Ja till livet

Jag har önskat och hoppats så himla länge att kunna dricka måttligt.
Någon här påminde mig att jag hängt på forumet i 5 år, det kan nog stämma - men jag har haft ett riskbruk sedan första ölen när jag var 15. Jag har hoppat mellan "alkoholfri" och "dricka måttligt" som en osalig ande, pendlat mellan starkt hopp och djupaste tvivel.
Jag älskar att festa, älskar att njuta av livets goda, och fastnar gång på gång i lögnen att alkohol är ett av de bästa sätten att leva livet. Inget är mer falskt och jag är så grundlurad.
Jag vill inte ta hjälp av vården, jag vill klara detta med hjälp från alla kloka på denna siten och med min familj. Kanske går det. Det måste gå.
Så många gånger har jag varit nykter på fester och middagar, och det har gått så bra. Nog ska jag kunna hålla det framöver. Måste bara hitta ett sätt att ignorera den lilla rösten som tar så stor plats, och som i omgångar viskar "idag kan du unna dig". Klart jag kan unna mig, men det får i så fall vara en färskpressad jos, en kall läsk, en morgon utan ångest, en nykter kväll med barnen. Jag kan unna mig allt jag vill, förutom alkohol.
Jag vill leva livet.
Jag SKA leva livet.
Snälla låt det gå vägen denna gången.

Profile picture for user sossos

Du kommer fixa det! Det märks genom dina ord att du är väldigt stark och vad du vill uppnå utan alkoholen.
Jag känner som du att jag vill leva livet men denna gång utan alkoholen som tar så mycket ifrån en

Profile picture for user Surkärring

@sossos tack för ditt inlägg och fina pepp.
Just idag känner jag mig stark och beslutsam, det brukar vara så och kan sitta i upp till 2, nästan 3 månader. Sen faller jag tillbaka, i någon slags "äh vaffan" sinnesstämning, dricker måttfullt vid 1, 2 eller 5 tillfällen och sen blir jag skitfull gången efter. Det är ju inte hållbart någonstans.
Jag måste hitta en väg att ta mig bort från äh vaffan... måste måste måste.
Låt oss stötra varandra och glädjas åt våra framgångar i ett alkoholfritt liv fullt av andra njutningar.

Profile picture for user Amanda L

@Surkärring Då har duförstås gått igenom Alkoholprogrammet?
Är nog bra med någon slags ledstång. Såg stt du inte vill ta hjälp av vården. Men har du försökt så många ggr kanske det vire det bästa ändå?

Profile picture for user Vilsenpappa

@Surkärring Ge dig själv en klapp på axeln, det var i alla fall så för mig att när man väl skriver att man har problem, då blir det på riktigt på ngt sätt och jag såg det som en utmaning, och ett nytt sätt att leva. Klart att det uppstår situationer där man känner "mmmmm en öl hade suttit fint nu, barnen är jobbiga så jag tar en öl, frugan sätter press på mig så ett glas ren gin hade varit vad jag behöver........." osv. Men just handlingen av vad dessa tankar gör är det viktiga för mig. "nu är det jobbigt, jag läser en bok för frugan" eller "Fan barnen är jobbiga, jag kanske ska leka med dem eller spela tv spel med dem eller vad som nu faller in i tankarna" Alla måste vi hitta våra "vad gör jag istället för att ta till flaskan, som är så enkelt" men att vakna dagen efter och känna sig stolt över ytterligare en nykter dag gör jättemycket för mig.

En i en annan tråd sa att besluta sig för att sluta dricka är som en skilsmässa och det ligger så sjukt mycket i det, det är supersvårt i början att inte kunna vara med sin "partner" men med tiden så märker man förhoppningsvis av att det blir lättare för varje dag som går.

Jag tror på dig och att du kommer klara av detta. Nu kan du börja "unna dig" livet istället för ett gift som gör att man får ångest, depression och så vidare(klart så fungerar alkoholen olika på alla, säger bara hur jag känner det efter jag druckit)

Kämpa på, och det ska bli roligt att följa dig och dina framsteg :D

@Vilsenpappa tack för pepp!!
Ja det går ju bra att vars utan ett tag, det har jag sällan problem med, men sen får jag ett ryck och dricker.
Får väl ta mig samman, någon gång får det vara nog, nog. Men det har jag ju tänkt förut så jag måste hitta ett knep att inte falla in i gamla vanor
Än så länge är allt hunky dory, men det har ju bara gått 4 dagar sen sista fyllan så... vänta tills jag har varit nykter 60 dagar, det är då min stora utmaning kommer

@Surkärring det är ju det med att vara stark och även om man tror att "det gör nog inget med bara en öl" är det just det som det är. Det är helt galet vad en dryck kan göra mot ens huvud och hjärna. Usch vill inte ens tänka på hur mycket bra saker man supit bort i livet

@Amanda L jadå jag har gått igenom det mesta tror jag, utom just den offentliga vården. Har rätt bra koll, jobbar själv inom vården så det är delvis därför jag inte vill in i den snurran.
Har dessutom en (påhittad?) bild av mig själv, att nina problem är annorlunda, lite von oben sådär, jag är ju bara full ibland och ofta går det bra så mina problem är ju inte så allvarliga.. du fattar va? Jag förstår ju varför jag misslyckas, jag har inte tagit mina egna issues på allvar, hela tiden duckat och tänkt "en liten gång här, en liten bakfylla där..." ofta har mina vänner sagt detsamma: jag ska inte göra så stor grej av det, jag var ju inte så full, bara lite glad, lite snackig, lite sprallig...
Men vännerna är inte där när jag på morgonen ska förklara för barnen varför jag mår dåligt.
Så nu blir det nya tag, jag pallar inte pendla mer.
Känner eufori att jag äntligen bestämt mig, men jag har ju äntligen bestämt mig tusrn gånger förr.. måste hitta ett sätt att göra det annorlunda denna gången.
Vet inte hur, vet vara att det måste ta slut. Jag får inte hur många chanser som helst, så.. det gäller att göra rätt nu.
Känner mig mer motiverad än någonsin, första utmaningen är de 3 vita månaderna. Jag tar en dag i taget.
En dag i taget..
🙏

Profile picture for user Andrahalvlek

@Surkärring Det du behöver är att nöta nyktra fakta. Nöta, nöta, nöta. Till slut påverkas även ens undermedvetna - och det är där vanor och ryggmärgsreflexer bor. Så länge du bara med ditt medvetna jag väljer bort alkoholen, medan ditt undermedvetna vill fortsätta dricka, så får du en dissonans som gör den nyktra resan väldigt skakig. Läs/lyssna på böcker, poddar, Youtube-klipp. Hårdplugga nyktra fakta.

När man gjort hemläxan vill man till slut inte dricka, man känner lättnad över att man slipper dricka. Då är den nyktra resan betydligt bekvämare och mer hållbar.

Kram 🐘

@Surkärring Låter lite som jag hade det. Jag blrjade träna, sen fick jag börja om efter fylleslag på flera dagar. Sen nykter någon vecka och hann på börja samma eller annat projekt. Sen börja om. I Skål tamejfan tror jag han beskriver det som att vara instängd i en hiss: den går upp i väldig fart, man hinner inte kliva ur innan den dyker upp och ned, upp och ned.
Jag har också vänner som inte märkt så mycket, inte ens när jag själv har minneslucka. Jag kan tydligen både gå och prata och vara kul utan att minnas ett dugg. (Hu!)
Det viktigaste i denna sak tror jag är du själv . Mår du verkligen bra av detta tumult? Mår dina barn bra?
Du verkar tveksam på något sätt, men andra kan inte veta vad som är bäst för dig.
Jag hoppas så du kan komma ur alkohålet, och slippa all ångest som det ger. 🙏🏻❤️

@Amanda L Ja, usch de minnesluckorna var inte att leka med 😱 Man vaknar upp nästa morgon och tänker ”hur hamnade jag här?” Och sen går man igenom mobilen, har man börjat bråka med någon? Och har man umgåtts med sin familj vågar man knappt visa sig, och sen säger de ingenting. Man har gått, stått, pratat, skrattat som man brukar när man är onykter - utan att minnas ett skit.

