Nykter livet ut

Profile picture for user Se klart

Idag har jag kommit igång lite lagom med jobb, känns sådär kul men det är lite som med tandläkaren eller ny-nykterhet, bara att göra. Ser fram emot ledig helg- ja efter 5 timmars jobb… är den efterlängtad.
Har hamnat ganska djupt ner i avkoppling så det här med plikter känns en bit bort. Att komma till den välbehövliga insikten om ”äh det löser sig, på nåt vis”.
Vi har rört oss undan regnet precis hela sommaren, ännu en vindstilla kväll med tonic (med egenodlad gurkskiva- rekommenderas) medan min man tar sin Gin&Tonic. Förutom gurkan som kännetecken väljer jag alltid ett udda glas, så inga förväxlingar kan uppstå.
Ju längre jag är nykter ju mindre dricker jag- som i vilka drycker som helst. När man ser det hela utifrån känns det så absurt med vuxna som dricker glas efter glas… alla frågar vänligt vad jag vill ha istället men numera känner jag inte så stort behov av att härma något som jag inte riktigt är med på. Lite i taget tänker jag att jag (vars hela sociala liv liksom byggt på mat och dryck) kanske får hitta andra sätt att umgås.
Jag gillar verkligen god mat men jag är mycket mer anspråkslös, inte så viktigt. Kvällen är inte längre den där höjd (sänk..)punkten den en gång var.
Vill liksom minnas att allt avstannade då, i samma stund som vinet fylldes på.
Ikväll ska jag flytta några blommor. Sånt jag aldrig hade orkat förr. Men jag sätter inte sån ära i att orka så mycket, mer att ha flow i dag- och kväll.
Mina Mårbackapelargoner har blivit galna som i att växa. De står i varje fönster här, när jag tog fram dem tidig våras efter ett de stått bortglömda i mörkret var jag säker på att alla var döda. Vattnade och vattnade. En dag såg jag en grön prick på den torra gren-stammen. Nu har de klasar av blommor.
Något trösterikt i det. Tror jag kände mig som den där torra stammen med grön prick för 1,5 år sen. Jag blommar inte så vildsint men jag är stolt över den vanliga lilla människa jag är. Räcker bra idag.
Kram 🌸

Profile picture for user Torn

@Se klart Hej! Du verkar ha blivit mycket mer ”chill” på sistone!🥰 Kanske det var den där utlandsresan som gjorde det. Så pelargoner är inte döda fast det ser ut så! Vi slängde ett helt gäng i våras. Frugan köpte nya och jag sitter och betraktar dem just nu. Väldigt fina är dom.😍

Ha en skön helg! Kram

Profile picture for user Andrahalvlek

@Se klart Vilket fint inlägg 😍 Andas harmoni. Det är ytterst få saker i livet man måste, och dina pelargoner har bokstavligen lärt dig att tålamod, gödning och kärleksfull hand ger praktvinster.

Kram 🐘

Lite i taget smyger sig nya tankar in.
Ibland känns de läskiga, rubbar identiteten trots att det gått så ”lång” tid sedan jag ägnade mig åt den massiva förträngningen av verkligheten som det innebär att dricka.
Jag känner mig stabil nu men jag tror själen har växtvärk.
Jag plockade av ett antal liter svarta vinbär i förmiddags och sa till min man att jag saknar den delen av mig som brukar vara modig.
Han höll inte med. Att jag gör modig saker, tackar ja till nya jobb, driver på flytt och sånt. Och det är lite sant. Men jag tänker på något sorts livsmod. Ännu mer gå sin egen väg, något jag genom livet ofta känt att jag har gjort. Att vara livsmodig är också lite ensamt. Man måste våga lossa från sin botten och lite grann, driva med. Se vartåt forsen bär.
Kanske känner jag mig lite mer ensam med nykterheten, jag har ju absolut inget driv att initiera eller vara med i så många sammanhang som innebär drickande. Orkar numera nog inte heller anpassa mig så värst. Noll sugen på att pimpla a-fritt vin för att ”verka normal”. Inte så sugen på mingel eller sånt som enbart bygger på att dricka drinkar.
Alla vanliga grejer, kräftskiva sånt, har ju lockat OCKSÅ för att alkohol har funnits med. Vad finns kvar när inte? jo, samtal och umgås, men kanske föredrar jag en frukost och promenad istället för myggig kväll? Jag vet inte. Såklart blir det fler kräftskivor. Men jag känner starkt inombords att denna höst nummer 2 som nykter. Med mer vanlig vardag och återgång till jobb på kontor. Ja, att det kommer att bli annorlunda. Osäker på hur. Ungefär som att packa för en resa. En plats jag inte varit på förut.
”Vi blir ju bara hö, tids nog” sa jag till min man med fötterna just i fuktigt hö som ligger kring mina vinbärsbuskar.
Så frågan är väl på något grundläggande vis, vad man gör av sina dagar tills dess.
Att ha fått bli nykter- och för tillfället frisk- är två saker som är osannolikt turliga.
Mitt hjärta slår lite hårdare än vanligt.
Idag åker vi hem till stan. Imorgon börjar ändå någon sorts vardag.
Jag ska fundera noga på hur jag håller mina gränser kring arbetet- och vem jag är. Inte att förväxla, vilket jag har en tendens att göra.
Nu koka sylt, plocka ihop. Resan ”hem” idag är ju ingen överraskande färd men nånstans känns det som om nånting är annorlunda.
Kram på er som orkat läsa! 🥺

@Se klart Det känns lite som att börja högstadiet nu i höst. Nästan lika läskigt, men ändå förväntansfullt. En sak har alla motgångar i livet lärt mig och det är att det är onödigt att ta ut oron i förskott. Jag utgår från att det blir bra. Punkt. Allt annat får jag hantera när det uppstår. Men jag får oros-flashar då och då, som jag försöker titta på, etikettera som oro, och sen skicka vidare. Sysselsätta hjärnan med något annat.

Kram 🐘

Ja helt klart högstadiet-känsla @andrahalvlek 🤗 och jag tror inte jag känner av oro utan mer förväntan och att resan fortsätter. Det känns som om nykterheten gett mig chansen att fortsätta utvecklas. Sedan vet jag inte riktigt åt vilket håll det bär, och oros-flasharna får hanteras nyktert. Kram 🌸

Skördehelg, potatis, vinbär, ingen svamp och äpplen som tyvärr är oätliga… men mysigt. Samlat ihop oss lite inför vardagen. Tjugo burkar och flaskor (saft) till höstens middagar och vinterns c-vitaminboost. Min man äger detta område hos oss så jag har mest diskat bunkar idag.
Nu är jag hemma hos min hårtork och plattång, hela jeans och sneakers. Mina fötter har format om sig efter fyra månader i flipflops…
Längtar till och med efter lite nyttig mat och spanar på gymmets grupp-klasser- var så länge sen..
Så himla glad faktiskt att vi så småningom ska få återgå till kontor och längtar så mycket efter att träffa mina kollegor, ett så stort glädjeämne i mitt liv.
Ja den här söndagen får fem plus av mig. Läser nykomlingarnas dag ett, två, tio.
Kämpa, det blir bara bättre. Kram på er!

Långsam start på jobbdagen som inte direkt blev muntrare av FNs klimatrapport i direktsändning.
Skönt att vara tillbaka i stan, jag älskar att vara på landet men är nog en stads-tant innerst inne! Igår kväll kom jag på mig själv med outsäglig stilla glädje över en söndagkväll utan spår av alkohol varken i huset eller i skallen/tankar. Bara nöjd!
Ha en fin måndag, gänget!

