Jag har nu uppnått 2 veckors nykterhet! Jag skriver det här mest för att hylla mig själv men tänker också passa på att reflektera över dessa två veckor. Jag tänker att kanske någon annan nybörjare kan ha nytta av mina tankar.

Så 😊 Många säger att de tre första dagarna i nykterheteten är de värsta och sedan vänder det långsamt till det bättre. Så kan det absolut vara och säkert om man druckit dagligen kan det vara så.
Jag har ju inte druckit dagligen, det har mera varit 2 - 4 gånger per vecka. Så för mig passerade de tre första dagarna ganska obemärkt.
Egentligen har de här två veckorna passerat på ett ganska obemärkt sätt då jag varit hög på motivation (läs dopamin) men å andra sidan har jag mer eller mindre konstant tänkt på öl och vin också. Små minisug har jag känt av från och till, men inga paniksug som när det tjuter i öronen och hela kroppen leds av autopiloten raka vägen in till Systemet.

Det har kommit till mig små stunder av sällsam, genuin lycka. Små glimtar av vad det som är vardagslycka. Som igår kväll: jag låg i sängen och läste och min man kollade på film. Ingen var full, det var lugnt och tyst och ute skymde det då vi långsamt börjar gå mot hösten.
Inte mycket att hurra om men jag kände en genuin lycka och tacksamhet över att jag får vara en del av detta. Och att det här är mitt liv.

Sedan har jag också blivit lugnare till sinnes 😊 Idag morse när jag steg upp märkte jag att mina nikotintuggummin var slut, alltså helt slut. Först blev jag förvånad då det säkert aldrig har hänt förut, utom vid några panikartade gånger då jag verkligen har varit nära att krypa ur mitt eget skinn 😉
Nu blev jag mest förvånad över min brist på brist på reaktion. Panikreaktionen uteblev helt, i stället ryckte jag bara på axlarna för mig själv och tänkte att det där hinner jag nog senare idag köpa. Tänk att jag har blivit så där rofylld 😊 Sinnesro…

@Cloette Det låter så fint. Särskilt de där normala lyckokickarna. För mig tog det längre tid, men så härligt att känna utan drog.
Jag tror du är alldeles på rätt väg. Och skulle du känna ett starkare sug, tänk på att det går över. Gör något annat en stund, bara 50 sit ups kan hjälpa:)
Och spela ” hela filmen” ; från ett första glas till ångesten dagen efter. Det brukar hjälpa.
Allt är så mycket bättre utan beroende.. med tiden blir suget allt mindre och lättare…
Grattis igen till dina dagar.❤️🙏🏻

@Amanda L Det där med sit ups mot suget, det tror jag kan hjälpa. Och gör man 50 sit ups så tröttar man ju ut sig ganska rejält, vilket också skapar endorfiner. Bra tips, tack :)
Tyvärr funkar inte spela hela filmen för mig :( Rent intellektuellt förstår jag och kan ta till mig det, men det räcker inte till...
Sit upsen ska absolut prövas på när Storsuget dyker på. Tror det kommer att ske någon gång under vecka 4.

Under de senaste dagarna har jag varit ganska låg till sinnes… Inte så att jag har tappat motivation men känns att jag från och till är ganska låg nu. Dag 18 idag.

I fredags drack min man sina öl och jag blev genast ledsen, låg och småirriterad. Inte så att jag var sugen på hans öl men kanske mer så där att varför får han dricka men inte jag. Och ändå var jag inte sugen på att dricka. Jag löste det genom att gå och lägga mig relativt tidigt.

Jag tror att det var frågan om förklädd abstinens. Nästa morgon kände jag mig bakis utan att vara bakis.

Sedan har resten av dagarna gått upp och ner och jag har varit ganska känslomässigt engagerad i än det ena, än det andra, varvat med att vara på bättre humör.
Kort sagt så känner jag mig mera känslomässigt instabil just nu.

@Cloette Det kommer alltid dippar, men för varje gång blir du starkare. Jag har också haft några och då har jag haft svårt att komma på hur de ska göra när det inte finns alkohol att hälla över….oftast och bäst har nog ändå varit aktivitet, cykeltur, gym, städa skafferiet eller lyssna på ljudbok. För ibland vet jag inte riktigt orsaken. Livet?
Sen får man ju inte glömma att livet alltid går upp och ner, även som nykter. Men du får lättare att tackla det utan att vakna bakis och med ångest. Kramar och hoppas du hittar dina knep. Och livet blir ändå så mkt bättre utan A..❤️❤️❤️

