För de allra flesta är det många gupp på vägen innan det blir mestadels plant och fint. Och det är en resa som kräver mycket engagemang - det går inte att göra med vänsterhanden.

Så det är klokt att du gått tillbaka till youtube för att hjärntvätta dig med nyktra argument. Både Craig Beck och Annie Grace har många kloka tankar att förmedla.

Jag har upptäckt en ny stjärna också ? Han heter SoberLeon. Han är lite yngre, men har liksom Craig, Annie och jag själv praktiserat ”spontan nykterhet”. Hans dialekt är gräslig, men man vänjer sig ?

Kram ?

Anonym31513

En sådan jobbig vecka jag har haft på alla plan. Stress, stress, stress, oro, missförstånd och tyvärr för mycket alkohol. Suck! Igår var jag i alla fall nykter. Vaknade kl 7 idag och var fortfarande ledsen och besviken över gårdagens missförstånd, men väldigt glad över att i alla fall inte vara bakfull till på köpet. Ska försöka hinna repetera några youtube-klipp om alkohol och hjärnan idag.
Fantastiskt väder har vi här idag. Det lättar alltid upp!
Ha en skön söndag och ta hand om er!

Fakta, fakta, fakta och sen repetera, repetera, repetera. Enda sättet. Kan tipsa om en ny nykter youtuber som jag hittat: Sober Leon. Enda nackdelen är att hans dialekt är så rolig att man knappt kan hålla sig för skratt. Eller så är det en fördel - fakta kombinerat med skratt är ju trevligt ?

Här är det grått och vått, men jag ska cykla ändå. Punkt.

Kram ?

Anonym31513

En långpromenad med maken blev det i det härliga vädret igår. Hoppas att du Andra Halvlek hade en fin cykeltur trots trist väder.
Jag har hittat en rapport om hur alkohol påverkar hälsan. Den är utgiven av Beroendecentrum i Stockholm. Den läser jag igenom ibland för att avskräcka mig lite från alkoholen.
Önskar alla er kämpar där ute en fin start på veckan!

Var också sugen igår, men nu njuter jag av morgonkaffet och är glad att jag lät bli! Bra jobbat av oss!

Anonym31513

De senaste två veckorna har det gått riktigt bra att vara utan alkohol under veckodagarna. Jag har inte ens varit särskilt sugen och min man har gått med på att inte lämna kvar öppnade flaskor inom synhåll för mig. Jag är så trött på att dricka. Jag vill inte längre. Det är en sådan lättnad att vakna en morgon och tänka att: "Yes, igår klarade jag det!". Skönt på kvällen också att kunna hjälpa barnen med läxor utan problem. Jag märker tex att jag efter bara ett glas vin blir betydligt sämre på matte.
På helgerna däremot går det sämre med att hålla mig borta från alkoholen. I fredags drack jag en hel flaska vin och mådde pest, både fysiskt och psykiskt, hela gårdagen. Där måste jag hitta en fungerande strategi. Tänker prata med maken och höra om han kan tänka sig avstå från vin en månad för min skull.
Ha en skön söndag!

Anonym31513

Åkte i diket i tisdags och igår och drack vin. Är så besviken på mig själv. Idag väljer jag att vara nykter. Så det så!

Misstag är okej så länge vi lär oss något av dem, så vi inte gör samma misstag om och om igen. Var det något speciellt som triggade dig att dricka? Är det något du kan hitta strategier för att undvika?

Kram ?

Anonym31513

Min främsta trigger är stress. Både jobbrelaterad sådan och stressen som uppstår på kvällen när jag måste laga mat, diska, hjälpa barnen med läxor med mera. En strategi som jag tycker fungerar ganska bra är att lyssna på en pod eller ett radioprogram samtidigt som jag lagar mat eller diskar. Jag har ett par brusreducerande hörlurar med riktigt bra ljud så jag hör bra vad de säger i podden även om jag tex står och steker pannkakor.
Nu ska jag strax köra ett Corona-säkert gympapass här hemma.
Ha en mysig adventshelg!

Anonym31513

En del vin blev det i fredags och i lördags. Igår drack jag inget och det känns så bra idag. Nu ser jag fram emot en nykter arbetsvecka. Det brukar gå ganska bra att vara utan alkohol under veckan. Det är stor skillnad jämfört med hur det var för ca tre månader sedan när jag började skriva här. Då klarade jag sällan av att vara nykter en endaste dag.

Godmorgon Lavendelblomman. Önskar dig en fin vecka. Jag tycker det är så bra och värdefullt att du reflekterar och fokuserar på den positiva skillnaden i att det har blivit så mycket mindre alkohol totalt sett, istället för att slå på dig själv när du väljer ett glas vin. Jag tror att detta sätt leder till långsiktig förändring och blir mindre krampaktiga vita knogar.

Anonym31513

Tack Blenda för din kommentar!
Jag håller helt med dig. För mig är det en dag i taget som gäller. Under hösten har jag jobbat med att bli snällare mot mig själv och lära mig att se det som är positivt och inte bara fokusera på mina tillkortakommanden.
Ha en fortsatt fin dag!

Anonym31513

Idag mår jag inte bra. Det blev alldeles för mycket alkohol igår. Är tung i huvudet och orkar inte göra något. Usch! Idag tänker jag inte dricka en droppe. I morgon vill jag vakna och känna mig pigg och fräsch. Kanske orka röja lite här hemma. Eventuellt också ge mig ut på en joggingtur.

Anonym31513

Igår klarade jag att vara utan alkohol och det är jag så stolt och lättad över. Idag kommer jag också välja att vara nykter. Dock känner jag mig lite ledsen och nere, Julen är en svår högtid på så vis att den är så full av förväntningar och föreställningar om hur det ska vara för att bli sådär perfekt. Som vuxen hanterar jag det ganska bra för egen del, men jag vill så gärna att barnen ska bli nöjda. Sonen är nöjd, men dottern klagar på allt. Granen är för liten, maten äcklig trots att jag ansträngt mig och lagat det hon önskat, inget firande med släkten pga Corona med mera, med mera. Det är inte roligt när man anstränger sig till max och bara får höra en massa negativa kommentarer.
Usch så negativt det här inlägget blev, men jag måste bara få skriva av mig lite.