@Tuting Ett bra sätt är att följa Alkoholprogrammet under fliken Stöd. Där får man alla möjliga tips och stöd.
Det rekommenderas att man börjar med tre månaders nykterhet, för att bli någorlunda återställd från alkoholberoendet. (Och även suget minskar rejält, så länge det finns kvar är det oftast för svårt). Sedan finns förslag på hur man kan tänka kring måttlighet, antal enheter per vecka etc.
Läs gärna Kennies tråd också, som klarat detta med måttlighet. Lycka till! :)

Hej @Tuting!

Det beror mycket på hur konsumtionen sett ut innan och om det föreligger ett alkoholberoende idagsläge. Det är också så individuellt hur vi lyckas i våra förändringsarbeten. Hur har din konsumtion sett ut bakåt? Det måste du förstås inte svara på om du inte vill men hur konsumtionen ser ut idag kan vara relevant för hur man kan tänkas gå vidare mot måttlighet.

Finns det några sätt du redan provat på?

@Natalia @Eirene @Loppan @prinsessa God eftermiddag! Jag var lite trött imorse så jag fick prioritera att cykla till jobbet för att komma i tid framför kaffe här. Nu är det eftermiddag/kväll, jag är ensam hemma en kort stund och det är LJUVLIGT. Har ätit middag (matlåda) och dricker en sval alkoholfri öl. Hej Natalia, dag 3!! Det här fixar du jättefint. Eirene, välkommen till en pratig härlig kaffedrickarklubb med mycket support och "högt i tak". Loppan - ja sömnen ja, jag har haft lite svårt att somna nu ett antal kvällar men det blir sakta sakta bättre. Att undvika skärmtid och kaffe, i tillägg till att inte dricka, hjälper. Prinsessa; hurra för enhetsfria dagar!

Vännerna, jag har varit kriminell ikväll. Var så trött att jag hoppade över både träning och kvällspromenad. Åkte just och köpte nåt som inte är likt mig; Chokladglass, spraygrädde och chokladsås. Det var gött men sliskigt.

Såg en jättefin regnbåge på vägen 🙂
Nu blir det serier och senare förhoppningsvis lite bättre sömn.

Ses imorgon!

@prinsessa Hej på Dej, och @Natalia och alla andra i kaffestugan också. Tack för att ni finns 🙏 Lite mycket nu, min åldrige far har kommit in på hemmet vilket är en välsignelse helt klart. Dock mycket runt detta med hans lägenhet som skall tömmas och allt runt detta. Har i alla fall lyckas dra ner min konsumtion av enheter, vilket givetvis känns toppen. Har semester nu men håller igen 💪 Stor kram till Er alla, och vi fixar detta.

Heej @Källarmannen!

Skönt att höra av dig.
Förstår att det är mycket att ta tag i. Lika bra att hålla ner konsumtionen när det kräver lite extra ork av dig.

Sköt om dig och glöm inte att andas emellanåt 🙏

@Natalia Var inte för sträng mot dig själv. Dagar man vill undvika enheter är alla knep tillåtna tycker jag. Här är det smågodis och Netflix som får distrahera. Imorgon njuter vi av gott morgonkaffe! 🥰

@Källarmannen Så roligt att se dig här igen! Så bra att du har lyckats dra ner på konsumtionen. Vi ses hoppas jag i morgon bitti?!
Natalia: Spraygrädde? Det är riktigt kriminellt. :-)
Påvägmothälsa: Så gött med alkoholfri öl för dig, hejar på!
Tuting: Vilket härligt nickname, jag tänker på att man tutar när man dricker enheter. Välkommen till härliga kaffestugan!

@Påvägmothälsa tack 🙏 för välkomnande. Ja det verkar vara ett härligt gäng med mycket skön uppmuntran, stöttning men också acceptans. Känner mig glad att jag hittade er 😊Så skönt att du får vila lite och alkoholfri öl, inte visste jag att det var så gott 😅
@Natalia, alla sådana medel (glass, spraygrädde) måste ju bara tillåtas så klart. I likhet med @loppan äter jag smågodis efter en kväll med en ☝️ enhet. Det var enligt min plan och gick bra med en ☝️ till maten på restaurang. Lät det ta 50 min med det enda glaset.
@Källarmannen, låter kämpigt men också som att du är stark i detta kämpiga läge.
Godkväll på er! 🌻

Godmorgon. Ännu en arbetsmorgon, på fredag är det dags för en ledig dag. En sån myllrande grupp runt kaffebordet, härligt. Vi har haft gäster under en längre tid, och jag behöver min egentid, så jag njuter av tystnaden på morgonen. Dag 19 idag. Umgänge med svärmor och partner efter jobbet. Det har gått bra, över förväntan, med henne, utan att ta till några enheter. Hon får förstås 😋 Önskar en härlig onsdag!

@Påvägmothälsa Fantastiskt med dag 19! Wow! Fortsätt i samma bana!

Godmorgon alla ni andra! Dricker gott kaffe idag, snart promenad och ett sommarbad, lite kallare i vattnet nu, men det är gött för kropp och själ. Något att tänka tillbaka på i mörka november.