De minnesluckorna blev min tippingpoint. Ihop med att toleransen ökade. Vissa fredagar fick jag i mig nästan en hel vinbox, hualigen. Då fick jag nog, då visste jag att det fanns ingen återvändo. Den lilla fördel som drickandet bestod i uppvägde inte längre nackdelarna. Idag har jag varit nykter i 1256 dagar. Bland de bästa besluten jag har tagit i mitt liv!

Kan jag så kan du @surkärring 🤗

Kram 🐘

Profile picture for user TappadIgen

@Surkärring skrev:"Har dessutom en (påhittad?) bild av mig själv, att nina problem är annorlunda, lite von oben sådär, "

Det är du definitivt inte ensam om. Jag kände noll samhörighet med andra med alkoholproblem. De har ju problem på riktigt. Jag, jag har ju bara en något dålig karaktär och det blir lite för mycket ibland.

Jag vet att om jag hade kunnat åka tidsmaskin tillbaka 5 år och berättat för mig om hur det är att vara nykter nu så hade mitt jag då inte trott mig och hade sagt till mig att jag inte är samma person som dem, trots att jag bevisligen är det.

Men det är också något uppfriskande med det att få reda på att det inte är något speciellt med mig egentligen. Jag tror att det också är ett viktigt led i att få till stånd en förändring.

Jag tror på dig!

Vill bara sticka in huvudet och säga hallå.
Var ute på krogen m vänner igår, drack läsk.
Hade precis lika trevligt som med öl, kom hem i tid, sov gott men vaknar ironiskt nog med huvudvärk 🙈🙈

Profile picture for user vår2022

@Surkärring Hej och välkommen igen till den alkoholfria delen! Fan vad bra gjort av dig💪. Ja, ibland kan man vakna och känna sig bakis fast man inte är det, men skillnaden är att man ändå är nykter och då mår man i alla fall bättre än om man vore bakis med huvudvärk, ångest och ågren😁

Ha en riktigt fin dag och ta en alvedon❤️

Profile picture for user rabbitgirl

@Surkärring Under senaste fyllan och bakfylla, på torsdag förra vecka, funderade jag på att spela in hela förloppet för mig själv. Nej, inte någon pirrande känsla av avslappning när jag drack, nej, ingen rolig kväll, bara idiot pinsamma meddelande till bekanta, försöka ta kontroll över det sluddrande talet. Sedan: vilken härlig dag efteråt. Kunde inte sova, spydde, mådde illa, huvudvärk, trött, försökte göra det som planerat under dagen, men det tog dubbel så mycket energi som vanligt, missade min favo dansträning.
Och idag blev jag stressad. Livet är så att man blir stressad och ledsen. Och då kom tanken: kanske ett glas vin skulle vara bra? Min hjärna är bara löjlig, beroendecentrum är så löjlig.
Min dryckesmönster (eller dryckesmonster) liknar din. Klara 3-5 gånger med måttligt och sen blir det katastrof. Sen är det ingenting 1-2 veckor, ibland även 1-2 månader och sen återkommer samma sak. Bättre iaf än det hur jag drack för några år sedan, då var det varje dag.
Så nu får det vara nog.
Vi klarar det, eller hur?

Fascinerande, trösterikt och skrämmande att läsa att jag inte är ensam i denna märkliga karusell... det är ju så otroligt tydligt hur destruktivt, jävulusiskt illa det är med alkohol, och ändå, ÄNDÅ!! så går jag på det igen, och igen. Och igen.
Kan med självsäker och hög stämma, rak i ryggen och utan att darra på handen, lova dyrt och härligt att nu, NU minsann är det över, för alltid, jag lovar och svär. Tills jag får det där Äh-vaffanrycket nästa gång, då alla vackra ord, hopp och intentioner om ett nyktert liv är som bortblåsta.
Klart jag ska kämpa!!
Klart jag kan!!
💪
Men vad är det som händer med mitt förnuft vid de tillfällena, då allt jag vet, kan, har lärt mig att begripa, far all världens väg på två röda sekunder. Jag förstår det bara inte. Jo visst har jag läst om hur alkohol lurar hjärnan, och visst är det tydligt att det tar tid att ändra mönster men ändå!!?? Jag är ju en hyfsat intelligent människa, jag kan ta till mig kunskap, forskning, vetenskap och diverse information. Ändå förstår jag inte varför jag TROTS allt detta vetande och TROTS att jag bestämt mig för att inte dricka, går på samma vägbula igen och igen. Det sker så fort.. varför hinner jag inte tänka NEJ de där gångerna? Varför går det bra 8 av 10 gånger? Och vem är jag utan ett glas vitt på balkongen, en öl på konserten, en GT till tv-serien? Såklart en gladare, friskare, fräschare tant.. men VARFÖR är det så svårt att förändra? Varför klarar jag 6 månader när jag testar läkemedel, eller 18 månader vid graviditet/amning, en kväll med firmafest eller en middag med vänner, för att sen bara BANG! trilla rakt ner i slukhålet..?
Egentligen kanske jag inte behöver begripa det. Jag behöver bara nöta in Nej till alkohol, nej till alkohol. Nej till alkohol. Nej till alkohol. Nej. Till. Alkohol. Nej.

@Surkärring Förstår precis vad du menar.... har själv varit där. Dock var det för mig svårt att hålla en hel nykter vecka utan såg det som en win att vara nykter 3 dagar och "belönade" mig själv då med att dricka igen. Då hade jag ju liksom bevisat för mig själv att jag kunde hålla uppe. Helt galet vad hjärnan lurar en precis som du skriver.

Min tankegång är nu att så fort jag tar första ölen(i alla fall nu de närmsta månaderna) så kommer jag falla dit igen och då vet jag att ångesten, temperamentet och så vidare kommer bli lidande. Och min familj såklart. När man har det tänket för varje drink har det för mig varit lättare även om jag periodvis dessa 22 dagarna varit sugen som satan på att ta en drink när jag häller upp en till min fru. Men icke sa nicke, nu är det slut. Kommer jag klara mig hela livet? Ingen aning, 3 månader i stöten är mitt mål just nu annars hade jag blivit alldeles för deppig.

Mycket starkt jobbat av dig i alla fall, och du ska känna dig stolt. Ge dig själv en klapp på axeln och unna dig själv en godispåse(om du gillar godis)

KRAAAAM

Profile picture for user Kihlas

@Surkärring @Vilsenpappa
Hej,
Läser era "storys" och känner igen mig, är inne på dag 55 så det går, men med det sagt så kommer det naturligtvis dippar då jag blir extremt sugen på att ta ett glas vin med frugan t.ex.
Känns som det dyker upp tillfällen varje dag då jag tidigare drack, skulle inget hellre hälla upp ett glas men vet att trots de 55 dagarna jag är inne på så skulle det gå åt h*vete.
Jag nöjer mig med något glas alkoholfritt och sen går jag över till cola, men för min del så hjälper det att lura min manipulativa reptilhjärna att lugna sig lite ;).
Men bra kämpat av er , fortsätt kämpa, ni klarar det :)

Kanske får man bara inse att belöningssystemet är skadat för mycket lång tid eller för alltid. För alltid kommer den delen av hjärnan att triggas av vissa situationer eller minnen.
”Men NU kan du ta ett glas!” ”Nu kan du verkligen unna dig” osv osv osv.
Det kommer säkert mer sällan med tiden, men vi måste alltid vara beredda på att säga nej, att tacka nej. Känna suget och tacka nej efter fem år och tio år…
Det är iaf ett bättre liv än att missbruka. ❤️

Jag tycker det är så svårt att vara alkoholfri. Kämpar, kämpar.
Sysselsätter mig så jag inte ska kunna dricka.
Köper hem alkoholfria alternativ men sneglar på de andra.
Tänker att det inte är så farligt men vet att det är illa.
Kämpar.
Vill bevisa för mig själv att jag kan. Jag är stark. Jag är envis. Men jag tvivlar. Två steg fram, ett tillbaks är ändå framåt.
Jag kan.
Jag vill.
Jag ska.

