Hade så gärna åkt längdskidor i helgen ? Vi har en anläggning hyfsat nära, men jag antar att det är svårt att hålla coronasäkert avstånd ens i spåren den här helgen med tanke på att det är strålande sol. Hoppas kylan håller i sig och sen planerar jag in den aktiviteten senare i februari. Vill så gärna ha med mig äldsta dottern på den aktiviteten, det är vår gemensamma grej liksom.

Så glad för din skull, att du känner flow ❤️

Kram ?

Att kropp och knopp fungerar bra får man vara tacksam över. Att låta alkoholen förstöra detta kommer jag aldrig tillåta igen. Inte du heller tror jag bestämt. Härligt med skidåkning.? Här är det barmark. Jag blir avundsjuk!

Kram

Åh vad skönt du mår så bra. Att du hittat sätt att påverka ditt mående så tydligt. Du har tagit tyglarna på riktigt?
Allt har liksom sin tid, man får verkligen inte glömma att andas.

Kram till fina dig?

Att läsa ditt inlägg. Och jag håller med dig om att kroppen verkligen varit så snäll genom alla år. Så värd att bli lite bortskämd. Njut av din tid! Kram ?

Jag läste ett inlägg jag skrev för ett år sedan.
Och tänker att jag gjorde rätt.
Visste inte då vad som skulle hända med min kropp,knopp och själ.
Jag läste här att nån känner att första året utan alkohol är det bästa och nån annan känner att det bästa börjar efter ett år utan.
Själv vill jag tro att om det finns möjlighet så kan det bli ännu ännu bättre.
Men jag vet inte...får veta senare.
Jag är nöjd som det är just nu med styrkan och kraften och glädjen.
Jag klarar mig bra just nu.
Läser lite här och där ibland och vill säga att jag är tacksam över att forumet aldrig slutar leva.
Jag kan alltid läsa nåt igenkännande inlägg nånstans.
Det är viktigt för mig.Det är någon fin själ som är där jag varit eller längre fram.Erfarenheter som är äkta och upplevda.Som hjälper och tröstar,stöttar.
Tack alla som delar sina självupplevda erfarenheter här på forumet? Vi behövs!
Pilla

Jag är också väldigt nöjd med livet som det är nu, men tror samtidigt att jag kommer fortsätta upptäcka nya fördelar med att inte dricka framöver. Vi får se. ?. Vad var det du undrade om fryst fisk i frysdisken? Det jag kan säga är att vacumförpackat är helt klart att föredra. Störst chans att fisken är bra då. Och att kolla förpackningsdatum. Mager fisk, som torsk tex klarar sig mycket längre tid fryst än fet fisk som lax och makrill. Det bästa sättet att veta om fisken är bra är att lukta på den när den är upptinad. (gäller även färsk fisk) Den ska inte lukta ”fisk” om du förstår vad jag menar.? Helst ska den knappt lukta någonting. Är det en skarp fisklukt så har den inte varit pinfärsk när den frysts in.

Det är inte farligt att äta fisk som luktar lite för mycket, men den är mycket godare om den knappt luktar något alls innan tillagning. Färsk fisk som ligger på is i fiskaffär en är enligt mig i princip alltid för gammal. Men jag är väldigt kräsen av naturlig förklaring.? I bland kan jag hitta bra fisk där, men det är väldigt sällan tyvärr. Någon gång har jag skällt ut fiskhandlaren för att han säljer nästan rutten fisk. Stor skandal att folk ska betala dyra pengar för sådant. ? De kan ju få avsmak för fisk för resten av livet.

Det kanske var något helt annat du undrade över, men här fick du lite bonusmaterial.

Ha en bra Söndag! Jag ska nog ut på en liten fisketur i dag med förresten. En gammal kompis hörde av sig och ville ut.

Kram

Minns en gång när jag fick äta färsk torsk som fångats samma dag, hemma hos en kompis. Tror knappt jag ätit något godare i fiskväg, den bara smälte i munnen.

Jag minns också en gång när jag köpte ”färsk” fisk i en fiskdisk. Har aldrig varit så magsjuk i mitt liv, varken tidigare eller senare. Sista gången jag köpte färsk fisk över disk. Nu köper jag fryst, nästan alltid laxblock. Plus att jag sen en månad tillbaka äter kallrökt lax till lunch varje dag. Vakuumförpackad från blomlöfs.

Färska räkor äter jag enbart när jag besöker Gbg. Frysta räkor göra sig icke besvär i mitt hushåll. Möjligen kan jag tänka mig sådana där skalade i spad på en räkmacka eller smörgåstårta.

Kram ?

Var på Island för några år sedan. Har aldrig ätit så mycket god fisk som jag gjorde där. Minns fortfarande torskryggen som jag tog på pizzerian. Bland det godaste jag ätit i hela mitt liv! Tycker det är svårt med fisk här på östra sidan av landet så det får bli fryst och vacuumförpackat. Ofta blir det fisksoppa, lax i ugn eller att jag panerar vit fisk, sällan att det är värt att tillaga en bit fisk för att fisken är så fantastisk. Lite tråkigt faktiskt!

Kram!

Dit måste jag åka någon gång.? Har alltid viljat åka dit, pga naturen och fisket/fisken. Tyvärr vill resten av familjen åka till varmare breddgrader när det vankas semester. Jag får väl helt enkelt åka till Island själv någon gång.?

p.s Sorry Pilla att din tråd blev lite av en fisktråd här nu, hoppas det är ok.?

