@erivan Jag förstår dig, det krävs tålamod när man ska lita på processen. Som jag tränat tålamod genom processen! Men det är så värt det. Finns det något ämne du är intresserad av? Då kan du hitta massa ljudböcker eller poddar som du kan lyssna på och om du gillar något pyssligt kan du pussla, rita, bygga Lego eller något samtidigt. Då lär du dig om ditt intresse samtligt som du håller fingrarna sysselsatta.

Kram❤️

@Delfinen80 Så bra att du gick in och rensade garderoben. Det blir en sorg i början. Jag kunde känna mig så otroligt ensam då och då men även det går över när du landat. Jag var på en AW ett tag efter jag blev nykter och jag har aldrig känt mig så låg tror jag. Det kändes fruktansvärt! Mådde så dåligt när jag gick därifrån. Som om jag var totalt malplacerad. Jag försöker finna ord men kan inte komma på dom. Jag vet att jag kände att detta gör jag aldrig om! Trots det gick jag på ytterligare en, man vill ju inte vara den tråkiga som inte kommer. Även den gången mådde jag riktigt dåligt. Det var något med självkänslan tror jag, den var så låg och gjorde sig ännu lägre i sällskapet med all alkohol. Men det var övningar och prövningar och det ville jag väl kanske utsätta mig för. Men i efterhand borde jag nog varit starkare i mig själv innan jag var med på sådana tillställningar för det var inte värt att må så kasst. Känna sig så utanför.

Hoppas ni båda slipper känna så men gör ni ändå det så vet med er att det kommer bli bättre och man måste inte utsätta sig för sånt man inte mår bra av. Speciellt inte innan man byggt upp sin självkänsla.

Kram❤️

@Himmelellerhelvette Tack för att du delar med dig ❤️ Det är värt att tänka på vad vi Vill utsätta oss för, särskilt här i början , och vad vi anser att vi ”måste /borde” utsätta oss för - vi bestämmer ju själva får vi påminna oss om. Vissa situationer är kanske väldigt jobbiga nu eller skapar extra sug då kanske vi behöver undvika de tills vi känner oss starkare .

❤️

@Delfinen80 @ erivan
Så duktiga ni är!
Glöm inte att det är en kemisk process i hjärnan. Den kommer att bli återställd och ni kommer att kunna känna normala lyckokickar utan alkohol.
Det är alkoholen som gjort/gör att livet just nu känns gråare. Inte brist på den.
Försök , som ni gör, tänka positivt.
Hur skönt det är att vakna nykter, med en hel nykter och pigg dag framför sig!
Och bra idé att berätta för grannen.
🥰👍

@Himmelellerhelvette Ja jag börjar mer o mer inse att det krävs tålamod och andra aktiviteter, som man tycker är roliga!! Annars är man nog där igen. Skönt o vakna utan att vara bakis ännu en söndag, lite stolt faktiskt. Nu vidare mot vecka 3. Tack för ditt stöd❤️

PS Håller med om att man lär sig tålamod i den här processen. Inte så dumt det heller!
För många med beroende har bråttom, vill ha allt avklarat på en dag eller två. Men så fort går det inte…
Men jag gissar att när ni om några veckor läser om era trådar så ser ni…utveckling!🙏🏻😀
Myrstegen har blivit steg. Nya saker dyker upp. Det här blev en station som är passerad…
Alternativet är fortfarande gråa dagar som avbryts av drickande med ångest. Usch.
Ni har tagit steget mot en bra och intressant framtid. För era familjer också…. Ni kan klara det.
Heja!❤️🙏🏻❤️

@Amanda @Amanda L Ja det är öl så att ju längre bort från alkoholen man kommer ju mindre sug får man.Ja jätteskönt att vakna utan den där tröttheten dagen efter o känna att man lever. Tack för ditt stöd❤️

@Amanda L Tack snälla du för ditt stöd 🙏❤️ Och det där med att det är alkoholen som gjort livet gråare och inte avsaknaden av den … wow det ska jag verkligen upprepa för mig själv så himla klockrent 🙏!

Hej på er! Vad glad jag blir för er skull när jag läser om den positiva effekten effekten på kontakten och umgänget med era barn. Att dom är stolta över er. Jag kan ju inte riktigt säga så , har vuxna barn som jag tyvärr inte har mycket kontakt med. En av dom lie grann dom andra ingen alls. Mycket beror säkert på alkoholen men en del också att dom bodde hos och tog mammas parti vid skilsmässan, med god hjälp av mamma. Sedan jobbade jag mycket extra på kvällar o helger när barnen var mindre. Deras mamma kunde inte jobba av olika anledningar så för att hålla standarden uppe med fint hem, resor mm behövde vi extra pengarna. Det har naturligtvis också inverkan på kontakten. Så jag har inte direkt problemet om jag ska berätta för barnen. Men för kompisar och familj har jag inte vågat berätta om mitt beslut än, dels för jag inte vill tala öppet om att jag har problem med alkoholen(vilket i och för sig många redan märkt)dels för att jag vill se om det håller först. Kommer bara få det i ansiktet om jag börjar igen. Jag skyller istället på mina hjärtproblem vilket isig är skäl nog att inte dricka, att jag ska hålla upp ett tag för hälsans skull. Ha det bra! Nu blir det träning på gymet igen.❤️

@erivan, tufft med barnen. Tror starkt på att en ska hålla sig till den strategi en tycker funkar för sig själv vad gäller "berättande". 👍Ha en bra träningsstund
🌻

@erivan Vad tråkigt med barnen 😔Men, inget är väl nånsin försent , att upprätta relation och kontakt nån gång? ❤️ Jag tänker också att jag behöver tid själv först och vad gäller kompisar , släkt och andra människor så har jag långt ifrån landat i om eller vad jag ska säga. Tror det kommer bli olika beroende på vilken person det är .