Profile picture for user Sisyfos

Har läst dina fina inlägg SeKlart. Det låter som om du livsgrubblar litegrann just nu. @Se klart skrev:"Jag ska fundera noga på hur jag håller mina gränser kring arbetet- och vem jag är. Inte att förväxla, vilket jag har en tendens att göra."
Det finns ju olika sätt att fly, arbete är en också, det ska man inte glömma. Nu tror jag inte att det är så att du flyr och jag tänker att det är skönt att läsa om dina funderingar om livet i stort och smått. De känns sunda på nåt sätt.
Livsgrubbel har jag nog ägnat mig åt en del i mitt liv. Kanske det man också slapp med alkoholen och det jag ibland tyckte väldigt illa om med alkoholen. Grubblandet blev oklart, rörigt och mer gnälligt för mig. På nåt sätt tror jag att de här funderingarna om livet kommer tillbaka och är klarare nu utan alkohol. Alla sinnen och känslor är mer alerta på gott och ont men mest på gott. Lite klokare har vi blivit tror jag och att läsa om era funderingar på livet ger mig också många tankar. Jag uppskattar så otroligt mycket dina inlägg härinne! Vill bara skriva det.

@Se klart Det låter härligt med skördefesten! Tråkigt med oätliga äpplen dock! Det är samma här, nästan varenda äpple är angripet av någon larv av något slag. 🐛 Jag ”livsgrubblar” väldigt lite numera. Det var tusen gånger värre förr. Då såg jag mer eller mindre hela livet som ett stort problem.

Ha det gott! Kram 🤗

Livsgrubbel
@sisyfos det stämmer att lite livsgrubbel pågår men inte överhängande, jag är väldigt van vid det- en del av mig! Tack för ditt fina inlägg här hos mig. Jamen visst är det så att vi hjälper varandra något otroligt. Med att vända och vrida på allt vad det innebär att INTE.
Så knäppt att vi som INTE dricker är de som upplevs lite aparta.
@torn våra äpplen är aldrig goda (enligt mig) men trädet är fint och ger skugga, där under äter vi middag när det är varma dagar. Jag har nog också grubblat mer som ung- främst. När jag drack vet jag inte vad som var ångest, grubbel, skam.
Livsgrubblet just nu leder mig framåt, det är jag helt säker på. Själslig växtvärk är inget att beklaga sig över, tvärtom. I sockerlag picklade tröga fylle-funderingar vill jag aldrig ha tillbaka.
Kram till er båda! 🤗

HjälP… En olidligt trött start på jobbveckan, har sovit varje dag (alltså två timmar somnat på soffan efter spartansk lunch) gjort att jag —> så stressad att kunna somna på kvällen—> tagit en hel istf halv sömntablett (stressar upp mig hemskt av rädsla inte kunna sova) men jag gillar inte det. Vill bryta. Men inte ligga sömnlös. Vill framförallt inte vara så trött om dagarna, (beror inte bara på sömntablett utan också trött av möten mm.
Tips emottages tacksamt!

Ska testa det idag @andrahalvlek det här går ju inte 😊 som att allt säger nej tack till mer än det knappt nödvändiga.
Min hjärna går liksom inte att övertala så nu behöver jag komma igång, inte vara ner. Få kropp och skalle att fatta att det är slut på tupplurar och vilopauser. Ringrostig minst sagt!

Ska testa det idag @andrahalvlek det här går ju inte 😊 som att allt säger nej tack till mer än det knappt nödvändiga.
Min hjärna går liksom inte att övertala så nu behöver jag komma igång, inte vara ner. Få kropp och skalle att fatta att det är slut på tupplurar och vilopauser. Ringrostig minst sagt!

@Se klart Jag är väl inte rätt person att ge tips, då jag sällan har några sömnproblem att tala om men något jag noterat för egen del som hjälper är: 1. Att inte gå och lägga mig hungrig 2. Svalt sovrum. 3 Ett varmt kvällsbad. 4. Tyst( hörselproppar om frugan snarkar) 5. Inte tänka på problem vid insomnandet. 6. Inte oroa mig för att inte kunna somna, eller för att vara trött dagen efter.

Punkt 6 är viktigast, då är det hopplöst, och jag vaknar och kollar på klockan hela tiden.😅 Det händer nästan aldrig numera dock. Där har nykterheten gjort susen tror jag. Och motion är säkert jättebra också som Ah skrev. Dock klarar jag ” tyvärr” sömnen bra utan motion.😂

Hoppas du reder ut det, sömntabletter kan man väl ev bli beroende av också har jag hört. Kram 🤗

Tack @torn det kan ju vara bra med råd från någon som INTE krånglar till det som jag gör. Jag är rätt bestämd på att sömntabletter inte ska bli en vana, men då gäller att begränsa- snarare sätta stopp för höneblundarna som är förrädiska 👀
Konstigt att jag fortfarande vilar och sover mer nu än jag nånsin gjorde som alkis.
Om jag nu var det. Jag föredrar att kalla mig för det, kanske inte när jag presenterar mig på jobbet… men i mitt eget huvud. Idag gick jag återigen förbi stadsmissionens härbärge. Lika god påminnelse varje gång. En nåd att slippa det sluttande planet som alkoholen försatte mig i. Tacksam!

Är du på plats på jobbet? I så fall är det kanske naturligt att du är trött. Eller annars också. Vi kanske måste få vara trötta. Att vi inte vill är en sak, men det är kanske så att det tar på krafterna med nya miljöer, koncentration, mail, kontakter, allt…
Fast jag fattar ju såklart, desperationen av att inte tro att man kan somna, eller inte kunna somna om. Det har jag druckit på. Går alldeles utmärkt både att somna och somna om för det mesta utan alkohol.
Snart är veckan slut och du får vila.

Profile picture for user Blenda

@Se klart Jag lyssnar på en insomningspod som heter Somna med Henrik. Det låter helt galet, och tar några gånger att vänja sig, men nu är jag nästan beroende av den. Somnar efter tio minuter, och jag har verkligen haft stora sömnproblem. Använder den även om/när jag vaknar under natten. Henriks snack funkar säkert inte lika bra för alla, men värt att testa. Hoppas verkligen du får rätt på det här, sömnstörningar är rena tortyren.

@sisyfos för en gångs skull är det inte vila utan lite action som jag behöver. Jag vilar FÖR mycket, men tror på att komma igång med träning och rutiner, ja vanliga livet helt enkelt!
@blenda stort tack för tips! testade igår (rätt sent) och somnade direkt, kanske helt rätt för mig med.
Kram 🌸

Igårkväll var jag med om något väldigt mysigt och för mig som nykter- fint.
Vi träffades hela familjen på restaurang (händer någon gång om året) för att fira lite olika födelsedagar och ja, att alla är tillbaka i stan. Det var på många- alla- sätt en helt underbar kväll. Kände mig lycklig, stolt över mina fina barn och barnbarn (och mamma…)
Det var en lång middag, många rätter, vin och öl. Jag drack äppelmust (om intresseklubben undrar 😊)
Hade lovat ta med äldsta barnbarnet hem, hans skola börjar först nästa vecka. När kaffet närmade sig, klockan var nästan 9, så delegerade jag betalningen till min man och tog min lill-kille i handen för en promenad till närmsta taxi-stolpe och hemfärd.
Vårt mysiga prat i bilen hem (mormor, det här var mitt livs bästa taxiresa) och sköna avslutning på kvällen. Det gjorde mig så himla lycklig. Jag kände (känner) mig rik och jag känner att jag kan vara precis den mormor jag önskar. Jag upplever absolut ingen känsla av ”jag vill också” när det ska fortsättas vidare eller samtalsnivån blir högre. Jag känner en så stark integritet i mitt liv och med nykterheten att det nästan inte går att beskriva. Jag vill vara den mormorn och den mamman, och den människan.
Vaknar av levande väckarklocka idag. Vi ska gå till vårt fik och äta frukost har vi bestämt. Kaffe-cravingen är stor.
Ha en fin dag hörni!

@Se klart Hänga med de små människorna! 😍 Det gillar jag också som du vet. Det ger en mycket mer än att sitta runt ett ” vuxenbord” timme in, timme ut.