@Cloette håller med Amanda L. Man kan känna sig vilsen och låg, allmänt irriterad. Om det finns någon orsak som man brukade dricka som lösning på, kan man försöka ta itu med den. En relation som skaver, något annat i tillvaron. Annars får man försöka förströ sig. Bra att plugga fakta om alkoholism. Ökar motivationen. Gå på ett möte. Det blir garanterat bättre småningom när lite tid får gå. Önskar lycka till! 🐳🐝

@Amanda L Jo, jag tror att det är Livet i många fall som jag behöver lära mig att handskas med. Och det där med att slippa ångesten, det gör att det är så värt att vara nykter. Jag har faktiskt inte haft ångest alls sedan jag slutade med alkoholen :D

Yeyy!! 21 dagar nykter i dag. 3 veckor! Det känns jättefestligt på fredagar numera då jag alltid fyller en vecka till. Jag skämtar inte då jag säger att det är större och mera värt för mig att fylla nyktra veckor än att fylla år. Det känns mycket större.

Veckan som varit har känslomässigt varit ganska upp och ner. Det har kommit ifatt mig nu att alkoholfilten inte finns längre att dra över mig när allt känns tungt. Det är tungt och ovant att deala med allt utan att få krypa ner under alkoholfilten, men det går.

En surdeg som nu har blivit tyngre att hantera är min gamla mamma. Hon är närmare 90 år och bor ensam. Klarar sig på egen hand men behöver hjälp med en del. Min bror och jag hjälper till. Hennes minne börjar svika allt mera och därmed förändras också humöret. Jag märker att jag har svårt att handskas med hennes förändrade jag, jag tar åt mig mycket mera nu när jag inte har alkoholen att döva mig med efteråt. Men det går. Jag försöker att inte involvera mig i negativa spiraler.

Bra saker är att jag sover mycket bättre nu och sömnen är av bättre kvalitet. Motgångar överlag är jag också bättre på att handskas med, jag kan känna en liten förbättring där. Känns som att min kapacitet ökar och att jag kan skilja på vad som är viktigt och vad som inte är det.

Med det sagt, i morgon går jag in i vecka 4 😊

Heja dig! Mina föräldrar har också åldrats under min nyktra resa (min pappa gick även bort men det var under pandemin och han var försvagad av allt möjligt)
Jag är väldigt hjälpt av att inte dränera energin med alkohol, jag orkar mer och jag känner också när jag INTE orkar. Och det är okej. Jag kan sätta gränser och jag kan överträda gränserna när nöden kräver det. Men jag känner mina gränser! Stor fördel.
Grattis grattis till 3 veckor!

@Cloette Stort grattis till 21 dagar, 3 veckor!🥳 Fasiken vad bra jobbat! Sköt att du sover bättre. Håller med, det är en andra födelsedag att fira och mer värd. Ett nytt slags liv som påbörjats i det gamla😁. Det är tufft när ens föräldrar blir äldre om de inte klarar sig själva eller förändras i humöret. Det man får försöka tänka på är att det är ålderdomen som pratar, men svårt ändå förstås. Ju längre tid du är nykter så kommer du att kunna hantera motgångar allt bättre, något du redan känner av och man blir mer chill också. Jag och min man håller på att bygga nytt staket, målar och donar. Vi är bra på att samarbeta, men ibland kan jag bli irriterad på honom, jag är mer noggrann. Fräser lite, men det går lika snabbt över nu för tiden. Fastnar inte i det längre och kan se att även jag felar😂. Mina worst case scenarion och oro för det, är i stort sett borta. Tänker mer att det löser sig på något sätt, mer likt min man där nu.

Ha en fin fredag och med raska steg in i vecka 4!❤️

@Se klart Tack för gratulationerna :) Det där med egna gränser för vad man orkar är så viktigt! Och man förhåller sig till saker annorlunda som nykter. För bara 1 månad sedan när jag satt hemma hos mamma och hon började fastna i något negativt tänkte jag alltid: detta orkar jag, jag får snart åka hem och då får jag ta ett par glas vin och slappna av och ha det skönt.

Så här efteråt kan jag tänka mig att jag har suttit där och skruvat på mig och betett mig allmänt nervöst. Men inte nu, jag tänkte bara det här är inget jag kan göra något åt och så bara accepterade jag att det var så. Det är så tillfredsställande när man kan ta det så. Men jag behöver öva mig för hennes ups and downs påverkar mig nog.

@vår2022 Kul med staketbygge :) Jag kan också lite skönja att kommunikationen mellan mig och min man har gått mot det bättre. Lite svårt att säga på vilket vis, men vi är liksom båda två lite lugnare och brusar inte upp så lätt. Och gör vi det ändå så släpper vi det snabbare nu...

Och det är också lite så att om saker och ting inte går exakt så som jag hade tänkt, så jag har börjat tänka att det spelar inte så stor roll. Jag tror och hoppas att jag redan har blivit lite mera chill. Hoppas på ännu mera sådant framöver :D