Jag har haft problem med alkoholen till och från. Mycket ångest som jag dövat med alkohol. Självklart har jag inte mått bra av att dricka. Det har blivit tvärtom. Jag träffade en man för 10 månader sedan och han dricker inte. Nu vill han att vi tar en paus pga mitt drickande och mina alkoholvanor.
Det känns väldigt jobbigt då vi har haft daglig kontakt i 10 månader.
Jag har iaf bestämt mig för att bli helt nykter. Vill börja med antabus. Tyvärr är det lång väntetid till beroende mottagningar.
Har jobbig ångest emellanåt och vill dricka för att döva. Jag har inte druckit på en vecka och det känns bra.
Är så nära hela tiden att köpa alkohol eller gå till puben. Försöker att tänka att det är bäst för mig att inte dricka ngn alkohol. Jag och min partner behöver kanske vara ifrån varandra ett tag.
Han säger att han tycker mkt om mig och att jag betyder mkt för honom. Det känns bra. Får träna mitt tålamod och inte vara så impulsiv som jag brukar när jag har druckit.
Någon annan här inne som har tagit en paus i sin relation?
Tack för ordet ❤️

@Tussan65 Nej, har inte det. Men vill bara säga att alkohol i sig skapar ångest och oro. Så har du ångest kan det alltså bero på just alkoholen och flrvärras av det. Så det är nog en väldigt bra ide att hålla upp en längre tid och se om det blir bättre. Kanske kan ni också återuppta relationen om han ser stt du väljer den framför alkoholen…
I vilket fall är det bättre för dig. Kram❤️

Ps Här finns också ett alkoholprogram som kan ge stöd, Alkohollinjen du kan ringa och en kalender som är peppande. Finns också tips i trådarna om böcker och poddar.😌🌻

@Tussan65 Jag förstår att du är ledsen och förvirrad just nu. Men alkohol är inge lösning utan snarare problemet… Du hittar lkoholorogramnet mm under fliken ”Stöd”.
Ibland svarar de inte direkt på Alkohollinjen men fortsätt försök isf. Programmet kan du börja med direkt.
Poddar och böcker kan du googla på men jag tror du kan hitta en hel del i trådarna här också.
Jag kan rekommendera boken Skål tamejfan som man även kan lyssna på. Drick inte utan försök ta hjälp istället. Se det som hänt som en ögonöppnare. Vare sig det blir detta förhållande eller ett annat i framtiden, så ska det väl inte få stupa på alkohålen? Kram❤️🙏🏻

@Amanda L
Tack för ditt svar. Idag är det tungt..Usch. Är så nära att köpa alkohol just nu. Eller gå till puben
Har inte pratat med min partner på flera dagar. Känns jättekonstigt, mår dåligt av det oxå.
Mina negativa tankar tar över.
Ska kolla poddar.
Kram 🤗

@Tussan65 Hej! Grattis till en vecka nykter!🥳 Läser ditt inlägg i en annan tråd vilket får mig att fundera ”Jag har precis börjat min nyktra resa (varit utan alkohol i 1 vecka). Precis som du skriver, det här går ju bra. Kanske kan unna mig lite öl/vin nu när jag märker att jag klarar att vara utan. Jag märker att kropp och själ mår bättre. Mindre impulstänk och impulshandlingar. Lite mindre ångest. Det kommer att bli bättre och bättre.”

Det låter riskabelt att du funderar på att du kan unna dig öl/vin nu när du märker att du har klarat av en vecka utan . Det är beroendet som ger dig dessa tankar, att du ska unna dig att dricka. Det är det som är det svåra, men viktiga, att genomskåda alkoholberoendet. Ordet unna är en romantiserad bild av ett beroende, det skulle lika gärna kunna stå ”jag ska unna mig att dricka, känna rus en kort stund, sedan få ångest och må dåligt igen”. Att unna sig något, ska vara något som gör att man mår bra och tar hand om sig själv och dricka alkohol är att skada sig själv.

Du berättar att ångesten klingat av något efter en nykter vecka, det är för att du inte dricker alkohol. Alkohol ger ångest, även om du vill dämpa ångesten med alkohol, så förvärras ångesten. Det blir en ond cirkel och hjärnan stressas av alkohol och ger signaler om att dricka mer för att dämpa. Mitt råd är att fortsätta vara nykter minst tre månader. Då hinner din hjärna återhämta sig och komma i balans igen. Din tankar hinner också förändras i denna återhämtning.

Du skriver om mannen du träffat som vill ta en paus pga drickande. Skulle det kunna vara en tillräckligt stark motivation för dig att inte dricka, att visa honom att du menar allvar med att inte dricka? Jag har varit nykter i över 1,5 år och min relation till min man har blivit så mycket bättre. Vi har inga fyllebråk mer då jag är nykter. När jag drack blev min känslor och tankar inte äkta, de förvreds av alkohol och jag var även svartsjuk utan anledningar. Vi har kommit närmare varandra och det fanns en stor överhängande risk att vi skulle gått skilda vägar om jag hade fortsatt att dricka. För mig personligen har jag fått en ny chans att ta hand om mig själv och mitt liv. Mina ständiga följeslagare, ångest och skam, lyser med sin frånvaro i en nykter värld. Jag känner lycka och framtidstro😁.

