Nu skiner solen igen utanför mitt köksfönster och här sitter jag och dricker lite kokkaffe och börjar känna mig lite smått otacksam mot Herren då jag inte tar och går ut i hans vackra värld. Funderar på om man inte ska ta och försöka besöka hans somrigt vackra kyrka naturen.

Så ogudaktig att man inte om nu har möjlighet och kan visar lite tacksamhet och vördnad inför hans skapelse får man väl inte vara. Men då det är söndag och vilodag borde man väl kunna ligga och slöa som bara den då man ju redan har ägnat en liten stund åt att tänka på Herren och hans son så att säga. Men nog är det trots att man är nykter och alkoholfri svårt att bryta för själen kanske inte de bästa rutinerna som att bara sitta i ett kök och häcka dagen lång.

För vill man andligt växa och även fysiskt komma i form och se lite av världen så kan man ju inte alltid göra sånt framför en datorskärm. Så får väl be skaparen om lite extra himmelsk glädjekänsla och energi till att komma iväg på en cykeltur och kanske ta mig en liten simtur några kilometer bort liksom. För den som inte gör sitt allra bästa är då inte helt en följare av nitens och flitens Gud på det sätt som det kanske är tänkt sade mig i stunden en starkt pådrivande inre känsla.

Ha det gott!

@Flarran

Jag rekommenderar en lågpromenad med hörlurar och en bra podd. Att få vara ute i skogen, ensam med sina tankar….det är livet!

Tack för att du delar med dig och finns här med oss. Jag önskar dig en fin söndag.

Det var så fint och soligt och somrigt på eftermiddagen så jag gjorde som jag hade funderat lite smått på i morse och packade min ryggsäck med bad kläder och en flaska kolsyrat vatten samt en burk med energidryck samt två små paket med pärondryck. Jag var för ovanlighetens skull på ett gott humör. Tänkte att varför inte passa på och ta sig en lite längre cykeltur än sist och se en annan badplats här i staden. Hade tänkt mig en cykeltur på åtminstone en totalt två mil denna söndag.

När jag hade kommit halvvägs så började solen gå i moln och det dröjde inte länge tills det började regna så smått som övergick i häll regn. Men var på gott mod ändå och tänkte vänta ut regnvädret som jag tänkte bara var en liten skur som snabbt skulle dra förbi liksom. Jag stod och väntade väl en halvtimme drygt under ett träd med tätt lövverk. Men rätt som det var så började det åska och regnet tilltog och det började kännas lite småkyligt där jag stod och väntade på solens återkomst.

Men så tycktes det inte vara meningen att det skulle bli. Så tänkte då det trots ännu mörkare moln, men att det trots det var i det närmaste uppehåll med duggregn att det nog var bästa att åka hemåt igen. Så vände min cykel och styrde färden in mot centrum igen. Tänkte att man kan ju passa på och handla en favoritlimpa som inte fanns i butiken jag besökte här om dagen. Hade väl cyklat nån kilometer, då började det plötsligt började åska och blixtra rejält. Så skyndade iväg mot en busskur för att ta skydd mot ovädret och regnskuren som bara tilltog i styrka och inte visade några tecken alls på att villa ge sig.

När kockan började närma sig 20:30 kom jag på att jag var nära en butik som säkert hade den limpa jag var ute efter och dessutom kanske de hade några burkar av min favoritsallad i burk där. Fem minuter innan stängningsdags anlände jag till butiken som en blöt skurtrasa eller Det var så fint och soligt och somrigt på eftrmiddagen så jag gjorde som jag hade fundrat lite smått på i morse och packade min ryggsäck med bad kläder och en flaka kolsyrat vatten samt en burk med energidryck samt två små paket med pärondryck. Jag var för ovanlighetens skull på ett gott humör. Tänkte att varför inte passa på och ta sig en lite längre cykeltur än sist och se en annan badplats här i staden. Hade tänkt migen cykeltur på åtminstone en total två mil denna söndag.

När jag hade kommit halvvägs så började solen gå i moln och det dröjde inte länge tills det började regna så smått som övergick i häll regn. Men var på gott mod ändå och tänke vänta ut rgnvädret som jag tänkte bara var en liten skur som snabbt skulle dra förbi liksom. Jg väntade väl en halvtimme drygt uder ett tröd med tätt lövverk. Men rättsom det var så började det åska och regnet tilltog och det började kännas lite småkyligt där jag sto doch väntade på solens återkomst.

Men så tycktes det inte vara meningen att det skulle bli. Så tänkte då det trots ännu mörkare moln, men att det trots det var i det närmanste uppehåll med duggregn att det nog var bästa att åka hemmåt igen. Så vände min cykel och styrde färden in mot centrum igen. Tänkte att man kan ju passa på och handla en favoritlimpa som inte fanns i butiken jag besökte här om dagen. Hade väl cyklat nån kilometer, då började det plötsligt började åska och blixtra rejält. Så skyndade iväg mot en busskur för att ta skydd mot ovädret och regnskuren som bara tilltog i styrka och inte visade några tecken alls på att villa ge sig.

