Solen skiner som aldrig förr o inne under täcket ligger jag med världen ångest. Inte bara för att jag inte kommer ihåg vad jag gjorde igår , alla sjukt konstiga sms till folk jag skrivit till. Inte bara för att jag kräkts hela dagen eller huvudverk utan att jag är så sjukt rädd att det ska vara såhär snart igen! Jag vill inte’! Jag köper alltid tetrapack där det är 2 slaskar vid i, men slutar ALLID med att jag fixar en flaska till så jag är helt väck! Minns faktiskt inte ens vem som kom med flaskan, för jag va så väck redan inna, ändå fortsätter man! Skäms som en hund. Min stackars man.. barnen sov, o jag bråkar aldrig, men de förtjänar en nykter mamma, o jag förtjänar ett liv. Vill bara att tiden ska gå, att denna känslan ska va blått ett minne om 10 år, att jag sänker tillbaka o tänker, de där va sista gången jag mådde så!

@ångest-nu Samma här i Stockholm.
Jag är själv mamma till ett småbarn, och är inskriven på Alkoholprogrammet, typ dag 28. Återfall förra veckan som varit onoff med kulmen igår, skäms som en hund. Svårt att komma tillbaka dag 1 nykter igen, har världens ångest idag med. Jag hämtade på dagis onykter igår, detta efter ha köpt vin för att hantera en jobbig, pressande jobbgrej. Berättar för att säga att du är inte ensam i det du skriver. Hur gamla är dina barn?

@Intesomnormen åh tack för svar. Ja man gör ju det. Jag hade skrivit kryptiska meddelanden till folk , o jag minns ingenting mellan 20-22 (då jag tydligen lagt mej) . Känner igen det där, man dricker för att det är fint väder o man dricker för att de varit något på jobbet, man hittar på ursäkter till det hela tiden. Igår va min ursäkt att jag skulle ju inte dricka i helgen, då stora flickan kommer hem-så då måste man göra de innan?! Skäms , när man hör hur dumt de låter, men maken går på det. Har 6 st mellan 2 och 20. Sagt tusen gånger- detta va droppen , nu slutar jag dricka!! Så går de 4 dagar Max, sen bara- nä men vad gör en flaska vin, jag lägger undan mobilen så vet ingen.. jo jo, 3 flaskor senare o man har gjort bort sig för halva byn .. åh, vill bara att dagarna ska gå o bli veckor till år.. fan detta ska vi fixa!! Kämpa på, en dag i taget. O va snäll mot dig själv , man får blicka framåt

@intesomnormen @ångest-nu Här är en till….som skäms…hämtar onykter på dagis….smyger och smusslar….Helt sjukt…jag är så trött på det. Jag förstår inte….rent rationellt är det orimligt, jag vill inte…och ändå så gör jag det… Finns alltid en ursäkt…och ett glas…blir ALLTID…till flera…. Ska verkligen försöka nu….mina barn och min man förtjänar en bättre mamma…och jag….måste programmera om min hjärna för jag förtjänar ett bättre liv än det här….dag 5 idag…hej och hå….

@ångest-nu Här är en mamma till som lugnar nerverna med en flaska vin. Livrädd att någon ska förstå, kanske föräldrar till barnens kompisar så mina barn blir drabbade. Ändå klunkar jag i mig skiten.

Jag fattar inte hur det kunnat bli så här, så fort. Mådde dåligt i samband med att jag förberedde mig gå tillbaka till jobbet efter föräldraledighet och så har det rullat på -snabbt- .

Delar också rädslan att någon ska på något sätt ta barnet trots att vi lever sjukt ordnat i övrigt.

Har ni några bra tips hur man hanterar ångest efter återfall?

Tolka mig rätt nu, önskar inte detta för någon men det värmer att jag inte är ensammast i världen att vara mamma och dricka vin i rejäl överkant.

Ska fixa detta nu, resterande dagar har jag lagt upp som Max 6glas på en vecka, håller jag inte det kommer jag fråga om antabus typ.
Samtidigt är ju felet själsligt och i de val man gör så piller hjälper ju inte det.

Ångest ise soberoctober tack för era svar, betytt mycket för mig idag som ni kanske hör på ovan.

