Tänkte just för nån minut sen att det skulle suttit fint med ett glas med nåt alkoholberikat.
Men tänkte då efter vad detta kunde bero på och mindes då de kloka orden som HALT står för. Nämligen det här med, hungrig, arg, ledsen och trött. Eftersom jag var hur mätt som helst och inte vare sig arg eller ledsen utan allmänt rätt så neutral i känsla och sinne. Så funderade jag mer på om det behövdes lite motion och kanske en rask promenad. Så öppnade då fönstret för att se och känna, om det denna rätt gråa eftermiddag var väder för en promenad. Men tyckte att det såg ut att vara lite för slirigt, slaskigt och halt ute liksom. Stängde sedan snabbt fönstret och tog mig ett djupt andetag, höll andan en stund och andades sakta ut och kom sedan på att bokstaven, T, nog var det som kanske spökade lite grann. Trött alltså, var nog vad man var när ett svagt alkoholsug nyss gjorde sig lite påmint så här på söndagen. Har nu druckit lite mer vatten och kommit fram till att det nog är dags för en sträckning. Ja, lite vila i sängläge en timme så att säga. Så ställde min klocka på ringning en timme fram i tiden. Sover man allt för länge på eftermiddagen så sover man ju inget vidare om natten. Så kan man också tackla ett litet störande alkoholsug om man så vill alltså.
Ha det gott!

@Flarran Helt rätt. Tänk att man som ex-alkis har så himla svårt för att identifiera sina känslor. Tidigare stänkte man alla känslor i alkohol? Är jag trött, hungrig, ledsen, arg, orolig? I början får man verkligen treva sig fram.

En annan sak är att man knappt vet vad man tycker om någonting. Får man frågan svarar man något svävande, det spelar ingen större roll liksom. Efterhand får man fler och fler åsikter. Allt från enkla till svåra. Jag gillar röda bilar men en vit bil skulle jag aldrig kunna ha. Jag tycker att man hälsar glatt på nykomlingar på jobbet, att inte göra det är dålig stil.

Efterhand som åsikterna formas uppstår skav. Någon på jobbet kör helt över min åsikt. Min man struntar i vad jag tycker. Då blir skaver med tiden så obehagligt att man måste stå upp för sin åsikt. Sätta ner hälarna i marken, höja sin röst. Då märker man att himlen ramlade inte ner. Tvärtom sa motparten okej, då gör vi som du tycker. Helt utan strid.

Du har en spännande resa framför dig, men du behöver vidga dina vyer lite, bjuda in någon i ditt liv IRL.

Kram 🐘

Har inte det minsta alkoholsug nu, men hade om det funnits nåt hemma bara korkat upp en flaska eller gått lös på en burk av gammal vana i alla fall tror jag. Kanske är det en släng av tristess man känner av. Sitter och suger på en halv salt lakritsfisk. Tycker att en hel är lite för stor i munnen, en halv åt gången är mera lagom på nåt sätt. Hade ju tänkt att sova en liten stund nyss, en timme eller något sånt. Men inte somnade jag inte, och det var väl lika bra det kanske. Det vore ju bra om man somnar som en klubbad säl på rätt tid i kväll i stället.

Det är inte konstigt att man inte somnade egentligen när man som allmänt lätt nedstämd och orkeslös dystemiker så att säga, ju inte kan stänga av störande tankar som åker karusell fritt runt inne i skallen lite som de vill. Men så har de ju gjort ända sedan man var liten. Det är inte konstigt att allt har varit extremt energikrävande här i livet. Nu har jag som nykter i alla fall börjat att medvetet tänka mer positivt och har själv lärt mig att till viss del kunna skjuta undan eller bort de allra mest mörka tunga tankarna. Men det är energikrävande att bara stå ut, så det här med att njuta av livet säger mig då inte ett smack.

Nog märkte jag att det fanns tendens till att jag höll på att börja tänka tungt nyss. Men gör jag så då kommer jag snart bara att gå och handla ett par sex-pack med pilsner och sedan börjar skiten med supandet och drickandet om. Det var allt tur att jag gick ut här i köket och började skriva av mig lite tok och inte bara lät tankarna mala på som de vill och gör för jämnan. Hade jag haft kraft och energi så skulle jag väl ha satt mig på motionscykeln och trampat på som en blådåre. Men har inte mer energi än det räcker till att skriva en massa tok som det här liksom.