Profile picture for user Kennie

Hej, sänder dig lite förtröstan; det kommer inte alltid att kännas lika svårt. Jag upplevde en skillnad när första året gått, och nu efter tre år känns det helt naturligt att välja annat än alkohol. Suget är som en envis unge, så länge det ser minsta chans att lyckas då tjatar det efter sin drog. Jobbigt, men det går över. An kan också jämföra den stora ångest ett återfall skulle generera med den lilla deppighet man känner över att inte dricka. Inte riktigt värt att offra sinnesfriden för då.

Ikväll ska jag på Aw, första gången ned nya kollegorna. Ser fram emot en stund av avslappning, då jobbet är stressigt i vanliga fall. Hoppas kunna lära känna kollegorna lite bättre, om vi nu får chans att prata lite mer ostört och utan avbrott av jobbet 🙂 Hoppas även på nåt litet gott att knapra på.
Har ingen lust att berätta om mina isues med alkohol men håller tummarna för att jag inte ska behöva förklara mig. Tänker att idag håller sig folk nyktra av olika anledningar, så jag kommer inte att göra nån grej av det.
Jag känner mig stark och tror på mig själv och min förmåga att vara alkoholfri ikväll. Ska det bli två steg fram och inte något tillbaka ikväll? Ja, det ska det!
Trevlig helg på er 💪❤🌻

Åh vad jag var sugen på en stor kall öl igår!
Men jag höll mig till alkoholfritt, kom hem i tid och är väldigt nöjd att jag inte lockades av mitt vanliga Ah vaffan..
Kom hem i fin tid på kvällen, hann träna en timme och natta yngsta barnet med många kramar innan jag själv kröp till kojs.
Hurra ❤

Profile picture for user Eirene

Fantastiskt bra jobbat 👏, @Surkärring! Visst är den känslan underbar, när en står emot och tar alkoholfritt och sedan vaknar pigg och klar. Starkt 🙌Har läst dina fina och innehållsrika tråd!
Ha en fin helg.

Profile picture for user Delfinen80

@Surkärring Så glad det gör mig att läsa dina ord om ditt sätt att stå emot , så fantastiskt fint att du kunde komma hem och avrunda kvällen på det sättet utan alkohol i kroppen 🙏❤️ Jag känner så himla väl igen den där rösten som säger ”äh vad fan ” om en öl eller i mitt fall det typiska ”ett glas bubbel ” (som blir fem , sex när jag släpper kontrollen ). Jag har också kommit på en annan fras som den där alkohol -jävulen upprepat för mig det senaste året då jag vissa perioder gått in för att hålla upp säg en månad , vilket jag aldrig kunnat hålla , ”du är faktiskt en vuxen person som bestämmer själv , du behöver inte ha några förbud”. Gud så lättad jag blivit när jag ”hört ” det och så har jag glatt tagit det där glaset /de där glasen.
Så himla coolt att du kunde stå emot suget 💪🙏❤️ Kram

@Eirene tack och tack, @Delfinen 80 ❤
Ja jag känner mig riktigt nöjd.
Jag skrattar lite när jag läser fin text, Delfinen80, för det där "jag kan faktiskt bestämma själv" känner jag igen väldigt väl. Så tänker jag också emellanåt.
Men jag kan ju också bestämma själv, att inte låta alkoholen lura mig, så nu satsar jag på det!
Har gått ner nästan 3 kg sedan jag bestämde mig för ett bättre liv , har kommit igång bra med träning också och unnade mig lite nya träningskläder idag 🙂 Köper sällan nytt pga miljötänkande, men idag fick jag - min gamla träningsbh vsr så sliten att den var genomskinlig så jag tänker att det var ok 🤣

Funderar på att lämna min man eller göra nåt annat drastiskt. Vi har i princip inget gemensamt längre, vi delar bostad och ett barn men det är allt. Jag har inget stöd från honom, skulle jag säga att vi ska dricka vin, en dag efter att jag bett honom hjälpa mig stå emot när suget sätter in så säger han bara ja och ok whatever.. Han grejar med sitt och jag grejar med mitt.. det suger rätt fett.
Tror inte jag kommer ta steget och faktiskt gå, men jag tänker rätt mycket på det. Det är jag som driver denna familjeverksamheten, jag kan lika gärna sköta den själv så slipper jag bli irriterad på att plocka upp efter honom. Sjukt tråkigt. Nu ska jag ha en läsk.

@Surkärring Exakt så , vi får vända det här ”jag är faktiskt vuxen och får bestämma själv ” till att vi bestämmer att vi är vuxna som avstår alkoholen 🤸💪

En tränings -behå som blivit genomskinlig ja du miljötänk eller ej så är det helt i sin ordning att köpa en ny 😅 Heja dig 💪💪

Det låter inte som någon rolig situation med mannen. Har du känt så länge , alltså över tid ? Finns kärlek kvar eller inget alls ? Ibland - trots att det låter väldigt ”basic” så kan det hjälpa att skriva ner en för -och nackdels -lista på vad som är fördelen med att stanna kvar och vad som är nackdelen . Eller fördel med att stanna , fördel med att bryta upp. Du fattar 🙂 Försöka att punkta ner allt ifrån fördelar och nackdelar än om de kan kännas ”fjuttiga” som att en fördel att vara kvar är trädgården och blommorna där . Eller vad det nu skulle kunna vara . Ibland blir det väldigt överskådligt när man ser det listat med punkter framför en . ❤️

Jag har nyss också hällt upp ett glas läsk. Skål på dig 🥤 😊❤️

Sitter på ett försenat råg och bistron bjussade på kaffe. I kön före mig stod en tant och frågade om det fanns vin kvar, följt av "såhär mycket vin har jag inte druckit på länge men vad göra...?
Jag tänkte att dricka vin är det absolut sista jag vill göra på ett väldigt försenat, hyfsat fullt tåg.
Det var en överraskning för jag har rätt många gånger tröstat mig med vin på tågresor som varit trista. Nu var jag mer än nöjd med mitt kaffe. Framsteg!

Jag fixade det.
Har de senaste 2 dagarna gått igenom en förskräcklig massa som inneburit enormt starka tvivel på mig själv, sorg, oro, uppgivenhet, utmattning, rädsla, stress...you name it.
Men nu är det en ny dag och här står jag (nja, ligger kvar i sängen det är ju tidigt ännu) men jag höll emot. Ingen alkohol igår heller. Vet inte om jag i skrivande stund känner mig så väldans stärkt av erfarenheten då det ännu är tidig morgon och många av de jobbiga känslorna sitter kvar, men jag hölliaf emot den gamla tanken att trösta mig med alkohol.
En dag i taget.

@Surkärring Starkt och härligt med sådan motståndskraft och det är också väldigt fint med din ärlighet och öppenhet kring hur svår denna kampen är! Du ska veta att jag uppskattar att läsa dina trådar och din självinsikt (och humor) är helt klart till stor inspiration till att jobba med mig själv. Också lärorikt (men smärtsamt) att förstå att resan kan vara så lång och kämpig. Njut idag över att din frontallob stod emot lockelsen! En dag når du ditt mål, med den kämparglöden och ärligheten finns inget annat.
🌻🌻🌻

@Eirene Tack snälla för din fina feedback, så glad jag blir av dina ord. Vill gärna undvika att gegga ner mig i självömkan och elände, så försöker hitta ljusglimtar och det komiska i det tragiska men ibland är det svårt så när någon uppskattar texterna värmer det verkligen <3

Visst är det ett elände ibland. Och hur svajande kan en människa vara i sina tankar kring att dricka, inte dricka, heja mig, nä vaffan vad hände nu, är det så illa, hur långt kan jag sjunka.. Det finns liksom inte någon rak linje någonstans alls.. Alla frågor som ständigt dyker upp kring hur allvarligt mitt problem EGENTLIGEN är liksom.. JAG är ju inte alkoholist, absolut inte, det är sånt andra har problem med. Jag har bara ett litet riskbruk. Med några fyllor för många. Lite mycket kräk ett par nätter, men vaddå, det är ju sånt som hör livet till. Inte bara under de år en pluggar på universitet, nädå utan även när man fyllt 30 och skaffat familj, även när man passerat 40 kanske med.. alla råkar väl dricka för mycket ibland, få minnesluckor och massiv ångest.. Eller?