När kockan började närma sig 20:30 kom jag på att jag var nära en butik som säkert hade den limpa jag var ute efter och dessutomkanske de hade några burkar av min faoritsallad i burk där. Fem minuter innan stängningsdags anlände jag till butiken som en blöt skurtrasa eller halvdränkt katt och var inte alls längre på världens solskenshumör så att säga. I butiken fick jag liksom i tanken besök av alkoholdjävulen som fick mig att tänka, att nu järnspikar skulle det allt passat fint att få med sig hem ett par sexpack med folköl för att rädda upp dagen som regnade bort.

Men jag lyckades stå emot denna känsla och köpte den limpa jag hade önskat mig. Det blev även en flaska mjölk och ett gäng burkar med min favoritsallad. Nu siter jag här och dricker kolsyrat vatten och tänker på dagens övningar och prövningar liksom. Känner mig rätt stolt att jag hade tålamod och fokus till att kunna motstå ett hastigt påkommet alkoholsug då jag väl även kände mig ganska besviken över att jag blev lurad på den simtur jag hade tänk att få mig då solen först sken så lovande i början. Men så kan det gå och en annan gång går det kanske bättre med en spontan utflykt.

Nykter och alkoholfri det är jag hur som helst. Något som väl nog kändes som tveksamt att klara av tidigare i dag, då det ösregnade som mest då jag satt och deppade i drygt en timme under ett plasttak där i en busskur utanför stan så att säga. Tänkte att man nog framöver borde skaffa sig några bra och praktiska regnkläder och följa gamla tiders lite hurtfriska ordspråk.

Ja, det här om att det inte finns något dålig väder, utan bara dåliga kläder. Köpte mig även i matbutiken i utkanten av stan en liten ask med kokosbollar och känner nu att jag då är verkligen är värd en kokosboll i alla fall. Det var förresten kul att se att du @B.Å hade tittat in på eftermiddagen och skrivit några rader. Sånt kan man ibland efter en dag som denna då känna tacksamhet för.

Ha det gott kompis! katt och var inte alls längre på världens solskenshumör så att säga. I butiken fick jag liksom i tanken besök av alkoholdjävulen som fick mig att tänka, att nu järnspikar skulle det allt passat fint att få med sig hem ett par sexpack med folköl för att rädda upp dagen som regnade bort.

Men jag lyckades stå emot denna känsla och köpte den limpa jag hade önskat mig. Det blev även en flaska mjölk och ett gäng burkar med min favoritsallad. Nu siter jag här och dricker kolsyrat vatten och tänker på dagens övningar och prövningar liksom. Känner mig rätt stolt att jag hade tålamod och fokus till att kunna motstå ett hastigt påkommet alkoholsug då jag väl även kände mig ganska besviken över att jag blev lurad på den simtur jag hade tänk att få mig då solen först sken så lovande i början. Men så kan det gå och en annan gång går det kanske bättre med en spontan utflykt.

Nykter och alkoholfri det är jag hur som helst. Något som väl nog kändes som tveksamt att klara av tidigare i dag, då det ösregnade som mest då jag satt och deppade i drygt en timme under ett plasttak där i en busskur utanför stan så att säga. Tänkte att man nog framöver borde skaffa sig några bra och praktiska regnkläder och följa gamla tiders lite hurtfriska ordspråk.

Ja, det här om att det inte finns något dålig väder, utan bara dåliga kläder. Köpte mig även i matbutiken i utkanten av stan en liten ask med kokosbollar och känner nu att jag då är verkligen är värd en kokosboll i alla fall. Det var förresten kul att se att du @B.Å hade tittat in på eftermiddagen och skrivit några rader. Sånt kan man ibland efter en dag som denna då känna tacksamhet för.

Ha det gott kompis!

Hejsan igen! Ser nu så här efter att ha glufsat i mig diverse livsmedel som jag handlade igår kväll i en flygande fläng, att jag i senaste inlägg ovan skrev som en kratta både här och där. Men så kan det bli ibland när man är trött och slutkörd efter en krävande dag som det då verkligen var och blev igår. För någon vilodag blev det väl inte direkt så att säga. Men nu är det en ny vecka med nya möjligheter. Denna vecka börjar då hur som helst som de övriga bakåt i tiden som medlem på detta eminenta forum nyktert och alkoholfritt och det är väl huvudsaken.

Ha en fin måndag!

