@Flarran Du jobbar på jättebra! En stor fördel med rutiner är att de halvautomatiseras efter ett tag. Då krävs det mindre mental kraft och kontroll för att de verkligen ska bli gjorda, det går mer av bara farten.

På samma sätt var det med drickandet, det gick av bara farten också. Därför krävs det mycket mental kraft inledningsvis för att bryta alla vanor som har med alkohol att göra. Allt vi gör trampar upp små stigar i våra hjärnor.

Nu ska vi inte trampa på den väl upptrampade alkoholstigen längre. Vi ska trampa upp en ny stig, genom högt gräs, sly och törne. Framåt ska vi! Och för varje gång vi trampar på den nya stigen blir den lättare att hitta och färdas på. Alkoholstigen växer snart igen.

Kram 🐘

Ni som följt mig några år vet vad jag sliter med den här tiden på året: Dotterns årsredovisning till överförmyndarnämnden. (Jag är god man till henne.) Först diffade det 1124 kr, det fattades pengar. Efter att jag trippelkollat alla siffror diffar det 1810 kr, men nu är det plus åtminstone. Orka.

Jag är en idiot på siffror. Analfabet, fast på siffror då. Ibland känns det nästan som min dotter skulle gjort ett bättre jobb än jag. Suck. Enligt mig är alla siffror rätt. Nu skickar jag räkenskaperna till dotterns pappa, han hittar kanske felet/felen. Alla kvitton finns åtminstone, hurra!

Från och med i år ska jag börja använda det nya elektroniska systemet. Där ska jag lägga in allt direkt när jag betalar räkningarna. Punkt. När året är slut ska det vara att bara trycka på en knapp för att årsredovisningen ska bli gjord.

Så jag ska göra detta varje månad för att slippa sitta så här och slita mitt hår i januari nästa år. Jag lovar mig själv här och nu att faktiskt göra det också. Punkt. Basta.

Kram 🐘

Yes! Minus 15 kg sen mitten av oktober, tjoho! Fy fan vad jag är bra 🤩 Två kilo återstår till nästa delmål. Då slutar jag med buljondagarna men fortsätter laga matlådor och räkna kalorier.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Vad roligt för dig!! Härligt att vara lite lättare och smidigare.
Om du vill sluta med buljongdagar så föreslår jag en enkel metod för att hålla vikten när du väl är framme vid ditt mål:
Skapa ett "ätfönster". Alltså fasta ett antal timmar och sedan äta under ett begränsat antal timmar" Kallas periodisk fasta. Du kanske redan känner till det? Under de timmar du äter, så prioriterar du att få i dig så näringsrika livsmedel du kan. Det är helt ointressant hur mycket fett du får i dig, men håll igen med socker litegrann. Lightdrycker är också något du ska undvika, då sötningsmedlet triggar aptit.

Njut av framgångarna och ha en riktigt fin dag!!

@Denlillamänniskan Jag har funderat över periodisk fasta faktiskt. Men jag tror att det räcker bra att räkna kalorier ett tag till. Och med ytterst få undantag. Det svåra är ju inte att gå ner i vikt utan att behålla den nya vikten. Kroppen kämpar för att komma tillbaka till sin högre ”trivselvikt”.

Kram 🐘

PS. Jag har verkligen missbrukat choklad, glass och bakverk sen jag blev nykter. Det är enormt tydligt att det är samma belöningscentrum som triggas. Det är otroligt skönt att slippa sockersuget 😍

@Andrahalvlek Bästa sättet att stärka och belöna hjärnan är genom fysisk aktivitet. Då är det också lättare att hålla vikten. Men det var ju ingen nyhet för dig.... Kanske bara ett tillfälle för mig att göra reklam för att hålla igång kroppen. Kommer på mig själv med att spåra in som nån folkuppfostrare i det ämnet. Sorry!

