Fy sjutton

Profile picture for user aeromagnus

Höll upp i 5 år med a men nu trillade jag dit. Hatar mig själv. Hur kunde jag vara så jävla dum. Nu har jag varit nykter en dag. Har marinerat min lever med det jävla helvetesskiten. Imorgon kommer jag börja med antabus. Varför blev det så här?

Profile picture for user JoYo

5 år nykter är stort! Låt inte bakslaget tynga ned dig. Du är ju stark! Förstår att det känns tungt. Men det finns bara en väg att gå. Även då man fallit. Den nyktra.
Häng kvar här nu!
??‍♀️?

Profile picture for user Mrx

Har du levt nykter helt i 5 år? Grattis säger jag. Låt inte en liten vurpa förstöra din framgång. Det är bara att börja räkna vita dagar igen. Du fixar det här.

Profile picture for user Andrahalvlek

Nykter i fem år och sen börja dricka igen. Hör/läser om det då och då, men jag förstår inte hur det går till.

Eller jo, jag vet ju förstås att alkohol är oerhört beroendeframkallande och att suget väcks direkt om man börjar dricka. Men hur går vägen till beslutet att börja dricka igen till egentligen?

Du Aeromagnus behöver inte svara om du inte vill, jag tänker bara lite högt i skrift här hos dig nu.

Kan det bero på ett trauma som väcker ett så enormt sug att man inte kan motstå att dricka för att få glömma traumat korta stunder?

Torn brukar nämna att han inte är säker på om han kommer att kunna låta bli att dricka om det händer hans barn något allvarligt. Själv är jag tveksam. Vad skulle alkohol bidra till i den skräckupplevelsen?

Eller börjar man dricka igen efter fem år för att man tror att man är frisk och kan dricka ”normalt”?

Jag är nyfiken som sagt, allra mest för att själv förebygga att hamna i en liknande situation om några år. Du eller någon annan med erfarenhet får gärna hjälpa till att skingra min okunskap om detta.

En sak är i alla fall säker. Du kan det här. Det fysiska beroendet är överjävligt starkt, men det går över på en dryg vecka.

De goda nyktra vanorna har du redan. Du behöver bara repetera alla goda nyktra argument så är du snart på banan ordentligt igen.

Slå inte på dig själv. Nu blev det så här. Nu tar du konsekvensen av det och gör något åt det. Svinbra!

Kram ?

För mig handlade det om att kunna men det gick ju inte så bra. Så vad som utlöste detta ja det vet jag inte men jag ska ta reda på det om det finns ett svar. För mig TROR jag det handlade om att jag är va att ha kontroll.

Hittade idag en kille på youtube som kallar sig Bignoknow. Han pratar bland annat om psykisk ohälsa och sitt alkoholmissbruk, och han har haft flera återfall.

Kollade bland annat på klippet ”My battle to get sober again” där han precis ska sluta dricka igen med hjälp av 12-stegsprogrammet.

Kram ?

Det är olidligt varmt så man knappt står ut. Hatar fortfarande mig själv men några av mina arbetskompisar har varit fantastiska. Nu har jag lovat mig själv att aldrig ta en droppe alkohol mer. Finns ju inte en enda fördel.

Profile picture for user VaknaVacker

Detta gift! En sån sjukdom vi tampas med. Hata giftet inte dig själv? Nog är det ett fortgående arbete att hålla sig nykter.

Bra beslut du tagit, att aldrig mer dricka, finns verkligen inget bra med alkohol?Heja dig!?

Profile picture for user Box

Vi är ju inte mer en människor. Ibland fattar vi sämre beslut som får negativa konsekvenser. Men varje dag är en ny dag.

Profile picture for user Pi31415

fixa det här aeromagnus. Misstag och felsteg kan alla göra. Jag har ju själv börjat dricka efter två tidigare långa uppehåll.
Men av såna misstag får man nya viktiga kunskaper; har man en gång utvecklat ett beroende av alkohol så kan man aldrig ta det första glaset igen.
Fint att du fick stöd av kollegor.

