@Flarran Finns inget fjolligt och töntigt med dig, eller med någon alls här inne. Jag läser med intresse det som skrivs här. Inte allt, så klart, men lite här och där i många olika forum. Jag lär mig jättemycket, då fortsätt ge mig den chansen, du och alla andra.

Hej @Kevlarsjäl62,
Det var kul att du skrev lite, sånt värmer faktiskt så här i vinterkylan. Har just druckit ett par koppar te med mjölk och socker i och läst igenom din tråd igen. Mycket kloka ord om medberoende och oro kring sånt och även rätt många andra saker faktiskt. Relationer kan vara rätt knepiga.

Mitt i alltihop i sådana får man aldrig heller glömma bort sig själv utan försöka att ha lite distans tror jag. Tror att min farmor var inne på det när hon visst någon gång till min far hade sagt ord som att man kan vara vänlig, men inte villa väl, och då väl menat att man inte ska vilja andra så himla mycket väl att man själv dras ned och går under.

Farmor som hade levt länge ihop med en alkoholmissbrukare. Som min farfar visst var en rätt lång tid som ung.
Så nog visste farmor en hel del hon, fast hon väl inte talade så värst mycket om sina tankar, upplevelser och minnen. Hon utstrålade ändå ett slags lugn för det mesta minns jag att man tänkte på redan som liten grabb.

Detta då man varje vecka med mor och far brukade hälsade på henne om lördagarna och då fick en påse med godis och vi brukade leka ”gömma nyckel”. Ja, det där med fågel, fisk eller mitt emellan, och nu bränns det, eller nu är det jätte-kallt. Den där klassiska barnleken alltså, som väl rätt så många känner till.

Farmor hade även humor minns jag från att hon kom tillbaka till ålderdomshemmet efter ett benbrott och de som då nog skyndsamt en dag hade ställt i ordning hennes rum. För de hade tydligen snabbt inför hennes oannonserade återkomst vänt en tavla med ett naturmotiv upp-och-ned, och hon då lär ha sagt: Men oj, vad fint ni har gjort det här, och en helt ny tavla har jag fått också...

Ha en fin kväll!

God kväll, hoppas dagen varit bra trots en del mörka tankar. Man får låta dem passera och lita på att mer positiva känslor och tankar kommer igen. Har du varit till biblioteket något mer?

@Flarran Du är helt klart jäkligt bra och fint att du hade sån behållning av promenaden! Träning är nästan det bästa när det gäller att få igång endorfinverkstan!
👍😀

@Flarran Haha, ja den där nedrans rösten kan verkligen hitta på "logiska argument" för att fira ibland. Men fy tusan vad bra du har gjort det! Ett litet steg för mänskligheten men ett nästan obegripligt kliv för flarran! 💐Jag skålar med trocamust för dig!

Jag hoppas du får en super kväll!

Jag pratar om den fantastiska promenaden med ryggsäcken alltså. För lvrigt tycker jag du skriver med både humor och värme, värt att läsa.❤️

Fredag igen och klockan har passerat 14:00 – pip som väl fröken ur skulle ha sagt. Har just ätit försenad frukost med varm mjölkchoklad och mackor igen. Den enda rutin som jag förutom daglig helnykterhet försöker att hålla fast vid. Sover dock lite ojämnt och ostrukturerat, har inte lyckats att få till nån rutin på det området, men det ger sig väl med tiden.

Satt i natt och installerade en ny DVD-brännare och programvara till denna och ska väl lite senare om jag känner för det kanske testa att bränna några filer med den och se om allt funkar som det ska. Har inte lyckats att lägga av med portionssnus utan det har till och med blivit mer av den varan.
Mår ändå i skruvande stund rätt så skapligt.

