Avgiftning påbörjad, nu ska åtta års missbruk avslutas

50 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Se klart
Insikterna

De kommer på rad, och varvas vissa dagar av känslan att ge upp eller hälla bensin på en slocknande skogsbrand.
Håll i, and the rest will follow.
Även planerings-generalen lugnar ner sig med tiden. ☀️

Blenda
Första veckan nollad

Går in på dag 8.

Erfarenheter så här långt:
- Jag ska aldrig ha alkohol hemma.
- Min man och mitt äldsta barn är mina starkaste triggers (= självmedicinering).
- Beslutet att aldrig förhandla, beslutet om ett absolut nej, nu, idag och 90 dagar, hjälper mig. Kapitulationen har gjort mig lättad på något sätt.
- Att jag har lovat mig själv att skriva här hjälper också Jag formulerar inlägg i huvudet, och känner hur mycket skönare det känns att skriva att jag lyckas, mot hur det vore att skriva att jag faller. Det där är ju också lite prestationsinriktat, men det får det väl vara, all hjälp är bra hjälp så här i början.

Det har varit tuffa stunder, men det går alltså bra hittills. Skönt dock att jag har en bit till Systembolaget. Reptilhjärnan hinner få sig en match mot min andra vilja.

Jullan65
Bra kämpat, du fixar detta.

Bra kämpat, du fixar detta. Jullan

Se klart
Bra kämpat!

Och bra strategier och smarta insikter, de kommer att ta dig vidare. Kram 🤗

Andrahalvlek
Heja dig!

Du jobbar på jättebra med nykterheten! För varje dag som går blir det lättare och lättare, och fördelarna med nykterheten kommer snart att ramla in på löpande band.

Kram 🐘

Onkel F
Det viktigaste: aldrig förhandla, ett absolut nej till alkohol.

Under den tid du bestämt dig för. Tuffa stunder kommer att fortsätta komma, men som AH skriver, det blir lättare. Framför allt blir man bättre på att hantera skitstormarna när de kommer och svackorna i humör och känslor blir inte lika djupa efteråt.

Håll fast vid dina beslut, inga kompromisser, så går det bra i fortsättningen också!

Blenda
Back on track

Nej, det höll inte hela vägen.
Jag kämpade emot länge, men i lördags blev det helt enkelt för mycket när dessutom alkohol stod i varje hörn av huset. Jag föll. Drack inga katastrofala mängder, men för mycket.
Det var dock meningslöst. Inget blev bättre. Bakisångesten fick syre.

Till saken hör att jag egentligen planerat att starta den nyktra resan först nu, efter monsterveckan.
Så nu gäller ursprungsplanen igen, dessutom med 11 vita och goda dagar innan helgen, dagar som jag troligen hade druckit bort annars.

Så nu känner jag mig än mer motiverad att ta nya tag.
Börjar om med mina 90 dagar.
Är inte rädd för dem längre, ser tvärtemot framemot kampen.
90 dagar, ett ögonblick i sänder.
Bring them on!

Varafrisk
Heja dig!

Många trådar som jag har läst där har personen varit nykter några dagar innan man startar upp en egen tråd. Det har varit tvärtom när jag själv började skriva..hade inga nyktra dagar mer än ngn enstaka här och där. Idag hoppas jag få till dag 2🙏🏻

Önskar dig en bra dag idag🌻

Kram🤗

Andrahalvlek
Spännande

Jag tror att det är en bra ingång i alla typer av förändring. Det här ska bli spännande!

Så känner jag för det nyktra livet generellt. Jag samlar nyfiket på mig nyktra erfarenheter. Förvånas och blir positivt överraskad, inte en enda gång besviken faktiskt.

Kram 🐘

Blenda
Dag 1

Igår tog jag återställare, fullt medvetet, och planerade för denna vita period.
Så nu inleds Dag 1.
Jag har rensat i kalendern så mycket det går, och kommer att ta det extremt lugnt med jobbet och sociala kontakter resten av månaden för att åtminstone undvika de triggers som jag själv kan påverka.
Nu ska jag unna mig själv nykterhet.

Andrahalvlek
Heja dig!

Läs min tråd ”Behöver all hjälp jag kan få” så hittar du en massa tips på böcker, poddar, youtube-klipp.

Vi behöver hjärntvätta vår hjärna med nyktra argument för att sakta men säkert påverka och förändra vårt undermedvetna.

Kram 🐘

Ps. Nomo heter en app som håller räkning på de nyktra dagarna. Min app visar 219 dagar idag, tjoho!

Torn
Bra med en plan

Det var nog inte så optimalt att dra i gång på "monsterveckan".Jag tror det är bra att ha
en plan, så man är förberedd på vad som komma skall.
För egen del så hade jag det, jag visste tex att dag 3 alltid var den värsta dagen för mig och
att efter en vecka började det kännas lite bättre. Så första veckan var helt nollad i kalendern,
bara stenhårt fokus på att inte dricka. Jag hade också planerat en dryg månad utan sociala kontakter,
då min största bävan i början var att avslöja för andra personer att jag slutat att dricka.
Sedan hade jag lagrat upp med B-vitaminer, multivitaminer och magnesium då jag hade läst att kroppen
kunde ha brist på detta. Jag var också beredd på att det skulle vara grymt kämpigt och tråkigt och
att jag skulle ha kass sömn.Och därför kändes det faktiskt väldigt skönt när jag efter 2-3 veckor mådde
över förväntan bra. Varje dag noterade jag alla framsteg som jag märkte, tex ingen nattsvett mer, aptiten kom tillbaka, magen blev bättre, diverse värk blev mindre och mindre. Minsta lilla förbättring lyfte jag till skyarna och
det gav ökad motivation till att absolut inte ta ett endaste glas alkohol.