Måndag igen och först nu så är jag i någorlunda form sedan gårdagens svåra, men helt nyktra och alkoholfria utflykt på cykel. Tänk att jag var så slut i natt när jag skrev om mitt äventyr i regnet att jag inte ens upptäckte att texten blev knasigt redigerad, eller rättare sagt inte alls levererad på det sätt som det var tänkt. Detta då ett textparti istället för att raderas blev dubblerat delvis och att även något ord knasigt nog, hamnade på helt fel ställe och så vidare.

Känslan när jag upptäckte min textmässiga fadäs i natt angående skrivandet av min kvällsreflektion av söndagens strapatser var väl mest en irritation över slarv. Men nu förstår jag att det även var ett tekniskt missöde eller nån bugg i mitt enkla skrivprogram som gjorde att det blev så rörigt som det blev alltså. Men om man inte alltid är rätt så noggrann och kollar igenom saker och ting, innan man bara agerar och liksom ”bara gör” innan man är helt färdig och klickar på knappen för att spara eller skicka iväg en text liksom, utan bara litar på teknikens under, så kan det ju bli så där tokigt ibland.

Har jag lärt mig något av gårdagens regniga utflykt bortsett från att teknik och skrivprogram kan strula till det en del när man skriver sin text så att säga. Ja, det är väl det gamla vanliga att man ska försöka att vara mer närvarade i tanke och känsla än vad man väl i stunden rätt så ofta är. Mycket kan man justera i efterhand, men livet i sig är ju en direktsändning så att säga utan nån repris. Så nog kan man känna att det var knasigt att man missade så mycket tidigare år när man bara tanklöst satt i alkoholdimman och slog sig själv i skallen med en flaska innehållandes diverse sprit, vin eller öl så att säga.

Man har som människa mycket att lära sig under hela livets gång som då verkligen kräver nyktra, men även utvilade sinnen för att det ska bli på bästa sätt. Tänk, jag var till och med in i Guds hus igår i form av besök i kyrkan mitt i byn alltså, och det glömde jag helt bort att berätta och nämna igår kväll när jag skrev kvällsrapport. För jag var faktiskt in i den byggnad som jag som ettåring döptes i för längesedan. Men jag gick faktiskt runt och fotade och filmade i kyrkan då det faktiskt var helt folktomt i den i över en halvtimme. Men tänkte jag då ens på skaparen och hans storhet i sig just då. Nej, jag var bara intresserad av byggnaden och tänkte mest på att bilderna och filmsekvenserna jag tog med min mobil skulle bli så fina och så bra som möjligt.

Det är mycket man missar även som nykter har jag upptäckt. Man tänker lätt fel och världsligt fast man väl borde tänka mer andligt i vissa stunder. Men det här är ju inget nytt utan något som jag tror att min skapare förstår. Fina bilder blev det i alla fall och något som man kan vara tacksam för, då det ju kan vara kul att titta på dessa i datorn framöver tänker jag här i stunden vid mitt köksbord då jag dricker lite läsk med grapesmak. Den här texten blev väl lite knepig kanske, men jag tror och hoppas att den blev någorlunda korrekt. För nu var jag då skapligt utvilad när jag skrev den.

Ha det gott mina vänner!

Det tar lite tid att smälta saker ibland och det man en gång tyckte var oerhört viktigt som att bara sitta och dricka alkohol samt för det mesta vara berusad kan ibland var något man knappt tänker på vissa dagar. Har idag efter gårdagens utflykt på cykel i både sol och sedan hällregn väl varit lite allmänt tom och trött på nåt sätt. Det blev nog lite för mycket tänkande och upplevelser och sånt att ta in igår.

Brukade jämt dricka för att väl slippa bearbeta saker vilket man ju måste för att växa inte minst andligt sett. Men är då inte direkt akut nedstämd nu och känner panikartad saknad av alkohol. Men har inte orkat göra nåt vettigt alls som lite musik eller att äta lite nyttig mat, eller värma på nån mikrorätt. Men har då ätit en god glass och druckit lite kaffe i alla fall. Har även tittat lite på de bilder som jag tog med mobilen och redigerat och anpassat ett par rätt så lyckade foton till att ha och se på datorn samt att lägga i min mobil som lite visuell inspiration till att orka gå vidare när det är extra mörkt och tungt.

Tänkte sammanställa en mapp med bilder från delar av utflykter som jag gillat och som jag har upplevt som helt nykter detta år. Försöker väl att bygga mig ett liv från grunden tror jag, då jag tidigare som missbrukare väl mest tänkte på att bara avsluta allt. Har väl förstått att skaparen är med mig på ett lite annat sätt nu när jag i alla fall försöker bättra mig en aning. Men det är då jobbigt att ha så himla lite energi, och när jag sedan får lite sådan så vet jag inte riktigt vad jag ska använda den till. Men jag får väl försöka att som sagt bygga upp mig helt från grunden mentalt alltså. Har som vanligt de senaste nio månaderna och nu drygt två veckor som alkoholfri läst lite intressanta inlägg här på forumet.

