Nu får det vara nog!

Profile picture for user Torn

Fåglar och blommor kommer man långt med också Andrahalvlek. ? Själv älskar jag att vara ute i naturen, särskilt så här års. @Se Klart,Jag var uppe i dina "trakter" i går igen på en kortare fisketur, men då nappade det mycket sämre + att en fartkamera på hemvägen blixtrade till så det stod härliga till. Suck, man kan inte alltid ha tur?

I morgon eftermiddag har vi blivit bjudna på en grillkväll där ett gäng "halvvänner" (kan man säga så?) ska samlas utomhus pga coronan. Det är föräldrar till min sons klasskamrater som jag egentligen inte känner så mycket, men vi
brukar träffas någon gång om året. Frugan hade mer eller mindre tackat ja, utan att fråga mig. Det jag vet är att allesammans definitivt inte spottar i glaset, och i inbjudan stod det: Vi står för vin och öl, men ta med eget att grilla.

Grejen är att jag känner inte för att gå dit, inte det att jag känner oro för att bli sugen på att dricka, men ser inget nöje i att sitta och umgås med berusade personer som jag inte har så mycket gemensamt med.
Men om jag inte följer med så kommer frugan bli svinsur, och jag måste hitta på en anledning till de andra att jag backat ur.

Hmm, jag får nog bita i det sura äpplet och följa med. Känns som jag är lite av en tråkmåns,hur hade ni andra gjort?

Profile picture for user Se klart

Jadu jag fattar. Tänker på tre saker som du skriver om, som alltid är mina sk råd mer som rorschack-test, tankar som kommer lite planlöst.
1. Det här med svintråkigt; tänk om det inte stämmer? Tänk om det är fler än du som skippar alkoholen? Tänk om de är måttliga och det blir kul?
2. Frugan vill man vara vän med. Dock ingår ju att stämma av med partner- när sociala grejer ska planeras, ändå något att påminna om så står du inte på minus från start.
3. Anledning att inte hänga med är ju lättare än nånsin, räcker med att framkalla en nysning..,

Jag skulle nog tänka halva vägen var. Hänga med men under förutsättning att det blir en tidig kvälll efter ö k med frugan som får ställa upp på det eftersom hon bestämt utan att kollla med dig.
Samt; anstränga mig för att ha så trevligt det går. Se det som ett utforskande.
Kram ❤️

Hade inte tänkt på att det faktiskt kan var fler som inte dricker, inte det där med nysning heller ha-ha.
Skippar nog nysningen, och går dit, kan ju bli kul som du skriver, det gäller att se det positivt. Nu känns det bättre?
Såg att du hade en kämpig dag i går❤️ men att det går bättre i dag, gött!. Hoppas din påskledighet blir bra, och försök ta det lite lugnt med planerandet, allt fixar sig på ett eller annat sätt ändå.

Kram❤️

Profile picture for user Andrahalvlek

Gå dit och ät och umgås några timmar. (Obs: medtag egen dryck om man inte har tänkt på alkoholfri dryck.) Ha inga som helst förväntningar - varken positiva eller negativa. Då blir det roligast ?

Och säg till din fru att du vill avvika tidigt, och att hon då kan följa med eller stanna kvar. Den diskussionen bör ni ta innan festen.

Och säg åt henne att stämma av med dig först innan hon gör likadant nästa gång.

Plättlätt! Tänk att det är så lätt att ”lösa” andras dilemman men så svårt med sina egna ibland ?

Måste vara en arbetsskada. Är så van vid att få olika förutsättningar presenterade för mig, vända argumenten hit och dit - och sedan bestämma hur det ska bli. I samförstånd.

Det är superviktigt att ha ett bollplank inför alla svårare beslut. Vilken tur att du har oss ?

PS. ”Halvvänner” brukar jag kalla ”bekanta”.

Perfekt Andrahalvlek, då har jag en liten plan! Att ta med egen dryck hade jag inte heller tänkt på, inte att det kallas "bekanta" heller? Verkligen bra att jag har er här som bollplank. Ha en bra påskledighet nu, och se till att cykeln får bekänna färg.

Kram❤️

Cykeln ska få bekänna färg ?????? Och sen ska jag grilla och mysa med mina båda döttrar ❤️ Längtar så jag nästan spricker efter den äldsta som normalt pluggar 35 mil från mig.

Profile picture for user boink

Hej Torn!
Jag tycker att alla råd här är bra, det är inte lätt i början att vara ”den där” som inte kan dricka nåtts festen, men det är ju samtidigt så jävla skönt att vakna dagen efter o komma ihåg vad som hänt, vara piggare än bakis osv. Hoppas du får en trevlig kväll!

Kikar in och kollar läget, hoppas diverse grillkvällar och annat går din väg i helgen. Min påsk rullar på utan så mkt stress (och alkohol) och det har ju varit mina mål, nyorientering på något vis.
Jag hoppas och tror att jag tagit nya beslut varje dag under kommande år, så jag får uppleva nästa påsk nykter och se tlllbaks på ett år med nya erfarenheter, ny njutning och utveckling. Vi går ditåt! Kram.

Tack för kommentarer boink och Se klart. Det har tyvärr inte varit någon vidare påsk för mig hittills. Grillkvällen fick vi avboka då dottern blev ”sjuk” hon fick någon konstig ångest av något slag, mådde illa, kallsvettig och ledsen hela tiden. Det är lite bättre i dag, men inte bra. Hon fyller snart 12 år, så det kanske är puberteten som spökar eller något. i kväll skulle vi haft besök av ett par vänner, men det fick vi också ställa in. Delvis pga dottern och delvis pga coronan. Man ska ju inte resa/umgås om det inte är absolut nödvändigt. Men jag har nyss ätit oxfilé och druckit påskmust tillsammans med frugan, och det är ju inte helt fel?

Hoppas ni andra har bättre flyt.?

Glad påsk!

Jobbigt för er alla, men allra mest för dottern förstås ? Har hon kunnat prata om det efteråt? Hormoner kan säkert spöka men det ovissa läget just nu kan säkert påverka också.

Jag hade en liknande incident med min yngsta dotter som var helt panikslagen för några veckor sedan. Kunde knappt stå still, flackade med blicken, var illamående. Nästan svimfärdig.

Jag fick koncentrera mig till det yttersta för att ”sända ut” lugn till henne. Det spelade ingen roll vad jag sa eller gjorde - hon reagerar som en barometer på hur jag känner inombords.

Min dotter har ju dessutom en utvecklingsstörning och förstår därför inte mycket av allt detta som händer. Inte ens vi vuxna förstår ju vad som händer.

Enligt mig har hon fått alldeles för mycket information från sin dagliga verksamhet, och sannolikt stimmar personalen massor om corona hela dagarna. Hon fångar upp den oron, förstår inte - och till slut fick hon ångest.

Eftersom hon själv, jag, och hennes pappa var rejält förkylda samtidigt så blev förstås allt ännu värre. Smitta som smitta liksom.

Vi pratar om corona hemma, men typ bara i bemärkelsen att vi inte kan träffa farmor och farfar för att vi inte vill smitta dem.

Annars pratar vi mest om det hon behöver förhålla sig till: 1) hosta i armvecket, 2) tvätta händerna noga och ofta, 3) stanna hemma när man är sjuk. Om hon följer det känner hon att hon bidrar, och hon är mycket lugnare nu.