Jag är helnykter sen över en månad och två veckor på detta forum, det känns som en oerhörd prestation faktiskt. Det att jag skrivit om detta här på forumet ger mig lite milt inre tvång att kämpa så långt det bara är möjligt för att inte bara falla tillbaka i gamla dryckesmönster som inte är nyttiga. Skulle känna mig så värdelös om jag bara gav upp kampen mot alkoholdjävulen och tanklöst körde rätt ner i diket och allt då bara började om igen...

Vill här passa på att tacka alla som har har hjälpt mig med goda råd till att kunna få vara nykter vilket jag verkligen för mitt eget bästa måste fortsätta att vara, men det är kämpigt det ska alla veta. Förresten, kul att ni skrev igår – hälsar alltså till: @Kennie, @Amanda L, @Mormor2023.

Ha en fin nykter helg!

Det är kul att använda hjärnan till något vettigt, det har man ju inte gjort på åratal. Har bara suttit och deppat ihop, och det utan någon anledning alls egentligen. Fast jag var ju tvungen att jobba en del med mig själv och rota igenom rätt rejält i mitt inre känsloregister, förbisedda skeva minnen och rätt feltolkade variabler och vridit och vänt och på fastlåsta tanke-parametrar som jag länge trodde var en faktisk realitet. Vilket det som helt nykter nu visat sig att direkt inte vara.

För som nykterkvist i drygt en månad och ett par veckor så är det som att upptäcka livet i sig självt. Det har dock krävt att jag avskärmat mig helt från allt vad nyheter och negativ och pressande stress av olika typ heter. Orkar för den delen inte heller trötta mitt sinne med en massa totalt värdelös och tjatig reklam som ständigt snurrar runt i evighet på alla kanaler liksom.

För sånt ser jag nu bara som en onödig distraktion. Vädret behöver jag ju inte ens läsa om, för jag har faktiskt en digital termometer och vilket väder det är i realtid det ser och upplever man väl bäst genom att bara öppna fönstret och ta sig en titt på verkligheten. Har nu kommit underfund med att man inte behöver gå efter kockan alls om man inte behöver det av någon speciell orsak. Snart tre på morgonen säger klockan. Ska väl knyta mig om en liten stund.

Tänk, upptäckte nyss hur lätt det är att förstå sig på sånt som man tyckte var rätt krångligt för bara nån månad sen. Visserligen är man väl teknikintresserad och har väl en gång nosat en del ytligt på sånt som webbsidessnickrande som varit lite av ett intresse tidigare. Precis som musikskapande och även lite bildhantering och hobbyfotografering. Har väl kanske en konstnärlig ådra kan man tro.

Har hur som helst nyss på endast ett par ett timmar drygt faktiskt uppdaterat mig lite på sånt som digital bildhantering och grafiktekniska knep och nosat lite snabbt på ett illustrationsprogram. Kommer nog skaffa en ritplatta till datorn inom kort. Det verkar ju vara en rätt kul pryl liksom.

Höll ju gärna på och pysslade med lite av det mesta innan jag bara deppade ihop för en massa år sen och blev sittande i mörker och förgiftade mig med en massa alkohol. Fy faen vad dum man kan bli om man bara tänker negativt om allt och sig själv, och inte fattar sitt eget bästa som då inte är att negativt tänka eller att dricka ihjäl sig bara för att man i bland råkar att må psykiskt taskigt.

Solen kanske inte alltid skiner i sinnet, men då får man väl tända lampan liksom. Sen ska man helt ge sjutton i att se på en massa trista filmer eller lyssna på deppig nedstämd musik känns det. Jag känner att det ska vara kul och svängigt liksom. Det går inte att ändra på sin egen personlighet, men man kan alltid anpassa vardagen till det som passar en bäst så att man kan göra det bästa av sin tillvaro.

Skål gott folk, och nu ska ni veta att det endast är klart rent kallt kranvatten i mitt glas för man blir bara totalt dum i huvet av förbannad alkohol. Det sägs att sprit är ett lösningsmedel, men för min hjärna har det bara varit rena rama klistret. Tänk vad rätt min helnyktre farsa hade på den punkten att dricka sån skit är fel. Morsans alla böner till den evige livets ande och i allt alltid närvarande skaparen så att säga, var nog inte heller något som var förgäves.
Ha en fin och nykter dag.

