Det finns inget att vara rädd för är känslan som nu finns. Kunde inte somna fast jag ville göra det. Blev först orolig och började känna stor ångest som fick mig att önska att jag kunde få lugn och ro omedelbart med hjälp av kanske en söt likör. Då började jag tänka på varför jag egentligen ville sova fast det ju var mitt på dagen och den tid man normalt ska vara vaken för att i dagsljus få sina vardagliga saker och ting gjorda.

Egentligen spelar det ju ingen roll när man äter och sover bara man ibland låter sånt komma helt naturligt och få vara kroppen till nytta. Lagom är bäst av allting som det väl står skrivet någonstans. Precis som det att väl allting har sin tid liksom så att säga.

Det man behöver veta om livet är kanske att man inte ska krångla till allt och rusa rakt fram utan att tänka. Men det är lättare sagt än gjort om man trots analytisk förmåga som människa är lite för spontan ibland. Samtidigt vill man nog även veta vem man är och kanske då behöver lite mer tid på sig och en djupare förståelse i varför man kan känna på så många olika sätt inför saker och ting som man väl ofta gör.

Redan som mycket liten var jag vetgirig och ville förstå saker ned på dess minsta detaljnivå tror jag. Mitt första tidiga minne om vetande handlade om att lära sig förstå skillnaden i vissa ords valörer. Varmt respektive kallt och vad som var den högsta värmen som fanns, respektive hur kallt något kunde vara när det var som kallast och sådana där barnsliga frågor man som liten kan ha. Menar här inte temperatur i en vetenskaplig bemärkelse, utan mer kärnpunkten eller känslan i det hela.

Minns att jag som liten såg när min mor stod och strök bordsdukar eller vad det var och undrade vad hon sysslade med och fick till svar att hon strök. Det ordet funderade jag på och försökte förstå dess innebörd. Förstod rätt snart att det då handlade om att få skrynkliga saker att bli fina och släta. Harmoni var liksom det som var innebörden av ordet stryka där och då, men ordet strykrum kan ju även betyda något helt annat, men det vet ju de flesta.

När det gäller harmoni och balans så är det något som jag alltid varit intresserad och fascinerad av. Om man betraktar världen med nyktra ögon så är den när yttre betingelser inte har satt grunden för harmoni ur spel ifråga om inte minst vår värld som helhet. Vilken som planet är en mycket väl genomtänkt skapelse som jag inte kan kalla för något som skulle ha uppkommit av en ren slump. Hur allt fungerar och är uttänkt det kan jag inte förstå, men jag kan lära mig mycket om det mesta om jag verkligen känner behov och vilja till att veta och känna till mer om ett ämne liksom.

Vad hög värme applicerat på ett felaktigt sätt genom nyfikenhet rent praktiskt är, det lärde jag mig snabbt innebörden av genom att sätta min lilla barnahand på ett hett strykjärn. Det kan skada och ge brännsår på handen eller den kroppsdel som utsätts för en direkt och högre värme än vad kroppen är konstruerad för.

Värme i lagom mängd och på rätt plats och tid, det är till nytta och gott liksom. Tänker på att ett ljus som stilla brinner med en klar och lugn låga är harmoniskt och till nytta och då liksom kan lysa upp ett mörkt rum. Medans en fritt härjande eld kan skapa kaos och förstörelse. Rätt så självklart egentligen, men en sak som inte alla här i världen tycks förstå sig på.

För precis som kärnenergi kan användas till att skapa energi som kommer till nytta i form av elenergi till maskiner och hushållsapparater. Så kan kärnkraft ju också bli till ett skadligt vapen i form av atombomber som onda eller tanklösa människor lät oss tänkande människor förstå under det andra världskriget genom att det då i realiteten bevisades att kärnkraft felaktigt använt och negativt praktiserat mot människor inte var något gott.

När människan inte förstår eller vill tänka gott och positivt då blir det till sist en negativ konsekvens.
På samma sätt är det väl med alkoholen i vinet, i en liten och kontrollerad mängd så kan det kanske någon gång vara till glädje en stund när man är tillsammans med människor man gillar vid exempelvis någon högtid. Men blir det mer av varan som sådan än vad en människa kanske kan hantera med omdöme. Då kan det snabbt bli en ren hälsofara och leda till skada eller katastrof.