Ska nu faktiskt ta och öppna en av de där flaskorna man har i kylen med god alkoholfri cider som jag köpte i matbutiken igår. Konstigt att jag alltid har tyckt bättre om alkoholfri cider än sådan med procent som man ibland köpte på bolaget. Det var allt konstig smak på många av deras cidersorter. Var de inte sura som värsta stryk, så var de överdrivet sötade och hade ofta nån konstgjord smak av godis eller banan eller sjutton vet vad. Men hade man råkat köpa skiten så slank ju den ned också för procentens skull. Det är allt bedrövligt vad mycket skit man har druckit för att bli packad.

Den här alkoholfria cidern man dricker nu den är då ljusår bättre än all cider med procent som smakar jäst och allt annat mindre underbart. Lite lyx faktiskt att kunna sitta nykter en söndag som denna och fundera över enkla saker som en slurk söt god äppelcider, inte av någon typ som klassar in under avdelningen läsk med ciderkaraktär. Då det faktiskt är riktig vara, fast utan någon procent. Gillade faktiskt denna sorts cider redan som grabb, fast då fanns den ju bara på glasflaska, annars är smaken den samma. Undrar om man skulle ta och lägga i nån kul video i sin gamla DVD-spelare och skita i tv:n och dess trista malande skval som inte är nåt att ha. Tror nog faktiskt att det får bli så...

Ha en fortsatt fin söndag!

Hejsan! @Andrahalvlek, det var kul att du tittade in en sväng nästan samtidigt som jag la upp min text om en alkoholfri äppelcider som jag verkligen gillar. Ska väl kanske inte skriva ut varumärket på denna då det väl kanske kan tolkas som reklam eller så. Men nog har du rätt i att man som helt nykter efter ett tag börjar att få lite mer tydliga åsikter om vad man gillar. Köpte exempelvis en stor flaska apelsinläsk av ett känt märke här om dagen som man faktiskt druckit förr om åren när man var liten och även som överkonsument av alkohol. Nu var smaken på läsken inte alls någon höjdare om man så säger. Smaken var blaskig och konstgjord. Det kanske var sötningsmedlet de använt för att sänka sockerhalten man kände av. När man drack alkohol jämt, då bladade man ju sina egna drinkar så att säga och inte sjutton tänkte man så mycket på smaken då...

Ha en fin kväll kompis!

Då var det måndag igen. Ny vecka och nya möjligheter. Kände mig just nu en aning positiv vilket man inte gör så himla ofta alltså. Kanske är det för att man har fått sova lite längre än vanligt. Somnade till efter klockan ett tror jag och vaknade till strax efter sju här på morgonen. Sitter för en gångs skull och dricker lite morgonkaffe. Tänk, hur det kan bli. Hade det varit 365 dagar bakåt i tiden, alltså för ett år sedan, ja, det hade räckt med en fem månader sen, så hade det nog varit starköl till frukost och sedan tankar på nåt riktigt rejält att dricka som tog lite mer. Men nu tycker man nästan att man är lite Rock n Roll och rebell av en kopp vanligt kokkaffe, tänk så det kan bli. Tacksam för att man är alkoholfri, det är man då hur som helst.
Ha det gott!

Bläddrade lite i en äldre skrift för en stund sen och läste orden: ”Vinet är en hädare, ölet en gaphals, vettlös är den som raglar av rus”. Kan väl inte påstå att man är så värst religiös men nog finns det visa ord som är tidlösa om man så säger... Nog har man som nykter en hel del att lära sig. Ha en fin nykter vecka gott folk!

Utanför köksfönstret är det lite grått och dimmigt men vad gör väl det när man ändå har ett klart sinne trots allt. Släpper just nu in lite frisk luft och tänker på vad lite som egentligen krävs för att må skapligt när man har fått gåvan att till sist inse att alkohol är ett gift som inte har något att göra i ens kropp alltså. Nu sade just en känsla att det nog är dags för en kopp med varm mjölkchoklad och kanske även ett par goda tekakor med lite mjukost på, så kanske ska man väl slå sig lös på lite sånt. Den där klementinen i skålen på bänken ligger även där och liksom ropar till en om att här finns lite nyttiga vitaminer alltså. Ibland ska man nog gå på känslan... Borde väl egentligen sopa köksgolvet, men tar nog och prioriterar här och satsar på att få ut soppåsen som står där i hörnet och flinar... Det var kul att du @Andrahalvlek tittade in en sväng denna tidiga måndagsmorgon.
Ha det gott kompis!

Nyktert ska jag nu utan alkohol för första gången sedan jag var tolv år ensam vandra ut i världen och försöka hitta min väg i livet. Förälskelsen till det nya har lagt sig, logiken har kommit in i bilden och vardagen har anlänt. Drog upp mina persienner här i köket denna februaridag och möttes av en grå och helt vanlig tisdag och det kändes nästan som en baksmälla. Men det var bara den helt nyktra insikten om att det var en helt vanlig dag som alkoholfri som slog emot mig i all sin grådisiga prakt.

