@Natalia Så jobbigt för din vän, och så fint att du finns vid hans sida under tiden som dag läggs till dag och han sakta kan börja må bättre. Det är ju tjatigt det här med att minska på intaget, och att fortsätta försöka. Det är vår förmåga till uthållighet och att stå ut med tjatet som leder oss mot framgång.

Vaknade just upp ensam hemma och det kändes lite tomt då vännen sovit här en tid nu så jag kikar in i stugan. Har gnällt över sömnbrist en tid och igår var jag så trött att jag somnade nerbäddad i soffan kl 20. Så tidigt brukar jag aldrig somna men tvärslocknade och sov 5 timmar. Jätteskönt! 🙂
Jobbar ett långpass imorgon, eller ska jag kanske säga idag? Sen ledig ett par dagar igen. Står ut med lite nattvaka. Det är ett trevligare uppvaknande än om jag hade druckit vin under kvällen. Ska hålla mig nerbäddad med kissarna i ro framför nån serie och försöka få nån timme till sömn ❤

Godmorgon vid kaffebordet! Idag är det fredag och det är beckmörkt och kallt ute, minus 17 grader. Jag är fortsatt trött och lite låg men kämpar på. Vet att det ganska sannolikt beror på att jag inte kommit in i mina rutiner igen efter ledigheten. Det kommer. Väljer att jobba hemma idag så att jag kan klappa katten lite och måna om mig själv. Höll nollan igår och det känns förstås bra. Önskar er en fin fredag ❤️

Tack @Flarran 🙂
Jo de besvären är kroniska och har gått både sömnskola, KBT genom åren och har goda kunskaper. Brukar använda olika typer av meditation och mindfullness normalt. Har dock accepterat att behöva ta stöd av Propavan numer och det funkar rätt bra. Tv är förstås inte bra men den hjälper mig på andra sätt. Annars läsning eller att lyssna på nåt.

Så kan det ju vara situationer emellanåt då nåt extra händer, som tex nu då jag har en vän tillfälligt boende med ännu senare arbetstider än jag själv och det har verkligen tärt på min möjlighet att somna i tid för återhämtning till mitt eget arbete med långa pass. Om jag druckit alkohol, vilket jag inte gör dagligt men lite för ofta så förstör det sömnen ännu mer. Då vaknar jag oftast efter 2-3 timmar sömn och kan inte somna om. Alkohol är verkligen skit för sömnen.
Fick iaf sova en timme till innan klockan ringde 🙂
Nu försöker jag kvickna till med morgonens andra kopp kaffe och ska bege mig till jobbet om om en stund.

Nu skapar vi en ny dag 💕

Godmorgon godmorgon! Jobbar hemifrån idag med, ganska skönt, även om det bli lite ensamt här hemma och motivationen inte alltid är på topp. Idag blir det en enhetsfridag, lika bra att säga det reda nu.

Nu skapar vi en bra fredag!

@prinsessa Jag känner igen mig i det där att det kan vara svårt med motivationen när man är ensam hemma. Försöker hålla disciplinen nu under morgonen och det går ganska bra. Skall dricka lite gott kaffe till. Har inte bestämt mig ännu om det blir en helt enhetsfri dag. Skall fatta något slags beslut så att jag har det att hålla mig till. Önskar fortsatt bra fredag 😊

Godmorgon i kaffestugan denna lördag!
Det blir måttliga enheter igår, vilket jag är glad för idag, alltså att det var måttliga och inte mer än så. Ska dricka upp kaffet och sen gå på en långpromenad och sen blir det vännträff. Ska bli trevligt!

Önskar er alla en fin lördag som vi skapar!

@prinsessa så bra att du kunde hålla måttfullheten 😊 Jag skall också träffa vänner idag, vi skall gå på en utställning och sen äta middag. Jag höll mig ifrån enheter igår så det finns några i min budget för idag. Njuter av att det är helg och att jag är ledig. Nu skapar vi en bra lördag, jag håller med !

