@Milady
Det där med städning. Ingenting har tagit emot, under min vecka 3, och behövt vänta till sen. Gjort såna städningar som man drar på och är skittråkiga. Inte varit ett dugg jobbigt.

Bröt nykterheten med ett glas vin, grannen ringde och ville ta ett glas vin.och jag bestämde att det skulle vara trevligt med en pratstund.......känns inte som ett misslyckande utan fortsätter min nyktra bana imorgon och nästa vecka.

Fortsätter med fler nyktra dagar, SVT morgongympa och promenader, kommer bryta nykterheten för döttrarnas födelsedagsmiddagar i helgen. Har funderat mer på ytterligare en nykter period med sex veckor. Tycker att jag vill fortsätta min strama hållning och reflektera mer på mina egna fallgropar. Behöver kanske ta om programmet en gång till?

Reflekterade under gårdagen efter ett gräsligt läkarbesök och hittade ytterligare en fallgrop. Jag var ledsen och kränkt och kände en fläkt av lust efter ett glas vin. Kommer i håg åren när jag mådde som sämst i mitt äktenskap och hur dåligt jag handskades med mina dryckesvanor - vilket ibland resulterade i för många glas vin och mycket ångest och gråt när jag druckit för mycket.
Tänker på rådet jag läste här på alkoholhjälpen - att aldrig dricka för att man mår dåligt och har problem! Så sant och viktigt.

@Milady
Hej!
Intressant att följa resonemangen kring måttlighet en, när man skulle kunna dricka och inte osv. Det verkar ju vara en svår nöt att knäcka för många och kanske därför några föredrar helt vitt. Då slipper man förhandlingarna, vilket såklart kan va skönt.
Håller med om och känner igen mig i att det alltid ringer en varningsklocka när man vill dricka för att man mår dåligt. Det är den känslan jag också vill försöka jobba bort. Om jag kan dricka någon gång ibland med vänner eller vid högtider så är jag glad för det (tror jag). Men ja, vi får nog alla dividera med oss själva och hitta läget som passar oss bäst. Vi fortsätter och vi kommer att hitta det ☺️

@Nervöst lejon
Det är lärorikt att följa andra för mig.Hoppas att det går bra för dig och mig. Räknar med att det kommer ta ett år att nå balans i min måttlighet.

@Nervöst lejon
Det känns toppen efter andra vattengympapasset sedan 17 december. Mitt sug och ibland stora vinintresse minskar ganska rejält om jag motionerar tufft. Tror att det fanns gympapass inlagda på Maria beroende-enhet i Stockholm. Det är väl en erfarenhetsmässig kunskap som fanns hos personalen. Ha en bra helg och tack för raderna.

Hej, har du något stöd i hur du ska tänka kring måttligheten? Vad ska gränsen vara? Jag tror du behöver fundera kring varför vin är ett så stort intresse. Jag lurade mig själv länge med det.... Och en grej med måttlighet- om man under de nyktra dagarna tänker mycket på när man ska dricka, då tror jag hjärnan är kvar i beroendet. Har du testat Riddargatan 1? De har program för just måttlighet.