Blir det inte mer än så här tänkte jag när jag gäspade lite smått för mig själv i köket och undrade varför jag var så trött fast jag hade sovit i hela fem timmar. Har i så många år mest levt och traskat runt i en alkoholdimma och nu har den skingrats och verkligheten har knackat på dörren till mitt naturligt depressiva sinne och sagt att nu får du klara dig själv utan någon tankevila, utan några flummiga fantasier, utan någon paus ifrån dig själv. Var är den livsglädje och frihet som skulle komma som nykter och var är den lovsång till livet som skulle uppfylla mig med energi

Nu vet jag vem jag är och hur jag formats till den jag är. Brukade göra barnsligt glada låtar i dur, nu går sångerna i moll och tonerna låter rent och klart men inte är de upplyftande. Är det så här det känns att vara jag, och trivs jag med min nya situation är något jag nu funderar över då jag börjat känna att orden jag skriver har sagt sitt och att det är svårt att längre finna någon inspiration. Kanske skulle jag om jag hade ork och energi ta och springa allt vad jag orkade runt huset några varv för att försöka att springa ifrån mig själv. Men det är ju lika fåfängt som att försöka att dricka sig lycklig.

Grå är min dag, trista och nedstämda är mina tankar. Hade det varit för fem månader sedan så hade jag öppnat en flaska portvin och dränkt mina tunga tankar och flutit in i dimman och snart hade den här dagen varit början på nästa i alkoholdimma. Men nu sitter jag helt kallt realistiskt nykter lugnt i båten och konstaterar kallt att detta är livet, varken mer eller mindre. När det nu blåser motvind och avgaserna från gatan fyller mina lungor och det goda livet endast syns vara en dröm man kanske endast drömt och fantiserat om. Då förstår man varför man en gång började dricka alkohol.

Har provat psykiatrins alla så kallade lyckopiller som bara gav mig diverse biverkningar, som muntorrhet, hjärtklappning och svettningar och en kemiskt framkallad ångest. Har så innerligt tröttnat på lugnande piller som bara gör mig än mer trött och psykiskt orkeslös. Det finns ingen som tycks ha några svar på någonting. Bara en massa hurtfriska floskler man förväntas att omfamna. Tittar på min termos där jag vet att det finns lite kallt kaffe kvar sen igår. Borde kanske värma på en kopp i mikron för att få ett uns extra energi. Men vad ska jag med mer energi till då jag bara då får mer ork till att njuta av tristessen.

Man kan tänka mycket en vardag som denna så som alkoholfri helnykterist. Kraft till att sakta gå till in i sovrummet för att vila och kanske få sova lite till, det finns i alla fall. Har sett på nyheterna och uppdaterat mig om världsläget och ser att det är en ny dag så lik de som passerat genom åren. Samma meningslösa strider som alltid. Inget nytt under solen, var nu den finns nånstans idag. Borde kanske äta upp den där gamla bananen med mörkt skal innan den ruttnar, men är inte speciellt sugen eller ens hungrig liksom. Men nykter det är jag och inte kostar det ett öre heller att vara alkoholfri. Kroppen fungerar i stort som den ska och det är ju bra i alla fall.

Ha en underbar dag!

@Flarran Så är det. Livet har inga guldkanter förrän vi själva förser oss med dem. Vi måste själva fylla våra nyktra liv med roligheter! Att tro att allt löser sig när vi blir nyktra och sedan konstatera att livet suger, så vi kan lika gärna dricka ändå, är det som brukar kallas att vara nykter på vita knogar. Vi underhåller misären för att kunna skylla på att det är lika bra att dricka.

Kram 🐘

Hejsan! @Andrahalvlek, vad som är guldkanter i livet är väl rätt relativt till sin natur och beroende på tycke och smak liksom. Den enes fest är den andres pest som det väl brukar heta. Som begåvad med Dystymi så är det väl inte så mycket till roligheter som man har upplevt någon längre stund. Har ändå provat på en del roligheter i mina dar, och att det går mot vår och blir isfritt är ju nåt man ser fram emot liksom. Då kan man ju ta sig en cykeltur utan dubbdäck som alternativ till att oftast sitta vid datorn och häcka samt lyssna på diverse musik, eller kanske skapa egen sådan.