@Surkärring Du jobbar på hårt! Du har i tidigare inlägg berättat om att du inte trivs i din relation. När man inte trivs med sitt liv är det inte så lätt att må bra. Man kan lägga locket på, men det blir svårt att ständigt hålla locket på plats och tätt så att inget sipprar ut. Det tar massor med energi och krafter. Ett sätt är då att dricka för att skita i locket en stund och slippa hålla emot. Men det funkar endast en kort stund och sedan mår man ännu värre än innan. Man måste hitta bautastenar för att hålla locket på plats samtidigt som man sitter med full kraft på locket.

Vad jag menar är att fokus kanske går på att försöka hålla dig från att dricka istället på att rikta fokus på det som inte fungerar i ditt liv. Jag tror att om du kan komma åt det som skaver och hantera det, så kommer det bli lättare att avstå från att dricka. Kanske riktar du fokus åt fel håll?

Sköt om dig!❤️

@Surkärring Jag tycker du är fantastisk med din självdistans och kämpaglöd. 🤩Låter som du går igenom något tufft just nu. 🤔Jag har en tanke för egen del med anledning av det som @vår skriver. Jag har en vag aning om att en del av mitt drickande hänger ihop med en gnagande känsla av tristess i min relation. Drickandet liksom bäddar in den känslan i en dimma så att jag slipper göra något åt det. Det gör också mig till den i relationen som är "dummast" och gör att det är jag som bör ändra mig för att inte såra min partner. Under den här perioden med avhållsamhet/begränsat intag blir känslorna av att något inte stämmer i relationen naknare, jobbigare, men de vill också säga något. Vet inte om det kan vara något liknande för dig. 🤔
Hur som helst, heja dig 🌻

Jag har funderat en hel del på om mitt drickande hänger ihop med att jag inte riktigt trivs i mitt äktenskap just nu. Jag tror inte att de är kopplade till varandra. Ser jag tillbaka så har jag alltid varit svag för alkohol och jag har druckit för mycket oavsett hur jag har mått. Jag har druckit för att jag verkligen tycker om alkohol. Jag har druckit när jag har varit glad, ledsen, trött, på lysande humör, för att det har varit fest, för att jag har haft tråkigt, för att det har varit en shoppinghelg på stan (och då alltid lunch med vin), för att jag ska på konsert, för att jag har vandrat långt och länge.. Oavsett om jag har varit i en relation eller ej, om jag har varit nöjd med livet eller ledsen så har jag hittat en anledning till att dricka.
Just nu när jag jobbar med att låta bli, upplever jag viss avsaknad av stöd från min man, jag har tröttnat på att behöva vara tjatig i att be om hjälp med hushållet. Men jag ser inte någon koppling till drickande där så jag tror inte det är där mitt problem ligger. Det är inte så svårt att låta bli att dricka, tycker jag. Jag vill tro att jag har fokus på rätt grejer, men jag kan såklart inte vara 100% säker.

Profile picture for user erivan

@Surkärring Ditt inlägg stämmer till 100 procent in på mig med. Alkohol i alla lägen och sinnesstämningar. För man är jävligt svag för alkohol.jag tycker hittills inte heller det är så svårt men det kommer nog lägen när man känner sig uttåkad eller trött på att vara ordentlig. Det är då man ser om man är så stark som alla fall jag tror !! Kram

@Surkärring Ditt inlägg stämmer till 100 procent in på mig med. Alkohol i alla lägen och sinnesstämningar. För man är jävligt svag för alkohol.jag tycker hittills inte heller det är så svårt men det kommer nog lägen när man känner sig uttåkad eller trött på att vara ordentlig. Det är då man ser om man är så stark som alla fall jag tror !! Kram

Känner igen mig väl i att dricka i alla möjliga sinnesstämningar , och detta med att vara uttråkad och särskilt trött på att vara ordentlig- den kan jag få se upp med verkligen 🙄! Då ska jag påminna mig om att jag inte ska avstå alkohol och vara ”ordentlig ” för någon annans skull utan för min egen (självklart för mina barns skull också ) 🙏

Profile picture for user Himmelellerhelvette

@Surkärring Jag tror inte heller det handlar om ditt äktenskap men det kan hjälpa dig att ge dig själv en anledning. Jag brukade hjälpa mig själv med anledningar att dricka hela tiden precis som du. Vid fest, vid trötthet, när jag är glad, när jag är ledsen, när jag gjort något bra, när jag gjort något dåligt, finns inte en enda anledning att inte dricka.

Alkoholen är ju lösningen på allt och när vi tar bort lösningen är vi vilsna för vi har ingen annan lösning och det är där jobbet ligger, att hitta andra lösningar.

När vi varit nyktra pga graviditeter eller sjukdomar som krävt medicin som man inte kan dricka alkohol tillsammans med klarar vi det galant, varför? Därför att vi vet att vi kommer få dricka igen. Då är det inte lika svårt. När vi däremot vet att vi aldrig kommer lära oss att dricka på sättet vi önskar utan behöver sluta helt blir det kaos i huvudet, det går ju inte! Eller? Jo det går men det är överjävligt svårt. Man kan tycka att man slagit i botten och borde klara det men det är inte så för alla, för vissa finns det ingen botten som är djup nog och det är så sorgligt att jag inte kan finna ord för det. Min mamma är en av dom, botten var nådd för 30år sedan men hon finner nya bottnar, kravlar sig upp lite och ramlar ner igen, år efter år. Det är fruktansvärt att se.

Du kämpar och har gjort det länge och det finns inget jag kan drämma dig i huvudet med för att du ska klara det denna gången, det jag däremot kan säga är som du säkert hört tusen gånger är: Ha tillit till processen.

Ingen kan ge någon annan sina erfarenheter hur mycket man än önskar det.

Det ända jag gjorde var att lita på de som gick före, att det skulle bli bra, jag la all min tillit till att dom vet vad dom gör och lyssnar jag bara till dom så är det min lösning. Jag trodde på tre månader, på att det blir ännu bättre efter 6 månader och ytterligare bättre efter nio månader. Bestämde mig inte någon gång under den tiden för aldrig mer utan hade bara tillit till processen och det dom sa, sedan kom det av sig själv, känslan av att jag inte ville dricka någon mer gång. Det är som magi, låter löjligt, men det finns något oförklarbart i att bara ge sig hän och lita på att det funkar, finns ingen förklaring på hur det funkar men det gör det.

Kram❤️

@Delfinen80 Helt rätt, för sin egna o sin familjs skull. Det gäller bara att komma så långt i sin process att man inte känner att man offrar nåt utan istället känner att man vinner nåt speciellt i att vara nykter.Jag förstår ju det redan nu det är inte det, jag menar att komma så långt att man inte ens tänker på det, att det är helt naturligt att vara nykter. Man tänker inte ens tanken. Det är väl en fråga om tid antar jag.

@Himmelellerhelvette du skriver "När vi varit nyktra pga graviditeter eller sjukdomar som krävt medicin som man inte kan dricka alkohol tillsammans med klarar vi det galant, varför? Därför att vi vet att vi kommer få dricka igen. Då är det inte lika svårt. När vi däremot vet att vi aldrig kommer lära oss att dricka på sättet vi önskar utan behöver sluta helt blir det kaos i huvudet, det går ju inte! "

Åh vad jag ser mig själv i det! Så himla mäktigt, det stämmer precis. Jag har verkligen klarat det så många gånger just för jag vetat att det varit tillfälligt. Och emellanåt kanske för att det har varit så mycket omsorg kring mig och mitt barn, det var självklart med alkoholfritt för omgivningen.
Varför ska det vara så svårt att acceptera alkoholfritt för MIN skull när jag inte bär ett barn i magen eller ammar..?