Kämpa på!

@Flarran Underbar läsning 🤩 Jag brinner också för att lära mig nya saker, det är så oerhört berikande. Och öppnar man en dörr så öppnar sig möjligheten att ta stora kliv mot nästa dörr. Och det är fascinerande hur väl hjärnan faktiskt funkar, trots att vi har dränkt den i alkohol i många år. Och det är inte självklart. Jag hade en kollega som bokstavligen söp skallen av sig, han söp sig till svåra hjärnskador som inte gick att reparera. Han glömde saker, och glömde hur man utförde våra arbetsuppgifter.

Tidigare har jag mest tänkt på riskerna för levern, men i nykterheten har jag förstått att det är hjärnan man allra mest utsätter för risker när man dricker. Och att då upptäcka att den funkar riktigt bra är oerhört nice ❤️

Kram 🐘

Hej @flarran
Jag hör till de som framförallt i början av min nykterhet (första året iaf) skrev jättemycket på forumet! Ibland kände jag ”äh nu får jag lugna mig” men det är för sin egen skull, för att klara detta svåra arbete, som man har forumet. Glöm inte det! Sen får man nya vänner på köpet (många läser och håller på dig som du ser!) och det är jättefint. Men man behöver inte få godkänt av någon annan, eller begränsa sig. Här får man vara på sitt sätt- skriva mycket eller lite. Allt är okej!
Förutom det- så gillar jag verkligen att läsa dina inlägg. Heja dig 😊

Det behövs inte så mycket egentligen. Bara slå på ugnen och värma på en fryspizza och det blir lite av en fest i all enkelhet. Mätt som en häst alltså liksom. Man går ju inte ner i vikt, men idag så bry jag mig inte ett skvatt om sånt. Väger väl lika mycket som innan jag slutade pimpla en massa öl.

Man ska ju egentligen ha fasta rutiner och sånt. Helst även ett fast matschema och sånt där. Har ju inte nån ordning alls på sovande och mattider. Äter när jag är hungrig, sover en stund när jag är trött. Lite så där som väl kloka katter gör alltså. Fokuserar mest på min nykterhet.

Sov som en klubbad säl i fyra timmar mellan 12-16. Höll ju på och pysslade med datorn rätt länge i natt alltså. Fick när jag klickade på nån datorannons nåt virus som kapade webbläsaren trots aktivt antivirusprogram som inte fixade det hela. Hade dock tillgång till en annan webbläsare i datorn. Så kunde då ladda hem och installera ett kompletterande gratisprogram, Malewarebytes vilket faktiskt fick ordning på det hela. Har nu gjort en återställningspunkt i fall liknade problem skulle dyka upp igen så småningom.

Tänkte lite på att när man var som värst i drickandet av vin och sånt, då hade man verkligen ett rejält virus av det värsta slag i den dator som sitter ovanför axlarna liksom. Då funkade ingenting alls egentligen. Har nyss alltså ätit fryspizza och en god konserverad sallad och cola till. Nu är man rätt så mätt och nöjd alltså.

Borde väl gå ut med sopor och och handla mjölk då den blev slut i morse vid chokladfrukosten. Men känner mig samtidigt lite trött och vill inte då tvingas att i matbutiken gå förbi hyllan med pilsner då jag kan få knepiga tankar så här på lördagskvällen, så står nog över handlingen idag. Tar fasta på vad någon sagt att - det finns inga måsten om det riskerar nykterheten liksom.

Förresten kul at ni skrev lite @Andrahalvlek och @Se klart. Det känns rätt bra att nån bryr sig. Tycker att skrivandet på forumet ger mig lite klarare sätt att tänka. Det är rätt så bra att samla sina tankar i den formen och inte bara sitta tyst i ett hörn och fundera så att ens tankar bara går runt i cirklar tills man blir helt matt och nere liksom.