Och jag hoppas att ni får en fortsatt lugn och skön påskhelg - två hela dagar återstår ☀️

Tack för omtanken Andrahalvlek❤️ Min dotter kan inte riktigt sätta ord på hur hon mår. Hon säger ”jag vill att allt ska vara som förut” Hon vill inte göra något, utan sitter bara med mobilen. Är liksom deprimerad. Lite som hon insett att livet inte bara är en lek, man kan ju dö också. Hoppas det är bättre i dag, hon har sovit bra i natt (och sover ännu)

Själv grämer jag mig att jag missade en fartkamera i alldeles för hög hastighet häromdagen. Den blixtrade till, så kort tog den. Fan om jag blir av med körkortet ett par månader nu, kan inte åka och fiska och hatar att åka buss till jobbet.

Som grädde på moset så är frugan väldigt frustrerad över att allt socialt blir inställt. Och det går ut över oss andra.

Nåja, nu har jag gnällt klart? en sak är i alla fall säkert, jag kommer inte börja dricka alkohol pga av detta, får då blir ju allt ännu värre?

Ska försöka hitta på något kul med dottern och frugan i dag, så mår vi alla bättre?

Kram

Profile picture for user Charlie70

Vi fick också ställa in en middag förra helgen av liknande skäl som ni. Mycket frustrerande och ledsamt. Samtidigt behöver man som vuxen ta hand om situationen så som den blir för att inte lägga ytterligare bränsle på barnens ångestmaskin. Min dotter märkte också av min besvikelse och det blir inte riktigt bra då hon får ytterligare ångest över det. Bra att ni försöker hitta på något kul i dag i stället!
Kram!

Profile picture for user VaknaVacker

du får en bättre dag☀️ Kämpigt när ens barn o fru inte mår bra, är nog en bra taktik hitta på något tillsammans.
Och så det där med fartkameran. Inget att göra åt, bara att vänta och se.
Ja så skönt med lediga dagar! Lite lördagskänsla idag... ? Hoppas ni får lite extra mys. Kram

Tråkigt med inställda evenemang men hälsan, i det här fallet din dotters mående går såklart först.
12 är väl typisk ålder då existensiella frågor tornar upp sig, och corona måste vara bränsle.
Jag tänker mkt, oroar mig själv just för barnens framtidstro. Vi som fått resa så mkt, göra karriär och köpa boenden. Det ligger bakom oss, men framför dem. Så jag förstår att oron finns där, även för de väldigt unga. Närvaro. Precis som ni tänker och gör är väl det bästa som går att erbjuda. Och NYKTER.
En pappa att räkna med.
Lyx och trygghet. Och vad skönt för din fru att inte vara ensam om det ansvaret. Kram från regnig morgon. En hemsk dag att vara bakis. Tur vi är nyktra.

Tusen tack för stöttande ord och att ni bryr er Charlie, VacknaVacker, Andrahalvlek och Se klart!❤️ Jag och dottern tog en sväng till köpcentret och hon fick bla ett nytt mobilskal. Det gjorde susen, och nu är hon nästan som vanligt igen. Åt som häst också efter att knappt ätit någonting på 2 dygn? Frugan tog en megapromenad i skogen och verkar ha skakat av sig sin frustration.

Tror att dottern helt klart blev påverkad av frugans ”ilska” och på det, oron med coronan. Jag började nog också tappa det här med ”en dag i taget” tänket och oroade mig för fortkörningen. Vet ju inte ens om jag fastnade på kamerabilden?

Det får bli som det blir, inget att göra något åt? Jag borde fått en längtan efter alkohol under de här dagarna, men konstigt nog, nix det kommer inte.Men det måste ha varit nära. Bara tacka och ta emot. Men jag tänker inte släppa garden.

Har märkt att jag inte orkat kommentera andras trådar under de här dagarna, fokus har legat på annat håll. Mig själv och familjen. I kväll blir det påskmys, med god mat och en brasa i öppna spisen.?

Tack för att ni finns❤️det här forumet äger! ?

Annars tappar vi bort oss. Och låt inte ett strå av vad du borde göra styra dina tankar. Detta forum äger- inte minst för att här är skuldfri zon.
Skönt att höra att helgen trasslar ut sig. Kram ❤️

Ja, tänk vad bra att ni tog er en stund du och dottern. Hon fick fullt fokus från dig, kunde koppla av och därmed få i sig ordentligt med mat. Helt rätt tänkt!

Kram!

Profile picture for user Soffi

Det är ju så viktigt att finnas för varandra i familjen, det blir så tydligt när jag läser dina senaste inlägg.
Men att finnas där för andra innebär också att man först måste ta vara på sig själv och sin oro/ilska/stress eller vad det nu är. Annars skaver man bara på varandra, speciellt i dessa tider när vi är isolerade från mycket av den normala umgänget.
Det är ju också lika viktigt att vi finns här på forumet för varandra. Men även här gäller ju att man måste "gå sin megapromenad" emellanåt, ta vara på sig själv först helt enkelt innan man kan hjälpa andra.

Kram!

Du har så rätt Soffi, mår man inte bra själv är det svårt att hjälpa andra att må bra. Det jag har märkt nu efter drygt 3 månaders nykterhet är att jag bryr mig mycket mer om hur mina nära och kära mår. Förr dövade jag mig med alkohol om det blev för jobbigt. Försökte fly från problemen, men det var ingen bra taktik, för då mådde man ju ännu sämre själv ju mer beroende man blev av giftet. Jag har aldrig ens krökt ett hårstrå på mina barn eller frugan, varken nykter eller full. Men jag har svikit dem pga mitt eget mående.

Då var påsken snart över, en konstig påsk, där jag inte ens kunnat träffa min gamla mamma ❤️pga coronan. Första gången i mitt liv detta sker, men det är också min första nyktra påsk på 35 år!? Så otroligt skönt att äntligen blivit av med det förbannade alkoholberoendet?

I dag har jag fyllt på med jord i trädgården och planterat blommor i krukor. En plötslig snöby kom blåsande med en kylig nordanvind, men inte ens den kunde ta min lyckokänsla i från mig.
Mitt beslut är ristat i sten, aldrig mer alkohol i min kropp!?

Kram, och ta hand om er❤️

/Torn

Det är tydligt att lyhördheten blir både tondöv och lomhörd när man dricker alkohol ?

Nu är du nykter och mer lyhörd för hur både din dotter och fru mår, och du är mer mentalt närvarande i ert umgänge. Ovant kanske, men vilken oerhörd vinst för er alla ❤️

Familjen är alltid viktigast! Efter familjen kommer vi som finns här på forumet ?

Min personliga erfarenhet av samtal med barn - och då tänker jag på alla samtal jag har haft med äldsta dottern under hennes uppväxt - är att tid är viktigt. Mycket tid.

Efter en timmes småprat om ditt och datt kan det plötsligt komma upp ett riktigt viktigt ämne på bordet. Då får man andas djupt lite kvickt och ta chansen när den serveras.

Därför bekymrar det mig oerhört mycket när jag läser olika undersökningar som visar att föräldrar pratar med sina barn fem minuter per dag i snitt ?

Det är inte så konstigt att så många barn och ungdomar mår psykiskt dåligt ? Min äldsta dotter kommer absolut inte att vara arbetslös, det är en sak som är säkert.

Börjar även här.
Det ser jag fram emot.
Ska planera och göra fint, att vara bland allt som blir levande igen, efter den långa mörka årstiden är läkande för våra rispor på insidan. Önskar dig en fin vecka, kram! ?

I dag firar jag 100 dagar på raken utan en droppe alkohol. Känns mäktigt, låter bättre med 100 dagar, än drygt 3 månader tänker jag. Lite som att fylla 100 år?. Det har gått hyfsat lätt att nå hit tycker jag. Börjar bli lite svårt att att hålla koll på vilken dag man är på, men jag tycker det är viktigt att göra det, så man inte glömmer hur viktigt det var i början. Varje dag var en stor seger och man fick mer och mer självförtroende, som gav ännu mer styrka till att inte ge upp.

