Jag vet att jag dricker för mycket och har gjort det de senaste 6-8 åren. Början var social med middagar o skumpa och slutet högst asocialt med gömda flaskor i garderoben.
Och nu har jag gjort DET. Varit berusad bortom all kontroll inför min man och mina barn. Kan inte tänka på det utan skam och hjärtklappning. Det var fruktansvärt även om jag har stora minnesluckor från situationen.
Så från och med nu är jag medlem här och behöver allt stöd jag kan få för att fixa detta.
Jag har allt: fin familj, hygglig lön, trevligt boende, goda vänner. Medicinerar mot depression och nedstämdheten är behandlad med detta. Och ändå dricker jag. Hur dum kan man vara? Hur dum är jag?
Skam skuld djupt självförakt. Och igår efter en vecka då jag lovat att avhålla mig alkoholen så drack jag igen. I smyg förstås....
Hur dum kan man vara?!
Intellektet räknar ut att minus alkohol är det mesta i mitt liv bra men dumheten verkar vara det styrande.
Eller är det alkoholen som styr? Sug, begär, längtan efter...tomhet? Jag har svårt att få ihop detta men vet en sak: nu gäller en dag i taget.
Fråga till er: är stödet ni upplever härigenom i dettaforum tillräckligt för att sluta dricka/hålla sig nykter?
Jag är alkoholist, jag behöver bli en nykter sådan. Jag vill nå den dag då jag kan säga: nej tack, jag dricker aldrig alkohol.

Li-Lo

Vill passa på att tacka dig AlmaAmanda och alla ni andra som gör forumet till den dynamiska, inspirerande och generösa plattform som många har så stort stöd av.

Tack, det är ni som gör det!

Li-Lo
Alkoholhjälpen

LenaNyman

Att självklander är ytterst kontraproduktivt. Grattis till den insikten och, som nån redan varit inne på, nu fortsätter du bara - börjar inte om. Tycker du gör det strålande, resonerar strålande, ger mig tusan på att du är strålande i verkliga livet också. :) ;)

Sundare

Jag har faktiskt sträckt på mig så jag är en dm längre idag än igår.
Strålar gör jag väl inte direkt men har känt att glädjen är på väg tillbaka. Min vita vecka var en glad vecka, tvärtemot vad jag trott. Jag skrattade mer, log ofta och kände för var dag en slags inre glädje.
Nu fortsätter jag o känner också i detta nu mig faktiskt rätt så glad!
Tack ni som trott på mig också då jag själv tvivlat. Betyder MASSOR!

Sundare

Och mellanmänsklig kärlek. Detta ger mig hopp!
Li-Lo o ni andra på Alkoholhjälpen - visst är det häftigt att få känna kraften som finns i detta Forum! Jag tror på gruppbehandling men att samma härliga dynamik också är möjlig på en nätsida är en mycket positiv upptäckt!
Generositet, klokskap, delade erfarenheter och att få heja på varandra. Att få ge och att: FÅ!
Känner mig tacksam över möjligheten att vara medlem här!

Sundare

Efter att jag hittade den där glömda flaskan har det varit som förgjort. Varför jag inte bara tömde den handlar väl om...självbedrägeri? Jag kan inte ha a hemma! Då faller jag. Var stressad uppskruvad förbannad o less igår efter arbetet. Så jag drack ur det som var kvar. Och nu mår jag hemskt förstås.
Känner mig så dum!
Så vad är det jag lärt mig då? Jo att som beroende kan jag inte ha A hemma, den styrkan har jag inte. Att tacka nej vid middagar klarar jag. Att ta vatten när andra tar ett extra glas vin likaså. Har även låtit bli att gå till systemet vilket varit en vanlig omväg hem tidigare.
Försöker se vad jag klarat o inte bara hata mig själv för att jag misslyckas men lätt är det inte. Men jag har nu lovat mig o er att vara ärlig så då får jag stå här med skammen över vad jag gjort.
Jag har druckit så gott som veckans alla dagar under lång tid. Allt från 1-2 glas vin till fler snapsar än jag vill veta. Småhuttat i smyg tills jag lagt mig o sovit en hackig orolig sömn. Detta är mitt beroende som jag nu vill komma fri. Jag vet att jag är alkoholist. Ordnat liv på alla de sätt men alkoholismen är min sjukdom.
Idag är flaskan tömd o jag tar en vit onsdag. Känns som om jag svikit både mig själv o er som hejar på och stöttar mig. O familjen inte minst...känns hemskt. Så: Jag börjar på nytt o återgår till mitt motto: en dag i taget.

LenaNyman

... låta flåshurtig, men jag tycker verkligen att du går från klarhet till klarhet. Nu har du förstått att det funkar mycket bättre om du inte har alkohol hemma.

Det är den lättaste saken i världen att slå på sig själv när man tycker man misslyckats och svikit, men du? Jag tycker du segrat. Du har vunnit ytterligare en insikt.

