Har pysslat om mig själv idag och tagit det lugnt och bara tänkt på mig själv och riktigt känt efter om vad som har känts bra för just mig och ingenting annat i stunden. Då alkohol inte känns bra för mig att syssla med rent logiskt sett så har jag fokuserat min tanke på att tänka på helt andra grejer. För att må bra så måste man göra en del medvetna och helst vettiga val. Har idag läst lite här och där på nätet om tankar kring självkänsla och existentialism och hittat en del guldkorn som jag nu liksom smälter och sedan ytterligare nog ska gå vidare med att utforska. Det är då tur att man kom på att det är helt meningslöst och intetsägande att sitta i en alkoholdimma och hålla på att slå sig själv i huvudet med en flaska hela tiden så att säga. Förresten, @Carisie det var kul att du tidigare idag tittade in en sväng här och skrev lite tänkvärda ord kompis, sånt uppskattas.

Ha en fin kväll!

@Flarran Vad fint att du pysslat om dig själv idag och känt efter vad som känts bra för just dig i stunden. Att fokusera och göra medvetna vettiga val är en bra strategi för att må bra. Det är mycket så jag fungerar, även om det kan vara sådant som tar emot, så gör jag det ändå för jag vet att det kommer att få mig att må bra. Kul att du hittat guldkorn som du ska utforska lite mer. När man intar det förhållningssättet till livet, så bli det en spännande resa att nyfiket utforska. Det ger mening och blir värdefullt.

Ha en fin fortsatt kväll!🍂💕

Vaknade till här i natten och det kändes väl inte toppen. Men nu hade man ju inte nån alkohol att förgifta sig med, vad nu sådana dumheter ska vara bra för. När jag tänkte efter på hur många gånger som man öppnat en öl, tagit ett glas vin eller bara blandat till nån skit med sprit.

Då kan man då i sanning förvånas och förundras över hur man ännu kan sitta här i ett kök och skriva en massa tok dagarna i ända som man ofta gör. Tänkte att här behövs det då verkligen påfyllning av lite positiv energi och skruvade då tillbaka tanken till barndomens ibland enklare och lite ljusare dagar.

Den tid då det ibland kunde vara rena himmelriket på jorden om man hade en cola-burk och en påse med ostkrokar. Hade man sedan kanske ett bra kassettband med Rock & Roll som var svängigt tilltalande som bara den, så var man snart på solskenshumör.

Tänkte på alla miljoner hyllningssånger som det skrivits genom tiderna. När jag nu hamnat i studietagen för att försöka höja min sedan länge nästan obefintliga självkänsla. Så funderade jag på om det fanns någon låt att lyssna på som hette nåt i stil med - Jag är bra, jag är bäst. Sökte alltså i natten efter en sådan sinnets positivt lyftande instrumentalare utan nån trist och satirisk underton.

Det var i princip omöjligt att hitta någon låt som passade som handen i handsken till min känsla i en rätt så dyster stund. Så därför fick jag använda mina egna musikaliska talanger och kunskap i ämnet musikskapande för att göra en egen instrumental musikslinga i det tempo och musikstil som passade mig helt perfekt i stunden liksom.

Just nu har denna rytmiskt svängande grej rullat på ett bra tag i mina hörlurar medans jag ätit lite av världens godaste ostkrokar och druckit min goda läsk och nu tänker jag att vem sjutton behöver väl deppa i ett mörkt och värdelöst alkoholträsk. För nog är det som gamla mormor sa och att man väl inte har roligare än man gör sig. Förresten, @vår2022, det var kul att du tittade in en sväng igår kompis, sånt piggar alltid upp.

Ha en fin dag!

@Flarran som du skriver det är ju alkoholen som gör att vi mår dåligt.Det går ju relativt snabbt att nyktra till från baksmällorna men tänket tar ju tid att ändra på.Man är ju så van sen många år att lösa alla obehagliga känslor med att dricka alkohol.Jag tror att det är jätteviktigt att börja med att känna efter för stunden.Vad kan jag göra nu som får mig att må bättre.Enkla vanliga saker.Jag brukar ta en lång promenad sen unna mig en fika på café’& lyssna på en podd.Har funkat för mig denna gång.Sen tror jag ju på att utmana sig själv lite och testa något nytt.Jag har anmält mig till en danskurs.Vilket ligger utanför min comfortzoon.Sen tror jag att det är viktigt att inte ha för höga förväntningar på sig själv,andra & dagen/livet.Inte fel att tänka Good enough!Må så gott!

Nu har man dragit upp persiennerna här i köket och regnar ute gör det. Men vad gör väl det när man sitter nykter och torrskodd inomhus i värmen och har det rätt så bra. Nog är man allt tacksam till skaparen för att man har sluppit ifrån det tråkiga tvånget att alltid vara tvungen att dansa efter alkoholdjävulens pipa så att säga.

Funderade just på om man kanske skulle ta sig en kopp med varm choklad och ett par goda limpsmörgåsar med mjukost på. Men nu var man ju så knasig i natt att man stoppade i sig onödiga kalorier i form av läsk och ostkrokar då det var extra tungt en stund. Så man borde väl egentligen kanske tänka lite på vikten också.

