Hej!
Jag är 30 år, har hus, körkort,bil, sambo, 3 underbara barn, företag, ett gott rykte osv.
Allt man kan önska sig egentligen.
Allt det är snart ett minne blott om inget händer nu.
Började redan för några år sedan, nåt sexpack om dagen lixom, ingen big deal kunde man tycka. Sen fick jag bra jobb och hade råd med mer. Så en låda långburkar varje helg.
Sen köpte man 10 till på lillörrdan.
Nu dricker jag varje dag. Ca 60-70 st Norrlands Guld 5,3 500ml i veckan! Varvas med lite 3,5or ibland när man inte kan köra bil till bolaget.

Hur som haver. Jag har bestämt mig. Tog min sista bläcka i natt. Nästan en låda öl, lite whisky och kopiösa mängder cigg. Drack tills jag spydde, sen drack jag mer. Om och om igen.
Idag mår jag som ett riktigt pissollon, skakar svettas o spyr vid blotta tanken på mat, kaffe etc. Samtidigt känns det så JÄVLA grymt att jag gör det här nu. Aldrig mer alkohol! Jag älskar öl, verkligen älskar, men nu gör jag slut. Sorry för världens virrigaste inlägg, och dubbelposten. Är lite mjuk i skallen.
/Rubius

Välkommen hit, där vi alla vågar se sanningen i botten av burken. Olika åldrar, bakgrunder, kön, status etc, spelar ingen roll, vi vill bort från den förljugna drycken, Var glad att du fattat beslut, håll kursen, vi är många med i samma båt!

@rubius Välkommen hit! Fan vad bra av dig att ta tag i denna ohållbara situation! Det är verkligen risk för att sätta allt det fina du har på spel. Har du dessutom starka missbruksgener från båda dina föräldrar så finns en stor sårbarhet för att själv hamna där. Jag gillade också verkligen öl och faktiskt så tycker jag att alkoholfri öl är riktigt gott, god smak. Hur har du tänkt ta dig an nykterhetsprocessen? Det finns ett självhjälpsprogram här på forumet du kan anmäla dig till. Det ger ett bra stöd för hur man kan lägga upp det, samt tips. Att bli nykter är bland det bästa beslutet jag tagit i mitt liv och jag har fått en andra chans till att ta hand om det/mig.

Kämpa på!💪 Vi hjälps åt här💕

Tack för era fina ord!
Har ingen aning hur jag ska ta mig an processen, tanken var att bara ge fullständigt fan i ölen och bara gå vidare.
Är inne på mitt andra dygn utan alkohol nu!
Sover mycket oroligt, ingen aptit, molande skallvärk osv. Svassar mest runt på jobbet och orkar inte ta mig för något riktigt, så jag satte mig o skriver här istället. Går jag hem blir det nog bara mer lockande att sätta sig i pannrummet och tända upp pannan och dricka en öl eller 12.... För EN öl har jag nog aldrig kunnat dricka...
Alkoholhjälpen ringde upp mig idag, trevligt samtal där jag fick lite pepp och information om olika abstinensbesvär.
På onsdag ska jag försöka mig på ett AA möte.

@rubius Låter som du har en bra plan. Ta stöd av Alkoholhjälpen och att gå på ett AA möte. Håll i och kämpa, det kommer att lätta en hel del inom en vecka. Och skriv här, det är mycket hjälpsamt!

Ha det gott!💪💕

Det gick ju i alla fall 2 och ett halvt dygn. Nu sitter jag här, varm och mysig i kroppen men med världens ångest var annan minut.
Kunde inte hjälpa det, stängde av mobilen så jag inte syns på snapchat kartan osv. Sen for jag till grannbyn och köpte en kasse öl.
Fyfan va dumt.
Jaja, jag får ta nya tag i morgon. Köpte i alla fall bara hälften av vanligt så de räcker i alla fall inte i 3 dagar.

