Jag har önskat och hoppats så himla länge att kunna dricka måttligt.
Någon här påminde mig att jag hängt på forumet i 5 år, det kan nog stämma - men jag har haft ett riskbruk sedan första ölen när jag var 15. Jag har hoppat mellan "alkoholfri" och "dricka måttligt" som en osalig ande, pendlat mellan starkt hopp och djupaste tvivel.
Jag älskar att festa, älskar att njuta av livets goda, och fastnar gång på gång i lögnen att alkohol är ett av de bästa sätten att leva livet. Inget är mer falskt och jag är så grundlurad.
Jag vill inte ta hjälp av vården, jag vill klara detta med hjälp från alla kloka på denna siten och med min familj. Kanske går det. Det måste gå.
Så många gånger har jag varit nykter på fester och middagar, och det har gått så bra. Nog ska jag kunna hålla det framöver. Måste bara hitta ett sätt att ignorera den lilla rösten som tar så stor plats, och som i omgångar viskar "idag kan du unna dig". Klart jag kan unna mig, men det får i så fall vara en färskpressad jos, en kall läsk, en morgon utan ångest, en nykter kväll med barnen. Jag kan unna mig allt jag vill, förutom alkohol.
Jag vill leva livet.
Jag SKA leva livet.
Snälla låt det gå vägen denna gången.

@Surkärring Förutom det som sagts så tror jag att det kan vara bra om du får med dug honom att gå i en parterapi. Min erfarenhet är att det blir tydligare vad båda vill eller inte vill göra eller förändra. Det är bra för båda oavsett om det leder till fortsatt samlevnad eller inte. Då har man försökt, vilket kan kännas bra, men man vet också ifall det inte finns några möjligheter att gå vidare. Hur det än går så blir det lättare. ❤️

@Amanda L kan så vara. Just nu känner jag mig bara totalt energilös när det kommer till mitt äktenskap. Jag orkar inte, vill inte lägga tid på något som har med det att göra. Vill bara dra mig undan. Inte sova i samma säng, inte gå ut tillsammans. Jag blir trött bara på tanken att umgås med min man.
Det är så väldigt sorgligt..

40 vita dagar 🥳 men vem räknar..
Har mått mycket bättre på sista tiden, tänker en del på mitt äktenskap men har bestämt mig för att inte stressa iväg med något. Det får ta sin tid.
Tänker också på alkohol, fast mest att det inte lockar så mycket längre, känner inte saknad av den som jag gjorde innan. Tanken "aldrig mer" känns inte så skrämmande, jag har hittat annat gott som gör mig glad och ger fredags feeling utan baksmälla.
Igår lagade jag middag och tog en drink till det. Några skivor lime och en Schweppes tonic zero, himla trevligt alltså. Då kommer mannen in: "Åh dricker du drink?? Jag trodde du gjort en GT till mig..."
Suck.
På kvällen mofflade jag chips o godis och chillade framför tvn. Det gick så bra utan alkohol. Och det gör mig väldigt väldigt glad.

Jag är så otålig. Jag vill kunna säga/fira 100 dagar, ett år eller nåt av nykterhet. Meh!! Men är bara på dag 45.
Å andra sidan är det inte så bara. Jag tuffar på och det känns bra. Det känns annorlunda. Jag har släppt tanken på att unna mig ett glas i framtiden, jag vill tro att jag har accepterat att jag inte ska ens försöka dricka måttfullt och det är ok. Det får vara så. Jag mår bättre då. Jag är okej med att föreställa mig kalas, jubileer och högtider utan alkohol och det skaver inte längre. Jag är inte orolig för att missa något genom att vara nykter. För mig är det en enorm förändring.
Flera gånger har jag "spelat hela filmen" i mitt huvud, precis som några av er här på forumet tipsat om, och det har verkligen hjälpt. Från tanken på första glaset, kvällen igenom, till natt och dagen efter. Det är inte mycket som är positivt i den filmen, kan jag säga. Sen byter jag och spelar upp samma scenario utan alkohol och det är tusen gånger bättre. Jag landar snabbt i lyckan över att slippa vara bakis, slippa minnesluckor, slippa bråk och jag njuter så av varje morgon som jag får vakna och må bra. Det är helt otroligt.
Har ännu inte kommunicerat till omgivningen att jag inte dricker, när vi är ute gör jag heller ingen stor grej av det. Det behövs inte. Jag måste inte förklara mig. Skulle någon fråga är det dock lätt att bara säga att jag mår bättre utan alkohol. Väldigt enkelt.
Känns lite överdrivet att efter så kort tid slå mig på bröstet och känna mig duktig men något har hänt i min inställning till alkohol, något som inte funnits med de tidigare femhundrasjuttioelva gångerna jag sagt stopp. Jag har en annan tillit till mig själv nu. Jag känner mig motiverad på ett helt annat vis. Jag är så glad.
Nu ska jag fortsätta ta det dag för dag, inte bli övermod och absolut inte tro att jag kan ta ett glas bara för att jag tycker jag har koll. Inte ta första glaset. Där ligger nyckeln till nykterhet för mig. Inte ta första glaset.
Jag tror detta blir bra.
Jag är så tacksam för insikten och känslan jag har just nu.
Detta blir bra.
Ett steg i taget.