Men utan den relativt ny-nyktra morgonrutinen med varm mjölkchoklad blir man väl bara extra deppig i onödan kan jag tänka. Då det inte finns några planer på anskaffande och intag av nervgiftet alkohol idag heller, så får man väl kanske se den aktuella morgonrutinen som gott nog, känns det som. Det var kul att du @Molnet tittade in och delade med dig lite kloka ord, sånt uppskattas kompis.

Ha en trevlig tisdag!

Hoppas du fick en skön dag! Tror du gör klokt i att hålla fast vid dina goda rutiner, som varm choklad med smörgås. Sånt blir man glad och nöjd av tycker jag. Imorgon ska det regna massor där jag bor. Extra mysigt att sitta inomhus och titta ut då får man trösta sig med. Ha det fint!

Har inte gjort mycket annat än att äta och vila idag. Sovit i omgångar på eftermiddagen och struntat helt i alla regler om att det förstör nattsömnen och bla, bla, bla. Tankar om att tvinga in mig i måsten och rutiner som alla andra följer för att slava för pengar gör mig då bara trött och extra deprimerad. Jag vaknade till här strax före 23.00 och kom på att jag detta dygn sovit närmare sju timmar.

Men trött det är jag ändå, men är inte själsligt trött på allting utan har nu i stunden nog en gnutta mera hopp om att det kanske blir lite bättre på riktigt framöver liksom. Har nu ingen längtan efter att släcka lampan för evigt, eller att få en kort stunds avkoppling med alkohol och berusning heller. Tror nog att jag gör som min gamla mor sade att hon gjorde: - Jag går och kommer lite som katten.

För så var det ju. Hon klarade inte heller av att gå som en maskin och slaviskt marschera på rakt fram efter andras påtvingade duktighets-rutiner. Hade i denna sena timma inte tänkt att skriva nåt alls liksom, men fick ändå till sist en känsla av att jag nog skulle försöka att göra så ändå. Såg att du @Kennie tittat in här och skrivit lite trevlig på kvällskvisten. Sånt uppskattas kompis. Hur som helst kör jag då alkoholfritt vidare, då det ju är det bästa och det allra mest naturliga alltså.

Ha det gott!

Minns att min alltid helnyktre far brukade säga nåt i stil med att alla föds som original och att de flesta ofta slutar som kopior. Kanske ligger det en hel del i detta. Då väl de flesta, eller i alla fall väl rätt så många nog försöker att anpassa sig så himla mycket efter andras vilja och tankar om hur saker och ting ska vara att den egna medfödda personligheten ofta nog ställs på undantag. Då blir det så klart med tiden att skava i själen en hel del inom de flesta kanske.

Nu är det onsdag och dragit upp persiennerna här i köket har jag redan gjort och fått mig en nypa luft och sett att det regnar ute på gården. Närmast på min oskrivna att-göra-lista är nog den nynyktra vanan man har börjat uppskatta, vilket är att ta sig en liten kopp med varm mjölkchoklad och ett par goda limpsmörgåsar. Blir jag inte trött efter frukosten och får lust att gå och vila mig en stund, så blir det kanske även som så att jag tar och kokar på en kanna med kaffe och fyller på min termos. Men man får väl se vilka stordåd man klarar av liksom.

Ha en fin dag!

@Amanda L Hallå hej 👋🏼 Jo men jag ligger liksom kvar under måttlig 😅 Inte för att jag har svårt att bestämma mig utan för att jag kanske kan tänka mig ett glas vid festligare tillfällen men har inte hittat nåt än 😅 Hälsar Flarran också såklart 🩵

Har idag som alkoholfri efter drygt elva månader upptäckt en kul grej vilken är att hjärnan nog har börjat att återhämta sig lite när det gäller minnet och det logiska tänkandet, och konsten att kanske bättre kunna ta till sig information från sånt som engelska manualer. Vilket ju är bra då det mesta av programvaror och musiktekniska prylar sällan har en svensk bruksanvisning som medföljer.

Köpte i somras en avancerad inspelningsenhet som jag inte kunde begripa mig på riktigt fast jag är någorlunda skaplig på att läsa engelska. I dag var det plötsligt inga som helst problem att fatta hur man skulle använda prylen för musikskapande och ljudredigering. Vilket är sånt som jag är intresserad av när jag är i någorlunda psykisk balans och väl bara fått till lite halvdant tidigare.

Har i natt även kollat in lite poddar om hur hjärnan fungerar när det gäller en återhämtning på låt säga ett år, efter åratal av misshandel med nervgiftet alkohol. Hjärnan krymper och blir mindre har man ju hört utan att väl brytt sig så speciellt. Men att den även kan reparera sig en aning om man strikt avhåller sig från ett fortsatt intag av alkohol det har man inte tänkt så mycket på.

