Jag har önskat och hoppats så himla länge att kunna dricka måttligt.
Någon här påminde mig att jag hängt på forumet i 5 år, det kan nog stämma - men jag har haft ett riskbruk sedan första ölen när jag var 15. Jag har hoppat mellan "alkoholfri" och "dricka måttligt" som en osalig ande, pendlat mellan starkt hopp och djupaste tvivel.
Jag älskar att festa, älskar att njuta av livets goda, och fastnar gång på gång i lögnen att alkohol är ett av de bästa sätten att leva livet. Inget är mer falskt och jag är så grundlurad.
Jag vill inte ta hjälp av vården, jag vill klara detta med hjälp från alla kloka på denna siten och med min familj. Kanske går det. Det måste gå.
Så många gånger har jag varit nykter på fester och middagar, och det har gått så bra. Nog ska jag kunna hålla det framöver. Måste bara hitta ett sätt att ignorera den lilla rösten som tar så stor plats, och som i omgångar viskar "idag kan du unna dig". Klart jag kan unna mig, men det får i så fall vara en färskpressad jos, en kall läsk, en morgon utan ångest, en nykter kväll med barnen. Jag kan unna mig allt jag vill, förutom alkohol.
Jag vill leva livet.
Jag SKA leva livet.
Snälla låt det gå vägen denna gången.

@Surkärring Vilken härlig kväll du hade! Grattis till 30 dagar!🥳. Du ska verkligen vara stolt över dig själv, så jävla bra jobbat!💪. Ha en fin fredag och fortsätt som du gör❤️

@Surkärring Grattis till 30 nyktra dagar! 🥳🥳🥳 Och allra mest grattis till gårdagens upplevelse! 🥳🥳🥳

Vi måste uppleva saker som nyktra för att inse att det funkar - och att det funkar svinbra! Det faller inga stekta fåglar i knät på oss i tv-soffan - vi måste själva fylla våra liv med roligheter! Nyktra roligheter. Fylla på bra-nyktra-upplevelser-kontot.

Vissa saker kan man inte läsa sig till - man måste kasta sig ut och räkna med att isen håller!

Kram 🐘

Hej! Ligger här i soffan med tankarna som maler. Drick inte! Jo men passa på, du är ju ensam och allt blir lite roligare med vin. Jag har förstört så mycket pga av alkohol och bara känner att nu får det vara nog med att lura sig själv. Leva utan alkohol. Blir så inspirerad av er här på forumet! Trevlig helg!

@alisalisa jag känner med dig, har haft det som du så många gånger..
Håll ut! Som andra här skriver, måste vi hitta andra sätt att njuta. Om du vill passa på att göra något när du är ensam hemma så ta ett bad, läs en bok, se en serie eller lyssna högt på DIN favoritmusik utan att någon klagar. Dansa loss, baka en kaka, cykla en sväng..
Det blir inte mer njutningsfullt med alkohol.
Tänk känslan attvakna imorgon och må bra, inte vara bakis, inte ha ågren.
Jag tror du fixar det ❤

@Andrahalvlek du har säkert rätt men jag gillar att läsa och älskar att ta till mig andra människors texter, tankar, erfarenheter via böcker.
Vi är alla olika, tur att det finns alternativ som funkar för det vi trivs bäst med .

Trevlig helg!

@Surkärring Med det jag skrev menade jag att vi som gått före kan skriva gång på gång hur bra det funkar att vara nykter i festliga sanning. Men för att man verkligen ska förstå krävs det att man själv upplever det. Gång på gång.

Kram 🐘

Varför dricker folk så himla mycket på tv och film numera?
Minns inte att det var så bär jag var yngre. Det är något som slår mig nu. Hela tiden ska det hällas upp vin, en drink, en sup, whatever... om någon är ledsen: ta ett glas, om något ska firas: ta ett glas, när folk shoppar: unna dig en drink...
Så himla fantasilöst liksom..

@Surkärring Tänkt på samma ! Och (sällan i alla fall ) aldrig skildras de negativa effekterna av det där /de där glasen vid shoppingen eller efter jobbet -glaset , det är mer vanligt att folk dricker alkohol än att de äter mat.