Har förresten idag lagt ut ett nytt alster på min musiksida på Soundcloud. Så visst finns det väl tidsfördriv som man uppskattar att pyssla med mer än andra. Det är även en grå dag som denna lite roande att kunna konstatera att man faktiskt är precis lika positiv psykologiskt sett i sinnet som innan dagen man smakade den allra första droppen med alkohol. Med facit i hand så var det ju ingen vidare investering. Så fortsatt nykterhet är helt logisk och något man fokuserar på.

Kan inte säga att drickandet i sig handlade om att fylla livet med roligheter. Det var väl mer att stå ut med tillvaron så att säga. Har nu som helt nykter i drygt fyra månader nog lagt det här med vita knogar bakom mig känns det som i skrivande stund. Det att man mår psykiskt dåligt för det mesta är väl nåt man får sätta sig över. Gamla farmor visste nog vad hon talade om när hon delade med sig av dessa visdomsord till min alltid helnyktre far. Då han någon gång som ung väl beklagade sig om nån känsla som kanske skavde då han inte var på solskenshumör.

Ha en fin kväll!

@Flarran Jag tror att du behöver lite antidepp. Nu när du inte dricker längre tror jag att medicinen funkar som det är tänkt.

Jag längtar också efter att cykla 🤩 Och leta hitta ut-checkpoints. Och bada i sjöar och hav, grilla korv på en strand. Jag längtar efter en massa saker ❤️

Kram 🐘

Hejsan! @Andrahalvlek, kul att du tittade in så här på kvällen. Har inte varit på nåt vidare humör idag då jag varit ovanligt nedstämd idag. Men antidepp-piller av alla de slag har man ju testat under de senaste sju åren. Har trist nog bara mest fått diverse knepiga biverkningar.
De som är experter på det psykiatriska har ju även kommit fram till att jag har flera olika psykiatriska diagnoser så det är väl därför det inte har fungerat. Men att utesluta alkohol är något som jag satsar helt på så länge det bara går för det är ju en grundförutsättning för att inte bli allt för depressiv. När jag drack helt fritt liksom då var jag lugnare och kände inte av så så mycket, men blev så självdestruktiv i tänkandet. Det mest positiva som helt nykter är att jag slipper tänka så mörkt varje dag. Försöker kämpa mig fram en dag i taget på alla sätt nu. Kanske är det lite lättare i morgon förhoppningsvis.
Ha en fin kväll kompis!

Nu är det en ny dag och nu ser vi framåt. Har sovit några timmar och det känns lite bättre. Det var allmänt tungt igår och inte mycket var var kul alltså. Det var tur att det inte fanns alkohol hemma. Men nu är det som sagt en ny dag och jag har just dragit upp persiennerna här i köket och tänkte att nu får det allt vara dags för lite frukost. Något som alltid brukar funka är en kopp med varm choklad, så det får bli sånt och några goda tekakor. Två grader varmt på termometern och näst sista dagen på denna skottmånad är det också. Tänk att man fortfarande är nykter, undrens tid är då inte förbi...
Ha en fin dag!

@Flarran God morgon! Hoppas du får en lite bättre dag idag. Kan rekommendera att titta på Anders Hansens program på SVT play. Det handlar om vår personlighet, våra olika personligheter, hur den formas, hur den förändras och om den går att förändra. Det har gått två delar hittills. Jag tyckte det var intressant och lärorikt.

Ha en fin dag!🌺

@Flarran Alkoholen och antidepp påverkar samma delar i hjärnan. Tidigare när du provade antidepp så drack du samtidigt. Mycket. Du behöver inte alls reagera likadant nu, med stor sannolikhet reagerar du inte alls likadant nu.

När jag började med Duloxetine sommaren 2022 var livet toksvart. Suicidal. Jag tog tabletterna i två veckor, märkte inga biverkningar. (Fått svåra problem med värre ångest under insättning med paraoxetin och venlafaxin tidigare.) Jag var desperat, var tvungen att prova antidepp om jag ens ville fortsätta leva.

Tog en tablett varje morgon. Efter två veckor märkte jag skillnad. Då rätade jag på ryggen, lyfte blicken och tittade ut genom fönstret. ”Hmm, vad ska man hitta på idag tros?” Medicinen gjorde att jag kunde förmå mig att göra saker som jag vet att jag mår bra av. Jag får tex energi av umgänge, så jag bokade varje vecka upp en träff med en vän eller anhörig.

Jag orkade också komma igång med promenader, äta bättre (inte en massa sötsaker och hämtmat) och jag orkade vara lite tuff med mig själv och få till bättre sovrutiner (inte sova dagtid, lägga mig samma tid och gå upp samma tid varje dag.)

