Håller med dig det går att njuta av annan dryck än alkohol i glaset. När jag vill festa till det så tar jag god alkoholfri dryck i ett finare glas och känner mig så nöjd med det.
Ha en fin kväll.

Har sovit rätt skapligt för att vara jag, men visst vaknade man väl till en aning för tidigt för att vara riktigt utsövd. Men det var nog bra att man rörde på sig lite igår och fick för sig att skura badrumsgolvet i stället för att sätta sig och dricka alkohol i form av pilsner eller annat som det kunde ha blivit om man inte hade tänkt sig för och hållit fast vid sin övertygelse om att nykterhet väl faktiskt har sina poänger.

Det hände nåt märkligt i natt som jag vaknade till av, det skramlade till nåt förskräckligt i sovrummet, och jag kunde inte bli riktigt klok på vad det var som hade låtit så hemskt och väckt mig alltså. Men jag hade ju i natt inte ork att gå upp och undersöka saken närmare.

Men nu på morgonen upptäckte jag att det var en hög med cd-skivor samt en gammal bibel som hade ramlat ned på golvet tillsammans med en liten bok om andliga tankar till vardags och fest som nog min kristna mor hade ägt en gång. Nog är Gud med en allt, fast man väl lätt kan tvivla ibland. Herrens vägar äro outgrundliga heter det väl och kanske ville han säga mig något mer direkt och konkret så att säga. Det tänkte jag för en stund sedan då jag på måfå slog upp en bibelsida från en utgåva tryckt 1914 eller nåt sånt.

Den sida jag hamnade på var ur Matteus-evangeliet och från den läste jag några ord där Jesus enligt skriften hade sagt att: ”Haven tro på Gud”. Några rader längre ned på sidan ifråga stod att läsa följande: ”Därför säger jag eder: Allt vad I bedjen om och begären, tron, att det är eder givet; och det skall ske eder så”. Nog kan det väl vara så tänkte jag då och mindes att jag ju i höstas bland annat bad till skaparen Gud om att få slippa ifrån alkoholen. Men nog är det knepigt stundtals.

Bläddrade sedan lite hastigt i min mors gamla bok och fick upp några ord som gick ut på att man väl inte ska ta god hälsa för givet, och att man inser hälsans värde först när sjukdomen drabbar en. Det stod även att hälsa är en gåva från Gud som han ska äras för. Det stod även något ord om att alkohol och droger är en ödeläggande kraft som sätter sina spår i både kropp och själ. Det kan man då verkligen hålla med om alltså.

Sitter just nu och dricker lite kolsyrat vatten och det känns inte alls tokigt att man är nykter och alkoholfri så här på morgonkvisten när solen har kommit igång här utanför mitt köksfönster. När jag nu tänker efter på saken, så är det ju ett mindre litet underverk att man efter så här himla många år som överkonsument och missbrukare av alkohol plötsligt kan nöja sig med att starta dagen med ett glas helt vanligt vatten alltså. Visserligen med lite lyx som kolsyrade bubblor och upphällt ett fint glas, men ändå alltså.

Funderar i skrivande stund på att försöka ta mig utanför dörren och ta mig en cykeltur åt nåt håll och kanske köpa lite tomater och morötter kanske. Har redan packat ryggsäcken med ett par flaskor kolsyrat vatten, äppeljuice och en påse salta pinnar vilket kan vara bra att ha i fall man kanske åker lite längre än bara nån kilometer. Men man får väl se vad man orkar med. Förresten, @Ros, det var kul att du tittade in här igår en sväng och skrev några ord, sånt uppskattas alltid kompis.

Ha en fin dag!

@Flarran Alltså wow 🤩 Jag tror på att vi inte kan vara ensamma här i världen, utan att det sannolikt finns fler dimensioner på något sätt. Har tyvärr aldrig fått uppleva något ”spöklikt”, är nog för jordnära för det. Men jag har några gånger i mitt liv bokstavligt talat gått åt ett visst håll, som både räddat mitt liv och gett mig nya möjligheter. Små och stora avgörande beslut. Så jag tror på ödet, att det finns en mening med allt som sker. Men vi måste själva vara modiga nog att ta de möjligheter som ödet häller framför våra fötter. Om sen ödet är synonym till Gud eller inte har jag inte funderat klart över.