Nu är det bara till att sträcka på sig, AlmaAmanda, ge dig själv kredd för att du är ärlig och lättlärd och så kan du väl tänka lite extra på Bambi på hal is. Är Bambi misslyckad när Bambi halkar på det hala underlaget?

Orosfri onsdag önskar jag dig nu.

Levande

Har du funderat på att sjukskriva dig och ta en tid och ta hand om Almaamanda.
Låta dig själv vara i centrum en tid och släppa alla som behöver något utom dig själv och familjen.
Tror du liksom jag själv bränner ljuset i bägge ändarna och ger allt för att ta sedan ta slut.
Att slåss mot alkohol är våran livs strid och är många sanningar vi måste se och att den vi ljuger mest för är oss själva.
Så kramar och ta hand om dig för det är du värd ?

Bollan

När jag läser om dig är det som att läsa om mig själv! Familj, äter medicin mot nedstämdhet! Mycket energi! Målinriktad på arbetet!
Tror mycket av mina problem ligger i att när jag går in i ngt på jobbet är det för 100 procent! Helt slut på energi när jag kommer hem! Då tar jag gärna alkohol för att döva!
Har börjat med ljudböcker och spikmatta vilket hjälper mig att koppla av!
Igår tog jag en halvtimmes promenad med ljudbok i öronen och riktigt sög in ny energi! Det hjälpte mådde mkt bra när jag kom hem! Inget sug efter ngt lungnande!
Försöker hitta min väg till ett sundare liv! Vi kan , vi duger och vi är bra! Kram

Maharion

Jag fösökte ett tag, att låta rester av mitt barskåp stå kvar, det gick inte. Jag ställde ner det i källaren och inte ens det hjälpte då det inte var så långt eller svårt att gå ner dit. Det är så lätt att trilla dit igen det händer de bästa, och du är en av de bästa.

Du är insiktsfull, klok och förstår att ta ditt beroende på allvar. Upp på sadeln igen, för du har ett mål att när du fyller 50, att du mår bra och du är kvitt ditt beroende, att du har en familj som är stolt över att du då är en hel människa som kan se och uppskatta deras kärlek och ge den tillbaka nykter. Det är inte lätt och det tar tid att lära sig rida och att tygla hästen, ja.. det gör ont att ramla ur sadeln, men upp igen. En dag i taget och snart är du mästare på detta.

Styrkekram.

Zinga

Jag kan inte ha alkohol hemma 9 av 10 ggr. O har jag det så finns det en baktanke... Inte mkt bättre men ändå ärlig ?.
Du fortsätter kämpa o det är viktigast! Heja heja!

Sundare

...och det är inte vanligt för mig...
Tack TACK!!! För ert stöd o snabba återkoppling. Kan inte med ord beskriva vad detta betyder, jag lyssnar o lär av er mina hjältar o systrar (?) i denna strid.
Har sjukanmält mig från lunch så nu ska jag sova! Behöver lite egen läketid. Spikmattan fram ur skåpet. Se - jag lyssnar på er. Jag tror på er - tack att ni tror på mig.
Kram till alla som vill ha en!

Sundare

Sovit gott o som en stock trots att jag sov flera timmar igår em. Vi har nog fått något virus o det kommer jag utnyttja o stanna hemma, vi är två i familjen som drabbats nu. Inte den som ger mig i första taget...
Balans är ett ord jag funderar över. Stress ett annat. Känner igen så mycket av vad ni lyft fram här i era kommentarer.
Vill tacka för påminnelsen om målet med min 50 årsdag. Har några år på mig att nå milstolpen nykter o med större balans än idag. Hållbarhet är ju ett begrepp vi använder om mycket - kanske det skulle appliceras på det egna livet - att leva ett liv som går att leva hållbart över tid.
Ledord är bra - om man följer dem... Jag behöver nog göra mig en lång lista av livets ledord då livet är så omfångsrikt men balans o nykterhet ska definitivt upp på listan!
Hörs lite senare. Nu ska sömntutan vila vidare

