Jag har varit här på forumet tidigare. Ville då lära mig dricka måttligt men jag har kommit till slutsatsen att jag vill inte dricka alls för jag kan inte kontrollera alkoholen. Jag sätter upp mål och hur mycket jag ska dricka men lyckas för det mesta dupera mig själv. Efter en vit period så ökar intaget successivt tills jag nu senast dricker i princip varje dag och upp till en flaska rött.

Jag börjar bli orolig för min hälsa och om jag någonsin ska våga leva det där livet jag faktiskt önskar. Jag känner mig väldigt klar med att dricka vin ensam framför Netflix på kvällarna.

Mitt aktiva beroende började med att jag märkte att det blev svårare och svårare att sluta dricka på vardagskvällarna när jobbet väl satt igång. Det var en process på flera år som till slut landade i att min enda njutning var vinet som jag skulle dricka till matlagningen. Det blev sällan bara 1 glas.

Det är egentligen många faktorer som gjort att jag fastnade för vinet. Först var det mysfaktor och en social aktivitet. Senare blev det en självmedicinering som jag nu fortsatt med efter snart 2 års befrielse från det självmedicinerade för. Efter operationen för ca 2 år sen har mycket hänt i mitt liv. Framför allt inombords där jag börjar landa i vem jag är och i den bilden finns inget utrymme för alkohol.

Tack för alla delningar här på forumet 🙏 Det hjälper mig mycket att läsa om era erfarenheter. Jag har AA i bakfickan om det skulle kännas att jag behöver något mer. Men jag är inte helt bekväm med att sätta etiketter på mig själv och inom AA så är budskapet att man ska landa i och erkänna för sig själv och andra att man är alkoholist. Jag ser mina problem med alkoholen utan att sätta en etikett på mig.
Men jag är också tacksam för att ha haft alkoholen som en hjälp och lindring under dessa år. Utan den hade jag kanske inte levt idag. Och leva vill jag, fullt ut från hjärtat ❤️ och lusten till livet.

@TessaMa Tröttheten kan sitta i en stund, det tog sin tid för mig innan jag sov bra på nätterna. Hade även huvudvärk av och till en längre tid, utrensning och avgiftning som pågick. Men, tänkte ändå positivt om det😁, att det som pågick var bra, avgiftningen och att jag var i alla fall inte bakis, även om det ibland kändes så de första sekunderna när jag vaknade. Jag tänkte att om några månader så är det över och jag kunde ändå känna många positiva effekter som att ångesten och oron som alkoholen skapade var borta. Så ge det tid, vila och återhämta dig för det kommer att vända❤️

@FriNu Läste din tråd och alla fina svar du fått. Jag tror att det handlar om ett förändrat tankesätt. Det finns ett uttryck som heter "att vara nykter med vita knogar". Det uppfattar jag som att vara nykter på samma sätt som man levt med alkoholen och det är en kamp. För min del så tror jag att det handlar om att jag gett upp. Jag kan inte kontrollera alkoholen och var alkoholen leder mig är inte ett ställe där jag vill hamna.

Jag är också oerhört medveten om mina tankar som jag ser som mitt ego. Egot vill mig inte alltid väl kan jag säga 😁 Men egot har också hjälp mig att överleva. Men nu är mitt egot på väg att pensioneras 😁 Så jag arbetar mycket med meditation för att lugna ner mina tankar eller snarare inte följa mina tankar (då jag numera vet att mina tankar är inte alltid är sanna) utan bara låta dem vara som de är.

Meditationen började jag med för över ett år sen och mycket har hänt inom mig under denna tid och nu var jag där att jag inte längre kan se att alkoholen har en plats i mitt liv. Det är inte den person jag vill vara. Jag vet inte om detta låter flummigt för dig eller hjälper dig? Men jag är säker på att du kommer att hitta din väg till nykterheten. Denna period som du haft kanske behövdes för att du skulle lära känna dig själv lite mer.
Stor kram till dig ❤️

@Himmelellerhelvette Ja, alternativet är inte ett alternativ längre för mig. Jag har tålamod och jag har tillit (i alla fall just nu) och det räcker. Det betyder mycket för mig att få spegla mig i din och andras resor här på forumet, tack!

Jag önskar dig en fantastisk helg ❤️ Kom på mig själv att jag inte ens funderat på att det är helg som brukade vara mitt största frikort till att få dricka mitt rödvin 😁 Inte denna helg i alla fall. Dricker min citronlemonad som smakar så gott i värmen.

@vår2022 Tack ❤️ Jag har all tid i världen känns det som. Vi har lite utmaningar här hemma min man och jag. I morse sa jag till honom att vi måste hålla det i medvetandet att jag nyligen har gjort en stor förändring och att det kommer att ta tid. Detta är så nytt för mig att tänka på detta sätt kring att sluta med alkoholen.