Kämpa på i värmen nu.

/Pi31415

Jag funderar på om det räcker att läsa och höra just det - att aldrig ta första glaset för det väcker mersug - eller om man faktiskt måste uppleva det själv?

Mycket på den här nyktra resan måste ju självupplevas. Så återfall är kanske helt naturligt, snarare att förvänta sig?

Skönt att du känner dig taggad!

Kram ?

Beskriv mer vad som hände i ditt fall efter alla nyktra år. Vad utlöste återfallet. Vad hände under återfallet? Hur mycket drack du? Under hur många dagar?

Drack i tre dagar. Drack en del vet ej hur mycket. Utlöste det? Det var nog tanken att kunna ta den där ölen till den goda maten.

Kan inte ändra det som hänt men bara göra framtiden bättre. Ska inte lägga över mitt ansvar på min fru och mina barn. Det har jag lovat mig själv i första hand och min familj i andra hand och mina kompisar i tredje hand.

Du kan vara stolt över att du kunde sluta efter tre dagar. Jag tycker du har bra insikt. Du lärde dig kanske något av ditt test med att dricka en öl. Jag har förstått att många här inne inte kan dricka en droppe alkohol.

En enda öl kan få sådana konsekvenser. Det har respekt med sig.

Aldrig glömma. Aldrig ta första glaset.

Kram ?

Profile picture for user AmandaL

Håller med andrahalvlek och så många andra här på forumet som skriver ”aldrig ta första glaset”
Så är det iaf för mig också, det går inte, mitt livsmotto är och har alltid varit ”allt eller inget” och tyvärr är inte det ett bra motto att ha när det kommer till alkohol! Men härligt att du insett det, det är bara en själv som måste cykla i diket för att ta sig upp igen. Jag har hört att psykologer säger att vi inte lär oss av misstag och när vi gör fel utan vi lär oss när vi istället börjar göra rätt och se dom positiva effekterna av att ändra ett beteende. I alkoholfallet tänker jag just att det är så, vi har ju alla haft några fyllor för mycket, att jag aldrig lär mig tänker man efteråt. Men det är just det. Inte förrän man börjar uppleva det härliga med att ändra sitt beteende, vara nykter, då inser man vad rätt väg är! Men du har varit nykter och vet effekterna så du kommer att trampa vidare på din cykel, det är jag säker på! Jag hejar på dig när du kommer upp på cykeln och swischar förbi ???

Profile picture for user miss lyckad

Jag har en nära anhörig, som också efter 4 års nykterhet, var på jobbresa..Hans nya kollegor kände honom inte..Och dom gick på lunch. När han efter toalettbesök kom tillbaka till sällskapet, hade dom beställt in öl till alla 4..Han tvekade en minut..Och tog sedan ölen utan att säga något..Där började han supa igen eftersom nykterheten var bruten( som hans a-hjärna sa till honom)..Ett återfall som höll sig länge..Där han även miste körkortet, och nästan jobb och fru..Nu har det gått en tid och han firade 8 år som nykter nyligen..???..Du vet ju att du kan, så styrkekram på dig, nu väljer vi rätt igen..

Jag är bra på många saker. En sak som jag är dålig på och inte kan bli bättre är att ta ett eller två glas. Därför är mitt motto nu att aldrig ta första eller andra glaset OM glaset inte innehåller något gott och nyttigt som ex kaffe eller mineralvatten.

Brukar alltid tänka att jag hamnar på samma punkt där jag var när jag slutade om jag börjar dricka igen?
Så bra gjort av dig att komma upp ur diket och fortsätta nykterheten?

Jag hatar mig själv så in i helvete. Hur kunde jag vara så dum att ta första glaset? Sedan råsupa i tre dagar? Drack ju sprit som om det vore cola. Jag hatar mig så mycket för det jag gjort och min känsloliv åker berg- och dalbana just nu. Grrrr jag är så irriterad. Jag har lust att lämna detta liv för de sälla jaktmarkerna. Det kommer jag ite göra det lovar jag för då hamnar min familj i mer elände. Så mitt liv börjar idag med en helt ny inriktning.....