Det händer rätt mycket inom en tänkande människa som nyktert tar sig tid att tänka på saker i ett lite större perspektiv. Man kan lätt säga saker som man i stunden känner vara rätt, för att sedan stunden efter inse att man kanske borde varit tyst har jag läst nånstans. Men samtidigt har en själv väl praktiserat det här med att vara tyst så ofta, inte minst under uppväxttiden att det väl i stället för att pysa ut som lite ilska sjönk in i en på djupet och gjorde en deprimerad och självmissnöjd. Det här med psykologi är då en rätt intressant vetenskap så att säga. Känner mig nu rätt så trött och utmattad på det sätt som väl fick en att ofta ta till flaskan tidigare, så tror att det nu får bli en vilopaus i sängen en stund.

Ha det fint!

Hej @flarran
Nu ska jag lansera en tanke som jag inte alls vet om den tillför något. Du skriver ofta ”har inte orkat göra något vettigt alls” och jag misstänker på vänligt vis att det är en sanning som liksom hänger med från förr. När du drack- och absolut inte gjorde något vettigt alls.
Men nu gör du en massa vettiga saker- det är enorm skillnad hur ditt liv ser ut idag, jämfört med för 9 månader sedan- graden av vettighet har helt enkelt ökat explosionsartat!
Här sitt jag och vilar upp mig från gårdagens energikrävande insatser är kanske mer rättvisande. Sen ska du bara jämföra dig med dig själv, och den grundproblematik som du har och hur du bemästrar den- det är imponerande och glädjande! Jag ville bara kika in och säga det, ibland kan det gå slentrian i hur vi ser på oss själva! Kram kompis 🌸

Hejsan! @Se klart, Tack för att du tittade in kompis och delade med dig av lite positiv energi som verkligen behövdes då jag höll på att sjunka ned i nedstämdhet mörkare än vanligt. Blev så pass pigg att jag efter ett par koppar kaffe och lite svängig Rock n Roll nu har kokat på lite rotmos som ska få göra rökt strimlad skinka sällskap på en tallrik. Sedan när jag har käkat så får det bli nån kul videofilm har det bestämts i denna stund.

Ha en fin kväll!

Tacksamhet kan man känna till mycket här i världen om man har en nykter och alkoholfri hjärna och psykologiskt sett har känsla att göra det med utan ett av kanske egna skapade hjärnspöken grumlat och fördunklat sinne. Sök först Guds rike så följer sedan allt det andra är något från skriften som kom till mig i tanken än en gång.

Så tänkte jag nu i stunden då jag tog mig en slurk vanligt vatten efter att återigen ha läst lite kloka ord och tagit del av inlägg här på forumet. Som ofta visar mig mycket om det mänskliga och även det till synes oändligt tidlösa tänkandet om det i tidsperspektiv korta varande som det är att vandra som människa och existera en stund här i världen. Tänker här lite på predikaren i skriften som sade att inget är nytt under solen och kan väl utan tvekan kan hålla med om detta.

För hur allt ter sig så har väl det mesta redan varit och är rätt så likt äldre tider bortsett från att den tekniska inramningen väl har ändrat en del när det gäller direkt kommunikation mellan människor över gränser på denna jord. Men den andliga kontakten till det högsta är precis lika enkel och rak som alltid fast man kanske ibland inte kan känna och förstå det helt fullt ut.

Man kan be om mycket till universums skapare, fast man ska nog vara försiktig om vad man ber om, för man vet aldrig hur svaret formar ens vardag. Borde nog inte skriva så mycket knepigheter. Men det är väl min själ som hungrar efter närhet med skaparen kan jag tänka. Bibeln är det ankare som håller en fast i stormen sjungs det ibland i olika form av musikaliska uttryck som i psalmer och annat, och nog kan jag förstå dess mening lite bättre nu som nykter och alkoholfri.

Ha det gott!

Bara en liten blomma i en täppa eller i ett hörn av husknuten kan ibland visa den värme och kärlek som skaparen är om man inte försöker göra sig själv till det högsta som bara drar ned en till en nivå där man till sist har rätt svårt att orka stå ut att vara på om man har ett nyktert och alkoholfritt sinne.

Tittade som av en slump på en av de foton från mobilen som jag redigerade igår, vilket var en bild av en liten gul och vacker blomma i olika solgula nyanser inramad i grönska. Såg sedan på mina händer i stunden då jag skrev detta och såg att man hade lite skit under naglarna och tänkte att nog är det väl lite liknande med den man är. Det finns då en hel del som man nog borde skrubba bort.

