4 veckor nykter imorgon, jag ber att få gratulera mig själv :D Snart 1 månad och DET är stort!

Under veckan som gått har jag pendlat i humöret ganska mycket upp och ner. Det har varit ganska intensivt med mycket folk runt om mig, fram och tillbaka. Det har inte varit främmande människor utan barnen med sina respektive som nu också har semester och de har varit mycket hemma hos oss. Några har också bott här och det kräver ju en helt annan logistik än den jag är van vid till daglig dags.

Under veckan har jag märkt av förklädda sug. Det är sug som man inte känner igen som sug utan mera som en obehaglig känsla som biter sig fast och som man inte förmår att bara vifta bort. Oftast är känslan i spektrumet negativ också. Stress är en vanlig sådan känsla och det ÄR stressigt med all mat och så när alla kommer på besök och det sker i etapper. Men samtidigt så ÄLSKAR jag det, barnen och deras respektive är de bästa människorna jag vet.

Under tidigare somrar i samma läge har jag passat på att dricka lite under hela eftermiddagen och kvällen för att lugna ner nerverna :D Jag ville bli lite luddig för att klara av hela rumban. Så nu har jag fått öva på att klara av värdinnerollen nykter och jag gjorde det bra, men som sagt förklädda sug knackade nog på.

Jag tror att det är viktigt att man lär sig att identifiera förklädda sug. Om man gör det så hinner man reagera på sin stress och till exempel gå undan en stund och djupandas. För missar man att identifiera det här initiala skedet så kommer suget snart att kasta av sig sin förklädnad, och nu är det ingen tvekan längre om att man har ett sug, som i värsta fall beroende på hur stor stressen är, kan utveckla sig till ett vrålsug. Jag är tacksam över att jag har sluppit sådant.

Sömnen fortsätter att vara bra, det är min hittills största vinst sedan jag blivit nykter. Så ja, snart har första månaden gått som nykter 😊

@Cloette Ett stort Jättegrattis till gig. Så bra jobbat och jusses vad tiden går fort! Ja, de där förklädda sugen har jag också stött på, plötsligt mår man dåligt utan att begripa varför. Men det går ju att genomskåda som tur är. Grattis iaf❤️❤️❤️

@Cloette Grattis till 4 veckor!🥳 det är stort! Känner igen mig i hur jag betedde mig med att dricka under dagen för att orka med. Det är verkligen viktigt att lära sig identifiera förklädda sug i tid, vad som kan trigga igång det som tex stress. Jag minns att jag i början inte var beredd några gånger och då blev jag riktigt irriterad och kände ilska inombords. Det var under julstressen, när allt skulle städas innan jul och barn skulle sova över. Nu är jag bättre på att dra mig undan en stund om jag behöver. Man blir allt mer chill också ju längre tid man är nykter😁

Härligt att du har god sömn. Ha det så gott!❤️

@Cloette Grattis till 4 nyktra veckor! Och grattis till att du lärt dig känna igen stressuget. Ett annat farligt sug är känslan av fest och fira. Hur gör man det nykter? Jo, det går alldeles utmärkt.

Kram 🐘

@vår2022 Tack :) Ja julen är en riktig värsting och jag funderar på den redan nu. Förra julen var jag nykter fram till klockan 20.30, då gick det inte längre. Säkert alla spänningar som släppte då, och då skulle jag belöna mig och slappna av ;)

@Andrahalvlek Tack :) Det där med att dricka på fest och fira är något som jag ännu inte behövt deala med men som jag nog funderat på. För det är något som jag tidigare absolut druckit på. Lite så där att man vill förhöja stämningen och sedan bli lite luddig så det där obekväma som lätt uppstår i en större folksamling inte ska kännas av. Komma i feststämning helt enkelt. Not.