Tänk vad man kan tänka när hjärnan har vaknat till och man nyktert använder sin hjärna på ett konstruktivt sätt liksom. Nu börjar jag faktiskt känna mig allmänt orolig igen och vad skulle jag då egentligen behöva ha om vi nu helt enkelt utesluter införskaffande och intag av alkohol.

Ja, det skulle väl kanske kunna vara att om man lyssnar på magen som nu knorrar så smått och väl påminner mig om behov av påfyllning av energi. Så får väl alltså ta och titta i skafferiet eller kylen efter något lättlagat och gott att äta på som jag känner för. Det finns ju som sagt och skrivet inget att vara orolig och rädd för om man förstår att tänka och handla på ett vettigt sätt liksom.

Nog känns det att man så här i november och på månadens sista dag nog har tagit de allra första stegen på en livets nya stig som nykterkvist. Börja om från början är titeln på en rätt känd låt som nu spelas upp i datorns spelare. Måste säga att titeln känns rätt så vettig. Förresten @Vinägermamman, kul att du tittade in här.

Ha en fin kväll!

Du har så rätt. Det finns inget att vara rädd för, eller ”det värsta har redan hänt” som min terapeut brukade säga.
Kikar in och önskar dig en fin dag, med inslag av promenad och frisk luft, som en gammal tant är jag! 👵🏼

December är en lurig månad. För det är så mycket inbitna traditioner som kan röra till det i skallen när det gäller tankar på att dricka onyttigheter. Nog är man allt lite orolig som nybliven nykterkvist med bara lite drygt en månad av vettigt tänkande. Får nog nu ställa om den mentala almanackan och se nyktra dagar här på forumet som gått som uppvärmning för att klara denna månad liksom.

Tänkte nyss inte gå in och skriva något alls här idag då en tröttnadskänsla hade smugit sig på mig. Det kändes som att något inom mig sade – varför ska du hålla på och skriva en massa fånigt strunt. Nej, ryck upp dig och var som vanligt folk. Nog kan du kosta på dig en flaska vin, whiskey, likör samt nåra rejäla öl till jul. För nåt ska du väl ha som belöning för att du har slagit detta århundrades personliga rekord i total nykterhet.

Blev då jag sovit ut efter att hör och häpna gått och lagt mig 22:50 och utan sömnpiller faktiskt har sovit hur bra som helst till klockan 07:10. Om man tänker på det eminenta tanke-verktyget H.A.L.T. Som säger att man ska tänka på varför man kanske har alkoholsug. Ja, det här att man innan man kanske som en galning kastar sig över en flaska ska fundera på varför innan man kanske gör så. Kom då ihåg orden: Hunger, Arg, Ledsen, Trött och liknande känslolägen däromkring.

Hur kunde det komma sig att jag som sovit ut och inte var det minsta kroppsligt trött började fundera på att ge upp kampen för att vara alkoholfri. Då mindes jag att man kan var trött på flera olika sätt som exempelvis psykiskt trött eller känslomässigt trött.

Jag hade helt enkelt kanske tänkt och skrivit så mycket under november om ämnet ifråga att jag höll på att tröttna på det hela liksom. För trots att klockan bara var drygt sju på morgonen och jag var pigg och mådde kroppsligt bra så funderade jag på att gå in på bolaget och handla vin om jag kom i närheten av det. Man är alltså inte det minsta immun och utom fara för återfall för att man som jag har varit helt nykter i en månad och en vecka.

Sitter nu och tar mig lite smultron-yoghurt och funderar på hur lätt det är att tappa taget och fokus på att hålla sig helt nykter. Detta om man inte tänker efter innan man bara på en tanklös känsla kanske rusar iväg och sedan är man inte en nykterkvist på en nivå av drygt en månad i ryggsäcken. För då börjar nykterhetsspelet om från noll, då man annars snart hade nått nivå två, med kanske helt nya upplevelser och insikter som kommer allt eftersom enligt de kunniga inom ämnet alkohol-problematik.

Ha en fin dag!