@SoberOctober heja dej!! Ja nu jäkla kör vi. Känner mej så taggad på nykterheten även att baksmällan släppt . Aldrig druckit flera dagar i rad, så kommer väl känna av det på lördag kväll någonting-söndag kanske, men då ska jag in här o lus läsa allas bra kommentarer! Fasen min hjärna säger nästan som en klocka kl 17 - Joda, de kan du unna dej, åk o köp. O totalt glömt hur jag mådde för några dagar sen, eller så skiter man i hur man mådde. Fan till att förstöra sej så, man e inte klok som låtit det gå så långt. Minns en natt när jag va hos en kompis o däckade, min son låg hemma o sov maken jobbade. Men fick det mig att sluta, nope! Uppehåll på några veckor, sen tänker man att man ska ta det lugnare, mer sällan, men sen tappas det upp o upp, så dricker man sen flera dagar i veckan.. nä, nu får det bannemej va nog. Så sjukt trött på mig själv, vill bli pigg o glad o vakna utan baksmälla o veta exakt vad man gjorde igår. Längtar !!! Kämpa på 🤗

@Intesomnormen lever oxå jätte ordnat liv, om man tar den bagatellen att jag nästan får i mej 8 flaskor rödvin i veckan 😵‍💫. Idag va jag jätte jätte dålig, länge sen jag blev såhär sjuk!för annars dricker jag o går upp seg, men försöker hålla skenet uppe o spela teater för att ingen ska nästla att jag är bakis . Fan, man e ju trött, en trött mamma är ju inte roligt. Nä, jag är så pepp nu! De är lite så med, jag har ju så himla mkt energi, så sett de som lugnande i mitt hektiska liv o få ”unna mej” lite vin. Men dricker man 2 flaskor på 2 timmar , vilken njutning är det o sen inte minnas ett skit. Fan tänk om barnen vaknar?!! Nu är min man nykterist , så han e ju klar, men äckligt för barnen om de skulle se. Att jag dricker såhär ofta , är bara senaste året, men alltid haft så jag druckit för mkt när jag druckit .. förr va de bara om helgerna, nu har jag rört mkt pengar, så blir så jäkla lätt. Ska försöka komma på
Något annat jag kan lugna mig med, efter en hektiskt dag o barn som bråkar haha , undrar vad 🙂?

Mot ångest sa du, näääe, jag vet att försöka ordna de som man ställt till me kan hjälpa, men tänk såhär, du ska inte behöva ha ångest mer, du får ta en dag i taget o tänka att - SÅ ska jag inte må igen🤗

@ISE men exakt!! Livrädd för det. Nu avvaktade jag tills kompisarna åkt hem igår, men jag dricker ju alltid vin i kaffekopp - varför gör man det lixom, jo för att man vet att det är fel o försöker dölja för barnen.. vet de när barnen frågar, dricker du te mamma? Mmmm, de gör jag.. ska aldrig mer behöva ljuga, ska bli så jäkla skönt🙏
tänker att jag stoppar mitt drickande nu, blir aldrig ett bättre tillfälle 🙂

@ångest-nu Bra beslut, kämpa på och var inte rädd att ta professionell hjälp. 🤗Mottagandet är något så enormt bra och för första gången på länge slipper jag ha ångest, skam mm inför föräldrar, ”soc” osv.

Livet blir så mycket enklare när man plockar bort 10 timmar daglig ångest och oro och lite skamkänslor på det. Addera sedan god nattsömn på det så…. Visst, suget finns där men jämfört med alternativet så är valet, just nu idag, ganska lätt.

Kram

Så skönt när kl slår 18.15 o man vet att man inte kommer åt alkohol! Tänkte på de ikväll, värsta tiden är nog 17-18, när man är sugen o chansen fortfarande finns till dricka . Så är man väldigt upptagen den tiden. Så borde de gå lättare. En tanke bara. Somnar nykter 🙂. Godnatt o tack för idag

@Torparn_76 tack så jättemycket 🤗. Låter jätteskönt . Längtar tills jag säger, ”nu har jag varit nykter 6 månader . Mkt är ju med att man behöver bryta ett mönster. Ser ljust på detta 🙂. Kram o godnatt 🙂

Så är man inne på den magiska dagen ”3 dagen nykter”, då jag oftast dricker igen. Var 3 dag har varit något jag pysslar med fram o tillbaka ett tag. O skulle jag va utan en vecka- ja då känns det inte som de va någon match, så kanske inte har så stora problem, kanske inte ens behöver sluta dricka? Försöker min hjärna övertala mej.. jag vet så väl innerst inne hur det skulle bli om jag drack , hur man inte vill sluta dricka efter 1 flaska .. hur kasst man mår i dagar efteråt, skam o skuld o trött … Nej! Ska inte till bolaget. Men idag öppnar det om 30 minuter o stänger 14, så jag har hållit på sen 9 att förhandla med mig själv, ” om man bara tar 1 flaska , då märker man inte ens av det imon ” - sällan de skulle bli så, jag vet ju de! Men så sur jag är mot alla idag, under min egen förhandling- fan måste skärpa mej med en gång, inte deras fel ! Men tänker hur tråkigt jag ska få ha ikväll, de stänger snart (ännu inte ens öppnat) .. men känns skönt att skriva detta, jag ser det svart på vitt hur sjuk min hjärna är. O de ska vi ändra på!! Imon är det söndag - inget bolag öppet. så går tiden, men en dag i taget. 4 timmar nu, leee - det gör över 😵‍💫

