Det är nu min dag 3 nykter. Torsdagar är dagen då jag handlar inför helgen, förmodligen har jag smygdruckit mer eller mindre hela veckan men oftast mindre och kanske bara några glas. Beroende på när jag lyckats börja. Nu är det torsdag, det är den stora dagen, dagen jag brukar handla all alkohol så att helgen liksom firas in, oftast redan ikväll. Jag är så himla rädd nu, inför ikväll och imorgon framförallt. Att jag inte kommer klara det utan störta iväg iallafall. Hjärnan spelade spratt med mig idag. Att " du har ju hållt upp nära på hela veckan, klart du kan ett litet glas på fredag" och att jag klarat att vara måttfull förut så det ska jag nog klara igen. Jag vet att jag inte klarar det. Inte nu, kanske om något år det vet jag inte. Men det kommer dra iväg. Det kommer bara rinna på igen. Vad gör man? Det känns så otroligt tomt. Meningslöst, som att jag inte kommer ha några lugna stunder. Grått! Första helgen, hur tar jag mig igenom den ?

Hej Mormor2023,

Testa att köpa hem någon god söt dryck som du sällan köper i vanliga fall från matbutiken i stället.
Kan inte säga att jag är någon expert på nyttiga prylar, men jag har märkt att äppejuice och en kopp varm choklad lindrar alkohosug en aning. Dricker nu även gärna någon god söt yoghurt, fast man vet att även söta drycker väl inte direkt är hälsokost. Men det är ju bättre än att hälla i sig det gift som faktiskt alla alkoholhaltiga drycker innehåller. Har i en massa år druckit vin och öl samt det mesta dagligen i rent berusningssyfte och försöker nu att helt lägga av med detta då kroppen har fått nog och faktiskt mer eller mindre tvingar mig till det, så alla sätt som inte är direkt hälsovådliga är väl bra att testa tycker jag. Det är bra gjort att du vill försöka med en lite bättre konsumtion.
Tänk här sitter man plötsligt och ger tips, fast man bara är en nybörjare själv...

Ha en fin kväll!

Hej mormor, jag är också rädd (min dag 3 är imorgon) men jag tänker istället för att åka hem tidigare och jobba hemma med ett (eller 19) glas vin resten av dagen ska jag hem tidigt och städa och tvätta (vilket jag brukar göra på torsdagar annars) laga mig en god pasta och kolla serier hela kvällen.

Jag är livrädd som du, men en dag i taget…i morgon är det bara 10 dagar kvar tills du når det första magiska 14 dagar målet!

Tänk vad sjukt kul det måste vara att vakna utan baksmälla och ångest på en lördagmorgon. Jag vet inte med dig men för mig är det något jag vill testa. Är det tråkigt som satan så kommer det fler helger vi kan sabba 😜

We can do it!

Hej,
Jag känner igen den tröstlösa känslan, man tror att man aldrig mer ska njuta eller ha kul. Men se det för vad det är- ett mentalt abstinenssymptom. Beroendet vill ha sin drog och försöker hitta ett sätt att lura oss att dricka. Fokusera på hur ni vill må imorgon istället, och sen en lördag utan baksmälla, det är så skönt. Unna er god alkoholfri dryck och/eller godis,
nötter , ost eller liknande. Och mycket vila och något att skingra tankarna med. Ni klarar det. Det blir lättare vartefter och är så värt det!