Kram

Tack hörni, ja en gång var jag en sån partypingla och gränslös, ”rolig” - nu är det ett annat liv. Det tar TID att fatta det, och att fullt ut vara landad. I det nya. Att inifrån och ut känna; det här är rätt och bra. För mig.
Jag saknar inget, livet är proppfullt. Och du har rätt @torn i att småfolket är det bästa, inte minst när timmen är sen, och jag känner i dem hur det känns när man inte behöver känna någon oro.
Nu har vi badat!

Drömde om alkohol inatt.
Någon hade hällt upp ett glas framför mig, bredvid stod några med a-fritt.
Efter visst övervägande som jag kände i drömmen var ganska jobbigt- sa jag:
Nej tack jag dricker inte.
Det är ju lite konstigt efter dryga 1,5 år men tror det har hänt saker på insidan de senaste dagarna/veckorna. Spännande att nykterheten liksom inte står still utan fortsätter att vara en ledsagare till lite mer, annan förståelse.
Jag drömde också att jag var i sällskap med en nära vän (som faktiskt dricker för mycket) och det började brinna i hennes vacker broderade kofta- på ryggen. Utan att hon märkte det. I drömmen lyckades jag kränga av henne koftan och vika ihop den på ett sätt som gjorde att elden slocknade.
Märklig dröm.
För övrigt somnade jag gott till @blendas tips ”Somna med Henrik” - rekommenderas verkligen, podd som är knasig och rolig, och sövande. Så pass att jag försov mig till morgonens första möte.
Den här veckans lärdom är att jag kommit att betrakta min avoga inställning till att komma igång med jobbet, med viss ömhet.
Det ÄR inte skarpt läge än för mig. Jag KAN gå på halvfart den här veckan, vilket jag gjort. BRA. Tids nog går det inte och jag vet med mig själv att jag växlar upp när det krävs. Således är jag helt okej den här veckan, det duger bra!
Kram alla som kämpar och alla som peppar- mig och varandra. 😍

Profile picture for user Jlen

Ja det skulle alltid drickas. Antingen om det hade gått bra på jobbet om det gick dåligt eller bara för att det var Lill lördag eller helg. Jäkligt konstigt egentligen att överallt skulle alkoholen vara med på ett hörn.@CarpeDiem28

Sen kväll med bara mig själv en stund efter besök ihop med vänner på jättefin (men inte som i lyxig) restaurang som dessutom hade otroligt goda a-fria alternativ, egengjord äppelmust, osötad blåbärsdryck, ja sånt gör en nykter matnjutare lycklig.
Vi åt gott, babblade och skrattade mycket. Vid 22 började jag längta hem och tre kvart senare satt vi i bilen, nu hemma med min man och för-vän-tan eller snarare insikten om att jag ska få vakna till min favorit-stund, lördag morgon i sängen med kaffe och DN.
Jag har hängt mer än vanligt här och det har dels att göra med att min nykterhet går in i nya faser- högst oväntat.
Det har inget alls att göra med önskan eller längtan (obefintlig) att dricka. Det är något med tankarna som rör sig i nya banor, ny förståelse för vad det handlar om- och som @blenda skrev i sin tråd; inget är viktigare än att vara nykter.
När man ska vara nykter.
Jag har nog både sagt och tänkt så, men det sjunker in med ny betydelse. Svårt att förklara när jag tidigare tänkt i termer av ”sug/inget sug”. Det handlar inte alls om det utan om att jag den här veckan till exempel gått på nån sorts halvfart istället för att driva på mig själv.
Och nånstans upptäckte jag att det nog är nödvändigt- om jag ska leva i min nykterhet med öppen hand istället för knuten näve.
Jag har tänkt när jag skolkat från jobbet och istället gått och badat; det här är nog nykterheten jag jobbar med.
När jag loggar ut och istället hängt med mitt barnbarn; det här är nog nykterheten jag jobbar med.
När jag skrivit i gröngölings-trådar för att jag vill och hoppas att jag kan förmedla bara en millimeter hopp; det här är nog nykterheten jag jobbar med.
En vän till mig (lite mer rökare än feströkare) gick till läkaren och röntgade lungorna. Hon hade väl lite ont och var orolig.
Läkaren frågade om rökning och hon sa som det var, att hon rökte ibland, ja ganska ofta.
Läkaren; då måste du måste sluta röka.
Min vän; men det är så svårt, jag har så stressigt på jobbet.
Läkaren; då får du byta jobb.
Hon slutade röka istället men det där har fastnat. Att några saker står över allt.
För mig handlar det om att inte dricka. Den insikten återkommer men med större förståelse, inte varje dag men lite stötvis. Det är spännande att leva hörni.
Kram och godnatt! 😴

@Se klart skrev:"Och nånstans upptäckte jag att det nog är nödvändigt- om jag ska leva i min nykterhet med öppen hand istället för knuten näve."

Yes! Precis så är det. Alkoholen krävdes både som startgas och fartdämpare på ditt fordon. Nu måste du dra ner på fordonets tempo generellt - och det bästa är att pausa då och då vid en rastplats med fin utsikt, god fika och trevligt sällskap 😍 Det är först då som du lever mer hållbart. Det är först då som du inte behöver startgas och fartdämpning längre.

Tänk dig själv som en exklusiv årgång på jobbet - som sitter inne med så mycket viktigt erfarenhet för verksamhetens bästa. Du behöver inte ösa järnet och visa dig duktig. Du kan plockas fram ibland och avnjutas i andakt. Nykterheten har gjort att du förädlat dig själv 😍

Kram 🐘

Gulle @sattva och @andrahalvlek
Jag är gärna med på att vara förädlad dock är jag ju inte styrelseproffs (än haha 👵🏻) utan mitt arbete innehåller också mycket produktion, organisation, leveranser. Jag har en stor kapacitet vilket enbart beror på min erfarenhet, det gör att det operativa arbetet går väldigt snabbt. Och därför har jag också möjlighet- eller har fått- att också arbeta mer strategiskt och på en annan chefsnivå.
Men @ah jag håller med dig och tanken är väl rent logiskt att jag ska fasas ut ut ”göra” och mer ”tänka/leda”. Min utmaning är att jag älskar att ”göra”… det kommer såklart att landa på den ena eller andra sidan. Och just nu är jag nog mitt i nån sorts transition även om jag inte riktigt tänkt så förrän jag läste ditt inlägg!
Chill lördag-kram 🌱

Tips-tråd!
1. Lunch-bjudning istället för middag. Rekommenderas alla men främst oss nyktra. Folk åker hem. Ingen dricker. Du slipper bli rastlös. Kvällen blir din/er. Jag har ännu inte uppvisat så många tecken på att vara en tidig morgonmänniska men det här känns som en bra början.
2. Har upptäckt ett klädmärke som jag bara älskar och tror många skulle gilla. Nämligen extremt fina, sköna set- som man både kan klä upp, alternativt strosa runt i hemma som en snyggare hemmafru. Märket heter A Part Of The Art (kanske är sen på bollen här) och köpte (på rea) byxor och skjorta Airy pants + shirt.
För dyrt generellt men ser att lite olika återförsäljare har rea, om man just inte måste ha svart.
Resår. Fickor. Loose fit. Allt är drömmigt med dessa plagg.
Kostar inte mer än ett gäng boxar och några glas bubbel på krogen.
Det var allt från lördags-tipsaren.
Kram på er!

