Dag 24. Uppe med tuppen imorse, ett jobb två timmar bort. Och det ÄR så ljuvligt att inte behöva tänka på om jag är körklar eller ej. Wroom, sa det imorse, så var jag iväg💨
Det har gått i ett idag och jag märker att jag blir lite trött (men klar i huvudet, vilket man inte kan säga om förr). Jag måste låta kropp och knopp få vila lite, komma ikapp.
Det har regnat hela dagen, men när jag svängde in på uppfarten sprack molnen och solen tittade fram. Har satt på en chili con carne på spisen och sitter på altan nu och dricker en kopp kaffe.
Allt har gått så fort tycker jag. För mindre än en månad sen började jag dricka vin runt lunch (semester) och vid den här tiden var jag allt slirig. Rödmosig och jävlig. Det känns så avlägset, som en annan tid. Tänker att jag får vara extra vaksam nu så inte fan flyger i mig.
Gott så!

Dag 25. Idag funderar jag på arv och miljö. Finns alkoholism i generna eller är det miljön som styr vägen till missbruk? Jag önskar ju att det är miljön för jag vill inte att mina barn ska ha gener som gör att dom kan hamna i missbruk. Min far var alkoholmissbrukare men jag vill inte riktigt ta till mig att jag fortsatt i hans spår pga gener. Men vad var det som gjorde att det gick så illa för mig? Var gick det fel? Vad är det som gör att vissa fastnar och andra nöjer sig med måttlighet?
Jag läser en del på forum för anhöriga och jag lider så mycket med dom. Deras oro och förtvivlan är hjärtskärande. Det är svårt att ha alkohol som sin motståndare. Jag kan inte svara på hur jag agerat om jag fick ultimatum när det var som värst. Alkoholens kedjor är så starka. Men jag tror och hoppas att tankens kraft är starkare. Nu menar jag inte att det är bara att bestämma sig så slutar man. Nej nej, det är en lång process bakom. Och alla som sitter i skiten vill egentligen sluta dricka (tror jag) men begäret är för starkt för att stå emot. Man känner sig bruten och sönder.
Eller jag vet inte. Jag bara gissar och antar.
Fredag idag. En fredag i frihet✌🏼

@Smillans Att bli alkoholberoende finns i generna. Det innebär inte att alla som har dessa gener blir alkoholberoende, mer att det finns en extra sårbarhet för det om man har generna. Men att bli alkoholberoende kan vem som helst bli om man dricker ofta, då alkohol är beroendeframkallande. Jag har gener för alkoholberoende, men mina syskon har inte blivit beroende som jag. Tänker även att dina barns pappa kanske inte har alkoholberoende i släkten. Jag tror att jag trillade dit pga gener men även för att jag skapade så dåliga vanor med mitt drickande. Dels också för att slippa känna känslor och jobbiga tankar ibland. Tills slut blev jag beroende och ville ha vin varje dag för avkoppling och stressreducering, för att förhöja känslor, för att slippa jobbiga känslor, för tristess, för mys och till slut en daglig aktivitet. Vad gäller mina barn, de är vuxna nu, så har jag berättat om mitt beroende och att det finns i generna. Jag har även berättat att jag slutat dricka och hur mycket bättre jag mår av det. De är så stolta över mig och de är skötsamma gällande alkohol. Min son dricker inte alkohol alls, han förstår inte meningen med det och det glädjer mig. Han har haft det kämpigt emellanåt, men har aldrig tagit till alkohol. Så oroa dig inte över det, visa vägen för dem, barn tar efter hur vi beter oss.