Kram 🐘

Nu har man då firat in sommaren rejält. Tänkte ju bara ta en cykeltur för att främst köpa lite tomater och sånt. Men sedan drabbades jag av ett akut cykelsug och kände att det var dags att inviga den nya begagnade hojen genom att åka ut en bit på landet liksom. Åtminstone en mil hemifrån i alla fall och fota lite sommarblommor, en hästhage och sånt som kunde vara kul att ha på bild alltså.

När jag hade åkt halvvägs så drog det så klart ihop sig till åskväder med rejält regn. Inga regnkläder hade jag heller, men hade hunnit fram till en badplats och väntade ut regnet i en omklädningshytt. När jag satt i regnvädret så fick jag ett litet alkoholsug. Tänkte att här har man suttit och druckit både öl och portvin förr. Blev lite smått sugen, men löste problemet med att dricka äppeljuice.

Sedan blev det lite kolsyrat vatten och salta pinnar och när solen kom åter efter en timme eller så, då hade jag inga planer alls på att inhandla några onyttigheter från bolaget. Svängde i stället förbi en matbutik på vägen hem och köpte ett kilo tomater, salta jordnötter och flera salladsburkar, vilket alltid är bra att ha tänkte jag. Slog mig även lös på en kartong med åtta goda kokosbollar som man väl får ransonera lite på så att de åtminstone räcker ett par dar.

Festade även till det hela lite extra och och köpte två grillade korvar med bröd för en tjuga också. Dessa passade riktigt bra till en lite pärondryck som jag hade i min väska. Kommer nog vara rätt mör av träningsvärk ett tag kan jag tro, men lite sånt får man väl stå ut med ibland, för det var en trevlig cykeltur i alla fall, och två mil totalt blev då det säkert. Såg att du @Andrahalvlek har tittat in tidigare idag. Sånt uppskattas alltid kompis.

Ha en fin kväll!

Sitter här i köket och dricker lite vatten, har ätit några salta jordnötter och ett par tomater och är som jag misstänkte lite mör i ryggen efter cykelturen igår. Nog är det helt otroligt egentligen när jag nu så här på morgonen tänker tillbaka på prestationen jag genomförde igår. Har nu kollat på lite av bilderna som jag tog längs vägen som dokumentation av min utflykt så att säga.

Något som just slog mig var att, de senaste åren så har det ju inte varit på cykel som jag gjort den typ av rundtur som man tog igår. Nej, det har ju varit på moped, som jag mer eller mindre tankad av alkohol i form av starköl eller portvin har framfört för att komma ut lite grann på sommaren alltså.

Det är inte klokt vad man kan göra ibland när frihetslängtan och en självklar barnslig övertygelse om att inget är omöjligt tillsammans med skaparen och väl även vägledning som bär en vägen fram. Nog är det en gåva allt, att som alkoholfri kunna hoppa upp på en cykel efter alla dessa år som missbrukare av onyttiga drycker.

Ha en fin dag!

Det märks allt att den logiska delen av hjärnan har börjat att vakna till på allvar sedan man liksom halkade in på det nyktra och alkoholfria spåret. Har ju högt blodtryck, mycket beroende på så klart övervikt och många års stillasittande med öl samt vinpimplande. Ja, ett beroende som man fastnade tidigt i utan att man väl förstod varför först. Men nu har jag ju analyserat mig själv från grunden. Detta är väl något man skulle ha gjort för bra mycket längesen eller tidigare kan man tänka.

Har man som målsättning att bli helt alkoholfri för att slippa ifrån en inre tvångskänsla till att vilja berusa sig stup i ett. Då måste man verkligen sätta sig ned och tänka efter vad det hela kan bero på. Trivs man med den livssituation man har, eller kan det kanske finnas saker man vill förändra alltså. Det går inte att önska sig frisk om man så att säga är svårt sjuk. Man måste göra en inventering av hur man lever och har det i stort till att börja med.