Ja, lunchbjudning vilken grej! Det blev en lördagkväll med te och mackor, vet inte när- om någonsin- vi inte lagat mat en lördagkväll.
Såg en bra dokumentärfilm på svtplay tips om man är på alldeles för gott humör och behöver dämpa sig 😄 Den hette Peter&Petra och berör missbruk i hög grad.
Nu blir det lite mer kaffe och idag väntat inte några speciella projekt så vi får se var dagen tar denna lilla barkbåt.
Kram på er 🌱

@Se klart Det låter mycket bra med lunchbjudning! Jag konstaterar mer och mer att just långa kvällssittningar där det viktigaste tycks vara att glasen är fyllda inte är mig grej numera. I går satt vi i fyra-fem timmar utan ”rast”. Så långa möten har jag aldrig på jobbet utan en paus.😅

Kram

Haha @torn det har du verkligen rätt i. Great minds etc, men visst är det lite lustigt att vissa insikter kommer på samma dag 👯‍♂️. Nej, jag tänker allt oftare på det konstiga i att sitta och dricka något timme ut och timme in. Väldigt onaturligt på något vis?
Idag har jag badat igen- riktigt friskt (kallt) men känns skönt i hela kroppen verkligen. Ha en fin dag! Kram 🌱

Profile picture for user Charlie70

Lunchbjudning är jag den första att skriva under på. Jag tillämpade det konceptet som nyskild också. För hur gör man när man "i alla år" varit två eller fler fulltaliga familjer som setts på middag med vin och nu är man ensam och känner inte att man kan fylla den andres kostym riktigt för en kväll. Så lunchbjudning tycker jag är toppen. Man kan göra lite enklare mat, alkoholfritt fungerar finfint och bjuder man på alkohol är tiden sådan att det per definition blir ett max två (förhoppningsvis ogaggiga) glas. Tjusningen av att kunna gå och lägga sig när man är trött vill man liksom inte tappa nu när vi kommit in i så goda vanor.

Tack också för klädtips, fina!

Kram!

Härligt att höra från dig @charlie och jag fick för mig att du skulle gilla de där fina plaggen. När jag var nyskild var jag alldeles för all over the place (glad singel) för att tänka ut något så smart som lunchbjudningar. Det gick över vilket var tur för alla. Fint att du kikar in! Kram 🤗

Hovrar lite inför måndag. Känner väl att det bara är dags att dyka in. Blev hämtmat idag, har liksom lagt av mig/oss med matlagning här i stan. Kom hem till helgens pappers-tidningar, lyx enligt mig.
Har inget alls att klaga på inte ens min vikt (som vanligt) och det har inte att göra med att jag gått ner men jag accepterar läget just nu. Och så tycker jag att modet premierar lite kurvor och inga fler lågt skurna byxor, det är väl min tid helt enkelt. Äntligen 👵🏻
Kram och njut av kvällen 🌸😍

Idag har vi varit och tittat på vår nya lägenhet. Jag var lite orolig med tanke på att jag var där ungefär 15 minuter och sedan satte igång och budade. Och slutade aldrig… MEN jag har oroar mig lite om ifall den verkligen var SÅ fin. Men det är den. Jätte-jättefin.
Vi promenerade hem och köpte mat på ett ställe som jag ofta besökt när jag drack. Jag har druckit 2 glas vänt-vin varje gång. Har inte varit där sen dess. Jag minns den höst-vintern 2019 som så mörk. Mörkt ute mörkt inne.
Så glad för allt ljus nu. Allt är annorlunda, lite i taget har så många knutar lösts upp. Åh vad jag hoppas kunna förmedla lite av det till de som tvekar och kämpar och trevar.
Kram 🥰
Så. Hjärnan höll ut nästan hela dagen, vid 16:30 blev det en soff-blund…

God morgon
I morse vaknade jag och funderade på om jag möjligen kunde bli konsult i mitt framtida liv och därmed jobba lite mindre. Framtida liv som i nästa år.
Ska ringa den duktiga kvinnan som har hand om pensionen och fråga. Kanske inte helt kompatibelt med att upp-sizea vårt boende men det kan vara en plan i bakhuvudet.
I främre hjärn-kontoret behövs det lite action nu, bara att köra igång. Ledig på fredag för flytt-förberedelser.
Njut av dagen. 💪🏻

@Se klart Spännande! Som konsult blir du igångsättare men slipper träljobbet och bundenheten. Då nyttjar du din erfarenhet maximalt, och rår mer över din egen tid. Låter helt perfekt!

Kram 🐘

Tack @ah för pepp 🤗 Med tanke på att jag tycker livet rätat ut sig på alla möjliga sätt så känns det inte längre främmande att även det här skulle kunna bli verkligt/möjligt så småningom och om det är vad jag vill. Värt att fundera vidare på. Har dock några år kvar då arbetsgivaren betalar ansenlig summa i pensions-avsättning så det är minst sagt viktigt att tänka igenom. Noga.
Å andra sidan säger min livsmodiga sida att pensionen knappast varit någon drivkraft tidigare i livet, så varför nu? Hjärnkontoret har lite att jobba med!

@Se klart Wow, vilka stora saker det händer i ditt liv! Jag måste också börja livsgrubbla.😍 Det är ju bra för miljön också. Rent krasst så måste ju folk jobba mindre och därmed konsumera mindre för att stoppa den skenande globala uppvärmningen. Och odla egna grönsaker gör du ju redan! Du är en bra förebild.🤗

Kram

Jamen @torn livsgrubblande är inte något självklart negativt, jag tänker att det är utvecklande! Mina odlingar är knappast överdådiga och gör mig inte självförsörjande men det är ett litet steg! Jag köper bara kläder som är pre-loved, ofta nya med lappar men köpta av någon annan, har helt slutat köpa nytt förutom underkläder då… och träningskläder.
Bil= elbil. Mitt främsta avtryck är nog att jag har två boenden (att värma upp).
Men helt klart blir det mindre hämtmat och skräp när jag jobbar mindre. Ett till argument för det framtida jobblivet… kram 🤗

Var på bokklubb igår och då går ändå tankarna kring hur jag drack förr. Igår var vi 6 personer och det dracks så lite. Hemma vid halv elva och så väldigt hungrig! Kanske ställer de där situationerna ändå lite krav- jag tycker inte det är 100% avslappnat (för mig).
Idag hoppas jag på att energin ska räcka hela dagen. Det är svårare än nånsin att dyka ner i jobbet. Kanske för att jag vet att när jag väl gör det så blir det långa stunder hålla andan.
Stor glädje just nu är vår nya lägenhet, med ordentligt arbetsrum och tusen garderober! Och balkong. Kram.

Idag firar jag jag att jag varit vaken hela arbetsdagen… eller fram till 15:30 då jag istället för att jobba tog ledigt och gick med son och gosig 1-åring på bibblan.
Vi har slutat laga mat/ sämst är vi på rutiner här hemma pga lagom stökigt, möbler som ska säljas, ingen mysig hemkänsla- som att bo kvar med nån efter att man skilt sig.
Nåväl känner jag ett visst drag och LUST till mitt arbete, det närmar sig skarpare lägen och jag verkar funka bäst då. Inte när det finns för mycket tid. Ska gå tillbaka och kolla hur det var för ett år sen, så bra med forumet även på så vis.
Fick en lätt gastkramande känsla idag när jag pratade med banken om lån etc. Insåg att jag ALLTID druckit på sån ångest (inte när jag pratat med banken då men efteråt- samma kväll) för att liksom dämpa ekonomisk stress/oro.
Jag vet ju att den stressen brukar försvinna när papper är färdigskrivna och räntorna på rull. Men själva känslan har jag haft svårt att se i vitögat.
Nu kommer vardagen och höstbudget och inga utsvävningar förrän till jul. Det är vardag jag gillar.
Nu ska jag kolla på en serie jag mot min vilja fastnat i - Mitt oortodoxa liv. Såpa på något vis. Min man tittade på en ny svensk serie igår med johan Rheborg, den kändes som julkalendern! Barn-tv.
Ska lyssna på det vita bruset som @ah tipsade om, mitt barnbarn har det på när hon sover. Kram och godnatt.

God morgon
Jag håller i vanan att gå in här och vakna till. Jag vaknar då varje morgon till insikten om att jag inte kan, snarare vill, dricka.
Det är en god påminnelse, kostar inget, sparar allt.
Tack alla som skriver och hjälper mig att minnas, betyder mycket. Kram.

Profile picture for user Blenda

@Se klart God morgon! Så gör jag också. Är nog sen på bollen, men när jag hittade underrubriken "Senaste kommentarerna" blir det lättare att följa alla nya inlägg oavsett vilken forumrubrik man skriver i. Jag uppskattar alltid dina inlägg och känner igen mig i mycket av det du skriver. Kram!