Kram 🤗

Se klart
Förstoringsglaset

... som Torn skriver om är väldigt bra att införskaffa med övrig proviant på den nyktra resan.
ALLT, positivt som Andra halvlek brukar påminna om- upp i ljuset. Vänd och vrid! Inventera varje dag med fokus på det som varit bra.
Förutom att det skapar ren och skär tacksamhet över livet och att få finnas. Så hjälper det hjärnan, trampar upp nya stigar, gör det lättare för de positiva tankarna att ta sig fram. Jag skriver som nån dravlig konsult som man hört prata i poddar, jag vet! Men detta sagt nu av en tidigare alkis med snart nio nyktra månader i fickan som trott sig vara påväg mot stupet, och som lyckats backa.
Kraft och tålamod! Kram 🤗

Blenda
Ska skapa min egen 99-dagars julkalender

Tack Varafrisk, Andrahalvlek, Torn och Se klart.

Igår var jag trött, tröttare, tröttast. Fick gjort det absolut nödvändigaste men gick och lade mig runt åtta trots allt som borde fixas i huset efter maratonfesten. Tillät mig. Sover dåligt, men inte sämre än med alkohol i kroppen, vaknar hela tiden. Men det där vet jag kommer att bli bättre.

Efter att ha läst och skrivit i Mics tråd kom jag på en (något tramsig) idé, som gifter sig med det som ni skriver om att se ljusglimtarna varje dag. Det är 99 dagar fram till julafton, och varje kväll ska jag fram tills dess notera något positivt som har hänt under dagen, stort som smått.
Som en låååång julkalender. Förhoppningsvis öppnar det luckor till ett ljusare seende (är egentligen smått allergisk mot klämkäcka uppmaningar om att se positivt på allt, men jag testar ändå.)
Så idag ska jag med öppna och nyktra ögon nyfiket undersöka vad som kan dölja sig i första luckan i mitt nya liv.
Spännande ju. Barnsligt, javisst, men jag ÄR barnsligt förtjust i julkalendrar :)

Mic
Spännande :)

Hej Blenda!

Tycker det låter som en kul ide du kom på med en extra lång julkalender. Vem gillar inte julkalendrar förresten?! :) Barnsligt? Absolut inte. Barnsliga och tramsiga är väl det vi brukar va..men som vi slutade med för 2 dagar sen? Ska bli kul att följa dig här!

Kämpa på!

Kram Mic

Andrahalvlek
Svinbra idé!

Inte ett dugg tramsig. Tvärtom! Positiv förstärkning är ett vedertaget begrepp inom psykologin.

Och hur vi tänker (både medvetet och omedvetet) påverkar både våra känslor och vårt agerande - det är också vedertaget.

Brukar skriva nedan hos många, så du har kanske läst det förut. Jag har en husgud som heter Annie Grace (sök på ”This Naked Mind”.) Hon har listat nyckelfaktorer för hållbar nykterhet så här:

1) Tro på att du klarar av det.

2) Slå inte på dig själv om du snubblar - upp igen direkt och sikta mot målet. Lyft samtidigt allt positivt med nykterheten till skyarna!

3) Identifiera dig som en person som inte dricker, på samma sätt som du skulle göra om du utövade en hobby eller idrott seriöst.

Snart 8 mån nykter jobbar jag stenhårt på punkt 3, och där kommer jag att fortsätta befinna mig - mer och mer bekväm med tiden.

Kram 🐘

An1
Blenda

Har läst din tråd, vill bara säga att jag tror på dig och att du klarar detta!
🤗

Blenda
Lucka 1 – förankring

Jag har ju inte kommit så långt att jag ser tydliga förbättringarna utan alkohol än...är på dag 3, en dag som snarast präglats av den förväntade rastlösheten.
Men jag känner mig fast förankrad i mitt beslut. DET är positivt!
Jag passade även på att (förhoppningsvis) förankra min nyktra närmaste framtid än mer, genom att berätta för mina barn och en av mina bästa vänner (som jag dessutom älskar att dricka vin tillsammans med).
No big deal. Jag sa att det hade varit för mycket för länge, och att jag behövde mental och kroppslig återhämtning utan alkohol i tre månader. "Kaffe är också gott" var vännens kommentar, så det blir fika istället för vinkväll nästa gång.

Tack till er alla som tror på mig <3, imorgon blir det en ny nykter och positiv lucköppning :)

Andrahalvlek
Bra mental träning

Det är otroligt nyttig mental träning att aktivt hitta något positivt med varje dag, oavsett om det handlar om nykterhet eller inte.

Förankring i ditt beslut låter som en enorm fördel, som kommer att ta dig långt. Och din väns reaktion var verkligen underbar. Håll i henne!

Ibland kan till synes negativa saker också vara positiva. Kvällstrött och morgonpigg tex. Positivt eller negativt? Det är nog smaksak, men jag kan tolka båda positivt.

Att vi blir kvällströtta beror på att vi går ner i varv, stresshormonen går ner, och att hjärnan behöver sömn för att läka. Positivt x 2.

Att vi blir morgonpigga ger oss fler lediga timmar på helgen att fylla med trevligheter. Mer tid vill ju alla ha!

I mångt och mycket syftar den mentala träningen till att vi ska se glaset som halvfullt istället för halvtomt 😊 Då blir allt i livet lite lättare, även det allra svåraste.

Kram 🐘

Sidor