@Andrahalvlek Leva i nuet försöker jag göra så mycket som möjligt, mindfulness har hjälpt mycket🙏
Det är när något är fel som jag inte förstår vad det är som jag behöver börja gräva, då får jag gräva ett tag tills jag finner grundorsaken till det som känns fel och reda ut det. Då vet jag också när något aktiverar känslan, att det är mitt grundsår som reagerar och då försöker jag tänka att detta är bara en överreaktion på det som händer just nu för att mitt grundsår har aktiverats.
När jag tagit mig igenom en sådan process brukar det vara lugnt i mig ett tag tills nästa process börjar komma upp till ytan för att den behöver grävas i för att läka.
Emellan processerna mår jag underbart gott och njuter av allt jag funnit ny lycka för i livet efter jag blivit nykter. Processerna är jobbiga men jag tror verkligen på att jag behöver gå igenom dom för att växa mer i mig själv och min personliga utveckling🙏❤️

@Flarran Åh, så glad jag blir 🥰 Att mina ibland lite tjatiga råd sådde frön hos dig. Sen måste du givetvis göra på ditt sätt, det måste jag alltid göra också så jag förstår precis hur du känner inför det.

Kram 🐘

@Himmelellerhelvette Tänk på grusvägen med gropar. Med tiden blir vi skickligare både på att ta oss upp ur groparna, och navigera runt dem. Men då och då ramlar vi ändå ner i en grop och då är acceptans och djupandning det första vi ska ta till. Bokstavligt talat landa i gropen innan vi börjar tar oss upp.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Vilken bra liknelse! När man ramlar ned i gropen så måste man verkligen landa innan man tar sig upp igen. Få saker och ting på plats där i gropen, låta det landa inom sig, använda verktygen man hittat i gropen, ta ut en ny riktning och börja klättra upp ur gropen igen mot stadigare och jämnare mark. Fallet i nästa grop kanske bara blir att man drattar på ändan och snabbare kommer på fötter igen😁❤️

@vår2022 Våra erfarenheter formar oss. När min yngsta dotter föddes för 25 år sedan var hon väldigt svårt sjuk. Hon hade både synliga och osynliga handikapp och en svår skada ovanpå det. Hon blev sövd och inlagd på IVA. Jag hade oroat mig för att stanna på BB två nätter - hur skulle jag kunna vara ifrån hennes storasyster så länge? Yngsta dottern och jag blev kvar på sjukhus hennes första fyra månader innan hon fick komma hem. 30 mil hemifrån. Och vår gemensamma resa slutade inte där, den pågår än och kommer så göra resten av mitt liv.

Jag har kastats mellan hopp och förtvivlan fler gånger än jag ens kan gissa. Fyra sjukskrivningar med utmattningsdepression har jag hunnit med också. En ”lycklig” separation och en väldigt ”olycklig” har också format mig. Och ett alkoholberoende som lök på laxen dessutom. Det har funnits många gropar på den grusväg som är mitt liv. Och faktum är att jag med tiden blivit väldigt skicklig både på att navigera runt och ta mig upp ur groparna. Allt man övar på blir man bättre på! Jag måste dock ha min hjärnkemin intakt för att klara av det, jag tackar antidepp för det.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Fy sjutton vad du har fått kämpa! Så mycket oro, rädsla och ångest. Och ett livslångt beroende och omhändertagande av din dotter❤️. Dina utmattningsdepressioner, separationer och alkoholberoendet. Jisses! Du gör det verkligen fantastiskt bra! Du har verkligen varit i groparna och hela tiden kämpat dig upp. Hittat nya verktyg när de gamla inte funkat längre. Du är verkligen en kämpe med enorm kapacitet och har en så positiv syn på livet och stöttar så fint även här på forumet. Kram❤️

@Andrahalvlek Gropar på grusvägen tar jag med mig, så otroligt bra liknelse🙏❤️

Du har så rätt i att våra erfarenheter formar oss och du har verkligen haft din beskärda del av gropar. Du är så stark som tagit dig igenom allt så otroligt bra som du gjort ❤️

Det är verkligen huvudsaken @andrahalvlek @himmelochhelvete
Min man och jag hade jäkla kämpiga år när våra familjer flyttade ihop för många år sedan. ”Bara vi rör oss en millimeter framåt dag för dag” var hans mantra. Men oj vad vi låg i groparna längs vägen.
Kram 🤗

@Se klart Jag försöker tänka att motgångarna får man för att lära sig något nytt. När man är mitt i motgångar känner man såklart inte ofta så men om man lyckas se det från ett helikopterperspektiv kanske man kan lyckas tänka ”vad är det meningen att jag ska lära mig av det här?”

För mig att det lättare att se efter jag börjar komma upp ur gropen vad jag lärde mig❤️Det jag vet när jag är mitt i är att jag inte vill må såhär och försöka komma på vad jag ska göra för att må bättre.

@Himmelellerhelvette @Andrahalvlek @Se klart Jag tar med mig gropar på grusvägen och tankesättet med helikopterperspektiv när jag stöter på patrull.Vad kan jag lära av mina återfall ? Jo att vad som än händer blir allt värre genom att falla till föga samt att min hjärna är ruskigt dysfunktionell vilket jag hela tiden måste förhålla mig till.
@Andrahalvlek Som du kämpat och vad jag är imponerad av dig ❤️!