@erivan jag tror också att det handlar om tid. Och att se vinsterna, inte det vi saknar.
Jag tror på de som gått före mig. Och jag vill tro på mig själv
VAD går jag miste om utan alkohol?
Egentligen..

@delfinen helt rätt. Vi gör detta för vår skull. Och våra barn.

Ha en fin kväll hörni 🌻

Kram

@Surkärring Jag tror att vi inte kan acceptera det för oss själva, bara för vår egen skull för att det inte handlar om det, det är inte att vi inte vill, det är för att det är en sjukdom, en jättesvår sjukdom, det är ett beroende. Det är inte vi själva som bestämmer oss för att dricka utan det är beroendedelen som får oss att tro att vi ska klara att dricka ”den här gången” och det är så vansinnigt sjukt för vi går på det varenda gång och det spelar ingen roll hur många bevis vi har ifrån alla år att vi inte klart det, vi har provat, gudarna ska veta att vi provat men med samma resultat, ändå är beroendedelen där igen och säger att ”denna gången klarar du det” och vi går fan på det! Igen!

Det är därför vi måste tysta den jävla rösten, inte lyssna på den, låta den prata men inte göra som den säger utan bara blint tro på processen, inte ifrågasätta den, inte försöka förstå den utan bara inte dricka och tro på att det kommer att gå. Ljuset i tunneln finns om än så svagt att vi lätt går fel väg men kisar vi så ser vi åt vilket håll vi ska gå och så följer vi bara, ljuset blir sakta klarare. Det är jobbigt som fan! Det kan jag skriva under på, det är så mycket känslor att möta på vägen och vissa dagar ville jag bara dra täcket över huvudet och vakna när det blev bättre men jag stod ut! Jag litade blint på att det inte finns någonting annat än att inte dricka. Vissa perioder låg jag i flera dagar och bara mådde så jäkla dåligt, känslorna var överväldigande men jag skrev på forumet och fick andra perspektiv och tog mig igenom det.

Du kan klara det, lita på att du kan och lyssna inte på beroendedelen.

Kram❤️

@Surkärring Det är alltid bra att reflektera och fundera på vad som kan ligga bakom eller vad som ev skaver som kan leda till att man dricker. Jag har precis som du druckit i alla möjliga tillfällen, ledsen, glad, party, trött, firat, tråkigt, ångest, semester…sedan har jag också druckit för att jag blivit beroende och alkoholdjävulen har styrt mitt drickande.

När jag tidigare skrev om att rikta fokus åt fel håll, menar jag att man ofta missar det som det egentligen kan handla om. Det kan tex handla om att man någonstans är missnöjd med sig själv, har dålig självkänsla, känner ilska, sorg, ensamhet eller övergivenhet, bara som exempel. Att det mer handlar om en själv, inte andra. Det är känslor som kan vara svåra att få syn på, men som kan spela in i varför man dricker. Det blir lätt att man istället fokuserar på saker kring sitt drickande, varför man dricker för mycket, inte kan stoppa i tid, om man är beroende…Det jag tänker är viktigt är att ställa sig frågan varför man dricker? Inte med ”enkla” svar som det är gott, glad, ledsen, fira mm, utan lite djupare än så. Man kan lätt missa målet om man ställer siktet fel, det går över eller under målet.

Det jag också menar är att om man kan hitta mönster, röd tråd eller triggers som är kopplat till en själv och sitt drickande mer på djupet, så tror jag att man på ett annat sätt kan göra en förändring i sitt liv. Nykterhetsprocessen är en process på flera livsområden. Den första processen är att sluta dricka, sedan kommer andra processer som tex finns det något som är underliggande och orsaker till mitt drickande? Vem är jag och hur mår jag egentligen innerst inne? Det är en spännande och häftig process att upptäcka sig själv igen, men den kan även stundtals vara jobbig och smärtsam. Som nykter sätts inga filter på om vi vill närma oss våra innersta känslor och om vi riktar fokus mot det hållet.❤️

Idag reste jag in till Malmö med tåg. Klockan var runt 10 och i min vagn satt ett gäng, med barn i olika åldrar och en öl eller en cider i varje vuxens hand. Jag tror de skulle på semester, eller kanske in till festivalen. Men det kändes konstigt. Jag reagerade på att klockan var så tidigt och ändå hade det lätt kunnat vara jag, för vara lågor vecka sen.
Alltså jag har verkligen gått all in i Fröken Duktig- karaktären här. Ganska odrägligt.
Men jag tröstar mig med att inte föna dem, utan reflektera över mig själv och mitt (tidigare?) beteende.
Att vara nykter med tanken att det ska vara hela livet fortfarande så ny för mig. Jag känner fortfarande en stor osäkerhet bakom mitt alkoholfria val. Jag vet att det tar tid. Alltså verkligen tid. Och jag vet att jag är hialös, det är min stora utmaning. Att ta mig förbi tristessen. Hitta annat. Det ska gå. Skönt med detta forumet där jag kan gnälla av mig, få input till nya tankar och pepp att hålla ut.
Jag kör på.

@Surkärring Jag tänkte på det idag när jag läst på AH och stack ut och joggade en stund.
Då slog det mig att jag verkligen slutat tänka på alkohol som något alternativ för mig. Alltså tänker inte på det, är inte sugen, eller något alls… Jag som byggde upp såna sug inför helgerna. Nu borta.
Det kan alltså bli så, även för dig, tänker jag. En dag spelar det ingen roll om du aldrig mer ska dricka alkohol. Lika sorgligt som att jag aldrig ska hoppa fallskärm eller nåt liknande. ❤️😎

Gaaaahhhh!!!
Jag är arg och irriterad och sur och upprörd och bara allmänt verkligen en surkärring idag.
Stack ut och cyklade en sväng för att blåsa igenom huvud o kropp och vill liksom ta vägen någonstans, men visste inte vart.
En märklig känsla kom över mig och helt plötsligt blev jag så vansinnigt sugen på.... kaffe!!???
Alltså riktigt, starkt, gott cafékaffe med havremjölk i precis lagom mängd så att man ändå kan känna kaffet bränna till... en mycket märklig känsla. Jag blev riktigt, vansinnigt kaffetörstig.
Men inga pengar har jag att spendera, så himla jättetrist.. Så hem, och yes! Kaffe finns färdigt på termos! Men nej! det var ljummet och alldeles för svagt...
Hur jobbigt kan livet vara?! Kan man (eller kvinna!) inte ens få stilla sitt kaffesugen ordentligt utan att behöva lyfta på rumpan och brygga eget?? Jiizes alltså, livet är hårt ibland...

