@Himmelellerhelvette Hej jag mår bra, en vanlig arbetsdag. Men jag har mer och mer förstått att man måste ta en dag i taget och låta tiden gå. Dyker upp dåliga tankar ibland, hjärnan har ju en viss förmåga att komma ihåg det roliga man gjort förknippat med alkohol. Då måste jag genast tänka på allt skit den ställt till med. Har som mål nu 3 månader. Sen vill jag givetvis fortsätta efter det. Men skönt, nu kan jag koppla av tio fredag, inget sug alls i veckorna. Hoppas du mår brakram❤️

@erivan En dag i taget och spela hela filmen, jättebra strategier!
Tankarna kan du träna på att observera, typ titta på en tanke som kommer, inte tänka något om tanken utan bara observera den. Jag kan tänka att jag tex är trött på vädret och välja att gå in i de gråa känslorna vädret för med dig eller bara acceptera det, byta fokus till något annat jag tycker om. Läste någonstans att om man känner sig nere kan man titta på gulliga kattungar, valpar eller liknande så ändras humöret.

Jag mår bra, försöker se med kärlek och omtanke på det jag möter, både känslor och människor och även annat levande. Det hjälper mig att känna glädje i det lilla.

Kram❤️

@Himmelellerhelvette Jag skulle behöva gå i terapi hos dig , du är så positiv och klok. Men jag är tacksam att jag får dina råd här på forumet. Jag tar till mig dom. Härligt att du mår bra!!! Vi hörs❤️🙏

@Himmelellerhelvette Tack!!! Jag känner mig väldigt motiverad men ibland svajar jag lite i mina tankar och behöver då hitta rätt igen. Och då är det bra att få peppande och kloka ord. Kram❤️

@erivan Tänk att när du svajar i tankarna så är det alkoholdjävulen som försöker lura dig, ge honom ingen uppmärksamhet, svält ut honom, tillslut är han så utsvulten att man bara kan höra honom ta en suck ibland😁

Kram❤️

@Himmelellerhelvette Hej! Om jag ska vara ärlig så mår jag skit. Har druckit 4 öl i kväll. Ja gick på semester och den känslan är så förknippad med att man ska dricka så kunde inte stå emot. Känner mig totalt misslyckad. Framförallt mot mig själv men också mot dig och andra som kämpar. Att jag har så dålig karaktär.jag skäms!! Men det kanske är bra arr jag känner så för jag vill ta tag i det igen.Det ska gå😢

@erivan Du är inte misslyckad ❤️ Det är ju ett beroende det handlar om och det är starka krafter . Du ser orsaken själv , semestern och vanan med det ! Det är klart det kommer att gå, för att du vill det och vi finns här för varandra 💪❤️ Stor kram till dig !

@erivan Jag tycker det är bra av dig att skriva om det här och jag hoppas att du känner att så många om inte varenda en här inne kan relatera och ha varit med om precis det här ❤️Jag har oräkneliga gånger senaste året 🙈 Då har jag ju inte varit med på forumet men jag har mått fruktansvärt dåligt när jag fallit för alkoholens lockelser gång på gång fastän jag lovat mig själv att avstå /dricka mindre /aldrig mer dricka så mycket att jag inte minns osv osv… fast först mår jag ju jäkligt bra när jag bryter ”förbudet” att dricka eller vad jag nu bestämt , det är ju då jag haft rösten på axeln som hetsat och sagt att jag är ”värd att dricka ” eller klassikern ”du är vuxen och får bestämma själv ”. Det är en väldigt övertygande röst och den slår till med kraft !

Varm kram ❤️

@Delfinen80 precis så har det varit för mig med. Otaliga måndagar medan man har helgens bravader i färskt minne som jag sagt att jag ska sluta dricka, i alla fall dra ner på det. Sen när fredagen kommer är det glömt och likadan helg igen. Så har det ju rullat på. Och det är som du säger att den jäveln lurar dig, du är värd o dricka, du lever bara en gång. Jag vet att det händer många men ändå får man ju dåligt samvete o känner sig misslyckad. Men det är bara upp på hästen igen.Jag uppskattar jättemycket att du bryr dig❤️

@erivan Känslan att gå på semester är överväldigande. Jag kan sätta mig in i den utsattheten så tidigt in i nykterheten som du är. Själv vågade jag inte ens sjukskriva mig trots att jag var sjuk på tre månader för jag vågade inte utsätta mig för att vara hemma eftersom det var förknippat med att dricka. Jag passade alltid på att dricka när jag ändå var hemma och förkyld.

Nu har du valet att stoppa dig, se det som det är, det blev så och bara acceptera det och köra vidare på nykterheten. Du kan också se det som att ”nu har jag ändå pajat allt så nu kör jag på hela semestern” det var ett val jag ofta gjorde som resulterade i att jag var mer sliten efter en semester än innan jag gick på semester.

Att slå ner på dig själv tycker jag inte att du ska göra det gör bara känslan av att vilja dricka igen mer övertygande. Känslan av skam och misslyckande finns där för att visa att du gör något som inte är bra för dig. Vi har alltid valet att lyssna på vår inre röst eller tysta den.

Oavsett så vet du att du inte vill dricka. Jag hoppas du hänger kvar på forumet, många med dig har tagit återfall, du är inte ensam.

Kram❤️

@erivan ja precis , och lika mycket är ju den där rösten peppande att om det Inte spårar utan att jag stannat vid tre kanske fyra glas och sen lagt mig (för det är ofta det jag gör ) och vaknar upp med minnet i behåll så säger den ”du ser ju, du klarar ju det här , du KAN dricka utan att bli full”. Men sen nästa eller då nästa gång så vaknar jag upp i ångest och i chock men mest med ångest och fattar heller inte riktigt . Jag KUNDE ju dricka kontrollerat så varför varför så gjorde jag inte det ?? Och så är självhatet igång och man känner sig som du beskriver så misslyckad . Men vi är inte misslyckade ! Vi råkar ha ett beroende eller sjukdom eller vad det nu än ska kallas och det gör oss sårbara för alkohol. Så enkelt eller svårt är det men jag tror att det viktigaste att komma ihåg , särkilt för dig just nu , är att det inte definierar oss som människor . DU är inte en misslyckad person ❤️

Jag finns här för dig precis som jag vet att du och andra finns här för mig 🙏❤️

@Delfinen80 precis så som du skriver är det. Det går ju för det mesta utan katastrofer, men för varje gång det gått bra kommer man närmare den gången det inte gör det. Tack för omtanken. Härligt att vi finns för varandra här på forumet❤️❤️