Blir till att var hemma en vecka till då firman jag jobbar på går på sparlåga pga läget i världen. Inte mig emot, resten av familjen är på jobb och skola, så jag får lite extra egentid och solen skiner ute. ?

Nu kör jag vidare på den nyktra vägen, kommer det gupp eller blir en dikeskörning får jag hantera det då.

Ha en bra dag!

Stort GRATTIS till hundra dagar.
Så skönt att få fira det med egentid i solen :-)

Kram

Profile picture for user Pilla

????100 dagar.Grattis!
Vilket bra jobb Du gör..Både för dig själv och oss andra här på forumet.Visst är det svårt att ta in?100 kramar från Pilla

Profile picture for user Rosa76

Grattis Torn!! Bra jobbat och tack för inspiration och support!Kram Rosa76

Stort grattis på din 100-nyktra-dagars-dag! Lika mäktigt som att fylla 100 år tycker jag ?

Håller med om att antalet dagar är viktigt, men eftersom jag måste räkna för hand så har jag övergått till veckor istället ? Och månader - siktar mot tredje månaden nu!

Jag tänker att det kan känns bra för nykomlingar också - att de ser att med tiden är varje enstaka dag inte så jobbig, så det räcker att räkna veckor.

Minns så väl dag 5 då jag närmade mig den första nyktra helgen. Hur skulle det gå? Men det gick bra, och det har resten gjort också. Nio nyktra helger har passerat nu.

Stort tack för dina inspirerande inlägg och att du tar dig tid att peppa oss alla ❤️

Profile picture for user Rulle45

Som svar på av Torn

Grattis suveränt jobbat! Är bara på dag 4 så 100 dagar känns nog som att bestiga mount everest! Det du har lyckast med gör att jag måste klara en dag till minst! Bra kämpat!??

Jag identifierar mig ju med döttrarna lättare eftersom jag är kvinna själv. Det hade varit svårare med söner, men då hade jag fått lära mig!

Äldsta dotterns kille har varit en del av vår familj delvis i 7-8 år och ibland har jag undrat ”vilken planet är han ifrån?”

Dels är han väldigt omogen (fortfarande 24 år gammal) och han kan bryta ihop fullständigt över skitsaker. Han kan babbla i evigheter om något mekaniskt, som ingen annan har ett dugg intresse av. Och han märker inte ens att folk omkring honom är ointresserade.

Men värst är ändå när han ”killgissar”. Han kan påstå en sak med 100 procent övertygelse, och sen har han ändå ingen jävla aning.

Men han är ju inte ensam om det, sådant håller ju till exempel Trump på med hela dagarna ?

❤️ Tack! ❤️

Många kramar från mig till er alla! /Torn

Minns den boken, nu har det väl inte varit hundra års drickande men ibland känns det så.
Hundra dagar i frihet kan vi åtminstone vara helt säkra på att vi har, and counting.
Grattis oss! ❤️

Tack för grattis VaknaVacker, Wasabi och Se klart så klart!? Har fixat med hus och trädgård hela dagen.
När jag stod på en stege för att putsa fönstren utvändigt på andra våningen så slog det mig att jag
kände mig lite skraj, typ höjdrädd. Det blåste rätt bra och kändes olustigt, att ramla ner därifrån hade inte
varit särskilt hälsosamt. Har aldrig haft några problem med detta förr om åren men då har jag också alltid
haft ett antal starköl i kroppen vid dessa göromål, vilket jag självklart inte hade i dag. Det kunde ha gått hur illa som helst på den tiden.?
En ny insikt, jag tänker mig för, och är mer försiktig nu, vilket självklart är bra.?

Nu ska det bli skönt att gå och lägga sig.

Natti!

Skämt åsido, det är nog en kombo av nykterhet och ålder som gjorde dig höjdrädd på stegen. Med all rätt - du kan slå halvt ihjäl dig om du ramlar ner, och risken är högst påtaglig när det blåser.

Av samma anledning har jag ALLTID cykelhjälm. Skulle inte cykla en meter utan. Jag har flugit över styret en gång och landade på huvudet. Utan cykelhjälm hade jag dött eller blivit svårt skadad.

Våra rädslor är till för att varna oss för att utsätta oss för faror. Jag är dock rädd att stå på en stol nästan, och det är överdrivet. Den rädslan hämmar mig.

Just därför funderar jag allvarligt på att lära mig klättra. Med säkerhetslina på sig borde höjdrädslan fixa till sig.

Blev höjdrädd för ett antal år sedan då jag var med om en risksituation med små barn som var allvarlig. Tror kroppen/hoppet slets itu och har aldrig riktigt läkt, men mycket bättre nu. Och mkt mindre såna issues överhuvudtaget sedan jag slutade med alkohol.
Kroppen är klok. Att stå på en hög stege är farligt. Så skönt att du påminns om att du lever.
Fin dag utan stora risker tillönskas! Kram.

Har blivit lite av varannan dag för mig den här veckan märker jag. I förrgår, blev det mycket surfande/slappande och häng här. Håller på en del med aktiehandel på nätet också, och för att få till bra "trades" behöver man ha koll på börsen live.
I går var det fullt ös med trädgård och hus, och i dag sitter jag rätt mycket framför datorn igen. I morgon ska jag ut på en "megafisketur" från morgon till kväll.

Känns riktigt bra faktiskt, jag gör precis vad jag känner för dag från dag och har inte tråkigt för fem öre. ?
Mår prima!

@Andrahalvlek, åldern ja just det, har ju fyllt 50 år i år, tänkte inte på det?

Ha en fortsatt bra dag!

Ja, det samlar vi på oss medan vi åldras och blir äldre. Vi blir klokare med åren helt enkelt.

Men, just nu är vi alla här inne i en period då vi får extra mycket insikter och erfarenheter eftersom vi provar något nytt, vi försöker bli nyktra.
Samtidigt, när vi nyktrar till så läker kroppen och vår biologiska ålder backar - vi blir yngre.
Det tycker jag är kul!
Lite busigt till och med!
;-)

Kram!

Härligt du mår bra?
Väldigt olika för mig med hur mycket jag är här. Hm... naturligt!
Låter kul med börsen. Skaffade ett isk konto igår. Haha får se hur det går?
Kram

Tycker ditt liv låter så bra och härligt nu. Fisket, familjen och så trygg i din nykterhet. Det är något skönt och bra med att släppa taget här, lite som att flytta hemifrån. Men om man har föräldrar man gillar så vill man ju hålla i kontakten ?
Och vi får ju hålla i eftersom vi firar jämna dagar ihop och jag inte kan räkna.
Så det kommer nog inte som en överraskning för dig att jag inte äger en enda aktie som jag själv ska köpa eller sälja.
Njut av din kväll, kram ?

Då var man hemma igen efter en härlig fisketur. Många fina fiskar och en massa sol blev det. Solen har tagit bra i dag känner jag, dock mest på vänster ansiktshalva, så jag ser helt knäpp ut. Jätteröd på vänstersidan och halvblek på högersidan. Nåja, får fixa det i morgon?. Kul att ni är här och kommenterar tjejer!? Även om det lär bli färre besök för oss alla med tiden så är det ju trevligt och bra att hälsa på i bland.

Bra där VaknaVacker! Isk är det bästa, så slipper du deklarera alla affärer. Se klart, jag tror du skulle fixa det också ? Jag håller inte på med några jättesummor, utan det är mer som en liten hobby, typ ett trevligt tidsfördriv och så är det kul om man kan dra in lite extraslantar.