Det här gick ju inte som tänkt. 3 dagar har jag druckit nu, smusslar värre än någonsin. Även fast mina 2 nyktra morgnar känndes bättre än någonsin, utan illamående och dåsighet...
Har kunnat ligga vaken med vetskap om sambons alla cider, likörer, flaggpunch och säkert 20 olika viner utan att röra, eller ens varit nära. Men jag kunde inte hålla emot längre i tisdags och for o köpte 12 långhylsor efter att en jobbig sak hände på grabbens skola, ja har har jätteproblem. Socmöte om det om några timmar förresten, igår var det möte med rektor, förra veckan med rektor, veckan innan det med lärare och kurator... orkar inte mer!
Känner att jag faktiskt behöver professionell hjälp. Inte ens Rökat hjälper för att lugna nerverna. Har inte nämnt det, men jag har blandat cannabis och alkohol i flera år. Meeeeen.... det här med hjälp. Sist jag sökte akut på psyk när jag var i en grav depression och ville sluta röka vart det ett jäääävla liv om att dra in soc osv. Jag har ju 3 ungar, kör bil osv. Vill inte bli utredd av varken soc eller transportstyrelsen.

Livrädd.... jävla skitliv. Kanske lika bra att hålla sig i de dolda. Eller inte, jag vet ju de.

Han har jätteproblem i skolan skulle det stå*** han är 11.
Mina andra 2 barn 6 och 9,5 ligger jättebra till, 6 åringen läser utan hinder och kan skriva o räkna matte! Helt galet.

Starta om igen. Det är det enda vettiga du kan göra. Du kan och vill inte fortsätta som du gör. Det är svårt att sluta, särskilt med en massa alkohol i huset. Du dricker ju mycket stora mängder. Du har tre barn som du har ansvar för också. Vad händer med dem när du dricker och röker på? Inte meningen att låta anklagande egentligen, men en del i att tillfriskna är att lyfta blicken från sig själv. Nu har 11-åringen problem och du känner dig extremt maktlös i det och löser det med att dricka. Kanske känner du igen nåt också från din egen skolgång. Jag tror ju att många härinne har t.ex ADHD problematik, mer eller mindre eller nåt annat. Det gäller att lära känna sig själv och vad man mår bra av 11-åringen likväl som du. Om det är rastlösheten, koncentrationssvårigheter etc så kan det vara bra att träna hårt. Hjärnan kanske då får sin vila från alla intryck. Vet du hur du var när du var liten? Vad mådde du bra av? Jag tänker att vi kan hitta vissa nycklar om vi tänker på hur det var då. Det gäller att kanalisera drivet åt rätt håll. För om man tänker på det som är positivt som du beskriver är ju att du lyckas med det här just nu. 3 barn, eget företag och ett omfattande drickande. Du har en kapacitet och energi utöver det vanliga. Kanske ör det så även för 11-åringen. Det är inte så lätt då att passa in i skolmallarna.
Nu menar jag inte att ställa någon diagnos såhär över internet utan jag vill mest belysa att vi ofta har lite olika underliggande orsaker till att vi dricker. Bara du kan ju veta hur du är och vad du dricker på.
Du inser att du behöver sluta. Jag tror att du kan. Kör på igen och hitta andra sätt att vila på. Och dra dig inte för att söka hjälp. För barnens skull om inte annat.

@rubius Lider med dig. Jag blir livrädd när folk här på forumet börjar skriva om socialen och att man ska tänka på sina barn. Det skrämmer mig ännu längre bort från att söka vård. Jag är övertygad om att du,liksom jag, är fullt medveten om vad vi gör mot våra barn. Jag tror snarare att vi tar till alkohol för att lugna ner oron över barnen. Har du berättat för din sambo om dina problem och att du vill sluta? Det är det bästa jag gjort, jag har bett min man att hjälpa mig. Vi har aldrig alkohol hemma, och han svarar alltid när jag ringer på väg hem från jobbet, så kan vi prata tills jag kommer hem och kan då inte svänga förbi systemet. Vet inte vad som funkar för dig, men ingen sprit är så exklusiv att den är mer värd än Du. Häll ut det ni har hemma.
Vad gäller din son så hoppas jag verkligen att skolan tar sitt ansvar och hjälper honom att få det stöd han behöver 💕