Ja idag var det tillbaka-kaka på mina tupplurar och lata dagar. Rivstart delux.
Hämtade vår lånehund och åkte till landet på em/kväll. Plockade in tomater men även en bukett blommor som gjorde mig rent lycklig. Är ju ingen snitt-blommor-odlare men har petat ner lite grejer här och där samt i en rabatt som jag gör lite olika år från år. (De flesta av mina rabatter och blommor är ju perenner).
Iallafall:
Luktärter- massor, från vita med röd kant till rosa och mörkt röda, rosa och orangea zinnia, höstaster hade kommit, några frökapslar från vallmo, utblommade Echinacea, (så vacker förställning) några tagetes, mynta som blommar med lila blommor, några små höstflox,
Jag gjorde en lika låg bukett som luktärterna och satte tätt i mim mormors vida vas, men låg, så att blommorna liksom svämmar över.
Satt en lång stund och bara tittade på alla de där färgerna som inte går att föreställa sig att de ska bli så fina ihop.
Jag älskar blommor. Varje gång jag kommer hit går jag direkt ut och plockar, tar liksom inte ens in min väska. Jag dyker ner i något som är helt sinnligt, hela hjärnan ockuperas på något vis.
Det var en fin ”rast” innan det blev ett par timmars jobb. Det är mer än okej.
Imorrn är det tempo och möten i ett.
Fint att läsa ikapp, inte minst glädjs jag åt när det laddas för helg hos det här gänget.
Godnatt! 😽

God morgon fredag,
Känns efterlängtad även om ”fredagskänslsn” inte är så laddad, även om jag gärna gör min man sällskap när han tar sin fredsgsdrink, dock inte under oceaner av tid. Ska iallafall laga någon god mat med tanke på den lättsamma och även onyttiga mathållningen den här veckan. Kanske göra pasta, kanske hitta kantareller, kanske göra en hasselnötsglass?
Det får bero på hur dagen blir. Kan också bli superenkla veckans kötträtt- biff och bea och en köpe-glass.
På landet har vi världens godaste kaffe. Så efter en stunds sörplande och kontemplation är jag snart redo för dagen.
Kram på er 🌸

Enklare än enklast blev det till middag, rostbiff och potatissallad/ jag kan lova er att för två år sedan hade det varit en otänkbar fredag-middag, kan inte förklara men det har varit så mkt kring mat (och vin såklart) ni vet- allt det där pysslet. Jag gillar ju det fortfarande men när jag orkar och har LUST. Idag gjorde jag en maxad dag på jobbet- det fick räcka. Vänder och vrider på de här banala små sakerna för att komma åt mönstrena under ytan.
En av våra killar (söner) kom i eftermiddags så nu har vi hund och barn igen 😍
Noll disk, det skymmer och det är så fint hörni. Lyssnar på en dokumentär om och med Olle Ljungström. Så fin och så sorgligt på samma gång. Lyssna gärna om ni har någon relation till honom, för mig är han en stor del av min unga vuxentid.
Njut av kvällen. 😽

Profile picture for user Gaia

God morgon Se klart!
Nu har jag bara precis börjat läsa här men Adde skrev
"Du skriver så lugnt och sansat, kan man säga avkopplande? Jag blir lugn i mig själv när jag läser din text, tack för att du delar dina tankar"
och det är precis så det är. Så fint .
Det är därför jag minns "Knyttets sång" från tidigare besök här i forumet.
Läser vidare nu och önskar dig en fin dag 🌼

Tack @gaia vad fint att du tittar in! Häng kvar här nu, du hör ju till en klok skara som ser att det går, livet fortsätter- för att inte säga börjar om.
Bli en av de som kan titta tillbaka, konstatera att det var värt varje kämpig dag i början. Alkoholismens framfart vet vi liksom inget om. Vi VET ju inte att vi dör av levercirros om vi inte slutar. Men om vi slutar är sannolikheten inte stor. Om du förstår hur jag menar?
Hejar på dig, massor! Kram 🌸

Upp och hoppa!
Har scoutat blocket hela morgonen för diverse försäljningar inför flytt. Hem och lägga ut. Nu har vi levt en sommar i sus och dus så nu blir det inga nya inköp innan annat är sålt.
Vaknar till en underbar dag. Sol! Kaffe! Alla spår av alkohol är long gone.
Den tryggheten har jag byggt till mig själv.
det går att laga sig själv i efterhand, inga skador är bestående. Man blir som såna där japanska skålar- som blir ännu mer värdefulla för att de lagas med guld.
En sån är jag. Allmoge med originalmålning och patina. Ett bra exemplar. Gör så gott hon kan. Räcker bra.
Kram på er! 🌱

Blev en bra lördag, riktigt lång promenad i skogen, sedan en timmes tuppis och lagom avkopplande matlagning med fokus närodlat- bönor, rödbetor, kronärtskocka (just den från lokala Ica..) och svartvinbärssorbet. Idag är det sommarväder igen, ska fixa med trädgården och ta en promenad. Inga stora planer utan vila inför måndag och hög densitet på denna vecka då flytt kryper närmare. Känslan på insidan är nu-njut men en viss underliggande stress pga bankmöten, pengar, jobbfokus.
Ha en fin dag, kram!

Profile picture for user Varafrisk

@Se klart Vill bara säga att jag instämmer in i de ord som Gaia citerade fr Adde. Det är en fröjd att läsa dina inlägg🙏🏻 Du måste sprida ett lugn omkring dig. Har inte uppfatta vad du arbetar med helt och hållet. Någon ledande position kanske? Kanske inte inom något människovårdande område… jag vet inte…men där tänker jag att du skulle passa in galant….eller kanske författare…ja…du sprider iaf ett lugn och du kan använda få ord men ändå uttrycka något riktigt stort…samt få det lilla att bli stort.

Kram på dig🥰

Tack snälla @varafrisk, inte konstigt att du inte uppfattat vad jag jobbar med för det brukar jag inte skriva om även om jag skriver mycket relaterat till mitt jobb- en stor del av mitt liv och viktig (för mig- inte för världen 😊)
Jag är nog en lugn person för det mesta men det hänger mkt ihop med att jag fick barn väldigt tidigt och sedan fortsatte att få barn. Det har ju sina fördelar men tonårstiden tog slut snabbt och sen var det så mkt att hantera att lugn var det bästa sättet att göra just det.
På jobbet har jag nytta av mitt lugn men det har också med ansvar att göra. Jag behöver vara ett föredöme kring; det ÄR inte fredsavtal i mellanöstern vi förhandlar utan världsliga ting. Sen blir jag lugn och lycklig av duktiga medarbetare så de hjälper mig! Kram och tack för du skriver så fint till mig 🙏🏻

Apropå lugn. Så har det varit en sån helg men ändå mycket fix, dock lyckats hålla mig vaken men kvällen blev oerhört slapp med tv och papperstidningar vilket är min unguilty pleasure. Te och mackor blev det till middag i hemmet ingen riktigt bryr sig om längre- rörigt. Imorrn kommer småbarnen. Innan dess en mkt hög växel pga många projekt drar igång och jag har ca 3 grejer jag helt struntat i men som måste bara göras. Min helg har varit i avsaknad av inget. Jag har- oavsett om jag druckit eller varit nykter faktiskt alltid haft glaset halvfullt. Det beror förstås på att jag inte har nån anledning att vara missnöjd med något särskilt. Men. Iallafall sedan jag fick mitt första barn har jag älskat att leva. Inte som en vision utan har älskat att vara med mina små människor, gillat att jobba alldeles för mycket, men också gillat att få mer ansvar och aldrig varit knarkare på beröm för det är det inte så mycket av i min bransch, den är rätt karg och jag är ingen mysig chef heller. Men pålitlig.
Åren mellan 45 och 50 var förfärliga. Sorg och depressioner avlöste varandra i den där skuggiga dalen som vårt hem blev när alla barnen flyttade. Jag grät nog varje dag. Eller åtminstone en timme i veckan hos terapeuten. När jag piggade på mig, för det gjorde jag, levde jag över alla gränser- såsom trohet och tillförlitlighet. Jag ångrar ingenting konstig nog. Även då- särskilt då- hade jag en urstark känsla av att leva. Det var inte vinet som var jobbigast då även om jag drack långt över mina enheter. Livet var jobbigt. Helt normala processer. Åldrandet och kroppen ”flyttar söderöver” som nån skrev. Men för var och en liten människa tillhör de våra stora utmaningar, vi ska växa igenom de där passagerna med livslusten i behåll.
Min man brukade säga; ”tänk om vi har det bästa framför oss” och jag skrattade liksom ”really?” Men just idag tänker jag att han hade rätt.
Over and out, kram och godnatt 😽

@Se klart Tänk om din man har rätt? Tänkte på Molly Sandéns låt på samma tema. Perioden 45-50 år vill jag inte heller ha tillbaka. Nu vid snart 52 år känns det som jag har hopp om livet. Lite lugnare och mer harmoniskt. Nykter och utan hormoner som lever rövare i kropp och hjärna.