Dagboksskrivande på papper som jag tänkte börja med tidigare för några veckor sedan är inte lika utvecklande för mig tycker jag. Men skrivande på forumet med någon rad då och då kommer jag nog fortsätta med ett tag till, i alla fall känns det som den bästa grejen just nu.

Har inget alkoholsug och har nog inte ens tänkt på drickande idag, men spontan känsla kan lätt komma över mig i exempelvis matbutiken då jag ser nåt pilsnerpaket som jag vet att jag alltid brukat köpa när jag känner mig lite så här allmänt sliten efter en lång natts pysslande med nån hobby.

Kommer därför bara att slöa och ta det lugnt nu. Kanske följa känslan jag har som säger att det kanske är dags för en liten sträckning och kanske lyssnande på något lugnt klassiskt musikverk. Köpte ju för ett tag sen trådlösa lurar till mobilen som jag tänkte passa på att prova idag.

Ha en fin kväll!

Inte en liter i huset. Ja, mjölken är slut. Så en banan och två klementiner är dagens frukost, eller lunch om man så vill denna söndag 10 december runt trettontiden. Man kan inte bara sitta och skriva en massa tok så här på en söndag och allt. Borde kanske se en gudstjänst på datorn...

Men nja, nu ska vi väl inte överdriva det hela bara för att man gått och blivit nykterkvist. Minns farsan som berättade om en äldre släkting som inte gav så mycket för det kyrkliga rabblandet och brukade säga – Äh! - Sån där vattvälling. Men det går ju mot jultider i en rasande takt nu och så man tar väl och spar sig till nån klassiskt mysig julotta med ljus, granar och grejer kanske...

Faen att mjölken var slut. Vattenchoklad gör då ingen människa glad. Måste väl gå och handla idag, undrar om man får ändan ur vagnen så att säga och kommer utanför dörren när det ännu finns en gnutta dagsljus kvar den här gången då.

Det får vi väl se hur det blir med den saken. Kanske en ostsmörgås och lite cola - låter inte som världen bästa hälsokost, men bananen och klementinerna behöver nog lite sällskap kan jag tro. Nej, nu får det vara nog med skrivande på en stund - dan före dan, före dan, före dan, före dan och så vidare.
Tänk, Julafton redan om två veckor...

Ha en fin söndag!

Kommer ihåg en gång på Systemet för många år sen när jag hade inhandlat ett gäng med rejäla 10:or och var i färd med att packa ned dessa 50 cl burkar i kassar och en medkund strax intill med några femmor öl kom med en kommentar som jag inte besvarade som jag egentligen ville, utan mest log och sade något artigt och intetsägande. Minns att han sade ungefär: Att när jag druckit en av mina små burkar så då är väl du redan på gång liksom...

Gick sen och satte mig på en bänk i parken i skuggan av ett träd i sommarsol tror jag och började sen dricka mina pilsner och tycke att den mannen var en jävla spydig typ som kunnat ha hållit käften alltså. Detta då även han ju var en alkoholmissbrukare i sin stil, fast kanske på ett mer beskedligt plan eventuellt tänkte jag.

Man blir jävligt lättstött när någon gör sig lustig över, eller kommenterar ens drickande när man är helt inne i grejen. Minns inte hur jag tog mig hem från parken den dagen, men minns ju inte så värst mycket från de gånger jag druckit fritt utan att tänka på drickandet i sig liksom. Det är rätt många gånger man cyklat eller åkt moppe utan att vetat vilken väg man tog hem. Det var ofta som att man inte var riktigt medvetande när man for fram liksom.

Tänker så här vid köksbordet när jag dricker alkoholfri läsk av ciderkaraktär på tider som har gått. Borde gå ned och handla mjölk som jag skrev om för en stund sen, men tror att jag hoppar över det hela då jag nu har börjat att tänka på alkohol igen, vill inte riskera att ”råka” köpa hem ett sexpack med pilsner och förstöra mitt långa uppehåll från drickandet som väl då bara kommer att explodera till råsupande igen känns det som.
Förresten @Himmelellerhelvette kul att du skrev några rader.