Man måste om man bortser från det rent andliga perspektivet nog se på kroppen samt det rent psykiska i ett mer logiskt helhetsperspektiv. Man kan inte slarva med det grundläggande hur länge som helst och sedan undra över varför man kanske inte mår så bra. Kroppen är hos en någorlunda genomsnittligt frisk person en avancerad maskin som klarar av rätt så stora påfrestningar av olika slag om den bara får de bästa, eller åtminstone de grundläggande förutsättningarna tillgodosedda.

Här kommer man ju in på det som många talat om för mig sedan jag började skriva här på detta eminenta forum. Vikten av att ha goda rutiner i form av kost och sömn samt motion. Har väl inte velat vara rutinbunden, men det är ju faktiskt ett feltänk, om man kanske tror att man kan leva på ett ostrukturerat sätt som inte är i god samklang med det naturliga. För nog har man väl många gånger hört talesättet om en sund själ i en sund kropp och att lagom är bäst. Men att ta till sig kloka ord och att praktiskt sedan använda sig av dessa i sin vardag är ju ibland nåt helt annat.

Kom att tänka på det här när jag nyss satt vid tv:n och slötittade på nåt trist och rätt så intetsägande tv-program där det snackades en massa ointressant strunt tills jag höll på att somna till. Kände mig i stunden då fjärrkontrollen höll på att glida ur min hand, för att väl trilla ned på golvet av ren tristess och utmattning rätt så ofokuserad alltså.

Detta på ett sätt som tidigare om möjlighet funnits, fått mig att öppna en ölburk eller till att hälla i mig vin eller annan alkohol för att ”må bättre” vilket ju är ett ganska absurt beteende egentligen om man tänker efter. Jag tänkte då lite på orden från någon podd eller så om att hjärnan hos en beroendeperson liksom är kidnappad om den har tvingats arbeta under många år som mer eller mindre konstant påverkad och i mycket väl då varit rätt så störd av alkohol.

Det är ju många ämnesnivåer och impulser som blir helt fel i hjärnan om den är felinställd av nervgiftet alkohol. Normalt sett när man känner sig trött eller utmattad av stress så börjar man väl tänka på att först ta sig en liten vilopaus om man nu har tid för detta. Som beroende blir det ofta i stället att man direkt automatiskt tänker på sin ”vän” alkoholen och intag av skadliga drycker i stället för att kanske mer logiskt lägga sig och bara vila en liten stund.

När jag nu har suttit och tänkt ett tag och skrivit lite tok här som man har gjort. Då blev det tydligen lite lågt blodsocker och energibrist, därför slängde jag i mig två kokosbollar och fick en sockerkick och mådde då rätt bra i en kort stund, inte helt olikt drickande bortsett från berusning. Sedan sjönk humöret snabbt och jag kände mig tom och allmänt deppig liksom. Hade jag haft nåt alkoholhaltigt hemma hade jag direkt hällt i mig sånt.

Men nu tänkte jag lite logiskt i stället och kom på att det nog var dags för en limpmacka med lite makrill på och ett glas mellanmjölk, kanske även god burksallad senare. För är rätt så nöjd nu och mår faktiskt nästan oförskämt bra. Visst är det viktigt att äta nyttigt och i lagom mängd i förhållande till hur mycket man rör på sig. Får nog jobba lite mer på det här med grundrutiner känns det som. Kör då hur som helst vidare som alkoholfri.

Ha det gott!

Har vilat lite på eftermiddagen och till och med sovit en stund när det var som varmast och soligast utanför min hemvist här i kvarteret. Vaknade till och tänkte på det här med meningen med allt igen. Det var dock inte ett depressivt grubbleri, utan mer en nyktert analytisk känsla som sökte forma sig en uppfattning om realiteten i stundens varande liksom.

Det är allt mycket man kan uppleva i stunden som nykter och alkoholfri om man är helt vaken och medveten i känsla och tanke. Skulle bara ta en liten titt på termometern för att se aktuell temperatur utanför mitt köksfönster. Där ute på gården var det som ett livets oredigerade skådespel i direktsändning och full naturlig livskraftig blom, precis så som det ska vara.

På en gräsmatta satt en ung kvinna och nog moder till ett barn på en filt som förundrat såg på henne när hon blåste några såpbubblor som rörde sig sakta i vinden. På parkeringen nedför mig gick en lätt gråhårig dam med vad som uppenbart tycktes vara henne tonårsson. På något sätt så verkade det som att de båda nog hade varit och handlat livsmedel tror jag.