@Soffi, hoppas du har en bra kväll❤️

Och ni andra också såklart!

kram

Många som fiskar kastar ju i fisken igen ? Efter fotografering! Men jag tror att själva fisketuren är det allra bästa, inte fångsten.

Klassiskt ”fulbränna” tillhör i början på säsongen ?

Kram ?

Det beror på vad det är för fisk. I dag släppte jag i allt, då det endast var "skräpfisk" Id, mört och braxen jag fick. Jag var ute efter de arterna i dag, och hade inte räknat med någon ätbar fisk, så det är som du skriver, foto, vägning om det är nytt personbästa, och sedan returnering. Passar alltid på att fota lite i naturen också när jag är ute. Fisk som jag gillar att äta brukar jag ta upp "lagom" mycket av. Dvs inte mer än att vi klarar att äta den färsk. Fryser nästan aldrig in någon fisk, möjligtvis kan jag bunkra upp några kg torskrygg'.
Fisk jag gillar att äta är tex piggvar, gös, sjötunga och olika torskfiskar. Sill och lax går också bra. Ungarna gillar nästan bara lax tyvärr.?

Kram

Tack för inblick i en ny värld, men gillar samma fiskar som du ?
Förundras då och då, när det finns lite tid över, att vi fixat det här - så länge, men vågar inte bli kaxig.
Hur tänker du? Är du liksom nykter för all tid nu, eller oroar du dig för återfall? Kram.

Har några gånger fått förmånen att äta nyfångad torsk - åh så gott det är! Men lax och makrill är också gott ? Insjö eller havet? Men mört och brax finns väl bara i sjöar? Torsk och lax i havet, och lax även i älvar men knappast sjö väl?

Jag kommer från gbg och var tidigare havsmänniska. Flyttade till ett ställe med sjöar, och blev sjömänniska. Flyttade vidare till havet - och nu älskar jag både sjö och hav ❤️

Tack! Blir glad att höra att du blir peppad? Skönt att du är på G igen såg jag i din tråd.
Ja du Se Klart, tänk vad vi har åstadkommit hittills.?
Känns väldigt bra just nu, och just att man märker att man inte får något sug när det är tufft gör
att det känns ännu bättre. Hade ju en formsvacka förra helgen, men att börja dricka fanns inte på kartan.
Något "normalt" återfall är jag inte orolig för, däremot om tex ett av mina barn nu plötsligt skulle dö i
i en trafikolycka så vet i sjutton hur jag skulle reagera. Men sånt är ju inget man går och tänker på, eller går att testa.
Mitt mål och min vilja är att vara nykter för all framtid, men jag "kör" på "tillsvidare". Hur känner du själv?

Härligt att ni gillar fisk!? Jag tycker det är gott, och så är det ju nyttigt också.
Ha-ha Andrahalvlek, många frågor där. Jag kan nog det mesta som handlar om fiskar och skulle kunna skriva
en mastodont utläggning här, men för att ta det lite kortfattat så är svaret på dina frågor att makrill finns i västerhavet och en liten bit in i Östersjön. Mört och braxen finns i sötvatten och bräckt vatten.Torsk finns i västerhavet och i Östersjön men har minskat kraftigt i Östersjön de senaste åren. Lax finns i havet, även hela Östersjön, den går upp i älvar för att leka och finns även i Vänern. Dessutom finns den inplanterad i flera andra insjöar, tex Vättern.

Nu ska jag ut och plantera ett nyinköpt päronträd?

Ha en fortsatt bra helg!

Jag tänker som du. Tror att jag hade nån oro kring detta för 1-2 veckor sedan, liksom rädd att inte kunna vara i denna lugna känsla, att faror kanske lurar överallt.
Men det har gått över.
Om något katastrofalt händer vet jag inte heller, men som du säger går det ju liksom inte att tänka på dagligen. Jag kör också på, men har väl satt något första mål, + 3 månader till. Men som det känns just nu hoppas jag att jag aldrig mer behöver dricka. Om det ändras- så ska jag säga till- du med ?. Då får vi dra in med tungt artilleri.
Kram min nyktra kompis! ❤️

Se Klart, japp vi sparar de tyngsta vapnen vi har och plockar fram dem om det skulle behövas.? Jag vet inte om det beror på att vi startade den här resan på samma dag, men jag har alltid tyckt att vi har legat i ungefär samma fas hela tiden. Så många gånger du har skrivit något och jag har tänkt, ja, exakt så är det för mig nu också. ❤️ En grymt bra kompis är du i alla fall?

Min dag har varit bra med mycket trädgårdsmys. Jag planterade ett päronträd i dag. Det trädet ska bli min påminnelse om året jag föddes på nytt, fri från alkoholen.

En tanke slog mig i dag när jag satt på altanen och tittade på den blå himlen. Inte ett flygplan har jag sett på hela dagen, inte en enda vit strimma. Det brukar vara massor i normala fall. Just när klimatkrisen var som värst, så slog det här viruset till. Kanske Jordens sätt att säga: Nu får det vara nog!

Kram till alla kämpar!

Vi lyssnade inte tillräckligt på klimatlarmen - så naturen fick oss på knä på annat sätt. Vi kommer nog aldrig resa jorden runt i samma utsträckning som förut.

Jag är själv ingen globetrotter, jag trivs bäst hemma. Det finns mycket fint att uppleva i Sverige - och även i sitt eget närområde.

Vilken underbar idé att plantera ett päronträd som ska växa och påminna dig varje dag om din nyktra resa ??

Jag fick en liten planta av min äldsta dotter för några veckor sedan, ett ”elefantöra”. (En stickling från en stor planta som hon har hemma.) Det får bli mitt ”päronträd”.

När mina barn föddes fick de varsitt ”paradisträd”, en fetbladig krukväxt, som växer och frodas fortfarande.

Kram ❤️

För mig har lugn nästan alltid varit lika med stillhet.
Men när jag läser här börjar jag fundera.

Du är så full av energi! Så många härliga aktiviteter: fixa med huset, fiska, plantera träd mm.
Samtidigt andas dina inlägg så mycket lugn. Som att lugn = trygg, lugn = må bra och lugn = glädje och lycka, till och med lugn = energi och livsglädje!

Ett lugn som du får av att vara nykter.

Tack för att du delar och ger mig en så vacker målbild - dit vill jag också!

Kram!

Profile picture for user Vinäger

Håller med och har skrivit det själv. Om något skulle hända de mest närstående tror jag inte att jag skulle fixa nykterheten. Däremot tror jag att för varje dag och ny insikt blir det mer självklart att även om vi skulle trilla dit vill vi fort tillbaka. Det nyktra livet är ju så mycket mer värt än motsatsen - oavsett situation.

Så härligt att läsa om vardagslivet, det vita vardagslivet. Inte alltid en dans på rosor, men det är ju knappast A-livet heller...

Har en fiskeintresserad man. Blir mest gädda och abborre, tyvärr. Rökt eller stekt abborre är iofs gott, men inget slår torskrygg eller en fin bit lax.

Ha det gott i solen, åtminstone skiner den här hos mig. ?

Kram

Loggat in här och tänkte läsa i kapp men ögonen går nästan i kors. Har avverkat en kort fisketur efter havsöring. Sedan hälsat på min morsa i hennes sommarstuga och där eldat en massa ris och huggit upp ca 2 kbm ved, lagat en skorsten, grillat och kört 8 mil hem.

Så det får bli en sen höneblund först. Tack Andrahalvlek för lärdomen av ordet ”höneblund” ❤️ Låter mycket mysigare än tupplur?

Hoppas alla har det bra!

Nu??