Men allt kommer nog i sinom tid om man bara tar allt nyktert ett steg i taget och inte faller tillbaka i gamla dåliga mönster. Sitter just nu och lyssnar på en gospellåt av en amerikansk musiker som nog få här i landet har hört och förstår väl lite mer av vad kristna morsan skrev i sin dagbok en gång om att hon hade fått lite annan musiksmak mot när hon var yngre. Förstår även varför hon lyssnade så noga på de texter och lyriska uttryck som fanns i den rockmusik som man på platta och kassett kom hem med som tonåring.

Ha en fin tisdag!

När man har bestämt sig för att försöka sluta helt med alkohol som varit helt centralt i så många år då måste man då försöka att ersätta denna usla livsstil med något annat. Det har man då på dessa nio månader och två veckor drygt som helnykterist och skribent på detta forum upptäckt många gånger.

Något som man väl visste och även läste om en massa gånger när man bara satt och drack en massa onyttigt nervgift som kroppen och knoppen inte mådde bra av. Man brukar väl säga att när fan blir gammal så blir han religiös. Men i mitt fall så har man väl jämt ända sedan man var rätt liten varit lite udda mot vad väl rätt många tänker och tycker rent andligt. För trots alla idiotier så har man då aldrig spottat på det kristna tänkandet fast man väl inte varit mycket för det kyrkligt rituella.

För nog är det då bland annat sant som det står i skriften att man inte ska stanna allt för länge vid vinet, det kan jag då med säkerhet säga. Hur som helst, en bra hobby man har börjat med lite mer seriöst i miniatyr liksom är att mobilkameran nu används bra mycket mer än mot tidigare. Har inte fått så värst mycket sömn i natt då man väl varit lite för upptagen med att redigera bilder och film från senaste utflykten som nykter här i stan.

För nog blir filmsekvenserna och bilderna bra mycket bättre när man är någorlunda klar i knoppen och dugligt kan hantera en kamera utan att vara onödigt dimmig i skallen av alkohol som man var i så himla många år. Det är även rätt kul att filma när man cyklar om det då är lite soligt och vackert väder som det var ett tag i söndags innan det sen satte igång och regna som bara den. Men bilder man tar när man är i rörelse får ju inte världens bästa skärpa med enklaste grejerna om man så säger.

Men bilderna och filmsekvenserna man tog inne i den lokala kyrkobyggnaden mitt i stan blev då rätt så bra i alla fall såg jag nyss här i köket på datorn. Men får nog snart skaffa en skaplig actionkamera med bra bildstabilisator, vilket man väl har råd med nu då man ju inte längre bara kastar bort sina slantar hos bolaget så att säga. Så visst finns det väl förutom en bra mycket gladare mage en del positiva saker med att vara alkoholfri som man inte tänkte så värst mycket på tidigare liksom.

Ha en fin dag!

@Flarran Jag håller med @seklart. Vi som har följt dig från början ser en stor skillnad på din inställning. Dina riktigt svarta dagar blir färre och färre. Och du håller på för fullt och fyller ditt liv med roligheter 🤩 Cykla, bada, fotografera, skapa musik - keep up the good work!

Jag skulle önska att du vågade söka upp en gemenskap i någon form. Få uppleva wow-faktorn i att tjöta med folk. Som göteborgare är jag en mästare på att tjöta med folk. Jag brukar skämta om att jag skulle kunna få en betongvägg att prata om jag ville. Jag har i alla fall märkt att det förvisso tar energi att interagera med andra - men det ger också en massa positiv energi 🥰

Jag tänker att det kan vara nästa steg för dig kanske? Ordnar kommunen någon lämplig verksamhet för daglediga? Kyrka i närheten? AA, Länkarna, IOGT-NTO? Själv är jag medlem i IOGT-NTO, även om jag inte deltar i deras verksamhet. Än. Det kommer kanske. Jag har rätt mycket andra kontaktytor. Vi behöver skratta ihop och ha roligt 🤩

Och som vanligt sår jag bara ett frö hos dig ❤️

Kram 🐘

Minns när jag var hos psykiatrins folk nån gång och talade ut lite snabbt på en kvart eller halvtimme nån gång i kvartalet i en sju år för att ventilera hur jag mådde. Brukade då försöka att förställa mig och visa upp en så pass normal fasad som möjligt. Brukade aldrig berätta om att jag förutom min psykiatriska problematik med nedstämdhet, depression, mörka tankar om livet och min sociala ångest även hade ett dagligt skadligt alkoholmissbruk som jag satt stenhårt fast i liksom.

Detta var inte för att jag skämdes för drickandet i sig då jag visste rätt så bra varför jag drack alltså. Helt enkelt, var det för att orka att stå ut med min psykiskt jobbiga tillvaro och kunna ta mig fram dag för dag liksom. Skulle jag ha berättat att jag under ett läkarbesök oftast bara hade i tankarna att direkt efter ett sånt möte hos vårdfolket, bara var fokuserad på ett bolagsbesök direkt efter mötet.