Fast det är ju svårt att veta numera, då det är rätt knepigt att se sånt direkt, eftersom rätt få numera har matkassar från butik med logotyp från butiken ifråga som de eventuellt besökt och handlat från. Detta då plastkassar ju har blivit så hiskeligt dyra för att väl skydda miljön eller vår planet från att förgås av klimathotet i form av någon grads temperaturhöjning som det väl talas om ibland.

Temperatur alltså, var det som jag skulle se utanför mitt köksfönster. Den låg på tjugotvå grader varmt i skuggan, samtidigt som kvällssolens luft på balkongen höll en temperatur på drygt tjugoåtta komma fyra grader.

Min tanke kring detta var om huruvida man skulle ta en promenad eller fortsätta att vila sina trötta ben och rygg efter gårdagens cykeltur. Känner nu i skrivande stund att det nog kan bli en trevlig liten stund på balkongen senare, när det är ljumt och varmt precis efter solnedgången. Det brukar då vara rätt så fritt från mygg som väl lurar i mängd i buskarna om man skulle promenera en sväng i parkmiljön...

Ha en fin kväll!

Två timmars kvällsmeditation på balkong i solnedgång är inte så dumt ibland, och allt man behövde var en kopp kaffe, lite trevlig instrumental musik och en halvliter kolsyrat vatten för att uppskatta tillvaron i det enkla så smått. Det krävs dock att man som jag var, och är nykter och inte som förr dimmig och seg i hjärnan av nervgiftet alkohol. Minns de första dagarna här på forumet och trodde väl inte så mycket på att man kan bli hög på livet som nykter. Tyckte väl, eller kanske mera, kände att det var ett slags reklamsnack eller nåt sånt. Men visst kan man bli hög på livet i sig självt om man som vilsegången missbrukare av alkohol har tålamod att ta sig igenom kanske en snårskog av knepiga tankar och inre känslor som säkert kan få vem som helst lite smått hjärntrött alltså. Förnöjsamhet och faktiskt en äkta tacksamhet och glädje över nykterheten är i denna stund vad som nu kännes.
Ha det gott!

@Flarran Jag har varit superstressad på jobbet o hemma idag. Kände hur hela kroppen började koka o jag kände mig frustrerad o ilsken. Efter ett tag så förstod jag att min hjärna ville att jag skulle ta två snabba glas vin till att börja med för att sen ta det tredje o ev. det fjärde glaset lite lugnare. Det var ju så här jag hanterat stress tidigare. Jag tog inget vin fast jag har det hemma. Förstår nu att jag måste lära mig att hantera min stress på annat sätt. Ska prova nästa gång att gå undan en lite stund blunda och bara tänka på andningen och om jag är hemma lägga mig i soffan 5 min. Sent i em. var jag på bolaget ha handlade både alkoholhaltiga o alkoholfria drycker och kände inget sug alls på alkohol. Tyckte inte ens synd om mig att jag inte själv ska dricka de alkoholhaltiga dryckerna. Jag ska ha gäster imorgon em och en del ska som jag inte dricka alkohol för att de kör bil. Men jag ska avstå för att jag är Alkohollist och karar inte av att bara ta ett glas. Jag säger inte det till någon men jag vet själv att det är så och det räcker för mig. Nu blir det nattinatti för mig och lycklig för att även denna dag avstått A.
Sov gott.

Hejsan! @Ros, kul att du tittade in en sväng och skrev några ord kompis. För ibland så kan det kännas att man liksom är ensam i universum på nåt sätt. Men är just nu i skaplig form och försöker att lyssna på kroppen och sköta om mig, vilket är något rätt nytt för mig då jag inte har brytt mig om nåt egentligen på en himla massa år utan det mesta har bara fått gå som det har gått liksom.

Men blev väl lite eftertänksam igår då jag cyklade längre än vad jag gjort på många år och upptäckte att jag inte alls tydligen är utrangerad som en gammal skrotbil eller nåt sånt. Blev lite smått imponerad av mig själv, fast jag fick ju stanna till många gånger efter vägen igår när jag cyklade längs en favoritväg.