Jag vill fortsätta leverera i många år till, men kanske inte i samma höga tempo. Och mycket går ju på rutin pga erfarenhet. Mycket tidsvinst att hämta där har jag märkt. Det mesta har man stött på förut i någon form.

Erfarenheten gör mig mindre ängslig, jag vågar agera modigt för jag vet att det mesta löser sig. Och löser det sig inte är det också en lösning. Heja oss!

Kram 🐘

PS. En nyanställd medarbetare sa till min chef idag så att jag också hörde det: ”Det har jag redan fått kläm på med hjälp av P. Det har jag redan lärt mig att hon vet och kan allt typ.” Jag log mot henne och kände mig inombords som en pytteliten mallgroda 🐸

@Andrahalvlek skrev:"Lite lugnare och mer harmoniskt. Nykter och utan hormoner som lever rövare i kropp och hjärna."
Plus en där, eller här 😍
Nä, konstigt nog vill man ju inte ha någon tid tillbaka. Men härom dagen sa min mamma att hon längtade tillbaka till den tid jag är i nu. ”Jag vill också vara mormor” sa hon, ”du är ju jättemycket mormor” sa jag. Men hon menade att hon ville vara mormor till småbarn, liksom kunna hämta/lämna, hänga med på allt.
Det gjorde mig lite vemodig men jag tyckte också det var fint att hon kunde säga så. Sårbart på något vis.
Kram!
Ps! mallgroda ska du vara, en stolt sån 🤗

@Se klart skrev:"Den tryggheten har jag byggt till mig själv.
det går att laga sig själv i efterhand, inga skador är bestående. Man blir som såna där japanska skålar- som blir ännu mer värdefulla för att de lagas med guld.
En sån är jag. Allmoge med originalmålning och patina. Ett bra exemplar. Gör så gott hon kan. Räcker bra."
Dina inlägg är helt fantastiska och ibland känns det som om vi har lite samma erfarenheter och tidigare ambitionsnivå. Tänk om man fattat lite tidigare att man kunnat sänka ribban något. Det blir liksom lika bra ändå (och bättre).
Fast nu skrev du en sak om din bransch.. @Se klart skrev:" aldrig varit knarkare på beröm för det är det inte så mycket av i min bransch, den är rätt karg och jag är ingen mysig chef heller"
Jag är heller ingen berömknarkare, men positiv feedback är jag övertygad om funkar. Jag tycker att man får för lite positiv feedback. Tror alla gagnas av det. Annars får man berömma sig själv hela tiden. Gjorde chefen det lite mer konsekvent tror jag att en del skulle vara löst. Men det måste vara konkret. Inget allmänt tjafs.
Ja, eller hur AH det bästa berömmet är egentligen det som kommer sådär i andra hand, men konkret positiv feedback från chefen det tror jag att det är för snålt med överlag.

Tack @sisyfos för ditt inlägg och dina tankar. Jag försöker att systematiskt ge feedback- för jag vet att jag är dålig på det generellt. Min chef- jag har aldrig haft chefer som har tyckt att jag varit ”bra nog” alltid chefer som pushat men jag har känt mig väldigt sedd. Också. Fått chanser. Det har varit så himla viktigt för mig. Men har säkert också gjort att ambitionsnivån alltid varit hög. Men lite grann på fel sätt. Jag har inte riktigt sorterat vad jag är bäst på och kan utveckla. Utan gjort allt utan urskillning. Eller så har det tagit mig extra lång tid att fatta.
Men all forskning och empiri visar ju hur viktigt det är med feedback. Så helt rätt att jobba med det! Tar med mig till jobbet imorgon. Kram 🌱

Varit på kontoret idag- med kollegor- så roligt. Kände mig fullproppad av intryck och lagad lunch. När vardagen tuffar igång tänker jag inte en sekund på alkohol. Noll promille tankar. Skönt!
Igårkväll hade jag hand om mina vilda småkillar och ikväll var jag hos ett litet gos som än så länge bara kan säga ”nej nej” och som fått sina första par gummistövlar att ta sig an hösten i.
Nu ska jag göra ett avsteg från mitt glass-förbud för jag villhöver det.
Kram alla kämpar. 😍

@Se klart Jag brukar också systematisera min feedback. Men allra mest tar jag mig tiden att faktiskt berätta för vb att jag uppskattar något som jag redan pratat med andra kollegor om. Ett mail funkar om man inte hinner ses eller om man jobbar olika tider.

Om man varje dag kan tänka vad man är tacksam för, så kan man också varje dag tänka: ”Vem ska jag berömma idag?” Det får förstås inte vara krystat utan kännas genuint. Faktum är att man kan framföra mer negativ kritik också om man är generös med beröm. Det viktigaste är att mottagaren känner att man vill att vb utvecklas.

Det allra bästa är att försöka sprida det här tänket till ett helt arbetslag, peppa folk att berömma varandra. Då kan riktigt magiska grejer ske på en arbetsplats. Alla behöver bekräftelse.

Dina stunder med barnbarnen låter ljuvliga 😍

Kram 🐘

@andrahalvlek jag är med på feedbacken, jag ser dock att berömmet kan se olika ut på olika arbetsplatser. Man får förändra inifrån- feedback tänker jag- är också när det går bra (verksamheten) och man är väldigt tydlig med att det är ett teamarbete.
Det är vi som gör det.
Och håller helt med om att ju mer tacksamhet jag själv känner så ingår ju kollegor i hög grad i den! Kram 🌱

@Se klart Ofta tycker man ju att folk gör riktigt bra ifrån sig i olika sammanhang. Man säger det till andra, men glömmer ofta att säga det till vb. I mitt jobb ingår förstås att berömma nykomlingar när de gör bra ifrån sig, och det uppskattas alltid massor. De blir nästan lite genererade, men glada. Jag brukar alltid vara tydlig med VAD jag tycker är bra också.

Lite influerad av den här diskussionen skickade jag idag ett meddelande i slack till en kollega som gjorde riktigt bra ifrån sig igår. Hon blev jätteglad. Man kommer långt genom att varje dag tänka: ”Vem kan jag berömma idag?” Sen är mycket ett teamwork förstås, men beröm kan också vara kollektivt förstås.

Jag jobbar i en bransch där det tydligt i de flesta fall framgår vem som gör vad, så då är det enklare förstås. Men jag har faktiskt berömt min chef för hur väl hon förberett vissa förhandlingar också, och hon blev helt ställd och förvånad över berömmet. En annan chef har jag berömt för hur strukturerad mötesordning hon alltid har, och hur skönt det är att gå på möten och känna att man tar sig framåt väldigt konkret. Man kan berömma för allt nästan.

Kram 🐘

@Andrahalvlek skrev:"Men jag har faktiskt berömt min chef för hur väl hon förberett vissa förhandlingar också"

Det kallas även för fjäsk.😂 (bara skoja)

Kram

@Torn Haha, men jag tyckte faktiskt att hon hade gjort ett riktigt bra förarbete inför en löneförhandling! Chefer får sällan beröm, så hon blev väldigt förvånad. Men glad.

