricka, blickarna, inställda jobbmöten…och i mitt fall återställarna på morgonen. Ett alkoholiserat beroende och destruktivt liv. Livet höll på att gå under liksom livsglädjen. Och nu ett ultimatum från din man, men du vill välja honom och familjen, bra!

Jag har varit nykter i drygt 14 månader och jag har fått mitt liv tillbaka och faktiskt är det mycket bättre än innan😁. Det tog också för mig lite tid innan jag kunde sova bra, men fast jag inte sov så bra var jag så tacksam varje morgon att vakna nykter. Jag hade ont i huvudet till och från en tid, men jag visste att det var abstinensen som orsakade både huvudvärken och sämre sömn. Jag visste också att det kommer att ge sig så småningom, vilket det också gjorde. Nu sover jag bättre än jag någonsin gjort. Hjärnan behöver få återhämta sig från den stora alkoholkonsumtionen och komma i balans igen, det tar sin tid. Hjärnan är så alkoholiserad och får abstinens när den inte får alkohol som den är van vid. Men det kommer att ge sig om den får tid att återhämta sig.

Välj livet, välj dig själv, välj din familj. Det gör du om du slutar dricka. Det blir så mycket bättre, så mycket bättre än jag kunde föreställa mig. Kämpa på!💪❤️

Du har skapat ett konto, men du skulle kunna starta en egen tråd också, då blir det mycket lättare att följa dig😁.

Starkt! Jag har druckit volymer varje dag i över 10 års tid och haft ett alkoholberoende minst dubbelt så länge. Mina problem var enorma och jag försökte sluta länge. Jag loggade till slut in här, skrev av mig, fick massor av med stöd, råd och pepp från de här inne som vet exakt vad jag pratat om och brottats med. Jag har nu varit nykter i 117 dagar och ångrar inte en enda dag av dessa! Fördelarna är otroligt många och jag fortsätter att casha in massor av positiva effekter.

Det är tyngst i starten då abstinensen och vanan sitter i, men lättar mer och mer allteftersom. Vinsterna är mycket maffigare än det korta rus man får, och så underbart att slippa allt elände som alkoholen för med sig!

Håll ut! 💪⭐️

@vår2022 tack för ett fint inlägg. Du verkar förstå mig❤️ Jag måste fixa detta. Andra kvällen utan alkohol nu och hittills hr det bra. Jag rider nog på nån motivationsvåg. 14 månader- fantastiskt bra gjort! ⭐️Jag tog ditt råd och skapade en egen tråd. Om inte annat så för att få skriva av mig ❤️