Var faktiskt så slut att jag var darrhänt i händerna och hade svårt att hålla mobilkameran still så en hel del av bilderna man tog drabbades väl av en hel del oskärpa. Men tog då flera bilder på bland annat liljekonvaljer som fanns i en blombacke som är ett av mina favoritställen om somrarna.

Det är såna grejer och fina stunder som man kan leva på rätt länge när man ibland väl är rätt så slutkörd av nedstämda tankar som nu i stunden då tack och lov inte är närvarande alls. Stress det kan man då få av en massa grejer och skilda orsaker och sedan kan ångest av olika slag rulla på och byggas upp till djup depression om man låter det gå för långt. Då är det lätt att snubbla till och ta till flaskan.

Så jag tycker att du var, och är duktig som trots alkohol hemma hos dig försöker hantera din stress på bättre sätt än att dricka onyttigheter. Man får nog prova sig fram till det som funkar bäst tror jag. Med tiden så har man ju sen en verktygslåda inom sig att plocka ur vid behov när alkoholsug och frestelser kan uppkomma. Det är väldigt individuellt vad som funkar bäst förstår jag. Bra gjort att du avstått alkohol och önskar dig god natt och en fin fredag.

Ha det gott!

Meningen med livet är inte så svår att förstå sig på om man har en andlig känsla som gör att man spontant kan utläsa ord mellan rader i skriften och tyda dessa till det bästa. Då är det väl ingen större konst att känna tillhörighet och tacksamhet över tillvaron och hylla Gud fader och skapelsen. Det har man då förstått eller fått med sig som livsgåva. Tänk, ändå så är man lite så som ett får eller nåt boskap som gärna vill tillbaka in i en brinnande lada eller nåt sånt ibland, speciellt då när man kanske är trött och väl lite tanklös. Vilket det väl är att vara om man vill återgå till slaveri och ett skadligt missbruk. Om man nu då har blivit befriad från villfarelsen att tro att det är gott att förgifta sig själv med alkohol och droger eller andra begär som man ej har nytta av så att säga. Detta var liksom det första som jag kom att tänka på när jag satte mig här och skrev lite förstrött och tog mig lite friskt vanligt vatten efter att ha tittat upp emot himlen i någon sekund utanför mitt fönster. Det är allt mycket man har att lära sig som nykter och alkoholfri kan man då tänka en helt vanlig fredag före en kommande helg alltså.
Ha en fin dag!

@Flarran Annie Grace har så rätt när hon säger: ”Alkoholen tar ifrån oss förmågan att känna glädje i det vardagliga”. Utan alkohol får vi den förmågan tillbaka. Hög på livet. Precis så är det. Just nu njuter jag av blomsterfägring och fågelkvitter allra mest.

Men det tar ett tag innan man når dit. Innan dess måste man ner i det grådaskiga och vända. Det beror på att alkoholen kidnappar våra belöningssystem. Inget annat än alkohol får oss att må toppen när vi håller på med drickandet. När vi slutar med alkoholen blir dopaminet lite vilset ett tag, det tar lite tid innan det reagerar som det ska igen. Tålamodet får rätt mycket övning.

Kram 🐘

När man som missbrukare av alkohol till sist har insett att det är dags för en förändring i livsstil då tillvaron kanske i mycket upplevs skava som ett par skor som inte sitter riktigt perfekt på fötterna. Då måste man verkligen tänka till och analysera sig från grunden och även välja bort en del prylar som kanske kommit att bli för viktigt för en, eller att kanske ta för stor plats i ens liv så att säga.

Det är lätt att man med tiden börjar att identifiera sig med saker och ting på helt felaktiga grunder om man bedövar bort den naturliga tanken, medvetandet och känslan som finns med en från början liksom. För nog har det väl sagts att alla föds som original, men att de flesta slutar som kopior.

Men håller man sig till en naturlig god känsla och det sanna och mer oförställda nyktra tänkandet och levnadssättet. Som det ju inte är att på grund av kanske olika orsaker berusa sig med ett nervgift för att stå ut med kanske en upplevd svår situation. Har ju använt alkohol som ett universalmedel att lösa det mesta med alltså. Men starköl som frukost fungerade ju inte i så bra i längden liksom.