Kämpa på vänner!

Söndag är det alltså idag och sitter vid datorn och känner mig väl lite rastlös, trött och lite låg och orkeslös på samma gång. Hade man haft nåt att alkoholhaltigt att dricka så skulle allt det här med att med att förbli alkoholfri seglat bort som en parentes och sedan hade man varit in i dimman igen.

Får nu fokusera stenhårt på att inte tänka så himla mycket, kör än en gång en Rock N Roll låt på hög volym i lurarna för att kunna stå ut med att bara vara. Ångesten har börjat smyga sig på mig igen och det finns då inget som skingrar tankar bättre hos mig än att bara låta rytmen av något svängigt i rocktakt på runt 168 BPM förändra min sinnesstämning till något mer uthärdligt och mera positivt.

Borde kanske köra lite egen musikterapi senare och göra nån låt på ett av mina olika musikprojekt som har fått lega på is ett tag. Borde kanske göra något med jul-tema eller bara låta allt komma helt naturligt som är min melodi när det gäller att skapa musik som väl inte så många lyssnar på ändå. Men vem faen bryr sig. De som vill lyssna får väl göra så och de andra kan väl låta bli.

För som sagt och skrivet är mitt musikskapande numera mest en personlig terapi. Portionssnusen som jag sitter och ”njuter” av ger mig inte speciellt mycket. Får nog dra upp volymen lite på rocklåten och fylla skallen med så att de snurrande tankarna inte får så mycket plats då de bara drar ner mig.

Det är så jävla lätt att dricka när det känns så här, men nog faen ska man klara året ut i alla fall.
Nu har alkoholdjävulen verkligen satt in sin sketna kampanj. Men jag säger bara som så till känslan i sig att fara åt helvete där den hör hemma. För snart så har det gått ännu en hel veka som nykterkvist.

Borde inte tänka så himla mycket är känslan som nu finns. Go! Go! Go! Johnny B. Goode snurrar nu runt på repetition i spelaren och får väl så göra ett tag till liksom...

Kampen går vidare!

Hej!
Jag är inte här så ofta, men satt och kände mig just som du, rastlös och håglös, och gick in för att kanske drabbas av nån i samma båt. Och där var ditt inlägg.
Själv har jag även slutat med snuset. Gör inte rastlösheten mindre.
Äh, jag har inte så mycket att säga. Men - stå på dig!

Ja, kämpa på. Du vet ju att känslorna kommer och går. En stund är det svårt, men sen lättar det. Finns det någon fin julkonsert i dina trakter under december? Kan vara bra med lite nya intryck ibland för att komma ur gamla tankemönster. Du jobbar jättebra med dina tankar tycker jag, kör på och beröm dig själv lite!

Tacka vet jag mikrovågsugn. Det kräver inte mycket mer än att bara slänga in en påse med en mikropizza. Sedan lite koserverad pizzasallad från burk funkar finfint till om man inte har allt för stora pretantioner, sen lite cola till och sen så ljusnar det lätt så smått i sinnet. Visst, det är väl inte en optimal middag rent näringsmässigt. Men det är väl ljusår bättre än en slurk Jäger och sen fritt antal starkpilsner tills man sen går och lägger sig som varit kosthållning rätt många dar här tidigare månader under året alltså. Hoppade över snusen nu och tuggar på en salt lakritsfisk som smakar bra mycket bättre om man nu gillar lakrits alltså. @Kennie, Har nog aldrig gått på någon julkonsert live liksom sen skoltiden, är mer för att kolla TV eller nåt på datorn. Vet att det inte är samma grej och att man inte kan se världen på bästa sätt via tv-skärm och så, men det får duga för tillfället.
Förresten, kul att även du tittade in @Antonia.
Ha en fin kväll!