Bakisångesten är kvar men abstinensen börjar lämna kroppen.

Efter flera dagar av tungt drickande så var jag helt förstörd när jag vaknade igår morse.
Jag började dagen med att tillsammans med min sambo prata ut ordentligt och där har vi bestämt oss för att vi behöver en paus. Vi mår inte bra tillsammans och vi måste bägge hitta tillbaka till de personer vi blev kära i för att överhuvudtaget ha en chans i framtiden.

Så hon for till en släkting för att vi ska få några dagar ifrån varandra och landa i vårt samtal och reflektera över hur vi ska gå vidare härifrån.

Jag överlevde dagen genom att utspridet på 10h dricka totalt 5,5 folköl för att dämpa den absoluta panikångesten som skrek genom kroppen.

Jag har tidigare under perioder varit nykter och vet att de är de tre dagarna som är värst, sen återvänder ljuspunkterna och hjärnans betongkeps börjar sakta men säkert lätta.

Så idag är jag på dag 1.
Dagens plan är att städa upp här hemma, rensa ut burkar och alkohol för att minska riskerna när suget faller på. Ta en promenad med en familjemedlem och klippa gräsmattan. Jag ska inte dricka idag.

Imorgon får vi se hur dagen läggs upp, men dagens plan är klar. Knyta näven och sysselsätta sig.

@Norrlandsgrabben Starkt av dig att skriva här. Vad jag förstår så är det en ruskigt tuff period i ditt liv just nu av förståeliga skäl. Det låter som att du är otroligt stark och genom att rensa ut dina förråd hemma och göra saker som är nyttiga så som att städa och ta en promenad istället för att ta till flaskan är fantastiskt att läsa.

Jag vet själv när min exfru sa att hon ville skiljas, en söndagmorgon klockan 10. Barnen var hos deras mor och farföräldrar och jag svepte snabbt(typ 30 minuter) 5 starköl. Det är väldigt lätt att hitta "hjälpen" i alkoholen när man känner sig ledsen, sviken och arg. Detta var för dryga 7 år sedan och det är först nu jag kan säga att jag har varit nykter 16 dagar i sträck då det tog ett bra tag för mig att inse att jag var och ÄR alkoholist.

Jag har märkt under dessa 16 dagar att jag har blivit otroligt stark av alla fina personer här inne, de ger bra tips och råd på hur man kan klara en vardag utan alkohol och som jag sa till min nuvarande fru igår, jag måste logga in här flera gånger per dag för att läsa igenom andra personers erfarenheter, skriva av mig för det är vad som får mig att känna mig motiverad(förutom mitt bagage med alkoholen såklart)

Fortsätt i den bana du nu har påbörjat så är jag säker på att du kommer bli lyckligare och kunna tänka klarare :D

Och berätta gärna om hur det går och om du behöver något stöd, vi finns alla här för dig <3

@Norrlandsgrabben Bra plan att du sysselsätter dig. Ett bra sätt att hålla suget borta. För att klara nykterheten i längden är det viktigt med fler planer och kunskap. Du kommer att behöva en hel del bra ”redskap” framöver. Och de finns. IAlkoholprogrammet här under Stöd finns mycket stöd och tips på hur du kan göra. Om du inte redan gjort det, tycker jag du ska börja där plus läsa och skriva mkt här. Bra terapi.😀
Rekommenderar också boken Skål tamejfan som ger en del insikter om alkohol och hur det funkar.
Lycka till!👍🌺🤗