Tror att man måste anpassa sin vardag efter sina egna unika förutsättningar för att i grunden må så bra man kan alltså. Människor som i grunden är tillfreds och mår skapligt för det mesta. De längtar ju inte jämt efter ett konstgjort välmående i form av en dimmig berusning som ersättning för ett verkligt välbefinnande var nu tanken i stunden.

Något som jag inte skötte det allra minsta som missbrukare, det var ju det här med kosthållning som i stort handlade om pilsner, vin och snacks. Försöker komma bort från det mest onyttiga i matväg. Men har som orkeslös dystemiker inte så värst mycket energi att hålla på och laga mat från grunden.

Så här på morgonkvisten hade jag kunnat trilla ned i kaffebrödsfällan, men tänkte då till ett extra varv så har nu ätit två limpmackor. Den ena med makrill och den andra med god bacon-mjukost på. Festade även till det hela med ett par små tomater och lite inlagd pustasallad som jag gillar. Mellanmjölk i ett glas passade även rätt utmärkt till det hela.

Har ett tag funderat på att ställa i ordning en matsedel med favoriträtter för en veckas lunch eller middag, så att man vet ungefär vad man ska äta så att man kommer ifrån småätande av onyttigheter. Måste ju även tänka lite på det här med vikten och inte bara gå loss på kokosbollar och sånt. Förresten, @Andrahalvlek, det var kul att du tittade in en sväng kompis.

Ha det gott!

När man timme för timme sakta känner att man halkar ned i humör och nedstämdheten inom en sakta stegras och smyger sig på. Då är det lätt att tänka på bolaget. Man kan nästan höra hur den fule alkoholdjävulen sitter bredvid en och säger: Varför inte bara åka en taxisväng och köpa lite välbeprövad ”medicin” i form av kanske en hela vodka, lite portvin och några burkar starköl av lättdrucken art, nu när du vet att du alltid kan sluta att dricka när du vill...

Detta tankesätt, fast man logiskt vet att man inte mår bra av sånt mer än i nån usel kort stund och sedan är in i alkoholdimman igen. Då gäller det att försöka att lösa problemet med att höja sitt låga humör fast orken till allt tryter trots att man har vilat och ätit ovanligt nyttigt och bra. Kom då på att det nog var dags för svängig Rock & Roll i repeat i hörlurarna. Har nu hällt i mig ett par koppar kallt kaffe från termosen, en liten burk energidryck och sakta tycks kurvan av dopamin börjat höjas.

Det är allt tur att man nu efter några nyktra månader som skrivande medlem på detta eminenta forum har fått lite mer motivation att vara nykter än vad man väl hade från början för en drygt sju månader sedan. Då man av hälsoskäl främst halkade in i det alkoholfria tänkandet på ett bananskal.

Men inte är det lätt att som dystemiker stå emot ett akut alkoholsug. Men nu ska det då till mer än en sketen känsla av depression för att knäcka en, det ska då faen veta. Snart är den här dagen slut och i morgon är en annan dag. Ja, till och med månad alltså.

Kämpar vidare!

Tog mig igenom en knepig eftermiddag och alkoholsuget är borta för den här gången. Men fick ge mig på ett par kokosbollar extra, och sånt frosseri från konditorihyllan så att säga, får man väl se som rätt så acceptabelt i sammanhanget. Misstänkte ju att sommaren skulle bli knepig. Tror att det idag kan ha berott på att det kanske kändes lite kvavt i luften på nåt sätt. Sånt där tänkte man ju inte så värst mycket på tidigare när man hinkade en massa onödiga drycker. Men nu är det då rätt skapligt. Ska sitta och ta det lite lugnt en stund på balkongen nu när det är lite mer dräglig temperatur.

Ha en fin kväll!

Sommarmorgon och den första Juni är det. Har precis dragit på almanackan och sitter här vid köksbordet och dricker friskt kallt vatten och solen skiner in genom mitt köksfönster. Tänk att man nyktert och helt alkoholfri har tagit sig fram så här långt i år. Det är då något man är tacksam för.