God morgon! @Se klart, tyckte det var trevligt att du kollade in min plats och inspirerades att skriva lite som du ser. Sitter och dricker frukost-te, har ätit rostat bröd med smör på. Riktigt gott faktiskt. Läste nåt skämtsamt om ålder tror jag. Men kan säga att jag som nybliven nykterkvist inte har känt mig så här pass ung i själen på mycket länge.
De allra tyngsta och mörka tankarna flög nog bort med de sista alkoholångorna jag andades ut för drygt en månad sen tror och hoppas jag. Men lurigt alkoholsug det kommer och går lite hur som helst. Fast jag var mätt, nöjd och glad nyss så kom det en sån där onödig känsla på en slurk likör. Fyllde då bara på min kopp med te, tog en skvätt mjölk och ett par teskedar socker i - alltså påtår, och nu så känns det faktiskt rätt fint, så det var väl en aning vätskebrist kan man tänka. Ha en trevlig fredag kompis!

Sweet Little Little Rock And Roller snurrar på i spelaren och allt känns så himla fint.
Vem behöver nån jävla sprit och skit när man mår så här oförskämt bra. Ska nog göra nåt jag sällan gör innan tolvsnåret, ja bara dra upp persiennerna och öppna fönstret och ta en nypa morgonluft.
Ha en fin dag allihopa!

Växlade just upp Kick-känslan med lite Rockpile och låten You Ain't Nothing But Fine.
När man som jag har en melankolisk grund-personlighet, otroligt låg energinivå och svårt att fokusera tankar.
Då behövs det naturlig påfyllning av dopamin då och då. Det funkar då finfint med upptempolåtar för att förhöja stämningsläget som annars riskerar att sänka mig och få mig att bara deppa till och sträcka mig efter nån onödig alkoholhaltig dryck som jag har sysslat med i princip dagligen i mer än 35 år så som nåt slags stödhjul. Men nu så vet jag ju lite mer om hur just jag fungerar rent mentalt och att jag utan anledning tycks stressa mig själv, och då jag är oerhört stresskänslig måste tänka på exakt varje steg jag tar för att inte i onödan då utsätta mig för sånt som bara riskerar att då kasta mig in i en utmattningskänsla där jag bara går som i trans efter att få en berusning för att kunna koppla av. Det här forumet och min tråd promillebikt har blivit lite av dagbok och ett stöd i kamp för nykterhet på ett sätt som jag förr aldrig trodde var möjligt.
Kämpa på allihopa!

Härligt att du fick en god natts sömn! De kan nog bli flera nu när hjärnan rensat ut den stressande alkoholen. Jag tror det är viktigt att skriva och läsa vidare här, det är en bra motvikt när tankar om att man nog ändå kunde dricka kommer. Många som haft ett långt beroende halkar snabbt tillbaks i gamla hjulspår om de tar det där "enda glaset bara idag". Du verkar hitta nya glädjeämnen i nykterheten och må bättre på många sätt, så kämpa på!

Hej Kennie, Kul att du tittade in. Håller med om att det är viktigt att läsa och skriva här på forumet speciellt nu då jag försöker att komma ifrån idiotin att bara dricka en massa onödigheter utan tanke. Det som är viktigast förutom att inte dricka alkohol är det grundläggande att ha fasta ät och sov-rutiner så att kroppen är grund-nöjd så att säga.

Det märkte jag i eftermiddags då jag blev mycket utmattad och började känna mig mycket tom, kall och deprimerad utan att först fatta varför. Började känna längtan efter att åka taxi till bolaget och införskaffa öl och sånt där skräp. Men istället så tog jag och käkade lite ostkrokar och drack cola och kände mig då lite piggare, men även korkad över detta intag av skräpmat så drack även ett glas mjölk och åt ett par klementiner, och sen så blev jag rätt lugn och fin inom en halvtimme.

Men det är inte lätt att få till vettiga rutiner på en gång när man missbrukat alkohol så att man inte har kunnat tänka vettigt på så många år. Men när jag känner att en rutin är något som jag mår bra av och av ren fri vilja gärna vill försöka att få till, så då går det säkert även att få till det hela. Men det är väl bättre att äta lite skräpmat och dricka läsk än att dricka vin och starköl. Har alltså en stark målsättning att börja med bättre kosthållning och ha fast en sovtid vid en vettig tidpunkt på kvällen och siktar på elva även idag.