När man fått insikten om alkoholens påverkan på hjärnan och hur det skapar beroende, är sann mot sig själv hur alkohol påverkar dig och vilka konsekvenserna blir, så är förutsättningar goda för att man ska kunna avstå från alkohol. Tankens kraft är väldigt stor om man har en positiv inställning till nykterheten och att det är det bästa vägen att gå för att må bra och få ett liv som man önskar att det ska vara. Då blir man en förebild för sina barn❤️

Ha en fin fredag och grattis till dag 25!🥳. Så bra jobbat!❤️

@vår2022 tack för ditt svar❤️ du ger så mycket hopp och tro. Underbart🌼

Dag 26. Stilla lördag. Regn regn och lite till regn. Har tänt tusen (nåja) värmeljus, ätit tacos och bara är nu. Tänker inte så mycket. Mår bra och känner mig tillfreds. Ska hitta en bra brittisk deckare att se på ikväll. Har snacks och cola zero. Känns verkligen som höst idag. Helt ok 🍁🍂

Dag 27. Det är så härligt att vakna upp pigg och fräsch, gå ut till köket som är städad och fin och slå på laddad kaffebryggare. Jag stod och tänkte på det imorse, att det här är livskvalitet på riktigt. Inte vakna upp till nåt som liknar kaos. Diskbänken full av disk, gårdagens middag kvar på spisen. Jag har inte varit upp på natten och matfrossat. Så jävla sorgligt och bedrövligt. En misär. Gårdagens rester av middagen är packad i matlådor och det behövs inte mer just nu för att känna en sorts lycka. Och att allt har ett annat sammanhang nu, min dag fortsätter på gårdagens dag. Jag minns allt och kan ta vid där jag slutade igår. Tidigare har det alltid blivit så avhugget på nåt sätt, jag har ju gått in i dimman på em och kommer inte ihåg (oftast) vad jag gjort, sagt, sett på tv dagen efter. Man kommer varken framåt eller bakåt, ångesten blir värre och värre, kroppen är så trött.
Det är en fin söndag, men natten har regnet skapat väldigt mycket problem i området. Översvämningarna i vart och vartannat hus. Glad jag inte har källare. Idag blir det köttbullar med mos, inlagd gurka och lingon till. Och matlådor på det som blir kvar.

Imorgon firar jag 4 nyktra veckor! ✨

@Smillans Jag njuter riktigt av att ta del hur du beskriver dina dagar både kvälls tid och att vakna på morgonen 🙏❤️ och relaterar så mycket 🙏 Är på dag 17 själv. Detta att slippa minnesluckorna - wow viken känsla det är (inga som ni här inne kan nog relatera Alls till vad man menar med det 😅)! Hade ett ögonblick i går där jag skrattade helhjärtat och högt och jag vet att om jag så bara druckit ett glas vin så hade ångest hjärnan idag grubblat och grämt sig över att jag skrattade för högt eller betedde mig konstigt . Inga såna tankar alls idag - sån befrielse 🙏

Grattis till dina fyra veckor 👏❤️

@Smillans Så härligt! Oj, vad sugen jag blev på köttbullar med mos, inlagd gurka och lingon, en riktig favorit. Får planera in det i veckan som kommer😁. Ha en riktigt fin söndag❤️

Dag 28. Fyra nyktra veckor🌟
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, men jag är glad och stolt. För fyra veckor sen ville jag dö och såg ingen som helst ljusning, hade inga framtidsdrömmar, allt var skit och jag ville bara ta slut. Jag har försökt sluta/dra ner så många gånger men alltid gett upp. Jag vet inte riktigt vad som var så annorlunda nu? Kanske att jag kände att det är slut nu, det här måste sluta. NU.
Jag har varit väldigt befriad från sug, det sveper in nångång och jag blir arg och slår bort tanken. Jag kommer aldrig mer dricka alkohol. Jag är väldigt bestämd på den punkten. Aldrig mer. På bara fyra veckor har det hänt så mycket med mig. Jag var ilsk som ett bi i början, det är över. Jag känner ett skönt lugn i mig, som att jag kan pusta ut efter ett flera år långt krig. Jag har fått andrum. Jag kommer dock alltid ha ögon i nacken för faran, den kan slå till ljudlöst och farligt. Men jag kommer vara redo. Jag är en ninja.
Min vilopuls har minskat från 65 till 57 i genomsnitt. Jag är lugnare och mer harmonisk. Jag tycker inte det är tråkigt eller grått att inte dricka vin. Det är rofyllt. Vara här på riktigt, lyssna på naturen, andas i skogen.
Jag ska ta upp yin-yoga. Gjorde det för hundra år sen och det är verkligen att vila kroppen i form. Finns en bok och app som heter: Vila dig i form - Magdalena Mecweld. Tips💡
Är glad, mår bra, känner mig harmonisk. Vad mer kan jag begära?
Jag kommer inte skriva och räkna dagar nu. Jag skriver veckovis hädanefter och när jag känner att jag behöver och vill. Nästa stopp är 1 månad (nu på fredag) och 90 dagar.
Framåt!