Sundare

Jag har kommit på mig själv med att grubbla över om jag "måste börja från noll" eller om jag kan säga att jag fortsätter efter mitt återfall. En bagatell kan tyckas men tydligen viktig för mig eftersom jag fastnat i tanken. Och detta är så typiskt mig. Att förlora mig i tankar o grubblerier som egentligen inte är av så stor vikt. Jag vill vara så förbannat duktig! Endast som högpresterande blir jag sedd, inbillar jag mig. För samtidigt är också det nys eftersom det inte spelar nån roll hur väl jag ex utför mitt arbete - vi har en ledning som endast klappar varandra på ryggen och inte ens ser oss övriga, vi som utför arbetet som de tar kredd för. Och hemma behöver jag inte heller vara så duktig som jag är. Familjen tycker det är lika ok att komma hem till ett stökigt hem som till ett ostädat.
Så i denna fråga bör jag nog säga att jag fortsätter då det känns bättre. Jag samlar vita dagar och har hittills fått ihop 9 på snart 2 veckor. Jag väljer att vara ärlig här och erkänner att det inte blev fler än så. Fyndet av den där flaskan satte stopp på den goda starten. Men nu fortsätter jag. Känns bättre att tänka så och därför väljer jag nu denna tanke. Hej, jag har snart varit medlem här i 12 dagar nu. Varit helt nykter i 9 och övriga tre dagar jag "småhuttat" men dragit ner väsentligt på mängden mot tidigare. På tre veckor har jag haft två tillfällen då jag absolut druckit för mycket, för en månad sedan var samma siffra flera ggr/vecka, kanske t o m alla dagar. Jag fortsätter att samla vita dagar nu, denna helg ska jag ge mig 3 dagar till. Jag gillar vitt, blir lugn av den färgen, sover helst i vita lakan, klär mig nästan bara i helvitt under sommarhalvåret, favoritporslinet är vitt. Vitt är en bra färg och vita dagar är de bästa. Det tar tid att förändras. Hmm. TId är intressant, tid är inte bara något som försvinner. Det kommer hela tiden mer tid, mer o mer o mer. Så tid har jag.
Varm kram till den som vill ha en! Vill ha en själv så jag håller om mig själv lite varsamt nu en stund. hörs senare!

Levande

Tycker du skall räkna de vita dagarna och vara stolt för dem.
För att misslyckas är att lära, gör om gör rätt och gå vidare.
Att lära sig att svaghet bygger styrka om man lär sig av sina misstag.
Igår i bilen lärde jag mig att aldrig underskatta min fiende, ta ett aktivt val att vara nykter en dag till.
Så håll huvudet högt och var stolt över dig själv, kramar och styrka till dig

Zinga

Det är så lätt att stirra sig blind på det man gjorde som man inte skulle göra, dvs dricka. Men som du skriver, hur såg det ut innan jämfört med nu?! Jag är likadan men när jag tittar på min statistik o ser 15 vita dagar, 2 medvetna drickdagar då jag drack 2 glas vin som jag bestämt innan o två go-banas dagar så är det kanske inte bäst men väldigt mkt bättre än tidigare!!! Vi får försöka stötta varandra här inne med att se det positiva i de framsteg vi gör o inte döma oss själva för snubbel o trubbel. Om det vore så lätt att sluta/få kontroll över alk hade vi inte behövt denna sida. Alk är förrädiskt som ger ett begär som i svåra stunder är såååå svår att bemästra. Snedsteg hör till tillfrisknandet, ta lärdom av dem o gå vidare. Det fixar du!!

Sundare

Tack för ert stöd! Idag har suget gjort sig påmint o jag har högt sagt - Nej, a är inget för mig!
Har lagat mat hela dagen så här doftar förföriskt ska ni veta! Försöker fokusera på nuet o inte grubbla över misstag, snedsteg, snubbel o trubbel. Gått hyfsat...
Forumet här har blivit min bästa vän just nu, tack till er alla som befolkar forumet!

Sundare

...och självnöjd...
Tack till mig själv för gårdagens nykterhet. Idag ska jag ge mig en vit dag till. Mår så mycket bättre direkt nu efter nån dags alkoholfrihet så kroppen har börjat komma i bättre balans.
Ångesten som jag slagits o dragits med så länge har för idag också flytt sin kos.
Önskar en fin lördag till er med-hjältar här på forumet.

Maharion

Du är en fantastisk människa som tar dig samman igen, fortsätter din resa. Du mår bättre, njut, var stolt för det är inte lätt, du gör en monsterprövning som du har bestämt dig för att vinna över. Du kommer vinna för du bestämt dig för det. Vi har ett bra uttryck på jobbet, "Assa" vilket är en förkortning att ge sig själv en rejäl klapp på axeln eller liknande gest, en segergest som gör att ditt känslominne sätter din vinst på kontot i din kropp. Det är egentligen en förkortning för associera ditt beteende med positiva känslor, det hjälper oss att minnas det vi gör rätt.

Så Assa nu! Du gör rätt och du tar en dag i taget i rätt riktning!

Kram!

Zinga

Skönt att höra att du har en bra dag o att ångesten haft det goda omdömet att dra ?. Själv drack jag igår, planerat, 3 "enheter". Mannen o jag pratade om hur det känns att vakna pigg på morgnar nu, att man verkligen har helgen till att vila upp sig! Hoppas resten av dagen fortsätter på samma spår för dig!

Zinga

Skönt att höra att du har en bra dag o att ångesten haft det goda omdömet att dra ?. Själv drack jag igår, planerat, 3 "enheter". Mannen o jag pratade om hur det känns att vakna pigg på morgnar nu, att man verkligen har helgen till att vila upp sig! Hoppas resten av dagen fortsätter på samma spår för dig!