Åååh jag känner mej så lycklig idag. Pratar med glädje om mitt beslut att sluta med alkohol. Känner inte av att det är tungt. Har hittat alternativ så det känns festligt.

Önskar dock att jag fick träffa en man som är alkoholfri han med. Vet inte om jag ens vill leva med en man som dricker ens ett glas. Är det helt normalt eller? Har nog för mkt trauma kring det här sen min uppväxt med en mamma som var så otroligt oberäknelig. Man märkte direkt på henne om hon druckit. När det blev en förändring i beteendet. Har otroligt svårt för det när jag är alkoholfri.

Lever ni med partners som dricker?

@Zandie Vad härligt 😊 jag njuter också. Har inte än stött på nåt ordentligt sug efter vinet men kommer det så kommer det.

Jag lever med en man som är nykter sen 1,5 år tillbaka. Det är väldigt skönt! Vi har en historia tillsammans av mycket alkohol tills han insåg att hans hjärna inte kunde hantera det längre. Jag har fortsatt med mitt vinpimplande i perioder men det har ändå på det stora hela blivit mindre. Nu ser jag fram emot att leva nykter tillsammans med honom ❤️ Tänker att om du söker en man som är helnykter så ska du inte nöja dig med mindre. Han finns där ute 👍❤️

Checkar in och meddelar att jag fortfarande är alkoholfri. På lördag är det 20 veckor!!!!! Känner mej så befriad. Tänker inte ens på att det finns som ett alternativ att ta ett glas. Är nog klar med alkohol då tänker jag.
Min son är oxå nykter och drogfri och då känns det extra bra att jag valt att inte dricka. Jag är stolt över min resa och den är helt normaliserad bland vänner och familj nu. Känns så skönt.

Men lider fortfarande av andras berusning. Jag tycker det är osmakligt. Flamsigt, tramsigt och högljutt. Jag skäms och vill hem. Det är en lång process det här tror jag. Måste hitta mitt forum med likasinnade.

22 veckor i frihet. Anslöt till en tillställning igår där sällskapet festat på vin under många timmar. Den ljudnivån. Skrik, gränslösa kommentarer, tokskratt. Jag blev mest obekväm. Var kvar i 1,5 timme sen hem till hunden. De andra har nog ångest och mår kasst idag. Jag vaknar tidigt och går ut med hunden. Njuter av dagen.
Mitt val känns självklart 💛

Livet utan alkohol känns skönt. Jag har inte haft sug sen jag lade ner. Inte alls. I början hade jag stort behov av att ha alkoholliknande drycker men utan alkohol men nu försöker jag hitta sådant jag gillar istället. Ber om fint glas i stället. Saknar ingen alkohol alls.

Fortsatt avsaknad av likasinnade. Får alltid vara den som inte dricker i alla sammanhang. Det är träligt.

Hur går det för er andra?

@Zandie tack för att du berättar, blir så inspirerad av dig. Har lyckats hålla mig i 8 dagar nu (en dag i taget) och när jag läser om din resa och du dyker upp här helt nykter och glad så ger dig mig sån jävla boost. Allt jag vill är att tiden ska gå så jag får ett avstånd från den dystra verklighet jag nu har lagt bakom mig.

Tack ❤️

@Ängans Vad bra jobbat! ♥️ Första tiden var mycket kopplat till vanor och beteenden. Då hade jag svårt att se vad jag skulle göra i stället. Det är en livsstilsomläggning helt enkelt…. En process som pågår hela tiden. Steg för steg för att skapa bättre vanor 😇

@Ängans och Zandie
Det där med vanorna tror jag är superviktigt. På sätt och vis bygger man ju ett nytt liv och det är ju spännande!
Det kräver en del jobb för lösningen förut var ju alltid att hälla i sig alkohol. När man hade tråkigt, när man var trött, glad, ledsen, what ever. Nu måste man fylla tiden med annat. Och eftersom livet inte är oändligt är det väl bra att vi får mer tid för det verkliga livet. Inte döva oss.
Det tar lite tid men sedan slipper man mycket ångest och oro, den som skapas av alkoholen.
Apropå din fråga Zandie: Jag är ibland den enda som inte dricker alkohol i en del sammanhang, men ibland vet jag inte vad de andra dricker eftersom jag inte tänker på det. Inget jag tänker på så länge jag har kul och det går att prata med folk i alla fall.
Gissar att det kommer med tiden. :)

Nu kommer julen och en tid då det flödar alkohol och fest. Jag står helt trygg i min nykterhet. Är så stabilt och bra. Fortsätter åka hem om det blir för stojigt. Men står ut numera. Klockar in på 8 månader i frihet.