Har även börjat att tänka på det här med promenader som faktiskt kan vara kul om det finns en mening i det hela. Så har tänkt att så smått börja ta upp ett gammalt intresse jag haft sen jag var riktigt ung, vilket är fotografering. Speciellt naturbilder. Brukade förr alltid ha digitalkamera med mig och fota en hel del. Tog redan i somras lite bilder med mobilen som kan komma till pass på min musiksida Flarran Stuff på Soundcloud.

Nu är det ju så pass bra kamera i mobilen så det är ju inte någon större konst att få till bra bilder som jag sen kan redigera ett gratisprogram och publicera tillsammans med mina instrumentala låtar som jag lägger upp på nätet. Men om jag inte tänker mig för som du skrev är det lätt att falla tillbaka i ett destruktivt drickande.
Förresten, hoppas att allt är bra med dig kompis.
Ha en fin kväll!

@Flarran Jag brukar säga att nykterhet till 80 procent handlar om att få till nya goda nyktra vanor, nöta in dem.

Efter min sjukskrivning för utmattning och därefter återgång i arbete så ställer jag larm för allt typ: Gå upp 6, 7 eller 8 (beroende på veckodag), 9.30 fikapaus, 11.30 hundpromenad och lunch, 15.00 fikapaus, 17.30 hundpromenad och middag, 22.45 hundpromenad och läggdags. Plus att jag ställer larm för möten och andra åtaganden som växlar dag för dag. Jag mår bra av det.

Kram 🐘

Hej @Andrahalvlek,
Du har nog rätt i att det kan vara bra att så här i början ställa en klocka för att komma håg viktiga tider för att få in en vettig dygnsrytm liksom. Något sånt har jag inte brytt mig om det minsta på en massa år, bara sett sånt som ett fånigt tvång. Men får nog nu prova att ställa klockan på ringning då det är dags för läggdags och frukost i alla fall.
Det blir ju lite skoj att se dagsljus vilket man väl missat helt så många dar de senaste åren. Funderar lite så smått att åka till stan i morgon och köpa kul fotogrejer, stativhållare och sånt till mobilen nu när man har mer pengar på sig än vad man har haft på mycket länge då man så att säga varje vecka ju blåser bolaget på en hel massa stålar.
Men den finaste present man kan ge sig själv är nog ändå detta att alltid helt skita i allt vad alkohol heter.
Ha en fin kväll kompis!

Minns och saknar dig du min kristna och tystlåtna mor. Jag läste just de tänkvärda ord du med blyertspenna skrev ned i din dagbok den 28 augusti år 1982.

”Idag har jag lärt mig att vara ödmjuk och att tjäna mina medmänniskor, och att man skall vara nöjd med sin lott, samt att lyda Gud, och att förstå, att det som händer alltid är det bästa för oss människor, även om vi inte förstår det på en gång, utan att allt tar sin tid.”

Jag minns vad jag sade till dig några dagar före din sista dag som skulle ha blivit din sextionionde födelsedag mitt i sommartid år 2012. Ja, vid ett av mina sista besök vid din sjuksäng bara några få dagar innan du lämnade denna värld efter att du hade kämpat så starkt och tålmodigt för att bli kroppsligt frisk från sviterna efter bland annat åderbrock i halsen och lunginflammation.

Du ställde mig en fråga där du undrade varför du skulle behöva vara så sjuk. Två månaders kamp i en sjuksäng med allt vad det innebär av bland annat oro är något som nog kan få den mest starka i gudstro och kristet ödmjuka människa att till sist börja vackla i sin tro.

Mycket har jag sagt och gjort som tanklös missbrukare av alkohol. Många ord jag sagt och tankar jag har haft skäms jag för. Men att jag sade till dig att hålla fast vid din tro det skäms jag inte för. Du hade under min uppväxttid inte alltid så mycket kraft och energi till att göra så himla mycket. Men du hade tydligen en inre andlig kamp att föra som jag inte alls förstod mig på som ung.

Minns att jag sade att du gör inte mycket, men du gör det bra. När jag nu efter många års tanklöst drickande har varit helt nykter i över drygt en månad så här i början av december några dagar före detta års jultid. Då börjar jag så smått förstå en del saker lite bättre. Tackar dig nu så här i efterhand för dina än idag mycket tänkvärda ord.
Tack mamma, du var verkligen en kämpe.