@Amanda L tack för din input. Jag hoppas att jag når dit en dag. Kan glädjas åt att jag var på stor fest igår, men körde dit så jag var ju tvungen att avstå dricka. Det gjorde mig verkligen inte ett dugg, jag hade trevligt ändå och mår toppen idag (förutom mitt raseriutbrott men det är en annan femma).
Jag kommer nog heller aldrig att hoppa fallskärm. Det är okej. Det kommer bli okej att inte dricka igen, också.
🙏

Obs obs viktig uppdatering!!
Jag tog mig in till stan, hittade en riktig kaffemamare och fick mig en cortado m havremjölk. Lyxade till det med en mandelskorpa också.
Herreminbudda vad gott det var! Värt varenda krona 🥰

Idag har jag funderat jättemycket på alkohol. Fnulat på ursäkter till att kunna dricka, bara ett glas, eller en halv flaska, dela en flaska med min man. Jag vet ju att han inte skulle säga nej.
Jag funderade på vad jag skulle skriva här, om jag skulle vara ärlig med drickat ifall det blev någon enhet. Funderade på hur illa det egentligen skulle vara - inte så illa väl? Jag är ju inte alkoholist. Inte på det viset. Inte på riktigt.
Sen funderade jag på vad som antagligen skulle hända efter den halva flaskan vin. Och på hur jag skulle må imorgon. Min sons första skoldag. Min enda lediga dag denna veckan.
Huvudvärk skulle jag nog ha, och vara trött från dålig sömn. Kanske vara lite kass i magen också.
Sen tänkte jag igen på hur sugen jag var. Väldigt sugen. Och sen funderade jag på om det skulle vara värt det hela, att ge efter för suget. Det är ju så lätt, det har jag gjort förut.
Men jag höll mig.
Jag höll mig och tränade en timme, sen käkade jag och såg en film och tog en kopp te.
Jag känner fortfarande alkoholsug men inte lika starkt.
Och jag tänker inte ge efter för alkohol.
Inte idag.

Tack för att du delar med dig 🙏 Funderade och reflekterade i min tråd ikväll också kring (framtida ) sug och hur jag så att säga skulle kunna komma på en bra anledning att dricka igen när fördelarna att inte göra det är så himla många …(och nackdelarna hur många som helst ) samtidigt så beskriver du så målande och tydligt hur det där resonemanget kan gå och hur lätt det är att bli övertygad om att jo jag kan dricka . Men du gjorde det inte ! Vad skulle du säga avgjorde att du avstod , ikväll ?

Tack för att du delar med dig och starkt gjort , både att avstå och att berätta om suget 🙏💪

@Surkärring strongt jobbat 🤩och som alltid en betraktelse med humor. Jag har tänkt på hur fort det starka suget kan klinga av om jag liksom registrerar det, tänker på det och sedan gör precis som du gjorde : "spelar hela filmen"; hur blir det sedan? Då går det liksom oftast över. Och tänk vad bra du mår idag 😊
🌻

@Delfinen80 tack igen för fint stöd, och tack @Eirene också för du läser och bryr dig. Att spela hela filmen verkar funka bra, annars har jag lätt fastnat vid tanken på det första glaset, den första klunken, och sedan valt att ignorera det som följer..
Jag tror att avgörande var tanken och den känsla av "nämen vaffaaan jag kan väl inte dricka nu, så dum i huvudet är jag ju ändå inte" som poppade upp. Lite att det svängt över från "jag är stor och kan bestämma själv om jag vill dricka" till "jag är stor och kan bestämma själv att inte dricka". Nu när jag skriver det låter det ju helt galet men det var känslan jag landade i.
Dessutom jobbar jag rätt hårt på att bli starkare och få bort lite överflödiga volanger runt midjan, jag väger mat och räknar näringsinnehåll för att få kläm på vad som är bra/mindre bra för mig. Då blir det väldigt tydligt hur kass alkohol är ur näringssynpunkt 🙂
Det kan vara att jag bytt en fixering mot en annan. Det är ok, jag lär mig att äta bra mat, och ofta märker jag att jag behöver äta MER än vad jag normalt gör, så risk för svält föreligger inte, om nu någon skulle känna oro.
Naturligtvis drack jag antagligen för lite vatten efter träning igår, så jag vaknade med smällhuvudvärk.. Så ironiskt..
Men ett stort glas vatten och kaffe på det så mår jag mycket bättre ❤ jag är redo för en ny (ledig!) dag, som börjar med att peppa sonen inför skolan.
Kram på er!

@Surkärring Jag tycker inte alls att det låter galet , därför jag frågade också för jag kan ändå lätt föreställa mig resonemanget i huvudet . Så klockrent att du svängt om frasen om att du är vuxen , du och jag har om jag minns rätt båda två tidigare konstaterat att vi använt samma argument för att få dricka tidigare … till att du bestämmer själv att inte dricka 💪 Den smarta frasen snor jag av dig så jag kan använda om /när jag börjar förhandla med mig själv om det där lilla glaset 👊

Heja dig 💪❤️

@Delfinen80 gött kära du, sno på!
Och jo, vi har tänkt i lika banor, märker jag när jag läser dina inlägg med
Så vi kan ju fortsätta att känn igen oss i resonemang, nu när vi kör alkoholfritt istället.
Heja oss 👍💪

Profile picture for user Påvägmothälsa

@Surkärring Tittar in här, har saknat att läsa dina reflektioner. Så kloka och starka de är. Samtidigt djupt mänskliga. Själv funderar jag väldigt mycket just nu på de delar som du beskriver "dagen efter". Brist på energi, trötthet, allmänt dåligt mående. Jag jämför det med hur pigg jag är är jag inte dricker. Det är så jag vill ha det. Det kan vi välja 🙂

@Påvägmothälsa hej och tack för ditt fina och vänliga inlägg, det känns ju alltid varmt i hjärtat när någon uppger att de saknar en. ❤

Jag känner mig stärkt i dagarna då jag slipper vakna bakis, så det är definitivt en motiveringsfaktor för mig. Jag upptäckte att måttligt drickande verkligen inte fungerar, jag faller dit igen och igen så nu skippar jag det helt. Det känns mer och mer som de medvetna val jag gjort när jag druckit, inte varit mina val, det är hjärnan som varit ute efter sin belöning på kemisk väg. Jag har verkligen behövt jobba på min inställning men förstår att det är så, och så vill jag inte ha det 😊

Hoppas att din väg mot hälsa går som du vill ❤

Jag funderar på en sak... har läst många kommentarer om hur mycket lättare det är att hålla sig helt nykter, istället för att behöva räkna, hålla koll på enheter osv och att det därför är att föredra att vara helt vit.
Men å andra sidan märker jag ju hur mycket tid iaf jag lägger på att hänga här, läsa och fundera, känna efter och stå emot sug, fnula på sätt att tacka nej till alkohol osv.. det tar också en massa tid!
Ibland faller jag tillbaka i mitt gamla fuckit-tänk och är redo att backa, bara för att det hade varit så enkelt att vara som alla andra... dricka vin framför tvn, gå på aw och bli salongsberusad, ta ett glas i köket när jag lagar mat, unna mig en öl på balkongen, efter träning, när jag har tråkigt, ett glas skumpa bara för att unna mig "because I'm worth it" och sen tömma flaskan eftersom avslagen skumpa är så trist, och ett glas på stan på lördagen eftersom shoppingen blir roligare då. Och ett glas på vägen hem från stan eftersom den där krogen i sista kvarteret är så mysig...
...och så kommer jag på mig själv att det ju är just på grund av allt det där som jag inte ska dricka. Eftersom det aldrig stannar vid ett glas, vid ett enstaka tillfälle. Jag börjar så smått och sen bara rullar det på.
Herreminbudda vad lätt det är att bara fortsätta.. det är så klart därför jag inte kan dricka måttligt. Det finns inget måttligt med mig och alkohol. Det är allt eller inget. Och då får det vara inget. Fan också. Så jävla moget av mig att inse. Suck.

@Surkärring Tänk vad bra det är att reflektera och loopa sina tankar, å ena sidan, å andra sidan…till slut kommer man fram till något som känns bra. Vad gäller att lägga massa tid, energi och tankar på att inte dricka, så är skillnaden så här för mig. När jag försökte dra ned, dricka måttligt, så fick jag tänka på det hela tiden och det funkade inte. När jag slutade helt fick jag också tänka mycket på det, men tankarna var bara en, du ska inte dricka. Vid måttligt var det fler tankar, hur mycket, när, var, hur mm. Skillnaden är också att efter en längre tids nykterhet, det tar tid, så behöver jag inte längre alls tänka på om jag ska dricka eller inte, för det har blivit en självklarhet att inte dricka längre. I mina vanor och rutiner ingår inte variabeln alkohol längre, den variabeln är borttagen och behöver inte längre tas in i beräkningen eller sammanhanget. Så nu behöver jag inte ägna någon tid eller energi på detta och det så skönt och befriande. Så mitt tips är att ge det tid, för det tar tid och är individuellt hur lång tid det tar.