Då visste jag att allt skulle komma att kretsa kring drickandet av alkohol och inget annat. Jag själv och min grundproblematik skulle då snabbt glömmas bort. Då det ju är enklast och ytligt sett mest tidsekonomiskt effektivt för vården att skylla ett dåligt psykiskt mående endast på yttre faktorer som drogmissbruk och fokusera på detaljer om detta. Ja, att välja att inte se till helheten i problematiken jag som patient då hade. Sjukvården har inte gett mig några verktyg alls förutom då läkarintyg för sjukskrivning vilket gav mig möjlighet till försörjningsstöd och direkt livsuppehållande insatser.

Det energikrävande arbetet med att tillfriskna från självskadebeteendet att förgifta mig med alkohol och att komma upp till ett bättre psykiskt mående. Det har jag fått arbeta dagligen med helt själv dygnet runt i princip sedan jag i höstas blev inställd på ett nyktert levande utan att jag ännu helt kan se någon vitts med mitt liv alltså. Så därför är jag då inte alls ännu redo för att splittra mitt tänkande och fokus på mitt eget bästa. För att då bli till en del i någon större folkmassa eller mindre grupp för att passa in i nån standardiserad mall. Sånt känner jag just nu inte alls stärker min självkänsla.

Jag bygger nu upp mig själv från grunden mentalt och vet att jag först och främst måste vara stark i mig själv och väl även ha format mig fungerande rutiner för åtminstone det mest grundläggande som att automatiskt äta och sova på fasta tider. Sådant grundläggande måste sitta helt stabilt inom mig och min tankevärld innan jag kan ta nästa steg i min nyktra och alkoholfria tillvaro känner jag.

Det går inte alltid så fort att gå från ett totalt inre mörker till ljus alla gånger, och jag känner mig då inte alls redo för att bli någon självuppoffrande volontär i nån förening liksom. För mitt jobb just nu är helt uppenbart att fokusera på mitt eget bästa när det gäller mitt psykiska mående och inget annat.

Självcentrerad, javisst, men det behövs för att jag ska kunna hålla mig nykter och inte falla tillbaka in i ett skadligt alkoholmissbruk som medicinering för att kunna verka normal i världens ögon känner jag helt tydligt. Hade idag tänkt att ta mig ut på stan för att handla lite kul prylar, men kände mig för svag och osäker på mig själv. Det fanns risk för att jag skulle ha kunnat hamna inne på bolaget för att väl där hämta konstgjord andning och styrka på flaska för att kunna genomföra det hela.

Så därför sitter jag nu återigen här vid min gamla dator, dricker en kopp kokkaffe och skriver en massa tok som väl nästan har blivit lite av en rutin så att säga. Det är då tur att jag hittade hit på riktigt till detta eminenta forum som har givit mig bra mycket mer än vad sjukvårdens alla experter lyckades med innan de beslutade att kalla mig för färdigbehandlad. Förresten, @Andrahalvlek, det var kul att du tittade in här och skrev några rader kompis. Sånt uppskattas, för då slipper man då känna sig helt osynlig och bortglömd alltså.

Ha en fortsatt fin dag!

Nu blev man då helt knäpp och bara plockade fram armstärkaren och körde med den som en galning en 35 gånger på en minut. Det känns då att det var rätt längesen man gjorde nåt sånt. De hundra gångerna per hand med stärkarfjädern för händerna var då ingenting mot den gamla armstärkarens motstånd alltså. Har även gjort en minut drygt med 35 sitt-ups med simtag med armarna från köksstolen för att inte fastna på den alltså. Man är då inte alls nån sportfåne, men man kan ju inte bara sitta och häcka och skriva en massa strunt var väl känslan som infann sig rent spontant. Kanske hade man en släng av abstinens av utebliven cykling och simning då man idag inte kom utanför dörren som det väl var tänkt. Men nu så känns det helt okej igen och inget alkoholsug har man heller i fall nån undrar.

Ha det gott!

Nu har man dansat och pausat så att säga. Filosoferat och vilat här en halvtimme drygt alltså. Ska vi ha rotmos och rökt strimlad skinka igen... Detta sade jag frågande till mig själv när magen började att knorra sådär som den ofta hungrigt gör och man då tidigare bara knäppte en burk med starköl och sen några till och drack sig mätt och tanklöst berusad om man då inte hade en flaska portvin eller två och helt enkelt slog ihjäl tiden med så att säga alltså.