Det är något som jag nu har funderat lite på och lagt i min mentala verktygslåda. Som ett logiskt försvar om nu den fule alkoholdjävulen så att säga i tanke och känsla när man kanske är extra deppig tittar förbi och försöker lura en till ett skadligt drickande. För att man mår lite taskigt rent psykiskt behöver man ju inte medvetet sitta och misshandla sin stackars kropp och slå sig själv i skallen med en flaska så att säga, var nyss en tanke som kom till mig.

Ha en fin dag mina vänner!

@Flarran Vilken härlig insikt att du på ett så påtagligt sätt kunde se att hjärnan fungerar bättre efter en lång paus från A.Det är ju fantastiska nyheter att den även kan reparera sig en aning om man strikt avhåller sig från ett fortsatt intag av alkohol.Det har inte jag heller tänkt så mycket på.Och det gäller ju även lever, njurar hud & ansiktsplufs. Mycket goda nyheter.En sporre i sig bara det.Ha det gott!

Beroende på hur fast man har varit i tänkandet på att dricka alkohol och att det kanske har varit den enda lösningen på alla vardagliga problem som finns och kan dyka upp. Så tar det lite olika lång tid att med hårt arbete komma till rätta med den felaktiga tanken på att se berusning som den enda vägen till att stå ut med tillvaron. Har nu varit alkoholfri i hela elva månader och drygt två veckor som aktivt närvarande skribent på detta eminenta forum för att kunna förstå mig själv någorlunda.

När jag känner mig nedstämd, energilös, trött, hungrig, törstig, stressad, otillräcklig eller allmänt frustrerad och mår som skit vissa dagar och stunder. Då tänker jag inte automatiskt att nu måste jag rusa iväg till bolaget efter öl, vin och sprit. Så fungerade jag väl för det mesta förra året och tidigare. Då jag som tolvåring öppnade den första flaskan med vin så kunde jag då aldrig tro att jag skulle vara slav under den lasten i drygt fyrtio år.

För en stund sedan så öppnade jag ett köksskåp ovanför en bänk och hittade då min gamla väggalmanacka för år 2023 där dagens datum den åttonde oktober visar att det var den faktiska dagen för mitt alkoholstopp. Jag hade för den dagen skrivit följande i min almanacka: ”Sista intag av alkoholdryck!”. När jag tänker tillbaka på varför jag beslutade mig för att försöka göra slut med drickandet av onyttigheter så var det väl av flera anledningar.

Jag var trött på att alltid behöva att släpa runt på en massa burkar och flaskor. Det hade länge känts som att jag oftast bara satt och slog mig själv i skallen med en flaska liksom. Hälsan var inte fysiskt på topp, ekonomin var körd i botten och det bidrog så klart också till att jag så att säga halkade in i nykterheten. Det spelade även in att jag var förbannad på sjukvården som hade tagit ett PEth-prov utan min vetskap och ville påskina att jag var alkoholmissbrukare. Det kunde jag då inte alls känna igen mig i då jag ansåg att jag bara ”helt normalt” drack diverse alkohol ungefär som alla andra.

Min nykterhetsplan från början var väl någonstans mest att bevisa för de ”korkade” läkarna att de var helt flängda i roten som försökte att få mig att framstå som nån jäkla alkis. För det var jag ju inte då jag kunde hålla skenet uppe och vara nykter några dagar om jag gav mig fasen på det.

Tänkte även att snart ville de jäklarna väl ta ett nytt prov och då skulle de allt få se hur fel de hade tänkte jag väl alltså. Märkligt nog har de inte varit intresserade av att ta något nytt prov. Men det är väl lika bra det, för då blir jag kanske totalt knäpp och får storhetsvansinne och får för mig att fira det hela med en helflaska årgångsvin...

Hur som helst så kör jag vidare som helnykter och alkoholfri då ju kroppen tycks gilla det rätt så bra med tanke på att åtminstone hjärnan nog börjat återhämta sig lite. Sedan är det ju bra att slippa gå med feberkänsla i kroppen hela tiden vilket jag gjorde i många år innan alkoholstoppet. Borde väl snart försöka att röra på mig lite mer med promenader och sånt, men har så lite energi att det får bli helt spontant när jag får ork och längtan att gå utanför dörren.

Jag är nog rätt så motivstyrd och vill få ut något mer av promenader än att bara vara sportig av mig. Men nog tänker jag på att daglig träning behövs. Det samma gäller väl i frågan om goda vanor eller rutiner för bra sömn och kost. Men allt tar ju sin tid att få till och det viktigaste är då utan tvekan att fortsätta att följa rutinen att aldrig hälla i sig någon alkoholhaltig dryck. När jag tänker tillbaka på min nyktra livsresa hittills så får jag väl erkänna att jag trots min envetna dystymi med mera väl är tacksam för att jag fick en möjlighet att kravla upp ur alkoholträsket.

Förresten, @Molnet det var trevligt att du tittade in en sväng här idag kompis. Nog är det allt som du säger att hela kroppen vinner på alkoholfrihet. Sitter just nu och dricker ett glas med vanligt vatten och har inte den minsta tanke på eller önskan att hälla det dödliga giftet alkohol i mitt glas för att bli halvt medvetslös som var så vanligt innan man insåg ett och annat liksom.

Ha det gott!