Profile picture for user Kennie

Försök att släppa hatet, du blev lurad av ditt beroende, det händer, du lyckades häva återfallet, och nu vet du med säkerhet att ett glas aldrig fungerar. Hur skulle du tänka om en vän till dig gjort samma sak, skulle du hata honom/henne? Det tror inte jag, jag tror du skulle peppa och stötta. Varför skulle inte du vara värd samma omtanke? Ta hand om dig nu och se framåt..

Profile picture for user Sisyfos

Jag förstår kanske lite varför du hatar dig själv, men vad skulle du ha tyckt och sagt om någon av oss andra gjort exakt samma sak? Efter 5 års nykterhet... skulle du ha sagt det du säger till dig själv till npgon av oss andra.

Jag tycker att du ska ägna energin åt att utröna varför och när istället. Och vilka tecken du ska leta efter. Du har gått igenom många jobbiga saker utan att ta till alkohol. Och nu kom det... du var mentalt slutkörd skrev du. Just det där känner jag igen. Du klarade dig igenom många svåra situationer tidigare i år. Men den här gången gick det inte. Just det där med mentalt slutkörd känner jag igen. Har också trillat dit exakt då och jag har såklart inga lösningar. Men alkohol ger energi, det kanske var just det du var ute efter.
Så minns nu 5 nyktra år som har varit allt annat än okomplicerade och 3 onyktra dagar. 1822 nyktra dagar. Såhär i efterhand kanske du kan se varningstecknen. Då lär av det hr istället för attackdykare dig själv. Det är mänskligt att inte alltid lyckas.

Profile picture for user Strulan65

Starkt att stanna efter 3 dagar, ta nu din styrka ifrån dina nyktra år och upp igen. AA-online är riktigt bra så det tycker jag att du skall pröva// kram Strulan ??❤️

Ska logga in på aa. Idag är jag fruktansvärt trött. Äter B vitamin mm men det känns som om jag inte sovit på flera dagar. Tyvärr kan jag inte påverka gårdagen men jag kan försöka se till att framtiden blir bra.

Igår 29 var jag så fruktansvärt trött. Ja min kropp håller väl på att ställa saker tillrätta. På fredag tänker jag lämna leverprov så jag kan få ut antabus. Har kvar tabletter sedan innan som jag går på. Idag är jag dock sliten men mindre trött. Ska börja träna ordentligt på måndag igen.

Nykter en vecka knappt idag kände jag att kroppen känns mindre trött. Vi har varit på Visingsö åkt samma slag varit uppe i Kumlaby kyrka, kollat in alpackorna mm. Vi har ätit gott fikat och haft toppen. Varför väljer man det andra jävla giftet bär man Kan ha det så här bra.

Profile picture for user AmandaL

Grattis aeromagnus till din nyktra vecka och så härligt att du redan har kunnat märka dom positiva effekterna med att vara nykter ???

Profile picture for user mulletant

kan jag tillägga att på de öppna AA-möten jag deltagit i har jag hört flera dela om vikten av att hålla sig påmind. En nära vän, nykter sen länge, säger att det gäller att aldrig sänka garden. Jag tror också för egen del att det är viktigt att hålla sig / mig påmind om sköra sidor. Det är ju verkligen inte värre än att ha t.ex diabetes och vara beroende av insulin. Ge sig tiden, en stund varje dag, till påminnelse om att jag behöver ha omsorg om mig själv.
Bra jobbat så här långt och Stort Lycka till framöver / mt

Körde på som vanligt med mina intervaller eller ja rättare sagt en intervall sedan var jag helt slut. Lungorna skrek efter syre och hjärnan skrek sluta. Grrrr ahhhh jag är så irriterad på mig att alkoholen förstört även min kropp. Att jag kan tillåta detta... Nu tar vi tag i kost och träning....

Nu är jag igång med träning och kontrollerad kost. Känns skönt. Min trötthet är nästan bort men jag sover illa har en del drömmar om mitt drickande. Jag mår dock mycket bättre nu.