Tack för kommentarer Andrahalvlek, Soffi och Vinäger!?
Blev en timmes höneblund efter en dag med mycket aktivitet. Kroppen behövde det, men jag har haft en underbar dag, så härligt att orka aktivera sig, göra lite nytta och tycka det är kul?

@Andrahalvlek, det går ju lika bra med elefantöra! Skoj att jag kunde inspirera dig.
@ Soffi, du är så smart! Det är precis så jag fungerar när jag tänker efter, jag blir lugn av att göra grejer, och får samtidigt livsglädje av det.
@Vinäger, abborre, glömde jag att nämna, det är också en god matfisk! Kul att din man gillar att fiska, du borde prova på någon gång, Ni kan ju göra det tillsammans.❤️

I morgon ska firman jag jobbar på köra i gång på allvar, så nu blir jobb som vanligt igen. Ska bli kul att träffa kollegorna och så men ska jag vara helt ärlig så, om jag hade pengar så jag klarade mig, skulle jag hellre vara ledig på heltid. Kanske skulle ta och steppa upp med min aktiehandel...??

Ha det bra!

Kram

Det är verkligen lyxigt att orka och forsa genom dagen. Hoppas min ork håller i sig imorgon ? och hoppas att du får det bra åter på jobbet. När jag fantiserar om att bli rik (hur nu det skulle gå till eftersom jag inte ens köper lotter) och om i jag i så fall skulle sluta jobba är blixtsnabba svaret aldrig i livet. Dels för att jag har så roligt jobb, men innerst inne har jag kanske också oroat mig över hur det skulle gå med drickandet. Jobbet har varit mer än roligt jobb, utan även struktur och ansvar. Att aldrig vara sjukskriven, att gå till jobbet oavsett hur jag har mått, har varit en mur mot ytterligare förfall. Skönt att slippa oroa sig för det iallafall.
Ha en fin start på vecka. Kram ⭐️

Profile picture for user Varafrisk

Härligt att läsa om din aktivitet, att ha orken och lusten att göra så mycket??

Det är sådant jag längtar efter... att få tillbaka energin..att inte alltid vara trött.

Ha en go måndag?

Tillbaka på jobbet igen efter en tids korttidspermittering. Min närmsta chef är hemma coronasjuk, en kollega som har sitt skrivbord 6 meter från mitt fick dom tvinga hem i fredags pga hans konstanta hostande. Han har under permitteringen roat sig på krogen varje dag, men jobbade i fredags. Han sa tydligen när han blev hemtvingad "jag är inte sjuk, jag bara hostar mycket" Idiot! Ytterligare 2 personer på avdelningen är frånvarande pga corona, den ena ligger i respirator. En av mina kusiner har nätt och jämt klarat livhanken efter en vecka på sjukhus.Min närmaste kollegas vän dog i corona i går. Alla är i samma ålder som mig och har inga underliggande sjukdomar.

I början var jag inte orolig för att bli drabbad själv, det skulle ju vara som en vanlig förkylning men har börjat
tänka om där. Det känns olustigt och jag vill till varje pris undvika att bli smittad.När jag äntligen har kommit ur mitt alkoholberoende och mår bättre än någonsin så vill jag inte dö kvävningsdöden pga corona.

Så till alla er som har möjlighet att jobba hemifrån, gör det, jag kan inte det.

Sorry för pessimistiskt inlägg, men jag vill njuta av livet nu, livet som nykter.?

Ta hand om er.❤️

Inte ett pessimistiskt inlägg utan ett realistiskt. Det är så det är just nu. Vi måste fortsätta vara MYCKET försiktiga. Hålla avståndet och stanna hemma vid minsta symptom.

Som du skriver, inte har vi tagit oss ifrån askan för att kliva in i elden.
Var så försiktig som det går att vara. Och som du skriver är detta inte en katastroffilm utan vår verklighet. Tråkigt och oroligt. Vilken tur att vi inte dricker. Kram.

Hej kompisar. Jag ska var försiktig, det lovar jag? Tyvärr kan jag inte jobba hemifrån då det är vissa datasystem som jag har ansvar för som måste hanteras på plats. Angående den "hostande kollegan" så har han däremot möjlighet att jobba hemifrån! Grejen är egentligen tragisk, alla vet att han är gravt alkoholiserad men så länge han klarar att "sköta" sitt jobb så får han tydligen vara kvar. Om man jämför med hur mitt beroende såg ut så har han det 10 gånger värre. Han har varit på företagshälsovården och fick testa sig regelbundet, men klarade sig tydligen på något underligt sätt. Men tyvärr så tror jag att han kommer "trilla av pinnen" pga alkoholen snart, för man märker att det bara blir värre och värre. Det är riktigt illa nu. Jag tycker det är konstigt att inte hans chef (vi har inte samma chef) gör något år saken.?

Ja-ja, Jag funderar på att ta med mig min andningsmask till jobbet. En riktig proffsmask med utbytbara filter av högsta skyddsklass som jag använder hemma vid målning, slipning mm.Men blir väl idiotförklarad då?

Som det ser ut nu så kommer jag bara jobba halvveckor ett tag framöver pga dåligt orderläge på våra produkter.
Så på torsdag är jag permitterad igen några dagar.

Ha det bra! Kram.

Profile picture for user boink

Som svar på av Torn

Hej Torn!
Kul att höra att det går bra för dig :)
Måste vara skumt att komma tillbaka till jobbet och särskilt om det är kollegor som är där eller har varit smittade i viruset. Jag jobbar också med it men vi måste jobba hemifrån nu på grund av detta. Är konstigt att inte träffa kollegorna tycker jag... men självklart ska man vara hemma om man är sjuk annars är det oansvarigt.
Hoppas du får en fin nykter dag!

Om jag hade varit du så hade jag satt på mig skyddsmasken ?

För säkerhets skull - och för att markera. I alla fall om arbetsgivaren och kollegor är så nonchalanta att sjuka inte håller sig hemma och att alla som kan jobba hemma inte gör det.

2/3 av våra medarbetarna jobbar hemifrån, och vi permitterar också på vissa avdelningar.

Andrahalvlek, japp jag tar med skyddsmasken i morgon?

Har upptäckt en sak de senaste veckorna. Jag bryr mig inte särskilt mycket om pengar numera. Förr kunde jag bli irriterad över mycket som rörde pengar. Tex om frugan handlade onödigt mycket kläder eller om man fick en parkeringsbot. Eller om något dyrt gick sönder. Nu är det liksom ”no big deal”.Det är annat som är viktigare, att jag och familjen mår bra och att jag är nykter. Ska tillägga att vi är inte rika på något sätt, men har så vi klarar oss. Förr drömde jag ofta om att vinna en massa pengar, jag tänker inte så mera. Det här är kanske en känsla som kommer ändras i framtiden, men det känns väldigt bra just nu. En sak mindre att oroa sig för.

Ha en bra kväll!☀️?

Jag tänker att det är precis detta som är så svårt att förklara för de som inte varit i diket av alkohol. De nya små känslorna kring saker man inte hade förutsett. Jag oroar mig mindre för pengar, som du. (Har inte heller så många att oroa mig för, det mesta levs upp...) Men upptäcker också att jag har mer tålamod med min mamma. Skam vore annat tänker man kanske då, med tanke på karantän och elände. Men ändå. Vi pratar länge, skrattar mycket. En gratis-vinst!
Tack för påminnelsen om de små miraklena. Godnatt! ?

