@Lora Idiot 🤬 Sannolikt har han baksmälla och ångest från helvetet när han vaknar upp ur ruset. Alkoholen kan verkligen ta fram det allra sämsta ut människor, få dem att gå över alla gränser. Vidrigt.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Tack för din input 🤗. Ja, det är nog så att han kanske enbart hade druckit för mycket, för länge. Tog ju både shot & öl när jag drack melondricka. Alltså helt alkoholfritt.

Det har varit några tuffa dygn. Det ligger en öl kvar från maken i kylen. Har tänkt tanken på hur det skulle vara att ta den? Allt här påminner så himla starkt om en väldigt destruktiv period i mitt liv. Det har tagit år att ta mig tillbaka. Sist hade jag en väska full med öl och drack vansinniga mängder. Tyckte inte då att det var så attans farligt men insåg samtidigt att det var överstyr. Drack alltid 2 snabba stora stark när jag gick ut och åt på kvällen.
De känner igen mig och igår ville de bjuda. Jag berättade att jag slutat dricka helt och avstod. De bara log. Hemskt egentligen...

Det blev ett friskt uppvaknande med den där mannen. Där fick man känna på baksidan. Nu är jag helt avständ igen. Avskyr allt drickande och oerhört tacksam att jag själv inte dricker. Lugnet, den inre balansen mitt i allt brus betyder allt egentligen. Det var nog meningen att detta skulle hända. Känns lite som sista biten på plåstret är borta. Att jag kan ha tilltro trotts min känsla sista dagarna. Det har hänt fler saker här nere. Men jag betar mig framåt och har så många fler verktyg idag att hantera mig själv och andra. Det inger en grundtrygghet att stötta mig emot. Kram

Tänk vilken tur att inte du också drack. Då kanske situationen hade varit ännu svårare att hantera. Jag vet inte heller om det räcker med bara alkohol för att bli sådär. Nu vet jag inte heller var du befinner dig, men han kanske fick lite andra förväntningar bara på grund av det faktum att du gick med honom på café. Obehagligt hur som helst och som du skriver blir man nog så förvånad att det blir svårt att hantera av den anledningen. Det är lätt att i efterhand tänka att man borde ha gjort si eller så annorlunda, men där och då är det svårt att förutse att det ska bli värre. Och återigen: så skönt att du inte drack, då hade det varit ännu svårare att hantera kanske. Hopppas att det inte påverkar dig för mycket nu.

@Lora Hej! Jag har stor förståelse för att du blev chockad av det som du berättar om att du var med om. Det jag tänker är att det handlar om något mer än alkohol och att händelsen på det sättet inte handlar om alkohol oavsett om han drack eller om du drack eller inte . Det han gjorde var ett övergrepp på dig. Du berättar att han stoppade handen innanför dina byxor helt utan ditt samtycke vilket är ett övergrepp . Jag tycker att det är viktigt att understryka det. Jag läser också in att att du delvis rannsakar dig själv , ”hur kunde jag läsa honom så fel ” men ansvaret och skulden ligger enbart hos honom och inte hos dig ❤️ Det är vanligt att lägga skulden hos sig själv i liknande händelser men vi kan inte bära ansvar för andra människors beteende och de allra flesta (eller alla !) människor skulle inte kunna räkna ut /se ett sådant gränslöst beteende på förhand !

Jag hoppas mina ord landar rätt , jag vet att detta är ett forum tydligt kopplat till alkohol men det jag utläser här är inte en direkt konsekvens av alkohol utan som sagt ett övergrepp som han begått. Det är ju långt ifrån alla med alkoholproblem (vilket jag inte vet något om han har eller inte och det är inte heller det avgörande tänker jag ) som begår olagliga handlingar och i synnerhet övergrepp mot andra människor .

Jag skriver det här med förhoppningen om att du inte ska lägga nån skuld på dig själv i det som hände dig 🩷 En sån händelse kan för övrigt vara något du behöver samtala med någon om , vanligt att det annars kan komma tillbaka i form av oro /rädsla , och som sagt att du lägger skulden på dig själv .