Magnus..Jobbiga nätter har vi nog alla varit med om..Men du vet ju att sömnen blir bättre med tiden??..Bra jobbat både med träning och nykterhet..?✨

Nu har det gått tre veckor... Min kropp är tillbaka på det normala. Jag tränar minst 4ggr/vecka. Äter bättre, rör mig. Tröttheten är borta och jag sover bättre. Vi har kört vättern runt med bil. Hjo, Askersund, sov över i Örebro. Vadstena slott, Gränna, Jönköping. Underbart att bara kunna göra så. Inte behöva tänka på den där jävla alkoholen. Kunna sätta sig i bilen kl 6 en morgon och köra om man vill. Inget bråk, inget fifflade/smusslande. Ja livet är FAN SÅ MYCKET BÄTTRE UTAN ALKOHOL!!!!! Läs detts ni som funderar på att ta det där enda glaset.

Profile picture for user Bestemor

Jag är imponerad över att du vänder din motgång så totalt till framgång!!!!
Vilket steg du har tagit!
Jag är fortfarande den instabila typen, som emellanåt överskattar mej själv och faller.

På 10 dagar har jag nu gått ned 2kg. Känns bra. Träningen är igång, lite lat i helgen dock. Min fjärde vecka nykter nu. Jag börjar återfå mitt normala jag.

Löpte för första gången på 26 år 4km. Helt slut, satans dålig form man är i. Cykling och crosstrainer så tränar man inte dessa muskler. Måste styrketräna mer. Inne på min femte vecka nu känns bra. Har gått ned 4,1 kg på två veckor nu med balanserad kost och träning. Blir bra detta.

Ja jullan65 tack. Kämpe, nja jag försöker rensa upp spillrorna av mitt liv. Rensa bort skiten och fokusera på det viktigaste, mig och min familj. Kommer inte orka en runda supande till, ja och inte min familj heller.

7v nykter nu. Tränar 5 gånger i veckan. Blivit en del löpträning faktiskt. Lämnat leverprov. Det första i början på juli allt ok då hade jag ätit antabus i 2v. Idag ringde dom från vc. Mitt P--laktatdehydrogenas (LD) var 3,5gräns 3,4 samt P--ASAT var 0,98 gräns 0,75. Detta gör mig orolig. Läst att KD kan vara cancermarkör och ASAT är ju kopplat till leversjukdom. Läst att en del som tränar hårt får sämre lever änden pga proteinitag. Jag känner mig frisk och stark och min träning känner jag ger kraft. Har gått ned 4,8 kg sedan juli ingång. Väger ju för mycket än....

Be att få ta ett nytt prov i närtid, för att eliminera att det är felprov, och att få prata med läkare som kan förklara siffrorna. Om inte annat kan ni resonera ihop, två hjärnor tänker bättre än en.

Har svårt att tro att sju nyktra veckor och träning fem gg/vecka skulle försämra läget för din lever jämfört med när du drack. Det vore helt orimligt.

Kram ?

I helgen lyckades jag löpa 7 kilometer. Så jäkla bra. Söndagen då var det varmt. Så den dagen var slappardag. I måndags 17/8 lämnade jag nya prov. De höga värdena hade rasat ned långt under gränsvärdena så nu är mina blodvärden/levervärden tipptopp. Så skönt.

Ja min träning har gått i stå. Skadade knät i onsdags 19/8. Nytt rekord dock på 7km med en minut. Har överbelastat senor tror jag. Så det var att åka till apoteket och köpa ett knäskydd och nu börja med rehab. Så jävla surt.

Verkligen en utmaning för dig att fixa träningsuppehåll och rehabträning utan att ens tänka tanken att alkohol nog är en bra idé. För det är ju inte det. Alkohol är inte lösningen på någonting!

Kram ?

Profile picture for user Offside

Har läst igenom din tråd. Väldigt imponerad av dina fem år men också väldigt viktigt att du delar med dig av ditt återfall och hur snabbt du tog dig tillbaka. Om jag får ett återfall så vill jag ha samma järnvilja som du och inte låta det fortgå.