@Himmelellerhelvette Jag kan bara hålla med. Sittande där i gropen fattar man inte alls varför livet prövar en.

Jag minns när jag och barnens pappa körde hem till äldsta dottern, som då inte ens hade fyllt 2 år. Yngsta dottern, alldeles nyfödd, var då nedsövd och inlagd på iva. En läkare hade precis sagt till oss: ”nu gör vi ett kromosomprov och har hon en dödlig diagnos så kan vi inte lägga mer tid och resurser på henne.” Jag rusade bokstavligt ut från sjukhuset, så snabbt det nu gick alldeles nyförlöst.

I bilen hem sa jag till barnens pappa: ”nu förstår jag hur det måste kännas att tappa sin tro.” Jag är inte gudstroende själv, men där och då tappade jag tron på ödet som tidigare gjort bra vändningar i mitt liv.

Det var nog den djupaste dypöl man kan sitta i. Där satt jag länge, men upp kom jag till slut och groparna efter det har varit småpölar i jämförelse.

Samtidigt kan man inte jämföra elände. Alla har sina bekymmer, alla plågas olika hårt av olika saker. Vi kan bara leva våra liv så bra som vi kan. Aldrig jämföra sig, varken på gott eller ont.

Ofta frågade folk mig: ”hur orkar du?” Då brukade jag svara att det finns inget alternativ, jag måste orka. Vi måste orka. Och det finns inga garantier för någonting här i livet. Sen brukar jag tillägga: ”Men jag är rätt säker på att yngsta dottern varken blir knarkare eller kriminell.” (Hon bor ju numer på LSS-boende och har ett väldigt uppstyrt liv.) Då brukar de bli tysta 🤣

Kram 🐘

@Andrahalvlek Ja, det är märkligt, men vi orkar mer än vi tror när vi måste, det har du bevisat. Och tänker också att det ändå blev en slags bra vändning i livet, du pratar så varmt och kärleksfullt om din yngsta fina dotter❤️. Vi lär oss så mycket av våra barn och de tillför en stor mening med livet❤️

@vår2022 Ja, det blev en bra vändning i livet! Men det tog tid innan jag insåg det. Även om jag inte låg och kravlade i den djupa dypölen allt för länge så tog det ändå tid att inse meningen med det som hänt oss. Men sen väldigt många år tillbaka är jag djupt tacksam för att just hon kom till oss och berikade våra liv ❤️ I sommar firar vi hennes 25-årsdag med STORT kalas! 🥳🥳🥳

Kram 🐘

@Andrahalvlek Det blir en stor dag att fira hennes 25-årsdag!🥳 Ja, ibland, oftast tar det tid att kunna se vad en händelse tar för vändning, har för mening. Jag tror på att det finns en mening med det mesta. En kollega sökte ett jobb hon ville ha, fick det inte. Hon blev väldigt ledsen och tog det hårt. Tröstade henne med att det var inte meningen, det kommer att dyka upp något som passar bättre. Att sitta still ett tag och vänta. Nu ett tag senare har hon fått en tjänst hos oss som hon vill ha, en som hon inte visste fanns. Det kom till henne liksom. Igår sade hon till mig ”Jag minns att du sade att det var nog inte meningen att jag skulle få den där tjänsten, att det skulle dyka upp något bättre. Och det gjorde det ju!”. Nu är hon sprudlande glad igen😁

Så nu får jag säga det till mig själv, det var inte meningen att jag skulle få den där tjänsten jag sökt och kom tvåa på, det kommer något bättre😁.

Ha en fin dag!❤️

@Andrahalvlek Jag kan omöjligt föreställa mig den smärtan du måste känt då.
Den smärtan man har med sina barn är den absolut värsta. Ibland kan jag undra hur den smärtan kan vara värre än den jag upplevde som barn? Kan det vara för att man då inte viste annat?

@vår2022 Jag har tänk på det ofta med att det kommer till en när det är meningen, att man kanske har ett uppdrag kvar att lära sig av innan man är redo bara. Du kanske har något mer du behöver lära dig innan det är dags att gå vidare till andra utmaningar i arbetslivet. Jag tror jag ska lära mig att stå upp för rättvisa innan det är dags för mig att gå vidare i arbetslivet. Bland det värsta jag vet är när man trampar på dom svaga, dom som redan ligger ner. Dom kämpar jag för och jag hoppas så innerligt att det kommer skipas rättvisa, jag tror och hoppas att detta uppdraget jag har just nu är mitt sista på denna arbetsplats🙏

@Himmelellerhelvette Så är det. Vid födseln hade hon bland annat fraktur på sex revben efter en svår förlossning. Nästa morgon slutade hon andas pga smärtan, så då fick de söva henne. Jag hade gett hur mycket som helst för att byta med henne 😢 Hon var nedsövd i två veckor, fick morfin, men visade ändå smärta. Lilltjejen ❤️ Som fyller 25 år till sommaren. Vi har kämpat tillsammans i alla år.

Kram 🐘