Hallå i stugan!
Känner att jag har sällskap av er, och läser allt, även om jag inte skrivit så mycket själv :-)
Det har varit snöoväder och massor av skottande, bilar som inte startar m.m. Dagar och veckor går så fort! Jag är noga med att skriva upp de enheter jag intar, och överskrider inte min nya budget. Det hjälper väldigt bra att skjuta upp tidpunkten för den första enheten, samt att varva med alkoholfria alternativ. I natt sov jag 9 timmar!! vilket inte hänt på väldigt länge. Ända sen jag blev vuxen (fick barn) har jag sovit väldigt lite, ca 5 timmar / natt. På den tiden, när barnen var små och jag tränade mycket (och innan jag blev förälskad i vin) var det inga problem att sova så lite.
Nu vet jag inte om det är alkohol eller klimakteriet som sabbar sömnen mest. Snitt är 5 timmar. Men självklart sover jag bättre med färre eller inga enheter. Jag har också förmågan att säga till mig själv när det är dags att sluta, vilket är lyckosamt.
Önskar er alla en härlig helg <3 <3 <3

Hej! Natalia, hoppas att du har fått sovit gott i natt kompis. Hade tur att få sova skapligt själv faktiskt. Ofta blir det bara en tre timmar per natt. Har ju diverse sömnpiller att tillgå, men använder sådana ytterst sällan då jag upplever mer ångest och nedstämdhet efter användning av sådana. Men den här natten sov jag fyra timmar och vaknade som så ofta mitt i natten, dock utan jobbig ångest som så ofta. Då var jag upp en sväng och gick runt ett varv i lägenheten och lade mig sen igen och lyckades faktiskt sova i två timmar till.

Har inget sug efter några enheter som du väl kallar onyttigt drickande av alkohol för. Det är lite av en ny känsla att inte behöva känna att man ständigt måste rusa iväg till bolaget som har varit en tvångskänsla som legat på för det mesta i så många år tidigare. Jag skulle nu aldrig våga mig på att ens smaka en slurk av någon enhet alls för då skulle det gå åt skogen direkt det vet jag alltför väl.

Kommer ihåg när jag var med i en intresseförening för vänner av äldre fordon och vi hade varit på en tågresa. Just vid den tiden för en tjugo år sedan hade jag lyckats vara helt nykter i en hel månad för andra gången i mitt vuxna liv och blev bjuden på en till synes oskyldig öl med endast fem procent. Sedan så var det kört, för så fort bolaget dagen därpå öppnade så stod man där och köpte ett gäng av denna pilsnersort man bjudits på.

Tror att det då tillsammans med två tjugoprocentiga vinpavor blev en åtta eller tio stora burkar som man rätt snabbt hävde i sig för att känna en stunds lugn. Sedan så tyckte man snabbt att denna ölsort var lite mesig och sen blev det som så att man nästkommande gång inhandlade sprit för att boosta upp denna öl med. Sedan rullade allt bara på i samma stil. Säger nu alltså nej till allt vad enheter är. Tycker att det är det säkraste sättet för att inte hamna i alkoholträsket igen.

Ha en fin lördag!

Hallå i stugan!

@Flarran, det är himla bra av dig att helt avstå då alternativet tenderar att landa i ett sånt träsk. Det låter lite som jag och narkotikaklassade tabletter. Det är ingen idé att ens ta en. Det slutar aldrig bra. Det är heller inget jag saknar. Mår så mycket bättre utan.
Men precis som för dig och alkohol blir det samma sak för mig och tabletter, tar jag en spårar jag ur och tar många fler, varpå jag helt tappar rationellt tänkande och tycker då att även andra drogsubstanser upplevs vara en bra idé. Tablett och drogträsket blir som att leva i en annan dimension och jag uppskattar att leva mitt liv närvarande och veta att mina tankar och känslor är rationella.

Just nu jobbar jag lite extra på just återhämtning och sömn. Har fått nån sorts hals och ögonsymton och känner mig inte på top. Tror dock inte jag har nån feber. Är iaf ledig idag och det är skönt.

Önskar en skön söndag ❤

Kikar in igen.

Söndagar innehåller sällan enheter för mig och inte heller idag. Har inte gjort mycket idag. Varit och handlat två vändor och ägnar resten av kvällen i vila framför serier och läsning. Jobbar imorgon och har en rätt lugn arbetsvecka med några lediga dagar men jobbar däremot långa pass kommande helg. Ska se till att inte förstöra återhämtning och energi med för många oönskade enhetstullfällen.

