@Himmelellerhelvette @Delfinen80 Hej igen på er! Jag har tyvärr inte klarat att vara nykter på semestern, blev lite för mycket lockelser. Inga mängder o många alkoholfria dagar med. Men ändå har jag inte klarat målet. Men nu känner jag mig motiverad igen och ska alla fall ge det ett riktigt försök. Och om jag ska ha nån chans att klara det är det att vara med här på forumet. Nu kör jag igen o försöker. Hoppas allt är bra med er!!!

@Himmelellerhelvette @Delfinen80 Hej igen på er! Jag har tyvärr inte klarat att vara nykter på semestern, blev lite för mycket lockelser. Inga mängder o många alkoholfria dagar med. Men ändå har jag inte klarat målet. Men nu känner jag mig motiverad igen och ska alla fall ge det ett riktigt försök. Och om jag ska ha nån chans att klara det är det att vara med här på forumet. Nu kör jag igen o försöker. Hoppas allt är bra med er!!!

@Himmelellerhelvette @Delfinen80 Hej igen på er! Jag har tyvärr inte klarat att vara nykter på semestern, blev lite för mycket lockelser. Inga mängder o många alkoholfria dagar med. Men ändå har jag inte klarat målet. Men nu känner jag mig motiverad igen och ska alla fall ge det ett riktigt försök. Och om jag ska ha nån chans att klara det är det att vara med här på forumet. Nu kör jag igen o försöker. Hoppas allt är bra med er!!!❤️

@erivan Härligt att ha dig tillbaka❤️Förstod att semestern bar med sig för stora lockelser, jag vågade inte ens vara hemma när jag var sjuk de tre första månaderna in i nykterheten eftersom jag inte vågade lita på mig själv.

Nya tag! Vi är med dig💪

@erivan Semester är en stor utmaning. Jag tänker att det är bra att du är tillbaka och tar nya tag, det är ju den vägen vi behöver gå. Alla snubblar någon gång, nu reser du dig och kommer igen. 💪🙂

@Himmelellerhelvette @Surkärring Tack för att ni är så förstående❤️Bara jag läser vad ni skriver ökar motivationen ännu mer. Ja semestern har ju varit så förknippad med alkohol i så många år att det blev för svårt. Nu får jag glömma det och gå vidare. Jag vill ju verkligen sluta, mår ju så mycket bättre på alla plan. Det gäller ju bara att hitta en lösning på det sociala, alla kompisar och tillfällen som är förknippade med alkohol o fest. Men jag antar att allt blir enklare om jag lyckas stå emot och tacka nej mycket längre än sist. Man kan ju umgås ändå och dricka alkoholfritt. Gäller bara att jag kommer dit. Kram❤️

Hej!! Vill bara tacka för hur mycket kloka och tänkvärda inlägg som skrivs på forumet. Bästa stället att få insikt och lära sig av era erfarenheter. Ni är underbara❤️❤️

@erivan Kanske skrivit det förut, och säkerligen i andra trådar!🤣
Tjatar… Men man kan verkligen gå på fest och ha roligt utan alkohol. !!Jodå!
Ja, roligare faktiskt.
Efter den första kvarten som ju alltid kan vara lite skavig, oavsett om man dricker eller ej. (Förr skyndade jag mig att dricka 1-2 glas vin för att ” komma igång”. Nu avvaktar jag bara ett tag tills jag känner mig bekväm. )
Sen pratar, skojar, dansar jag precis som förr. Den stora skillnaden är att jag har kontroll, vet vad jag pratar om och med vem. Sover gott och minns allt när jag vaknar — utan ångest.
Jag missar förstås känslan av det första glaset, men vinner så mycket mer…

@Amanda L Du har förstås helt rätt. Gäller bara att jobba på och få in det ihuvudet. Får ta dag för dag och nu kanske hålla sig ifrån ställen och tillfällen där lockelserna är som störst.För att sedan undan för undan närma sig utmaningar, och stå emot!!!!!❤️

@Amanda L Du har förstås helt rätt. Gäller bara att jobba på och få in det ihuvudet. Får ta dag för dag och nu kanske hålla sig ifrån ställen och tillfällen där lockelserna är som störst.För att sedan undan för undan närma sig utmaningar, och stå emot!!!!!❤️

@erivan Jag har många gånger känt obehag när andra dricker, känt mig utanför men det har blivit bättre och bättre med tiden. För mig har det krävts övning, jag har övat en hel del. Första helgen som nykter var jag på en fest och hade verkligen riktigt kul. Sedan har jag varit på några jag känt ordentligt obehag. Nyligen var jag på en igen som var riktigt, riktigt kul. Noll jobbiga känslor över något. För mig har det handlat mycket om min självkänsla, faktiskt mer om den än om att jag känt något sug. Jag har jobbat otroligt mycket på min självkänsla och det har hjälpt mig att känna mig så ofantligt mycket tryggare vid festliga tillställningar bland annat. Jag har också mediterat mycket och det har hjälpt mig att känna mina känslor och bli tryggare i dom. Meditation kan låta flummigt, det tyckte jag med men man behöver inte se det som något andligt utan att man finner kärnan i sig själv.
Att bli nykter handlar inte bara om att sätta korken på flaskan, man måste jobba med sig själv också, greppa tag i känslor och bena ut dom, annars tror jag inte att det går att förbli nykter, då tror jag man återkommer i tankar om att tycka det är orättvist att man inte kan dricka. Jag tycker inte längre det är orättvist och jag är på ett sätt glad att jag blev beroende så jag kunde lära mig att hantera livet utan alkohol.

Kram❤️