Jag vet vilken skillnad antidepp gjort för mig. För mig är det som ett gips på ett brutet ben. Med gipset på benet vågar jag röra på mig, ta mig ut. Jag mår bra nu, det trodde jag inte för två år sedan då allt verkligen var toksvart.

Jag lider så oerhört mycket med dig för jag vet verkligen hur det känns. Jag har haft depressioner i olika grad från och till sen tonåren. Min stora fasa just nu är att jag ska få ännu fler depressiva skov framöver. Jag försöker acceptera att om det sker så sker det, och jag har några fler verktyg i min verktygslåda efter senaste sjukskrivningen. Och jag vet också att balansen mellan utgifter och intäkter måste gå ihop varje dag.

Nu vet du i alla fall varför jag tjatar om antidepp. Av omtanke. För att jag vet hur dåligt man kan må, och vilken skillnad antidepp då kan göra.

Kram 🐘

@Flarran Programmet om vår personlighet, tar upp bla om man har mycket neurotisism, att man upplever saker så mycket farligare än det i själv verket är. En kvarleva från människans begynnelse då vi verkligen var tvungna att vara på tårna kring alla verkliga faror. En bra egenskap. Har man mycket av det idag, ställer det till det i livet. Man ska även acceptera att man är den man är, men man kan underlätta för sig i livet genom att kunna se detta och hitta ”stödben” och att det inte är hugget i sten att ”det är som det är”. Tänker precis som @Andrahalvlek att din livssituation har förändrats radikalt när du nu är nykter. Du berättar att din ångest ser ut på ett annat sätt som nykter. Antidepressiva mediciner har du provat på när du var alkoholiserad och hjärnan funkade på annat sätt. Den förändras också med ålder liksom personligheten kan göra. I programmet konstaterades det genom forskningen att vi blir lyckligare som äldre, lugnare och det vänder uppåt vid 50 års åldern. Bra va! Så att testa på med antidepp idag kan vara helt annorlunda. Det kan i alla fall värt att testa för att kunna få må bättre och det är inte så farligt som man kanske kan tro😁.

Man skulle nästan kunna tro att man var full. Har nu ätit varm mjölkchoklad och tekakor och sitter och förundras över hur lite det behövs ibland för att även en rätt grå februaridag ska få sinnet ljust och glatt. Det sitter mycket i hur man tänker, och att man är någorlunda utvilad och mätt för då klarar man ju av de mesta. Inte sjuttsingen behöver man alkohol. Funderar på om man skulle lyxa till det hela med en klementin snart...

Det här med piller, i avdelningen antidepp liksom. Jag vet att det kan vara livsviktigt med sådana för att en människa ibland ska överleva och gå runt skapligt. Tänker här på min gamla mor som var tvungen att äta sånt där mot risk för psykoser då hon hade en smycket vår variant av bipolär, eller manodepressiv sjukdom som det hette tidigare. Ja, hon fick då verkligen kämpa. Kommer ihåg att jag brukade säga till henne att hon inte gjorde mycket, men att hon gjorde det bra. Muntorr blev hon också av dessa piller och tappade sin tänder, en efter en, fast hon var så rädd om sina tänder.

Minns när man var liten och hon kom hem från sjukhus ibland och de hade provat ut sina piller. Sådana kan då förändra en människas personlighet. Fick nog en aning pillerskräck rätt så tidigt... Försöker klara mig så gott det går utan sånt där. Har ju nån enklare form av sovtablett och även lugnande som jag ransonerar och i skrivande stund är det okej, och det är man då tacksam för. Förresten, det var trevligt att ni tittade in sväng här på morgonkvisten @vår2022 och @Andrahalvlek, sånt uppskattas verkligen.

Ha en fin dag mina vänner!

Allting ska lösas med sprit. Det var den tanke som poppade upp vid ett spontant alkoholsug för en liten stund sen. Men vad kan detta bero på egentligen alltså, tänkte då på det här med ord om beroendehjärnan och intrampade stigar man hört talas om en del. Som ny-nykter får man allt vara uppmärksam på vad kroppen egentligen vill ha när ett sug kan komma. Tänkte att det väl kanske var lite lågt blodsocker och hittade då på lite saltlakrits-pulver i ett hörn av skåpet. Tänka sig, efter några minuter så var det inget större problem alls längre. Men lite oro fanns kvar på nåt sätt och tittade sedan på klockan på väggen och såg att det ju var hög tid för lunch. Så kör nu en färdigrätt i mikron som snart är klar. Tror det får bli ett glas mjölk till den där kåldolmen som visst enligt mikrons pipande nu är klar.

Ha det gott!