@Surkärring Vilket fantastiskt jobb du gör och grattis till 45 dagar!🥳. Det är många dagar och den dagen kommer då du kan säga 100 eller 1 år. Alla dagar i processen är nödvändiga och både knopp och kropp behöver hänga med i utvecklingen som sker. Jag tror att just det kan vara skillnaden i det mindset du har idag. Du riktar all fokus på ett skönt nyktert liv och har inte med andra alternativ, som att någon dag kunna dricka som alla andra eller liknande. Dina tankar har ett annat fokus och tankarna behöver tid för att utvecklas, du behöver hinna reflektera, tänka om, känna hur det känns, reflektera igen och välja vilken väg du vill gå. Processen tar tid och det är bra. Det är ingen quick fix, och en quick fix håller sällan i längden. Som en bantning med pulver, kilona rasar men sedan när kuren är över går man upp igen och lite mer därtill. För knopp och kropp hinner inte med och fattar inte hur den ska ställa om, den blir bara förvirrad och låser sig.

Bra med dina verktyg att spela hela filmen, så himla bra! Man blir både regissör och skådespelare i filmen😁. Så härligt att du mår så bra med den insikten och tacksamheten du känner. Jag håller med till fullo! Det är det som gör att man kan lyckas och så att det blir hållbart över tid. Ha en riktigt fin lördag!🌞❤️

@Surkärring Jag hade kunnat skriva det här inlägget själv 💪🙏 Håller så med ! Vi är ju väldigt lika i dagar inser jag , när du skrev 45 dagar så räknade jag själv efter … dag 51 idag 🥳 Heja dig heja oss 🥳❤️

@Surkärring Jag kände igen mig i dina tankar. Jag tror att man måste igenom de där femhundrasjuttioelva gångerna innan man VET att man inte kan ta ” bara några glas”. För då går det åt helvete igen.
Och man vet att man inte kommer att missa något genom att fimpa alkoholen, eftersom man redan missat åtminstone fyrahundratolv fester som man inte kommer ihåg. Eller ens vill komma ihåg.
För mig kändes det också så lätt och självklart jämfört med alla andra gånger. 🤔

50 vita dagar, tjohoo!

Jag kan fortfarande vakna och undra om jag har minneslucka från gårdagen, men tror att det dels är av gammal vana, dels från att jag nu sover bättre och därför är mer förvirrad när jag vaknar 🤣

Läser inlägg om vad man ska göra med all tid som blir över när den inte går till att dricka.
Jag ser fler filmer, dricker mer te, tränar mer, och läser lite fler böcker. Skillnaden är nog mest att jag minns filmen jag sett och att jag avbryter och går o lägger mig mät jag blir trött, istället för att somna i soffan, och jag har bättre kraft att orka träna..

En kul grej som jag märkt är att min man börjat ta alkoholfria alternativ att dricka på kvällen. Jag ser till att ha hemma hela tiden, så blir valet enkelt. Vi är inte tillbaks i kärleksfull ömhet men vi jobbar på det. Jag vill inte vara utan honom, trots allt.

50 dagar.. helt ok men en fis i universum egentligen. Mitt rekord utan att vara gravid är ca 300 dagar. Det är bara att fortsätta en dag i taget. Vill inte tillbaka till att dricka, mår så mycket bättre utan alkohol. Tycker inte att jag missar något viktigt, förundras fortfarande över hur skönt det är att vakna utan bakfylla och ångest.

Idag när jag gick av mitt jobbpass tänkte jag att det var skönt med fredag och att det vore gött att svänga förbi systemet på vagen hem, och fiska upp en flaska vitt, men innan jag tänkt tanken ut kom jag på att det skulle jag ju inte alls för jag vill må bra imorgon också.
Istället blev det fredagsmellis med barnen, bokat träningspass och sedan väntar film och godis ikväll efter maten.
Åh jag älskar att få må såhär! ❤
Trevlig helg på er, ni som läser 😘

Jag håller bara med- efter 1354 dagar. Allt lika förutom att den där tanken på systemet aldrig skulle dyka upp i mitt huvud, de tankarna är borta. Istället fylls huvudet och känslorna på med annat. Du kämpar på otroligt bra- eller det känns inte så kämpigt- men stundtals är det ju det.
Men det blir ALDRIG kämpigare än att vakna bakis med Saharas öken i gommen.
Kram 🥰

@Amanda L det går fint, tackar som frågar ❤ 60 vita dagar räknar jag idag 🥳🥳

Har fått ett uppsving i min träning, mitt tedrickande, och mitt godisätande.
Sömnen är bättre, energin börjar komma tillbaka (shit vad länge jag gått och varit så otroligt trött-trött...) och huvudet är inte lika ofta dimmigt, jag tänker klarare.

Allt hänger ihop; bättre sömn --> mer energi till träning --> jag blir gladare --> unnar mig gott godis --> mindre sug efter alkohol --> sover bättre...

Det blir paus i allt ett tag då jag ska opereras i veckan men jag vet att jag kommer att komma tillbaka till allt detta positiva så mycket snabbare nu, när jag inte denna gången rehabiliterar mig med vin på kvällarna.

Var på fest igår och någon reagerade på att jag drack alkoholfritt, men tyckte det var fint att jag tar jobbet på allvar och inte dricker dagen innan ett pass. Flera frågade när jag skulle börja jobba idag, och när de hörde att det var efter lunch, verkade de tycka att jag skulle "ha råd att dricka lite", men då fick jag bara förklara att det vill jag inte för jag sover dåligt av alkohol. Det accepterades.

Tjo hej, långt svar på kort fråga, men summa summarum: det går alltså bra 👍❤

@Surkärring Bra jobbat!
Jag var också på fest med bekanta och trasslade in mig lite i förklaringar då en faktiskt frågade om jag slutat helt. Känns inte alltid ok att berätta precis allt för vem som helst! Men nämnde också sömnen och åldern och ett allmänt må bra…Fast det lät nog inte så övertygande… men just då och till den hade jag inte lust att säga att jag ”varit alldeles för bra på stt dricka”…😀