Ja, tänk, när man dricker finns det så mycket att irritera sig över. Man har för lite pengar, för lite tid, för mycket strul, för tjatig partner ja, ALLT som kan vara fel är fel.
Så kommer man till den punkten när man fått nog av drickat, när man inser att det finns bara ett som är viktigt på riktigt och det är nykterheten. Allt fokus på den, "skit i resten".
Det är då de små bonusutbetalningarna kommer: Man upplever att man inte har lika stor brist på pengar (och det har man ju inte heller när man låter bli att sätta in dem på glasbanken), man får mer tid, partnern slutar tjata och "allt ordnar sig".
Och visst är vi värda dessa bonusar för det arbete vi gör!
Kram!

Ja! Det är så mycket fördelar med att inte dricka. Så skönt. Det skall vi glädja oss åt varje dag! Ha det fint idag??

Profile picture for user Kaveldun

...att läsa! Och bra beskrivning Sofi...bonusutbetalningar. Och härligt att läsa din tråd Torn.
Jag vaknade i morse och i några sekunder - innan jag är riktigt vaken - scannar jag kroppen. Och är i en mikrosekund inte helt säker på om sömnigheten/tröttheten är just sömnrester eller om jag är bakis. Och känslan när jag greppar att det är sömn...bara sömn är ...kanske inte jublande men småsjungande nöjd:-)
Inget kemiskt gift som tynger huvud och kropp ( ack arma kropp) eller ångest kring antal glas ( blev det ett fjärde...eller femte?) eller pengar rakt ut i sjön från ngt hotell där jag suttit i foajén och försökt se ut som om jag har där att göra ( pinsamt!)
Ha en fin onsdag

Härligt att läsa att det är fler än jag som upptäcker de här "bonusutbetalningarna"!
Jag har också börjat bry mig mer om min mamma Se Klart! Var nere i söndags och hälsade
på henne, och hjälpte till med en massa saker hon inte klarar av numera.Och märkte hur otroligt glad och tacksam hon blev. Förr har jag mest gjort sådant lite som ett nödvändigt ont.?
Och Soffi, Du som har en tidigare erfarenhet av dessa nya upptäckter kommer ju få upptäcka dem en gång till nu ju! Lyckost!?
@VaknaVacker, kommentar överflödig, jag säger bara, Glädjespridare!?
@Kaveldun Jag skrev ett litet inlägg i din tråd, som jag för övrigt har följt sedan start. /kram

Fasen, det blir inte mycket gjort för mig på jobbet i dag, sitter ju här och skriver i stället.
Nåja, jag jobbar i kapp en annan dag. Är inte så lätt att jobba så hårt med min skyddsmask på förövrigt?

Jag fick ta av skyddsmasken lite senare för det var för jobbigt att andas igenom den och det klämde och kliade. Jag tror den gjorde nytta i alla fall då vår högsta chef av en slump tog en sväng igenom vårt kontor och såg med skrämd blick på mig. Efter ett tag så kom chefen under honom och satte upp en massa extra papper på vad som gäller runt coronan, och märkte upp med "sitt här" lappar på fikabordet så alla ska hålla rätt avstånd.?

Jag tänker på alla som jobbar inom sjukvården som dagligen får springa runt med dessa masker och en massa annan skyddsutrustning, vilka hjältar! ❤️

Sov så gott

Ler när jag ser dig framför mig, sittande med skyddsmask på jobbet. Ja, jag har ju ingen aning om hur du ser ut, men en man i sina bästa år med skyddsmask "Wow! ;-)".
Du säger att du inte fick mycket gjort på jobbet, men kanske gjorde du mer nytta för företaget genom att bara sitta där med masken än om du klarat av "48 punkter på listan". Nu verkar det ju bli lite ordning och reda på smittskyddet. Bra jobbat!
Så inte behöver du jobba igen något, du har ju viktigare saker för dig - att må bra, vara nykter, ta vara på det vackra vårvädret för att fortsätta "fixa" som du tycker om. Och som du gör galant!!
Lyckost? Jag? JAAAA :-) Skriver mer om det i egen tråd för att inte kapa din med en av mina romaner.

Kram!

Otroligt bra markerat både mot chefer och kollegor! Det här viruset har verkligen respekt med sig. Det slår så oerhört olika. Vissa märker knappt att de är sjuka och en del blir dödssjuka eller dör till och med.

Man tror ju att det hänger ihop med individens eget immunförsvar - som kan börja gå helt bananas. Och vems immunförsvar som reagerar så är det ju omöjligt att sia om.

Jag har tidigare inte alls varit rädd för viruset, men nu börjar jag bli mer och mer restriktiv med vilka jag träffar.

Till och med mötet på jobbet idag känns sådär med tanke på smittorisken. Dessutom. Som om jag inte vore orolig innan liksom.

En annan sak. Att du vaknar i ottan beror på åldern ? Efter 50 är det raskt utför med mycket, till exempel sovmorgnar ?

Ja du Soffi, det var en del kollegor som drog ganska rejält på smilbanden, men det var nog inte riktigt i klass med ditt äventyr på pilatesbollen.? Andrahalvlek, där satte du den igen! Det har inte gått in i min skalle ännu att jag är över 50?

I dag har jag preppat packning och båt för ett fiskepass i kväll/natt. Min son och en kompis till honom har tjatat till sig att följa med ut, trots skola i morgon. Det ska bli kul, alltid lika härligt att se grabbarnas nervösa glädje när dom drillar en stor fisk.

Kram

Ser framför mig hur du sitter där med skyddsmasken. ? Riktigt bra gjort.

Vad kul att sonen och hans kompis vill hänga på. Gemensamma intressen ger så mycket extratid med barnen. Tänk att du nu kan köra när som helst. Vilken frihet!

Önskar dig/er en härlig fisketur!

PS. Jag har varit med min man och fiskat flera gånger. Vi har alltid haft båt. Dock är han mer entusiastisk än vad jag är. För att jag ska följa med ska det vara sol och värme. ? Efter en stund ligger jag hellre och slappar än står med ett spö...

Kram

Så härligt det måste vara för barnen att få hänga med. Låter magiskt, även om det ordet är uttjatat så passar det här.
Jag har sått frön hela kvällen- gästrummet belamrat, forts i helgen. Känns lite som gamla människor, gör det inte? Att ha massa små krukor i ett varmt rum. Hjälp!
Imorrn är det fredag och av med skyddsmasken. Hoppas ni får en fin kväll. Nykter är helt klart. Kram!

Det är ju rent fruktansvärt egentligen.
Att det ska krävas en kris av megaformat som Corona för att man ska börja "leka" på jobbet med pilatesbollar och andningsmasker.
För jag tror faktiskt att många mår bra av att bjuda på sig själva lite mer, och de runtomkring som får ett gott skratt mår ju också bättre.
Jag tror att jag, när krisen lägger sig och livet återgår till det "normala", ska försöka ta med mig leken.
Är ni på? Ska vi sprida lite mer glädje på jobbet? Det går ju uppenbarligen att göra med väldigt små medel :-).
@Andrahalvlek: Ja, jag börjar ju också bli gammal, men visst får jag väl leka ändå? ;-)

Hoppas att fisketuren blev lyckad. Det låter helt underbart att få umgås med son + kompis på det viset.
Sååå mycket bättre än att du smygdricker öl medan grabbarna spelar dataspel...
Det är aldrig för sent - livet kan bara bli bättre - nykter :-). Fint att du kom på det!

Kram!

Tänk vad skönt det är att kunna köra bil när som helst på dygnet! Tack för påminnelsen Vinäger. Kom på att jag numera tar det som en självklarhet, men så var det ju definitivt inte förr. Att så frön och ha en massa krukor överallt behöver inte betyda att man är gammal Se Klart, det går utmärkt tom för dom som är under 50?. Huvudsaken är att man tycker det är kul och att det sker under nyktert tillstånd. Skyddsmasken åkte av redan i onsdags, är permitterad ett par dagar till, men när jag börjar jobba igen så är jag på Soffi, mer glädje på jobbet!