När jag tittar tillbaka på livet så har det väl inte varit solsken var dag direkt. Men som mörkast det var det då när jag drack alkohol som mest för att försöka att bli lycklig och fri. Det är då allt som min gamla kristna och kloka mor sade, ett feltänk man har sysslat med tidigare år.

Det är många galna beslut man tog som suput. Men skaparen Gud har aldrig övergivit mig och på nåt sätt verkar det som att hans son Jesus har börjat få en lite större del i mitt tänkande. Den första kristna artisten som jag lärde mig att tycka om var Calle Öst och hans vackra och tänkvärda visor.

Nu är det inte skramlig Rock n Roll som snurrar i min spelare utan lyssnar på hans andliga visor och förstår även varför min kristne far var dag bad till Gud i Jesu namn. Det är en styrka att av nåd ha fått en andlig kristen tro med sig på livets knepiga resa. Det är jag då tacksam för.

Det står skrivet nånstans att man inte ska kasta sig i fara och att frosseri och dryckenskap inte hör himmelriket till. Det är lätt att tro att man kan frälsa sig själv genom egen förträfflighet vilket jag då insett är ett fåfängt tänkande som man nog gör bäst i att lämna bakom sig.

Har nu tagit en titt på de vackra bilder jag fick möjlighet att ta efter min färd på cykel som jag var ute på för ett par dagar sedan. Nog är skaparen fantastisk och värd att hyllas i var stund. Funderar nu så smått på om det kanske är dags att ta sig ett nyktert sommardopp i någon trevlig sommarsjö.

Minns när man som liten grabb var med föräldrarna på nån sommargudstjänst, förstod väl inte så värst mycket av vad pastorer predikade om, men nog är det skönt att Gud fader och hans son Jesus Kristus alltid finns att vända sig till andligt när man är så förvirrad som man är. Det är jag då tacksam för.

Ha en fin dag!

@Flarran God morgon! Det är en skön känsla att kunna känna tacksamhet och förmågan att kunna göra det. Jag upplever att det är den största gåvan jag fått som nykter, tacksamheten. Det behövs liksom inte så mycket för att kunna känna det och jag tror också att man måste öva upp sin förmåga till att kunna känna det, genom att reflektera över sitt liv. Att kunna tänka om sig själv och hur man uppfattar sig själv. Att styra sitt liv och skriva sin egna berättelse om sig själv. Att försonas med sig själv, känna medkänsla med sig själv och börja tycka om sig själv. Då tror jag tacksamheten blottar sig. Du har en fin och vacker relation till gud och det är tacksamt.

Låter som en härlig idé med ett nyktert sommardopp, en dag som denna🌞. Ha det gott kompis!❤️

Det är så mycket man ibland vill göra på en och samma gång och det är ju rätt stressande och kan ge jobbig ångest och en krypande oro i kroppen. Jag har ju problem som dystemiker med även diverse angränsande diffusa diagnoser, att fokusera mig liksom. Men här får man väl tänka att tar man det bara lugnt, så det går bra att göra saker i morgon eller en annan dag också. Det enda jag är riktigt fokuserad på nu det är att vara nykter och hålla mig alkoholfri, vilket väl är tur i alla fall.

För det gav ju inte så värst mycket positivt att ständigt rusa iväg efter alkohol. Det kändes till sist bara som jag slog mig själv i huvudet med en flaska hela tiden. Det var alltså ett rätt så jobbigt tvång att jämt och ständigt behöva köpa och släpa på en massa flaskor och burkar med alkoholhaltig dryck för att konstgjort uppleva sig må dimmigt skapligt bra en kort stund. Sen fick man ju ångest av det också som efterspel. Då fortsatte man bara att dricka en massa dan därpå och så där höll det på.

Hade det varit förra året vid den här tiden så hade jag nu när det är soligt och somrigt säkert rusat iväg för att bada fast jag är rätt så trött och orkeslös. Men samtidigt hade jag säker velat att vara nån annanstans samtidigt. Förmodligen på nån loppis. Då hade jag blivit stressad och behövt att känna lite lugn och då innan stängningsdags rusat till bolaget för att köpa alkohol för att kunna varva ner.