Ha en fin söndag!❤️

@vår2022 tack, ja nog har du rätt i det du säger, tid är viktig. Jobbigt för mig att jag är en otålig själ, jag vill ju kunnasäga NU att jag har haft 1, 5, 10 alkoholfria år.. Jag vill vara alkoholfri NU. 🙈
Men jag tar en dag i taget. Får lita på processen.
Trevlig söndag och tack för stödet ❤

@Surkärring Ha, ha! Ja, kan känna igen det, NU men helst igår😂. Det gick lite långsamt för mig i början med tiden, men sen bara rasslade den på. Ett sätt är ju också att flytta fokus på något helt annat en stund, måla, skriva, läsa, springa, pussla, sticka…och vila från tankarna ett tag. Att träna på att flytta fokus genom att göra något annat som kräver fokus. Har aldrig sett på så mycket serier som senaste åren, lyssnat på poddar och dokumentärer. Springer och gräver i landen. Planerar lite olika små renoveringar, pysslar i olika material. Ordnar, sorterar och fixar. Ge det tid och gör något annat om det blir långsamt.

Ha det gott!❤️

Profile picture for user TessaMa

@Surkärring Jag känner igen det där 😊 Jag kan unna mig. Bara idag…om jag bestämmer 2 glas och sen är det bra…det skulle vara så mysigt…osv. Så många gånger de senaste åren som jag trott mina tankar och tagit de där glaset eller glasen. Mitt drickande har generellt minskat de senaste året men oj vad jag har lurat mig själv. Varje gång! Tror att det ska stanna vid den gången eller den plan jag satt upp. Det gjorde aldrig det och visste någonstans inom mig att jag kan inte hantera det. Det var som att jag rebellerade mot mig själv 😂

Jag kom att tänka på Mate Gabor när jag läste din tråd. Han har ett annat sätt att se på missbruk, ett mycket mjukare och mer kärleksfullt. Hans tro är att det är alltid självmedicinering. Har vi ont i foten så får vi medicin som lindrar. Det är samma med själen, har vi ont i själen så gör vi vad vi kan för att lindra och det är fullt mänskligt. Har vi inte andra verktyg så tar vi vad vi har. Han menar också att det inte finns någon alkoholgen utan vi lär oss i barndomen hur vi hanterar känslor. Har vi inte blivit sedda och bekräftade i dem vi är så blir smärtan så stor att vi behöver döva oss för att orka. Han har gjort ett par filmer kring bl.a sin egen resa och sitt arbete med patienter. Jag älskar hans sätt att tänka kring detta då det tar bort all skuld/skam och ersätts med en förståelse och empati.

@TessaMa Intressant om Mate Gabor. Tycker egentligen att det inte är så viktigt ang om vi har beroendegener eller inte. Jag tror ju iof på att det spelar roll och att jag har en beroendegen. Men att det viktigaste är att fokusera på det underliggande som påverkar vårt liv. Oavsett om du dricker eller inte. Att man får självkännedom om sina behov, kunskap om sina triggers, får en förståelse för vad som påverkat/påverkar dina tankar och känslor, vad som kan ligga bakom att man bedövar och flyr genom alkohol. Att lära sig reflektera om sig själv och sin omvärld. Spännande!❤️

@Surkärring Håller med om att i början var det en hel del planerande kring nykterheten, vad ska jag säga, dricka etc
Men nu efter snart sex månader, så tänker jag inte på alkohol på det viset. Om jag är bjuden någonstans så säger jag till att jag vill dricka alkoholfritt, så jag får något godare än vatten. Men annars är det bara här på AH som jag tänker på alkohol eller snarare på beroende…
Så med tiden, kanske tre månader? tror jag det blir detsamma för dig.
🙏🏻😌

Profile picture for user TessaMa

@vår2022 Ja precis, arbetet med sig själv. Att lära känna sig precis som du skriver gör processen mot nykterhet mer stadig att stå på. 🙏

Vad gäller gener och sjukdomar så finns det numera forskning på att det inte finns gener i oss som orsakar sjukdom. Men ny kunskap tar tid innan det blir vedertaget. Många av oss lever fortfarande i den tron. Vad det också kan göra det är att vi blir offer för våra gener. Vi är inte offer om vi inte väljer att vara det. 😊

@TessaMa Som jag uppfattat det så innebär den ärftliga delen inte ett arv av själva sjukdomen, men att risken för att få sjukdomen är högre om man har ärftliga anlag. Att sårbarheten för att få ett beroende är högre. Nä, med offermentalitet kommer man inte långt😁

@TessaMa det låter som ett fint förhållningssätt att bemöta beroende med empati. Skuld och skam upplever jag som föråldrat, men har märkt att för många är beroende bara brist på disciplin. Tänk om det vore så enkelt..
Att självmedicinera är ju ytterst vanligt, men jag tror att det kan finnas olika grunder till varför en människa utvecklar ett beroende, och vad jag har förstått är det delvis arv, delvis miljö som spelar roll.
En uppväxt utan bekräftelse kan spela in, men jag vill påstå att även sedda och hörda individer kan utveckla beroende, det handlar ju om vilka situationer en hamnar i.

Jag skulle gärna läsa mer om den forskning du skriver om, har du något exempel?

@Surkärring alltså många utan beroende ser på beroendesjuka som människor med brist på disciplin, det är en fördom som finns. Inte att beroende har den bristen. Bara för att förtydliga.

Profile picture for user Moroten.1970

Härligt o veva runt här trodde jag var ensam om detta helvete. Du fixar detta surkärring. Är ny här eller ja jo startade upp den 2018 men blev bara skit utav alltihop. Nu tänker jag nog stanna kvar här verkar o vara trevliga människor utav det jag har läst och det är skitsvårt o lägga av men andra har fixat det och varför ska vi inte kunna göra det också. Dag nr 5 utan någon alkohol.

Profile picture for user Moroten.1970

Härligt o veva runt här trodde jag var ensam om detta helvete. Du fixar detta surkärring. Är ny här eller ja jo startade upp den 2018 men blev bara skit utav alltihop. Nu tänker jag nog stanna kvar här verkar o vara trevliga människor utav det jag har läst och det är skitsvårt o lägga av men andra har fixat det och varför ska vi inte kunna göra det också. Dag nr 5 utan någon alkohol.

@Moroten.1970 bra jobbat att inte ge upp! Jag har funderat på mitt drickande sedan jag började i tonåren. Jag var alltid den som var fullast, gick hem sist, showade mest, osv. Ett tag var det kul och det var lätt att hitta ursäkter till lite halvtaskigt beteende, men med tiden har det bara blivit jobbigare, mer ångestfyllt och mer pinsamt. Så vill jag inte ha det.
Länge har jag trott att jag kan dricka måttligt, och även om det har gått bra 8 eller 9 gånger av 10, så kommer jag alltid till ett tillfälle där det går åt skogen. Och jag tycker inte det ska vara så när en är 40+ det får vara nog nu.
Räknar 19 alkoholfria dagar idag, jag har snubblat tillbaka något steg sedan jag började här, men är fast besluten om att ett liv utan alkohol är bäst för mig.
Var otroligt sugen på vin idag efter en lång jobbhelg, men tog en alkoholfri öl och sen var det bra med det. Tricket för mig verkar vara så "enkelt" som att bara skippa det första glaset.
Att följa inlägg här med kloka funderingar, se jävlar anamma hos alla som jobbar för ett friskare liv är otroligt värdefullt. Hoppas att du hittar din väg och att du kan få det stöd du behöver.
😊

Idag har jag också tänkt jättemycket på att dricka. Suck. Jag fokuserar på att tänka igenom hela förloppet, från första glaset till hur jag mår dagen efter. Det får mig att tveka och avstå, men suget hänger kvar. Har så många detaljer av minnen på det jag gillade, men jag vill inte falla dit. Ändå släpper inte tanken på alkohol.
Jag sörjer. Ska jag verkligen aldrig mer dricka alkohol? Någonsin? Kommer jag att klara det.. märker hur jag dippar i jävlar anamma och viljestyrka. Längtar efter att domna bort en stund. Inte efter hjärndimman dagen efter, dock. Och tyvärr hänger de ju ihop.
Usch jag tycker det är jobbigt, det här. Vet inte om jag platsar som alkoholfri. Men inte heller som måttlig. Vill kunna dricka. Vill inte må dåligt. Vill vara som "alla andra" . Tror inte det går...
Jag vacklar, tvekar.. men jag ska inte dricka, inte idag, inte när jag är i denna sinnesstämning.