Kram 🩷

@Lora Jag tänker att det var ett starkt intigitetsintrång och håller med om det som @Delfinen80 skriver om ang övergrepp. Det ruckar till ordentligt inom en. När jag ser fulla människor idag, mår jag dåligt. Dels kan det komma tankar om, herregud var det så där jag betedde mig och en oerhörd lättnad över att att inte vara på det sättet längre. Kanske har händelsen också triggat skulden, skammen och avskyn, att det poppat upp och kopplas till när du själv drack. Att det ställt till det i hjärnan, som minns hur man löst situationer förr, man drack för att slippa känna. Det där minnet finns där i hjärnan, men idag har du hittat verktyg och alternativa lösningar för hur du ska handskas med situationer. Tänker också att du kanske hade en helt annan förväntan om att prata med honom som gick i total krasch, då det visade sig att han var påverkad och antastade dig, en helt annan person än den du hade en föreställning om.

Borsta av dig skiten och fortsätt på din inslagna väg. Händelsen är obehaglig och ruskar om ordentligt, men det handlar inte om dig. Det är inte din skit så släng iväg den där den hör hemma. Tänk vad skönt och härligt att vara nykter och vara den som styr sitt liv och även bestämmer vad livet ska bestå av och vad det ska innehålla.

Ha en fin dag!❤️

@Sisyfos @Delfinen80 @vår2022 Tack för fina ord.

@Delfinen80 Ja, de landade rätt. Jo, innerst inne klandrar jag mig själv. Så är det nog. Tror jag lite förväntar av mig själv att jag skulle rest mig på stuberten och sagt vad i H-vete håller du på med? Istället försökte jag markera lugnt i hopp om att han bara skulle sluta vilket gjorde att han bara fortsatte istället, värre och värre. Har aldrig haft annan mans hand innanför mina byxor förr om jag inte velat. Har varit med samma man sedan 20-års åldern och har aldrig varit otrogen så jag är väl inte direkt van.
Du har nog rätt i det. Vem skulle se den komma inne på ett ljust cafe? Så märkligt och fullständigt gränslöst. Så gör man ju inte ens med en partner. Pinsamt.
Skiten får ligga hos honom. Nu slänger jag den där ölen. Får köpa blommor istället. Nått med fina associationer. Kram

@vår2022
Jag tror på det gamla ordspråket " summan av laster är konstant", som innebär att om man vill bli av med en last, ett " beroende", så måste man ersätta det med ett annat. Så jag tror att 12 stegsprogrammet säkert är jättebra, då man blir peppad och får stöd i sitt mål att bli av med just det missbruket. Samtidigt tror jag man måste kombinera det med KBT, för att liksom koppla om hjärnan, och ersätta behovet av dopaminruset med något annat som ger samma dopaminpåslag. För en del blir det träning, en del kastar sig in i en hobby av nåt slag som ger liknande påslag och "må bra" känsla i kroppen. Om man inte har nåt att ersätta beroendet med, faller man gärna och oftast tillbaka i samma missbruk.

För mig är det lite en balansgång. Jag vill på något sätt ta mig vidare. Lära mig och sedan vända blad. Därför vill jag inte riktigt sätta en fotboja på mig själv som permanent missbrukare. Vill på något sätt ha förtroende för mig själv och lita på mig själv. Bli stark i det nyktra. Riktigt stabil.

Man inser att man närsomhelst kan tappa fotfästet. Oväntade saker händer som man inte är tränad för. Man säger väl att efter 5 år har man lika stor risk att missbruka som alla andra. Jag har hängt upp mig på den siffran. Den har jag haft som klart mål. Sedan var min tanke att nu har jag rätt att vila i att faran är över... Inre trygghet. Nu vet jag inte längre. Kanske ska man ha ett annat förhållningssätt? Vet bara inte vad?

Den där mannen. Alltså bara att fatta hur stor skillnad på kort tid från när vi sågs sist är talande. Man får passa sig tänker jag. Vad saker kan gå käpprätt utför bara av typ en skilsmässa om man inte bearbetat och lärt sig sunda angreppssätt. Det känns på något sätt väldigt viktigt att lära känna sig själv och hitta rätt verktyg. Han kanske inte är ett bra exempel för jag är väldigt osäker på varför han beter sig så. Det borde ligga massa bakom att man känner att man har den rätten att föra sig så oavsett full eller ej. Han borde bli livrädd och sluta dricka igen pronto.

@Lora På hjärnfonden står det så här ”Det är ännu oklart om hjärnan kan återhämta sig helt från en beroendesjukdom. Genom forskning vet man att chansen till ett drog/alkohol-fritt liv ökar om man kan hålla sig drogfri/nykter i 5-7 år. Flertalet, ca 80 procent, återfaller dock inom ett år”. Min tolkning är att efter 5-7 år så är risken mindre för att börja missbruka/återfalla igen.