Nu tänker jag mer att det löser sig nog, är det meningen att jag ska komma utanför dörren åt nåt håll idag så blir det säkert så när jag är i balans för det spontant. När jag höll på och komponerade musik i stort sett var dag, kunde jag fast det var en lugnande sysselsättning i sig, bli stressad av att det var vackert väder och då samtidigt ofta ville vara ute och ta vara på sommaren.

Borde väl planera saker bättre och göra listor att följa, men nu är det ju så att även sånt stressar mig. Att ha saker som ligger på och liksom måste göras vare sig jag i stunden när planerade saker ska genomföras, vill eller orkar att pyssla med den inplanerade grejen. Blir alltid så stressad av att ha inbokade tider liksom.

Det kan då ibland vara rätt så jobbigt att ha ett spontant och splittrat sätt som gör att jag aldrig i förväg vet vad jag har ork att ta mig för att göra. Skaparen var nog på lite humoristiskt humör kan man tänka när han så att säga konstruerade en. Men det är väl nån mening med det också, hur man fungerar liksom. Förresten, det var kul att ni @Smillans och @vår2022 tittade in en sväng här idag, sånt uppskattas mina vänner.

Ha det fint!

Hade packat ryggsäcken med badkläder, handduk och stoppat ned en påse jordnötter och hade en flaska med kolsyrat vatten samt god äppeljuice i en annan flaska. Var i stort sett klar för att sätta på mig utegångskläder och skor. Då tappade jag plötsligt helt fokus och började tänka på nåt annat, funderade på loppis och diverse andra resmål. Var väl egentligen allt för trött och energilös att göra något alls, fast jag ville bada. Men hade en sån stark vilja att göra något roligt och vettigt och inte bara sitta still vid en dator och skriva en massa tok liksom.

Normalt sett innan jag fick för mig att sluta dricka alkohol så skulle jag ha blivit besviken på mig själv och min jobbiga obeslutsamhet och orkeslöshet. Skulle förra året vid den här tiden och i en jämförbar situation säkert känt mig rätt värdelös och sedan åkt hiss ned i humöret och landat i en trist känsla av uppgiven deppighet, värre än den normala nedstämdhet man väl släpar på för det mesta alltså.

Då hade flaskan om en sådan funnits, utan tvekan åkt fram och sedan hade man snart varit berusad. Sen hade man inte brytt sig det minsta om någonting, utan tomt väl suttit och stirrat rakt fram med ett lätt dimmigt och depressivt sinne.

Har nu efter drygt sju månader som helt nykter och alkoholfri kommit lite längre på min väg som tänkande människa och lärt mig att kunna sitta still och rida ut inre stormar på ett bättre sätt liksom. För jag gick idag bara ut i mina underkläder och satte mig på balkongen för att se åtminstone solen som sken så fint i alla fall. Då drog det snabbt ihop sig till åska och det började att regna.

Här hade jag lätt som tidigare överkonsument av starka drycker säkert tyckt att dagen varit förstörd och rätt så värdelös. Men jag satt idag stilla och kvar på balkongen och kände då några regnstänk som blåste in på min balkong och träffade mina bara armar samt fötter som jag inte hade några strumpor eller tofflor på. Jag andades lite lugnt och såg en mås på håll och mådde rätt så bra.

Det kändes riktigt skönt och uppfriskande med lite regnstänk. Jag skådade upp mot himlen och såg på molnformationer och att solens strålar på håll verkligen försökte att ta sig fram genom molnen. Men förstod av att regnet började tillta, och på åskan i fjärran att regnet nog skulle hålla i sig ett tag. Då tänkte jag att det allt var tur att jag var för trött och inte åkte iväg för att bada. För då hade man bara blivit frusen och säkert nedstämd i onödan av att kanske cyklat långt utan att ha fått simma ändå.

Nu har jag stannat hemma och ätit en god röd grapefrukt och som efterrätt tagit en god kokosboll. Mår i skrivande stund så himla bra av att slippa vara slav under ett behov av att ständigt som i alla tidigare år behöva, eller vilja berusa mig för minsta lilla motstånd eller motgång i mina egna planer. Känner nu ett märkligt inre lugn och en tacksamhet för att vara fri att kunna leva utan att behöva köpa öl, vin och sprit för att gå runt liksom. Med andra ord en ny alkoholfri upplevelse alltså.

Ha det gott!