Godmorgon 🌻alla! @Påvägmothälsa det är så skönt att njuta av egentid på morgonen! Stort wow 🤩 till de 19 dagarna! Grattis 🌻! @prinsessa, visst är det skönt med morgondopp! Det finns några saker en aldrig ångrar: ett bad, en löprunda eller promenad och en nykter eller måttlig kväll!
Här är det kaffekopp ☕️ nummer två efter morgonens träningspass.
Ha en fin dag 🌻

Dag 4

Godmorgon allihopa 💕

@Påvägmothälsa behov av egentid har jag med och viktigt att tillåta sig få små stunder oavsett om det är folk hemma. Tänk att du är inne på 3/4 nu. Och vad tiden går fort! Det här är riktigt bra gjort av och jag vet att förändringen är viktig för dig.
Svärmor är definitivt inte värd att få vara den situationen som skulle få dig frångå ditt mål. Jag blir lite ledsen över att hon kan vara en sån trigger. Hon är ju familjen liksom. För mig är familjen den konstellation som sluter upp bakom. Hur länge stannar hon? Har du nån plan för om det skulle komma en stunds ingivelse då du faktiskt skulle bli starkt triggad medan hon är där? Nåt som skulle hjälpa dig att skifta fokus? Om det var jag skulle jag nog kort och gott ursäkta mig med att jag känner att jag behöver vila huvuden en liten stund och sen gå på en promenad, åka till affären, ta en dusch eller vad som om tankarna skulle bli knepiga. Om hon dricker finns det ju vad jag förstår också lättillgängligt i huset. Hur som är inte värd att du inte ska nå 4/4!

Rize above @Påvägmothälsa ❤

Kikar in på kaffepaus från balkongen.
Har i vanlig ordning ägnat en rofull stund vid vattnet idag. Försökte göra klart en uppgift från mobilen på picknickfilten men det blev himla plåttrigt så jag fortsatte hemmavid.

Dag 4 för mig innebär att full energi hunnit återvända. Driv, motivation och en explosion av idéer och vilja. Inga bromsklossar ligger på och stör framfarten eller möjligheten att leva som jag vill. Är möjligen lite fortsatt bomlig i huvudet men det bör lätta upp om inom kort. Nu ska jag in och fortsätta uppgiften och till kvällen blir det träning.

Kram och ta hand om er ❤

Dag 4 kändes stabil i måendet ända till ikväll då katterna lyckades tassa in ett kommando på datorn som jag inte lyckas låsa upp! Har mycket jag hade behövt jobba med på den datorn i kväll och dagarna fram. Efter att ha försökt googla på hur i hela världen jag ska få upp det och testat de flesta som rekommenderas en lång stund kände jag att mitt tålamod inte var så där oändligt som det brukar. Började grina och gick till köket och åt chokladsås 😂 inte helt likt mig.
Sen ringde jag min kusin och gnällde och har även involverat en annan medlem här som jag har daglig kontakt med på messenger. Fick just tips om ett kommando till som jag inte provat. Om inte det funkar när jag kommer hem lägger jag ner för ikväll!
Tänk att ibland skulle jag önska en egen källarman! Eller bara en räddare i nöden.

Nu är jag iaf på promenad. Satte mig just på en bänk längs vattet och det är en riktigt skön kväll 🙂

@Natalia God morgon! Idag åker svärmor, och det har gått så bra att ha henne här. Till framgångsfaktorerna hör att jag arbetat när hon har varit här, så samvaron har varit begränsad. Sen är det nog så, att jag har mer förståelse och tålamod med henne när jag inte dricker (chockerande 🤣). Jag är så glad att min partner och hon har fått umgås, och hon har levt upp när hon varit här.
En grej hände igår, en ganska cool grej. Vi sitter och äter trerätters som vi lagat med anledning av att det är svärmors sista kväll. Min partner fyller på hennes och sitt vinglas och erbjuder sen mig, utan att tänka sig för. Det var naturligt att säga nej (!) Jag hade redan tagit fram alkoholfritt osv. Känner mig mycket nöjd !! Nåväl. Kaffet smakar utmärkt, strax dags att cykla iväg. Ledig imorgon!!!!!!!! Natalia, lycka till med datorn, och dag 5! Glad torsdag !

@Påvägmothälsa Så härligt att det känns naturligt att säga nej. Visst ångrar du inte det idag?! :-)
Natalia: Wow, vad du är på rätt väg! Datorer är ett himla trassel ibland, hoppas att det löste sig.

Godmorgon godmorgon, kaffe i vanlig ordning! Ser ut att bli en fin dag!

Jaaa @Påvägmothälsa och @prinsessa,
Det är dag 5 🥰 Det är faktiskt en liten liten milstolpe eftersom jag sällan ens tagit mig förbi dag 3 eller 4.

Har mycket att säga om det här beslutet eller de tankarna jag har kring men jag sparar det då det känns lite deppigt att skriva om. För nu kikar jag in och talar om att jag sitter på balkongen och passar på att sola lite. Försöker få uppgifter gjorda från mobilen istället för datorn. Vill icke gå in och låta den frustrera mig just nu. Det är en fin dag. Jag ska ta hand om den och göra det bästa av den. Tacksam för att jag får ha en dag.

Ta hand om er dag med fina ni ❤