Johnny B. Goode snurrar nu så här på lördagsmorgonen i spelaren. Ska nu efter drygt fem timmars sömn ta och dra upp persiennerna och ta mig en nypa frisk luft. Tror att frukosten får bli en kopp choklad med några limpmackor, sen får vi se vad vi hittar på. Kanske dags att ta sig en liten tur i taxi och kanske köpa ett par nya hörlurar och någon kul pryl till mobilen, ja vi får väl se...
Ha en fin dag!

Godmorgon @flarran
Vad fint att du får möjlighet att reflektera över din mamma och det som har varit
Det är ju de här tankarna som vi får tillgång till när vi blir nyktra, en chans att utvecklas.
Önskar dig en fin dag och röstar för att du unnar dig ett par hörlurar efter snart 6 veckor (?) nykter! 💪🏻🌸

Ett tips till på trevlig hobby: Skaffa hund! Det har jag gjort och jag får flera dagliga promenader och ett fantastiskt sällskap 24/7. Och man behöver inte skaffa valp, som jag gjorde, det finns många hundar för omplacering som behöver ett nytt hem.

Kram 🐘

Hej! @Se klart, Har idag äntligen varit utanför dörren i dagsljus vilket man inte varit på länge. Tog en taxisväng på nån mil och införskaffade hörlurar, det blev ett par med lite mer studiokänsla, blåste väl ett par tusen spänn i musikbutiken. Men det kan man väl kosta på sig då man nu sparar en massa stålar varje vecka. För när man inte korkat frivilligt bara matar statskassan med kanske tretusen kronor extra i månaden kan man väl slå sig lös på lite kul prylar ibland. Det är rätt lönande att var nykterkvist som man officiellt faktiskt varit över en månad och en vecka på detta eminenta forum. De första inofficiella veckorna ser jag numera mest som en träning utanför planen liksom. Kort sagt har det varit en fin lördag utan minsta alkoholsug faktiskt, vilket man är tacksam för.
Ha en trevlig kväll!

Hejsan @Andrahalvlek,
Du har helt rätt i att ha hund är ett trevligt sällskap, men det är även ett stort ansvar om hunden ska må bra då de ofta kräver en hel del pyssel och motion om man som jag väl är intresserad av typen Schäfer eller Golden retriever. Mindre hundar är ofta lite glada i att skälla i tid och otid har jag märk när man passerat nån rastgård. Men du är inte ensam om att föreslå införskaffande av hund, men då måste man nog ha lite mer kondition än vad jag har idag, men vad framtiden ger det får man väl se. Men har i alla fall varit ute en sväng idag och köpt lite prylar till mobilen.
Bland annat blev det ett tripodfäste för att kunna göra lite schysta videos och ta lite bättre foton.
Ha det gott!

Kul med nya lurar och andra prylar, det är du verkligen värd! Och skönt med en dag fri från sug, de blir fler och fler ju längre tiden går! Promenad i dagsljus är också viktigt för det psykiska måendet. Både rörelsen och ljuset behöver vi. Lite i taget kanske det blir en vana för dig.

Tänk va' oförskämt bra man kan må ibland. Vem faen behöver alkohol och sån där jävla skit...
Kan inte fatta att man skriver detta. Trodde aldrig för bara ett par månader sen att jag någonsin skulle kunna att komma upp ur den luriga och förrädiska alkoholdyn.

För att bryta sig ut ur alkoholfängelset så måste man som de kloka och visa säger på tusen olika sätt nog göra mer av sånt som man verkligen gillar. Ja, liksom efter att man har vågat att ta sig en noga titt på sig själv och då kanske erkänt för sig själv att man har gjort så mycket skit som helt tanklös i alkoholdimman. Det går inte att vrida klockan tillbaka, men att ge långfingret åt allt vad alkohol heter det kan man då göra.

Det här forumet har på en dryg månad givit mig så mycket insikt om det galna i att förgifta sig själv. För om man tänker nyktert på vad alkohol egentligen är så är det ju allt annat utom ett livsmedel, utan det helt motsatta.