Jag tänker att man genom att ”hjärntvätta” sig själv med positiva tankar om nykterheten och att rikta sitt fokus på det, så skapas nya hjärnbanor som inte triggas så lätt till att göra avsteg från sin nykterhet. Rikta fokus på sig själv och hur man vill må. Varje dag tränas hjärnan i nya tankebanor och att vara här på forumet så påminnas man om varför man valt ett nyktert liv. Dagligen kommer det in nya medlemmar som önskar ett bättre liv utan att alkoholen styr. Forumet vittnar också om hur lätt det är att återfalla om man inte håller sin plan, tappar fokus eller motivationen. Jag ser det som en träning att lära sig av erfarenheterna man stöter på tex om sug uppstår, att reflektera och försöka nå och förstå sig själv vad som då händer. Att fundera på hur man vill leva sitt liv och vad det ska innehålla och följa det. Då säkrar man upp så att alkoholdjävulen inte har något att säga till om. Det enda som kan väcka upp djävulen är att ta ett glas, men den chansen ska han aldrig få💪😁

@vår2022 Ja, just detta med jobbiga händelser i anslutning kring den kanske sämsta tiden i sitt liv. Att befinna sig i epicentrum och det haglar runt en är inte enkelt. Den där när man vill fly för det bara blir för mycket. På typ alla håll. Den är svår.

Kanske bra att gå tillbaka till hur man hanterade första perioden för att ta sig igenom de puckarna?
Inte utsätta sig för lockelse, träna, se till att ha noll hemma och påminna sig om hur det var. Tills allt lugnar sig igen. This too shall pass. Rom byggdes inte på en dag.

@Lora Det är nog bra att gå tillbaka och titta på hur du hanterade puckarna i början. Tänker också att nykterhetsprocessen består av flera parallella processer. Den ena där man skapar nya vanor kring sitt nyktra liv och i den andra processen börjar man skapa en kontakt med sig själv och sitt innersta. Det som kunde trigga till att dricka alkohol och fly. Undersöka vad som finns där innerst inne, lyssna på vad som sägs där innerst inne, vad det är som skaver. Jag tänker att för att få en stabilitet i nykterheten över tid så behöver man ta itu med det som finns där innerst inne. Att man nyfiket lyssnar på sig själv för det är bara sig själv man möter där. Man kan behöva försonas med sig själv, trösta sig själv och känna medkänsla med sig själv. Det är en lättnad och befrielse att möta den lilla jag i olika livsskeenden och åldrar. Så nykterhetsprocessen består av många processer som tillsammans utgör en helhet, ens liv. Jag har tagit hjälp av psykologer för att bättre förstå mig själv, få kontakt med mig själv och även för att få syn på hur jag tänker om mig själv. Det har varit en stor hjälp för att få självkännedom och försoning med mig själv, men även med andra.

Du har helt rätt, Rom byggdes inte på en dag💕

@Alelil Intressant ordspråk, summan av alla laster är kontant. Tycker dock vid en första anblick att det vilar något negativt över det. En last, associerar jag med att det vilar något tungt över mig. En last som verkligen vilade tungt över mig var mitt alkoholdrickande, mitt beroende. Den har jag fått ersätta med annat, men det jag ersatt det med känns inte som en tung last. Jag har ersatt det med bl.a. fysisk träning, positivt tänkande om hur jag vill ha mitt liv, leva det och vad det ska innehålla. Sköna saker, nya ”laster” men inte tunga eller med negativ klang😁. Sedan tror jag också att man behöver få kontakt med sig själv och förstå sig själv, sina behov och lära sig att hantera livets motgångar på ett annat sätt än ta till alkohol för att fly och döva, gärna med en psykolog. Jag har valt andra psykologiska metoder än KBT, men tänker att det är individuellt kring vilken metod som känns passande. Jag tänker att terapi kan vara bra för alla, både de med beroende och de som inte har det. Vi är så många som behöver få en bättre kontakt med oss själva. 12-stegs programmet har jag inte gått igenom, men tror absolut att det kan vara bra för många för att bli kvitt sitt beroende. Jag är så oerhört tacksam för att jag lyckades bli nykter och det finns inte på kartan att jag någonsin mer skulle byta ut mitt nuvarande härliga liv mot ett liv i alkohol och misär. Om en månad har jag varit nykter i 2 år😁

Nu har jag börjat landa och räta ut alla konstigheter. Att vara på plats där allt spårade innan jag bestämde mig för att korka igen har gett mig en större förståelse för varför saker spårade ur då.