Försök börja om och se om och du kan ju gå med i AA (finns även digitalt) där du kan vara helt anonym osv med. Tar du kontakt med vården om så bara en vanlig läkare så är det inget hot mot varken barn, körkort osv, men låter onekligen som att du skulle må gott av att ta hjälp. Kanske skulle det hjälpa med samtalsstöd med? Vet inte vad du har för "livlinor" omkring dig i livet, men alkohol (och röka) är en rätt kass livlina för den räddar ju inte upp något egentligen utan får dig bara att glömma/domna bort för en stund. Problemen finns ju kvar dagen efter igen....

Jag tror du kan fixa det, du har ju hittat hit av en anledning, eller hur? Något inom dig säger ju "hit men inte längre" och det är den styrkan du behöver få boosta.

@Sisyfos Klart det är det ända rätta. Men inser att jag inte klarar det på egen hand bara sådär. Särskilt inte i dessa tider med skolstrul, en relation som knakar i fogarna samt ett hus som kräver massor jobb och pengar. Företaget går inte jättebra heller...
Finns massor att skylla på. Men självklart vill jag vara en pigg och glad pappa som orkar med aktiviteter med barnen. Min dröm.
Du träffar mitt i prick vad gäller likheter mellan mig o grabben. Exakt samma problem i skolan, symptom på ADHD osv.
Jag fick diagnosen ADD samt drag av aspberger i en snabbutredning i 5e klass. Detta följdes aldrig upp. I senare år har jag fått bekräftat på MÅNGA fronter att jag har tydlig ADHD. Ville göra utredning men som sagt, man skulle provas för droger, samma veva som jan nämnde i förra inlägget. Apropå hård träning, känns omöjligt då jag alltid har ont i kroppen på olika ställen...

@ISE
Tack! Ja, det är jättesvårt att söka hjälp när man är så rädd för konsekvenserna.
Inte uppmuntrande precis.
Jo, jag vet exakt vad jag gör mot mina barn, och det är jag inte stolt över. Men jag gör allt för att dölja vad jag håller på med för att begränsa skadeeffekten som jag förstår detta ger.
Ja, jag har berättat. Men hon har typ som hobby att prova viner och sånt. Läser tidningar och köper specialviner o lagrar. Fast hon klarar av att dricka måttligt och inte hela jävla tiden. Jag vill inte ta det ifrån hon.
Det är mitt mål att kunna hantera alkoholen på sikt.

