@erivan man är ALDRIG misslyckad för att man har misslyckats! Känslan finns där men Du vet innerst inne att du vill bli nykter. Upp på hästen igen och få iväg alkoholdemonen. Viljans kraft är sååå stark att den snart tar över och hjälper dig i de svåra stunderna. För mig hjälpte det att sätta upp strategier precis som man lär sig i programmet.

@Helahea Tack för dom uppmuntrande orden. Ja bara att ta tag i det igen. Jag har bara gjort 2 avsnitt än på programmet. Kanske bäst att göra fler direkt. Kram❤️

@erivan Det var en stor hjälp för mig. Tyckte det var svårt till en början att svara riktigt ärligt, (fast i att försköna sanningen) är ju en ovana som sitter i läääänge.

@erivan Bara kämpa på. En gång blir den sista. Nu har du ytterligare en erfarenhet. Att kanske planera ngt du kan göra som start på semestern, någon annan trevlig nykter vana…
Jag gick fortare fram i programmet orkade inte vänta, så jag tror det funkar, bara man hinner fundera över innehållet…
Lycka till!👍🌺

@Himmelellerhelvette Ja det är bara att acceptera att frestelsen blev för stor. Men jag är fast besluten att försöka igen. Kanske ha mer strategier för att undvika att hamna i såna situationer där alkohol har varit en vana. Tack för att du bryr dig❤️

@Himmelellerhelvette Ja det är bara att acceptera att frestelsen blev för stor. Men jag är fast besluten att försöka igen. Kanske ha mer strategier för att undvika att hamna i såna situationer där alkohol har varit en vana. Tack för att du bryr dig❤️

@Amanda L Ja jag ska kämpa på. Jag ska också gå snabbare fram i programmet, det är nog bra. Jag får acceptera att jag inte klarade att stå emot i går. Jag får ta tag i mig själv och gå vidare. Tack för uppmuntran❤️

@erivan Godmorgon❤️ Vanan är mycket :att dricka något, den tycker jag varit svårast så jag har hela tiden haft flera olika a-fria öl, bubbel m.m. i kylen för att ta när vanan sagt att detta brukar jag dricka på.

Hur mår du idag❤️

Kram

@Himmelellerhelvette ja det är nog bra att ha hemma. Det är ju alla fall ett substitut som kan lindra suget. Jag mår bra idag, inget sug igår. Hoppas jag fick nog för gott i torsdags. Är det bra med dig med❤️

@erivan Så gott att läsa❤️Jag hoppas också att du fick nog i torsdags🙏

Med mig är det ganska dåligt faktiskt, min man kunde inte hålla sig från att dricka varken igår eller idag och jag är så besviken. Nu är vi osams för han tycker att jag ska acceptera att han vill ta en öl om han vill. Självklart tycker jag! Om han hade velat ha en men han har köpt 10 till idag, att dricka själv, utan sällskap. Varningstecken? Såklart! Han har ju druckit med mig under alla år då jag druckit förmycket och då oftast 4dagar i veckan. Han drack inte lika mycket som mig och säger att han inte haft de problemen som jag beskrivit att jag har men han är definitivt i ett riskbruk. Han tycker allt känns tråkigt om han inte får dricka till. Spelar ingen roll om det är att klippa gräset eller se på fotboll så behövs det öl till för att det är helg och för att det är tråkigt annars. Han dricker inte på vardagarna längre så han tycker att han är duktig.
Det blev på tal om skilsmässa för jag påpekade hans drickande för ett halvår sedan också och jag har sagt vart jag står. Att dricka för sig själv för drickandets skull för att livet känns tråkigt annars är inget jag mår bra av att se. Vår relation blir inte bra av det men jag vet också att om han är beroende så kommer han välja alkoholen framför vårt liv tillsammans. Jävla alkohol!

Kram❤️

@Himmelellerhelvette vad tråkigt det är med att sin partner dricker. Min sambo dricker också när hon är ledig, också själv . Hon jobbar mycket helger så det är ofta på vardagar. Sen ska inte jag säga nåt för jag har(är) likadan. Jag känner igen mig i din mans drickande. Skillnaden mot min sambo o kanske din man är att jag har kommit så långt att jag vill göra nåt åt det. Jag tycker att både hennes och mitt drickande har gått för långt. Idag har jag inte heller nåt sug!! Får ta en dag i taget nu. Grämer mig bara att jag drack i torsdags, annars hade det varit 3 veckor imorn. Men bra mycket bättre än förut alla fall😢hoppas du får en hyfsad lördagkväll trots allt. Kram❤️

@Delfinen80 Hej det går bra! Inget direkt sug sen i torsdags, så just nu under kontroll. Men det är första semestern på många år jag inte har bunkrat upp med alkohol, en ny erfarenhet. Så det gäller att vara förberedd när suget kommer, för det tror jag det gör förr eller senare under ledigheten. Är det bra med dig❤️

@erivan Härligt att höra 🥰! Ja det är mycket nytt vi ställs inför , onekligen. Tack det är bra med mig, skrev nyss lite i min egen tråd om nya känslor jag inte riktigt är van vid men apropå nya saker/känslor vi ställs inför ! Kram på dig

@Himmelellerhelvette God morgon! Ja det går bra, inget sug sen i torsdags. Men det här är ju första semestern på väldigt länge som inte är uppbyggd kring alkohol, så förr eller senare kommer väl suget igen. Får försöka tänka bort det och göra någon aktivitet. Hur har det gått för dig på hemmafronten?❤️

@erivan Det är riktigt bra av dig att klara dig så fint under semestern!

Det har gått bra, tack för att du frågar, han har erkänt att det är svårt att dricka måttligt och det ser jag som ett fantastiskt framsteg.

Hoppas du får en underbar helg. Känner du dig piggare och fräschare? Har du fått in några nya vanor än?

Kram❤️