Jag krisar.
Har börjat zooma ut från mitt äktenskap, på allvar. Kollar lägenheter på Hemnet och drömmer om mitt eget. Med bara mina prylar att ha koll på. Det är inget gott tecken.
Jag räknar och räknar. Skulle jag ha råd? Kan jag köpa ut min man och bo kvar där jag (vi) bor nu? Hur skulle barnen ta det? Hur ska det gå med hunden?
Jag är så less. Vi pussas godmorgon och godnatt, hej och hejdå och det känns så totalt meningslöst. Det är så hemskt, jag känner mig så hemsk mot honom. Varför är jag så otacksam, han är en snäll kille.. bara så.. tråkig. Usch det låter hemskt. Men jag är så less på att projektleda familjen, och inte se något driv från honom. Han vill bara spela sina datorspel o dricka sin öl, rom eller whiskey. Jag vill ha mer ut av livet än det.
Förstår att vi ska prata nykterhet här men jag behövde bara få ur mig dessa tankarna. Vill inte ta det med mina väninnor för jag vet att det kommer göra dem oroliga, och jag vet inte ännu om jag är i en svacka som bara är tillfällig eller om jag faktiskt är på väg bort.. Så jag håller det här, eftersom jag är anonym. Men åh jag längtar efter sinnesro. Och jag längtar efter en egen bostad. Så som jag gjorde förra gången jag skiljde mig. Känslan av min egen lägenhet. Den är obeskrivlig.
Försöker minnas känslan av att flytta ihop, gifta mig, få min son..det som var bra förut... men jag blir bara trött.
Lite sorgligt faktiskt.
Ska sova nu. Ny dag imorgon.
Jag är fortfarande nykter, alltid nåt.

@Surkärring Tycker att det är helt rätt att du ventilerar här , nykterhet ja men framförallt olika känslor tänker jag ska stötas och blötas här och det är väl vad detta handlar om.
Det är ju så svårt det där om det ”bara ” är en kris och kanske något övergående eller är det att er relation är över . Jag har själv för några år sen varit i det läget att jag började kolla lägenhet , räknade på ekonomin , pratade t o m med en kompis om det . Sen halvt tvingade jag med mig min man på par-terapi. För mig personligen tror jag att av flera skäl så kände jag mig ensam , missförstådd och inte lyssnad på just då i relationen. Något vände sen för mig , tror att vi behövde prata med varandra , att jag behövde känna mig lyssnad på. Men, med det sagt så är det ju inte självklart att det är detsamma för dig men det du kan fråga dig är om du behöver prata med honom. Säga som det är , vad du saknar , vad du behöver , vad du drömmer om. Det kanske du redan gjort ? Jag vet att jag också ställde mig frågan om jag kunde se och framförallt ville se mig med min man när vi är pensionärer typ . Ger det mer panik av den tanken kan ju det vara lite vägledande också .

Tror för övrigt att det inte är konstigt i den här nykterhets-resan att vi börjar rannsaka en massa saker i vårt liv . Att det kan hänga ihop med att vi lär känna oss själva , att i takt med att skuld och skam släpper taget lite så höjs vårt självvärde och det i sin tur hänger ihop med vad vill jag i mitt liv, vad behöver jag och vad vill jag inte ha .

Kram ❤️

@Surkärring Det blir lätt så när man lättar på locket - alla möjliga tankar och känslor poppar upp. Sannolikt har du hällt alkohol på det här skavet tidigare.

Fortsätt tänka och känna och skriva om det här, men ta inga förhastade beslut. Just nu behöver du all din energi för att fortsätta vara nykter.

Sannolikt kommer du snart att sätta ner foten vad det gäller både det ena å det andra, och vem vet - din gubbe levlar kanske upp ett par snäpp!?

Kram 🐘

@Surkärring Det är flera processer som sätter igång när man slutar dricka och det är bra att kunna prata om det som pågår inom en här på forumet. Hur man tänker och sätta ord på sina känslor. Det för en framåt. Upplever att du flera gånger tagit upp att du inte riktigt trivs i din relation, så något är det nog som skaver där. Det bästa är ju om ni kan prata om hur ni har det, om era behov och hur ni känner, för att se var ni står och befinner er i relationen. Skav går ju inte bort om man inte tar upp det på ytan och hanterar det.

Så bra att du är nykter, det är viktigare än någonsin när det inte känns bra och för att kunna hantera det på ett bra sätt. Förstår att det känns jobbigt och sorgligt. Sköt om dig och prata på här hur mycket du vill, det är din egna tråd och vi lyssnar. Kram❤️