”Jag är också duktig flicka men det har lugnat sig då jag tog bort alkoholen, nu behöver jag inte kompensera längre.”

Precis de orden kan jag skriva under på Pilla ?

Kram ?

Anonym31513

@Pilla, det känns absolut skönt att få stöd här på forumet och förstå att man inte är ensam. Varmt tack till er alla!
Ikväll blir det granatäpplejuice från Coop.
Kram!

Anonym31513

Har ett par riktigt stressiga och krävande jobbveckor framför mig.
Försöker att ta en dag i taget. Ikväll går jag och lägger mig nykter.
God natt!

Anonym31513

Sov bra inatt. Skönt! Tack och lov lyckades jag hålla mig nykter igår, trots starkt sug. Mår bra idag! Det behövs, för idag blir det ännu en stressig dag på jobbet.

Anonym31513

Det blev betydligt mer vin än jag tänkt. Jag har väldigt svårt för att dricka endast två glas.
Ikväll ska jag laga mat tillsammans med äldsta barnet. Då blir det inga problem för mig att låta bli vinet.
Ha en fin måndag!

Anonym31513

Idag blev det en bra och harmonisk dag. Kände svagt sug, men det gick bra. Inga problem att stå emot.

Anonym31513

Jag börjar inse att jag nog är "en så'n" som inte kan dricka alkohol överhuvudtaget. Några kvällar nu har jag provat att "bara" dricka max tre glas vin, men det har blivit minst sex. Igår kväll drack jag konjak också och har minneslucka. Usch! Varför gör jag såhär mot mig själv och mot min familj? Måste nog sluta helt med alkohol, men suget är ju så starkt emellanåt och att bryta dåliga vanor är riktigt svårt! Känner mig väldigt ledsen och vilsen på något vis. Vem är jag utan alkoholen, liksom?

Been there, done that. Började min egen resa till nykterhet för nästan exakt ett år sedan. Först med att begränsa, och sen inse att sluta helt var det enda rätta - och nu har jag uppnått 8 nyktra månader.

Du hittar min gamla tråd, som skildrar tiden fram till 6 nyktra månader, här under ”förändra sitt drickande”. Den heter ”behöver all hjälp jag kan få”. Sen har jag en ny tråd under ”det vidare livet” som heter ”andra halvlek har inletts”. Den skildrar 6+ nyktra månader.

Jag ger i mina trådar en massa tips på böcker, poddar, Youtube-klipp bland annat. Jag tror på det som jag kallar faktametoden. Fakta, fakta, fakta och sen repetera, repetera, repetera. Hjärntvätta oss med nyktra argument.

Kram ?

Anonym31513

Faktametoden tror jag också på i mitt fall. Jag är något av en "faktanörd".
Andrahalvlek, jag har varit inne i dina trådar och läst och tagit del av en hel del tips. Tack för allt du delar med dig! Jag är dock lite dålig på att repetera. Ska bättra mig där!
Kram!

Anonym31513

Idag var det en riktigt eländig dag på jobbet. När jag kom hem var det väldigt lockande att öppna en flaska vin. Genom att tänka: "Nej, det är precis så jag inte ska göra. Att jag känner sug nu och kan motstå det är en del av mitt tillfrisknande." Såhär långt in på kvällen har det fungerat. Jag är trött på att alltid gå i fällan och falla till föga för suget. Idag gör jag mitt egna aktiva val att inte dricka.
Ha en fortsatt skön tisdagkväll!

Anonym31513

Ena barnet ska iväg på läger på höstlovet och vi föräldrar måste vara beredda på att åka och hämta barnet om det t.ex. skulle bli sjukt. Toppen för min del! Det är en stark motivationsfaktor till att jag måste hålla mig helt nykter.
Ha en fortsatt fin söndag!

Anonym31513

Ännu en kväll som jag går och lägger mig nykter. Var tack och lov inte ens särskilt sugen ikväll. Så skönt!

Anonym31513

Igår drack jag alldeles för mycket tyvärr. Idag är det ingen kul dag. Usch!
Jag måste dock säga att detta forum är till stor hjälp. Att läsa och skriva här hjälper mig. Sedan jag började med det så har mina vita dagar blivit betydligt fler. Jag är så tacksam för ert stöttande och peppande! Tack för att ni delar med er av era tankar och erfarenheter!
Jag har även följt Andra halvleks råd och börjat repetera youtube-klipp med mera. Det är bra. Jag behöver hjärntvätta mig med nyktra argument och träna hjärnan till att tänka på konsekvenserna av drickandet när suget sätter in. "Spela hela filmen", så att säga.
Kram på er!

Ett steg åt rätt riktning. Det är en process... det tar tid. Kommer ups and downs. Återfall.... men det enda du INTE får göra är att ge upp. Ett litet myrsteg framåt. Kämpa på!

Anonym31513

Tack AkillesU. Ibland får man uppfattningen att många lyckas bli nyktra över en natt. För de flesta är det väl dock precis som du skriver en process med myrsteg åt rätt håll.
Ge upp tänker jag inte göra!

Över en natt har man varken blivit beroende av alkohol och över en natt blir vi inte nyktra.

När jag gick med här hade jag redan bestämt mig. Efter 16 års kämpande. Insåg redan vid 19 års ålder att jag hade problem med alkohol (hade druckit i 3 år och råkat ut för mycket skit redan. Många minnesluckor mm). Men inte förens nu vid 36 och efter att ha genomgått många många många fler fulla tillfällen och ångest gjorde jag ett val. Att det måste bli förändring. Jag var redo. Sedan gick jag med här.
Så även om du läser trådar där det inte kommer återfall under tiden här inne. Betyder det inte att folk blir nyktra över en natt.