Kvällen blev lyckad och alla fick fisk, jag kom inte i säng förrän kl 02.30 i natt, och har sovit som en stock, underbart! "Tyvärr" så var det jag som fick flest och störst fiskar, men killarna var supernöjda ändå.
Frugan jobbar hemifrån i dag, hon brukar inte göra det och jag har fått order om att inte störa så hon
kan koncentrera sig. Så jag håller mig nog mest utomhus i dag, det finns ju något som kallas "husfrid" ?

Ha det bra gott folk, Och jag säger som Andrahalvlek när hon sitter sömndrucken på sängkanten,
Idag väljer jag att vara nykter! ?

Kram

Profile picture for user Rosa76

Grattis till det och också nyttigt att tänka: -Detta hade inte hänt när jag fortfarande drack. Det är viktigt att klappa sig på axeln, och det är ofta jag tänker den tanken...
Hade en son som trotsade tiden han skulle vara hemma på kvällen i förra veckan...Cykeln hade lite luft så det skulle ta ytterligare en timme innan han kom hem på kvällen...
Arg som ett bi satte jag mig i bilen och körde raka vägen och hämtade hem honom, pinsamt bortgjord inför polarna när morsan kör in på parkeringen.. Cykeln fick han hämta dagen efter och i ryggsäcken hade han cykelpumpen...

Det är ju inte bara de roliga sakerna som fisketurerna man kan göra (ha,ha)...man kan också "sätta ner foten" på ett annat sätt! Nykter idag och i eftermiddag ska jag sätta potatis i trädgårdslandet :) Kram!

Eftersom det blev en så sen kväll igår, hoppas jag det blir lugnt ikväll ? Jag är ok med mina gamling-grejer, känns ändå yngre än att vara full. Tänker allt mer på hur ocharmigt det är med berusning. Vill inte återuppleva. Och konstigt nog har jag nästan glömt hur det känns att vara i det overklighetstillstånd som ett glas innebär. Hoppas du har en fin avslutning på veckan, vi kanske inte längre behöver säga att vi kämpar vidare, vi lever vidare. Kram ?

Profile picture for user Kaveldun

....som andas glädje och styrka.
Torn - otroligt hur du vänt ditt liv och det verkar som att du inte måste kämpa så mkt ( själv har jag kvar visst sug ?)
Och Rosa76 - att vara nykter och kunna sätta ner foten är inte dumt.
Att lita på sig själv...och sätta gränser för barnen.

Jag satte också potatis i går Rosa! I bland tänker jag om det verkligen är värt allt slit med att hålla på med all grävning och ogräsrensande för att få egen potatis. Men kommer alltid fram till samma sak, det är det!? Det kunde inte ens alkoholen rubba.

Tack kaveldun för komplimangen om fina inlägg!❤️ Jag är imponerad av flera av er som har förmågan att skriva fina, bra, långa och många inlägg. Jag har inte riktigt den förmågan tycker jag?

I går kväll var jag så där härligt trött, ja härligt. Förr kunde jag ofta gå och lägga mig tidigt även om jag inte var trött. Eller, jag var trött på att spendera kvällarna med att springa ner i källaren, garaget och andra ”gömställen” och fylla på kroppen med öl. Bättre att gå och lägga sig.?

Frugan var på bra humör i går och hade fixat med en massa goda tilltugg och en miniflaska med bubbel till sig själv. Till mig (och barnen?) hade hon gjort en jättegod passionsfruktsdrink. Saknade inte bubblet för fem öre. Något jag har saknat efter jag har blivit nykter är dock den där riktiga ”passionen” till min fru. Något jag tänkte på när jag gick och lade mig kl 10 och hon lite besviket sa, va, ska du redan lägga dig? Men det är något jag får jobba på, Vi ska snart fira 10-årig bröllopsdag, kanske kan bli en nytändning☺️

Annars är allt bra, och vet ni vad, jag och grabben ska ut på en fisketur i kväll igen! Ni måste tycka att jag är helt galen med mitt fiskande, men det är det bästa jag vet, mitt fiskeintresse. Inget kan ta i från mig det. Men alkoholen var extremt nära att göra det.

Ha en kanonbra helg!

/Torn

Åh vad kul med fisket! Blev det någon fångst? ?
Så bra med skyddsmasken att det tog skruv på chefen. Detta virus är inte att leka med. Man vet ju inte vem som drabbas hårt och det finns studier på att det ger fler konsekvenser på hälsan än i lungorna!

Ha en utmärkt dag! Kram??

Det är så nyttigt att tänka på det som har varit, för att verkligen inse vilken enorm förändring till det bättre som faktiskt har skett.

Jag kan nästan höra din frus besvikelse ända hit ? Här bjuder hon till - och sen går du och lägger dig. Ridå.

Apropå passionen så har jag hört att alla känslor blir mer genuina när man är nykter. Men du har nog behövt gå in i din ego-bubbla för att fixa den här nyktra resan inledningsvis.

Nu är du redo för att ta in omvärlden på ett helt annat sätt. Mitt tips är närhet utan krav på prestation. Jag brukar säga att de män jag faller för måste klara ”doftprovet”. Blir jag knäsvag då är jag rätt känsla på spåret.

Men det funkar kanske inte så för män kom jag på nu ? Män går kanske inte igång på dofter på samma sätt? Kvinnor är generellt doftkänsligare, och det är sannolikt hormonellt. Som gravid är du tex enormt doftkänslig.

Men det är ofarligt att prova! Doften på halsregionen är starkast - där blodet pumpar nästan synligt. Det är kombon av parfym och hud som är grejen liksom.

Varmt lycka till med både fiskelycka och passionen!

Profile picture for user Saskij

Sitter här med mitt morgonkaffe som smakar förträffligt på min tredje nyktra dag. Sedan en timme har jag läst din tråd, Torn, och alla kommentarer.

Vilken härlig läsning och bra start på min dag.

Igenkänning så det ryker... Ofta iallafall!

Idag fyller min dotter 11 år så nu ska jag upp och fixa nån god efterrätt.. Citronfromage stod på önskelistan...

En sådan tillfredsställande känsla att vara klar i knoppen en dag som denna!

Ha en strålande dag alla kämpar, ☀️☕?

"Något jag har saknat efter jag har blivit nykter är dock den där riktiga ”passionen” till min fru."
Om du tyckte att du hade den när du drack … ja, jag är ledsen, men du kommer inte att få uppleva den igen.
Du kommer att få uppleva något mycket större som nykter, ge det lite tid bara.

Din fru är på det, hon fixar myskväll och bjuder på passionsfruktdrink. Det lyckades inte, du var trött. Men jag tror nog att hon letar nya vägar, och du kan känna efter vad du tror att du vill ha så här i nykterheten - och ge henne en hint. Prova nytt!

Själv har jag "blivit överlistad" av min gubbe.
Jag har alltid varit kvällstrött. Förut kunde jag ju dock ta en whiskey till på lördagskvällen när gäspningarna kröp sig på, jag kunde vara uppe en stund till, tills det var dags att lägga sig för oss båda...
Sedan blev jag nykter (jag tänker på i höstas nu alltså) och jag orkade inte hålla mig uppe på kvällen.
Fast som nykter vaknar jag ju piggare och mer utvilad. Jag tror gubben upptäckte det nånstans på vägen.
Nu kan han nästan bli ivrig att få mig i säng för att sova när jag börjar gäspa på kvällen... Jag fattade ingenting - till en början...

