Helt sjukt är det men appen spelar in alla ljud (11 min snark sedan div ljud som enl appen var ”svåra att kategorisera”... andning that is)

Bra att du sa det där om dunkappan, helt rätt ju.
På landet är det dessutom mycket kallt och jag undrar lite vad vi gör här...och varför vi köpt räkor till middag. ??
Kram till dig, blev så glad att höra från dig. ?

Det går väl bra att äta räkor när det är kallt? ? Lustigt, jag kom precis hem efter att ha köpt räkor till i kväll, så läser jag ditt inlägg. ?

Räkor äter vi ganska ofta, det är gott, lättlagat och generar inte så mycket disk.

Ha en mysig kväll i kylan! Kram

Så har det varit länge hos oss.
Nu har jag hittat en bil som kommer med räkor från Göteborg på torsdagar, så de är möjligen inte lika färska som dina @torn men nästan.
Ska även göra: laxcheviche
Egen majonnäs
Baka bröd
Värma brie och nötter + honung
Glädjs åt uppfinningen kamin. Och badkar. Kram!

... som står på lite spridda ställen är den enda gång alkohol gör mig nervös så jag påminner min man; ska du inte dricka mer av det där- häll ut.
”Ja just det, du gillar ju inte”.
Nej jag gör ju inte det för det är den enda gång jag upplever att min hand kunde sträcka ut sig och dricka själv. Sen sitter jag och tänker på det en stund och inser att min hand och min hjärna numera pratar med varandra, så Inger händer. Jag ställer ändå undan glas och halva flaskor utan kork.
Det var exakt då (och otaliga andra gånger förstås) som jag drack. Sånt som inte märktes, bara bonus. Så många såna glas när min man bostat tänderna, lagt sig.
Förutom de sunkiga tankarna har min kväll innehållit vila, prat, mat.
Jag är i en högst märklig upplevelse av... att leva. Jag känner det mycket starkt. Jag skolkade arbetsdagens sista timme, drack en tonic och låg i knät på min man och mellanlandade, ringde sjukhuset, tog helg. Hoppas alla forumvänner smittats av den vackra vintern.

Att få känna glädje och ha roligt igen är också en stor fördel med att avstå.
Det är uppskattat att du bjuder på dig själv,visst är det lättare nu att göra det??
Jag är också så glad och tacksam att jag ser,känner och "hör" vintern?Det blir så stilla med vitt i naturen.Tänk att vi får vara med och uppleva det här fina.Det kunde varit på annat vis.Det glömmer inte vi här på forumet
Kram Pilla

Kring stök och planering, kring martyrskap och att berätta hur man vill ha det istället.
Tänker på mig och många av oss här som är såna duktiga projektledare och säkert har starka bilder av hur vi vill uppfattas av andra. Klarar-allt-arna.
Det är ju lätt att säga en massa saker om det. Men faktum är att det för mig- och jag tror det kan gälla för fler- går mycket längre tillbaka än så.
Visst, inte smickrande att eftersträva nån banal perfektion när det kommer roll hem och karriär och kropp och stil. Men de sakerna ÄR inte centrala för mig och kan inte riktigt gå med på att det i första hand handlar om yta, allt det här jag gör.
Sant däremot är att jag har en historia av att klara allt. Jag vet inte riktigt hur man gör när man inte orkar, har det stökigt, inte planerar eller förbereder. Ja, även för andra.
Jag har aldrig haft nån förälder som tagit den sortens övergripande ansvar för mig och som jag kan lita på- att det bär. Att någon annan bär. De här sakerna dyker upp lite osorterat i mitt huvud.
Hur svårt jag har att låta vara, släppa taget, låta bero.
Dessa saker flaxar i mitt sinne den här vackra dagen. Jag pusslar. På flera plan. Hoppas ni har det varmt i den fina kvällen ❣️

Jag tror att tricket är att göra färre saker ordentligt. Och veta vad som är viktigt. Åtaganden som kan drabba andra om man inte levererar är viktiga. Disk på diskbänken är oviktigt. Att gå en långpromenad med en kompis idag var viktigt. Att dammsuga var oviktigt. Där har jag landat någonstans.

Kram ?

Som du skriver ” jag vet inte riktigt hur man gör när man inte orkar”
Åhh..?
Tänk att du ändå orkar!
Livet är ju inte alltid så snällt,
Att du är här och skriver visar ju att du är en fighter !??

Vaknar och försöker tyda mina resultat i sömnappen... mindre snark och mindre prat, skönt.
Tack @andrahalvlek och @maiaela för era tankar.
Kruxet med mig är ju att kunskap befinner sig på medvetandenivå - där jag kan väljs och agera rationellt, sortera, välja nya sätt att hantera/ GÖRA.
Men sedan är ju delar av våra handlingar, drivkrafter, dolda för oss. Vi har ju en botten under den synliga botten som påverkar hur vi lever livet. För min del tror jag verkligen detta att släppa taget och känna tillit till att allt KAN ordna sig till det bästa- även om inte jag är den som ordnar det.
Trixigt är det. Jag skulle aldrig orka känna och tänka de här tankarna hela vägen (kanske jag inte ens gör) om jag inte var nykter. Nykterheten är alltså en förutsättning för min utveckling, tänkt mycket på detta i helgen.
@finaLisa tack för att du kikar in, blir så glad ?
Nu är kaffet snart slut och detta lilla kompani ska tillbaka till stan framåt eftermiddagen,
Njut av vilodagen! ❣️

Din sömnapp verkar ju hel-lattjo Se klart! Du har redan gett mig flera goa skratt med dina rapporter.