@Ängans Det är ju mycket sant, jag har ju verkligen inga problem att förstöra en helg! Det kommer fler chanser ! Ja, fredagen är nog värst (tror jag) för den är sååå uppenbart vin, "för nu har jag ju jobbat hela veckan". Men tack! Jag ska försöka uppehålla mig, jag har en tvätthög som borde göras och sen @flarran sen något gott, jag vet inte vad jag gillar för drycker, vid ett annat tillfälle drack jag alkoholfritt vin men det var skitäckligt! Oboy var längesen! Det levde man ju på som tonåring :p
@kennie Tack för peppen ! Jag måste klara det ! Jag vet inte om jag varit bakis på det viset. Jag har tänkt mycket på det när jag läst här. Jag mår alltid skit, kan dricka två liter vin och vakna "sliten", men så känns det ju alltid. Det som är skönt är dock att kunna kliva in i bilen när jag vill! Ja det känns som att min lyx är över. "Det goda livet" Men jag försöker verkligen intala mig att det är den där jäkla alkoholen som säger det, det är inte sant. Så jäkla rosaskimrande och glamoröst har det ju inte varit att gömma sig och dricka. Ge dumma ursäkter för varför man måste åka och handla "ägg" klockan 19.30 i panik.

Jag bara måste göra det. Tack, jag är lite mindre rädd, hjärtat är kvar i kroppen, det kan gå!

@Mormor2023 jag förstår tanken att unna sig när det äntligen är helg, men tänk att få unna dig att vakna utan att vara sliten.. Det finns så mycket annat gott, hyllorna svämmar ju över av läsk.. och varm choklad m grädde o marshmallpws, en bra film eller tvserie är också ett härligt vis att varva ner efter en jobbvecka ❤
Många här på forumet är fantastiska på att ge tips och stöd. Det bästa, återkommande är att försöka visualisera det bra man får, i stället för att tänka på sånt man inte får (som inte heller är bra för oss). Tex i stället för "jag får inte varva ner med fredagsvin" försöka tänka "jag får unna mig något gott dom hjälper mig att må bra dagen efter också" eller "jag har styrkan att själv bestämma att inte dricka ikväll ".
Det funkar! Det tar lite tid att ställa om, men en fredag utan alkohol är fullt genomförbar, och känslan av att vakna på lördagen med "jag klarade det!" är riktigt nice. 😁
Allt gott till dig! Trevlig helg ❤

@mormor2023 Jag skrev några tips i min tråd men tänker att jag skriver lite hos dig med ☺️ ”Det goda livet” har jag haft när jag inte har druckit. Man får mer energi och lust att göra andra saker. Det kan låta så jäkla trist i början men ett nyktert liv innebär inte att det blir tråkigt eller att man själv är tråkig.
Sjävklart kan du lämna rädsla! Det är ett stort beslut att sluta dricka. Men du har ju börjat att fundera kring ditt drickande och det är stort!
Kan du komma på aktiviteter du tidigare har tyckt om men kanske inte orkat nu?
Min dryck som jag ”festar till” det med nu är Fanta lemon zero.
Önskar dig allt gott 🌸

@mormor2023 Jag skrev några tips i min tråd men tänker att jag skriver lite hos dig med ☺️ ”Det goda livet” har jag haft när jag inte har druckit. Man får mer energi och lust att göra andra saker. Det kan låta så jäkla trist i början men ett nyktert liv innebär inte att det blir tråkigt eller att man själv är tråkig.
Sjävklart kan du lämna rädsla! Det är ett stort beslut att sluta dricka. Men du har ju börjat att fundera kring ditt drickande och det är stort!
Kan du komma på aktiviteter du tidigare har tyckt om men kanske inte orkat nu?
Min dryck som jag ”festar till” det med nu är Fanta lemon zero.
Önskar dig allt gott 🌸

@Mormor2023 Vi har ju lika många nyktra dagar nu så nu fortsätter vi tillsammans med det, är precis samma för mig vid den här tiden på fredag brukar man nog redan ha börjat fira helg och unna sig men det är väl att dra sig till minnes var det slutar BAKFYLLA och ÅNGEST. Att bryta en vana är ju aldrig enkelt så vi får bara bita ihop nu och kämpa på. Lycka till nu och du klarar det säkert.