@ångest-nu Håll ut, bara till klockan två! Jag drack igår, och ångrar mig helt sjukt idag. Så onödigt, var ju inte ett dugg kul. Missade fredagskväll med familjen, eftersom jag alltid går och lägger mig för att inte störa. Det var det ju verkligen värt. Maken sur idag, alltså är hela helgen förstörd. Irriterad och arg på mig själv och det går ut över andra.

Så nej, det är inte värt det. Här är systemet öppet till tre,så jag får hålla ut längre

@ISE jag är precis likadan, dricker upp o går undan. Så meningslöst.. ja, man tittar på kl o får springa på toa, så nervös! Har 400 m till bolaget, önskar man hade längre egentligen, men man hade troligen löst de ändå om man ville.. tänk att jag flera gånger tänkt sälja mitt fantastiska hus, för att jag tror att det sitter i väggarna! De sitter såklart i mej o jag tar problemen med mig om jag inte tar tag i det. Förstår din känsla idag ❤️, denna jäkla berusning-att den kan va så lockande att vi låter dem kosta så mkt lidande för oss?! Uscha.. hoppas dagen går fort o du får en mysig kväll med barnen o maken ikväll i stället🙏. Håll ut, imon ska vi inte må dåligt. Hoppas på sol ☀️ 🤗

En mamma här! Har typ varit där ni är, men är på dag 101 nykter nu! Gick till vården och fick hjälp. Äter setralin mot ångest och mår jätte bra nu! Har liksom bara bestämt mig för att vinet får faktiskt sluta bestämma över mig! Det går! Jag lovar. Kämpa på..

@Nubörjarlivet22 underbart att höra! Kände idag att nästan alla försöker få mej till att vilja åka till bolaget, så retfulla om allt. Till o med gråtit för att jag tycker de är extra jobbiga idag. Men svär på att detta är min hjärna som försöker hitta ett skäl- en tillräckligt bra anledning att det inte är mitt fel att jag dricker - det är alla andras , som frestar på mej! Men vet ju.. kl är efter 14 o bolaget är stängt, hela huset fullt av folk, gäster hemma. Men går fortfarande o tänker - vilken pisskväll det blir utan vin. Men är ändå stolt att det blir så.. det är min släkt som är hemma- alkoholfritt . Tack för din kommentar , den värmer o ger hopp om framtiden🙏. Kram o ha en fin helg 🌸

Dag 4 helt nykter, rätt stolt ändå. Ägnat oss/mig åt en massa avledning (och sjukt nog avslappning, som jag typ glömt bort hur man gör) o fyllt i alkoholdagbokens samtliga fält. Tyckt det hjälpt massor. Galet hur bra det faktiskt känns o hur bra även motgångarna tacklats.
Känt sug vid märkliga tillfällen o ej sig vid helt naturliga…

NY VECKA nu alla mammor. Oavsett hur helgen varit så är det ny vecka imorgon, vi går mot ljusare tider. Hos oss har snödropparna blommat upp!

@Intesomnormen samma här 🙌🙏. Ska försöka att inte sätta mig i situationer där jag blir stressad, är mitt motto för nästa vecka. Lägga mej tidigt o omge mig med lugna personer eller i naturen o vid havet. Min största fiende är såklart jag själv, men jag triggas av stress , då vill jag som mest bara ”skita i alltihop o ta en lugn kväll” , men fasen heller.. ska klara det! Vi ska allesammans 🙂..
första gången jag tar hjälp av forum , tycker det känns skönt o läsa o ventilera .. dagboken- den får jag ta en kik på. Även sett flera bokförlag, ska se om jag kan hitta dem som ljudbok så man kan lyssna lite när man gör annat. Mitt störta fel är att jag kör slut på mig själv jämt- vilket lockar till ”vin/avkoppling”, ska försöka ta bort några onödiga ”måsten” . Jäkla balans mellan för mkt att göra- o uttråkad , men för kämpa på 🙂. Underbart med snödropparna , underbart att ljusare tider närmar sig, men väldigt skrämmande..