Tack för att du visar att det går att hyfsat snabbt ta sig tillbaka.

Trevlig kväll

Mitt knä verkar vara bättre. Var hos läkaren. vatten innanför trummhinnan därav mitt tjutande öra. Knäet är inte svullet men fick napronaxen som ska minska inflammationen. Misstänker gåsfot. Sjukgymnast fredag. Ska köra ett cykelpass imorgon. Just nu är det styrketräning fullt ut. Gått upp 1kg denna veckan så hoppas det är muskler.

Nu är det 10 veckor utan giftet. Mitt knä är bättre. Jag har gått ned 5kg sedan början av juli. Det verkar gå åt rätt håll nu.

Vad fint du varit nykter i 10 veckor!
Heja dig! Och strongt med viktnedgången oxå. Hoppas knäet snart är helt ok, ta det varligt. Kram

Nykter snart tre månader. Gått ned snart 8kg. Tyvärr är mitt knä inte bra och jag får träna styrka, korta löppass, cykel och crosstrainer. Varit i kontakt med sjukgymnast som gett mig råd kring träning. Kollade mitt löpsteg mm. Kan ta upp till en månad till. Frustrationen är så stor och jobbig.

Enorm prestation av dig att fortsätta vara nykter när du har mött så mycket motgång med kroppen angående träningen.

Stort grattis till snart tre nyktra månader och minus 8 kg ??

Kram ?

Fick också ont i knät efter att ha ökat löpningen i lagom doser som jag tyckte. Ont i senan på framsidan av knät. Har som du cyklat senaste månaden istället, Inget ont av det. Fick du nåt tips kring om kan springa när det bara gör lite ont? Eller ska man vänta tills det går över helt?

Exakt tre månader utan alkohol nu. Ska man vara stolt över det? Kan ju tyckas som en självklarhet. Jag har bytt perspektiv nu. Ett återfall på 5,5år. Låter bättre och ger mig mer boost. Mitt knä blir bättre sakta men säkert. Kennie min sjukgymnast tyckte jag skulle sluta med medicin och löpträna lite. Springa mellan stolparna på elljusspåret sedan gå en stund. Testade blev sämre. Jag har försökt stretcha senorna och musklerna efter jag styrketränat eller kört lite cykel eller crosstrainer. Då blev det märkbart bättre. Så nu ska jag köra intervallpass på min crosstrainer.

Profile picture for user nystart

Ta det lugnt, min sjukgymnast sa samma och jag körde hårdare än jag borde gjort. Det har tagit mig en månad av att gå till honom igen utan att komma tillbaka till samma stadie som innan.

Ska testa stretcha knät och senorna, det har jag aldrig gjort. Googlade fram lite övningar som skulle hjälpa om man har ont där jag har. De tar som sjutton, så uppenbarligen var jag svag i de musklerna, och då fick knät ta mer av stötarna. Har kört dem tre veckor nu och knät blir faktiskt bättre.

Klart du skall vara stolt. Bra perspektiv att tänka som du gör nu också. Men man behöver vara på sin vakt förstås.
Hoppas det går bra med knäet nu då. Ta det varligt? Kram

Ja jag tar det lugnt. Kör intervallpass på crosstrainern samt squads och utfallssteg för att bugga upp löparmusklerna. Ska kapa 10kg till jul.

Nu ska jag bara försöka omskola mig från mitt nuvarande jobb som lärare. Det tar knäcken på mig. De flesta eleverna är roliga och bra men jag orkar inte ta konflikter varje dag om självklara saker. Idag ifrågasatte en elev att jag ringde hem för hen skolkat för jag var ju inte hens klassföreståndare. Igår vart jag kallad för dum i huvudet för att jag ställde krav. Förra veckan skulle jag dra åt helvete för jag vägrade låna ut material och dator för hen inte haft saker med sig på fem veckor. Så nu får det vara nog. Jag tycker undervisning är kul men dagens brist på respekt och uppfostran är sjukt svår att handskas med. Imorgon är det fredag ska bli skönt. Se om jag åker till jobbet imorgon.