Nu har en hel del ord sjunkit in som detta fantastiska forum givit mig. Har läst så mycket kloka ord här och är så tacksam för den här chansen jag har fått att starta om. Nu är det bara att fortsätta att hålla fast vid det naturliga i att alltid var helt nykter även om det skulle blåsa lite hårt.

Man kan om man verkligen hårdstuderar alkoholfrågan och problematiken i sig med ett nykter sinne, och en klar hjärna förstå så mycket så det är svårt att fatta det hela. Det är fan så att man kan bli religiös för mindre.

För kan man må så här oförskämt bra av att bara druckit några glas alkoholfri cider och käkat lite sallad och chips då behöver man då verkligen ingen alkohol. Jag brukar bara klaga och gnälla, men när man mår bra eller har fått något fint som en helt ny chans, då får man inte glömma bort att visa den högste anden lite tacksamhet som väl farsan min kanske skulle ha sagt.

Nu ska jag ta och borsta tänderna och gå och knyta mig och sen fokusera på att bara må bra. Kommer nog att skriva nåt mer ord senare idag. Himlar va' enkelt allt kan vara om man inte liksom gräver ner sig i en massa värdelösa och deppiga tankar.

Varje gång nån tanke på att dricka onyttig skit som öl, vin, sprit och sånt jävelskap kommer ska jag alltid återvända till den här underbara känslan. Tror att jag börjar att bli hög på livet som det sagts att man kan bli som nybliven nykterist efter ett tag. Men man ska ändå ständigt fatta sitt eget bästa och hålla fast vid övertygelsen och prylen att alltid vara helt alkoholfri och inget annat.

Ha det gott!

Morgonrapport från en nykterkvist. Har sovit som en klubbad säl eller en liten gris i tre timmar utan vare sig sömnmedicin eller piller mot oro och ångest. Kan väl säga att man helt enkelt faktiskt mår rätt så bra när man sitter här vid datorn och gäspar. Tar mig nu en slurk vatten då kroppen tydligt signalerat till mig en stund om att den väl är törstig. Har inte det minsta alkoholsug nu heller och funderar på om de lärde inom medicin nog inte faktiskt har rätt i att även en före detta rätt så tungt alkoholiserad tidigare smått impotent medelålders man kan återhämta sig fysiskt och psykiskt rätt så bra med fokus helt inställt på alkoholfrihet.

För nog är det lite lustigt att vakna som femtioåring med råge och ha ett rejält morgonstånd där mojängen står som i givakt av sig självt i närmare en halvtimme. Detta precis som om man vore en grabb på tolv eller tretton år gammal. Var inte speciellt intresserad av handarbete så blev väl mest full i skratt över att kroppen när den slipper onödiga kemikalier ett tag kan återhämta sig på de mest förunderliga sätt. Tar mig just ännu en slurk vatten och filosoferar lite över tillvaron här i köket. Minns gårdagens nyktra och skojiga resa med inköp av kul prylar och tänker på att man kanske borde försöka att ta sig ut i dagsljus lite oftare.

Nu börjar magen knorra och säger väl att det är dags för påfyllning av lite mer näringsämnen och vitaminer kanske. Har ju ingen vettig matkultur och rutiner på sånt. Så det får väl kanske bli en kopp varm choklad och mackor lite senare om en stund då det ju brukar göra kroppen rätt nöjd och glad liksom. Har fyllt på glaset med lite mer kallt kravatten och tar mig ännu en slurk. Kan ju vara bra att minska ned min onödiga övervikt med att inte sätta igång och äta en massa mat det första man gör efter att ha vaknat till. Hade det varit för knappt två månader sen så hade man nog bara utan minsta tanke öppnat en starköl på ren rutin, men sånt är inte aktuellt.

Tror faktiskt att jag går och vilar mig en stund till för dagsljuset har ju inte visat sig än. Får väl senare fundera på vad man hittar på för kul idag. Har nu sugit i mig över en halv liter rent vatten och funderar på att sova någon timme till tror jag. För det är ju ändå normalt sett för de flesta så här tidigt en lugn söndagsmorgon i december ändå vilodag. Ja, åtminstone gäller det väl för de flesta i grannskapet som inte är tvungna att gå ut och rasta sin hund som jag faktiskt har lagt märke till att rätt många gör vid den här tidpunkten på morgonen. Slår nu av datorn och går och vilar en stund.

Ha den bra dag!