@Torn skrev:"nu när jag är nykter är all oro borta."

Det där kan jag också skriva under på. Alkoholen skapade oro och i förlängningen depression hos mig. Man kan tänka sig riktigt sjuk. Utan alkohol slipper jag det. Alla dagar är förstås inte toppen, men jag är mer grundlugn, grundnöjd, grundglad och grundharmonisk. Jag tar lättare på det mesta, är mer chill och stressar inte upp mig på samma sätt. Och jag är säker på att det var alkoholen som skapade mitt dåliga mående, som blev riktigt illa periodvis. Jag fick till och med diagnosen kronisk depression.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Ja hjärnan blir verkligen skadad av alkoholen.😩 Det pratas väldigt mycket om leverskador, och det är ju illa nog. Men just det som sker i/med hjärnan tycker jag är minst lika illa, Tänk vad många som tar självmord pga alkohol tex.

Kram

Den här veckan tar jag det lite ” chill”. Någon fisketur, någon avstickare ner till Morsans sommarställe och lite pysslande med huset och trädgården. I dag vräker regnet ner, riktigt mysigt faktiskt. 😍

Ha det gott!

Jag var nere en heldag i morsans sommarstuga igår. Frugan fick vara kvar hemma med barnen, då barnen åkt på något coronaliknande. Blev positivt överraskad då varken min syster eller hennes i vanliga fall ” törstiga” man drack en droppe alkohol trots läge då de sov över i stugan. Min andre svåger+ morsan drack lite bubbel och vin men kände sig nog lite överkörda då vi var 3 st som inte drack någon alkohol alls.😎 Bad, kubbspel och grillning blev det och vi hade det jättetrevligt hela kvällen. Grymt mycket getingar dock. Fast det var riktigt kul då min ene svåger är manisk rädd getingar och viftar som en galning vid blotta synen av en.😂 Hans dotter är om möjligt ännu mer rädd för getingar, trots att hon aldrig har fått ett stick. Snacka om att hon har ärvt det av sin far!😅

Ha det gött!

Vad härligt när nykterheten ”smittar” av sig. 🤗..Ja det känns inte så kul att vara full bland nyktra. Det är väl därför andra som dricker gärna ” bjuder” och vill att alla ska dricka så man slipper vara själv i sin bedövning, och rus. Vad fint att ni har flera stugor att besöka i din släkt..Skönt att variera sin miljö och sitt umgänge. Ha det fortsatt gött på semestern..🐝😎🐝

Tack för påhälsningen i min tråd @Varafrisk! Ja, det visade sig att mitt liv blev väldigt gott när alkoholen försvann ur det 😍. En vacker dag är du också där, det är jag övertygad om!

Vaknar upp efter en god natts sömn här på Ven. I går cyklade vi runt och vi har fått se och uppleva en massa fina och trevliga ställen och miljöer. Fasen vad många mysiga hus och trädgårdar det finns här! Vi rekade alla restauranger på ön, men det slutade med att den som finns på hotellet vi bor på verkade bäst.😂 Så det blev att vi åt middagen här. Torskryggen var riktigt god.

Restaurangen vid Whiskystället cyklade vi bara förbi. Finns inte en chans att jag sponsrar en endaste krona till ett ställe som tillverkar ett destruktivt illaluktande gift.😎

I dag ska vi besöka Tyco Brahe museet och bada lite i havet. Men först blir det frukost på ett mysigt café som vi har rekat.

Ha det bra!

@Torn Så mysigt det låter! Har aldrig varit på Ven men har Facebook-vänner som lagt ut bilder fr ön. Såg mysigt ut. Visste inte att det fanns så mycket restauranger mm på ön. Måste nog läsa på lite grann. Kanske ett utflyktsmål för mig och maken nästa år🤔

Ha det fint!

Kram🤗

Grattis till 1,5 år som nykter! 🥳🥳🥳 Hoppas att jag räknat rätt.

Perfekt sätt att fira den dagen med fiskeäventyr. I podden Hedman och Hedén har de en sportfiskare som gäst som kallar sig Svartzonker. Tänkte på dig då. Avsnitt #25 om du har lust att lyssna. Ha det bäst med sonen på havet!

Kram 🐘

Ja, grattis Torn! Njut av dagen. Igår läste jag tillbaka i min tråd- till för ett år sedan. Blev lite rörd och berörd av alla fina små samtal vi haft under ”åren”.
Bra jobbat! Kram 🥰

Tack för grattis!🥰 @Andrahalvlek, Svartzonker känner jag till, en härlig snubbe!

Det blev en riktigt lyckad dag på havet. Vi åkte upp och sjösatte i Strömstad på morgonen, och var tillbaka i Göteborg sent i går kväll. Vi lyckades få målarten som är liten haj som heter Blåkäxa. Vi fick fiskarna på ca 200 meters djup i kosterrännan. Normalt sätt finns den ännu djupare längre ut i havet, men just i kosterrännan finns det ett litet bestånd. Jag fick även ett nytt personbästa på den ovanliga Klorockan.
Fiskenörd värre, jag vet.😂 Men jag kan inte hjälpa det.😅

@Sattva, vi gick i land på en något mindre ö där vi käkade medhavd mat och slappade en stund. Men det var väldigt fint där också. Det får bli en längre sväng dit upp någon gång med mer fokus på annat än fiske.😍

@Se klart, ja vi hade en hel del fina små samtal!🤗 Jag har aldrig läst min tråd från början. Det måste jag göra någon gång. Tyvärr har jag märkt att jag nog fadear i väg från forumet. Det är något med det här tillrättavisandet om hur man bör och ska skriva här som vissa tycker är så otroligt viktigt som gör att jag helt enkelt ” skräms” i väg från att skriva och ge tips om vad som har funkat för mig, och vad som kanske kan fungera för andra. I bland vill jag skriva något rent spontant till någon ny kämpe, eller en gammal kämpe, men skiter i det pga ovanstående.

Jaja, det är kanske bäst för alla. Jag mår hur bra som helst i alla fall😍 Och det är ju trots allt det viktigaste.

Kram

Du har full fart med livet @torn men också en stor och bra forumklubb i ryggen, dina inlägg är viktiga!
Jag känner ibland som @ah att jag inte riktigt har energin som krävs för att peppa så många. Men försöker lite här och där om jag tror det kan vara till nytta. Men så måste det vara, generationsskifte i Bregott-fabriken? Här på forumet blev man halvgammal rätt så snabbt 😅
Jag njuter av att undvika arbetsstress denna första jobb-vecka. Gör (knappt) det nödvändiga. Bra, eftersom jag ofta gör mer än nödvändigt när allt drar igång.