@Himmelellerhelvette Ledstjärna! Det var ingen dålig komplimang, tack! 😊 Jag är väldigt glad för din skull! Extra härligt att du har blivit fri från alkoholen såpass tidigt också. Du är väl inte ens 40 år gammal har jag för mig. 😅 Det är det enda jag kan gräma mig lite för. Att jag inte slutade hälla i mig det där giftet tidigare.

I går var jag och min son ute med båten och fiskade hela dagen. Jag kunde sitta i T-shirt en stor del av dagen.😍 Det har jag aldrig varit med om så sent i oktober tror jag. Men tack vare solen och att det var totalt vindstilla, så var det bara att njuta på.

Jag kan inte hjälpa det, men jag trivs väldigt bra med att inte jobba.😂 Nu i veckan är det höstlov så ungarna är lediga från skolan. Jag ska nog ta ledigt ett par dagar också, så vi kan hitta på lite roliga saker. Kanske åka i väg och käka på någon mysig restaurang någonstans. 🤔 Det brukar frugan tycka om också.

Ha det bra!

@Torn Ja du, jag hade också kunnat tänka mig att jobba betydligt mindre, eller inte alls! Har liksom inga karriärsplaner etc, utan vill ta tillvara på det friska livet till fullo. Och att det då innebär att spendera sin mesta vakna tid med att göra annat än det jag helst vill lägga min tid på känns helt avigt! Men så är det ju den lilla detaljen med försörjning🤣

Vad gott att ta ledigt några dagar nu på höstlovet. Själv har jag bara en semesterdag kvar o den tänkte jag ta ut i jul.

Ha det gott o njut av livet🤗😍🌸

Det var en komplimang från hjärtat @Torn ❤️

Precis jag blir 40år och jag är väldigt tacksam över att jag fick insikten redan nu men hade det inte varit för läkaren och att jag hittade detta forum hade jag säkert kört på länge till om inte föralltid, vem vet.

Eftersom det finns så lite information i samhället om att vara en välfungerande alkoholist är det inget man får fatt i särskilt lätt och det är sorgligt, antar att begreppet knappt fanns när du var i min ålder? Så hur skulle du kunnat förstå, på riktigt förstå?

Underbart med fisket och vädret❣️Mysigt med resturang med❤️

@Torn Hur går det med fisket, har det blivit något rekord i år?
Jag skäms ju, har inte fiskat något alls. Båten ligger hemma på gården och behöver lite omsorg, det får bli till våren.

@Tikka Tjenare! Jag har fått ett par nya personbästan, men inga riktigt stora grisar. 😄 Faktiskt så har de dyra bränslepriserna gjort att jag inte varit ute med båten så mycket i år. Det har mest blivit lite kortare turer på hemmavattnen. Och så har jag blivit rätt kräsen med vädret. Vill ha svaga vindar och helst regnfritt.😅 En lax på drygt 8 kg är årets tyngsta fisk, men det får jag vara nöjd med.

Du får väl ta nya tag med fisket nästa år! Men du jagar väl en del har jag förstått, och det är ju lite samma sak. 😃

Ha det bra!

Jo @Torn , det blir ju jakt för mig istället, fick faktiskt sänka en älgtjur med en slaktvikt på 380 kg!
Rekordet vi hade i jaktlaget var 330 tidigare. Så jag har nog ett svårslaget rekord nu.

8 kg lax är inte dåligt, måste va lite svettigt att ha en sån på kroken va?

@Tikka Satan, 380 kg! Vilken best!😮Grattis till den! Just lax fiskar jag i en liten å som rinner här i närheten. Ett ganska lätt haspelspö kör jag med, så det blir en nervkittlande kamp när laxen rusar upp och ner i ån. Mitt laxrekord i ån ligger på 14 kg, och den laxen var jag tvungen att hoppa i ån, och följa med strömmen ca 100 meter ner för att lyckas besegra. 😅 Det har observerats laxar bortåt 25 kg under leken i ån, så chansen finns att få en sådan jätte någon gång.

Jag såg att du inte är så förtjust i större fester och så. Det är lite samma med mig, och har alltid varit så. Jag upplever hellre saker på riktigt, än att sitta och babbla med flyktiga berusade vänner.😂

Igår var jag på teater och fick en sån nära-torn-upplevelse.
Såg en fantastisk pjäs, ”Så enkel är kärleken” av Norén. Persbrandt, Ingela Ohlsson, såna grymma skådespelare och en helt fantastisk uppsättning.
Hela pjäsen utspelar sig under en kväll då det dricks KONSTANT.
För första gången i mitt liv fick jag en så stark känsla av att detta med drickande är ren galenskap. Det är något helt vansinnigt att människor går omkring i livet och lever och titt och tätt (ofta tätt) häller de i sig vin- som gör att hela livet förvrängs, att inget är sant under ruset, och nästa dag vill man ligga i sängen, eller kräkas eller dricka mer.
Jag har inte förrän igår riktigt fattat det du ofta beskriver utan mer; ”mysigt för några, men inte för mig”.
Igår såg jag allt som på den scen det utspelade sig. Det var faktiskt lite omskakande. Nu är jag på din våglängd, inte bara sett till nyktra dagar 🥰🙏🏻

@Se klart Märkligt att just Persbrandt, som är nykter nu (tror jag), spelar en roll där det dricks en massa. Han har inte fått något Torn-moment!