Men nu är man ju inställd på frihet fån alkohol då det känns som lite vettigare alltså. Hum, har nog även gått och blivit lite snål eller ekonomiskt medveten också. För inte vill man riskera att få kasta bort bra livsmedel som ju är så himla dyrt numera då inflationen skenar fast de styrande väl säger nåt helt annat mot vad matpriserna säger.

Så strimlad skinka man köpte till bra pris då det var kort datum på denna får det logiskt sett alltså bli hur som helst. Kanske även lite slötittande på tv och förhoppningsvis är det nåt kul och inte bara sport och meningslös debatt om ingenting. Men vi får väl se vad det är, och annars har man ju egen videofilm för att få upp humöret ett snäpp eller två vid behov.

Ha en fin kväll!

Det var en rätt djup och märkligt mäktig känsla som blixtrade till inom mig en sekund när jag i min stillhet reste mig upp från sängen för en halvtimme sen drygt. Detta då jag kom på att jag inte hade varit helt nykter och alkoholfri så här länge i tidsföljd sen jag var i tonåren. Mer eller mindre ständigt berusad i långt mer än trettiofem år alltså.

Kände mig ett par sekunder lite ensam, helt tom och rätt så chockad. Detta då jag kände mig som sista man på Skansen liksom. Men då kom orden från skriften om Guds son Herren Jesus till mig som en inre tröstens lugnande och varma känsla. Kunde riktigt höra orden:

Var inte rädd – Jag är med dig alla dagar intill tidens ände. Denna lugnande känsla hade jag samtidigt som jag kunde minnas de sista tonerna och verserna från lyriken i en gammal sång som hade varit närvarande och med i min lite förvirrade dröm som nu tonat bort.

Det var några nästan änglalika körer som ekade i fjärran till tonerna av den rätt så klassiska countrylåten, Green Green Grass Of Home. Det är nog rätt mycket återställning och städning av hjärnan som pågår just nu. Har väl även rätt mycket att ta igen som nykter kan jag tro. Men det går nog bra om man gör som man gör, och tar allt lugnt och som det kommer stegvis.

Man kan känna sig ensam och tom ibland, men förlitar man sig bara som vanligt på skaparen Gud och hans godhet, och så klart även Herren Jesus vägledning och stöd, så går det nog faktiskt bra att ta sig fram som alkoholfri det är jag då rätt övertygad om. För har i stunden kommit i balans igen och har inget sug efter någon skadlig alkohol heller som ett, det mentala psykologiska sinnets stödhjul. Har faktiskt konstigt nog inte heller något behov av lugnande medicin i stunden heller, vilket jag då är rätt så tacksam för.

Ha det gott mina vänner!

Nu är det energidryck som jag har i en burk på köksbordet. Förra året den här tiden så hade det väl varit, så som det var för det mesta från att man fyllde arton och framåt. Det vill säga väl nån blaskig rumstemperad folköl, eller kanske nåt starkare om man hade haft sånt kvar sedan dagen före.

Varför öppnade jag nu en burk med energidryck kan jag nyktert tänka. Detta då den ju inte alls smakar lika gott som ens lite vanlig äppeljuice om man ska vara helt ärlig. Det var nog faktiskt en känsla av saknad av alkohol i form av portvin som man berusade sig med så ofta tidigare.

Det tar tydligen en del tid att förhoppningsvis helt glömma bort känslan av att vilja berusa sig fast man inte har något direkt alkoholsug. Man är då bra konstigt konstruerad när det gäller känslor och det rent maskinella på hjärnkontoret kan man då tänka så här en tidig onsdagsmorgon.

Nu i skrivande stund är det soluppgång och redan har jag varit ut på balkongen en stund och tittat på grannens nyfikna katt som alltid stirrar på mig när jag går ut på min balkong. Man kan då nyktert undra vad en katt tänker på en morgon som denna. Men det är väl sånt som katter mest funderar på liksom.

Kunde inte sova i natt så jag besökte då en frikyrkas webbplats då jag i söndags missade deras gudstjänst då jag väl låg och sov kanske. Det är konstigt hur man kan bli med tiden, hade det varit tidigare så hade det väl inte varit nåt predikande och hallelujasång man kollat på, utan väl mera nån häftig rockvideo.

Kom att tänka på farsan och att han berättade om nån äldre släkting som väl inte gav så värst mycket för det kristna tänket liksom. Han brukade väl mest skruva på sig lite knepigt och kalla sånt för vattvälling tror jag att det var alltså. Behöver man bli en mesig jöns för att komma ifrån alkohol var en tanke som seglade förbi nyss.

Har funderat lite på det hela och har kommit fram till att, det tror jag då inte alls. Man kan nog hitta sin väg ut ur alkoholträsket på rätt många sätt när det gäller att lämna ett tungt missbruk bakom sig. Kan förstå att många känner sig obekväma med kyrkligt snack, som väl ofta doftar lite av tillgjort hyckleri om man ska vara helt ärlig även på den punkten.