Möter 2024. Fokuset för mej detta år är kosten faktiskt. Har ballat ur helt. Kanske den största och jobbigaste delen i livet för mej. Svåraste ovanorna att bryta handlar om socker och mat. Men möter den utmaningen med styrka nu. Har regelbundenhet kring så många saker i livet nu och har rutiner som är klockrena. ”Bara” maten kvar.

Hejar på er alla därute. Ska reka terrängen efter goda och festliga drycker som inte är för söta framledes. Lätt att landa i bara bubbelvatten vilket känns lite trist.

Har du nåt tips?

@Zandie stort grattis till din frihet ❤

Mitt bästa tips är schweppes sockerfria..tex pink zero. Tycker den är supergod, men då måste ju aspartamsmaken accepteras. 🙂
Annars gillar jag alkoholfritt bubbel till fest, eller alkoholfri radler att läsa mig med. Det finns även en god, lyxig äppelmust från Frankrike som inte är så söt.

Allt gott inför det nya året!

@Zandie Grattis till 8 nyktra månader! 🥳🥳🥳

Jag kan tipsa om appen Myfitnesspal. Den har varit min kompis sen 17/10 och jag har gått ner 12 kg, tjoho! Men jag fuskar med två dagar per vecka buljongdiet, som en en 5:2- diet. Alla andra dagar räknar jag kalorier med appen. Jag behöver framgång på vågen för att bibehålla motivationen. Och den stora utmaningen sen är att inte falla tillbaka i gamla mönster.

God julkram 🐘

Men tjoff så gick hela januari oxå. Är fortsatt helt fri. Har en tuff period i livet just nu. Existentiellt eller något. Det är förändringar jobbmässigt, sliter i mina relationer och känner inte riktigt samhörighet på det sätt jag önskar och vill. Är mycket ensam och upplever en hög ångest kring det. Försöker lyssna inåt och förstå vad det handlar om. Känner mej bara så annorlunda. Lever i en annan parallell värld jämfört med andra jag har runt mej. Faller lixom ur. Och jag gör det helt själv. Exkluderar mej själv. Det är så svårt. Önskar mej ett gäng sköna nyktra människor att dela livet med. Ärligt. Gnetar på. 9 månader! Så underbart. Sån frihet från det där livet. Vill aldrig tillbaka.

@Zandie Har läst din tråd och vill bara titta in och säga Stort Grattis och vad härligt att du har varit nykter i nio månader. AH här brukar alltid ge rådet nykterheten först, och nu går du in i andra sommaren utan a. Förstår lite det där med utanförskapet trots att jag inte lever ensam och det ör en skitjobbig känsla så låt inte den övermanna dig! Fortsätt skriv här lite oftare i delen de vidare livet handlar allt inte om alkohol utan mera om hur livet utan alkohol blivit och att det även finns problem och jobbiga stunder utan a men att det vore så mycket sämre/vörre om man också hade självmedicinerat med a! 💪🥰

@Ny dag tack! Det är fantastiskt och befriande på alla sätt. Ska väl värka ut mitt första år och glida in i min andra sommar. Känner mej helt trygg i alkoholfrihet men inte att det saknas likasinnade. Det är en sorg. Lever i en mindre kommun där festandet är så etablerat. Man gör bara så. Man samlas bara kring alkohol. Är så sjukt less på fylla och salongsberusning och knäppheter ”in the name of alcohol” att jag kräks. Och skammen alla känner kring sitt eget drickande tillsammans med mej. För de vet. Det vet så väl. Men ingen. Inte en enda pratar om det. Smusslar vidare. Usch. Det blir sån krock. Så ja enkelt är det inte. Det är enkelt att avstå. Har inte haft sug efter att dricka en enda dag sen jag fattade mitt beslut. Men kan i svaga ledsna stunder känna att det knappt är värt det för jag blir så ensam. Förstår varför jag druckit. För att passa in. Och orka med alla andra tokskallar. Men nej jag kommer stå kvar för nu har den här dörren öppnats och jag ska hitta min plats där med som i allt annat.

@Zandie Grattis till dina 9 månader som nykter!🥳. Tycker det låter som en bra idé att du ska hitta din plats i den dörren som du öppnat. När man gör större förändringar i sitt liv eller det sker förändringar utifrån så kan det gunga lite på flera olika kanter och även omgivningen kan reagera på det. Man får försöka hitta sin inre kompass som leder en vidare i livet. Jag kallar min inre kompass för min värderade riktning. Det innebär att jag strävar mot att gå mot de värderingar i livet som är viktiga och betydelsefulla för mig. Hitta min riktning och plats där jag mår bra med mig själv. Det har inneburit att få kontakt med mig själv innerst inne och ta reda på vad mina behov är, hur jag vill leva mitt liv och vad det ska innehålla.

Ha det gott!❤️