@ISE det har väl inte gått så bra gällande alkoholen. Är fortfarande besluten att sluta men gjorde ett aktivt val, som jag tror är bäst.
Jag har dubbelberoende och rökt cb dagligen sedan 23 års ålder. Alltså 7 år.
I lördags rökte jag sista spliffen, men vet konsekvenserna av att sluta. Främst sjuka sömnsvårigheter och aggretioner. Så, 5 dagar utan cannabis nu. Har haft max 3 dagars ofrivilligt uppehåll pga brist några gånger. Det har vart mina värsta dagar i mitt liv, samt alla närstående, jag blev sinnessjukt vidrig. Den här gången bestämde jag själv att nu får de va bra. Men kan inte släppa allt på en gång pga sömnen. Och så länge jag är positiv på CB så kan jag inte söka hjälp för mitt alkoholmissbruk. Om 3 veckor tänker jag ta kontakt med psykiatrin när skiten gått ur.
Så, kommer fortsätta dricka för sömnen tills jag är ren och kan få nåt att sova på en vecka ellr 2. Känner tom att jag behöver kanske läggas in. Jag vill inte utsätta min familj för mig första 1-2 veckorna. Kommer jag över det är jag bombsäker att jag kan vara utan.
Känner redan otrolig skillnad i skallen att vara utan rökat. Dock vet jag att de värsta kan komma 1-3 veckor efter man slutat. Men jag tro de e lugnt. Inte meningen att jag ska ta upp narkotikamissbruk i detta alkoholforum men jag måste vara ärlig i det jag säger.
Mitt alkoholmissbruk började på allvar när jag börja röka gräs dagligen. Man kunde dölja både flummighet och doft efter en bärs ellr 2. Eftersom jag bodde nära jobbet så tillbringade jag senaste 2-3 åren varje lunchrast hemma med en holk/spliff o en starköl eller 2-3 folköl. Sen kunde jag jobba hejsan innan jag tillslut bröt ihop o sa opp mig. Startade egen verkstad och trodde de skulle hjälpa. Det innebar dock att ingen hade koll på mig så då kunde jag ständigt ha en öppnad bärs tillhands i verktygsskåpet. Nu sedan en vecka har jag i alla fall försökt gett fan i bärsen innan jag kommer hem. Har blivit 2 folköl sedan måndags på arbetstid. Innan i alla fall 3 om dagen eller 2 starköl om dagen. Måste väl vara lite av en bedrift.
Har iaf insett att cb beroendet bara finns i skallen. Inga som helst kroppsliga abstinens. Endast sömn och aptit. Längtar inte ens efter en spliff. Har redan börjat ta tag o vardagliga saker. Och en grej som att orken och lusten att hålla på med någon form av hobby har redan kommit tillbaka lite.
Har också tagit avstånd från folk som tynger mig. Som min morsa som länge har försett sin son med röka och gärna frågar varannan dag om jag ska te grannbyn på bolaget.
(Bara jag som har körkort)

2 starköl eller 3 folköl pm dagen innefattar alltså arbetstid. Inte inna jobbet eller efter. Innan är det nästan alltid en bärs te frukost samt 6-12 50cl efter jobb. 3,5-5,3%
Efter jag blev stoppad av polisen en halvtimma efter en pizza och en 50 cl starköl lärde jag mig också att inte ens bilkörning var ett hinder med lite smygsupande, blåste grönt.
Fyfan

@rubius Starkt av dig. Det känns som du har en plan. Sedan är det ju sjukt svårt ändå, det är ett gift som påverkar tanken och suget. Så bra att du överväger att söka hjälp, det känns som du är redo att bryta med beroendet.

Något som jag också har tänkt på och försöker leva efter är det där med att plocka bort de faktorer som påverkar en negativt i livet, förutom alkoholen. Jobbar på en stor arbetsplats och har alltid varit en som står på barrikaderna och står upp för dem som inte behandlas rätt eller vågar protestera själva. Men det tar mycket energi och bidrar till att jag "självmedicinerar" för att lugna. Försöker fokusera på det som är min egentliga arbetsuppgift,vilken är krävande och svår,men otroligt tillfredsställande och rolig. Jag undviker de människor som tar energi och söker mig till de som ger kraft och glädje. Jag tror du gör helt rätt, i din nuvarande situation, som undviker din mamma. Försök att inte känna dåligt samvete, just nu gäller det dig,ditt liv, din överlevnad.
Varje litet steg vi tar i rätt riktning tar oss närmare ett liv i frihet. Jag tror på dig, att din kreativitet och motivation tar dig framåt. Och var inte som jag, våga sök hjälp

@rubius

Så jäkla starkt av dig ge dig på att bryta dig ur loss den här karusellen. 🤗

Angående vården är jag inte 100% på att de screenar efter droger. Jag fick lämna blodprov på VC, sade att jag inte hade tagit något men hade ett par imovane i blodet sen kvällen innan (dag1) och det borde ju gett utslag.

Det man gör är ju att göra en häslocheck och att man kan ta antabus utan att riskera levern.

Men för sinnesfridens skull kanske det är bättre att vänta ut tills cb:n är ur systemet. Det är ju ändå stort att du trappar ner, kan vara bra för många att göra det även om det kräver disciplin och viljestyrka.

Ha en fin fredag ☀️