@Surkärring Jag känner med dig. Jag tänker att det är naturligt att själva processen har många dippar och upp-och nedförsbackar 🎢Det förstår en ju inte minst av att läsa alla trådar här inne. När suget kommer har du testat det där som kallas att "sugsurfa", att liksom känna efter hur suget känns? Det som är bra med det, tycker jag, att en fokuserar på känslan en stund och så klingar den av. Visst fixar du det här! Du har superkrafter 🦸‍♀️ med all din ärliga energi!
Ha en fin fredag
🌻

@Eirene tack för ditt svar ❤ Jag ska testa att känna efter bättre kring suget nästa gång.
Drack en kopp te igår och la mig hyfsat tidigt. Nu när jag vaknar är jag glad att jag stod emot, det hade annars bara blivit en sådär "ett steg tillbaka-kväll" som jag fått alltför ofta. Nu fortsätter jag framåt.
Jag har sovit väldigt bra, det är jag tacksam för också. Kommande helg är jag ledig, även det är jätteskönt, jag har varit så trött denna veckan.
Tanken att en aldrig ångrar det en inte drack är så sann. Jag var så nära igår, så väldigt nära. Men jag höll emot. Jag är ganska stolt över mig idag.

@Surkärring Snyggt jobbat 🤩Du har all anledning att vara grymt stolt 🥹 över dig själv! Visst är det skönt när den vettiga och resonabla frontalloben i hjärnan lyckas kämpa ned den lilla elaka typen som sitter i den andra delen av hjärnan och gapar tjatigt: "jag vill ha!" Och visst njuter en extra av nattens goda sömn och att vakna klar och alert.
🌻

@Surkärring Lista topp 5 över fyllesynder. De riktigt jävliga, men bara för dig själv i skallen. När alkoholdjävulen börjar viska i ditt öra ”bara ett glas, det kan inte skada” så drämmer du den listan i skallen på hen. Ryt ”NEJ, minns du….”

Sök också på ”intervention” på youtube. Alkoholism är en progressiv sjukdom. I DET eländet vill ingen hamna - ändå gör folk det gång på gång! När fördelarna med nykterheten inte räcker till får man ta till skräckmetoderna helt enkelt.

Kram 🐘

Profile picture for user Torparn_76

@Surkärring känner igen den där känslan. Jag har, förhoppningsvis, lärt mig att det bara blir Max 2-3 gånger måttligt drickande efter ett längre uppehåll för att sen bli precis som innan.

Du fixar det den här gången. 2-3 månadersdippen är vad jag fått lära mig rätt vanlig. Härda ut den så kommer du ut på andra sidan pigg och stärkt 🤗🤗

@Torparn_76 tack för svar, jo jag har ju hållit mig alkoholfri längre perioder innan. Men det är långt till 2-3 månader, jag kan inte ens bocka av förstavita månaden ännu.. men jobbar på det.

Igår var ännu en sån där dag, med sug att ta ett glas. Känns som att varje dag är sådan just nu.
Funderade på att ta ett glas vin i sällskap med en kompis, vi var på teater och i offentliga sammanhang är det inga problem att hålla mig måttlig. Jag hade kunnat dricka en skål med henne. Men sen fortsatte jag att "spela filmen" och var extra medveten om vad som (antagligen) skulle ske. Mersmak. Ett glas till eller två efter föreställningen. Kanske ganska måttfullt men sen skulle jag komma hem liiite för sent, och vara tillräckligt påverkad för att övertala min man till ett glas, men eftersom vi inte har vin hemma, hade jag antagligen tiggt av hans whiskey och dragit i mig 6-12 enheter av den, sovit uselt och vaknat med kass mage och huvudvärk. Så nej tack.
Det blev en kopp kaffe före showen, jag var trött efter jobb. Sen tack och hej och det var trevligt , kom hem ganska fräsch och tog lite chips o en läsk, kom i säng i god tid, sov som en stock och väcktes först vid 8.
Mår väldigt bra nu och har hela helgen framför mig, ned allt vad den må bjuda på. Och inte hade jag en trist kväll igår, bara för att den var alkoholfri. Det känna riktigt, riktigt bra.

@Surkärring Så härligt att du valde kaffet, fick en mysig kväll och en skön morgon. Tänk att vi ens funderar på att det kan bli mysigt med vin när vi vet konsekvenserna. Det är så konstigt hur vi själva kan lura oss själva, som om vi är två människor i en.

Kram❤️

@Himmelellerhelvette jag är absolut 2 i 1 om inte fler. Det pågår en ständig kamp inombords, ett resonemang som gör mig ganska trött, faktiskt. Jag hoppas att det lägger sig så småningom.

@Surkärring Så bra reflekterat och resonerat av dig ”mitt i det”💪. Det är lite kämpigt att tampas med detta och det tar energi. Jag tror att tiden är det som kommer att göra detta allt lättare och att man fokuserar på det goda i att vara nykter. Tanken makt är så stor. Pratar ju en del om ”dit uppmärksamheten går sker tillväxt” och det är så hjärnan funkar. Det man uppmärksammar, både positiva och negativa tankar, skapar tillväxt. Tankarna som man har skapar känslor, både positiva och negativa. Så ju mer man uppmärksammar, fokuserar på positiva tankar, så genereras positiva känslor och detta skapar mindre sug. Negativa känslor skapar sug. Det handlar inte om att man ska tvinga sig att tänka olika tankar, utan om att flytta fokuset på sina tankar. Att flytta fokus från negativa tankar som tex ”jag skulle kunna dricka något glas utan att det skadar något” till ”jag kan dricka alkoholfritt för det mår jag bäst av”. När man spelar hela filmen, som du gjorde, så skulle ju de där glasen förmodligen lett till fler glas, bakis och ångest. Därför är det negativa tankar att tänka så, när man vet utgången och resultatet av handlingen.

Prova, det är en av mina bästa verktyg. Detta verktyg använder jag i många sammanhang när jag börjar tänka negativa tankar som ger negativa känslor. Man ser då liksom ”beyond” i en situation när man flyttar fokus från negativa tankar till positiva. Från tex ”hen bara tänker på sig själv, hur ska man kunna samarbeta med hen” och fortsätta i en negativ spiral om personen. Till ”ok, vi delar upp sakerna, hen kan göra det och jag kan göra detta”, då flyttar man fokus från hens negativa energi till sig själv och positiv energi. Typ så😁.

Bra jobbat! Ge det tid och positiva tankar❤️

@Torparn_76 Har inte kollat på ”intervention” på youtube och kollade lite. Håller med, usch! fascinerande och motbjudande på samma gång. Även om man var en ”högfungerande alkoholberoende” så är ju det progressivt och vem vet hur detta kunde ha slutat. Det jag vet är att det inte skulle ha slutat bra för mig och jag är oändligt tacksam för att jag kunde sluta dricka alkohol. Jag har fått mitt liv och min värdighet tillbaka🙏.

@vår2022 tack för input, så värdefulla råd! Ska anstränga mig för att flytta fokus!
En sak jag redan märkt är allt jag kan göra, som jag innan skippade eftersom jag var bakis, eller för att jag valde att dricka. Det är fantastiskt att upplev hur tiden räcker till.
Trevlig helg 😊