Jag vill också berätta för alla mina nära. Har berättat för min man och son som är 14 år. Men har en son i Sverige som är vuxen och jag tänker berätta även för honom och hans fru samt mina närmaste vänner. Det är som att skammen kring att jag haft detta problem sakta börjar skalas av mig. Tänk, inte bara att man dricker alkohol utan släng in massa skam och skuld i det också så är det en pärs att ta sig loss.

Ha en fin helg 😊❤️

Kom på, jag gjorde vecka 2 i programmet här i början på veckan. Mitt första mål är att vara nykter till den 1 oktober och på fredagar ska jag unna mig att köpa något till mig själv. Så idag ska jag åka till byn och jag ska köpa en klänning till mig själv som belöning att jag varit nykter i 13 dagar. Jag ser fram emot det :) Kram till alla oss som väljer en snällare väg i livet! ❤️

@TessaMa Du låter väldigt klok i ditt sätt att tänka om och hantera nykterhetsprocessen och förändring tar tid, och ska få ta den tid som behövs. Bra att prata med din man om det, härhemma pratar jag också ofta med min man om min nykterhetsprocess och han har fått lära sig massor😂. Du skriver att du ska berätta för nära och närmaste vänner och det tycker jag är så starkt. Man är sann mot sig själv och även mot andra, det stärker självkänslan och modet att stå upp för sig själv. Det tar även udden av skammen och skulden som du skriver är en pärs att ta sig loss från. Det är också något som jag upplever så härligt med att vara nykter, att få vara sann och ärlig, allt blir så mycket lättare då, man behöver inte gå runt och dölja. Skammen och skulden tillhör alkoholångesten och den självdestruktiva världen. Man blir verkligen fri som nykter, i både kropp, själ och ande.

Ha en fin helg😁❤️

@vår2022 Tack 🙏 Nu har jag berättat och du har så rätt. Skammen/skulden finns inte där utan endast en stolthet över att jag nu väljer detta steg. För mig, för att jag är värdefull och för att jag känner så mycket kärlek till mig själv (numera) ❤️

Alkohol suget är som en mycket svag vårbris som så snabbt sveper förbi. Så snart tanken är där så är den snabbt borta igen. Trots helg och allt 😂

Dag 15 idag - framåt / uppåt 👆😁

Det som jag tror har gjort skillnaden för mig denna gång, för denna gång känns annorlunda, är att jag accepterar mina känslor. Jag låter de finnas oavsett vad det är tills de försvinner bort. Inte genom att jag gör något annat för att fly utan för att jag noterar den. Är det en stark känsla kan jag bara sitta en stund och känna den. Det är inte farligt längre för mig. Tänk att det skulle ta tills jag är 51 år att förstå detta.

Jag hoppas helgen varit fin 🌷❤️

@vår2022 Tack 🙏 Det blev ingen shopping denna gång. Vi har närmare 40 grader här så håller oss hemma men så snart det lugnat ner sig så ska jag ut och handla min klänning.

Jag hoppas helgen varit fin 🤗🌷

@FriNu Ja jag vet! Jag har insett att just där kan jag inte släppa garden för det stannar aldrig vid lite. Kanske första gången, andra och tredje men sen är jag i träsket igen.

Försökte köra måttfullt men det funkar inte, kanske är det samma för dig?

Kram 🦋

2:a helgen utan alkohol och denna helg har gått så lätt. 🙏 Har valt att berätta för barn, en vän och min moster. Min moster hade jag inte tänkt att berätta för men det bara kom i samtal med henne. Hon mötte mig med stöttning osv. Men alkohol har varit en stor grej i vår släkt. Min mamma missbrukade det bland annat. Min morbror. Det finns så mycket missbruk av olika saker i släkten. Min moster har alltid varit den som är den duktiga och står där med pekpinnen. Mådde inte bra efter samtalet med henne.

I övrigt så är jag bara stolt över att vara nykter nu och har mått väldigt bra 😁

@TessaMa Bra att du berättat. Det kommer att stötta dig. Också jobbigt med hemligheter. Först måste man dölja och kanske ljuga om missbruket. Sen när man slutar ska man dölja att man INTE dricker alkohol. I längden mycket bättre att göra som du gjort. Lycka till!❤️😀💪🏻

@TessaMa Härligt att du berättat💪. Ja, sårbarheten för att beroende är mycket större om det finns genetiskt. Vad var det som gjorde att du inte mådde så bra efter att du pratat med din moster? Du behöver bara berätta om du vill😁.

Ha en fin måndag!🌞❤️

@FriNu Tidigare har jag känt mig frustrerad över det. Ska inte jag få dricka mitt vin 😂 Nu känns det mer som en befrielse.

Kanske kan du hitta de bra sakerna med att inte dricka och fokusera på dem så mycket du kan?

@vår2022 Tack, det känns bra 👍 Min moster var en viktig person för mig när jag växte upp. Men det finns så mycket förnekelse och medberoende som jag fångar upp. Vi pratar inte så ofta med varandra men ibland. Hon var en av dem som gjorde att jag överlevde som barn så jag känner tacksamhet över att hon fanns då ❤️