@Geggan Tack :) Ja det går bra :) Inga egentliga sug har uppstått men i stället är jag ganska omtumlad över hur jag ska handskas med alla känslolägen som bara poppar upp. Det hade jag inte riktigt räknat med. Jag trodde det var sugen man skulle bli tvungen att kämpa mot ;)

@Cloette Nykterhetsprocessen är en process på många livsområden. När man är nykter har man lättare tillgång till sina känslor som kan poppa upp. Ofta har vi istället druckit för att trycka undan känslor. Det är ganska spännande om nyfiket utforskar sina känslor, det är bara sig själv man möter😁.

Ha en fin lördag!❤️

I morgon har jag varit nykter i 1 månad! Helt oplanerat skedde det, att jag skulle bli nykter här och nu. Efter en kväll med en dunderfylla tänkte jag att NU startar jag upp en egen tråd på Alkoholhjälpen och på den vägen är det. Jag gör också Alkoholprogrammet. Så hett tips till er som ännu bara läser här, take action och börja skriva och gå med i Alkoholprogrammet, det är när man börjar göra något som det börjar röra på sig. Men visst, helt som en blixt från klar himmel var det ju inte, jag har nog haft en önskan och också gjort försök till att bli nykter tidigare under de tre sista åren utan att lyckas ända fram. Den här gången tror jag att jag kommer att lyckas, jag jobbar hårt för det och Alkoholprogrammet ÄR bra. Aldrig ge upp.

Under månaden som gått har jag inte haft några riktiga sug efter alkohol vilket förvånar mig. Det jobbigaste har varit att handskas med olika känslolägen, b.la. har jag varit semestervärdinna för våra vuxna barn som till och från har bott och besökt oss nu under semestern. Ganska överväldigande jobb som nynykter, men där kom ni kära forumvänner till min hjälp med råd om avslappning och att zooma ut och att allt inte behöver vara så perfekt. Tack :D

Jag kan också känna att jag blir lite ilsken på min man, speciellt när han dricker öl. Inte så att jag vill ha hans öl men jag blir ändå störd och jag vet egentligen inte varför. Det har inte varit tal om att han ska sluta dricka och så har han ju semester och allt. En riktig argbigga kan jag bli och jag gillar inte riktigt den sidan hos mig. Och inte nog med det, jag tycker också att han bara babblar på och tar för stor plats när familjen är på besök. Så tycker jag fast han då är nykter och jag kan tycka att jag överreagerar lite där och är inte riktigt i balans med mina känslor.

Så på insidan det har skett förändringar under den här månaden. Inte kanske så mycket till det bättre men det kanske kommer :D

En bra sak är åtminstone att äntligen upplever jag att jag fått bättre energi på kvällarna. I åratal, kanske årtionden, har min energi blåst ut klockan 15 på eftermiddagen. Jag tror det också är därför jag druckit, både för att få energi att orka med resten av dagen och för att slappna av. Det har blivit många timmar av soffdrickande sammanlagt under åren 😉

Det sägs ju att första månaden är den jobbigaste månaden och nu är den ju över. Så nu går jag vidare över till månad 2 😊

@Cloette
Den där stingsligheten känner jag igen. Det är nog många som har.
Kan vara en del av processen, känslor som vi dövat tidigare eller en slags abstinens. För mig har det tänt till ordentligt några gånger, men numera är jag mer chill.
Grattis till en månad och lycka till med nummer två!❤️🙏🏻🙏🏻

@Cloette Härligt att få vakna imorgon till en månad nykter🥳. Ja, känslolägen är en del man får handskas med mer i början som nykter och obedövad av alkohol. Vissa saker orkade jag inte bry mig om eller ignorerade dem när jag drack. Nu registrerar jag mer som nykter och som kan ge irritation. Men samtidigt har jag blivit mycket mer chill och shit happens. Det är det som jag funderar på, vad är det som är viktigt för mig och inte. Vad är viktigt för min man och inte. Var kan vi mötas, var kan den andre få sina behov tillgodosedda om det är viktigt. Mer mentalisering, som jag såg att du läste om i min tråd. Det är en spännande processer som vi är med om😁

Ha det gott!❤️