Kram 🐘

Vad roliga ni är @ah och @torn
Man (jag!) blir jätteglad för lite beröm. Ju mer chef desto mindre. Det handlar ibland om att det är en massa obekväma beslut men vid tex uppsägningar så har jag vinnlagt mig om att det ska bli så BRA och proffsigt det bara kan bli.
Idag har jag haft tre halv-jobbiga samtal/möten på rad. Men sånt tar mycket mindre energi nu när jag inte dricker. Jag vågar vara tydligare och vågar vara inkomplett! Kram.

Lunchkollen på forumet, lika viktigt varje dag. Pratade med en kollega om detta vita liv (vi har en lång relation). Att det är ett nytt sätt att förhålla sig till så många saker, och som nykter går det inte att slarva. Med sig själv.
Först då, med den insikten, har jag fått det roligt igen, en lätthet. När jag fullt ut har accepterat vad som gäller.
Mitt mål att komma igång och jobba vid 07- jag närmar mig lite dag för dag.
Det är oerhört skönt för klockan 16 är jag slut och då vill jag inte jobba mer.
Har just ätit min nya nyttiga lunch, lättkeso och två persikor, en liten näve mandlar.
Leder med 4-1 mot glass-frossan.
Glad idag! Kram på er.

Sen (men samma) lunch här.
Möten hela förmiddagen, så nu är det långsam-andning ett tag.
Glädjs åt fredag! Finns inga spår av tankar kring alkohol eller att något skulle behövas för mig att koppla av eller skaka av mig dagen. Ser fram emot att få stänga ner efter en intensiv vecka- några timmar återstår.
Så som alla ni smartingar beskriver hjärnan så upplever jag verkligheten. Min hjärna har efter hand (ganska lång tid) lärt om och producerar nu fredags-hormoner på egen hand. Om inte kroppen är ett litet/mellanstort mirakel så vet jag inte…
Glädjen över ledighet som kommer är dessutom helt obefläckad av bakis fredag förmiddag pga startade helgen lite tidigare… kram på er alla som kämpar. Inte så mycket kämp just här kanske men ett stadigt arbete med vila, gränser, hållbart liv håller vi väl på med allihop!

För ett år sedsn skrev jag såhär i min första tråd;
”Har fått frågan denna helg hur länge jag har tänkt vara nykter, och har börjat svara ”ett år sen får jag se och bestämma mig”. Så i januari tänker jag att jag deklamerar öppet att jag slutar för gott.
Och även om jag inte har en tanke på att börja så känns det bra att ha ett datum för ett livslångt beslut.

Förra hösten började jag uppleva att drickandet accelererade, så jag drog i nån mkt lös handbroms. Drack väldigt lite september, del av oktober. Sen tog det liksom ny fart och senhösten och vintern var mycket dystra, jag drack ensam hemma, jag började ta ett glas medan jag väntade på hämt-maten. Började köpa hem vin till mig själv när min man var på tjänsteresa.
Halvflaskor, som blev två.
Blev väldigt berusad på en familjesammankomst (då barnen inte var med). Började känna mig allt mer osäker när jag skulle på middag mm, för att jag inte visste hur jag skulle kontrollera mitt intag.
Även om jag under vissa perioder druckit mycket var detta på ett nytt sätt.
Den tanke som malde i mitt huvud var den stora skräcken att jag skulle dricka mig till ett läge då jag var tvungen att sluta helt.
Nu har jag gjort det. Jag lever mitt bästa liv i det jag föreställde mig var ett worst case scenario.
Kom inte och säg att livet är förutsägbart!”

Blir påmind om hur det var och att jag ju inte alls hade planer på ett nyktert liv, utan snarare ville jag UNDVIKA att hamna där. Jag minns att det skrämde mig enormt. Tänk om jag dricker mig till att vara tvungen att sluta. Mardrömmen.
Jag glömmer ibland hur det var.
Passar på att tacka alla fantastiska vänner jag har fått här, att läsa tillbaka i tråden påminner mig om hur vi utvecklats ihop.
Jag kan säga, jag vet- att jag inte hade klarat mig hit utan er. Vissa dagar har önskan att finnas kvar i gemenskapen här varit avgörande. Det är otroligt. ❤️
Kram 🙌🏻

@Se klart Ja det är bra att läsa tillbaka i tråden, eller tänka till ordentligt i bland hur det såg ut, och hur det högst troligt hade sett ut om man hade fortsatt med drickandet. Ha en chill helg min goa forumskompis! 🤗

@Se klart skrev:"Jag minns att det skrämde mig enormt. Tänk om jag dricker mig till att vara tvungen att sluta. Mardrömmen."

Precis så tänkte jag också. Eller rättare sagt - bara tanken var så skrämmande att jag inte ens vågade tänka den. Vad vore livet utan mitt rödvin? Helt tomt och innehållslöst. Så fel jag hade! Så fel vi hade! För vi har verkligen gjort den här resan ihop - i med och motgång och i ur och skur. Men nu när det nästan alltid är sol inombords så glömmer man nästan hur jobbigt det var att sluta. Då kan det vara bra att gå tillbaka och läsa, även om jag själv aldrig skulle orka läsa mina två trådar från början 😂

Tack och lov att jag hittade det här forumet och mina fina forumvänner ❤️ Någon gång bara måste vi träffas IRL. Tänk att lära känna människor så mycket men ändå inte ens veta vad de heter eller hur de ser ut - bara det är ju ett häftigt socialt experiment. Som fallit väldig väl ut tycker jag.

Kram 🐘

Ja @torn och @andrahalvlek det har hjälp otroligt och även givit mig nya tankar kring vad vi behöver för att hjälpas åt- ord räcker långt. Hela vägen.
Jag skulle också tycka det var roligt att ses på riktigt. Jag är nog inte redo för fysiska forum-möten, kanske aldrig. Men att träffas några som hängt ihop i ur och skur. Ja det tror jag skulle vara fint. Kram!

Vaknade ping 8:30.
”Sista helgen” i vår lägenhet, på onsdag går flyttlasset. Vägde mig, sommaren har boostat mig med 3 kilo. Jaja. Det var gott!
Hade långt samtal med min man om nykterheten. Känns bra. Nya insikter att formulera.
Min app visar 599 idag.
Njut av dagen vänner, kram 🤗

@Se klart Wow, 600 dagar i morgon 😍 Kombinerat med flytt dessutom. Jag hoppas att ni har anlitat all proffshjälp ni kan få tag på - så du slipper kånka och bära och städa dig helt slut. Det är liksom jobbigt nog ändå att flytta. Vet inte om jag orkar flytta själv, min flyttork har jag mest använt till andra de senaste åren.

Kram 🐘

Profile picture for user TappadIgen

@Se klart Härligt med 600 dagar imorgon, så jag får passa på att gratulera i förskott jag med. Jag hoppas att du är väl förberedd för flytten. Det tycks som att du flyttar en månad tidigare än vad jag gör. @Andrahalvlek skrev:"Jag hoppas att ni har anlitat all proffshjälp ni kan få tag på - så du slipper kånka och bära och städa dig helt slut." Jag har själv inte flyttat sedan jag flyttade från ett utomeuropeiskt land. Är det naivt att tänka att jag fixar't själv? Idag har jag varit och slängt det sista av av vad min f.d. granne lämnade i mitt förråd på återvinningscentralen och jag har gjort mig av med det allra mesta som inte ska med när jag flyttar och har ändå 15-20 lådor av olika storlekar packade en månad innan.