@Andrahalvlek grattis! Så himla envis du har varit! Skapade en rimlig metod och höll den. Nu vet du alltid hur du skall göra. Jag har gått upp 1,5 kg så nu stramas det åt! Heja! 🐳😎

Mäkta imponerad, så bra jobbat!
Jag kör ätfönster när jag behöver ”skärpa mig”, nu är det skärpningvecla- och jag kör fasta fram till middag en dag, nästa dag fasta fram till lunch- i nån lite knasig oregelbundenhet. Men det funkar rätt så bra! Måste bara gå ner ett par kilo så att jag kan väga mig _(Som att städa innan städerskan kommer.)
Äter - när jag inte skärper mig alls- alldeles för mycket sött, glass och choklad, bulle och på helgen- rostat bröd med ost och marmelad. Jag har dock en liten fördel och det är att jag just inte blir hungrig så lätt. Kan enkelt gå en dag på kaffe och yoghurt så fasta funkar ganska bra på ett naturligt sätt.
Julen var dock en hemsk överdrift av ALLT som kom i min väg så nu känner jag mig allmänt klossig, och kör på med mina fönster några veckor.
Kram 🤗

@Se klart Jag väcker ett enormt mersug om jag äter glass, choklad och bakverk. Det är tusen gånger lättare att låta bli helt än att äta lite. Missbrukstendenserna är solklara. Så ytterst glest får det bli mellan undantagen.

Kram 🐘

@Andrahalvlek nu är vi två i klubben Vi som är nyktra och har gått ner 15 kg! Vilken grej det är. Nykterheten är ju a och o, annars hade inte heller det andra gått. Har du börjat få fason på jycken numera? Inte så mkt problem mera? Glada dagar!

@Geggan Yes! Nykter-minus-15-kilo-klubben 🤩

Lillprinsen sköter sig bättre och bättre. Han kan fortfarande bli speedad och hoppig och bitig, men det blir kortare stunder för varje dag. Plus att jag har strategier för att hantera det på ett helt annat sätt idag.

Kram 🐘

Firade mina -15 kg genom att beställa två par byxor och åtta nya överdelar - i två storlekar mindre, tjoho! Rea på rean var det också - och allt passade perfekt 🤩

Det är dags att rensa i garderoben. Någon dag. När barnen bodde hemma hade jag en enda garderob att husera i. Nu fyller jag alla garderober som finns i huset. I en massa olika storlekar. Men att göra sig av med de större storlekarna känns bara nice. Och vissa kläder har jag glömt, så det blir som att köpa nytt igen.

Någon dag ska jag ta itu med det. Inte denna helgen. Idag har jag umgåtts med min mamma och yngsta dottern. Vi har varit på nyårsrevy och sedan ätit ute.

Bakpotatis och kyckling-curry-röra känns som ett okej val ändå. Det är inte undantagen som gör skillnaden. Igår moffade jag i mig glass, det var också ett undantag.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Så härligt att få byta garderob i mindre storlekar😁 minns när jag gick ned och skulle köpa nya byxor, underbar känsla! Håller på att testa lite nytt, tillagar tex mathavre, matkorn som jag inte gjort tidigare och jag gör typ grytor av blandat med grönsaker, tofu, bönor, linser. Har havremjölk i kaffet. Tofu istället för ost i mat. Fullkornsrika kolhydrater och fokus på vegetabiliskt fett och protein. Läste en artikel i DN om HLCDS, hälsosam lågkolhydratkost, där forskare gjort långtidsstudier med denna typ av mat och som gav bra värden. Har innan kört mer inspirerat av LCHF. Så testning pågår med lite nytt😁.

Ha en fin söndag!❤️

Jag hade tänkt dra ner från två buljongdagar till en buljongdag per vecka från och med den här veckan. Men sen kände jag att -15 kg med buljongdagarna (under tre månader) är fullt tillräckligt. Inte en buljongdag till, kände jag.

Och eftersom jag alltid försöker välja det som känns mest positivt så är min nya målsättning att fortsätta laga bra mat till matlådor och logga allt jag äter i appen. Viktminskningen kommer att plana ut, och det är fullt rimligt. Jag måste välja det som känns hållbart i längden.

Och undantag är okej, i första hand när jag blir bjuden eller äter ute på restaurang. När jag är själv kan jag hålla mig till mina matlådor och nyttigare mellanmål. Planera inköpen, ta mig tiden att laga mat osv. Så som jag vill göra resten av livet. Lägga en bra grund. Det svåra är inte att gå ner i vikt, det svåra är att inte gå upp allt och lite till igen. Känns det igen?

Kram 🐘