Jag var oförmögen att sätta gränser, tog över andra människors projiceringar och lät dem bli mina, hade svårt att hantera för mycket press och var för målinriktad. Klarade inte stanna upp fast problem, efter problem smattrade efter mig. Jag släppte inte målbilden. Hela mitt mål var att fixa till allt för familjen så snabbt som möjligt. Oerhört högt ställda mål hade jag framför mig och den enda ventilen jag hade var alkohol. Jag var utlämnad och ensam med ett svårt projekt. Samtidigt fick jag en massa råd som jag försökte tillfredsställa. Det blev för mycket.

Nu har jag istället vägrat ta över andras projiceringar, satt gränser och meddelat att jag inte är intresserad av alla råd. Det är mitt projekt och jag kör det själv. Utan inblandning när jag känner att det är mest effektivt. Det blev minst sagt inte poppis men var tvunget. Nu är en etapp avklarad och här sitter jag med en nöjd son, äter mina favochips och dricker vatten med tända ljus.

Jag är stolt över mig själv. Jag har lyckats få "övergreppet" kastat tillbaka på den det hör hemma. Mannen är inte med i projektet alls långre. Tänker inte låta honom få något utrymme i mitt liv. Jag kör själv istället. Jag har i ett vredesutbrott från en annan person lyckats se vad som tillhör mig och inte, satt gränser och bättre lyckats fortsätta projektet utan att gå under och ta över dennes persons känslor. Kunnat behålla egen balans. Sedan har jag även kunnat balansera mitt vanliga jobb under denna press så jag inte bränner varje ända.

Hade detta varit för ett antal år sedan hade jag försökt tillmötesgå alla, druckit för att lugna känslor och varit fullständigt utmattad. Nu ser jag det snarare som en del av livet att hantera problem. Inte trissa upp det för mycket, våga gå åt sidan och ta helt nytt grepp med mitt eget mående mer i fokus när det hopar sig. Step by step. Jag är även ute på stan och låser inte längre sovrumsdörren. Känner mig trygg igen.

@Lora Vad bra att du lyckats få rätsida på det som tyngt dig och kastat tillbaka ”övergreppet” där det hör hemma. Sådant som lett dig till att ta till flaskan tidigare. Alkoholen i flaskan gör bara livet ännu mer komplicerat och man tappar helt bort sig själv i alkoholmarinaden. Att istället ta tag i problem som hopat sig med klart och nyktert sinne leder livet framåt och stärker den egna självkänslan och ger kraft till att lösa det. Hur man ska gå tillväga, vilka man vill ha med på resan och hur man ska förhålla sig till dem. Man får tilltro till den egna förmågan och det är en häftig känsla när det även blir verkstad av det😁

@vår2022 Verkligen! Underbart, nu blir det båttur i vackert väder. En semestervecka vankas. Den första & enda i år så nu blir det all in 🤗

Båtturen idag var häftig. In i grottor där marginalen var knapp. Den som styrde hade koll. Stenkoll. Det var ju en del vågor att parera. Man fick kliva i en liten följebåt när man skulle in i dessa grottor. Så man delades in i olika grupper. De som väntade på sin tur kunde bada från stora båten.

Denna tur var grymt avslappnande. Svårt att vara stressad på en sådan tur. Vad gör då folk i väntan på att traska i lilla båten? Jo, de dricker öl. Helt galet. Varför? Inte vill man väl bli avtrubbad, inte behövs mer än naturen för att slappna av. Satt och studerade detta fenomen och kände, jösses vad glad jag är att jag sett igenom detta. Jag går i land nykter som vinnare. Har kunnat ta in så mycket mer och har mer energi när jag kliver av båten än när jag gick på. Övriga i sällskapet var det tvärt om för.

Vad är det som får alla att automatiskt förknippa semester med alkoholintag? Detta så man korkar upp redan innan 11.00 på dagen.
Människan är rätt lättlurad ändå. Ingen ifrågasätter. Alla bara tutar på som det mest normala bara sådär.

Beställde en alkoholfri Mojito. De är rackarns goda. Ginger ale, mynta, sockerlag, lime & is. Vet inte vad det var men när den kom fick jag en känsla att detta är inte vad jag beställt. Sippade lite och kände tequilasmak. Alltså jag har tidigare varit ett stort fan av tequila. Nu smakade det vidrigt. Så märkligt hur smaken förändras. Borde ju betyda att det mesta i alkoholväg smakar illa och vi bara får "lära oss" tycka om det. Det var inte svårt att skicka tillbaka det glaset.