Hoppas ni har en skön söndag 💕

Hejsan! @Natalia, tycker att det är bra att du har respekt för lugnande tabletter och sånt. För när jag var yngre och inte hade tillgång till starkare drycker än folköl så testade jag att blanda med diverse piller då min mor hade mycket sömnpiller och lugnade tabletter liggande lite här och där i skåp och lådor. Minns att jag en gång provade en 5 mg tablett av lugnade karaktär och märkte väl inte av något speciellt liksom.

Men satte så småningom om vid ett till fälle i mig tio styck av samma sorts tablett och då verkade då rejält kan man säga efter att man druckit sex stora folköl. Kunde knappt stå på benen och trillade omkull i rummet och välte om kull en massa prylar. Faktiskt en rätt skrämmande upplevelse och yrseln och dimmigheten i skallen satt i jäkligt länge. Dagen därpå så hade jag fått någon slags allergisk reaktion med ett tjugotal stora röda kliande blemmor på låren.

Det såg ut ungefär som att jag under natten hade blivit biten av ett gäng blodtörstiga myggor i kolossalformat. Det tog flera dagar innan dessa röda fläckar hade sluta klia och så småningom om till sist försvann. Sedan dess så har jag rätt stor respekt för sådana där narkotikaklassade piller och använder sådana endast vid största akuta behov och enligt den ordination som skrivits ut till mig. Hoppas att du får lite god sömn i natt och att dina problem med ögon och hals ger med sig snabbt.

Ha en fin kommande vecka kompis!

Måndagsmorgon efter lite för lite sömn. Har druckit gott kaffe samt ätit overnight chia med blåbär, mycket gott. Strax dags att cykla till jobbet. Skall ta god tid på mig eftersom jag är så trött. Det går över. Nu tar vi en bra start på veckan med en nykter måndag 😊

@Påvägmothälsa Cykla! Jag är så imponerad, i synnerhet i detta busväder. För det är väl busväder i nästan hela Sverige.
Natalia: Så bra att du kommit bort från tabletterna. Jag har själv haft ett annat missbruk för många år sedan, men det ligger tack och lov i det förflutna.
Flarran: Det lät usch! Tur att det ligger i det förflutna.

Nu skapar vi oss en fin måndag!

Godmorgon!

Ojdå@Flarran, det var nog tur i oturen att du fick en sån upplevelse av tabletter. Och jag kan förstå den berusande reaktionen om den mängd intogs på en gång och utan tolerans 🤯

Jag fick sova gott och det känns skönt. Det är en ny måndag och jag ska göra mitt bästa för att skapa en ny bra dag 💕

Hejsan Natalia!
Fint att du fick sova gott i natt, sånt är då en gudagåva liksom. Har väl själv kanske sovit sammanlagt drygt fyra timmar, med vaknande då och då, ett halvsovande slummer skulle man väl kanske kunna säga att jag har haft. Använder ju inte gärna sömntabletter då jag inte mår så psykiskt bra av sådana tyvärr. Blir så seg under dagen och även mer nedstämd i sinnet av sådana tycker jag. Men har då ingen ångest eller alkoholsug just nu och det är jag tacksam för. Har ätit frukost med varm mjölkchoklad och och tre limpmackor som jag försöker att få till som rutin just nu. Sitter för övrigt och dricker kallt vanligt vatten då jag var lite törstig. När man tänker på hur man har levt tidigare och tagit risker med drickande och även någon sällsynt gång även nån utflykt i pillrens värld så får man väl säga att man kanske har haft änglavakt. Men kämpar nu naturligt på som nykter vilket väl har sina utmaningar stundtals. Ska nu dra upp persiennerna här i köket och släppa in lite morgonluft tror jag att det känns som.
Ha det gott kompis!

@Flarran @Natalia @prinsessa Ja det gick bra att cykla imorse, kan dock tillägga att det var på elcykel och givetvis med dubbdäck. Tövädret ger dock isgata nu så imorgon blir det inte cykel. Det är så stärkande när vi pratar här om svårigheter vi arbetar med och tar oss förbi. Jag blir inspirerad och glad. Nu blir det ett härligt bad och sen isäng. Njuter av en alkoholfri sanbitter med is, mycket läskande. Hoppas nu på bättre sömn inatt. Vi ses imorgon! 🛀