Jag får det ofta. Att ge bort alkohol i present är ett otyg, och det är högsäsong på det just nu. Man får tråckla sig ur sådant bäst det går. Jag köper ingen alkohol själv i present! Har inte besökt bolaget på minst 2,5 år. Botaniserade på alkoholfria hyllan en enda gång efter att jag slutade dricka.

Kram 🐘

Jag tror att Persbrandt är nykter off stage- men jäklar vad han kan spela @andrahalvlek
Jag ger inte heller bort alkohol. Jag ger bort en knippe ljus, i fint papper och med snöre om. 🕯🕯
Om det finns några stockholmare här vill jag dock rekommendera denna föreställning till alla ☀️

@Se klart Ja visst är det vansinnigt med alkohol! Så jäkla onödigt liksom. Efter nyår ska dom höja skatten med 5 procent på alkohol. Tjoho! 🤩 Det var väl när jag upptäckte att jag ju faktiskt mådde bättre och var lyckligare som helt nykter, än på den tiden som jag drack ”normalt” som jag fick känslan av att varit ”lurad” i hela mitt tidigare liv. Att alkohol inte har tillfört något positivt, även innan mitt beroende tog ordentlig fart. Att höra tex kollegor som ser det som helgens höjdpunkt att dricka alkohol känns bara sorgligt. Dom är fast i tron att alkohol är ett måste. Att dom måste hälla i sig ett skadligt gift som förvränger verkligheten, och orsakar ett sämre mående både fysiskt och psykiskt. 😳 Men det är som det är, alla är ju lurade sedan barnsben. Och så länge dom tycker att fördelarna med alkohol överväger nackdelarna så är allt frid och fröjd liksom. Så länge det inte drabbar mig.😃 Men att ge bort alkohol vägrar jag göra. Likaså att uppmuntra folk till att dricka. Tex mina tonåringar till barn. (som förövrigt inte har testat alkohol ännu) Dom vill inte ens testa, och det ser jag enbart som positivt.

Kram 🥰

@Torn Ja det finnsmånga myter om alkohol. Att det inte går att göra en massa saker utan, eller att det iaf inte blir samma upplevelse utan alkohol. Det där är ju väldigt personligt också. "Städvin" hade jag tex aldrig hört om före forumet, däemot hade jag mycket "efter-städ-vin" i mitt liv. Belöning, inte bränsle. Oavsett varför eller i vilka sammanhang vi drack var vi alla lurade att tro att livet blev bättre på något sätt med alkohol. Tills det inte blev det längre. Tills det bara förde med sig ohälsa ur alla möjliga synvinklar. Drt förstod jag ganska länge innan jag väl slutade, att alkoholen var nåhot som bara hade eländemed sig. Risken är ju att det verkliga livet slinker en ur händerna. På något sätt skulle det "friska, äkta o riktiga" livet börja när jag väl slutade. Nu i efterhand skulle jag råda dem som väntar på att nåt magislt ska ske så attt de slutar, helt enkelt börja leva det liv de väntar på. Då kommer alkoholen inte heller få plats. Om det nu inte funkar att sluta dricka.

@Sattva Japp, det var ingen idé att vänta på att någon botten skulle nås, eller att man ska vilja sluta dricka tillräckligt mycket. Det medförde bara till att slösa bort sitt liv på att må dåligt. Det är så lätt att se detta i efterhand. 😅 Och det enda man kan göra nu, är ju att ge råd, och hoppas att någon tror på ens erfarenheter.

🤗

@Torn Jag trodde nog att det inte var riktigt sant att man kunde bli helt nykter, när jag läste att du varit nykter i flera år när jag började här. Att det du skrev om hur bra det blir när man är nykter och att det går att sluta, nästan var typ fabricerat och att du inte riktigt var verklig😂. Men jag är godtrogen och jag ville så gärna tro på det du skrev. Det gav mig motivation och jag ville också nå Nirvana😁. Nu tror jag stenhårt på dig och tror att du är verklig och sann. Nu har jag själv fått erfara att det går och att det blir fantastiskt när man är nykter på heltid. Så håller med @Himmelellerhelvette dina råd är guld så sluta inte med dem❤️

Tackar! Det är guld värt att få höra detta!🤗 Det var väl förresten någon som trodde att du var en undercover Admin här på forumet @vår? 😂 Du mår för bra av nykterheten för att det ska vara sant helt enkelt. 😅

Det blir att jag skriver lite mer sällan här nuförtiden, men än har ni inte hört sista ordet.😃

Kram

Här är allt bra. var ute och fiskade på havet i går, och det nappade otroligt bra!😃 Forfarande rätt varmt i vattnet, så fiskarna passar på att äta upp sig inför vintern. Jag har verkligen absolut noll tankar på alkohol på mina fisketurer nuförtiden. En kompis sade en gång till mig för länge sedan: ”Varför förstör du upplevelsen med fisket genom att dricka öl hela tiden?” Då fattade jag ingenting, nu vet jag hur rätt han hade.