Att få sådana kommentarer av eleverna..Förstår att man inte tycker det är inspirerande att jobba då..Det finns ingen möjlighet att ha vuxna eller i alla fall äldre elever? Det finns väl mycket andra jobb som lärare kan få? Eller som du själv är inne på något nytt? Jag har provat på lite olika jobb nu dom senaste åren, och det har varit kul..Att leta utbildningar och jobb är intressant och leder en ofta på nya spår. Lycka till..??????

Profile picture for user Ma-lie

Som svar på av aeromagnus

Kram aeromagnus!

Du skriver skrämmande likt vad jag hade kunnat skriva i våras. Nu är jag hemma och ledig, pustar ut efter ett par år som lärare i grundskola. Jag studerar till att bli lärare för unga vuxna istället. Vad hade du tänkt utbilda dig till? Vi är nog inte de enda som anser att vissa av barnen har brist på respekt och ouppfostran. De varna till och med mig att inte bli lärare, lärarna på skolan sa att jag måste tänka om, de hade gjort det om de kunnat, men nu är det för sent på grund av ålder. Då trodde jag dem inte, men börjar förstå nu!

Trevlig helg nu och se till att få den vila du behöver.

Ja dessa ungdomar skall styra Sverige framåt. Om 15 år har vi inget socialt skyddsnät för vi är färre som betalar skatt, arbetar och fler nyttjar vår välfärd samtidigt som vi har en ökad åldrande befolkning. Men men mitt knä är bättre. Kunde löpa 2km igår 2/10 lite ont har jag idag. Nu städar vi sedan blir det GP speedway på TV och lite gott att äta och dricka. (Pepsi-max)

Problemen avlöser varandra lite här tyvärr. Frugan har fått högt blodtryck och diabetes och vi är totalt nedstressade av våra jobb. Hade varit skönt att fly in i dimman men det är ju ingen lösning så vi kämpar på. 4 månader nykter nu. Mitt knä är bättre och jag har börjat löpträna. Biljäveln gick igenom besiktningen med blankt papper. Så lite ljus i tunneln. Mitt vikt fortsätter nedåt -9kg sedan juni. Bara 7kg från mitt första mål och det är 100kg.

Grattis till 4 nyktra månader och minus 9 kg, wow! Bättre i knät och bilen igenom besiktningen. Visst är det ljus i tunneln! Livet blir inte plättlätt för att man blir nykter, men man får bättre förutsättningar att reda ut problemen. Tråkigt med din fru, hon kanske ska löpträna också? Bra mot högt blodtryck i alla fall. Och med diabetes blir ju er kosthållning ännu viktigare.

Kram ?

Nu har frugan testats positivt för covid19 så jag har testat mig idag. Har ingen feber bara lite lätt rinnande näsa. Frugan kan ju jobba hemifrån. Jag får vara hemma för att eventuellt inte sprida smittan vidare. Så jävligt vi har ju varit så försiktiga.

Ja konstaterat att jag och sonen också är smittade. Sonen inte ens förkyld ingenting. Jag saknar lukt och smaksinne. Otäckt. Vi lever i allafall än ??

Ja nu är vi friska från covid-19 hela familjen. Vi fick nog en lindrig variant. Nästa vecka är det 5 månader av prövningar men i nyktert tillstånd. Känns skönt att kunna leva utan alkoholen.

Profile picture for user Pi31415

friska igen från Covid.
Har du fått tillbaka smak- och luktsinnet?

Bra och positivt att du fortsätter leva nyktert efter dikeskörningen för 5 månader sedan aeromagnus!

/Pi31415

Smak och lukt är på g tillbaka. kan känna lätt lukt av kanel men också deo, söta dofter som vanilj. Smaken kommer mer och mer

Drygt 5 månader nykter nu. Nu är det betygstider för mig massor av jobb och massor av F. Vad ni än gör om ni ens funderar på den dumma tanken att bli lärare, välj ett annat yrke.