Hej alla gulliga!
Ja @andrahalvlek och @tappadigen mitt mål har varit att denna flytt skulle kunna göras på remote- har bokat pack/flytt/städ, allt i hela katalogen.
Nu gör jag det där renset som behövs i lugn och ro. De där grejerna man inte vill packa upp i ett nytt hem… udda lock och konstiga sladdar (enligt mig, min man verkar tycka att varje hem ska ha tre lådor sladd-trassel i sin ägo)
Det var en slump med de här 599 dagarna, kollar sällan men det kändes som en grym siffra. @sattva, vet inte om något hjälper- ibland känner man sig ju maktlös för att beslut ligger hos var och en, och ju längre jag hänger här ju mer förstår jag det.
Men kan man vara en sån som hejar i uppförsbackar så är jag himla nöjd.
Kram 🤗

Profile picture for user TappadIgen

@Se klart skrev:"min man verkar tycka att varje hem ska ha tre lådor sladd-trassel i sin ägo"

Ett par lådor med bra att ha-grejor tycker jag man kan ha, om det verkligen är sådant som kan komma till användning, men det får ju inte bli för mycket heller. Speciellt är det ju ett problem om man har så mycket grejer att det inte är överskådligt och man inte vet vad man har så man går och köper nytt trots att man hade för att man inte visste. Jag har upptäckt en del diverse prylar som jag inte visste att jag hade, men ska försöka vara mer organiserad med det och verkligen tänka efter med allt innan jag packar ner det.

@tappadigen, du beskriver väldigt väl min/vår tillvaro med så många bra-att-ha-lådor att ingen vet vad som finns i dem. Tejprullar, målarpenslar, sladdar och annat. Jag vill rensa så pass att ALLT som packas upp är något vi behöver inom överskådlig tid. Kul med en till flyttare att babbla med! 💪🏻
@varafrisk tack! Jamen nu är det väl 600 dagar och det känns stort men den stora skillnaden går ju inte att räkna, det är annan materia, kram 🤗

Har varit på fest! En ganska opretentiös men skoj, många vänner, inget sittande utan mer mingel/snittar och bar. Extremt skralt med a-fria alternativ. Cola och kranvatten. Började tidigt så vi gick hem ganska tidigt och det var perfekt för mig. Har lite att stå i här hemma som ni vet… bekom mig inte med alkohol, det passerade obemärkt, liksom inget jag ägnar mig åt, hade det stått en burk surströmming där hade den angått mig liks mycket…psssat barnbarn idag så här är det om möjligt ännu rörigare. Men det är alltid mysigt att ha dem här även om de var stökiga och hög grad av tjafs med varandra. Vi byggde Lego och tittade på film, fikade och gick en promenad till en kyrkogård vilket är oerhört fascinerande - för oss alla? Mycket prat och funderingar. De vill inte höra talas om döden över huvudtaget. Men de vill spankulera på kyrkogården som om det inte fanns en morgondag…längtan att förstå och rädsla att förstå, lika starka krafter.
Har funderat mycket på vårt lägenhetsköp och om det hänger ihop med min nykterhet. Jag tror det. Även om den rätt så galna och långa budgivningen snarare kunde misstas för något man gör- inte helt nykter. Men jag var ju det. Ska sortera tankar och skriva mer imorgon för min egen ordning i Hjärnkontoret.
Kram kämparklubben och godnatt 😴

Profile picture for user Sattva

@Se klart Grattis till 600 dagar!!!
Kul att festen var givande! Cola och kranvatten...hade blivit kranvatten för mig då. Men det viktigaste är ju inte vad man har i glaset gudskelov!
Tänk vad skönt när flytten är över och allt är på plats! Flyttar ni från nåt större till mindre eller tvärtom? Säkert kan en flytt höra ihop med nykterhet. Att man kan känna efter vad man behöver i ett större perspektiv.
Ha en fin söndag!💫😊😍

Tack @mamsen och @sattva 😍😍
Vi flyttar till större, så ovanligt i denna ålder där de flesta växlar ner. Huvudskälet är väl dels pandemin och att vi behöver ett ordentligt arbetsrum och ett eget gästrum. Tidigare har vi haft en kombo men inser att våra barn gärna hänger hos oss (lyxigt!) och våra barnbarn blir fler. Sen är det ingen självklarhet i stockholm att få bo stort men jag har ju bytt jobb under pandemin (eller fått nya uppdrag) så jag vågar chansa på att inkomsten kommer att vara hyfsat stabil en tid framöver. Sen har jag nog lite större tillit till livet- som nykter. Det blir bra. Tänker jag för det mesta! Kram.

Jag har blivit mycket modigare som nykter. Klarar jag att bli nykter - och förbli nykter - så klarar jag vad som helst typ. Som i att lära mig paddla SUP, byta jobb, eller flytta. Jag är nog näst på tur - snart blir det ett pyttelitet hus i skogsbrynet för min del.

Jag behöver inte bo kvar i min lägenhet för yngsta dotterns skull åtminstone, hon struntar fullständigt i sina två gamla hem. Hennes hem är där hon har sin säng. Mammas tjej 😍

Kram 🐘

Ja det ligger något i det där med modet @andrahalvlek du har rätt (som för det mesta) och att man blir lite mer ”vad kan hända?” Allt kan hända. Men det gäller ju varje minut vi lever. Vad spännande med gryende planer kring hus och skogsbryn. Det blir spännande när det blir! Kram 🌱

Profile picture for user miss lyckad

Vad kul AH, om du också flyttar till hus. 🤗..Jag har ett mindre hus, med många garage och verkstad, vid en åker, och skog runtom..😊..Se Klart, man behöver utrymme när barnen bildar familj..Här sovs det både på extramadrass och soffa när barnen hälsar på..Alltid mysigt. 💫💕..En gäststuga hade varit drömmen..Då kunde jag sova där, och ungarna i huset. Härligt för dig Se klart med lyxig lägenhet. 💫

Angående festen igår. Som var så kul, träffade flera goda vänner, några nyktra, andra inte. Jag är hemskt glad att jag kunde njuta av ett sånt tillfälle- verkligen på riktigt- och känna mig avslappnad och trygg. Det har ju inte varit så mycket mingel under denna tid och jag kände mig öppen och fri på något sätt. Alldeles obrydd kring vad nån möjligen tycker om mig- i största allmänhet. Och vänner. De som jag gillar mest. Så värdefullt. Kändes som jag hittde ett konto jag glömt bort och där fanns/finns tydligen en miljon.
Några riktigt fulla och jobbiga hann jag se, jag tänkte på dem i morse när jag mitt lilla präkto vaknade kvart över sex och var glad.

Jo men det där med vår flytt tänkte jag på igår. Har aldrig vågat göra något så - ja, liksom riskfyllt eller kanske ta en så stor tugga av livet. Att ge mig/oss något som jag tror är det bästa jag kan tänka mig. Jag tror jag burit på något självhat som inte tagit sig så dramatiska uttryck men liksom; att jag inte riktigt är värd.
Jag som också gillar kläder mycket har nu rensat garderoberna och inser att även där har jag tillåtit mig. Att vara fin. Bejaka mitt intresse för något som gör att jag blir glad.
Det här ”för min skull”, vad viktigt det är- och då tänker jag i första hand på att vara nykter. I tredje hand på vad det har fört med sig. Allt verkar hänga ihop! Vilar ryggen efter släpig dag (inte som att släpa benen efter sig då). Mannen gick och tränade. För sin skull. Kram 🌸

Imorgon ska jag till kontoret för ett viktigt möte mitt i flytt. Men jag längtar verkligen efter att komma igång och arbeta på riktigt. Jag tror att en del av den osäkerhet kring mig själv som jag känt ofta-länge, ja det känns inte som den finns där på samma sätt. Som att jag ska ut och flyga med nya vingar. Just i detta ögonblick är jag ikapp med mitt jobb och jag inser hur oerhört viktigt det är. Samtidigt som mitt jobb stundtals är så omfattande att det är ytterst svårt att vara ikapp/hinna med- och arbeta rimliga tider. Och något annat finns inte som ett alternativ längre. Så det är min utgångspunkt; minnas/tänka på hur viktigt det är för min sinnesro att hinna med. Kan jag styra dagarna på andra sätt? Lägga upp tiden lite smartare? Funderar.
Somnade framför tv:n inte så smart. Blir @blendas tips Somna med Henrik nu. Godnatt 😴