Kämpa på nu, livet öppnar sig och blir så mycket bättre som nykter💪❤️

@vår2022 Tack för ditt svar/inlägg.
Antingen har jag skrivit fel eller så har du tolkar min text fel.
Jag har inte tänkt ta någon alkohol alls för att jag klarat 1 vecka utan.
Jag har bes6mig, ingen mer alkohol.
Jag klarar inte att "ta någon eller några öl" nej, det funkar inte för mig.

Jag känner att jag är på rätt väg. Mannen finns kvar ❤️ vi kommer att ses. Kärleken är stark mellan oss.

Härligt att läsa om din resa, att du mår bättre och att du tog dig igenom detta. Blir glad av att läsa det du skriver och det ger mig pepp.
Ha en härlig helg 🤗👍🌞

@Tussan65 Men, vad bra! Härligt att du känner dig på rätt väg och så fint med er starka kärlek❤️. Kärleken övervinner allt❤️. Ha en riktigt fin lördag i solen🌞

@vår2022 ja hoppas att kärleken övervinner allt. Känner ett litet avstånd till mannen.
Vi har haft en liten paus för att hämta andan och reflektera över saker å ting.
Förut hördes vi varje dag. Nu har det blivit glesare. Tråkigt men inte jättejobbigt. Jag har druckit mycket pga våran relation. Han är 7nte den pratande personen precis.
Jag har lätt för att uttrycka mig. Det har skapat oro i mig. Har fått dragit ur honom vad han tänker på. Han har varit ganska irriterad på mig. Har frågat varför.. har inte fått ngt direkt svar.
Nu i efterhand har han sagt att det har varit ett irritationsmoment att jag dricker hela tiden när vi ses.
Vi bor i olika städer.
Vi har bestämt för att ses till helgen. Hoppas att det blir bra, vilket jag tror.
Skulle förhållandet ta slut är jag ganska säker på att jag kommer att dricka för att döva. Hoppas att det inte blir så.

@Tussan65 Att du blir nykter för din egen skull är det viktigaste och att döva svårigheter med alkohol gör saker bara värre. Man löser inget och kommer inte framåt. Man står bara och stampar på samma ställe med sin ångest och oro.

Du berättar att du druckit mycket pga er relation. Och han har i efterhand berättat att det varit ett irritationsmoment att du druckit när ni ses. Har du druckit för att han inte är så talför och inte pratar så mycket? Att det har skapat oro hos dig? Hur vill du att er relation ska se ut? Vilka behov har du? Blir relationen bättre för att du är nykter eller är det något annat som skaver?

@vår2022 jag tänker att om jag inte dricker så tänker jag klarare och får inte lika jobbig ångest.
Jag tänker efter mera innan jag säger något om jag inte har druckit.
Jag har varit med om en hel del jobbiga saker i mitt liv men alltid rest mig. Jag tycker så galet mkt om den här mannen och vill att det ska fungera. Såklart inte till vilket pris som helst.
Han säger själv att jag betyder mkt för honom om och att han har väldigt mkt känslor för mig.
Jag kan ärligt säga att det har eskalerat med alkohol när vi har träffats. Jag sa till honom för ca 2 månader sedan att jag skulle dra ner på drickandet. Det kommer inte jag ihåg att jag sagt.
Enligt honom så böt jag bara ut öl mot vin . Hällde upp rödvin i stora petflaskor som jag tog med till honom. Dessutom kunde jag dricka lite vin på tåget när jag åkte till honom.
Tragiskt 😔

@Tussan65 Min man har beslutat sig för att lämna mig pga mitt alkoholintag. Först nu vaknar jag upp och förstår att jag inte kan fortsätta dricka. Det gör väldigt ont att jag förstört mitt förhållande pga att jag inte klarar av att dricka. Han beskriver att han känner sig misshandlad. Jag är helt förkrossad över att jag inte räddade vårt liv innan det var försent. Så nu är det nog! Jag känner att det ändå ska bli skönt att leva nykter från nu,oavsett om min man kommer tillbaka eller inte. Jag är så less på att vara trött och orkeslös
Jag hoppas du klarar dig fint och att din kärlek ska spira igen. Det är vad jag hoppas på för min egen del också.

@Viento oj vad jag känner med dig. Ingen lätt situation. Det skulle göra att jag började dricka igen . Vet inte om jag skulle orka med ett uppbrott.
Har ni någon kontakt?
Finns det känslor kvar från hans sida?
Ni kanske är gifta och har barn?
Vad säger han till dig?
Många frågor blev det. 😊
Hoppas att du tar dig igenom detta.
Kram. Lycka till 🌸