Kram!

Som vanligt så skriver du så fina och tänkvärda inlägg!

När du beskriver din sömnapp tänker jag på min sömnmaskin. Vi är inte helt kompatibla med varandra men jag har inte gett upp. Den ger mig märken på näsan, svårt att ligga på sidan med den men som sagt var sköterskan på sömnmedicin säger att det kan ta upp till fyra, fem månader att vänja sig. Jag har i alla fall på mig den längre tid än i början. Nästa måndag ska jag skicka in datachippet så då får jag veta hur den har påverkat mig. Känner inget än så länge när det gäller tröttheten men sköterskan sa att det funkar inte bra för alla. Ok, vi får se!

Ha en fin söndag och resa in till stan!

* Tänker på Åsa Linderborgs bok Året med 13 månader. 13 månader nykter blev det denna helg men jag är glad när dagarna passerar och vill inte göra mig själv onödigt uppmärksam, nu är det livet som rullar på. Nykter.
+ Genombrott! Pratade med mannen om MITT behov av att känna mig IHOP med honom när vi har såna här familjetillställningar (älskar det ja) men älskar inte att känna mig ensam. Om ansvaret. Kring alla små saker. Den ensamheten har varit ett skäl att dricka,
En mig närstående feminist (jag själv) skulle säga att han får skärpa sig och se vilka små saker som ska fixas. En mig närstående Knytte tänker att det också handlar om att berätta hur det känns. Hur det blir,
Så ett litet samtal rymmer stora saker. En början. En känsla av att saker kan bli annorlunda om man vågar.
* Nykterheten ger mig chans att växa, det känns äventyrligt. Suget att dricka är borta, iallafall just nu.
* Jag inser att jag behöver en plätt dit jag kan återvända- på insidan- och där det är lugnt. Kanske meditation. Vi får se.
En helg av upptäckter!
Kram forumkompisar, ni är ovärdeliga, var och en. ?

Kan jag verkligen rekommendera. Finns massor på Spotify om man söker på Sat Nam, som betyder ”Jag är sann”. Sen kan man utgå från en sådan låt och sätta ihop en egen låtlista med favoriter. Jag har en sådan låtlista med åtta-tio låtar. Det är bra att lyssna på samma låtar om och om igen. Blunda, lyssna, djupandas i takt med musiken, ”sjunga med” i huvudet. Man fattar inte ett ord, men musiken och orden och andningen skapar ändå en egen bubbla.

Kram ?

Vad har du inte i din toolbox för precis alla tillfällen och behov ?
Ska testa ikväll. Det var just något så pass luddigt jag var ute efter- alltså inte skogspromenad- utan mer att bygga en liten plats som jag alltid har med mig. Ska bli spännande. Kram till dig! ?

Snarkat en hel del denna natt. Samt pratat. Sovit lite för lite. Men väntar in kaffets framfart och straxt jobb.
Har flowig tid på jobbet. Det går rätt så bra med olika projekt och mål och jag tillskriver inte nykterheten men mitt nyktra jag, de små framstegen. De senaste åren har jag nästan väntat på att få börja växla ner. Nu tycker jag att det är roligt igen. Det känns hoppfullt, för jobba ska man ju göra några är till. Idag ska jag ut på stan och äta lunch. Mycket sällsynt!

Det låter häftigt men lite läskigt med din sömnapp Se klart. Hör man på inspelningen vad du pratar om när du sover? Vill man ens veta det, eller det kanske är jätteintressant?? Man kanske skulle skaffa en sådan app, jag har inga sömnproblem att tala om, men det verkar häftigt som sagt.

Kram

... inatt har jag pratat om ”300 meter och 300 minuter” säger mig tyvärr inte så mycket.
Imorgon har jag testat fem nätter, då får man nån liten sammanfattning av läget.
Annars är det snark och host men tycker mig känna igen en närståendes snarkningar... (snålskjuts på min sömnapp.)
Nu ska jag köpa sushi efter en trög måndag, landa i vardagen och lite stillhet. Ska lyssna på tips från @andrahalvlek- sångmantra. Får se vad min närstående tycker om det.
utförligare rapport kommer imorrn @torn! ?

Säger som Torn...lite läskigt det där med att höra vad man pratar om?som tur är slipper jag det med sömnmaskinen....

Ska bli intressant att höra din sammanfattning om du delar med dig av den...?

Kram

Av olika skäl blev det en turbodag idag, full fart- då vet jag att jag behöver 30 minuter på soffan och läsa lite och skriva lite.
För att inte tappa perspektivet.
Jobb och privat i blandning. Stressad och hög puls.
Tänker alltid;
hallå där, det kommer en kväll efter den här dagen med, då du kan samla ihop dig på riktigt.
Bra saker:
Har visst varit nykter 400 dagar idag.
Fått hem min under-bara dunkappa som passar perfekt.
Startat vikt-projekt med kompis. Kör Lifesum-appen: De envisa 5 kilona ska nu bort. Ett halvt kilo i veckan är planen.
Som motvikt till dessa lättsamheter kämpar jag med att få 1) information om hur min pappa har det 2) utverka någon typ av tillstånd att besöka 3) parera släkt och vänner kring dessa frågor 4) jobba

Det blir som sagt en (nykter) kväll även idag.
Kram kämpar som precis som jag stretar med stort och smått.
???