Ja du har helt rätt med forumet, tänk att ni och vi fortsätter att dela med oss, och att ”ta emot”, allt från resor till Ibiza, en kram när men behöver eller lite bonuskunskap om fisk ? det är värdefullt.
Jag tror också som Andra halvlek skrev i någon tråd att forumet också är ett sätt att avsätta tid för nykterhetsarbetet/ den uppgift som det innebär, koncentration tänker jag, att hålla ögonen på sig själv och hur livet ska levas.
Du och dina tankar och rader är värdefulla! Hoppas du har en fin vecka att se fram emot. Kram ?

Jahaja och här nappar det???
Sicken tur. Äälskar fisk. Fast ibland klurar jag på att sluta äta det. Men då blir det ju inte så mycket protein kvar för mig som inte äter annat kött?

Alltså, jag är helt övertygad om att år två blir ännu bättre än år ett som nykter. Drt tog tid för mig att komma dit där jag är nu... så därför tror jag det.

Ha en trevlig kväll och kram?

Att kunna säga ifrån när jag känner att jag behöver det är ytterligare en positiv förändring när jag slutat med vinet.Att "sjunga ut" från hjärtat ,och ärligt och rakt och mena det jag säger.
Jag har känt stor skuld och skam och det trycket har lättat.Och det va som att jag inte hade rätt att uttrycka mig för att jag kände att under ytan fanns det känslor om att jag var dålig.Tacksam ?över att jag börjat respektera mig själv och att jag kan acceptera mig själv och faktist ta lite mer plats.
Jag duger.Och jag måste säga att det är också positivt att få gehör när jag uttrycker mig.Det är inte så tokigt,Pilla!Har också börjat vara i nuet på ett annat sätt,inte i grubbel eller andra tankar.
Är så tacksam emot forumet och alla som finns här rådgivare och vänner,var och en?Ni är en stor del i att jag mår bra,just nu!
Ha en lugn och vilosam fredag alla ?‍♀️
Kram Pilla

Vad härligt Pilla? Har tyckt det förut, och nu med... att vi är lite lika du och jag. Känner igen mig?
Tack det samma! Så gött med alla här?

Tack Vakna Vacker!
Det är så fint att känna igen sig.
Jag har läst lite om forum systrar här på forumet...⚘
Sådana finns.?

Här hos mig är det justvnu en fin tid.
Nästa vecka jobbar jag kort vecka sedan åker vi skidor en hel lång helg.
Jag är tacksam över att kroppen är stark och att lusten finns att använda den?.Inga tankar på alkohol just nu.Sköter mig med meditation,the,mat och tänker positiva tankar.Tankar som är hjälpsamma för mig.Har mina uppgifter som jag jobbar med som berör mig själv."Inte lätt som en plätt"
Jag övar och gör mitt bästa.
Och noterar positiva saker som händer runt mig.Inga mirakel men de finns där,stora och små.Allt beror på hur jag ser på dom.
/Pilla

Jag är så glad,håller på att lära känna en ny person som är från en helt annan kultur än mig.Och jag lär mig så mycket!🙏Och det är 20 års åldersskillnad men vi är lika och olika,kan prata om livets mening och andra djupa saker😊Känner mig rik nu faktist🤩
Pilla

Är intressant..Man lär sig otroligt mycket av människor från andra länder..Kulturkrockar kan det också bli, när man är uppfostrade på helt olika sätt, och vårt samhälle mot många andras är helt annorlunda..Jag har jobbat några år med ensamkommande..Först var jag lite osäker och otrygg..Men med tiden blev det ett av mina viktigaste jobb jag har haft..Det fanns några individer som hade svårt att passa in i vårt samhälle..Men dom allra flesta kommer att bli en tillgång både på arbetsplatser, i samhället, och i sportsammanhang..En kille hade aldrig ägt fotbollsskor..Efter ett halvår i Sverige spelade han i A-laget..En begåvning när det gällde både studier, vänlighet, intelligens och fotboll..Dom flesta av dessa killar hade aldrig smakat alkohol..Men bland fotbollslagens fester var det några som kom i kontakt med alkohol, tyvärr..Jag var med på några killars 18-årsdagsfirande.. Killarna var glada då dom fick chips och Cola..Det var musik och dans. ✨🎼✨Jättefint att vara med..🌱🌺🌱

@miss lyckad
Ja där ser man.Fotbollen kan va viktig på många sätt.Min nya vän var gift med en fotbollsspelare som Sverige köpte upp😊så nu lever hon är och är så tacksam.
Kram Pilla

Hej Pilla, jag är nyfiken på det där du skrev om för ett tag sedan att du kör lopp. Vad kan det vara tro. 🤔 Rally? Störtlopp? Löpning? Själv känner jag numera att det är skit samma om den ”breda allmänheten” skulle få reda på att jag har haft problem med alkoholen. Jag har ju lyckats sluta och är stolt över det, så det kvittar om det läcker ut. Du kan väl ge mig en hint?Behöver man ett redskap för att genomföra loppen? 😂

Ha det bra! 🤗

Igår kände jag igen mig i en bekant som var uppklädd och fin,mer uppklädd än vi andra ,jättefin.
Jag tänker lite nu idag att det syntes ändå förr att jag inte kunde hantera alkoholen.Jag ser det hos min bekant.
Det syns att det är svårt att ha kontroll.
Och igår fick jag uppleva att det inte alls såg sunt och välmående ut att vara så uppklädd och dricka osunt.
Tänkte på mig själv ,Hur jag haft det.Det är aldrig hälsosamt att dricka okontrollerat,trodde nog jag kunde dölja det med att klä upp mig.
Vill skratta åt eländet.
Känner mig mer rejäl ,ren och äkta idag.Inifrån och ut💪
Pilla
Känner tacksamhet idag🙏