@Mormor2023 Här kommer min dundergoda helgdrink:
Sweppes Indian tonic zero ( den är utan socker, så få kalorier). I den blandar du apelsinjuice eller grapefruktjuice, kanske en femtedel. Seda massor av is. Har du råd så strimla ned färska jordgubbar eller hallon. Så gott!
❤️❤️❤️

@Amanda L Den drinken låter supergod! En tanke som slår mig är att många på forumet gillar drycker åt det lite beska hållet…. Tonic och grapefruktjuice med massor av 🧊 kommer nog bli en favorit hos mig! 🙏!!! ❤️

Klockan är snart midnatt och jag gjorde det. Första alkoholfria fredagen på.. jag vet faktiskt inte ! Men det gick ganska bra, jag höll mig sysselsatt med att bjuda på middag och såg film och åt godis och drack en favoritläsk! Men jag mår rätt illa utan nu, hjärtklappning och huvudvärk och rätt skakig. Kanske är just det, att det känns så jobbigt i kroppen utan.
Tack för alla tips ! Ska pröva drinkarna också! Älskar också grape! Hur gick det för dig @hgk ?

Starkt jobbat! Tror det är toppen det där att dricka en favoritläsk eller något istället, hitta andra sätt att njuta. Hoppas de fysiska symptomen går över. Finns ett avsnitt här på Alkoholhjälpen om vad man ska vara uppmärksam på fysiskt, kan vara bra att kolla. Njut nu av en välförtjänt bakfyllefri lördag!

@Mormor2023 bra jobbat, grattis till att du höll dig alkoholfri!!

Abstinenssymtom kan vara skitjobbiga, för du alldeles för hög puls och börjar känna hallucinationer så måste du söka hjälp.

Kram!

@Mormor2023 Jag kunde nästan kopiera din text, förutom prova drinkarna för det är inte min grej blir nog en pepsi för min del 😂, nu får vi vara riktigt stolta och så gör vi som jag föreslog och firar 7 dagar nykter på tisdag, för klarade vi fredag kväll så skall väl resten av helgen fungera också. Nu kör vi på 💪

@Kennie @surkärring jag vet inte om det är abstinens eller bara grundstressen som jag egentligen dövar med alkoholen men utan den så mår jag sådär. Hur vet man om det är abstinens? @hgk Vad skönt! Du tog dig igenom den också! Jag funderar på att köpa mig något, typ en sån där aa coin eller ring eller nåt för att liksom sätta en stämpel på det. Vad jag gör, vart jag är. Kanske på tisdag ! Då är första veckan gjord för oss båda! :)

Jag har inte alla detaljer, så mår du dåligt kan du ringa 1177 och fråga, tänker jag.
Vet att skakningar, diarré, ångest och hög puls kan vara abstinens. Även hallucinationer och förvirring, men då är det allvarligt.

Hoppas det går över fort!

Mycket oklart, som sagt, såhär känner jag alltid och jag trodde nog att det var något som jag kunde dämpa med alkohol. Det spelar egentligen ingen roll om det är hönan eller ägget iof.

Gårdagen var en riktig skitdag, främst för att jag kom ihop mig med en anhörig. Det ligger mycket på mina axlar men den här anhöriga tyckte jag krävde rätt orimliga saker. Att jag ska umgås med hen i samband med att jag skjutsar hen till vården (på min arbetstid). Jag skrattade först och tyckte att det var nog stressigt att få till de där skjutsningarna och hämtningarna som det var. Men nej, jag var då ointresserad av hens liv. Nåväl, jag blev ledsen, känner mig rätt ouppskattad och tagen gör givet. Men summan är att jag inte drack iallafall. Och faktiskt kändes det skönt. Då hade jag känt mig ouppskattad och värdelös. Nu känner jag mer att det är fel på hen, inte fel på mig. Men också börjar jag fundera kring att faktiskt hantera det beteendet. Att säga ifrån. Jag har nog inte gjort det utan bara gått hem och hanterat det i tysthet. Jag har ställt upp på rätt mycket dumheter genom åren faktiskt, kanske för att jag tänkt att jag också är dum.

@Mormor2023 Men nykter har du varit så det kan du glädjas över 👍Som du skrev hade du druckit så hade det garanterat inte känts bättre . Ha en bra söndag kväll