Önskar dig ett riktigt "skitfiske" ikväll ;-)
Kram!

Jag är nog beredd att hålla med dig, Torn. Har ingen bra lösning på det (än) förutom att morgnarna är den nyktres nya kvällar. Generellt. Men jag känner också behov av att vara lite ifred. Vara med mig själv. Vakta mina gränser mot alkoholen smittar av sig lite, fast det är inga negativa känslor inblandade, mer; jag har fullt upp här och lite svårt att med all min uppmärksamhet och kraft engagera mig i någon annan.
Men vi pratar en del om det här hemma och jag är säker på att det kommer bli bra. Överlag försöker jag att inte dra snabba slutsatser utan istället vara nyfiken på framtiden. Mina tankar rör sig mycket kring relationen, känslorna, kärleken. Vilken roll alkohol har haft i vårt liv på ”gott” och ont. Men mina känslor är bra, de lever och vill och kan stanna långa stunder i nuet och titta på min man och bli svimfärdig. Men kan också vara lättirriterade (sluta vissla...)
Ha en fin dag min vän!

Tänkte på det sedan att just passion (och mat) är det som höjer dopaminet mest av allt som det som kan höja det på ett naturligt sätt. Fast du segelflyger eller fiskar hellre??

Tillbaka från fisket, ligger i badkaret och tar ett varmt bad, det var ganska kyligt ute på sjön fram på kvällen. Fisket gick bra och min son och hans kompis var nöjda.

Tack för all respons på mitt förra inlägg!❤️Det var väldans vilket intresse för passion det fanns här!? Fick lite dåligt samvete nu , att jag gick och lade mig när frugan uppenbarligen hade försökt att mysa till det. Men jag var verkligen svintrött. Jag tar till mig om vad ni skriver och tackar åter igen för tips och råd. Ni är bäst! ?

Saskij, såg att du hade tagit promenader efter tips från mig , och har klarat dag 3 nykter. Känner mig glad att något jag skrivit om kommer till nytta. Heja dig!?

VaknaVacker, fiske är ju en stor passion för mig, men man kan ju ha fler passioner. Hoppas jag.

Se klart, det där med ”sluta vissla” känner jag väl till, men det är min fru som säger det till mig. Vi män måste helt enkelt vissla väldigt falskt?

Nu är jag bra trött igen, i morgon ska jag ta det lugnt.

Kram och god natt!

Jag hade en kollega på jobbet som ALLTID visslade. Jag upplevde det så i alla fall. Inte falskt alls, men väldigt repetitivt. Irriterade mig massor. Jag sa dock inget. Inte så ofta i alla fall ?

Mina barns pappa brukade nynna istället. Irriterade mig också. Tills jag kom på att han bara gjorde det när han var på gott humör.

Då irriterade det mig inte längre, utan tvärtom gladde det mig att han var på gott humör.

Ha en toppensöndag ?

Lite läskigt, jag tänkte ta upp det i min tråd när jag läste ditt och de andras inlägg.

Ja, den kommer och går. Och jag blir så irriterad. På mig själv. För att jag inte har lust. Med det jag vill. Jag vill vilja. Oftare. Om ni förstår vad jag menar. Nu funkar det i alla fall, men saknar ändå den självklara passionen. Den som faktiskt fortfarande finns efter mer än trettio år. Ett privilegium i sig, det förstår jag.

Lite utlämnande, men det har vi varit tidigare här på forumet. Tror att det är en lättnad för andra att läsa att de inte är ensamma.

Hoppas att du hittar tillbaka till det som varit. Kanske bäst att låta det ta tid. Att pressa brukar sällan vara ett bra alternativ.

Ha en fin dag.

Kram

Haha jag skrattar när jag tänker på dessa visslande män... min man visslar inte direkt falskt men svårt att utröna. Får mer skräckfilms-visioner av det där visslandet, minns inte nu vad filmen heter.
Jag vet däremot att jag inte tycker man/någon ska ha dåligt samvete för utebliven passion, finkalibrerade känslor som ju behöver sin tid och utrymme. Men även om samtal kring detta kan vara lite knepigt så tycker jag det hjälper. Ofta är det så mkt föreställningar och gissningar. Och det är lika jobbigt för den som tillfälligtvis känner för ”lite” som tvärtom. En av de få ämnena när det ju inte finns rätt och fel.
Hoppas du har en vilsam söndag, kram.

Ja...passionen var tog den vägen??

Jag tror att både allt som har varit tufft i mitt liv plus alkoholen har påverkat min och min mans relation/passion väldigt mycket! Samtidigt som vi har gått igenom så mycket tufft..(jag har ju berättat om det i min egna tråd). Nämnde aldrig barnlösheten men då fanns inte en tanke på alkohol. Det var en lång resa innan vi fick våra barn men till slut kom de m fyra års mellanrum fr Colombia❤️ Jag tror ändå att vår relation är väldigt stark men jag är tacksam över att min man inte har lämnat mig för jag har varit allt annat än trevlig. Jag tänker att jag kommer bli mindre arg utan alkohol och trivs jag med mig själv blir jag också mindre arg.

Jag tänker att som onykter är man egocentrisk och i tillfrisknandet kommer det nog också finnas ett visst inslag av egocentricitet...å jag tänker att min man kommer att förstå. Hoppas även att din fru kommer göra det, Torn.

Jag fiskar inte själv men tänker att det är väldig bra avkoppling??

Ha en fin söndagskväll ?

Tack för kommentarer Andrahalvlek, Vinäger, Se Klart och Varafrisk! Jag uppskattar verkligen allt ni skriver här i min tråd?
@Varafrisk, du ska veta att jag följer din tråd och blir berörd av din livshistoria❤️ Håller mina tummar stenhårt för att du snart ska bli fri från alkoholen.

I dag har jag tagit det lugnt med slappande i solen, gräsklippning och lite maskrosrensning. Tog en sväng med bilen och körde på små slingriga skogsvägar och lyssnade på bilstereon. Jag älskar att lyssna på musik på jättehög volym när jag kör bil. Men det funkar bara när jag är själv i bilen. Så fort jag höjer när familjen är med så låter det från alla samtidigt, SÄNK!? När jag körde på en naturskön sträcka med små röda stugor runtomkring så kom en favoritlåt på radion, jag höjde volymen till max och fick ståpäls. Ni vet en sådan där känsla man kan få och känner ett stort välbehag.

Jag körde långsamt och karossen vibrerade av bastonerna. Folk i stugorna glodde på mig och måste trott att jag var berusad, och det var jag, berusad av lycka, för att jag är nykter.?

Kram

Jag har märkt att mina känslor börjar komma tillbaka. De smyger sig liksom på, men de växer sig riktigt starka och stannar kvar längre.

Med alkohol var det mer upp som en sol och ner som en pannkaka, väldigt tvära kast.

Jag har blivit lugnare också, är inte lika rastlös. Idag har jag lyssnat på PO Enquist självbiografi ”Ett annat liv” i totalt 4 tim och 23 min. (Jag gör annat samtidigt!) Jag är mest intresserad att höra om hans problemdrickande på 80-talet.

Nu har han precis börjat plugga i Uppsala, så det går inte undan precis ? Men det är okej, till och med vilsamt. Han läser boken själv dessutom med sin fina gammelmansröst. Lite finurligt rolig är han också faktiskt.

Bra träning för mitt tålamod!

Tack Torn för dina uppmuntrande ord?

Jag älskar att spela musik högt fast det jag gör det inte så ofta..vid närmare eftertanke borde jag göra det mer??Älskar musik, lyssna, sjunga och dansa. Gå på konserter??

Önskar dig en god natts sömn och en fin måndag☀️?