@Smillans Så roligt att det funkar så himla bra för dig! Helt fantastiskt!❤️❤️🙏🏻
En liten sak ändå. Det finns risker när det går för bra. Just det kan få beroendet att komma med förslag om ”bara ett litet glas”…
Ett bra sätt att förhindra det kan vara att läsa och skriva här. Som en del av nykterhetsarbetet, i alla fall ett tag till. Det har hjälpt många att hålla i….
Kram ❤️🙏🏻❤️

@Smillans Grattis till fyra nyktra veckor! 🥳🥳🥳 Att det gått lätt beror nog på att du verkligen hade bestämt dig.

Ett råd: Släpp inte forumet för tidigt. Det är viktigt att repetera, repetera, repetera - och det gör man när man skriver och läser här på forumet.

Kram 🐘

Jag var nog lite otydlig i mitt inlägg igår. Jag kommer inte sluta skriva eller läsa på forumet (det är för värdefullt för mig) min tanke är att inte föra daglig journal, utan veckojournal (jag räknar veckor from nu). Läsa och skriva kommer jag fortsätta med.

Det var sån fin kväll igår. Satt länge på altan och fick se solen gå ner. Det var så lugnt och fint. Tänkte lite på hur mycket pengar jag lagt på vin genom åren. Det är inte klokt men det är en smärre förmögenhet. Kommer även ihåg för år sen när jag köpte boxar, dyrt skulle det vara, för en missbrukare köper bara billigt vin och jag är inte missbrukare. Självaktning noll, med andra ord. De senaste åren fick det bli den billigaste skiten jag kunde hitta, drickas ur dricksglas. Orka hålla på med fina vinglas.
Bedrövligt, hur det varit.

Idag har jag heldagsmöte, inte det roligaste men solen skiner☀️

Vid lunch idag slog tröttman ner. När tröttman kommer blir jag SÅ trött. Måste sova NU. Då är det skönt att man har ett varierat jobb och kan tillgodose kroppens behov. Tidigare har jag ju gått som en zombie hela dagarna, men nu är det tröttma på ett annat sätt. Pang-bom bara. Det går över fort, men den är omöjlig att motstå när den kommer.
Hände en intressant sak imorse. Jag har ju inte skrivit så mycket om maken och det är för jag vill hålla honom lite ”dold”, det här är min nykterhetsresa, jag vill inte blanda in honom för mycket. Jag är en väldigt självständig person och ska testa allt själv innan jag ber om hjälp. Han vet hur jag fungerar och ger mig utrymme till det, men han finns alltid där när jag behöver.
Nå, vi samåkte imorse vilket aldrig brukar hända men idag skulle vi åt samma håll så det passade bra. Vacker soluppgång över motorvägen och vi pratar om ditt och datt. Han berättar något när jag tittar på hans profil och får tanken ”fan, vad fin du är”
Sådär bara, haha. Jag kände som ett litet litet fladder i magen. Vi har varit tillsammans i 20+ år så fladdret har ju dalat för länge sen. Men det var nåt, en känsla, en förnimmelse. Av lycka? Av kärlek? Jag vet inte, men den kändes så behaglig och fin. Nästan som jag såg honom ”på riktigt” för första gången på länge. Eller första gången.
Gammal tokas känsloregister börjar väckas till liv 👵🏼
Mående just nu: 3,9/5

@Smillans Din hjärna har nog börjat producera egna lyckokickar. Jag fick igång liknande känslor efter ett par månader eller så... Återhämtning på gång och fladder i magen är ju inte dumt ... :)

Fasen idag känner jag stress. Inte bra. Inte bra alls. Tidigare hade jag dämpat det med vin. ”Dämpat” Imorgon hade jag mått som en skadeskjuten örn. Det tänker jag på nu.
Vakna pigg och alert väger tyngre.
Idag tar du mig inte!