Men jag håller då fast vid min egen andliga känsla och tro på Gud, då skaparen känns rätt så närvarande i alla fall så att säga. Förstår att det i mångas ögon och tankevärld inte ligger så värst mycket Rock n Roll i sånt tänkande. Men vad spelar det för roll vad andra tänker när allt kommer omkring så att säga. Nej, den här sura och egenartade energidrycken var då inte rätt i smaken i denna stund. Börjar nog faktiskt få lite sug efter en kopp med mjölkchoklad tror jag det känns som.

Ha en fin dag!

När jag drack alkohol i den mängd som jag gjorde innan förra hösten så kände jag mig vid ett logiskt tänkande ofta rätt så dum på flera sätt. Det var hälsovådligt, det förstod jag. Ekonomiskt sett var det en ren idioti att bara slarva bort en massa pengar på en stunds dimmig och tom tankefrihet från inre svåra känslor som väl bara ändrade karaktär. För visst kan man göra bättre saker än att sitta och supa och använda sina pengar till lite roligare grejer så att säga.

Samtidigt fanns det en upplevd logik i att dricka då jag ju kände behov av att slippa känna mörka hopplöshetstankar och den inre ångest och stress jag hade som berodde på den psykiska problematik jag hade och ännu som alkoholfri faktiskt har. Det här med att dagligen känna mig allmänt tom, mer eller mindre nedstämd, orkeslös och få plötslig panikångest i olika socialt för mig krävande miljöer utan väl någon påtaglig anledning, vilket är en svår situation att befinna sig i nästan för jämnan.

Kan idag, precis som innan jag drack den första droppen alkohol i vissa stunder svänga rätt bra i känsloläge som jag nu vet och förstår inte är nåt alkoholrelaterat. Har idag funderat lite på logiken i att ha en andlig känsla som jag har haft så länge jag kan minnas. Förstår att man säkert kan framstå som lite sinnesslö och en idiot kanske, och vem vet, kanske är man en kvalificerad sådan rent logiskt sett. Kanske skulle man skaka av sig sin andliga tro och supa skallen av sig och hoppa i sjön.

Men vad vore det för logik i det kan man som helt nykter undra över, men nog känns det då så rätt så ofta. Nog får man lite bättre kontakt med sig själv och sina känslor som alkoholfri och nykter hur som helst. Har idag varit ut på nätet och in på några webbsidor för att förstå varför det finns en pinsamhetskänsla till att ha den andliga känsla som man har, och har förstått att när det handlar om kristen gudstro är man då inte ensam på den punkten.

Det är inte lätt att vara människa som väl en äldre bekant brukade säga, och nog kan man väl hålla med om det i alla fall. Kämpar hur som helst nyktert vidare medans jag lyssnar på lite andlig musik i form av en Rock n Roll version av Old Time Religion, vilket väl få gillar då det ju är töntigt att i ett sekulariserat individualistiskt samhälle andligt sett vara kristen i den inre känslan och dessutom våga erkänna detta. Man är kanske en idiot som är nykter, men det är ju samtidigt rätt så logiskt. Många knepiga tankar kan man då ha en eftermiddag som denna när man sitter och dricker lite äppeljuice.

Ha det gott!

@Flarran Jag mår också dåligt vissa dagar och känner nedstämdhet. Trodde väl i början att det skulle försvinna men så är det ju inte. Det som för mig är en stor skillnad är att jag nu kan bättre analysera varför jag mår dåligt och acceptera att nu har jag en skitdag. Jag förstår att du har det väldigt tufft med ditt mående. Tycker så mycket om det du skriver. Jag gör som du lyssnar på musik så bra för själen. Just nu så har jag fastnat för Miss li låten blommorna. Tycker om texten jag vill leva nu. Och för mig är det utan A med både dåliga och bra dagar. Kram till dig.

@Flarran Det är inte ett dugg skämmigt att tro på gud. Jag har flera vänner som aktivt deltar i kristna församlingar. Gemensamt för dem är att de aldrig pådyvlar andra sin tro, att de är oerhört ödmjuka och genuint glada för andras skull. Deras omtanke känns oerhört genuin.

Sen hjälper de många praktiskt och ekonomiskt också. En av mina vänners barnbarn är också aktivt kristen. Han sommarjobbar nu och i princip hela sin lön skänker han till en jämnårig pojke i Kenya, som han träffat på ett läger. Pengarna ska användas till pojkens utbildning. Det är omtanke i konkret mening!

Jag var väldigt sökande när jag konfirmerade mig. Gav gud en rejäl chans. Men jag blev inte troende. Däremot tror jag på ödet, att vissa saker bara ska hända. Men man måste som individ vara modig och ta steget när ödet öppnar en dörr åt oss.

Kram 🐘